Gå til innhold

Nye spillere


knutta
 Del

Anbefalte innlegg


Jan Kjell Larsen (født 24.juni 1983) er en norsk fotballspiller og antagelig vår neste 2.keeper, men som for tiden spiller i Molde. Målvakten kom fra Haugesund foran 2006-sesongen, og har også spilt for Kopervik IL.

 

Under kampen mot Rosenborg i 2008-sesongen ble han i særlig grad lagt merke til, og en tid var han også inne i landslagsdiskusjonen. Men........, - "på grunn av kamper som den mot Stabæk hvor han ble utvist og Molde tapte 8-0, fant dette ikke sted" ---er et sitat som har overlevd lenge på Wikipedia.

 

Er det fra sine egne man skal ha (hatt) det?:(

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tja,

 

Hva skal man si om det. Jan Kjell Larsen var en gang i tiden ansett for å være DEN neste norske storkeeperen. Men et eller annet har gått galt underveis, og nå er han vel mest kjent for å gjøre gedigne tabber. Et klubbskifte og et par år i skyggen av Jon med god trening, gode trenere, gode treningsmakkere og forhåpentligvis noen gode opplevelser så kan vi kanskje jekke talentet tilbake i rett utviklingsbane...

 

Likevel ganske ambivalente følelser rundt denne overgangen. Det avgjørende er vel hvordan dette totalt sett påvirker lønnsbudsjettet. Som andre har sakt så blir vi ikke sportsilg svekket på kort sikt...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


JKL har jo ett enormt bra høyeste nivå, bare synd han også har ett ekstremt lägste nivå. Men håper og tror han kanskje ikke er ferdig som fotballspiller. Kun 27, og har mange år igjen.

Det som dog gjør meg litt engstelig er at denne overgangen er en del av en pakke der Vegar el Henning går motsatt vei. Men det kan da vel ikke skje??!?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vegar har vel akkurat sagt at Molde er uaktuelt? Mulig det er jeg som er naiv, men jeg tror på han.

 

Henning derimot... Nei, den furtinga vi så av Moldes Jacobsen på TV2 Sporten her om dagen var nok ikke uten grunn. Så tror ikke Molde tar seg råd til å betale det vi vil ha.

 

Nå som ledelsen skriker etter at vi må opp på 2009-nivå på antall tilskuere, så kan vi ikke selge våre beste spillere til konkurrenter. Da blir det færre på tribunen enn i fjor.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tja,

 

Hva skal man si om det. Jan Kjell Larsen var en gang i tiden ansett for å være DEN neste norske storkeeperen. Men et eller annet har gått galt underveis, og nå er han vel mest kjent for å gjøre gedigne tabber. Et klubbskifte og et par år i skyggen av Jon med god trening, gode trenere, gode treningsmakkere og forhåpentligvis noen gode opplevelser så kan vi kanskje jekke talentet tilbake i rett utviklingsbane...

 

Likevel ganske ambivalente følelser rundt denne overgangen. Det avgjørende er vel hvordan dette totalt sett påvirker lønnsbudsjettet. Som andre har sakt så blir vi ikke sportsilg svekket på kort sikt...

 

@ringo

 

Må innrømme at jeg begynte å sikle litt når jeg ble møtt av overskriften: Stabæk henter Molde spiller.

Håpte på en spiss eller ving. Fikk ny 2. keeper. SKUFFET!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde ikke gjort noe å fått han tilbake for å si det mildt. Sikkert helt usannsynlig, men hadde vært gøy!

Alanzinho tilbake?

 

Den blå drømmen må få leve. :-) Tuller ikke når jeg personlig mener at om Allan kommer tilbake, så øker tilskuerantallet med 2000 + hver kamp ved siden av vesentlig større media-omtale. Alt i alt, et kick for både klubben, supportere og fotballglade i Norge.

 

Hvor er Bærums rike når Molde's stiller opp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde ikke gjort noe å fått han tilbake for å si det mildt. Sikkert helt usannsynlig, men hadde vært gøy!

Alanzinho tilbake?

 

Hvor er Bærums rike når Molde's stiller opp?

 

Har du ikke hørt? De sitter på andre siden av bordet og bitcher om en arena, tror ikke han er så spess keen på spytte penger på oss. Eller hva?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mer overpriset spiller enn Alanzinho skal vi lete lenge etter. Javisst trekker han sikkert noen flere tilskuere: Folk som kommer når vi ligger an til å vinne serien.

 

Av alt man kan finne på å bruke penger på nå håper jeg virkelig at Alanzinho ikke står på lista engang. Vi må finne slike spillertyper som IKKE er etablert. At vi liker Alan og synes han er en hedersmann osv. kan ikke bety at millionene sitter løst i ermet i en klubb der hvert eneste sesongkort er eksistensielt. Vi er heller ikke på noen måte garantert at han gjør samme suksess om han vender tilbake. Spillertroppen er totalt endret og vi har ny trener med forhåpentligvis en noe annen filosofi.

 

"Selg dem bæra du har"

 

Det vi trenger nå er en goalgetter. Jeg synes det er merkelig at Banan ditches når han var forrige treners tilnærmede førstevalg av det vi pt har av spisser. (VPG er selvsagt den andre spissen, gitt 4-4-2, 4-2-3-1 eller 4-4-1-1)

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Neppe. Jan Banan har en del uforløst potensiale på tippeliganivå, men å påstå at han har "null overblikk, svake løp og en ikkeeksisterende ballkontroll" er noe av det dummeste jeg har hørt.

 

Vi har pt ingen goalgetter som har levert på Tippeliganivå i spissrollen. Så lenge vi mangler en ny Nannskog synes jeg det er merkelig at vi vraker den spilleren som er nærmest (minst langt unna) som type. Det er selvsagt et forsterkende problem at VPG er meget kresen på hvem han spiller ball til, og dessverre er verken Banan eller noen av de andre spissene vi har blant dem.

 

Gitt våre økonomiske rammebetingelser synes jeg vi kan la JL vurdere hvem som bør være med i troppen videre. Svært få spillere som er "unge og lovende" har umiddelbar suksess når de kastes innpå i TL, særlig på et lag som kjempet så durabelig i motgang som vi gjorde det meste av 2010 hvor lite klaffet. Disse talentene trenger tid, støtte og tillit. Jeg er litt lei av konseptet 2 tippeligakamper og takk og farvel-konseptet for spillerutvelgelse, for deretter å hente inn en nøyaktig jevngod(dårlig) spiller for litt mer penger.

 

Spisser er det dyreste som finnes og vi har ikke råd til en etablert TL-spiss med de ferdighetene vi kikker etter. Vi må utvikle de vi har (Helle, Aase evt. omskolere Skjelvik, Andersson eventuelt gi Banan en ny vår) eller være griseheldige på overgangsmarkedet. For å være litt kritisk synes jeg nivået på nyervervelsene har gått markant ned de siste par år, men det kan jo ha litt med økonomiske rammer å gjøre også. Likevel er vi klart forbigått av Godset som har imponert med et generasjonsskifte med nye og ukjente fjes som ettterhvert har levert. Ikke minst på FBU der vi ble griserundspilt i en pinlig affære, mens hedersmannen kikket etter aktuelle Godset-spillere til RBK.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å sette det første og det siste du skriver i en sammenheng: En forlengelse med Jan Banan vil være en motsatt strategi av den utviklingsprosessen f.eks. Strømsgodset bega seg ut på. Nå er ikke jeg av dem som mener Strømsgodset er et eksempel til etterfølgelse, eller i det hele tatt fortjener spesiell ros, men det er en annen diskusjon.

 

Så lenge vi har Helle og Andersson i stallen ser jeg ingen grunn til å beholde Jan Banan. Klart det alltid er litt sjansespill knyttet til anskaffelse av en ny spiss, men det er vel ikke mindre risiko å gi ny kontrakt til en som har bevist at han ikke presterer godt nok på dette nivået. Jeg tror ikke vi trenger være griseheldige på overgangsmarkedet for å finne noen som er vesentlig bedre, det handler mer om å gjøre en grisebra jobb i forkant av signeringer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godset er interresant å se nøyere på, men kanskje i en annen tråd. Jeg nøyer meg med å påpeke at Godset dels ble tvunget inn på den linjen Deila fører, fordi at investorgruppen måtte trekke seg ut. Det er også et lite paradoks at Godsets beste spillere kommer ifra andres junioravdelinger - Berget, Pedersen, Nordkvelle, Larsen og Stubhaug. Med et hederlig unntak i Keita. Likefullt har Godset formet disse videre, og Deila har gjort en god jobb med det han har til disp. Mulig også Deila har godt av mange juniorer i stallen da mer meriterte spillere kanskje ville vært mer skeptisk til Deila som ny trener. Uansett synes jeg litt ros er på sin plass.

 

Tilbake til Stabæk, jeg er litt bekymret for at vi tilsynelatende virker tilfreds med de vi har på backene. Vi har mistet to spillere som kan spille back og erstattet dem med en ren midstopper. Harris virker positiv, særlig med Gromstad eller Hammer ved siden av seg, men på backplassene er vi tynne (el. Jævli tunna som Nano ville si det). Vegar og Bjarni er solide men det kan tenkes at Bjarni må vikariere i midten og Vegar er et mulig transferobjekt og kan måtte vikariere på midten.

 

Det er med andre stor sannsynlghet for at andre må spille back i 11-sesongen. Og da skremmer alternativene ingen: Mix som ikke vil eller kan spille back, MMS som ikke har levert på snart tre år, en junior (Cafu har det tidligere vært stilt spørsmålstegn ved) eller å prøve Gromstad / Hammer.

 

En rask spillende back med en god fot som helst kan spille på begge sider hadde med andre ord ikke vært å forakte, men gode backer er desverre like vasnkelig å finne som gode spisser. Kanskje også vanskeligere...

 

 

edit: leif

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Føjer meg med på Alz om at Banan har endel uforløst potensialet..

Gutten trenger spilletid og selvtillitt..

Han har ikke fått spilletid til å vise seg skikkelig fram heller ikke hva han kan..

Har syntes synd på han i perioder hvor han har gått på fine løp og ikke fått ballen fra VPG, eller ligget ute på kant klar til å skjære inn mens VPG har gått med ballen selv eller spilt andre..

 

Banan viste jo målteft med 2 mål i Viking kampen da ingen andre sto fram og vi tapte 3-2, men ble så satt på benken igjen for innhopp de siste 10 minuttene i neste kamp..

Synes man kunne gitt han 2 nye år, litt lavere lønn og mulighet for forlengelse i henhold til at vi ikke har mange/ingen Hurtige bakromspisser igjen i klubben

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Føjer meg med på Alz om at Banan har endel uforløst potensialet..

Gutten trenger spilletid og selvtillitt..

Han har ikke fått spilletid til å vise seg skikkelig fram heller ikke hva han kan..

Har syntes synd på han i perioder hvor han har gått på fine løp og ikke fått ballen fra VPG, eller ligget ute på kant klar til å skjære inn mens VPG har gått med ballen selv eller spilt andre..

 

Banan viste jo målteft med 2 mål i Viking kampen da ingen andre sto fram og vi tapte 3-2, men ble så satt på benken igjen for innhopp de siste 10 minuttene i neste kamp..

Synes man kunne gitt han 2 nye år, litt lavere lønn og mulighet for forlengelse i henhold til at vi ikke har mange/ingen Hurtige bakromspisser igjen i klubben

Jeg er enig med de som mener Jan Banan burde fått flere sjanser og en ny kontrakt. Men når det er sagt, ville det vært uanstendig å forvente at han skulle gå med på lavere

lønn. I følge skattelisten tjente han drøyt 350.000 kroner i 2009. Såpass må man minst kunne vente å tjene når man spiller på et tippeligalag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å sette det første og det siste du skriver i en sammenheng: En forlengelse med Jan Banan vil være en motsatt strategi av den utviklingsprosessen f.eks. Strømsgodset bega seg ut på. Nå er ikke jeg av dem som mener Strømsgodset er et eksempel til etterfølgelse, eller i det hele tatt fortjener spesiell ros, men det er en annen diskusjon.

 

Så lenge vi har Helle og Andersson i stallen ser jeg ingen grunn til å beholde Jan Banan. Klart det alltid er litt sjansespill knyttet til anskaffelse av en ny spiss, men det er vel ikke mindre risiko å gi ny kontrakt til en som har bevist at han ikke presterer godt nok på dette nivået. Jeg tror ikke vi trenger være griseheldige på overgangsmarkedet for å finne noen som er vesentlig bedre, det handler mer om å gjøre en grisebra jobb i forkant av signeringer.

 

Du forutsetter at Andersson skal være spiss framover? Han har vært dyrket som midtbanespiller av JJJ, og jeg synes ikke det vi så av ham i spissrollen i den fæle 2010-sesongen imponerte nevneverdig. Han er kjeks og vil få mye juling i en spissrolle. Jeg tror han kommer til å være skadet 90% av kampene om han skal være i sandwich mellom norske granittstoppere. Jeg synes vi er syltynne på topp med Banan og bedre ble det ikke uten. Har han 350 i årslønn kan vi ha et helt lag med bananer for en Alanzinho. Hva er sannsynligheten for at ikke flere av disse bananene vil lykkes?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Banan trener vel med laget om dagen? Regner med at Jörgen hadde sagt fra hvis han hadde ment at Banan er spiller vi ha. Alltid gøy med livlige diskusjoner, men her har jeg full tillit til Jörgens vurderinger. Enten det betyr Banan eller ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du forutsetter at Andersson skal være spiss framover?
Nei, ikke nødvendigvis, men jeg tenker at det er dårlig bruk av midler å tilby Tømmernes en ny kontrakt når vi har Helle som kan fylle samme rolle og Andersson i bakhånd (eventuelt motsatt). Jeg er enig med MSL i at vi har et større behov for en back, men om vi skal ha en spiss i stedet, må det være en på et høyere nivå enn Tømmernes.

 

Godset er interresant å se nøyere på, men kanskje i en annen tråd. Jeg nøyer meg med å påpeke at Godset dels ble tvunget inn på den linjen Deila fører, fordi at investorgruppen måtte trekke seg ut. Det er også et lite paradoks at Godsets beste spillere kommer ifra andres junioravdelinger - Berget, Pedersen, Nordkvelle, Larsen og Stubhaug. Med et hederlig unntak i Keita. Likefullt har Godset formet disse videre, og Deila har gjort en god jobb med det han har til disp. Mulig også Deila har godt av mange juniorer i stallen da mer meriterte spillere kanskje ville vært mer skeptisk til Deila som ny trener. Uansett synes jeg litt ros er på sin plass.

Det var bl.a. dette jeg siktet til, ja. Legg til stor grad av kortsiktighet både i form av leiekontrakter på nøkkelspillere og at det veldige generasjonsskiftet kom unødvendig brått pga forgubbing i spillerstallen over flere år så kan en godt si at Strømsgodset har sluppet billig unna sin dumhet i større grad enn de har drevet klubben smart, målrettet og langsiktig. At de er seriens største kjøpelag understreker bare at "forvandlingen" har tvunget seg selv frem og ikke er et resultat av god drift over tid. Resultatene deres var helt ålreite i fjor, "til tross for". Å havne midt på tabellen og å slå et, praktisk talt, andredivisjonslag i cupfinalen er dog ikke så sykt imponerende, tross alt.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt enig i det. Synes spesielt Godset har fått altfor mye ros for bruk av unge spillere, som først og fremst er 87-90-årgangspillere. Ingen under 20 får kontinuerlig spilletid der. At de er en "foregangsklubb" med å slippe til så mange unge er litt overdrevet. Det er også lett for at hjemmekapene deres veier i overkant stor grad opp for de svake bortekampene, hvor de har vært svake over flere år. Godset er vel også det laget i fjor med minst uavgjort, så det forklarer svingningene en del, og at det er lett å falle for en av sidene, og det har tydeligvis vært "unge-Godset" med hjemmebanestatistikken i mente hos media. Ingen veldig imponerende sesong, egentlig. Er det noen som imponerte i fjor med en jevn, god sesong, og et godt sammensatt lag som spilte sitt eget spill både borte og hjemme, er det Haugesund.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Når vi først er inne på Godset så var det vel slik at satsingen på etablerte ("gamle") spillere var en bevist strategi for å etablere seg i TL. At de så har blitt tvunget til et generasjonsskifte pga. litt strammere økonomi er en sannhet med modifikasjoner. De har åpenbart større ressurser enn de liker å gi inntrykk av. De gikk da også 7 MNOK i pluss i fjor... Ikke minst har de et interessant nettverk og det later til at de klarer å få positive ting ut av samarbeidet med Man. City også.

 

Det er riktig at Godset har et bortekompleks, men knekker de den nøtten er de etter min ringe mening en soleklar medaljekandidat. Godset er for meg en av, om ikke den, mest spennende klubben i TL i dag. Et tap av Nordkvelle kan dog ryste de litt, selv om Konradsen så lovende ut mot Asker. (Godset var forøvrig veldig slakke i den kampen.)

 

Haugesund kommer ikke til å gi ved dørene i år heller de. Vinner ganske fortjent mot Viking i dag og ser solide ut til å være så tidlig i sesongen.

 

Når det gjelder nye spillere så hadde det helt klart vært fint med en defensiv allrounder. Så får vi se om det skjer noe med Mix, Pontus eller Hauger og om vi kommer til å trenge en sentral midtbanespiller. En god offensiv ving er manko og spiss er sikkert kjkt, men ikke det jeg ville prioritert. Selv om vel tegnene peker mot at spiss er det vi kommer til å handle først...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godset måtte skrinlegge Stadion-planene sine som flg. av at investergruppen som hadde fått dem tilbake til TL ikke kunne være med lenger. Så en viss impact må økonomien ha hatt på deres "ungdomslinje". Samtidig må godset få cred for å ha sett at man ikke kan drive PÅ kreditors regning og lagt tæring etter næring. Og dersom det er slik at de har bedre økonomi enn de gir uttrykk for, har de jo på en måte funnet en nisje i "TL" kjøpe andre lags talenter som ikke får spille i moderklubben, foredle dem, og selge dem dyrt til ja bla. RBK. Noe av overskuddet til Godset kom jo også av at de solgte Nordkvelle.

 

Likeså må Deila få litt ros for hva han har klart å få ut av ungguttene. At et nesten rent jr. lag sliter når de kommer ut av "comfort-sonen" på Marienlyst er å vente. Så blir det spennende å se hva Godset gjør uten Nordkvelle, om det blir som SF som klappet sammen uten kaptein Mjelde. Jeg tror vel egentlig ikke det. At Godset vant cupgull er en ålreit bragd selv om de fikk den servert av RBK. Minner om at Godset slo en del habile lag på sin vie til finalen. Så litt ros fortjener Deila og godset.

 

Når det gjelder vår egen stall er jeg egentlig litt forundret over at vi slapp Diogo, hvis det er slik at vi er på utkikk etter en kantspiller. Mon tro om det er noe utenomsportslig med Diogo, at kjelleren til Janson ikke var ledig eller at han ikke hadde lært seg språk el. Fordi i Diogo hadde vi en mann som var aklimatisert til Norsk fotball, kjennt med laget, og han hadde spillt back hjemme i Brasil. Jeg synes heller ikke at han gjorde seg bort når han spillte...

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kjempekjøp.

Hepp,

 

Han fikk jo for pokker aldri sjansen. JJ kjørte på med Bosmannspiller Tømmernes istedenfor... Sikkert litt mistrivsel inne i bildet her også og da er det greit å ta menneskelige hensyn.

 

 

Vel, vel da åpner det seg kanskje rom for en resignering av Bananen likevel da...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye spillere
×
×
  • Opprett ny...