Gå til innhold

Mer liv fra $$


Harald
 Del

Anbefalte innlegg


Spar pengene sier nå jeg

 

Regningen går rett til Stabæk Fotball, som i hele år har sagt seg villige til å sponse en tromme for oss..

 

Det er ikke verre enn at vi prøver, vurderer i etterkant, og så eventuelt forkaster hele ideen om det ikke funker. Trommen skal heller ikke brukes på mer enn et utvalg sanger..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser jeg blir på hovis i år også..

 

...mer penger i klubbkassa!

 

Det blir mer penger i klubbkassa også ved å la være å kjøpe tromme! Tromme er så dumt at det ikke bør prøves en gang. Like merkelig er at det i det hele tatt blir vurdert. NEI TIL TROMME!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Regningen går rett til Stabæk Fotball, som i hele år har sagt seg villige til å sponse en tromme for oss..

 

Samme delegasjon som sponser Hall of Fame eller?

 

Siden det tydeligvis ikke er noen vei utenom, foreslår jeg at vi prøver ut klovnetromma i en eller annen treningskamp før seriestart. Så vi slipper å drite oss ut (enda mer) i tippeligaen.

 

Så sterke meninger som dette temaet bringer, skal man ikke se bort ifra at halve feltet roper "trommer er for bønder" når hamringen starter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fatter ikke HVORFOR I HELVETE vi skal bruke en jævla tromme når vi bruker tid på rop som "trommer er for bønder", "hører bare tromma" osv. Det bir selvmotsigende til tusen, dette skal liksom være en slags ting med SS, så hvorfor skal vi drite oss ut sånn for andre?? Vi er vel drøye tusen stykker i SS, så derfor trenger vi ingen tromme, tromme er noe fansen til Panathinaikos, Santos etc. bruker, da disse lagene har flere tituseneer å holde styr på!

 

Nei, legg trommediskusjonen død, det er bare tull! Da stemmer jeg mye heller for lokomotivfelt med MYE flagg og annet tifo!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fatter ikke HVORFOR I HELVETE vi skal bruke en jævla tromme når vi bruker tid på rop som "trommer er for bønder", "hører bare tromma" osv. Det bir selvmotsigende til tusen, dette skal liksom være en slags ting med SS, så hvorfor skal vi drite oss ut sånn for andre?? Vi er vel drøye tusen stykker i SS, så derfor trenger vi ingen tromme, tromme er noe fansen til Panathinaikos, Santos etc. bruker, da disse lagene har flere tituseneer å holde styr på!

 

Nei, legg trommediskusjonen død, det er bare tull! Da stemmer jeg mye heller for lokomotivfelt med MYE flagg og annet tifo!

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så vidt jeg husker, har vi også ropt "Cupen er for bønder!" når vi er blitt slått ut.

Betyr det at vi må la være å delta i cupen fremover?? :blink:

Det gjaldt bare cupen i år, ny cup neste år der vi skal banke vif i finalen samtidig som de rykker ned. Skjønnheten mot udyret :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Siden det tydeligvis ikke er noen vei utenom, foreslår jeg at vi prøver ut klovnetromma i en eller annen treningskamp før seriestart. Så vi slipper å drite oss ut (enda mer) i tippeligaen.

 

Så sterke meninger som dette temaet bringer, skal man ikke se bort ifra at halve feltet roper "trommer er for bønder" når hamringen starter.

 

Enig. La oss teste ut i en treningskamp eller to, og så får vi se om det hjalp på synginga, hvor mye tromming det er snakk om (forhåpentligvis lite!) og om det var for jævlig eller et nødvendig onde.

 

 

 

Det er for dumt om vi skulle begynne å splittes på noen måte over en tromme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det bør da være en treningskamp med mange mennesker på ståfeltet. Kommer til å høres ille ut hvis vi er få, da blir tromma altfor dominerende. (Hører bare tromma!)

Endret av Haze
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor skal vi teste en tromme som skal holde takten for mange mennesker på en treningskamp der vi er få? for å gi skeptikerne rett i at tromma overdøver? Nei, prøv på en stor kamp sier nå jeg. Det var mange som var skeptiske til kortsida, mange som sa de aldri i verden ville flytte dit. Flertallet storkoser seg nå. Prøv en kamel. Kanaris synger temmelig bra, men tromma lager mye lyd. Da satser vi på en mer dempet tromme. Å sammenligne med glimthordene på 200 og oddrane blir bare dumt. At vi kunne vært paok-gjengen i baskethallen er faktisk ikke helt usannsynlig.

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


La oss ikke dømme boken etter omslaget...

 

Norsk trommebruk er regelrett elendig. Det betyr ikke nødvendigvis at vår trommebruk skal være det (eller?).

Vet ikke om folk her har sett at det er forsangeren vår som vil ha tromme, og jeg kan love dere (back meg opp nå..) at trommen ikke kommer til å bli overbrukt av han.

 

Det å ha en tromme på feltet betyr ikke at vi skal leke Cozy Powell.

Nei, jeg syns en som vet hvordan den skal brukes skal prøve på en publikumskamp. Da med Kanarifansen og Oddrane i bakhodet! Kanskje det blir en kjempesuksess, kanskje det går til helvete. Og en tromme ER ikke avhenighetskapende... det går ann å legge den fra seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


og hvor har dere tenkt å plassere tromma?

jeg tror uansett hvor den plasseres - de rett ved siden av den får helt sikkert hodepine. jeg har opplevd tromme på stappfulle, halvtomme og tomme tribuner, under gode og dårlige kamper, med masse synging og nesten ingen synging. hver gang syntes jeg at tromma virket mer ødeleggende enn stemnings skapende. og med tanken på hvor bra akustikken er i hallen vår frykter jeg at en tromme ville overdøve alt annet...

jeg er mer enn skeptisk overfor tromme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nei til trommer og ulovlig bruk av knall og Pyro (men jobb gjerne for endringer i reglene).

 

Ja til bedre ropert og lokomotivfelt midt på $$ området.

 

Denne er helt ram, i forhold til vanlige roperter:

 

MA101C.jpg

 

Sykt mye lyd, lang batterikapasitet (6 timer +) og den koster mindre enn en god tromme... (1500,-). Mikrofon og lader følger med. Kan festes til stativ, holdes i hånden, eller i bærestropp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


La oss ikke dømme boken etter omslaget...

 

Norsk trommebruk er regelrett elendig. Det betyr ikke nødvendigvis at vår trommebruk skal være det (eller?).

Vet ikke om folk her har sett at det er forsangeren vår som vil ha tromme, og jeg kan love dere (back meg opp nå..) at trommen ikke kommer til å bli overbrukt av han.

 

Det å ha en tromme på feltet betyr ikke at vi skal leke Cozy Powell.

Nei, jeg syns en som vet hvordan den skal brukes skal prøve på en publikumskamp. Da med Kanarifansen og Oddrane i bakhodet! Kanskje det blir en kjempesuksess, kanskje det går til helvete. Og en tromme ER ikke avhenighetskapende... det går ann å legge den fra seg.

 

Det at det er forsanger som foreslår dette gjør det hele enda mer skremmende... Hvis det er ingen andre supportergrupper i Norge som greier å håndtere en tromme riktig, hva er det da som får noen til å tro at nettopp vi skal klare det? Den optimale trommebruken er at trommen brukes minst mulig og høres minst mulig. Det mener til og med trommetilhengerne. Dette er et minimeringsproblem der det er kun en optimal løsning: INGEN TROMME.

 

SS-feltet teller ca 800 stk på et relativt lite og kompakt felt. Er rytmeproblemet i denne lille gruppen blitt så stort at et så drastisk grep som å innføre en tromme må gjøres? Det virker ikke sånn. Når det i tillegg skrives av forsanger at vinteren bør brukes til å lage trommetilpassede sanger blir det hele enda mer absurd. Her skal altså trommen komme først og så sangene komme etterpå. Det hadde vært mer forstålig hvis vi hadde noen sanger som virkelig trengte en tromme. Men finnes det i det hele tatt noen sanger som trenger en tromme? Nei. Få tak i en bedre megafon istede.

 

Tromme"forbildene" er Kjernen og Kanari. Men disse er dobbelt så mange som oss og er vandt til avlange felt fra sine hjemmebaner. Kanskje en tromme har mer for seg der. Men SS-feltet er mer kvadratisk og det er letter å nå alle om man plasserer seg riktig som forsanger. Den dagen vi blir dobbelt så mange og fyller feltet på andre siden av midterste tribuneinngang også, kan trommedebatten komme opp igjen. Men også da bør løsningen bli megafonorientert i form av at man setter opp små høytalere som vender mot feltet på rekkverkene foran på kortsiden og forsanger kobles opp til disse via mikrofon.

 

"Tromme" brukes kun riktig når den brukes som ord i setninger som "Trommer er for bønder" og "Hører bare tromma"

 

Man skal bruke de instrumentene man har fått tildelt ved fødselen. Lyd kan lages ved stemme og klapping. Enkelt og greit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har ennå ikke sett den megafonen som kan holde tempoet nede under klapp klapp klappklappklapp klappklappklappklapp Stabæk!

 

Og det er på denne sangen du i så fall ville brukt tromme? Der kommer det uansett til å høres ut som en som dæljer rabiat på en stortromme.

 

Hvis det kommer tromme på feltet kommer jeg til å bli SERIØST emo, og kommer nok på egen hånd til å sørge for at salgstallene for gammeldagse barberblader og My Chemical Romance får en eksplosjonsartet vekst.

 

Istedenfor å snakke om hva Kanaris og Kjernen må fordi de har avlangt felt, hva med å se litt på Bataljonen? Hvis jeg ikke har forstått riv ruskende galt har vel de nedre Frydenbø på langs. Har de tromme? nei.

 

Er med BlaaDrømArena her. Debatten bør ligge til vi blir så store at vi fyller kortsiden, og da syns jeg heller høytalerløsningen virker bedre. Uansett bør det bli en bro vi krysser når vi møter den, for det er lenge til.

Endret av BelgiskBlaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gode poenger dette. Det sentrale blir om det er poeng i å ha tromme på et så kompakt og lite felt, tromme er først og fremst hensiktsmessig på store felt, der det blir mer problematisk å få med seg takta. Så er det da å vurdere hvorvidt det 1) er nødvendig og 2) tjenelig for å lage bedre steming. Jeg er usikker på begge punktene - og heller mot en nei på begge deler.

 

Når de gjelder å fylle opp kortsiden bedre, bør det være gode muligheter for det. Det beste argumentet er at det mot FCK var mange. Det ligger en latent og iboende interesse der ute. Det må bli utnyttet videre. Jeg vet ikke hvilke føringer styret har for å øke antallet, men hver enkelt har et ansvar på å inkludere hvert medlem, slå av en prat, ta de med til puben og inkluder de inn i Stabæk-familien. Uten å være pompøs, er faktisk det den aller viktigste tingen.

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje denne tromma kan fungere på en annen måte:

 

 

Hvis vi ikke skjerper oss og holder takten på plass og tempoet nede, så kjøper Anders en tromme som straff!

 

 

Vi kan vel få noen kamper neste sesong på å vise at vi kan klare oss uten tromme, og går ikke det, så får vi heller prøve med tromme et par kamper...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå kan det jo virke som om forsangere og store deler av tifogruppa er enig om å prøve tromme, så da blir det nok til at vi prøver det. Men vi kan jo godt diskutere det til neste år, så har vi noe å snakke om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


SS-feltet teller ca 800 stk på et relativt lite og kompakt felt. Er rytmeproblemet i denne lille gruppen blitt så stort at et så drastisk grep som å innføre en tromme må gjøres? Det virker ikke sånn. Når det i tillegg skrives av forsanger at vinteren bør brukes til å lage trommetilpassede sanger blir det hele enda mer absurd. Her skal altså trommen komme først og så sangene komme etterpå. Det hadde vært mer forstålig hvis vi hadde noen sanger som virkelig trengte en tromme. Men finnes det i det hele tatt noen sanger som trenger en tromme? Nei. Få tak i en bedre megafon istede.

 

Den dagen vi blir dobbelt så mange og fyller feltet på andre siden av midterste tribuneinngang også, kan trommedebatten komme opp igjen. Men også da bør løsningen bli megafonorientert i form av at man setter opp små høytalere som vender mot feltet på rekkverkene foran på kortsiden og forsanger kobles opp til disse via mikrofon.

 

"Tromme" brukes kun riktig når den brukes som ord i setninger som "Trommer er for bønder" og "Hører bare tromma"

 

Man skal bruke de instrumentene man har fått tildelt ved fødselen. Lyd kan lages ved stemme og klapping. Enkelt og greit.

 

Her skriver du mye rart. Debatten kan komme opp igjen når vi er dobbelt så mange, men også da bør løsningen bli megafonorientert? Hva er da vitsen?

 

Opplever at de fleste som deltar i denne debatten er relativt ydmyke, men det virker nærmest som om du prøver å presentere en fasit på alles vegne. Jeg respekterer synet ditt, men har ikke mye til overs for argumentene.

 

Du avrunder med å si at man skal bruke de instrumentene man er født med, etter tidligere å ha argumentert FOR megafon... En glipp?

 

Jeg tror en av de viktigste funksjonene for en tromme vil være at den i en mye større grad engasjerer hovis. Jeg har ikke noe belegg for å påstå dette, det er kun en teori jeg har. Uansett mener jeg det er på hovis vi har de største utfordringene. Se på basketvideoen fra Hellas. Alle synger. Kan vi ta et skritt videre i den retningen, vil det bety mye for stemningen i Hangar'n.

 

Hadde vært interessant å se hvordan vi fordeler oss i forhold til antall for/mot. Prøvde å starte en tråd for å kartlegge dette, men den ble stengt. Kanskje noen fryktet resultatet? Jeg ble i hvertall grundig motbevist da jeg skrev i åpningsinnlegget i den tråden at det var demokrati i praksis. Skuffende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trommer?fysj!da flytter jeg til langsden med kubjellegjengen, de er mindre teite enn en supportergjeng med tromme. Mens man først er i gang, hvorfor ikke gjøre som i MLS og ha et helt skolekorps midt på kortsiden? hadde sikkert vært bra

Lenke til innlegg
Del på andre sider


SS-feltet teller ca 800 stk på et relativt lite og kompakt felt. Er rytmeproblemet i denne lille gruppen blitt så stort at et så drastisk grep som å innføre en tromme må gjøres? Det virker ikke sånn. Når det i tillegg skrives av forsanger at vinteren bør brukes til å lage trommetilpassede sanger blir det hele enda mer absurd. Her skal altså trommen komme først og så sangene komme etterpå. Det hadde vært mer forstålig hvis vi hadde noen sanger som virkelig trengte en tromme. Men finnes det i det hele tatt noen sanger som trenger en tromme? Nei. Få tak i en bedre megafon istede.

 

Den dagen vi blir dobbelt så mange og fyller feltet på andre siden av midterste tribuneinngang også, kan trommedebatten komme opp igjen. Men også da bør løsningen bli megafonorientert i form av at man setter opp små høytalere som vender mot feltet på rekkverkene foran på kortsiden og forsanger kobles opp til disse via mikrofon.

 

"Tromme" brukes kun riktig når den brukes som ord i setninger som "Trommer er for bønder" og "Hører bare tromma"

 

Man skal bruke de instrumentene man har fått tildelt ved fødselen. Lyd kan lages ved stemme og klapping. Enkelt og greit.

 

fra Hellas. Alle synger. Kan vi ta et skritt videre i den retningen, vil det bety mye for stemningen i Hangar'n.

 

Hadde vært interessant å se hvordan vi fordeler oss i forhold til antall for/mot. Prøvde å starte en tråd for å kartlegge dette, men den ble stengt. Kanskje noen fryktet resultatet? Jeg ble i hvertall grundig motbevist da jeg skrev i åpningsinnlegget i den tråden at det var demokrati i praksis. Skuffende.

 

Grunnen til at den ble stengt er at det er mye lettere å forholde seg til en tråd. Uansett vil en slik avgjørelse aldri bli tatt på ett forum hvor hvem som helst kan registrere seg og stemme for/mot.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Prøvde å starte en tråd for å kartlegge dette, men den ble stengt. Kanskje noen fryktet resultatet? Jeg ble i hvertall grundig motbevist da jeg skrev i åpningsinnlegget i den tråden at det var demokrati i praksis. Skuffende.

For det første er en poll mye bedre enn en vanlig tråd. For det andre representerer ikke brukerne på forumet nødvendigvis medlemmene/sesongkortholderne i $$. Det er bare en liten prosentandel som bruker forumet aktivt, og det er ingen krav om å være medlem for å bli bruker her.

 

På det "psykiske" plan synes jeg det blir flaut om vi skal skaffe oss tromme, etter å ha sunget og skrevet mot det i all tid, i tillegg til at vi har fått et mye bedre egnet felt i år enn tidligere år. Vi har ikke sunget så mye kanon i år som på nadderud?

 

Praktisk sett; konkret hvilke sanger skal tromma brukes på? På de sangene/ropene som går alfor fort, som "klapp klapp klapp-klapp-klapp klapp-klapp-klapp-klapp Stabæk" og "Stabæk/Hening Hauger/Daniel Nannskog/Torstein Aase osv klapp klapp klapp" blir det jo håpløst å bruke tromme. Utenom de vi klapper på ser jeg ikke så mange sanger som kan forbedres særlig ved å bruke tromme. Kanskje starten på "vi er de blaaaaaaaaaaaa - og mørkeblaaaaaaaaa".

 

Men et poeng er at en tromme vil kunne bestemme hvor lang en sang skal være, sånn at den ikke dør langsomt ut. Det høres bedre ut når alle slutter å synge samtidig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her skriver du mye rart. Debatten kan komme opp igjen når vi er dobbelt så mange, men også da bør løsningen bli megafonorientert? Hva er da vitsen?

Selvom jeg er imot trommer, er jeg ikke imot debatt. Men timeingen til denne debatten er dårlig. Vi er for få.

Opplever at de fleste som deltar i denne debatten er relativt ydmyke, men det virker nærmest som om du prøver å presentere en fasit på alles vegne. Jeg respekterer synet ditt, men har ikke mye til overs for argumentene.

Siden du prøver å rive i stykket er av mine innelgg bit for bit, så får jeg gjøre noe liknende med deg. Fint at du respekterer mitt syn. Men hva er så galt med argumentene mine? Mulig jeg er litt pompøs i enkelte uttalelser, men jeg har iallefall argumenter. Dine innlegg i debatten ligger på nivå med:

 

Bærum var opprinnelig en jordbrukskommune, så en tromme er kanskje på sin plass.

Begynner å bli i overkant mange referanser til Odd og Glimt. Velger å tro at vi har en helt annen holdning til edruelig trommebruk enn de. De er jo tross alt bønder og fiskere...

 

[en vil flytte vekk fra SS til Hovis] ...mer penger i klubbkassa!

 

Du anser vel meg ikke som mer ydmyk etter dette. Men det får heller være.

Du avrunder med å si at man skal bruke de instrumentene man er født med, etter tidligere å ha argumentert FOR megafon... En glipp?

Er ikke noe glipp. Man har til en hver tid behov for å nå så mange som mulig på feltet så tidlig som mulig når en sang startes. Megafonen brukes ikke for å lage lyd, men for å fremme vokallyd. Megafonen brukes de første 2 sekundene i en sang. Trommen skal brukes gjennom hele sangen. Megafonen konkurrerer ikke med stemmer. Trommer konkurrerer med klapping.

Jeg tror en av de viktigste funksjonene for en tromme vil være at den i en mye større grad engasjerer hovis. Jeg har ikke noe belegg for å påstå dette, det er kun en teori jeg har. Uansett mener jeg det er på hovis vi har de største utfordringene. Se på basketvideoen fra Hellas. Alle synger. Kan vi ta et skritt videre i den retningen, vil det bety mye for stemningen i Hangar'n.

 

Hadde vært interessant å se hvordan vi fordeler oss i forhold til antall for/mot. Prøvde å starte en tråd for å kartlegge dette, men den ble stengt. Kanskje noen fryktet resultatet? Jeg ble i hvertall grundig motbevist da jeg skrev i åpningsinnlegget i den tråden at det var demokrati i praksis. Skuffende.

Jeg tror din lille teorien din ikke er så god. Jeg tror Hovis koser seg glugg i hjel når SS synger "trommer er for bønder"/"hører bare tromma". Rett og slett fordi trommer er utrolig irriterende. Spesielt irriterende er den for de som sitter såpass nærme trommene som resten av Stabækpublikummet gjør. SS står lengst unna trommende bortsupportere og lager egen lyd som overdøve den irriterende trommingen. Jeg tror ikke "Ja til trommer"-klanen har Hovis med seg i denne debatten.

 

Når du (og andre) kommer inn på "Hellas"-argumentet så nærmer man seg kjernen av problemet i denne debatten. Folk har for store tanker om SS. Vi er ikke på Hellas-nivå. Vi er veldig langt unna Hellasnivå. Vi kommer aldri til å få Hovis med på samme måte som i Hellas. Men vi kan få til høyere trykk på vår egen kortside ved å få flere bidragsytere der. Vi er mye nærmere Oddrane enn vi er nær Hellas.

 

Enig at det hadde vært interessant med en poll om dette. Med høstens Storingsvalg friskt i minne, så gjennomføres debatten før avstemningen. Ikke omvendt. La oss ta debatten først.

 

Til slutt vil jeg vende tilbake til innlegget som startet denne debatten. (Anders C) Kort oppsummert er argumentene som følgende:

- Sterkere megafon for å nå flere (JA)

- Evighetessanger kan holdes lenger (Sikkert riktig med, men bør det være et mål?)

- Jevnt bra trøkk gjennom kampen (Lag flere sanger. Trommer blir jevnt fordi det er montont, men ønske vi det?

- Passive medlemmer blir mer aktive (Tviler jeg sterkt på. Det må være morsomt å bidra. Lag flere gode, syngebare sanger. Sanger det er morsom å synge. "Trommer er for bønder" er faktisk en morsom sang å synge. Andre er Farnerud-, Bella- og Johan-sangen for å nevne noen)

 

Man bør være ganske enstemt for å innføre tromme på feltet, for det er et drastisk tiltak som i stor grad vil definere SS som supportergruppe. Ønsker man en slik drastisk profilendring? La sangene våre, TIFO, sangvolum og antall definere oss. Ikke en tromme. Debatt rundt dette er viktig. Det er vel også derfor forsanger startet denne debatten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mer liv fra $$
×
×
  • Opprett ny...