Gå til innhold

Drakter


Martin
 Del

Anbefalte innlegg


Før var reglene(vet ikke om det gjelder fortsatt), i hjemlige ligaer skal det ikke være navn på draktene, men i europa skal det være navn. For landslag skal det ikke være navn i kvalifiseringskamper, mens det skal være navn i mesterskap. Men som sagt, vet ikke om dette gjelder fortsatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Før var reglene(vet ikke om det gjelder fortsatt), i hjemlige ligaer skal det ikke være navn på draktene, men i europa skal det være navn. For landslag skal det ikke være navn i kvalifiseringskamper, mens det skal være navn i mesterskap. Men som sagt, vet ikke om dette gjelder fortsatt.

 

Det finnes ingen reguleringer av spillernavn på drakta i Norge, så langt jeg kan se i NFFs forskjellige reglement.  Derimot er det i detalj regulert hva man kan ha av reklame.  Hvor på drakta og hvilken størrelse.

 

Lyn har spilt flere sesonger i toppserien med navn på drakta.  Hvorvidt de gjør det år aner jeg ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lyn spiller med navn under nummeret. Alt jeg sier er at det eksisterer/har eksistert en regel om navn på draktene i Norge, men tror dette er en rimelig død regel, vet jo bla. at JonasB på mandalskameratene har/hadde navnet sitt over nummeret...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


uansett om det er lov eller ikke, jeg liker aa ha baade tall og navn. selv om jeg vet spillernavn og -nummer.

 

forresten, ikke alle europeiske lag spiller med navn+tall. mener aa huske at f.eks. lokeren kun hadde tall, bare da de spilte uefa cup fikk de nye drakter med navn paa. mens anderlecht alltid spiller med tall og navn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Påstanden om man ikke kan ha navnet over nummeret høres forøvrig helt absurd ut for meg - i og med at det er det mest vanlige

 

Det er det vanlige? Jaha, da vil jeg gjerne høre hvilke klubber som har navn over nummeret. Jeg kan ikke huske å ha sett det i 2006 hverfall.

 

Jeg går inn på UEFA.COM.  På forsiden viser første bilde ryggen til Gerrard.  At jeg kan se det er Gerrard? Navnet over nummeret.  

 

Like under er det en online video.  Den åpner med bilde av Seedorf.  Hvordan jeg ser det er ham? Ja. Nettopp.

 

Inter slo Parma 2-0 i går.  Gjett hvor de har navnene?  <a href="http://www.inter.it/aas/news/reader?N=26025&L=en" target="_blank">Ja, nettopp.

 

</a>Noen har navnene under:

makaay_get_030307.jpg

 

Men i Champions League spiller også Bayern Munchen med navnet over tallet.

 

No shit? Dette var sensasjonelle nyheter, men veldig uinteressant i forhold til innlegget jeg kommenterte. Gerrard og Seedorf har navn på drakta ja, men de spiller ikke i Tippeligaen. NFF gir regler som gjelder i Norge, og da er nok ikke Liverpool, Milan og Inter bundet av de. Når vi diskuterer norske regler er det ikke så spennende hva de gjør i England og Italia.

 

Du må gjerne føle at det er absurd at det ikke skal være lov med navn på drakta i Tippeligaen siden Gerrard har navn på sin, men å si at det er det vanlige er feil.

 

Tilbake til saken; kan det stemme at Molde hadde navn over nummeret i fjor? Jeg har alltid trodd at man ikke hadde navn i Norge fordi man prioriterte reklame over nummeret. Det er jo som kjent ikke tillatt i en del europeiske ligaer, samt UEFA-konkurranser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tilbake til saken; kan det stemme at Molde hadde navn over nummeret i fjor? Jeg har alltid trodd at man ikke hadde navn i Norge fordi man prioriterte reklame over nummeret. Det er jo som kjent ikke tillatt i en del europeiske ligaer, samt UEFA-konkurranser.

*host* ja, stemmer...husker at jeg så navnet "baldvinsson" da molde fikk knust sitt håp om eliteseriespill i fjor ;)

hm, begynner å tenke litt nå...egentlig er det slik at jeg aldri får med når spillerne har navn+nummer på drakta, men når de kun har nummer går det opp for meg at noe mangler - det tar kanskje noen minutter men så vet jeg det. grunnen kunne være at jeg er vant til at man har navn+nummer. så for meg er navn+nummer det vanlige. og jeg synes det hadde vært bra med navn i norsk til/1.div. også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror Molde hadde navn OG reklame i fjor..

 

Det ser sånn ut.  Dette er et av Sollis bilder i hjemmekampen mot dem, og vi ser ryggen til Nr 17. Trond Strande

normal_IMG_2771.jpg

 

Lyn hadde navnet under og reklame over.  

normal_IMG_2206.jpg

 

Jeg gjentar at jeg ikke har klart å finne noen reguleringer av navn på drakter fra NFF.  Bare reklame og nummer.  Det skal være nummer og de kan ikke inneholde reklame.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vet hvertfall helt sikkert at det er ulovlig i de lavere divisjoner...

Kan du ikke komme opp med reglene?  Jeg finner ikke noe om dette i kampreglementet eller reklamereglementet, hverken for topp eller lavere divisjoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vet hvertfall helt sikkert at det er ulovlig i de lavere divisjoner...

 

Du vet mye rart, du...

 

Ja, igrunn....

 

Albert: vet bare at vi i Jutul ikke får lov til å spille med navn på draktene, da det er forbudt, og kan resultere i bøter, det er hvertfall det jeg har blitt fortalt... Det kan fort være at det jeg har sagt/påstått tidligere i tråden er feil, det er jo selvsagt uheldig, j\eg ønsker tross alt ikke å spre usannheter, men det er nå min oppfatning av saken...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vet hvertfall helt sikkert at det er ulovlig i de lavere divisjoner...

 

Du vet mye rart, du...

 

Ja, igrunn....

 

Albert: vet bare at vi i Jutul ikke får lov til å spille med navn på draktene, da det er forbudt, og kan resultere i bøter, det er hvertfall det jeg har blitt fortalt... Det kan fort være at det jeg har sagt/påstått tidligere i tråden er feil, det er jo selvsagt uheldig, j\eg ønsker tross alt ikke å spre usannheter, men det er nå min oppfatning av saken...

 

OK, nå er vi enige.  Jeg tror nemlig at enkeltklubber kan ha det i reglementet sitt.  Se her fra regelverket til Vaulen (en Stavangerklubb med topplaget i tredjedivisjon avdeling tolv:

 

3 Drakter og utstyr

3.1 Drakter

 

Alle lag skal ha like drakter, se håndbok. Alle lag skal handle draktutstyr til lagene gjennom MX Sport Club (avtale). Lagene anmodes om å skaffe sponsor til draktpakke, også til keeper (trøye, bukse, strømper) til spillerne. Brukte drakter går i arv til lag nedover i aldersgruppene, oppmenn er ansvarlig for at alle drakter innleveres ved sesongslutt til matrialforvalter. (navn på drakter frarådes derfor)

 

Trenere og oppmenn skal anbefale alle spillere å kjøpe sitt sportsutstyr hos vår sponsor MX-sport klubb.

 

De har lagt seg på å fraråde navn pga gjenbruk av drakta.  En slik ekstrasetning ville ikke vært nødvendig om det var forbudt fra Forbundets side.

 

Og MSP - det er morsomt med diskusjoner og uenighet på forumet.  Om vi aldri kommer med påstander som er feil blir det kjedelig her.  (Bare se hvorden AndersBlaa behandler et av mine innlegg i nettopp denne tråden).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hehe, diskusjoner med faktafeil gjør det hele mer morsomt:P Men jeg mener at forbudet mot navn kommer fra forbundet, at klubben blir bøtelagt hvis vi spiller med det, men som sagt, jeg tror det er en rimelig død regel svært få bryr seg om....

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

en liten quiz når vi diskuterer draktfarger! Hvilken farge var det på Stabæks reservedraktsett i 92? En øl til den som svarer rett.

 

 

Hva er svaret?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


en liten quiz når vi diskuterer draktfarger! Hvilken farge var det på Stabæks reservedraktsett i 92? En øl til den som svarer rett.

 

 

Hva er svaret?

 

Var ikke de røde?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


gule, men tror aldri de ble brukt.

det var jo sikkert like greit... gir vel bare assosiasjoner til lsk, moss, glimt og bærum. æsj.

 

Uansett hadde det vært finfint med lyseblå bortedrakter! Mulig dette blir for likt hjemmedrakten?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


gule, men tror aldri de ble brukt.

det var jo sikkert like greit... gir vel bare assosiasjoner til lsk, moss, glimt og bærum. æsj.

 

Uansett hadde det vært finfint med lyseblå bortedrakter! Mulig dette blir for likt hjemmedrakten?

Hepp,

 

Lyseblå og hvite striper, med hvite shorts og hvite strømper burde gå det... Men selv er jeg fremdeles mest tilhenger av rosa...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


draktene så veldig fine ut på damene! :)

 

Mildt sagt noen meget pene jenter der! Men det skulle kanskje bare mangle?! :)

 

De var flotte ja... allikevel bør man huske at fotballjenter også kan sminke seg før lagbildet blir foreviget.

 

Uansett: Gratulerer med første seier.

 

Koz og klemzzz fra Potter

Fin dame lissom.

 

Men gutta kunne jo med fordel fikset litt på seg før bilde de også. Bare se på Jon på 2006 bildet.

 

forresten kjempe bra spilt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi kan vel ta "telenor-diskusjonen" her...

Spør du meg er det greit med Telener der hvor det var Nordea før så lenge bakgrunnen og skriften er av samme type som fornebu-reklamen, ikke sånn som den er nå: http://www.ss.no/index.lasso?s=nyhet&ID=422

 

Rimelig sikker på at det lar seg gjorde med gjennomsiktig bakgrunn eller blå da, siden Tromsø ikke har den samme som proppellen som vi har på vår... http://www.tv2.no/sport/bilder/999014.jpg

 

Får håpe den Veigar brukte mot Moss var en slags proto-type...

En av lederne (husker ikke hvem Janne eller Bohinen tror jeg) hadde også på reklamen på intervju-genseren eller hva du skal kalle den...

Endret av Jakob
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Drakter
×
×
  • Opprett ny...