Gå til innhold

Nye spillere


knutta
 Del

Anbefalte innlegg


Tid innebærer også at vi ikke skal forvente at han tar tippeliganivået allerede neste sesong. Vi må nok ha to andre klare til vingspill i førsteelleveren (Hoff og Koba?), og så får Skjelvik få de sjansene han gjør seg fortjent til neste sesong. Men i 2011, da...!

 

Jeg er enig. Skjelvik har på ingen måte vist med innhoppene sine at han er moden nok for å ta TL med storm allerede neste sesong. Tror heller ikke at Aase er helt klar heller. De har godt av å trene med A-laget, spille masse for JR, litt Cup og 2-laget samt få noen innhopp for A-laget. Begge de nevnte er yngre enn Hedenstad, som på mange måter overpresterer til de grader iforhold det man kan forvente av en kar på hans alder. Jeg skulle gjerne hatt Hoff, Koba og eventuelt enn Knudzon som vingalternativer neste sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


[...]

Selv fotballklubber i økonomisk trange tider henter spillere. Stabæk blir nok intet unntak. Lyn hentet Wehrman. FFK henter to spillere og ny trener. TIL henter spillere selv uten å selge noen selv om de har budsjettert med store salg. Godset skaffer seg Riseth. VIF henter Madsen.

[...]

 

Som islending er det nærliggende for meg å påpeke at det ikke nødvendigvis er fornuftig å oppføre seg økonomisk uansvarlig, selv om alle andre i samme bransje gjør det. Jeg ønsker meg Veigar like mye som alle andre, kanskje til og med litt mer enn noen, men jeg håper virkelig at spillergruppa, som har gått med på en lønnsreduksjon, blir tatt med i vurderingen. Ingen spillere er verdt en generell misnøye i troppen, selv ikke (og det smerter meg å si det) Veigar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nannskog hadde nok gitt halve lønna si til Veigar for at han skulle komme tilbake. Men som sagt over så er vi avhengig av at en etablert spiller forsvinner (for eksempel Olsen) for å kunne forsvare lønnsutgiftene til Veigar. Eventuelt så kunne det selvfølgelig vært aktuelt å hente Veigar isteden for Bella.

 

Risikoen ved å hente Veigar tilbake er heller ikke så stor som ved eventuelt andre kjøp spillere. Med Kobayashi, Bella og Veigar vet vi akkurat hva vi får. Så det ville være lett for investorer, ledere og spillere å avgjøre hvor vidt man ønsker å hente noen av dem eller hvor vidt de er verdt hva deres respektive klubber krever for dem. Derfor vil det det nødvendigvis ikke være økonomisk uforsvarlig å kjøpe selv i trange økonomiske tider så lenge man vet hva man kaster pengene etter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nannskog hadde nok gitt halve lønna si til Veigar for at han skulle komme tilbake. Men som sagt over så er vi avhengig av at en etablert spiller forsvinner (for eksempel Olsen) for å kunne forsvare lønnsutgiftene til Veigar. Eventuelt så kunne det selvfølgelig vært aktuelt å hente Veigar isteden for Bella.

 

Risikoen ved å hente Veigar tilbake er heller ikke så stor som ved eventuelt andre kjøp spillere. Med Kobayashi, Bella og Veigar vet vi akkurat hva vi får. Så det ville være lett for investorer, ledere og spillere å avgjøre hvor vidt man ønsker å hente noen av dem eller hvor vidt de er verdt hva deres respektive klubber krever for dem. Derfor vil det det nødvendigvis ikke være økonomisk uforsvarlig å kjøpe selv i trange økonomiske tider så lenge man vet hva man kaster pengene etter.

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er uansvarlig å knytte til seg spillere, jeg mener bare at man helst ikke bør som kompisen som alltid må bomme pils, men som kjøper seg en ny gitar annenhver måned...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jeg er litt redd for at alle ville ha alt for høye forventninger hvis Veigar kom tilbake, tror ikke det blir så lett for Veigar og Daniel til å briljere på den måten de har gjort før. Selv om Veigar er en fantastisk spiller så synes jeg vi burde heller se fremover isteden for å prøve å finne tilbake til det vi hadde fra før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jeg er litt redd for at alle ville ha alt for høye forventninger hvis Veigar kom tilbake, tror ikke det blir så lett for Veigar og Daniel til å briljere på den måten de har gjort før. Selv om Veigar er en fantastisk spiller så synes jeg vi burde heller se fremover isteden for å prøve å finne tilbake til det vi hadde fra før.

 

Daniel har vel også nevnt et par ganger tidligere at motstanderne gir ham mye mindre bakrom i år enn i tidligere sesonger, og faller tilbake med en gang de føler at noe farlig kan skje.

Endret av draupnir
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er litt redd for at alle ville ha alt for høye forventninger hvis Veigar kom tilbake, tror ikke det blir så lett for Veigar og Daniel til å briljere på den måten de har gjort før. Selv om Veigar er en fantastisk spiller så synes jeg vi burde heller se fremover isteden for å prøve å finne tilbake til det vi hadde fra før.

Daniel har vel også nevnt et par ganger tidligere at motstanderne gir ham mye mindre bakrom i år enn i tidligere sesonger, og faller tilbake med en gang de føler at noe farlig kan skje.

Veigar kan dra av folk og har et godt skuddbein, så motstanderne hadde ikke kunne rygget så langt bak som i år, uten at Veigar kommer til gode sjanser. Der lå vel også mye av suksessformelen bak PallSkog

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Daniel har vel også nevnt et par ganger tidligere at motstanderne gir ham mye mindre bakrom i år enn i tidligere sesonger, og faller tilbake med en gang de føler at noe farlig kan skje.

Jeg synes Daniel har hatt masse rom å leke seg i i år jeg, men pasningene har aldri nådd frem. Om det er pga av Daniel har dårlige løp, eller om det er dårlige pasningsleggere vet jeg ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 
Daniel har vel også nevnt et par ganger tidligere at motstanderne gir ham mye mindre bakrom i år enn i tidligere sesonger, og faller tilbake med en gang de føler at noe farlig kan skje.

Jeg synes Daniel har hatt masse rom å leke seg i i år jeg, men pasningene har aldri nådd frem. Om det er pga av Daniel har dårlige løp, eller om det er dårlige pasningsleggere vet jeg ikke.

 

Vi har klaget på passingen i hele år, men jeg tror skylden er litt mer delt. Jeg synes Nannskog er litt mindre ivrig i løpene, har han blitt litt tregere? Husker det målet hvor han klarerte i egen 16-meter for å så løpe over hele banen på kontringen for å så score. Har ikke helt sett den iveren i år. Jeg synes de innhoppene av Aase viser at en kan ha høyere tempo på topp, en det Nannskog til tider har.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vingen som etterlyses her kan vel være Jørgen Skjelvik... Hedenstad, Rogne og Mix har jo tatt TL med storm, så kanskje Skjelvik gjør det samme neste sesong.

Det kan godt hende. Forrykende fart og et godt venstrebein er i det minste et godt utgangspunkt for en ving. Og det er ikke mange av dem på venstresiden i eliteserien. Men han må få flere sjanser selv om han kanskje varierer litt i begynnelsen. Tillit og tid - det er nøkkelordene. Jeg er ikke i tvil om at "råmaterialet" er der.

 

Tid innebærer også at vi ikke skal forvente at han tar tippeliganivået allerede neste sesong. Vi må nok ha to andre klare til vingspill i førsteelleveren (Hoff og Koba?), og så får Skjelvik få de sjansene han gjør seg fortjent til neste sesong. Men i 2011, da...!

Synes mange ser ut til å glemme Johan. Jeg regner ikke med at han legger opp, fordi han ikke stoler på kneet sitt? Klart førstevalg på kanten, når han er i form. Ellers så er jeg enig med dem som sier at vi etter Rognes inntreden, har en midtstopper kandidat for mye, og om ikke Rogne eller Segers blir solgt, så tror jeg det sier seg selv hvem som evt. ryker. Utover det, så kunne en kanskje ønsket seg en venstrebent venstreback, samtidig som Vegar kunne blitt flyttet frem som alternativ til Henning.

 

Angående Pall, så er jeg usikker. Hvis han kommer i form, og Daniel finner tilbake til seg selv, så ja takk. Men, en Pall som ikke er i form, og på hugget, klarer vi oss uten. En Pall / Bella konstellasjon, tror jeg ikke på, da den blir altfor temposvak. Vi mangler tempo i angrepsspillet vårt generelt, spesielt i overgangene, sammenliknet med fjorårsutgaven. Spesielt er vel kanskje alle i midtbaneleddet og angrepet, foruten Daniel og til nød Hoff, relativt temposvake. Vi mangler kvalitetene til Alan, i form av tempo og evnen til å gå av mann med stor fart.

 

Jeg håper og tror klubben får mulighet til å være aktive i neste overgangsvindu, og at de allerede nå har noen gode navn på blokka.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veigar var sammen med Alan den som bidro til tempo i spillet vårt. Ikke fordi han løp like fort som Daniel, men fordi han klarer å dempe en ball, snu seg og gjør noe konstruktivt fortere enn 99% av de andre spillerne i Tippeligaen. DET er tempo. Kim Holmen kan ta med seg toppfarten sin til Adecco og se om den hjelper han mer der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veigar var sammen med Alan den som bidro til tempo i spillet vårt. Ikke fordi han løp like fort som Daniel, men fordi han klarer å dempe en ball, snu seg og gjør noe konstruktivt fortere enn 99% av de andre spillerne i Tippeligaen. DET er tempo. Kim Holmen kan ta med seg toppfarten sin til Adecco og se om den hjelper han mer der.

 

Enig. Kobayashi tilhører for øvrig samme ene prosent som Veigar.

 

 

Men du må ikke stikke under en stol at det er greit med en målfarlig og kjapp spiss å legge disse pasningene til (Kim Holmen er ræva fordi han ikke scorer, ikke fordi han er kjapp).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veigar var sammen med Alan den som bidro til tempo i spillet vårt. Ikke fordi han løp like fort som Daniel, men fordi han klarer å dempe en ball, snu seg og gjør noe konstruktivt fortere enn 99% av de andre spillerne i Tippeligaen. DET er tempo. Kim Holmen kan ta med seg toppfarten sin til Adecco og se om den hjelper han mer der.

 

Sorry, men dette sier vel mest om nivået på norske fotballspillere, enn hva det sier om Veigar?

 

"men fordi han klarer å dempe en ball, snu seg og gjør noe konstruktivt fortere enn 99% av de andre spillerne i Tippeligaen. DET er tempo."

 

Tempo på toppnivå er kombinasjonen av god teknikk, godt blikk, og tempo med og uten ball i beina. Veigar har bra teknikk, godt blikk, men har ikke spesielt bra tempo med/uten ball i beina. Det er antakeligvis en av grunnene til at han ikke lykkes i Franrike. Det finnes riktignok en haug av gode playmakere som har manglet supertempo, men da kompenserer de gjerne med ekstreme kvaliteter som overblikk og pasningsevne (Riquelme, Pirlo, etc). For TL er Veigar perfekt, nettopp fordi tempoet ikke er all verden, samtidig som han kan kompensere med godt blikk og gode pasningskvaliteter.

 

Allikevel synes jeg det det som gjorde tempoet i overgangsspillet så ekstremt, var Alans evne til å føre ballen med stor fart over 30-40 meter,og hvor enkelt det var / virket. Laget kunne i utgangspunktet ha en dårlig dag, men alle visst at vi på et eller annet tidspunkt ville få en bra overgangsmulighet. Dagens lag blir gjerne slående langt mot bakrom når det butter.

 

Kim Holmen ville antakeligvis kost seg glugg i hjel som spiss ved siden av Veiar, slik som Daniel har gjort. At jeg mener Veigar / Bella blir for temposvakt, begrunner jeg med at ingen av dem har stort tempo i kroppen, samtidig som Bella verken har god teknikk eller et overvettig bra blikk - mao, han klarer ikke kompensere ved å ha ekstreme andre kvaliteter.

 

Det var ikke jeg som dro frem Kim Holmen, men siden du først trekker han frem: Er han en veldig mye dårligere avslutter enn Bella?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veigar var sammen med Alan den som bidro til tempo i spillet vårt. Ikke fordi han løp like fort som Daniel, men fordi han klarer å dempe en ball, snu seg og gjør noe konstruktivt fortere enn 99% av de andre spillerne i Tippeligaen. DET er tempo. Kim Holmen kan ta med seg toppfarten sin til Adecco og se om den hjelper han mer der.

 

Sorry, men dette sier vel mest om nivået på norske fotballspillere, enn hva det sier om Veigar?

 

"men fordi han klarer å dempe en ball, snu seg og gjør noe konstruktivt fortere enn 99% av de andre spillerne i Tippeligaen. DET er tempo."

 

Tempo på toppnivå er kombinasjonen av god teknikk, godt blikk, og tempo med og uten ball i beina. Veigar har bra teknikk, godt blikk, men har ikke spesielt bra tempo med/uten ball i beina. Det er antakeligvis en av grunnene til at han ikke lykkes i Franrike. Det finnes riktignok en haug av gode playmakere som har manglet supertempo, men da kompenserer de gjerne med ekstreme kvaliteter som overblikk og pasningsevne (Riquelme, Pirlo, etc). For TL er Veigar perfekt, nettopp fordi tempoet ikke er all verden, samtidig som han kan kompensere med godt blikk og gode pasningskvaliteter.

 

Å konkludere med at vi har en svakere liga enn Italia, Frankrike og Spania er vel omtrent som å konkludere med at vi har mindre bruttonasjonalprodukt enn USA. Det bringer intet nytt til en debatt. Høyt pasningstempo er veldig viktig for å ha et hurtig spill offensivt, og der er Veigar eksepsjonelt god. Etter norsk målestokk selvfølgelig. Men det er nå en gang her vi er.

 

Det var ikke jeg som dro frem Kim Holmen, men siden du først trekker han frem: Er han en veldig mye dårligere avslutter enn Bella?

 

Herregud, det er klart han er det. Ser du for deg Kim Holmen som toppscorer i Allsvenskan eller SAS-ligaen? Dersom vi klarer å beholde dette laget til neste sesong, vil jeg si at Bella er en av Pricas hovedutfordrere til toppscorertittelen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det var ikke jeg som dro frem Kim Holmen, men siden du først trekker han frem: Er han en veldig mye dårligere avslutter enn Bella?

Hepp,

 

Ja, det er han...

 

Hva gleder Alan så bidro han også ofte til å senke tempoet ved å føre ball istedenfor å spille videre på få touch. Hvilket også var sterkt bidragsytende til at han ikke var hetere på overgangsmarkedet... Men for all del, det funket for oss i noen kamper.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å konkludere med at vi har en svakere liga enn Italia, Frankrike og Spania er vel omtrent som å konkludere med at vi har mindre bruttonasjonalprodukt enn USA. Det bringer intet nytt til en debatt. Høyt pasningstempo er veldig viktig for å ha et hurtig spill offensivt, og der er Veigar eksepsjonelt god. Etter norsk målestokk selvfølgelig. Men det er nå en gang her vi er.

Jeg er forundret over at du ikke evner å se at det å trekke paraleller til ligaer som har høyere nivå, gjøres for å eksemplifisere. Det finnes desverre svært få trequartistaer, eller playmakere i Norge, så da blir det naturlig å nevne utenlandske spiller (Riquelme spiller forresten i Argentina). Du trenger nødvendigvis ikke ha høyt pasningstempo, det kommer an på hvordan du spiller. Spiller du mye i bakrom, er pasningspresisjonen og timing viktigere enn tempoet. Skal du fort frem, via mange spillere, må pasningstempoet være høyt, presisjonon den samme. Dette blir uansett litt søkt, da poenget mitt var at jeg ikke tror Veigar og Bella ville vært et ideelt spisspar, da jeg mener de innehar for lite tempo i kroppen. DET er også tempo.

 

Herregud, det er klart han er det. Ser du for deg Kim Holmen som toppscorer i Allsvenskan eller SAS-ligaen? Dersom vi klarer å beholde dette laget til neste sesong, vil jeg si at Bella er en av Pricas hovedutfordrere til toppscorertittelen.
Nei, jeg klarer ikke se for meg Kim Holmen som toppscorer i Sverige eller Danmark, men det gjør jeg pinadø ikke med Bella heller. Det er mulig han har blitt betydelig dårligere til å avslutte, eller at i år var et hvileskjær, men om det han har visst av avslutningsegenskaper i år er representativt, så må han ha hatt veldig mye sjanser tidligere år. Han har uansett brent mange og store sjanser i år, og er ingen klinisk avslutter. Det positive med han, er at han kommer til en del sjanser, så helt mørkt er det ikke. En kan jo håpe at i år er et hvileskjær, men når det er sagt, så går ikke Daniel og Bella spesielt godt sammen, så jeg håper ikke dette blir spissparet for neste sesong.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva gleder Alan så bidro han også ofte til å senke tempoet ved å føre ball istedenfor å spille videre på få touch. Hvilket også var sterkt bidragsytende til at han ikke var hetere på overgangsmarkedet... Men for all del, det funket for oss i noen kamper.

 

At du er kritisk til Alanzinho er ikke noe nytt. Vi er enige om at Alanzinho ikke er noen Messi, men i totalen bidro han til svært mye høyere tempo i både overganger og spill enn det de aller fleste i Tippeligaen gjorde/gjør.

 

En annen faktor du ser ut til å glemme hver gang det er snakk om Alan er hvordan hans føringer påvirker resten av spillet. Stort sett ligger han som nummer 3 i kontringene, bak Veigar og Daniel. Det betyr at spillmulighetene i seg selv ikke er allverden. Så lenge han hadde egenskapen å føre ballen opp raskere enn forsvarere klarte å trekke ned svekker han ikke kontringen markant.

 

Om vi sammenlikner med feks Daigo må Daigo spille på en helt annen måte fordi han blir løpt opp. Sammenlikner vi med en Nannskog som henter dypt og fører en kontring kan forsvaret med trygghet legge en spiller uten sikring på han og ta ut alternativene. Med Alans føringer måtte motstanderen legge en mann i sikring på førsteforsvarer i tillegg til å ta ut pasningsalternativer. Det betyr at oppnår vi 3 mot 3 er det plutselig en mann for lite for forsvaret.

 

Så om vi i utgangspunktet har 2 mot 2 (Veigar + Daniel) og Alan spiller opp har vi en grei mulighet. Tar han med ball og en forsvarer er vi 3 mot 3, men forsvaret er en mann for lite til å ta ut begge alternativene, Alan og sikring.

 

Men så klart, hadde vi fått tak i Kim Holmen og Arild Sundgot hadde nok alt vært mye enklere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det var ikke jeg som dro frem Kim Holmen, men siden du først trekker han frem: Er han en veldig mye dårligere avslutter enn Bella?

Hepp,

 

Ja, det er han...

 

Hva gleder Alan så bidro han også ofte til å senke tempoet ved å føre ball istedenfor å spille videre på få touch. Hvilket også var sterkt bidragsytende til at han ikke var hetere på overgangsmarkedet... Men for all del, det funket for oss i noen kamper.

 

@ringo

Kvesse kvesse. Sønnene dine kommer vel aldri til å hete Alan eller Kim, monsier? Vi er jo ingenting på overganger i år, i forhold til i fjor. Det er sikkert flere årsaker til det, men jeg er rimelig sikker på at vi med Alan på banen, hadde vært bedre i overgangsspillet enn hva vi har vært i år. Alan spilte på små marginer, og det er få spillere som spiller på et sånt registert som lykkes hver gang. Da han kom var han håpløst inneffektiv, men dette bedret seg i løpet av tiden i blaatt. Det er selvsagt ting å pirke på ved alle, men jeg skal like å se at en spiller som innehar Alan kvaliteter, og som samtidig tar de riktige valget mellom å slippe ballen og gå selv, spille i Tippeligaen. Uansett, Alan er borte, og vi spiller på andre premisser enn i fjor.

 

Ja, Kim Holmen er natta, selvsagt er han det. Av med lyset, ned med rullegardin og under puta. Jeg vil aldri se han i blaatt.

 

Men, er Fredrik Berglund hva du vil karakterisere som en bra avslutter?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


DET er også tempo.

 

Hovedvekten kan legges på ordet "også"; at høy løpsfart = tempo er innlysende. At det ikke er det eneste, men at det også inkluderer noe annet, bør være like innlysende. Veigar er god på dette annet. Andre får ta seg av sprintingen, det er det som kalles komplementære ferdigheter, og det er en mulighet man har når man spiller med to spisser. Hvor godt Bella vil fungere i en slik løpsrolle er forsåvidt et åpent spørsmål foreløpig. en så har vi da heller ikke Veigar enn så lenge, så må kanskje bygge laget på en appelsinkombinasjon enn den som har gitt oss så store gleder de fire foregående årene?

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


En annen faktor du ser ut til å glemme hver gang det er snakk om Alan er hvordan hans føringer påvirker resten av spillet. Stort sett ligger han som nummer 3 i kontringene, bak Veigar og Daniel. Det betyr at spillmulighetene i seg selv ikke er allverden. Så lenge han hadde egenskapen å føre ballen opp raskere enn forsvarere klarte å trekke ned svekker han ikke kontringen markant.

Hepp,

 

Tror du virkelig at det hadde spilt noen rolle om det hadde vært flere spillmuligheter?

 

Alan hadde sine vellykkede raid som bidro til destabilisering av motstanderens forsvar og fart i enkelte overganger. Men derimellom var det unektelig en mengde balltap og forsinkelse av spillet. Etter min mening var Veigars evne til å møte, ta i mot, vende opp, drible av motstandere og spille fri medspillere langt viktigere for vårt spill, herunder overganger, enn Alans dribblerier.

 

Begge hadde dog en rolle å spille i Stabæks gullvinnende lagmaskineri. Mitt ankepunkt var og er at Alan fikk alt, alt for mye kred. for sitt bidrag. Hadde Alan hatt et større repertoar og vært kjappere i pasningspillet hadde vi vært mye bedre i fjor enn vi var og Alan hadde sannsynligvis også spillt i en langt mer ansett liga en den Tyrkiske nå...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men, er Fredrik Berglund hva du vil karakterisere som en bra avslutter?

 

Hepp,

 

Det har jeg ikke sagt, jeg har sagt at han er en bedre avslutter enn Kim Holmen. Hvilket du og jeg sannsynligvis også er ;)

 

MEN, jeg synes Berglund er en god spiller, det skal jeg ikke nekte for.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så fordi Semb skryter av Alan på TV må du være negativ her?

 

Jeg er helt enig i at Veigar var en viktig spiller for Stabæk. Hvem av dem som var viktigst kan diskuteres. I noen kamper var Veigar viktigere, i andre kamper var det Alan som kunne være den avgjørende brikken.

 

Jeg sier heller ikke at Alan var en perfekt spiller. Som du sier hadde han ikke spilt i Trabzonspor om han var det. Men du må være enig i at i Tippeligaen hadde han vært banker på et hvilket som helst lag?

 

Og om Veigar hadde vært så fantastisk god hadde kanskje ikke han sittet på benken i Frankrike heller?

 

Tilbake til tempodiskusjonen skapte de tempo på litt forskjellig måte. Jeg er feks redd for at Veigar ikke ville bidratt til mye tempo om han hadde spilt på topp sammen med Arild Sundgot eller Bengt Sæternes. Men kombinasjonen av han og Daniel er vi alle enige om var fantastisk, og de to sammen var viktigere enn Alan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bedre bevis på @ringo's kompetanse enn Holmens utrolige flopp i år er vanskelig å finne. Holmen trenger bøttevis med sjanser for å score, og det viser seg vanskelig å lære en gammel hund å gi labb.

 

Alanzinho er vel utdebattert. En fantastisk egospiller som kunne skape sjanser ut av ingenting. Samtidig som han spolerte hundrevis av opplagte muligheter fordi han ikke klarte å sanse medspillerne rundt seg før 2008. Da løsnet det noe, og han ble riktig god.

 

2009 har hinsides enhver tvil vist at Veigar var vår viktigste offensive spiller.

 

TENK om vi kan få ham tilbake i vinter...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er enig i at Holmen er klart dårligere enn Bella. Bella har også hatt mange veldig gode pasninger til Daniel i år som på uforklarlig vis har gått utenfor. Jeg tror ikke hovedproblemet er at de er alt for like, men at ingen av dem er i form. Hadde de satt prosentvis sin del av sjansene så hadde vi i hvert fall vært i EL-gruppespillet, om ikke CL.

 

Å sammenligne Alan og Veigar er vanskelig. Vi har vel alle blitt tynne i håret på dager det ikke har fungert for en av dem. Alan som går seg fast i dribleraid, og Veigar som bommer på "alt" og blir stående med hoftefeste i offsideposisjon... Det er lett å glemmer deres dårlige sider når de er borte, men jeg savner dem begge like mye i år. Det hadde hjulpet veldig mye med i hvert fall en av dem på banen for å gjøre noe kreativt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er enig i at Holmen er klart dårligere enn Bella. Bella har også hatt mange veldig gode pasninger til Daniel i år som på uforklarlig vis har gått utenfor. Jeg tror ikke hovedproblemet er at de er alt for like, men at ingen av dem er i form. Hadde de satt prosentvis sin del av sjansene så hadde vi i hvert fall vært i EL-gruppespillet, om ikke CL.

 

Å sammenligne Alan og Veigar er vanskelig. Vi har vel alle blitt tynne i håret på dager det ikke har fungert for en av dem. Alan som går seg fast i dribleraid, og Veigar som bommer på "alt" og blir stående med hoftefeste i offsideposisjon... Det er lett å glemmer deres dårlige sider når de er borte, men jeg savner dem begge like mye i år. Det hadde hjulpet veldig mye med i hvert fall en av dem på banen for å gjøre noe kreativt!

Nå synes jeg å huske at det ble nasjonalt oppstyr de gangene Veigar spilte en dårlig kamp. Han var syk og elendig i bortekampen mot Lyn i 2007(?), da snakket man om hans første dårlige kamp på to år...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Min ærlige mening er at det ikke er så interessant å diskutere hvem som var den viktigste.

 

Det viktige var at laget hadde tre "grunnmåter" å angripe på, og man kunne stoppe en og to av dem bare for å bli felt av den tredje. I noen kamper var det Veigar som i større grad ble tatt ut, og Nannskog ble mer arbeidsledig i bakrom, og andre ganger var det Alan som var ankepunktet - og omvendt.

 

Men ingen spiller er komplett og like god hver gang.

 

En ting har jeg imidlertid lyst å si: Ingen spiller i eliterserien har så totalt pissa oppunder øra på motstanderne som Alanzinho gjorde. Ingen. Kort i "hver" kamp, utvisninger og latterliggjørelse. Måten han forserte gjennom leddene på er det ingen som har gjort bedre og mer effektivt. Det er klart det savnes i kontringsspillet. Noen feilvurderinger i fjor blir som Federers "upressa feil" å regne etter en Grand Slam: Det er overhodet ikke så viktig som de gode prestasjonene.

 

Det er uansett lite givende å diskutere over spilt melk. Parolen må være å se på hva som kan gjøres for å utvikle laget videre.

 

Det er i alle fall klart at Kim Holmen ikke er en sånn spiller. Til det er han simpelthen altfor dårlig. Men det finnes garanert flere spillere som kunne passet i Stabæk. Utfordringen blir å finne dem.

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Oppdaget plutselig navnet på denne tråden: "nye spillere".

 

Da kan det være greit å diskutere Veigar, all den tid det går rykter om at han kan være på vei tilbake, den kan dessverre også være på sin plass å diskutere Kim Holmen, ettersom man fortsatt kan frykte at han kan komme til å dukke opp på Fornebu i vakker drakt. Men Alan? Han kommer aldri tilbake, og har derfor ikke noe å gjøre i denne tråden. At Nils Johan uansett for lengst bør ha gjort oss drittleie av å diskutere fjorårets mest omtalte TL-spiller trenger jeg vel ikke engang å nevne?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er uansett lite givende å diskutere over spilt melk. Parolen må være å se på hva som kan gjøres for å utvikle laget videre.

 

Hepp,

 

Det har du helt rett i og dette er tross alt nye spillere og ikke gamle helter tråden.

 

Jeg mener det vi først og fremst trenger er en rutinert defensiv spiller med et presist venstreben. Med rutinert så mener jeg en spiller med landskamp/E-Cup erfaring. Kampene mot FCK viste oss at vi trenger flere spillere med internasjonal rutine. Spillere som har vært der før og kan stå opp i slike kamper. Defensiv fordi vi har mistet en viktig defensiv brikke i Keller og fordi vi sårt mangler venstrebente spillere i det bakre leddet. Ikke minst fordi det vil gi oss bedre valgmuligheter i egen 3. del, gjøre oss mer uforutsigbare og vanskeligere å stoppe.

 

Men så var det å finne en slik spiller som atpåtil er bosmann og villig til å spille for knapper og glansbilder da :)

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye spillere
×
×
  • Opprett ny...