Gå til innhold

Petter Belsvik


Pedagogen
 Del

Anbefalte innlegg


Tar vi gjennomsnittet av ferdigheter hos våre spillere og sammenligner med gjennomsnittet av ferdigheter hos våre konkurrenter vil man antagelig se at vi scorer svakt. Derfor er taktikk og innsats (og faktisk; flaks!) avgjørende for om vi vinner en kamp eller ikke mot presumptivt bedre motstandere. Har Vålerenga eller Odd dårlig innsats/uheldig taktikk har vi bevist at vi kan slå dem - endatil borte, på tross av at vårt ferdighetsnivå er betydelig lavere. De spillerne VIF ikke vil ha går rett inn i startellevern vår (Adnan, Veigar, Ibba).

 

I år har vel stort sett det aller meste gått galt sportslig sett. Petter har også gjort ting som ikke har maksimert prestasjonene til laget.

 

Så er spørsmålet: Tror man at Petter lærer av disse prosessene og derved er blitt en mer erfaren og dyktigere trener i løpet av sesongen, eller gjør man som Rosenborg og kaster treneren som ikke har fått ønskede resutlater?

 

Jeg tror ikke at vi har nok kunnskap til å vurdere om Petter vil klare å få oss trygt igjennom Adeccoligaen neste år, eventuelt klare et opprykk. Uansett må vi ta inn over oss at det ikke vrimler av hete trenerkandidater som vil overta. Derfor tror jeg ikke noe på at et trenerskifte er aktuelt. Der vi brurde forsterke er ved å få inn en assistenttrener som er dyktig på defensiv organisering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


PB har mye å lære. Helt enig i at vi bør hente inn en assistent som er dyktig på defensiv organisering. Tror PB har et ganske bra trenerpotensiale, akkurat som at mange av spillerne har potensiale til å bli solide TL-spillere og noen også i større ligaer. At trener og spillere skulle få ut sitt potensiale i løpet av én sesong er etter min mening for mye å be om. Over tid tror jeg dette kan bli veldig bra, spesielt når klubben sier de virkelig ønsker å satse de neste årene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hva er argumentene dine for at du tror PB skal bli en god trener? han ble omtalt som kjegleflytter sist han var i klubben og har ikke vist et snev av progresjon på laget fra januar -> oktober. kanskje han en dag blir habil, men vi har uansett ikke tid til å utvikle både en trener og et helt lag samtidig... vi må ha på plass en sterk og klar leder som kan jobbe med unggutta våre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg forventet at prestasjonene skulle være bedre enn de har vært. Det er jeg neppe alene om.

 

Da har du hatt vanvittig høye forventninger. Jeg forventet ingen ting, selv om jeg hadde tro og håp på at de skulle ta frem og utnytte det potensialet de har og overraske i TL. Selv om Veigar slakter sin og lagets "innsats", betyr ikke det at gutta gikk på banen og tenkte "nå gidder/orker jeg ikke å gjøre noe særlig". De klarte rett og slett ikke å bruke ferdighetene sine riktig, som så ofte før i år. Er helt enig med Anders C i denne saken.

 

Jeg syns ikke det er vanvittig høye forventninger å tro at vi skulle få mer en 4 seire og en uavgjort. Heller ikke å forvente flere sjanser, flere dueller, mer blod og svette i en så avgjørende kamp som mot FFK.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det ikke er innsatsen som har vært grunnen til at vi rykker ned i år. Men jeg syns likevel innsatsen/fighterviljen/aggresjonen har vært for dårlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


...og jeg håper de har rett de som mener et så ungt lag med en så fersk trener vil blomstre etterhvert. Men det er ingen selvfølge. Det har vært tendenser, men er det nok?

 

Er helt enig i at en defensivt sterk assistenttrener kan være tingen. Med et par vinnerskaller til i troppen kan det gå veien. Men med laget og trenerteamet slik det er nå, og med like mange tabber og like høye skuldre, da kan i 1. div. bli tøft.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hva er argumentene dine for at du tror PB skal bli en god trener? han ble omtalt som kjegleflytter sist han var i klubben og har ikke vist et snev av progresjon på laget fra januar -> oktober. kanskje han en dag blir habil, men vi har uansett ikke tid til å utvikle både en trener og et helt lag samtidig... vi må ha på plass en sterk og klar leder som kan jobbe med unggutta våre.

 

Hvorfor i alle dager ber du meg argumentere for hvorfor jeg har tro på fyren?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det største problemet med PB syntes jeg er at det ikke virker som han har en plan om hvordan han vil at vi skal spille. Man burde i løpet av et år klare å få inn ett spillemønster. Virker som vi bare slår ballen opp og håper på at det skal skje noe. Hvis man først skal spille sånn må man ihvertfall ha noen som kan vinne ballen. TAA kunne vært denne spilleren, men han har dessverre hvert skadet som vanlig...

 

Når vi ansatte ny trener mener jeg å huske at et av kriteriene var at vi skulle fortsette å spille "Stabækfotball", noe jeg ikke har sett mye til i år. Vi har ikke det samme spillermaterialet som i 08, men man burde klart å få mer ut av mannskapet vi har.

 

En annen ting jeg syntes er rart er at vi ikke har satset mer på kontringer, vi viste på forhånd at vi kom til å bli spilt lave da kunne kontringer hvert et perfekt våpen. Vi har spillere som hadde passet veldig bra til å kontre med, som Brustad og Haugsdal. Men det har gått alt for tregt framover når vi har vunnet ballen. Syntes vi etter denne sesongen må gjøre en grundig evaluering av PB, for å se om han er rett mann for jobben. Eller om vi har noen andre på blokka som kan og har lyst til å ta oss opp til TL14.

Endret av MattaS
Lenke til innlegg
Del på andre sider


det må vel være en grunn til at du har troa på han? Du kan jo ikke ha troa på en trener fordi han virker som en fin fyr som har putta en haug med mål i tippeligaen..."

 

Det er jo bare fint at du har troa på han. Jeg ønsker han jo også alt godt og masse seire. Men jeg syns ikke han fremstår som klar og tydlig nok, han drar de samme flosklene etter hvert eneste tap og jeg har ikke hørt han heve stemmen eller virket forbannet en eneste gang etter et tap. Det + det faktum at vi har tapt alt som er med 3-4 mål i år gjør at jeg er uenig med deg - men jeg håper jeg tar feil. Jeg tror en skikkelig motivator i garderoben hadde fått mer ut av laget vårt enn det ynkelige som har blitt vist i år. Det kan godt henne vi hadde rykka ned uansett, men vi hadde ikke vært hekta av etter 10 kamper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om det var noen som mente at Jönsson var konservativ, er det ingenting sammenliknet med Belsvik. Greit nok at etterpåklokskap er middelmådighetenes form for klokskap. Men punktene har vært nevnt før:

 

1) Belsvik lot ikke forsvaret få tre til fire kamper til å sette seg. Han lot dem få ti. Dette mens vi lakk som en sil. Å prøve eksempelvis Clark i midtforsvaret syntes å være en fremmed tanke.

2) Belsvik bruker spillere alle andre steder enn der de burde spille: Hammer som back. Stengel, som er altfor lett i en startoppstilling; med Haidar som defensiv? makker. Haugsdal som spiss. Uansett er det frustrerende å få den samme lagoppstillingen uke etter uke, gitt at det er en god måned siden seneste seier.

3) Flosklene - dvs. handligslammelsen - etter tap er nevnt over.

4) Spillemønster og, ironisk nok, samhandling, ser vi kun glimtvis.

5) Det er ikke urealistisk å tro at vi minimum hadde hatt heng på nedrykksstriden med en oppegående trener. Riktig/ utprøvende brukt, er spillermaterialet bedre enn fire seire og femtitre i sekken.

6) Å anklage laget for mangel på innsats, vilje, etc. er rør. Det er en treners oppgave å få lage sitt til å yte i nitti minutter. Heller ikke dét har Belsvik greid.

 

Dessuten er det sært at ingen så falitterklæringen med en assistenttrener og et ungt mannskap før sesongen. Men kanskje var Belsvik det eneste Stabæk hadde råd til.

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ok. Mye tilsier at PB ikke har gjort en god nok jobb. Likevel har jeg tro på at han. Hvorfor? Årets prestasjoner er ikke noe argument. Men hva som har blitt sagt i samtalene mellom PB og klubben i forkant av signeringen med han vet vi jo ikke, det er en grunn til at PB ble valgt, selv om alternativene kanskje ikke florerte. Jeg tror klubben har gjort et riktig valg.

Jeg tror heller ikke PB er en fotballfaglig tomskalle som ikke vet hva han driver med. Han vet hvordan "Stabækfotballen" spilles, selv om vi ikke har sett noe særlig til den i år heller. Men den tror jeg vil komme.

Gi fyren tid, dette er ment for å være et flerårig prosjekt, så jeg mener det er feil at vi i det heletatt har denne debatten nå, selv om laget i år stort sett har vært begredelig. Hvis vi ikke ser tegn til forbedringer neste år, kan vi muligens begynne å stille spørsmålstegn ved han som trener.

PB har mye å lære, og jeg tror han allerede har lært en del av denne sesongen. Jeg har ment i hele år at det er neste sesong dette nye prosjektet virkelig starter, for årets sesong var etter min mening dødfødt. Vi hadde en helt ny stall og en helt ny trener, uten assistent. Jeg hadde et håp om at vi kunne overraske i år, men forventet null og niks.

Nå har han også vist flere ganger i år at han kan bli forbannet, det beste eksempelet er kanskje etter cup-exiten mot Asker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ok. Mye tilsier at PB ikke har gjort en god nok jobb. Likevel har jeg tro på at han. Hvorfor? Årets prestasjoner er ikke noe argument. Men hva som har blitt sagt i samtalene mellom PB og klubben i forkant av signeringen med han vet vi jo ikke, det er en grunn til at PB ble valgt, selv om alternativene kanskje ikke florerte. Jeg tror klubben har gjort et riktig valg.

 

Selvsagt er årets mangel på progresjon og Belsviks taktiske handlingslammelse et argument. Det går ikke an å forsvare fyren med at det var en grunn til at Stabæk valgte ham. Det er klart at Stabæk hadde en begrunnelse. Men man kan feile.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gi fyren tid, dette er ment for å være et flerårig prosjekt, så jeg mener det er feil at vi i det heletatt har denne debatten nå, selv om laget i år stort sett har vært begredelig. Hvis vi ikke ser tegn til forbedringer neste år, kan vi muligens begynne å stille spørsmålstegn ved han som trener.

PB har mye å lære, og jeg tror han allerede har lært en del av denne sesongen. Jeg har ment i hele år at det er neste sesong dette nye prosjektet virkelig starter, for årets sesong var etter min mening dødfødt. Vi hadde en helt ny stall og en helt ny trener, uten assistent. Jeg hadde et håp om at vi kunne overraske i år, men forventet null og niks.

 

Problemet er at halve laget forsvinner ved nedrykk, så det blir nok et år med store utskiftninger.. Dette gjør det selvfølgelig vanskeligere for PB, og det er en av grunnene til at jeg helst ser at vi får inn en mer erfaren trener, hvis vi skal fortsette å hente benkefyll fra andre lag..

 

Alternativet i mine øyne er at vi får ta meste år som et samkjøringsår og virkelig satse på juniorene vi har, noe jeg håpet på før årets sesong.. Først da kan vi snakke om et litt lengre perspektiv på ting..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ok. Mye tilsier at PB ikke har gjort en god nok jobb. Likevel har jeg tro på at han. Hvorfor? Årets prestasjoner er ikke noe argument. Men hva som har blitt sagt i samtalene mellom PB og klubben i forkant av signeringen med han vet vi jo ikke, det er en grunn til at PB ble valgt, selv om alternativene kanskje ikke florerte. Jeg tror klubben har gjort et riktig valg.

 

Selvsagt er årets mangel på progresjon og Belsviks taktiske handlingslammelse et argument. Det går ikke an å forsvare fyren med at det var en grunn til at Stabæk valgte ham. Det er klart at Stabæk hadde en begrunnelse. Men man kan feile.

 

Det er vel her vi får enes om å være uenige. Jeg kommer ikke til å trekke noen konklusjoner før godt ut i neste sesong. Spillere vi henter inn nå som skal erstatte de som forsvinner, vil forhåpentligvis være her i mer enn én sesong, siden de signerer for et Adeccolag. Jeg klarer uansett ikke å se hvilken trener vi har råd til som ønsker å trene et Adeccolag og har en filosofi som passer vår spillestil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Jeg er ikke enig i at det har vært mangel på progresjon. Min subjektive mening er at strukturen i laget har blitt bedre utover i sesongen og prestasjonene lige så. Tallene underbygger forsåvidt også denne påstanden. Men jeg kan være enig i at progresjonskurven burde vært brattere.

 

Sammenligner vi de 2 første 3. delene av sesongen så her vi økt pasningsikkerheten og redningsprosenten, samt mer en tredobblet sjanseutnyttelsen. Vi skaper flere sjanser og har stabilisert antall sjanser i mot. Men i sum er det langt fra godt i nok til å nå de målene vi satte oss før sesongen. Eller ihvertfall å nå det "uttalte" målet om å berge plassen. Internt har man sannsynligvis vært meget klar over at det kunne gå slik det har gått.

 

Skal man peke på hvor vi har feilet i år så er det først og fremst på spillerlogistikken i vintervinduet. Vi var for trege med å få inn nok gode spillere og derifra har det stort sett gått en vei. Nå var det gode årsaker til at det ble slik. Sannsynligvis vil vi få mer stabile forhold rundt klubben i vinter og da kan vi forhåpentligvis få satset nok på å finansiere og bygge opp et noe mer slagkraftig lag enn det vi har hatt i år. For med det spillermaterialet vi har hatt så må man nesten være trollmann for å få gode resultater.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvfølgelig finnes det bedre trenere enn Petter Belsvik.

 

Selvfølgelig er det ikke Petter Belsvik som er hovedårsaken til at vi rykker ned. Ei heller er det tabbene til f.eks. keeperne våre.

 

Selvfølgelig er det de økonomiske rammene som gjør at vi rykker ned. Arenautkastelse, Stene-saken og sponsor- og spillerflukt er det som sender oss ned i Adecco.

 

 

Da vi tok gull svidde vi av 50 mill mer enn vi hadde. Nå som vi har måttet redusere budsjettet med 50 mill fra i fjor rykker vi ned. Det er rett og slett ganske enkelt. Utover året i år synes jeg vi har begynt å få plass noen gode signeringer - f.eks. Ville og Veigar, som begge har kontrakt også neste år. Framtiden ser langt lysere ut enn nåtiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trollmann er Belsvik definitivt ikke. Og, jo, Belsvik har det tyngste ansvaret om vi rykker ned. (Jf. pkt. 1-6 over. Punkter man kan velge å være uenige i.)

 

Uansett har jeg ikke gitt opp håpet om en kvalikplass, hvor mørkt det enn ser ut. Om Stabæk rykker ned, og ikke kommer opp etter et eller to år, vil vi forsvinne. La oss håpe Belsvik ikke har en lagoppstilling som kun gir mening for ham de siste kampene. (Hvorenn usannsynlig det er.)

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mener vell at vi vil forsvinne som ett stort lag i norsk fotball, sånn som Kongsvinger, Hamkam og Bodø Glimt

Spørsmålet var ikke hva han mente, men hvorfor han mente det.

 

Blant annet av grunnen nevnt over. Vi vil kun bli interessante å følge for få om vi blir værende mer enn to-tre år i Adecco.

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Et annet element er hvordan ildsjelene i klubben - de som sto bak "Cupfinale '95" og har brukt millioner fra egen lomme på å gjøre Stabæk til et topplag - ser på en tilværelse i førstedivisjon. Ingo har tidligere gitt uttrykk for at Stabæk skal være et topplag i eliteserien, hvis ikke er det ikke noe vits i å holde på. Jeg tror nok ikke engasjementet deres dør helt ut uansett, men det er et spørsmål om motivasjonen og pågangsmotet vil være like sterkt blant grunnpilarene i og rundt klubben hvis det beste vi kan håpe på de nærmeste fem-ti årene er å være et heislag med overvekt av sesonger i førstedivisjon. Dette er som kjent folk som drives av store visjoner og hårete mål og det er egentlig først nå Sisyfos-filosofien virkelig settes på prøve.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sånn, nå fikk jeg endelig svar på spørsmålet mitt fra medlemsmøtet i februar (eller deromkring):

 

"På spørsmål om han er motivert for å bli med ned, svarer han med et klart ja. Klubben skal reorganiseres og gjenreises til gamle høyder."

 

http://www.budstikka.no/sport/stabek-rykker-ned-1.7605482

 

 

Sesongen 2013 begynner 4. november på Åråsen. Settes det opp busser eller må man kjøre sjæl?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er Belsvik motivert? Han har ennå ikke klart å motivere laget sitt til å holde mer enn sytti minutter. Han gjør ikke bytter i pausen om noe ikke fungerer. Han gjør ikke offensive bytter før vi ligger under. Han verken bytter eller restrukturerer midtbanen, selv om vi blir presset bakover og bakover.

 

Grunnlaget for å vurdere Belsviks motivasjon er kanskje slett. Det kan imidlertid ikke herske tvil om at han er taktisk svak. (Se mine punkter én til seks over.)

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han står vel ikke og lyver når han sier at han er motivert for neste sesong, for hvem hadde vel påtatt seg den jobben som Belsvik får i vinter og neste år uten å ha motivasjonen i orden. Det finnes ting å kritisere ved Belsvik, men å være negativ til at han er motivert virker unødvendig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Petter Belsvik
×
×
  • Opprett ny...