Gå til innhold

Stabæk Fotball Kvinner


gsk
 Del

Anbefalte innlegg

  • Svar 366
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic


Mulig jeg har gått glipp av noe, men hvorfor er vi så positive til dette?

 

Den eneste store høydaren jeg registrerer ved en evt. innlemming av asker damer i stabæk, er Janne Stange..

 

Prøver å ikke være ironisk, men sånn jeg ser det lukter dette bare ekstrakostnader, u-hjelp(som vi strengt talt ikke har råd til), og et forsøk på å herme etter liverpool....

 

:S

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 store grunner til at dette vil være positivt og en negativ:

 

1: Med et skikkelig kvinnelag i toppen vil jenter i Bærum (og Asker) ha forbilder som gjør at jente- og kvinnefotballen i vår region tar seg skikkelig opp. Framtida er at jenter spiller like mye fotball som gutta. (Og fri meg fra fjortisskommentarer om at jenter ikke kan spille fotball. Jeg har en i slekta på Røa/U-landslaget som har spilt på lag med 2 år eldre gutter i mange år..)

 

2: Med økt trykk på jentefotballen kan vi øke publikumspotensialet med 30%. (Og fri meg fra fjortisskommentarer om at jenter ikke kan være supportere.)

 

Negativt: Dårlig økonomi foreløpig. Men norsk kvinnefotball har vel så stort potensiale som norsk kvinnehåndball, med sterke internasjonale prestasjoner. Med økt publikumsinteresse og mediafokus vil det økonomiske grunnlaget komme også.

 

Og hvem skulle ikke hatt et bra kvinnelag å heia på i nedrykkssesongen? Med Askerjentene i Stabæk har vi gode muligheter til å fylle premieskapet - og få flere tabeller på sportssendingene med Stabæk i toppen.

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Meget skeptisk til dette. Joda, jenter kan spille fotball. Men de kommer aldri opp på guttas nivå. Teknisk.

Supportermessig så er dette veldig likt håndball. Mao direkte flaut.

 

Egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor jeg i det hele tatt tok meg brydderiet å svare, da dette bryr meg mitt i .... ;)

Sikkert allright for Stabæk som klubb og navn. Men håndball og dame"fotball" er ikke Stabæk. Det er herrefotball og bandy.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Meget skeptisk til dette. Joda, jenter kan spille fotball. Men de kommer aldri opp på guttas nivå. Teknisk.

Supportermessig så er dette veldig likt håndball. Mao direkte flaut.

 

Egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor jeg i det hele tatt tok meg brydderiet å svare, da dette bryr meg mitt i .... ;)

Sikkert allright for Stabæk som klubb og navn. Men håndball og dame"fotball" er ikke Stabæk. Det er herrefotball og bandy.

 

Jeg skal holde meg for god for å kalle dette en fjortisskommentar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med fare for å bli for politisk korrekt: antydninger om at det eneste positive med å overta damelaget til Asker er utseendet på enkelte av spillerne kan man vel holde seg for god til? Jeg gleder meg stort til å kunne gå på kamp også på lørdag, og til å se et Toppserien-lag som endelig kan bli en suksess mtp tilskuere, økonomi, profesjonalitet osv. Dersom bare Rosenborg klarer å holde fingra fra Trondheims Ørn tror jeg Stabæk Fotball vil ha Norges suverent beste damelag i løpet av 2-3 år.

 

Forutsatt at dette nå går bra, det er jo ikke i boks enda :(

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg liker ikke at lag i NFL, NHL, NBA, MLB osv i USA flyttes til andre byer. Jeg liker ikke at Wimbledon ble flyttet til Milton Keys.

 

Ønsker Stabæk Fotball ett kvinnelag i toppen så sterkt bør de starte på null, og jobbe seg oppover i divisjonene med all talentutvikling det fører til. Det blir feil å få ett Toppserielag rett fanget, og enda sterkere når dette laget ikke en gang er fra Bærum.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Meget skeptisk til dette. Joda, jenter kan spille fotball. Men de kommer aldri opp på guttas nivå. Teknisk.

Supportermessig så er dette veldig likt håndball. Mao direkte flaut.

 

Egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor jeg i det hele tatt tok meg brydderiet å svare, da dette bryr meg mitt i .... ;)

Sikkert allright for Stabæk som klubb og navn. Men håndball og dame"fotball" er ikke Stabæk. Det er herrefotball og bandy.

 

Jeg skal holde meg for god for å kalle dette en fjortisskommentar.

Det skal ikke jeg, og skal faktisk ikke la meg holde tilbake av at jeg er styremedlem og skal holde en samlende tone. Synspunkter slik Blaapaatur kommer med her er så latterlig ut på jordet at det er direkte flaut. Det er flaut å være å være stabæksupporter hvis dette er allmenne synspunkter.

 

Her har vi et av norges topplag innen fotball som ønsker eller må melde overgang til Stabæk. Alternativet for Asker er jo nedleggelse. Det er klokkeklart at dette er en kjempemulighet for Stabæk å etablere seg som Asker og Bærums eneste store fotballklubb. Samtidig så er Asker-damelaget en av få klubber i Norge med en stolt historie for kvinnefotball.

 

Når det gjelder kommentaren om supportere, mener du at alle jentene som står på feltet til Stabæk Support er flaut? Synes du det er flaut at vi har en kvinnelig leder i klubben? Eller flertall kvinner i styret? Eller at jobben som gjøres i Stabæk Support dras i stor grad av jentene.

 

Sorry Blaapaatur, best å ta sokken ut av kjeften din og stappe den et annet sted.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg liker ikke at lag i NFL, NHL, NBA, MLB osv i USA flyttes til andre byer. Jeg liker ikke at Wimbledon ble flyttet til Milton Keys.

 

Ønsker Stabæk Fotball ett kvinnelag i toppen så sterkt bør de starte på null, og jobbe seg oppover i divisjonene med all talentutvikling det fører til. Det blir feil å få ett Toppserielag rett fanget, og enda sterkere når dette laget ikke en gang er fra Bærum.

Du har selvfølgelig helt rett. Hva faen gjør Stabæk på Bekkestua egentlig? Eller Fornebu?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(Masse pjatt og pisspreik.)

Gratulerer med en av de mest uintelligente postene i forumets historie. Prøv i det minste en lille smule å ikke misforstå folk i verste betydning. Hvis noen mener at damefotball er kjipt og at "supporterkulturen" som er knyttet til den, hvis noe sånt finnes, minner om det man ser i norske håndballhaller, er de vel i sin fulle rett til å mene det uten at du absolutt må stemple dem som verre enn de er og henge dem ut som en skam for Stabæk-supportere.

 

Fordomsfrie nok til å digge damefotball må man selvsagt være, men fordommer mot andre menneskers meninger kan man tydeligvis ha, hvis de ikke er som ens egne.

 

Burde nesten vært fratatt styreverv for å høvle over medlemmer på den måten.

 

Uansett, å tre sine egne meninger nedover hodet på andre kommer man ingen vei med. Og om man gir en lang f i damefotball så er man vel ikke noe uvesen av den grunn. Herre mare...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig!

 

Synspunktene til blaapaatur er ikke så ekstreme at de trenger å bli motsagt i så kraftige ordelag.

 

Blaapaatur: Håndball har vært en del av klubben veldig lenge. Kjøper dermed ikke argumentet ditt om at stabæk kun er for bandy og fotball.

 

Ønsker kvinnefotballen velkommen, i grunn er det ikke så nøye for meg. Et forbehold har jeg tross alt: at dette ikke blir enda en utgiftspost for klubben - herrelaget er utgiftspost nok alene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(Masse pjatt og pisspreik.)

Gratulerer med en av de mest uintelligente postene i forumets historie. Prøv i det minste en lille smule å ikke misforstå folk i verste betydning. Hvis noen mener at damefotball er kjipt og at "supporterkulturen" som er knyttet til den, hvis noe sånt finnes, minner om det man ser i norske håndballhaller, er de vel i sin fulle rett til å mene det uten at du absolutt må stemple dem som verre enn de er og henge dem ut som en skam for Stabæk-supportere.

 

Fordomsfrie nok til å digge damefotball må man selvsagt være, men fordommer mot andre menneskers meninger kan man tydeligvis ha, hvis de ikke er som ens egne.

 

Burde nesten vært fratatt styreverv for å høvle over medlemmer på den måten.

 

Uansett, å tre sine egne meninger nedover hodet på andre kommer man ingen vei med. Og om man gir en lang f i damefotball så er man vel ikke noe uvesen av den grunn. Herre mare...

Du svarer i det minste, det er i hvert fall noe. Derimot så svarer du ikke på det jeg skriver, men du henger deg bare opp i takt og tone.

 

Jeg tok utgangspunkt i hva som ble skrevet, nemlig at damefotball ikke er verdig idrett i Stabæk. Problemet med en slik holdning er at det er grunnleggende kvinnediskriminerende. Det bør Stabæk Support holde seg for gode for, og det kommer vi til å gjøre også så lenge jeg sitter i verv her.

 

I tillegg så blir dette et ganske stygt problem når en slik holdning til supporterkultur skal være lovlig gods innad hos oss. For hvor lenge tror du jentene gidder å være med så lenge de får høre at de egentlig ikke har en plass i Stabæk Support?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som sagt, du tolker han i verste mening, og sånt bør man forsøke å unngå. Jeg kan ikke se at Blaapaatur har sagt noe negativt om kvinnelige supportere. Han snakker om at damefotball supportermessig er på linje med håndball, og det kan sikkert langt på vei stemme. Det er vel både menn og kvinner som ser både damefotball og håndball, så at det har noe med kjønnsdiskrimering å gjøre er noe du selv tillegger han av meninger, for deretter å bruke som begrunnelse for at han er en skam for Stabæk-supportere.

 

Dersom du leser ordrett det han skriver er ingen av yttringene ekstreme, diskriminerende, eller en gang på grensen til å være noe i nærheten av usympatiske. Det han sier er omtrent samme sak som om han hadde sagt at han ikke bryr seg om sjakk og ikke anser Stabæk som en sjakklubb. Man må ikke like damefotball for å være med i SS, man må ikke like sjakk. Stabæk har ikke tradisjoner som en sjakklubb, Stabæk har ikke tradisjoner som en damefotballklubb. Dersom noen mener at dette bør endres er det sikkert vel og bra på flere måter. Men om noen ikke bryr seg eller ikke ser poeng eller til og med har innvendinger, trenger de ikke få så ørene flagrer og bli hengt ut som en skam for SS av et styremedlem. Det synes jeg er stygt gjort, og derfor reagerer jeg. Og så beklager jeg hvis jeg overreagerer.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han sier vel egentlig at damer kan spille fotball, men ikke er like gode som gutta i det tekniske. Samt at damefotballsupportere har en viss likhet med håndballsupportere, som i og for seg stemmer ganske bra. Det må være legitimt å ikke se nytten eller verdien av et damelag i stabæk, uten at dette skal være gjenstand for harselas. Argumenter for at det å overta askers damelag er smart, bra osv hadde kledd innleggene dine adskillig bedre gsk. Trodde det å bli opprørt over bagateller var forbeholdt Siv Jensen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det tror jeg må være det aboslutt verste og minst gjennomtenkte svaret jeg noen gang har lest på dette forumet i løpet av så mange år.

 

Punkt:

 

1) Stabæk Support består av ett mangfold. Da må man tåle at andre har ulike oppfatninger enn en selv.

 

2) Det er ingen som snakker ett eneste vondt ord om jenter som individer. Personlig er jeg ikke så stor tilhenger av mannlige ballettdansere. Gjør dette meg til en person med forakt for menn? Man kan jo begynne å lure

 

3) Potter: fornuftig svar. Jeg tar tilbake den om håndballen. Jentene er kjempeflinke. Supportere generellt i den "bransjen" må man ha rett til å bli flau over. Akkurat som mange nordmenn i fotballsammenheng.

 

4) Jenter er det beste som finnes i verden, og de gjør en god jobb både i styret og på tribunen (hvorfor dette ble nevnt, er for meg ukjent da dette ikke engang var tema).

 

5) Både det å lese og tenke før man skriver kan noen ganger være en fordel.

Endret av Blaapaatur
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jess da, jeg sparker gjerne tilbake når det legges opp til kamp.

 

Synes Blaapaatur klargjør betraktelig når han sier at kvinnelige supportere er bra, og er velkommen. Det er viktig, for det er ikke slik jeg leser det første innlegget ditt.

Perfect7 overreagerer sikkert ikke, men tar gjerne debatten om hvorvidt Askerlaget burde komme til oss. Heller enn debatt om form på forumet. Det samme gjelder strengt tatt Potter, for du har jo ikke akkurat argumentert for at Asker skal flyttes tidligere.

 

Dette er bra, fordi det sikrer et damelag i norsk topp som ligger i vårt nærområde. Et topplag som har en gode spillere og gode meritter.

Dette er bra, fordi gir Stabæk en unik mulighet til å gjøre idrettsklubben vår bredere. Dette vil gjøre Stabæk til en større, og mer naturlig klubb for fotballspillere i Asker og Bærum.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


La oss bli det første norske laget med topplag i både dame- og herrelag, såfremt det er økonomisk forsvarlig. Mere presseomtale, mere sponsorpenger i kassa. Damafotball supportere er vel i bunn og grunn folk med samme interesse som oss, nemlig fotball. Vi kan da vel lære dem litt og annet om hvordan en fotballsupporter best støtter laget sitt, så kanskje de legger igjen bjellene sine og blir med å fylle arenaen til herrekamper også!

 

Alltid! Uansett!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Før noen hugger hodet av meg, så vil jeg bare si at jeg ikke er 100% negativ til Askerprosjektet, men det er fortsatt argumenter som skurrer for meg.

 

Og nei dere får ikke noen fjortisskomentarer om at damefotball ikke er fotball. Jeg har sett flere av Røas hjemmekamper i år + litt på TV. Så produktet i seg selv tiltrekker seg fotballintresserte, men jeg tror kanskje at jeg og mange av oss her inne på forum er langt over snittet fotballintresserte... Og at produktet kanskje ikke enda fenger den gemene hop.

 

2: Med økt trykk på jentefotballen kan vi øke publikumspotensialet med 30%. (Og fri meg fra fjortisskommentarer om at jenter ikke kan være supportere.)

 

Negativt: Dårlig økonomi foreløpig. Men norsk kvinnefotball har vel så stort potensiale som norsk kvinnehåndball, med sterke internasjonale prestasjoner. Med økt publikumsinteresse og mediafokus vil det økonomiske grunnlaget komme også.

 

Og hvem skulle ikke hatt et bra kvinnelag å heia på i nedrykkssesongen? Med Askerjentene i Stabæk har vi gode muligheter til å fylle premieskapet - og få flere tabeller på sportssendingene med Stabæk i toppen.

 

Veldig spent på hva disse 30% er basert på.

 

-Hvis det er snakk om at potensialet for publikum da også vil inkludere Asker kommune, spør jeg meg selv; Har vi ikke P.T. publikumspotensiale i Asker? Tallet er da sanynligvis litt høyere (mener det er 60K i Asker kontra 105K i Bærum)

 

- Hvis det er snakk om at vi vil "spise opp" Asker Fotballs supportere så kan jeg (uten å ha sjekket tilskuertallene til Asker) ikke tro at dette vil utgjøre 30%.

 

Det som er garantert, er at de som er intressert i damefotball av annet en familiære årsaker, også vil intressere seg for herrefotball. Ikke nødvendigvis det samme scenarioet hvis man snur på det, med all skepsisen damefotballen opplever.

Men det er nok også de som heier på Asker fordi det er Asker, litt sånn som jeg sluttet å intressere meg for herrehåndball når herresatsingen til Stabæk gikk i dass for endel år tilbake og laget ble "flyttet" til haslum.

 

Økonomi.

 

Jeg er enig i at damefotball som produkt på middels lang sikt burde kunne ha tilsvarende media og publikumspotensiale som damehåndball. MEN, hvor mange håndballklubber er det som har sunn økonomi foruten Larvik (en liten by som det aller meste av sport dreier seg kun om Larvik? Andre klubber som Byåsen og Stabæk har blitt truet med konkurs og å bli fratatt profflisensen grunnet tynn økonomi. Selv om vi med Telenor Arena, og solide resultater i år ligger ann til å kunne slette litt av den gjelden vi har opparbeidet oss, har vi langt i fra noen vanntett økonomi og jeg ser på det som en stor gamble å også ta ikke bare et organisatorisk, men også et økonomisk ansvar for et damelag som år etter år har slitt med å holde seg flytende, uavhengig om de faktisk er ett av de bedre lagene i Toppserien.

 

For at sammenslåingen skal være aktuellt, mener jeg det må være et business case, og en mulighet for å faktisk tjene penger. Ikke bare holde damesiden av klubben flytende. Jeg ser selvfølgelig at man kan dra "stordriftsfordeler" av en slik sammenslåing på et organisatorisk nivå, men jeg nekter for å tro at organisasjonen og aparatet rundt Stabæk fotball p.t. er underarbeidet og sånn sett ser jeg heller at insatsen og kompetansen spisses enda bedre for å understøtte leveransen av det produktet vi alle elsker, og som faktisk har en bitteliten sjanse til å på sikt kunne tjene gode penger, sikre en god økonomi og bli ansett som the perfered club to play for i Norden. Man kan sikkert kunne sikre seg den samme posisjonen innenfor damefotball, men det håper jeg at alle her inne er enig i at ikke er hovedmålet, men et potensielt spinn-off-resultat ved en evt sammenslåing.

 

Premieskapet.

Ja, premier er moro. Stabæknavnet i toppen av tabellen like så. Men likefult ikke et argument med noe særlig hold. Da kan vi likegjerne "kjøpe" Magnus Carlsen og Snarøya Curling. Regner med at du så på dette som en positiv spinn-off Alz.

 

 

 

Her har vi et av norges topplag innen fotball som ønsker eller må melde overgang til Stabæk. Alternativet for Asker er jo nedleggelse. Det er klokkeklart at dette er en kjempemulighet for Stabæk å etablere seg som Asker og Bærums eneste store fotballklubb. Samtidig så er Asker-damelaget en av få klubber i Norge med en stolt historie for kvinnefotball.

 

Tilsvarende kommentarer som jeg skrev som kommentar til Alz sitt inlegg er passelig her. Mulig alternativet er nedleggelse, men vi lever i en kynisk verden og jeg mener at alt annet enn økonomiske betrakninger er å anse som uvesentlige. Er den potensielle økonomiske gevinsten stor nok i forhold til den økonomiske risken man påtar seg?

 

Jeg vil tro at etter 5 år som "Stabæk-klubb" er store deler av tilknyttningen til Asker borte, og argumentet om å være Asker og Bærums store fotballklubb faller litt bort. Ja, man "får med seg" de eksisterende supporterne av Askers damelag, og sånn sett øke supporter-"basen", men hvor mange er dette snakk om? 200? Sikkert, 500?kaaanskje 1000?Neppe....

 

Et topplag som ønsker å melde overgang til Stabæk, høres selvfølgelig supert ut, men det er alltid en bakside. Man kan dra paraleller til turer på byen; hvis en dame er super-på og keen på å bli med deg hjem er det det garantert en bakside. Enten er hun ute etter pengene dine (lite trolig i mitt scenario), eller du har massive fyllebriller og dama er ikke like perfekt som hun ser ut som. Selv om det der og da virker fristende, har det vel skjedd at man våkner opp uten det store smilet man hadde rundt kjeften når man sovnet.

 

Jeg håper og tror, at Stabæk Fotball er profesjonnelle nok til å ta en grundig analyse av hva denne "dama" faktisk kan bidra med, og om det er noe man ønsker å bygge et "ekteskap" på før man "tar henne med hjem", slik som veldig mange av oss ville ha droppet ved et fristende tilbud på byen. Ringvirkningene og den potensielle nedsiden ved en onenighter er langt høyere for klubben enn det er for oss. Antibiotika og angrepiller finnes ikke for denne typen valg.

 

Konlusjon.

 

Er økonomien grundig nok analysert og tallene er positive kjør på! Er de ikke det, men vi ønsker å få flere pokaler og Stabæknavnet på tekst-tv bør planene skrinlegges fortere en svint uavhengig om dette betyr nedleggelse av Askers damelag.

 

Jeg mener også det blir for teit at man skal oppfordre til å stemme en eller annen vei i en avstemning. Helt greit at man har sin personlige mening og at $$ som forening støtter dette. Å oppfordre alle til å delta på møte og å gjøre seg opp sin egen mening hadde vært mer på sin plass. Basert på argumentene som har kommet for en sammenslåing (hvis ikke de 30% som Alz har trukket frem er basert på noe annet enn synsing) virker det som man har tatt dette standpunktet på et tynt grunnlag.

 

 

//

Erik som også har styreverv. Ikke at jeg ser at det gjør meg eller andre med styreverv noe mer kvalifisert til å mene noe om noe som helst.

Endret av ErikErik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Overstående innlegg er veldig bra skrevet forresten, men det bunner ut i:

 

"Er økonomien grundig nok analysert og tallene er positive kjør på! "

 

Tallene for Asker Fotball Kvinner er langt fra lystig lesing og flere av jentene tjener godt over snitt tippeligalønn. Grunnen til at de må finne seg en annen klubb er at Asker ikke lenger kan la jentefotballen melke av deres overskudd år etter år. De har utgifter på ca.5,5 millioner i året (i fjor) og inntekter som var et godt stykke unna det nivået. De sitter også på et berg med betydelig gjeld som de ønsker at asker fotball sletter dersom de flytter, noe det er en viss motvilje mot naturligvis.

 

Asker fotball kvinner er egentlig ingenting annet enn en meget stor utgiftspost som ikke har reelle sjanser til å tjene like mye penger som de bruker, noe som er bevist år etter år etter år.

 

Personlig har jeg vært på kvinnecupfinalen i mange år og det er artig det, men må si jeg likevel er en motstander av at stabæk fotball skal innlemme de i sine operasjoner!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Før noen hugger hodet av meg, så vil jeg bare si at jeg ikke er 100% negativ til Askerprosjektet, men det er fortsatt argumenter som skurrer for meg.

 

Og nei dere får ikke noen fjortisskomentarer om at damefotball ikke er fotball. Jeg har sett flere av Røas hjemmekamper i år + litt på TV. Så produktet i seg selv tiltrekker seg fotballintresserte, men jeg tror kanskje at jeg og mange av oss her inne på forum er langt over snittet fotballintresserte... Og at produktet kanskje ikke enda fenger den gemene hop.

 

2: Med økt trykk på jentefotballen kan vi øke publikumspotensialet med 30%. (Og fri meg fra fjortisskommentarer om at jenter ikke kan være supportere.)

 

Negativt: Dårlig økonomi foreløpig. Men norsk kvinnefotball har vel så stort potensiale som norsk kvinnehåndball, med sterke internasjonale prestasjoner. Med økt publikumsinteresse og mediafokus vil det økonomiske grunnlaget komme også.

 

Og hvem skulle ikke hatt et bra kvinnelag å heia på i nedrykkssesongen? Med Askerjentene i Stabæk har vi gode muligheter til å fylle premieskapet - og få flere tabeller på sportssendingene med Stabæk i toppen.

 

Veldig spent på hva disse 30% er basert på.

 

-Hvis det er snakk om at potensialet for publikum da også vil inkludere Asker kommune, spør jeg meg selv; Har vi ikke P.T. publikumspotensiale i Asker? Tallet er da sanynligvis litt høyere (mener det er 60K i Asker kontra 105K i Bærum)

 

- Hvis det er snakk om at vi vil "spise opp" Asker Fotballs supportere så kan jeg (uten å ha sjekket tilskuertallene til Asker) ikke tro at dette vil utgjøre 30%.

 

blablabla

 

//

Erik som også har styreverv. Ikke at jeg ser at det gjør meg eller andre med styreverv noe mer kvalifisert til å mene noe om noe som helst.

 

Med 30% økt publikumsoppslutning sikter jeg til at andelen menn på tribunene er antagelig 50% større enn kvinneandelen. Det er det ingen logisk grunn til. Ved å innlemme kvinnefotball sterkere i Stabæk-"produktet" er jeg overbevist om at SF vil bli mer attraktivt blant kvinnelig publikum.

 

Ser du trekker inn Askerpotensialet også. Det er helt klart at Asker er et naturlig nedslagsfelt for SF, og det blir ikke mindre av å innlemme Askers Kvinnelag, i tillegg til samarbeid med Asker herrer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må si meg enig med ErikErik.

 

Dersom det er økonomisk grunnlag for det, tar jeg gjerne Asker. Ser vi derimot for oss at Stabæk Fotball (evt Stabæk IF) må dekke store kostnader, er jeg imot. Så enkelt tror jeg det er for Stabæk også, og jeg har full tillit til at det blir gjort en meget grundig vurdering før en beslutning fattes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Eriks hovedpoeng er at økonomien må stemme for at vi skal gidde å ta over laget. Har man fått med seg hvorfor man har utsatt den endelige beslutningen i 10 dager? Fordi man ikke har fått fullfinansiert (med sponsorer) damelaget enda! Så det forbeholdet er det åpenbart at de har.

 

At Erik i tillegg tviler på stordriftsfordeler er for å si det pent litt merkelig. Det er selvfølgelig mer jobb å bygge opp og opprettholde et system (administrativt, PR-messig, treningsmessig osv.) rundt 25 spillere, enn det er å utvide til å dekke 25 spillere til. Banene ligger der, treningsstudoet står der, ekspertisen finnes, begge vil få positive effekter av at en av dem nevnes i media osv.

 

Når det gjelder personlig interesse rundt et damelag: dette handler da ikke bare om kvalitet. Hadde du sluttet å gå på stabækkamper dersom gutta plutselig begynte med rævvafotball (les: rykka ned igjen)? Det handler om tilhørighet, derfor var det viktig at laget vi skal overta kommer fra Asker og Bærum (som jeg vil betrakte som Stabæks hovednedslagsfelt) og ikke fra noe annet sted.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Eriks hovedpoeng er at økonomien må stemme for at vi skal gidde å ta over laget. Har man fått med seg hvorfor man har utsatt den endelige beslutningen i 10 dager? Fordi man ikke har fått fullfinansiert (med sponsorer) damelaget enda! Så det forbeholdet er det åpenbart at de har.

 

At Erik i tillegg tviler på stordriftsfordeler er for å si det pent litt merkelig. Det er selvfølgelig mer jobb å bygge opp og opprettholde et system (administrativt, PR-messig, treningsmessig osv.) rundt 25 spillere, enn det er å utvide til å dekke 25 spillere til. Banene ligger der, treningsstudoet står der, ekspertisen finnes, begge vil få positive effekter av at en av dem nevnes i media osv.

 

Når det gjelder personlig interesse rundt et damelag: dette handler da ikke bare om kvalitet. Hadde du sluttet å gå på stabækkamper dersom gutta plutselig begynte med rævvafotball (les: rykka ned igjen)? Det handler om tilhørighet, derfor var det viktig at laget vi skal overta kommer fra Asker og Bærum (som jeg vil betrakte som Stabæks hovednedslagsfelt) og ikke fra noe annet sted.

 

Man sliter med å få det fullfinasiert og avventer besluttning før dette potensielt er på plass ja. Min frykt er at sponsorer håper å få mye eksponering via stabæknavnet for en billig penge nå som det går bra, og den dagen det, gud forby, det skulle begynne å gå dårlig med enten herrelaget, eller potensiellt damelaget, trekker sponsorene seg. Fotballklubber lønner seg så godt som aldri, og å påta seg mer ansvar øker bare potensiellt risken. Hvor mange lag i verden er det som faktisk tjener penger?

 

Jeg har ikke sagt at jeg tviler på at vi vil kunne få stordriftsfordeler, men det jeg sier er at vi ikke bør ønske dette. Stordriftfordeler er gunstig for bedrifter som skal utvikle og produsere standardiserte varer og eller tjenester med det fokus at man skal presse ned kost, for å kunne være konkurranse dyktige på pris. Fra det jeg kan huske fra mine studier er det ikke ønskelig for selskap som ønsker å differensiere seg fra resten av markedet. Ja, stordriftsfordeler vil kunne kutte kostnader, men all teori støtter opp under at dette påvirker kvaliteten og unikheten av varen som blir levert. Jeg håper alle er enige om at kvalitet er en forutsetning for å levere gode resultater på fotballbanen. Og gode resultater gjør oss til en attraktiv klubb for nye og gode spillere. Full fokus på kostnadseffektivisering bidrar ikke til dette...

 

Jeg hadde aldri sluttet å gå på Stabækkamp hvis man skulle rykke ned både en og to og tre ganger, men nå har jeg også vært stabækgutt siden jeg var kid, og fulgt laget (riktignok ikke like hardt som nå) siden 5. div. Men jeg VET at ikke alle er like "hardcore" som oss her inne på forum, og særlig ikke i et så "hipt" (på en negativ måte) som Asker og bærum. I dag er det inn å heie på stabæk.. Sansynligvis ikke scenarioet i evig tid. Det du sier er at hvis man "kjøper" Asker, kjøper man også tilhørigheten til de som heier på Asker? Det anser jeg som svært tvilsomt. Man kan ikke kjøpe sjelen til noe lag eller personer. Man må gjøre seg fortjent til den. Jeg tror vi er mye mer tjent med å fortsette det arbeidet som gjøres i dag, med å levere gode resultater på fotballbanen og spille fantastisk fotball. Den potensielle gevinsten ved å gjøre dette er langt høyere med tanke på økt publikumsoppsluttning, en den potensielle marginale effekten en innlemmelse av Asker kan bidra med. Nå regner jeg med at man ønsker å fortsette i det sporet vi er i uansett... :) Men jeg mener bare at jeg ikke ser den store og klare gevinsten for Stabæk Fotball som bedrift og toppklubb å overta asker. Intill jeg ser noen konkrete og tydelige bevis på at dette er gull for stabæk på kort OG lang sikt forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk.

 

:ph34r:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Erik: du skriver så langt at jeg må prøve å være litt motvekt å formulere ekstra kort:

 

1. Tror du må innse at et vellykket topplag i fotball mer kan sammenlignes med en bedrift enn med et idrettslag. Økonomisk teori og en debatt om kommersialisering vil jeg ikke gå inn i/på (jfr. alt tåkepratet i Friling-tråden).

 

2. Med tilhørighet siktet jeg ikke til eventuelle supportere som kommer til Nadderud/Fornebu fra Føyka ved overtakelse (her snakker vi nok kun om et tosifret antall uansett), men med den tilhørigheten vi vil kunne føle overfor dette laget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk Fotball Kvinner
×
×
  • Opprett ny...