Gå til innhold

Nye spillere


knutta
 Del

Anbefalte innlegg


Og du klarte ikke å lese innholdet i hva jeg skrev?

 

Her er det med teskje:

 

Hvis jeg nå kaller deg et limhue synes jeg det er morsomt. Du vil kanskje synes det er sårende.

 

Eller forresten, kanskje ikke....

 

Fint om dere som ikke har problemer med å bruke rasistiske uttrykk uten å mene noe negativt med det simpelthen driter i å bruke disse uttrykkene?

 

Hvis det er et stort poeng at en person er mørk i huden - hva er galt med adjektivet "mørkhudet"?

 

Neger er fremdeles et populært uttrykk på bondelandet. Kan ikke vi late som om vi er noen hakk mer siviliserte?

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å dæven! Dette var et fint tema i denne tråden!

 

'Japaner' er vel det vanligste, og det mest korrekte. Noen velger 'japaneser', som vel var en mer gjengs bruk tidligere, mens 'japse' vel kommer som slang av denne varianten. Sannsynligvis for å tilnærme seg vanlige ord som 'danske' og 'svenske'. Det er nok ikke ment som hverken støtende eller nedlatende, bare "effektivt". 'Neger' er en form som har skiftet fra å være lovlig til å ikke være det, ettersom det beskriver farven på personen, og ikke hverken opphav eller nasjonalitet. 'Japse' gjelder kun japanere, og er derfor mer korrekt. 'Guling' ville vært synonymet til 'neger' i denne sammenheng. 'Sotrør' har derimot aldri vært ment som annet enn nedlatende, og da har vi ord som 'riskoker' for de med sør-øst asiatisk herkomst, som alternativ for de som liker å være direkte rasistiske.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt off topic, men for meg er japse og pakkis likestilt, og begge disse er verre enn neger som engang var et vanlig utrykk selv i media.

 

Japse og pakkis kom som nedlatende slangutrykk og er det fortsatt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og du klarte ikke å lese innholdet i hva jeg skrev?

 

Her er det med teskje:

 

Hvis jeg nå kaller deg et limhue synes jeg det er morsomt. Du vil kanskje synes det er sårende.

 

Eller forresten, kanskje ikke....

 

Fint om dere som ikke har problemer med å bruke rasistiske uttrykk uten å mene noe negativt med det simpelthen driter i å bruke disse uttrykkene?

 

Hvis det er et stort poeng at en person er mørk i huden - hva er galt med adjektivet "mørkhudet"?

 

Neger er fremdeles et populært uttrykk på bondelandet. Kan ikke vi late som om vi er noen hakk mer siviliserte?

Endret av loudness
Lenke til innlegg
Del på andre sider


japse er et negativt ladet ord på samme måte som neger og guling. det kommer fra det amerikanske "Japs" som ble brukt nedsettende om japaner under og etter WW2. Det er en vanlig misforståelse at det er helt godtatt å si japse, noe som irriterer meg grundig!

 

Si japaner, på samme måte som vi sier kineser og koreaner. hvorfor bruke et uttrykk som er negativt ladet og støtende?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis det er et stort poeng at en person er mørk i huden - hva er galt med adjektivet "mørkhudet"?

Neger er fremdeles et populært uttrykk på bondelandet. Kan ikke vi late som om vi er noen hakk mer siviliserte?

burde vi da ikke kalle oss andre som ikke har mörk hud (eller gul, eller röd...) "blekhudet"? for aa vaere helt og 100% politisk korrekt? naar vi aapenbart ser og snakker om forskjellene saa maa vi vel utpeke alle disse forskjellene...er jo som gud og satan - det ene fungerer ikke uten det andre ;)

 

m-a-n: og hva er med polakk og pakkis? er disse ordene ikke nedsettende?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


m-a-n: og hva er med polakk og pakkis? er disse ordene ikke nedsettende?

 

 

Pakkis kan sammenlignes med japse, begge betegnelsene er nedsettende. Polakk er den offisielle beskrivelsen av en person fra Polen på norsk. Vi har ingen annen måte å si det på, men betegnelsen polakk har dessverre fått negative assosiasjoner i Norge, grunnet synet på polakker som fattige arbeidere som kommer og jobber i Norge om sommeren, som for eksempel som jordbærplukkere eller for å male gjerde til Bærumsvillaer for en meget billig penge. Og etter den enorme polske arbeidsinnvandringen etter at Polen ble medlem i EU.

 

Dette var laaangt off topic, men håper vi kan klare å kalle vår aktuelle japanske spiller for en japaner og ikke en japse!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


m-a-n: og hva er med polakk og pakkis? er disse ordene ikke nedsettende?

Pakkis kan sammenlignes med japse, begge betegnelsene er nedsettende. Polakk er den offisielle beskrivelsen av en person fra Polen på norsk. Vi har ingen annen måte å si det på, men betegnelsen polakk har dessverre fått negative assosiasjoner i Norge, grunnet synet på polakker som fattige arbeidere som kommer og jobber i Norge om sommeren, som for eksempel som jordbærplukkere eller for å male gjerde til Bærumsvillaer for en meget billig penge. Og etter den enorme polske arbeidsinnvandringen etter at Polen ble medlem i EU.

 

Dette var laaangt off topic, men håper vi kan klare å kalle vår aktuelle japanske spiller for en japaner og ikke en japse!

akkurat det du forklarte ang. polakker var jo grunnen for at jeg spurte om utrykket er blitt et nedsettende ord naa ;)

og naa er det slutt med OT.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvfølgelig er han japaner. Enten han blir stabækspiller eller ikke.

Det er bare noen håpløse tvkommentatorer som fortsatt bruker uttrykket "japaneser",,, men de følger jo stort sett ikke med i hverken timen eller rettskrivningen.

OM han blir stabækspiller så er han japaneren ,, men først og fremst Stabækgutten/mannen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, eller pakkis, sotrør, neger eller guling?

 

Poenget er ikke om DU mener at et uttrykk du bruker er støtende. Hvis du kaller en som veier noen kilo for mye for "den feite kua" synes du sikkert det er positivt og morsomt selv.

 

Comprende?

 

 

Er det egentlig noe bedre å skrive "endelig en spiller som uttaler seg i media som en med downs syndrom" som du skrev i en annen tråd her?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I det vi avslutter debatten om hva som er rasistisk (nye innlegg i debatten blir i beste fall flyttet) kan jeg minne om en ordveksling mellom dommeren og Stephen Biko under en rettsak (tror ordvekslingen dreide seg om begrepet "black is beautiful")

 

Dommeren: Hvorfor kaller du deg sort når du er brun?

 

Biko - Og hvorfor kaller du deg hvit når du er rosa?

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæks sportslige leder Tom Schelvan skal ha fått en mail fra den nigerianske klubben, der Stabæk blir tilbudt en større pengesum mot å hjelpe en kommende toppspiller ut av landet. Det eneste nigerianerens agent trengte, var en mindre pengesum på forhånd for å fikse noe papirarbeid. Stabæk har nå betalt summen, og avventer tilbakemelding.

 

Agenten har ikke besvart våre hendelser.

:ph34r:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noen som vet noe om han ? Fant ikke mye med et par raske søk annet at laget hans har vært involvert i dette: "They were involved in an incident on March 8, 2008 when a pitch invasion after a goalless draw at First Bank F.C. left seven players and officials injured....."

 

I såmåte kan vi jo tilby noe tryggere arbeidsforhold på TA.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nigeria_Port_Authority_FC

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes både japaneren og nigerianeren høres veldig spennende ut. Gleder meg virkelig til treningskampen nå. Det er jo tidlig å snakke om å signere disse, men hvis de slår til og vi får signert begge to pluss Askar ser det jo ganske lovende ut likevel. Da gjenstår det bare å tilby Mike en kontrakt til så er vi i mål.

 

Ser forresten at laget til Ehiosun har hatt en svak start på 2009 med kun 1 seier og 3 tap. Likevel innehar de fortsatt 3. plassen på tabellen. På en oversikt over toppscorere for sesongen 07/08 fant jeg ikke igjen Ehiosun navn noe sted...

Endret av Joachim
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes både japaneren og nigerianeren høres veldig spennende ut. Gledet meg virkelig til treningskampen nå. Nå er det jo tidlig å snakke om å signere disse, men hvis de slår til og vi får signert begge to pluss Askar ser det jo ganske lovende ut likevel. Da gjenstår det bare å tilby Mike en kontrakt til så er vi i mål.

 

Ser forresten at laget til Ehiosun har hatt en svak start på 2009 med kun 1 seier og 3 tap. Likevel har innehar de fortsatt 3. plassen på tabellen. På en oversikt over toppscorere for sesongen 07/08 fant jeg ikke igjen Ehiosun navn noe sted...

 

Merkelig det der...

 

Skal vi gjette på hvor gammel han egentlig er?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er forresten morsomt å lese hvordan klubben (NPA FC/Warri Wolves FC) flyttet til Lagos etter opprykket, men deretter flyttet tilbake til Warri igjen da de rykket ned igjen. Glad Stabæk har unngått både navnebytte og flytting siden opprykket.

 

Litt mer om Ehiosun Ekigho:

 

However, Warri Wolve's Ehiosun Ekigho was luckier as his side not only got into the last four; he also had the Glo Man of the Match prize of N100, 000 cash, GloMobile SIM Card and airtime to celebrate.

 

The former Delta United forward commended Globacom for the prizes which he described as "the best reward I have had so far in my football career. Globacom's Regional Manager in Kano, Oluwakemi Kaka presented the reward package to the Edo state born player.

Endret av Joachim
Lenke til innlegg
Del på andre sider


56 Kobayashi slår en flott corner inn foran mål, men ingen Stabæk-spillere makter å få ballen i mål.

 

65 Kobayashi snapper ballen på midtbanen og setter fart fremover på banen. Legger ut til Espen Hoff som slår ballen inn foran mål. Kula går over hodet på japanske Daigo Kobayashi og det ender i utspill fra Honkas keeper.

 

ok. dette er mer enn nok for meg. KJØP!!! :ph34r:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye spillere
×
×
  • Opprett ny...