Gå til innhold

Mer liv fra $$


Harald
 Del

Anbefalte innlegg


Å kjøre bil er også farlig dersom man er uskikket, eller dine medtrafikanter er det. De aller fleste ulykker skjer når noen er uansvarlige. Vil det ikke være rimelig å påstå at det samme er tilfellet med pyroteknikk?
Det er både rimelig og helt riktig. Derfor er trafikken regulert av et lovverk som sier noe om hvem, hvor og hvordan, på samme måte som NFF ønsker å si noe om hvem, hvor og hvordan bluss kan brukes. (Det skal aldri være opp til en subjektiv part å bestemme slikt.) Om man er enig i gjeldene regler eller ei, er det ikke riktig å ta loven i egne hender, særlig ikke hvis det kan få negative konsekvenser for en hel gruppe eller uskyldig tredjepart. At NFF av og til kan være sære og vanskelige endrer ikke spillereglene en selv bør følge. Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes blussing kan være sinnssykt fett dersom det gjøres riktig.

Vi kommer til å snakke lenge om blussingen i skrenten på Røa, for eksempel. Da var det mye lys og lyd, og det framsto organisert (mer eller mindre). Her hadde jo også SS vært ute i forkant og tillatt blussing.

Men når man snakker om røyken på Marienlyst eller blinkeren på Ullevaal, så er ikke disse "pyroshowene" verdt en bot for SS. Det har liten underholdningsverdi for de aller fleste, og representerer vel mer irritasjon for mange. Det er lett å tenke "Å nei, her kommer det en ny bot fra NFF".

 

Derfor mener jeg at vi får prøve å motarbeide reglementet på andre måter, framfor å trosse det. Jeg er helt enig i at blussing kan være en sentral del av tribunekulturen, men i likhet med Alzheimer mener jeg man bør være forberedt på å betale selv, dersom man blir tatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å kjøre bil er også farlig dersom man er uskikket, eller dine medtrafikanter er det. De aller fleste ulykker skjer når noen er uansvarlige. Vil det ikke være rimelig å påstå at det samme er tilfellet med pyroteknikk?
Det er både rimelig og helt riktig. Derfor er trafikken regulert av et lovverk som sier noe om hvem, hvor og hvordan, på samme måte som NFF ønsker å si noe om hvem, hvor og hvordan bluss kan brukes. (Det skal aldri være opp til en subjektiv part å bestemme slikt.) Om man er enig i gjeldene regler eller ei, er det ikke riktig å ta loven i egne hender, særlig ikke hvis det kan få negative konsekvenser for en hel gruppe eller uskyldig tredjepart. At NFF av og til kan være sære og vanskelige endrer ikke spillereglene en selv bør følge.

 

Jeg bare spør retorisk, så ikke les innlegget mitt som om det inneholder skarpe toner:

 

Hvis Stortinget hadde lagt ned påstand om at det ikke skulle være lov til å kjøre bil etter kl 23 eller før kl 9 om morgenen, hadde du opplevd det som naturlig? La oss også si at man kunne se for seg at folk var trøtte om kvelden og om morgenen, men at det ikke fantes noen nevneverdig skadestatistikk å vise til. Hadde det fortsatt vært en utbredt holdning at dette var et godt forslag?

 

Problemet er at NFF heller ikke er objektive. De er innbitte forkjempere for mest mulig familier på kamp, noe vi vet kan gå ut over både setefrie felt og rammen rundt kampene. Det er ikke lenge siden de drodlet om å fjerne ståplassene helt.

 

Når det er sagt så er det vanskelig å rettferdiggjøre det isolerte faktum å ta "loven i egne hender". Men det blir et problem når man ser at selv de som prøver å spille etter NFF's fløyte ikke bare får avslag i siste liten, de blir regelrett lurt. Da er det vanskelig å motivere noen til å følge deres regler.

 

I vanlig strafferett får man gjerne skjerpet straff om man har gjort noe galt før, ikke om noen andre har gjort noe galt og du visste at det ikke var lov. Å skru opp en bot med 10 000 kr fordi SS tidligere blusset utenfor stadion er ene og alene maktmisbruk.

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt enig i at NFFs praksis er fullstendig uhørt. Og spesielt er det at de straffer 3. person for "objektivt ansvar" eller hva faen de kaller det. Når vi kjenner til dette bøte-terror-regimet er det jo det glade vanvidd å fyre av noen stakkarslige bluss i en betydningsløs cupkamp i innledende runde som avstedkommer 5-sifra bøter. Det var mitt poeng. Jeg forsvarer på ingen måte NFF. Men vi kan velge oss kamper utenfor NFFs domene om vi må "spontanblusse".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt enig i at NFFs praksis er fullstendig uhørt. Og spesielt er det at de straffer 3. person for "objektivt ansvar" eller hva faen de kaller det. Når vi kjenner til dette bøte-terror-regimet er det jo det glade vanvidd å fyre av noen stakkarslige bluss i en betydningsløs cupkamp i innledende runde som avstedkommer 5-sifra bøter. Det var mitt poeng. Jeg forsvarer på ingen måte NFF. Men vi kan velge oss kamper utenfor NFFs domene om vi må "spontanblusse".

 

enig.

 

vi kan alle sikle over Aris sine show, men en blinker er ikke verdt mange tusen kronene i bot heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva rabler du om gufa? Dette er ikke engang fra samme artikkel, sitatet omtaler bruk av pyroteknikk på generelt grunnlag. Tror du at et bluss er like dødelig om det er arrangert med 1 bluss per 3 edru menn enn en drita kar? Å sammenligne dette med skytevåpen blir bare smålig, skytevåpen er spesielt konstruert for å drepe og skade mennesker og dyr. Å ta plukke et sitat ut av sammenhengen er uansett ikke en ny taktikk av en nettkverulant.

 

Ultraskulturen ønsker ofte at blussing skal komme spontant, fordi det er forbundet med en stemningshøydare på scoringer. Å "få lov til" å stå på løpebanen foran feltet i en gitt tidsramme med to bøtter sand man må bære vekk etterpå er rett og slett ikke det samme.

 

Gufa! To spørsmål: Hvor mange ganger tror du det har blitt brukt pyroteknikk i Norsk Eliteserie de siste ti årene?

Hvor mange ganger har noen blitt meldt skadet som følge av dette?

 

Du og NFF må gjerne sitte og mene at dette er dødsfarlig, og dersom man velger å spise et bluss eller være uskikket når man tenner et er det sikkert det, men det finnes omtrent ikke historisk belegg i det hele tatt for å påstå at det volder skade. Jeg skylte en askebit ut av øyet på Anna på Åssiden, jeg har ikke hørt om andre tilfeller.

 

En ikke uvanlig taktikk er å antyde at det har rablet for dem som er uenige. Når man snakker om blussing og fare ved blussing ser jeg ikke noe problem med å hente fra den generelle beskrivelsen. Den beskrivelsen er jeg også helt enig i!

 

Problemet er, som det skrives, at bluss o.l. er ufarlig når det skjer kontrollert. Som det påpekes kan det ikke være opp til den enkelte å avgjøre om det er kontrollert eller ikke. Uten sammenlikninger forøvrig: De fleste som kjører i fylla tror at de gjør det kontrollert. Likedan kan man tenke seg at en åpning for dette vil gjøre at en del blussere med for mye alkohol før kampen kan mene at de gjør det kontrollert.

 

Hvor mye det er blusset de siste ti årene? Jeg vil tippe noe sånt som én gang hver 10. serierunde? Totalt maksimalt 50 ganger. Til sammenlikning har MMS scoret 1 mål på 133 Tippeligakamper, men vi fortsetter å sende han frem på cornere i håp om at han skal score. Ingen uhell på 50, eller 100 for den saks skyld, hendelser er et utrolig dårlig statistisk grunnlag.

 

Jeg slenger meg gjerne med på at det ser utrolig bra ut med blussing på tribunen, men det må være mulig å se farene samtidig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvor mye det er blusset de siste ti årene? Jeg vil tippe noe sånt som én gang hver 10. serierunde? Totalt maksimalt 50 ganger. Til sammenlikning har MMS scoret 1 mål på 133 Tippeligakamper, men vi fortsetter å sende han frem på cornere i håp om at han skal score. Ingen uhell på 50, eller 100 for den saks skyld, hendelser er et utrolig dårlig statistisk grunnlag.

 

Her vil jeg vel påstå at det er ditt statistiske grunnlag som er litt haltende, siden du først kommer drassende med dette argumentet.. Å telle hvor mange bluss som er fyrt opp de siste 10 årene er en oppgave jeg ikke unner noen, men du må nok fort gange ditt anslag med 5 eller 10 for å nærme deg noe. Altså 10-20 ganger per sesong. Trenden har dessverre vært nedadgående på bakgrunn av et sinnsvakt NFF, men heldigvis er det fortsatt noen som gidder å pushe grensene noen ganger i året (les VIF, RBK, Lillestrøm og en sjelden gang noen andre..).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sympatisørene for såkalt 'supporterkultur' kommer sikkert til å lynsje meg nå, men uansett; Jævla tullinger. Håper de finner ut av hvem det var, så kan de betale en eventuell bot sjøl.

 

 

 

 

Dette handler vel om hva man gjør når et skip synker, ikke supporterkultur.

Derfor jeg skrev ordet med '' rundt :) Enkelte tror at supporterkultur handler om å oppføre seg som 10-åringer.

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Alle hyggelig med "jævla tullinger" fra folk som ikke klarer å slite ræva si på bortekamper. Utenfor stadion kan det hende noe har skjedd. Ingen vet. End of story

 

Så hvis man har vært med på borteturen så har man altså lov til å kalle de som sendte opp nødblussen for jævla tullinger? Er det sånn å forstå?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lurer på om det er mange som snakker ned om supporterkultur som har sett raketter på nyttårsaften før og tenkt at det var ålreit stemningsskaper.

Men hva hvis raketter var ulovelig og ville føre til at familien din ville fått en fin bot... Ville mor og far blitt glade da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lurer på om det er mange som snakker ned om supporterkultur som har sett raketter på nyttårsaften før og tenkt at det var ålreit stemningsskaper.

Men hva hvis raketter var ulovelig og ville føre til at familien din ville fått en fin bot... Ville mor og far blitt glade da?

 

Det er ikke utenkelig at det er nært forestående, så får vi se om festtradisjoner lever og ånder etter hva som er lov eller hva som er stemningsskapende for de involverte. My guess er det siste. Eneste årsak til at noe som helst fortsatt er lovlig er massivt press fra mange som ønsker seg fyrverkeri.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


NFF kan selvsagt ikke bøtelegge hva supportere eller andre gjør utenfor arenaer. Ulovlig bruk av nødbluss vil evt. være en politisak. Politiet er nødt til å forholde seg til Norges lover, og kan derved ikke straffe 3. person eller en gruppe for hva en enkeltperson gjør. Vanskeligere er det ikke.

 

Jeg synes folk kan spare seg adjektivene i denne saken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Epic å lese kommentarene fra alle dere som satt her istedet for å melde dere på en GRATIS buss til Kristiansand.

 

Ingen vet helt hva som skjedde, men det ryktes at politiet i Kristiansand i samarbeid med NFF setter alle kluter og ressurser i denne saken for å finne pøblene. Ingen kan egentlig straffes, men det er ikke så nøye. Det kan ha vært nød? Det var utenfor stadion? Det var ca 30 minutter etter kampslutt..

 

Istad så jeg også at en bil kjørte for fort. Den hadde Stabæk klistremerke på. Håper han er klar over at han setter klubben i ett dårlig lys.

 

Se opp for turreferat på www.ultras1912.no når alle har sovet noen timer.

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


1: Ikke noen her inne vet hvorfor jeg ikke var på  kamp i går. Kanskje jeg ikke gadd, eller kanskje mora mi lå for døden. Så ikke dra inn det 'du var ikke på kamp, så du har ikke lov til å uttale deg'-argumentet.

 

2: Jeg er betalende medlem av SS, så når det blåses opp en sak om at Stabæk-supportere (og da sannsyligvis SS-medlemmer) oppfører seg som drittunger, så påberoper jeg meg retten til å vise min frustrasjon. Det er litt verre å fyre opp nødbluss uten grunn, enn å hive noen mynter på gressmatta. Og vi husker vel alle hvor forbanna de fleste her inne var på guttungen som gjorde det i fjor?

 

3: Kjempeflott av alle som dro på bortetur i går, dere gjorde en knalljobb. Bortsett fra da de(n) som fyrte opp nødbluss.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3: Kjempeflott av alle som dro på bortetur i går, dere gjorde en knalljobb. Bortsett fra da de(n) som fyrte opp nødbluss.

 

 

 

Jeg er ganske sikker på at de av oss som blusser også gjør en knalljobb.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mer liv fra $$
×
×
  • Opprett ny...