Gå til innhold

Mer liv fra $$


Harald
 Del

Anbefalte innlegg


Så lenge NFF ikke aksepterer pyro på norske fotballstadioner, så er det ikke dritfett.

Med de holdningene du har kommet med i denne debatten skjønner jeg ikke helt hva det er du mener med god supporterkultur. Synes personlig vi kunne vært tjent med en egen ultrasgruppe framfor slik de fleste på feltet vårt opptrer i dag, der de fleste som står (sitter) der er der kun fordi det er billig... De personene ikke bidrar med en dritt i mine øyne!

 

Holdningene mine går enkelt og greit ut på at det går an å skape stemning på en tribune uten å bruke pyro. Sang, hopping, skjerf, tifo, drakter, flagg bør da være mer enn nok virkemidler til å få til god stemning. Ser ikke helt hva som er galt med å mene det. NFF aksepterer ikke pyro og det må da være mulig å forholde seg til det? I stedet for å konstant være i opposisjon. Jeg ser heller ikke helt sjarmen med å fyre opp en rød bluss når klubbfargene til laget man heier på er mørkeblått. For det er vel lyset som er stas og ikke røyken. At for eks Odd fyrer opp masse røde bluss før en kamp mot Brann er litt latterlig. Og hva har smell på en tribune å gjøre?

 

Det er dessuten bedre å være tilstede å ikke bidra en dritt enn å bidra negativt.

 

Nei, heller bedre at man bidrar en å bare være tilstede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ser heller ikke helt sjarmen med å fyre opp en rød bluss når klubbfargene til laget man heier på er mørkeblått. For det er vel lyset som er stas og ikke røyken. At for eks Odd fyrer opp masse røde bluss før en kamp mot Brann er litt latterlig. Og hva har smell på en tribune å gjøre?

 

 

enkelt og greit, de blaa blussene er ræva.. de røde er bedre,lysere mere gjør de og.

som det ble sagt på tv" de smeller det greit borte oss support" og det gjorde det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt fair at ikke alle liker pyro, det er forstålig. Det er fortsatt ikke noe leketøy, og bør behandles der etter av i det minste delvis edru personer.

 

NFF aksepterer ikke pyro og det må da være mulig å forholde seg til det?

En lov eller regel er ikke automatisk god, bare fordi den er vedtatt som en lov eller regel. Det finnes en rekke lover og regler som er såpass lite gunstige at de rett og slett må brytes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

En lov eller regel er ikke automatisk god, bare fordi den er vedtatt som en lov eller regel. Det finnes en rekke lover og regler som er såpass lite gunstige at de rett og slett må brytes.

Men forbudet mot pyro er ikke en slik regel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En lov eller regel er ikke automatisk god, bare fordi den er vedtatt som en lov eller regel. Det finnes en rekke lover og regler som er såpass lite gunstige at de rett og slett må brytes.

Men forbudet mot pyro er ikke en slik regel.

 

 

 

 

 

men det er din mening da. jeg synes forbudet mot pyro er noe tull!! og det er min mening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

men det er din mening da. jeg synes forbudet mot pyro er noe tull!! og det er min mening.

Hvis det arrangeres et pyro-show før en kamp, som ser hvertfall halvproft ut, så er det ganske kult. Og dette er vel også lovlig, så lenge det er godkjent på forhånd?

 

Bluss midt på tribunen under en kamp, derimot, er både stygt og plagsomt for de fleste som står rundt. Så dette synes jeg det er helt greit at det bøtelegges for.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og hva har smell på en tribune å gjøre?

 

Jeg syns det var greit under selve tifoen før kampen mot Røa. Da det fortsatte utover kampen og landet ved siden av folk som hadde blitt plassert under oss så folk satt og holdt seg for ørene fordi de var redde, og at det fortsatte så smått i Sandefjord, det begynte det å bli ganske slitsomt. Mot Røa ødela det jo rett og slett kampopplevelsen for folk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 
men det er din mening da. jeg synes forbudet mot pyro er noe tull!! og det er min mening.

Hvis det arrangeres et pyro-show før en kamp, som ser hvertfall halvproft ut, så er det ganske kult. Og dette er vel også lovlig, så lenge det er godkjent på forhånd?

 

Bluss midt på tribunen under en kamp, derimot, er både stygt og plagsomt for de fleste som står rundt. Så dette synes jeg det er helt greit at det bøtelegges for.

 

men da er jo hovis perfekt for deg, kan du sitte pent å se kampen, uten forstyrrende ting som bluss,synging, hopping, jubel.... må jo være midt i blinken for deg det

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

men da er jo hovis perfekt for deg, kan du sitte pent å se kampen, uten forstyrrende ting som bluss,synging, hopping, jubel.... må jo være midt i blinken for deg det

 

Trives du godt der oppe på pidestallen din?

Hopping, synging og jubel er noe helt annen enn blussing. Om du ikke ser det, så begynner jeg å lure.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg nøyer meg med å si at supportere bør få støtte laget sitt på sine egne premisser i størst mulig grad, og ønsker meg derfor en ordning der supporterklubben og klubben sammen har ansvar for å godkjenne bruk av pyromateriell på tribunen/stadion. Jeg er mot totalforbud av pyro og jeg er for ståfelt. Begrensninger for supporterkultur er kjipt...

 

(men jeg er helt enig at smellene i SF var passe dust. Promille og pyro er ikke særlig bra. Selv ikke vi som så på klarte å tenke klart...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


men da er jo hovis perfekt for deg, kan du sitte pent å se kampen, uten forstyrrende ting som bluss,synging, hopping, jubel.... må jo være midt i blinken for deg det

 

Trives du godt der oppe på pidestallen din?

Hopping, synging og jubel er noe helt annen enn blussing. Om du ikke ser det, så begynner jeg å lure.

 

 

 

 

hva er det og lure på?

3 mennesker to meninger. to som har et syn på det(tribunekultur) og en som liker og sitte pent og klappe en gang i blant, sånn når det passer seg, kanskje mellom kaffepusen og pølsespising :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

hva er det og lure på?

3 mennesker to meninger. to som har et syn på det(tribunekultur) og en som liker og sitte pent og klappe en gang i blant, sånn når det passer seg, kanskje mellom kaffepusen og pølsespising :lol:

Du må gjerne vise meg hvor jeg har skrevet at jeg foretrekker å sitte pent og klappe en gang i blandt  :rolleyes: Finnes en mellomting vettu.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I min verden er den engelske tribunekulturen ikke mye å etterfølge, og det virker som mange her inne nærmest tilber den. Når det kommer til tribunekultur så er heller Italia, Frankrike, Polen m.m mye bedre eksempler, hvor pyro er en hyppig gjenganger. Argumenter som at det er farlig med pyro er det ikke mye hold i, er uhyre sjeldent at skader forekommer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I min verden er den engelske tribunekulturen ikke mye å etterfølge, og det virker som mange her inne nærmest tilber den. Når det kommer til tribunekultur så er heller Italia, Frankrike, Polen m.m mye bedre eksempler, hvor pyro er en hyppig gjenganger. Argumenter som at det er farlig med pyro er det ikke mye hold i, er uhyre sjeldent at skader forekommer.

 

Ut av nysgjerrighet: hvor mange kamper i Italia, Frankrike, England og Polen? Og hvorfor nevnes ikke Tyskland, som har vist seg å bli et forgangsland når det gjelder supporterkultur?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I min verden er den engelske tribunekulturen ikke mye å etterfølge, og det virker som mange her inne nærmest tilber den. Når det kommer til tribunekultur så er heller Italia, Frankrike, Polen m.m mye bedre eksempler, hvor pyro er en hyppig gjenganger. Argumenter som at det er farlig med pyro er det ikke mye hold i, er uhyre sjeldent at skader forekommer.

 

Ut av nysgjerrighet: hvor mange kamper i Italia, Frankrike, England og Polen? Og hvorfor nevnes ikke Tyskland, som har vist seg å bli et forgangsland når det gjelder supporterkultur?

 

Skjønte ikke helt spørsmålet? Hvor mange kamper det er pyro på?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vært på 3 kamper i England og 1 i Italia. Bror har vært på 3 i Frankrike. Og man trenger ikke være på kamper for å se hva som foregår på tribunen;)

 

Og hvor stor andel av det som er bra med disse kulturene står pyro for?

 

Jeg vil påstå en god del. Var et utrolig mektig skue, og ingen som døde:) Men folk er forskjellig, og tror du aldri vil komme til å dele min begeistring for pyro:(

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bluss midt på tribunen under en kamp, derimot, er både stygt og plagsomt for de fleste som står rundt. Så dette synes jeg det er helt greit at det bøtelegges for.

 

Så klart skal det bøtelegges når NFF har ulovlig gjort bluss på tribunen. Jeg personlig syns bluss er helt herlig og hvis det var lovlig på tribunen hadde jeg nok blusset endel. At folk synes det er både stygt og plagsomt er bare bullshit, de fleste jubler og smiler og synger etc når noen setter igang et bluss. AT du synes det er stygt og plagsomt et en annen sak, men ikke bland inn de "FLESTE" her for det er faktisk ikke sant. Eks røa. Banan det var så flott med slik engasjement på tribunen! Fy faen det var vakkert! Får frysninger bare av å tenke på det for de som ikke var der se klippet her -->>>

 

Også var det jo helt utrolig leit at vi ikke fikk inn kasterullene i sandefjord på grunnlag av at de ikke hadde folk til og sammle det. Men men fin sesong! Håper på MYE mer av alt det fantastiske vi har fått til nå i de siste kampene ( på tribunen) Med flere medlemmer så blir det nok bedre og bedre for hvert år som går!

 

Som jeg gleder meg til nestesesong!!

 

Jeg vil påstå en god del. Var et utrolig mektig skue, og ingen som døde:) Men folk er forskjellig, og tror du aldri vil komme til å dele min begeistring for pyro:(

 

Jeg syns også at pyro og spesielt blussing er helt fantastisk og kan desverre ikke begripe hvorfor enkelte ikke liker det!

Endret av Daigo nr 10
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vil påstå en god del. Var et utrolig mektig skue, og ingen som døde:) Men folk er forskjellig, og tror du aldri vil komme til å dele min begeistring for pyro:(

 

Det er feil. Pyron er en ekstremt liten del av det som gjør denne kulturen bra. De som vil synge står sammen, de er organisert bak et av målene. Ståtribune for å få flest mulig inn. Ståtribunen er full. Og ikke minst: resten av tribunene er fulle av sittende supportere. De har TIFO, de har flagg. De går i klubbens farger. Pyro betyr nada. Det er grunnene til fotballsupportere i Norge runker til bildet som dette:

 

dortmund_schalke_2007_01_80.jpg

 

Her i Norge mener vi at det eneste som mangler er pyroeffekter for at tribunekulturen skal bli bedre. Det er feil. Det er mye viktigere å rekrutere nye stående, syngende supportere til SS-langsiden. Daniel snakket på Onkel Blaa om hvor kult det hadde vært om vi greide å fylle opp hele kortiden med supportere. Det er det vi har å strekke oss etter. SS blir ikke noe bedre med pyro. Vi blir bedre om man får med flere. Da MÅ det være noe "dævvkjøtt på feltet. Det er noe man må leve med. Derfor kan man ikke være så arrogante at man henviser folk til Hovis så fort man setter seg ned en gang, ikke er med på et rop, synes pyro ikke er så fett osv. Man kan heller ikke rakke ned på de "vanlige" sittende supporteren, for SS er helt avhengig av dem. Uten full Budstikka, Canal Digital og Sparebank1 så greier ikke SS å skinne. Man er fasinert av av tribunekultur i andre land fordi de greier å fylle sine stadioner. Se bare hvor kjipt det er i Telenor Arena i forhold til bildet over:

image1imm.jpg

 

Det er antallet syngende og stående i Tyskland man er så imponerte over. Det er ikke pyroen! Da jeg var på Hertha-kamp i september var det stapp fullt med blå og hvite bak det ene målet. De sang akkurat de samme sangene som oss, men det var flere og de var fargerike i form av flagg, skjerf, drakter mm. Ikke pyro. Og gjett hva. Andelen av de som sto der som bidra aktivt var mye lavere enn på SS-tribunen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Dette er kanskje det sykeste eksemplet, men man kan ikke si annet enn at det er imponerende og syyykt fett... For all del, et øye ødelagt er et for mye og pyro må behandles med respekt, men at man ikke ser at dette bidrar til sinnsykt liv forstår jeg ikke.

 

Facinasjonen for smell og eksplosjoner er noe hvertfall jeg kommer til å sette pris på i alle mine år, så hvorfor det er gøy med smell? Dumt spørsmål hvis du spør noen som klarer å beholde litt barnslighet...

 

Jeg har nå hvert i det man kanskje kan kalle det villeste miljøet i verden innen supporterkultur, Brasil og Argentina. Når ting ikke blir voldelige, noe det som regel ikke blir er det ingenting som kan måle seg...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


...

Det første bildet er tatt i dagslys.. Da er også jeg enig i at bluss ikke er like fett. Ikke veldig mange flagg der heller hvis det var det du prøvde å få fram.

 

Diskusjonen om "daukjøtt" har vi vel hatt her på forumet flere ganger tidligere... Men det å si at vi er avhengige av dem mener jeg er en ganske kraftig bommert hvis det faktisk er bedre stemning du er ute etter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Dette er kanskje det sykeste eksemplet, men man kan ikke si annet enn at det er imponerende og syyykt fett... For all del, et øye ødelagt er et for mye og pyro må behandles med respekt, men at man ikke ser at dette bidrar til sinnsykt liv forstår jeg ikke.

 

Jeg er enig at det ser bra ut. Men vi kommer aldri til å ta den så langt ut i Norge uansett. Man får bare scener som i Kristiansand mot VIF. Jeg kan vedde en tier på at stemningen på Sør Arena ikke ble en promille bedre enn gang da denn ble fyrt opp. Men istedet fikk man en bot. Menigheden blir ikke bedre av blussing, men om det hadde vært flere enn 50 stk på hjemmebane. Bildet under likner ikke akkurat på youtubevideoen du linker til. Slike supportere skal uansett ikke være noe forbilde. Men heller

. Det gynger slikt på Telenor Arena også. Da jeg var på do under FCK-hjemme og SS hoppet kjente man gyngingen ganske godt.

bluss_106059d.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider


...

Det første bildet er tatt i dagslys.. Da er også jeg enig i at bluss ikke er like fett. Ikke veldig mange flagg der heller hvis det var det du prøvde å få fram.

 

Diskusjonen om "daukjøtt" har vi vel hatt her på forumet flere ganger tidligere... Men det å si at vi er avhengige av dem mener jeg er en ganske kraftig bommert hvis det faktisk er bedre stemning du er ute etter.

 

helt enig, som du mikki har vært inne på før så er det mange på feltet som bare skulle ha "billigere" sessongkort.

får satse på at de som synes dette er gøy og bidrar blir mens de andre stikker.

men bluss på en sen høstkveld.. det er bare helt nydelig det :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående tifo og bannere. Dere i tifo gruppen må bli mye bedre på og fortelle folk ossen de skal holde oppe bannere osv. Fryktelig leit at det blir holdt opp skeivt osv. Vet at tifo skal være hemmelig men på telenor før kamp start kan dere fortelle folk ossen det skal holdes oppe slik at det ikke blir en katastrofe.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Dette er kanskje det sykeste eksemplet, men man kan ikke si annet enn at det er imponerende og syyykt fett... For all del, et øye ødelagt er et for mye og pyro må behandles med respekt, men at man ikke ser at dette bidrar til sinnsykt liv forstår jeg ikke.

 

Jeg er enig at det ser bra ut. Men vi kommer aldri til å ta den så langt ut i Norge uansett. Man får bare scener som i Kristiansand mot VIF. Jeg kan vedde en tier på at stemningen på Sør Arena ikke ble en promille bedre enn gang da denn ble fyrt opp. Men istedet fikk man en bot. Menigheden blir ikke bedre av blussing, men om det hadde vært flere enn 50 stk på hjemmebane. Bildet under likner ikke akkurat på youtubevideoen du linker til. Slike supportere skal uansett ikke være noe forbilde. Men heller

. Det gynger slikt på Telenor Arena også. Da jeg var på do under FCK-hjemme og SS hoppet kjente man gyngingen ganske godt.

 

synes blussinga og røyken på nadderud en sen høstkveld ifjor var ganske kult jeg..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mer liv fra $$
×
×
  • Opprett ny...