Gå til innhold

Mer liv fra $$


Harald
 Del

Anbefalte innlegg


Alle er enige om at det gikk altfor langt med den personen som kastet mynter. At jeg er imot utestengelser er ikke fordi det er snakk om ressurspersoner. Synes du det er rart at folk ikke vil ha utestengelser? Ødelegger mye for en gruppe å skulle stå blandt en gjeng hvor man vet at det finnes tystere...

 

tystere? Vi er da hverken 13 år eller gangbangers i New York lenger er vi? Man må ta ansvar for det man gjør spør du meg

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er mange hensyn styret må vurdere i forbindelse med regelbrudd og eventuelle utestengelser. At det må reageres er klart, men hvilke reaksjoner som skal tas er vanskelig. Situasjoner er ulike fra gang til gang, men hvordan vurdere dette?

 

Et moment som ikke er nevnt her enda er faren for fragmentering eller at det skapes utbrytergrupper ved en eksklusjon. Og i enda større grad dersom flere sentrale personer blir eksludert, noe som faktisk kan være aktuelt her. Dette er vel noe styret absolutt ønsker å unngå. Mange kinkige problemstillinger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper at man ikke skremmer folk fra å blusse og lignende i fremtiden jeg da:)

 

Det er vel nettopp slike holdninger som er problemet her.

 

nei, bluss er dritfett! personlig hyller jeg alle som tør å fyre opp litt pyrro!

 

og er det så ille med fragmentering/andrre grupperinger?

Endret av msp
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mulig noen mangler kroppskontakt og har tettere beføling fra vaktene som sitt største mål. Bortsett fra det og dårlig PR er det ikke mye man kan oppnå.

 

Hvis trommer er for bønder (i den negative betydningen) vet jeg søren meg ikke hvem kinaputter skal være for. Smågutter i barneskolen kanskje?

 

De som setter sin egen intense glede over å smelle en kinaputt framfor andres tid, penger og sikkerhet fortjener ikke annet enn utestengelse - og den bør bli strengere for hver hendelse som inntreffer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper at man ikke skremmer folk fra å blusse og lignende i fremtiden jeg da:)

 

Det er vel nettopp slike holdninger som er problemet her.

 

nei, bluss er dritfett! personlig hyller jeg alle som tør å fyre opp litt pyrro!

 

Så lenge NFF ikke aksepterer pyro på norske fotballstadioner, så er det ikke dritfett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper at man ikke skremmer folk fra å blusse og lignende i fremtiden jeg da:)

 

Det er vel nettopp slike holdninger som er problemet her.

 

nei, bluss er dritfett! personlig hyller jeg alle som tør å fyre opp litt pyrro!

 

Så lenge NFF ikke aksepterer pyro på norske fotballstadioner, så er det ikke dritfett.

 

(..) synes du, mens jeg personlig driter litt i hva nff definerer som bra supporterkultur og tør å stå for mine egne meninger/handlinger..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper at man ikke skremmer folk fra å blusse og lignende i fremtiden jeg da:)

 

Det er vel nettopp slike holdninger som er problemet her.

 

nei, bluss er dritfett! personlig hyller jeg alle som tør å fyre opp litt pyrro!

 

og er det så ille med fragmentering?

 

Amen.

 

I straffeutmåling virker det skjerpende dersom det medfører fare for liv og helse. En banger under tribunen kan vel neppe karakteriseres som farlig for noen, annet enn at enkelte muligens har litt tynnslitte nerver etter en helg på fylla.

 

Når styret likevel har valgt å legge listen såpass høyt, bør det være likhet for loven. Så får man heller neste år vurdere hvorvidt det er riktig å utestenge folk etter en førstegangs forseelse, og om ubestemt tid er måten å gjøre det på.

Jeg mener nå at hvis man først skal gå til det skrittet å utestenge folk, bør tidsrommet det er snakk om bestemmes med en gang. Infernogutta som ble utestengt på ubestemt tid, er vel fremdeles utestengt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(..) synes du, mens jeg personlig driter litt i hva nff definerer som bra supporterkultur og tør å stå for mine egne meninger/handlinger..

Kødder du?

"Jeg driter i om mine handlinger påfører konsekvenser for andre så lenge jeg synes det er fett."

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper at man ikke skremmer folk fra å blusse og lignende i fremtiden jeg da:)

 

Det er vel nettopp slike holdninger som er problemet her.

 

nei, bluss er dritfett! personlig hyller jeg alle som tør å fyre opp litt pyrro!

 

og er det så ille med fragmentering/andrre grupperinger?

 

 

ja til mere bluss, ja til andre grupperinger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(..) synes du, mens jeg personlig driter litt i hva nff definerer som bra supporterkultur og tør å stå for mine egne meninger/handlinger..

Kødder du?

"Jeg driter i om mine handlinger påfører konsekvenser for andre så lenge jeg synes det er fett."

 

Tanken om konsekvenser er vel den at de som skaffer en bot betaler den. kan ikke helt se hvilke andre fatale konsekvenser det kan få for andre...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


[ Infernogutta som ble utestengt på ubestemt tid, er vel fremdeles utestengt?

Infernogutta ble vel utestengt av årsmøte, og kan derfor ikke komme inn igjenn før det blir godkjent på årsmøte, problemet er at de da må sende en søknad om å komme inn igjenn og den må godtas av årsmøte. Nå kommer det til å bli reist et forslag på årsmøte om at all tidligere ekskluderte medlemmer er hjertelig velkommen tilbake, (jeg har i alle fall sakt at jeg kan stille et slik forslag på årsmøte)den bør da kanskje endres til å gjelde alle før 2009 ekskluderte medlemmer, og så får de som er blitt ekskludert i år antakelig en dato for når de får komme tilbake, og så har vi ingen flere ekskluderte når vi kommer litt ut i sessongen.

Endret av Busk1 Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider


(..) synes du, mens jeg personlig driter litt i hva nff definerer som bra supporterkultur og tør å stå for mine egne meninger/handlinger..

Kødder du?

"Jeg driter i om mine handlinger påfører konsekvenser for andre så lenge jeg synes det er fett."

 

Tanken om konsekvenser er vel den at de som skaffer en bot betaler den. kan ikke helt se hvilke andre fatale konsekvenser det kan få for andre...

 

Den som skaffer bot betaler den, det er fair. Personlig synes jeg det er en bra stemningsskaper med pyro og håper på masse pyro neste år!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når man blusser i en gruppe, så blir gruppen generalisert. De som ikke ønsker å bli assosiert med myntkasting og pyroteknikk har da valget mellom å akseptere det eller finne seg et annet sted å se Stabæk spille fotball. SS skal være et felleskap der man er nødt til ha et sett felles kjøreregler. Man har allerede sagt tydelig fra at om man befinner seg på SS-feltet skal man STÅ og SYNGE. Man kan likesågodt legge til NULL PYRO og NULL KASTING.

 

En persons handling fører til at supportergruppen blir generalisert som igjen slår inn på klubbens rykte. Så JA, det er flere en den ene blusseren som må ta konsekvensene!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper at man ikke skremmer folk fra å blusse og lignende i fremtiden jeg da:)

 

Det er vel nettopp slike holdninger som er problemet her.

 

nei, bluss er dritfett! personlig hyller jeg alle som tør å fyre opp litt pyrro!

 

og er det så ille med fragmentering/andrre grupperinger?

 

 

ja til mere bluss, ja til andre grupperinger.

 

helt enig.

pyro er fett. det har alltid vært der og kommer alltid til og være der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som i hvert fall er helt sikkert her er at styret skapte presedens ved forrige tilfelle av banger inne på en arena, og således bør følge opp med lik straff for lik forseelse dersom de skal ha troverdighet.

 

Samtidig er det et moment at dette var en såkalt førstegangsforseelse, noe vedkommende som kastet forrige banger vel ikke kunne hevde, selv om det der dreide seg om andre ting enn bangers fra tidligere.

 

Det at dette er en ressursperson bør, etter mitt syn, ikke ha relevans i noen retning. Man kan ikke straffe noen hardere fordi de har brukt mye tid/krefter/penger på Stabæk, ei heller kan man være lempligere pga det. Hovedsaken bør være hva vedkommende har gjort, og hvilke sanksjoner styret tidligere har kommet med for lignende forseelser.

 

Jeg er forøvrig også interessert i hva som ligger i begrepet "ubestemt tid". Innebærer det en minimumsperiode på X antall måneder, krav om unnskyldningsbrev fra vedkommende for å komme tilbake, etc etc? Fint om noen fra styret kan klargjøre dette.

 

Spørsmålet om undergrupper/fragmentering er en helt annen skål, og er et tema som har vært overdrevet stigmatisert i SS etter mitt syn. Men man kan likevel ikke unngå å straffe folk i frykt for at de skal danne "farlige :ph34r: " undergrupper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det vil alltid være noen som vil blusse og noen som ikke vil det. Hvis man skal ta hensyn til de som ikke vil, hvorfor skal man da drite totalt i de som vil? Sånt skaper bare undergrupper og splittelse innad i gruppen, ikke at det trenger å være noe negativt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når man blusser i en gruppe, så blir gruppen generalisert. De som ikke ønsker å bli assosiert med myntkasting og pyroteknikk har da valget mellom å akseptere det eller finne seg et annet sted å se Stabæk spille fotball. SS skal være et felleskap der man er nødt til ha et sett felles kjøreregler. Man har allerede sagt tydelig fra at om man befinner seg på SS-feltet skal man STÅ og SYNGE. Man kan likesågodt legge til NULL PYRO og NULL KASTING.

 

En persons handling fører til at supportergruppen blir generalisert som igjen slår inn på klubbens rykte. Så JA, det er flere en den ene blusseren som må ta konsekvensene!

 

Kan ikke helt se at litt blussing skaper til dårlig rykte... Spør du meg kan man fort ende opp med et heller godt rykte som supporterklubb, hvilket gjør det mer attraktivt å dra på Stabækkamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


La meg først si at jeg synes det er fint at det blir debatt av dette styrevedtaket. Det var ikke lett for oss, og vi måtte diskutere ganske lenge før vi sto bak et samlet vedtak.

 

Det er en streng straff, det var mange forskjellige argumenter oppe, hvor forskjellige i styret hadde forskjellige beveggrunner. Likhet for loven, ønske om å påvirke Doms og Sanksjonsutvalget og brudd på tillit var noen av de som var oppe.

 

Til de som prinsipielt mener at pyro på en tribune er bra så skal jeg si meg enig, derfor har også Stabæk Support støttet NSA i sitt arbeid for å gjøre noe med dette regelverket. Inntil det er endret på er det ulovlig med pyro av noe slag på en tribune, og Stabæk Support vil slå ned på det.

 

La ikke denne episoden skape for mye misnøye, og husk at ubestemt tid betyr nettopp at man ikke har satt noe øvre tak, men heller ikke noe nedre tak.

 

Som et personlig tillegg kan jeg jo nevne at det er særlig ukult å være sikkerhetsansvarlig for Stabæk Support på slike kamper, fordi jeg går glipp av mye av kampen. 5 anrop fra Sandefjord Sikkerhet, tre turer ut parkeringsplassen og en opp til kontrollrommet gjør at jeg så to av målene, og det ene var straffen til Sandefjord.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(..) synes du, mens jeg personlig driter litt i hva nff definerer som bra supporterkultur og tør å stå for mine egne meninger/handlinger..

Kødder du?

"Jeg driter i om mine handlinger påfører konsekvenser for andre så lenge jeg synes det er fett."

 

Tanken om konsekvenser er vel den at de som skaffer en bot betaler den. kan ikke helt se hvilke andre fatale konsekvenser det kan få for andre...

og

Den som skaffer bot betaler den, det er fair. Personlig synes jeg det er en bra stemningsskaper med pyro og håper på masse pyro neste år!

Og dersom de som skaffer boten ikke står frem?? hvem skal da betale?? vi vet ikke hvilke konsekvenser dette kan få for andre. det er medlemer som har nedsatt hørsel blandt oss, de vil ikke få den ytterligere redusert, det er medlemmer som har forbrent seg etter ulykker med pyro og ikke vil ha et nytt sykehus opphold. Dessuten så setter det SF og $$ i et dårlig lys, når dette skjer til stadighet.

 

Jeg synes regelverket til NFF for pyro er litt vel strengt, men alikavel vi er nødt til å forholde oss til det.

 

Blussing og smell på Rabanen synes jeg var OK, i damefotballen mangler det liv, men ikke i eliteserien. Boten etter Røa kampen blir jeg gjerne med å spleiser på, men ikke den i Sandefjord.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så vidt jeg skjønner så er det det samme reglementet som gjelder i herre- og damefotball, så blir i mine øyne litt spesielt å si at det er greit et sted og livsfarlig et annet sted. poenget med hørsel ser jeg, men annet en det så har jeg fortsatt til gode å se eller høre om ulykker med pyro (både STB og alle andre lag) annet enn at et nå eksludert medlem brant seg selv en smule...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her var det aktivitet.

 

Bare så jeg får langt mitt på bordet; Jeg har selvsagt fått nøyaktig samme straffereaksjon som et "ordinært" medlem ville fått. Mange år i SS og flere i styret har ikke gitt meg noe gratis i denne saken, og jeg personlig er opptatt av at ingen skal tro jeg slipper billig unna fordi jeg kjenner folk eller lignende.

 

Som i samfunnet ellers har tidligere forseelser (eller mangelen på sådanne) noe å si for straffeutmåling, og jeg har tillit til det sittende styre til at de tar det med i vurderingen.

 

Så kan jeg godt beklage opp og ned. Bangers på stadion er dumt. Men jeg vil si at det er dumt først og fremst fordi det ikke er lov, ikke fordi jeg synes bangers er farlige og skadelige. Konsekvensene kommer i 99,99% av tilfellene i form av bøter og pes, ikke skader og skremsel. Man kan føle med barna som skvatt på Røa, men her må som nevnt Røa ta sin del av skylda. Med rett segregering og stabile folk er det bare visuelt imponerende. I mitt tilfelle i Sandefjord var stabiliteten lagt igjen på Color Line, og det var mye av grunnen til at det i det hele tatt skjedde. Jeg hadde flere timer på meg til å tenke at jeg burde ta et glass vann istedenfor en ny øl, og kun noen få sekunder fra jeg fant bangers i lomma fra tidligere på dagen til jeg fant ut at det var lurt å smelle. Og det betaler jeg for nå.

 

Jeg vil understreke at det ikke er noen stridigheter rundt utestengelsen i styret eller i visse "miljøer". Jeg brøt klare regler og får straff som alle andre ville fått. Jeg håper medlemsmassen når året er omme kan berømme styret for å ha jobbet seg fint gjennom en travel tid, fra setesak og boikott i fjor vinter til en høst med mange vanskelige utestengelser, også når det smeller fra en av deres egne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bangers på stadion er dumt. Men jeg vil si at det er dumt først og fremst fordi det ikke er lov, ikke fordi jeg synes bangers er farlige og skadelige. Konsekvensene kommer i 99,99% av tilfellene i form av bøter og pes, ikke skader og skremsel.

 

Ganske enig, men jeg vil si at det gjelder i større grad for bluss. Det er ikke alle steder man kan få kastet under tribunen, som i Sandefjord, og da kan det lett bli litt farligere, hvis det ikke er noe sted langt nok unna folk hvor man kan kaste bangersene. Bluss er ikke farlig, selv om det er midt i en folkemengde. Så lenge man ikke mister det da, men stangen på et megaflagg kan vel også være farlig hvis det mistes og treffer noen i hodet...

 

Det som noen nevner her om at ikke alle vil assosieres med en gruppe som driver med bangers og bluss på kamp, det kommer jo også bare av at det er forbudt. Det er ikke det at folk ikke vil assosieres med en gruppe som driver med pyro på kamp, de vil ikke assosieres med en gruppe som gjør ulovlige ting. Jeg vet ikke hvordan arbeidet for å endre pyroregelverket går, men er det noe mer som kan gjøres? Gjør NSA alt de kan for å få endret det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og for å kunne fremme saker for årsmøtet går jeg ut fra man må ha vært medlem inneværende år?
§ 12. Stabæk Support øverste organ er årsmøtet som skal avholdes, senest 15. februar hvert år. Forslag til vedtektsendringer skal være styret i hende senest 3 uker før årsmøte

Innkalling skal skje senest 14 dager før årsmøte. Stemmeberettigede på årsmøte er alle som er registrer som medlemmer i henhold til § 9. Det er ikke anledning til å avgi stemme via fullmakt. Dersom et styremedlem går ut av styret i perioden har styre rett til å oppnevne en erstatter.

Fra vedtektene våre, paragraf 12. I tillegg har praksis vært at kun medlemmer har tale og forslagsrett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så lenge NFF ikke aksepterer pyro på norske fotballstadioner, så er det ikke dritfett.

Med de holdningene du har kommet med i denne debatten skjønner jeg ikke helt hva det er du mener med god supporterkultur. Synes personlig vi kunne vært tjent med en egen ultrasgruppe framfor slik de fleste på feltet vårt opptrer i dag, der de fleste som står (sitter) der er der kun fordi det er billig... De personene ikke bidrar med en dritt i mine øyne!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så lenge NFF ikke aksepterer pyro på norske fotballstadioner, så er det ikke dritfett.

Med de holdningene du har kommet med i denne debatten skjønner jeg ikke helt hva det er du mener med god supporterkultur. Synes personlig vi kunne vært tjent med en egen ultrasgruppe framfor slik de fleste på feltet vårt opptrer i dag, der de fleste som står (sitter) der er der kun fordi det er billig... De personene ikke bidrar med en dritt i mine øyne!

 

Enig! Men det finnes selvfølgelig også mennesker som ikke liker pyro som bidrar:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så lenge NFF ikke aksepterer pyro på norske fotballstadioner, så er det ikke dritfett.

Med de holdningene du har kommet med i denne debatten skjønner jeg ikke helt hva det er du mener med god supporterkultur. Synes personlig vi kunne vært tjent med en egen ultrasgruppe framfor slik de fleste på feltet vårt opptrer i dag, der de fleste som står (sitter) der er der kun fordi det er billig... De personene ikke bidrar med en dritt i mine øyne!

 

Holdningene mine går enkelt og greit ut på at det går an å skape stemning på en tribune uten å bruke pyro. Sang, hopping, skjerf, tifo, drakter, flagg bør da være mer enn nok virkemidler til å få til god stemning. Ser ikke helt hva som er galt med å mene det. NFF aksepterer ikke pyro og det må da være mulig å forholde seg til det? I stedet for å konstant være i opposisjon. Jeg ser heller ikke helt sjarmen med å fyre opp en rød bluss når klubbfargene til laget man heier på er mørkeblått. For det er vel lyset som er stas og ikke røyken. At for eks Odd fyrer opp masse røde bluss før en kamp mot Brann er litt latterlig. Og hva har smell på en tribune å gjøre?

 

Det er dessuten bedre å være tilstede å ikke bidra en dritt enn å bidra negativt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mer liv fra $$
×
×
  • Opprett ny...