Gå til innhold

Nye spillere


knutta
 Del

Anbefalte innlegg


Nå har du glemt at Perfect 7 har fortalt oss at spillere er like gode som da de var 20 resten av livet, og DFH var bra da :D
Nuvel, ikke akkurat dét, men jeg tipper at Daniel Freheim Holm har akkurat de samme kvalitetene nå som da han var 20, som alle andre fotballspillere. Hørt om basisferdigheter, fundament, grunnlag, forutsetninger..? Enkelte har visst litt tungt for det...

 

Fryktelig lunken til et eventuelt kjøp av DFH, må jeg si. Som spillertype er han forsvåvidt interessant nok, men spørsmålet er om han kan utvikle seg og få ut sitt påståtte potensiale i Stabæk, at det er Vålerenga det har vært noe galt med, eller om det er han selv som er problemet. For var han et så stort talent som det ble påstått en gang i tiden, må jo noen ha gjort noe feil de siste årene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


at det er Vålerenga det har vært noe galt med

Skjønner godt spørsmålet ditt, men akkurat denne delen er det vel neppe liten tvil om. Klart det har vært noe galt med Vålerenga?! Always has been. Always will be. ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå har du glemt at Perfect 7 har fortalt oss at spillere er like gode som da de var 20 resten av livet, og DFH var bra da :D
Nuvel, ikke akkurat dét, men jeg tipper at Daniel Freheim Holm har akkurat de samme kvalitetene nå som da han var 20, som alle andre fotballspillere. Hørt om basisferdigheter, fundament, grunnlag, forutsetninger..? Enkelte har visst litt tungt for det...

 

Fryktelig lunken til et eventuelt kjøp av DFH, må jeg si. Som spillertype er han forsvåvidt interessant nok, men spørsmålet er om han kan utvikle seg og få ut sitt påståtte potensiale i Stabæk, at det er Vålerenga det har vært noe galt med, eller om det er han selv som er problemet. For var han et så stort talent som det ble påstått en gang i tiden, må jo noen ha gjort noe feil de siste årene.

 

Det er mulig for talenter å stagnere. Det er ikke slik at er du verdens beste 21-åring er du verdens beste når du er 30. Fotball besåtr av så uendelig mye mer enn å kunne flest mulig finter og triks. Spilleforståelse? Tempo i avgjørelser? Fysiske egenskaper (som selv ikke du kan mene er uendret for spillere etter at de har passert 20) Eksempel på en spiller som stagnerte er jo vår egen Håkon Skogseid. Talent da han var yngre, utviklet seg ikke videre.

 

Jeg skal ta et par veldig konkrete eksempler for deg, hentet fra tekniske idretter der teknikk har en mye større betydning enn i fotball:

 

Espen Bredesen. Han var en teknisk god hopper da han vant OL på Lillehammer. Men da han var 20 hoppet man fortsatt klassisk stil. Hadde han altså V-teknikken allerede da han kom sist i Albertville? Eller var det noe han klarte å få inn senere?

 

Finn Christian Jagge vant OL i 92 på to meter lange slalåmski. Et lite tiår senere vinner han world cup renn på 1,60 lange ski. Hadde han den teknikken inne allerede i 92, før utstyret fantes?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uansett mener jeg Jagge er uaktuell for Stabæk.  For gammel og for dyr.  Bredesen syns jeg er litt liten, men det fungerer jo med Alan.  Dessuten viste Wirkola at hoppere kan bli utmerkede fotballspillere.

 

;)

 

Back on topic?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jagge var kanskje et dårlig eksempel. von Grüningen er kanskje bedre. Debuterte i world cup på 80-tallet, og var verdens ledende teknikker i storslalåm (den mest tekniske grenen av dem alle) mot slutten av 90-tallet.

 

Jeg synes det blir noe annet. En som hadde et godt skudd for 10 år siden når ballene og skoene var anderledes vil fortsatt ha et godt skudd nå. Poenget er at den personen allerede har et godt skudd. Har man ikke teknikk innen man er 20, så er det veldig liten sjanse for at man utvikler seg til en tekniker senere i karrieren. Det er stort sett de tekniske tingene som blir uforandret. Dribleferdigheter, skudd- og pasningsteknik og mottak. Men det er andre ting som man kan utvikle senere. Spilleforståelse blir bare bedre og bedre med alderen, noe spesielt midtstoppere og keepere drar nytte av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jagge var kanskje et dårlig eksempel. von Grüningen er kanskje bedre. Debuterte i world cup på 80-tallet, og var verdens ledende teknikker i storslalåm (den mest tekniske grenen av dem alle) mot slutten av 90-tallet.

 

Jeg synes det blir noe annet. En som hadde et godt skudd for 10 år siden når ballene og skoene var anderledes vil fortsatt ha et godt skudd nå. Poenget er at den personen allerede har et godt skudd. Har man ikke teknikk innen man er 20, så er det veldig liten sjanse for at man utvikler seg til en tekniker senere i karrieren. Det er stort sett de tekniske tingene som blir uforandret. Dribleferdigheter, skudd- og pasningsteknik og mottak. Men det er andre ting som man kan utvikle senere. Spilleforståelse blir bare bedre og bedre med alderen, noe spesielt midtstoppere og keepere drar nytte av.

 

Teknikken for å skyte på ballen er uavhengig av sko og ball. Hadde Jagge kjørt på samme måten med de nye skiene hadde han aldri kommet til 2. omgang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jagge var kanskje et dårlig eksempel. von Grüningen er kanskje bedre. Debuterte i world cup på 80-tallet, og var verdens ledende teknikker i storslalåm (den mest tekniske grenen av dem alle) mot slutten av 90-tallet.

 

Jeg synes det blir noe annet. En som hadde et godt skudd for 10 år siden når ballene og skoene var anderledes vil fortsatt ha et godt skudd nå. Poenget er at den personen allerede har et godt skudd. Har man ikke teknikk innen man er 20, så er det veldig liten sjanse for at man utvikler seg til en tekniker senere i karrieren. Det er stort sett de tekniske tingene som blir uforandret. Dribleferdigheter, skudd- og pasningsteknik og mottak. Men det er andre ting som man kan utvikle senere. Spilleforståelse blir bare bedre og bedre med alderen, noe spesielt midtstoppere og keepere drar nytte av.

 

Teknikken for å skyte på ballen er uavhengig av sko og ball. Hadde Jagge kjørt på samme måten med de nye skiene hadde han aldri kommet til 2. omgang.

 

Nei, men han har uansett den grunnleggende teknikken. Er ikke sånn at man måtte lære seg å stå på ski på nytt.

Men nå har uansett ikke jagge noe med nye spillere å gjøre.

Dfh hadde vært en spennende tilvekst. Men jeg er redd for at han koster mer enn det smaker. Tipper prisen for at enga skal selge vil ligge på minst 8 mill. Mtp at han sannsynligvis ikke kommer til å spille mye heller, så blir det en alt for høy pris, i mine øyne. Tviler på at vi har råd til det også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I ettertid er jeg egentlig ganske fornøyd med at vi ikke fikk kjøpt Huseklepp. Det er først i det siste han har spilt fast for Brann, og da ser vi at ja, han er god til offensive løp på kanten, men det er det. Det krever ekstremt mye tilpasning fra resten av laget å ha en sånn spiller i første-elleveren, og vi kunne aldri brukt både han og Alanzinho (hvert fall ikke de og Somen).

Synes Alan er mye bedre defensivt enn Huseklepp (det sier mest om sistnevnte), og like god offensivt. Han er ikke like god langs linja, men klarer seg bedre enn Huseklepp når han trekker inn i banen. Sum: Alan er en bedre spiller, sannsynligvis med lavere lønn.

 

Så nå kan vi gå videre, uten Huseklepp, med veldig god følelse! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I ettertid er jeg egentlig ganske fornøyd med at vi ikke fikk kjøpt Huseklepp. Det er først i det siste han har spilt fast for Brann, og da ser vi at ja, han er god til offensive løp på kanten, men det er det. Det krever ekstremt mye tilpasning fra resten av laget å ha en sånn spiller i første-elleveren, og vi kunne aldri brukt både han og Alanzinho (hvert fall ikke de og Somen).

Synes Alan er mye bedre defensivt enn Huseklepp (det sier mest om sistnevnte), og like god offensivt. Han er ikke like god langs linja, men klarer seg bedre enn Huseklepp når han trekker inn i banen. Sum: Alan er en bedre spiller, sannsynligvis med lavere lønn.

 

Så nå kan vi gå videre, uten Huseklepp, med veldig god følelse! :)

 

kunne ikke vært mer enig :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I ettertid er jeg egentlig ganske fornøyd med at vi ikke fikk kjøpt Huseklepp. Det er først i det siste han har spilt fast for Brann, og da ser vi at ja, han er god til offensive løp på kanten, men det er det. Det krever ekstremt mye tilpasning fra resten av laget å ha en sånn spiller i første-elleveren, og vi kunne aldri brukt både han og Alanzinho (hvert fall ikke de og Somen).

Synes Alan er mye bedre defensivt enn Huseklepp (det sier mest om sistnevnte), og like god offensivt. Han er ikke like god langs linja, men klarer seg bedre enn Huseklepp når han trekker inn i banen. Sum: Alan er en bedre spiller, sannsynligvis med lavere lønn.

 

Så nå kan vi gå videre, uten Huseklepp, med veldig god følelse! :)

 

kunne ikke vært mer enig :)

 

Gir jo mye mening at alle ville ha han når han kanskje skulle hit, men når han ikke kom starta alle å hate han, og nå skal vi være glade for å ikke ha han i stallen? Tipper at hvis IA plutselig skulle finne ut at han vil bli i Start, at alle sie

 at det er like greit siden vi har så mange gode midtstoppere. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gir jo mye mening at alle ville ha han når han kanskje skulle hit, men når han ikke kom starta alle å hate han, og nå skal vi være glade for å ikke ha han i stallen? Tipper at hvis IA plutselig skulle finne ut at han vil bli i Start, at alle sie

at det er like greit siden vi har så mange gode midtstoppere.

 

Er, du, fra, Telemark, eller, Hallingdalen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gir jo mye mening at alle ville ha han når han kanskje skulle hit, men når han ikke kom starta alle å hate han, og nå skal vi være glade for å ikke ha han i stallen? Tipper at hvis IA plutselig skulle finne ut at han vil bli i Start, at alle sie

 at det er like greit siden vi har så mange gode midtstoppere. 

 

Hepp,

 

Da hiver jeg meg på før det er helt avklart, han kan bli i Start!

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gir jo mye mening at alle ville ha han når han kanskje skulle hit, men når han ikke kom starta alle å hate han, og nå skal vi være glade for å ikke ha han i stallen? Tipper at hvis IA plutselig skulle finne ut at han vil bli i Start, at alle sie

 at det er like greit siden vi har så mange gode midtstoppere. 

 

Hepp,

 

Da hiver jeg meg på før det er helt avklart, han kan bli i Start!

 

@ringo

 

IA kommer ikke til å bli Start, så det er bedre og få han hjem til Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hørte akkurat nå at DFH vil bli alt for dyr for Stabæk så han kommer neppe til oss. Synd mener nå jeg.

Og hvem hørte du det av?

 

Gamlegutta har det med å høre ting fra så sikre kilder at de ikke kan røpes

 

Hvis du vet at de er så hemmelige, så kanskje du vet hvor de kommer fra?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hørte akkurat nå at DFH vil bli alt for dyr for Stabæk så han kommer neppe til oss. Synd mener nå jeg.

Og hvem hørte du det av?

 

Gamlegutta har det med å høre ting fra så sikre kilder at de ikke kan røpes

 

Hvis du vet at de er så hemmelige, så kanskje du vet hvor de kommer fra?

 

Sorry. Jeg bare antok at de var det. Hvor hørte du det fra, Gamlegutta?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å hente lehmann ???????????????????? hadde vært kult med en tredjekeeper!!!!!!!!!htLehmann på vei vekkk????

 

Nå skal jeg være så saklig jeg bare klarer.

 

Med tanke på at vi nettopp har hentet Iven Austbø er vel ikke keeperplassen noe vi trenger å forsterke med det første. Forøvrig tror jeg at reservekeeper på 2.laget ikke er den plassen man kjøper nye spillere til. Da bruker man heller juniorkeepere etc.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å hente lehmann ???????????????????? hadde vært kult med en tredjekeeper!!!!!!!!!htLehmann på vei vekkk????

 

Nå skal jeg være så saklig jeg bare klarer.

 

Med tanke på at vi nettopp har hentet Iven Austbø er vel ikke keeperplassen noe vi trenger å forsterke med det første. Forøvrig tror jeg at reservekeeper på 2.laget ikke er den plassen man kjøper nye spillere til. Da bruker man heller juniorkeepere etc.

 

For å følge opp det saklige.

 

En god grunn til å ha en rutinert keeper i troppen er hva han kan overføre av erfaring til yngre spillere. Derimot synes jeg Jon Knudsen etterhvert har spilt en del kamper og utviklet seg til å bli en rutinert og stabil keeper, så den rollen er med andre ord besatt.

 

Men for all del, kom med flere forslag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På grunn av økonomien til Stabæk, er de nøtt til og hente spillere utenom Norge.

Stabæk ser i dag på en Brasiliansk midtbane/kantspiller som de har blitt anbefalt.

Men igjen pga. økonomien klarer ikke Stabæk og hente norske spillere fra den øverste hylle.

Om vi er heldige så blir det en signering til før sesongen starter igjen, eller så må vi vente til vinduet åpner igjen etter sommeren 08.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jaja.. Ikke noe sjokkerende dette her..

 

Det er jo nå man Må ta seg råd til å forsterke nok til å henge med i toppen, eller tror janne og co at neste sesong skal bli sesongen der Poljac, Rogne, Kamara etc virkelig etablerer seg? Litt av en risiko...

 

Hvis IA kommer tilbake, Steners blir og vi henter inn en midtbane/kantspiller så ser det ikke så ille ut egentlig. Da mangler vi bare en superspiss som vil velge stabæk og samtidig være klar over at man ikke fjerner hverken veigar eller daniel i start 11'ern med det første. Ikke noe lett oppgave. Da er det kanskje like greit å satse på Kamara, vise at vi tør å satse på de unge.

 

Fordelen med få utskiftninger er at laget ikke trenger tid til å spille seg sammen..

 

MEN, vi som supportere vil alltid skrike på nye spillere uansett og det er jo latterlig av en viss Bohinen å love 3-4 KLASSESPILLERE når vi ender opp med 1 spiller. (regner med austbø er klassespiller for bohinen som omtaler han som en kommende landslagseeper) Er da klassespiller nr 2 IA som kommer tilbake? Sånn sett mangler vi bare 1 signering før de har holdt det de lovet.

 

Men så fort det kommer ett bud på en spiller som de lar gå, så kan tiden bli for liten til å rekke å hente inn en ny spiller.

 

Vi får lage en statue av fysio tor og be til den hver morgen så alle holder seg skadefrie, så kanskje vi henger med i toppen i 08 også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye spillere
×
×
  • Opprett ny...