Gå til innhold

Stabæk - Tromsø 28.06.08


Slum
 Del

Anbefalte innlegg

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic


Spørsmålet er jo ikke om Jon gjorde feil i deg eller ikke. Spørsmålet er om en dårlig dag skal koste ham tilliten fremover, når han har vært stabilt meget god i hele vårsesongen.

 

Det spørsmålet er jeg glad ikke er opp til meg, men herr Janne jønnson. Det blir vanskelig, men skal Iven få sjansen så er tidspunktet kommet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det et fenomen i det hele tatt? Hvor ofte har vi hatt mulighet til å skaffe oss en luke i toppen?

Jepp. Flere ganger. Sjekk krønikene fra 95 til dd.

 

Jeg regner med at du spøker.  Inntil i fjor hadde vi ledet serien en gang eller noe sånt.  

 

Klart kampen i går var en krise, men samtidig en påminnelse til gutta om at de er dødelige.  Tapet måtte komme før eller siden, og da er det kanskje ikke dumt at det var mot et lag som neppe vil henge med i gullkampen til slutt.

 

Nå er den store utfordringen for JJ og snu dette, bruke det positivt.  Og for all del unngå at det blir innledningen på en formsvikt og negativ periode.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg regner med at du spøker.  Inntil i fjor hadde vi ledet serien en gang eller noe sånt.  

Du får regne med hva du vil men at Stabæk går på en smell når vi skal forsvare en topplassering er ikke noe nytt. Dette har da vært et diskusjonstema så lenge jeg kan huske.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I går var det jævlig surt med tap. I dag føles det mye bedre. Vi er fortsatt Norges beste lag! Å kaste Jon på dør for et par tabber er håpløst, er vi virkelig blitt så jævlig bortskjemte? Jon har sammen med forsvaret levert på et ufattelig høyt nivå i år! Mitt tips er å gjøre som Daniel, dont worry be happy:

- Vi kan ikke gå hen og dø på grunn av dette. Nå blir det jo mer spennende, så denne kampen gjorde vi for spenningens skyld, fleiper spissen.

 

:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har vel forsvart serieledelsen godt til nå, så akkurat den problemstillingen er vel en avsporing.

 

Det som felte oss ble understreket med alt fra harme til apati i går: Ubegripelig svake prestasjoner av spesielt to nøkkelspillere i den bakre femmern.

 

Litt avhengig av hva som skjer i onsdagens cupcamp, håper jeg Kjølø og Austbø er å finne i startoppstillingen mot VIF. Hva er ellers poenget med god dekning i midtforsvaret? (Og det betyr ikke at MMS og Jon ikke kan kjempe seg raskt tilbake igjen.)

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det gjør han sikkert. Jeg sa ikke annet enn at jeg håpet på en reaksjon. Men JJ er neppe typen - typen til å gjøre "drastiske" (to) endringer pga elendige prestasjoner i én kamp.

 

For øvrig er verken Nannskog eller JJ bekymret for en sprekk. Tapet i går skyldtes personlige feil. Ferdig med det:

 

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article111364.ece

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har vel forsvart serieledelsen godt til nå, så akkurat den problemstillingen er vel en avsporing.

 

Det som felte oss ble understreket med alt fra harme til apati i går: Ubegripelig svake prestasjoner av spesielt to nøkkelspillere i den bakre femmern.

 

Litt avhengig av hva som skjer i onsdagens cupcamp, håper jeg Kjølø og Austbø er å finne i startoppstillingen mot VIF. Hva er ellers poenget med god dekning i midtforsvaret? (Og det betyr ikke at MMS og Jon ikke kan kjempe seg raskt tilbake igjen.)

Jeg er usikker på hva vi bør gjøre i cup-kampen, la Jon og Morten få en forhåpentligvis grei gjennomkjøring, eller la dem hvile og spille mot vif. EN dårlig kamp er helt klart for lite til å sette dem ut etter så stablit storspill over lang tid, men prater vi om 2-3 kamper vil det stille seg litt anderledes. Heldigvis tror jeg ikke det skjer :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå er vi faen meg litt uheldige også...

 

 

Tja, når vi ikke stiller med keeper blir det ofte sånn!

Knutsen har stått som en vegg hitill i år og er bra, håper han gjorde unna alle tabber i denne kampen!

Som reporteren repperterte til det kjedsommelige så savner vi Tjoy og Annan!

Bohinen er på bærtur som vanlig. ser vi det samme som i fjor?

Vi leda serien og henta ikke en eneste forsterking etter pausen!

 

Bohinen må gå!

 

Noen gang vurdert å søke jobb på et sirkus?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Spørsmålet er jo ikke om Jon gjorde feil i deg eller ikke. Spørsmålet er om en dårlig dag skal koste ham tilliten fremover, når han har vært stabilt meget god i hele vårsesongen.
Et godt spørsmål, ikke minst med tanke på hvor liten mulighet Iven skal få til spilletid. Keeperplassen er den vanskeligste å komme seg inn på hvis man først er ute. Hvis ikke en sånn kamp som Jon hadde i går kvalifiserer til et keeperbytte iallfall for én kamp, kan jeg vanskelig se hva som skal gjøre det.

 

Jon bør benkes i neste kamp. Ikke for å straffe Jon fordi én dårlig kamp veier tyngre enn de 10 gode han har stått tidligere i sesongen, men fordi noe annet enkelt og greit vil være fryktelig urettferdig overfor Iven, og hvis han ikke kan få en mulighet en gang når førstekeeperen presterer ekstremt dårlig, kan han like gjerne pakke sakene sine og dra først som sist.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes vi rett og slett var ganske gode i denne kampen. men tromsø skorte 4 mål på 1 1/2 sjanse, to (tre) store tabber av jon og to stygge forsvarsfeil. men den første halvtimen i andreomgang spillte vi helt fantastisk. jeg har aldri sett et lag bli overkjørt gang på gang så mye som tromsø ble her. det var en periode der vi skapte gigantsjanser hver eneste gang vi gikk i angrep. og jon har selvfølgelig vært god iår hadde vi vunnet denne kampen motsatt vei 4 2 hadde alle hyllet stabæk for fantastisk fotball, noe vi spilte men hadde noen stygge individuelle feil som godt kan skje en gang i løpet av en kamp, men ikke 4. og det tror jeg ikke vil skje igjen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg støtter (som antydet) Perfect 7s konklusjon 100%. Så er spørsmålet om JJ gjør det.

 

Hepp,

 

La dere ikke rive helt med nå da folkens. Alle må ha lov til å levere enn middels dårlig kamp en gang i blant uten at det nødvendigvis betyr at man må henvises til benken. Hvor hadde Alan vært i dag om vi ikke hadde utvist enormt mye tålmodighet?

 

a er det de gamle sier? "Blir man kastet av hesten så må man hoppe rett opp i sadelen igjen." Derfor tror jeg at det eneste fornuftige er å gi de samme 5 bak der tilitt igjen i cupen. Gi dem mulighet til å rette opp feilene fra i går.

 

Når det er sagt så tror jeg at problemene i går i stor grad skyldes midtbaneleddet snarere enn forsvaret... Annan var savnet. Han har i år rydder opp i mange av de feilene de andre gjør. Med ham borte ble svakhetene i forsvaret lettere avslørt og behørig utnyttet.

 

Det at vi måtte presset på som bare rakkern for å ta igjen torsketemmerne betød nødvendigvis at vi måtte blottlegge oss bakover også. TIL spilte klokt og disiplinert og ga oss en velfortjent karamell. Synes ikke vi har grunn til å grave oss ned ennå - Jeg er sikker på at vi slår tilbake!

 

Men benken vår er unektelig sørgelig tynn og det må gjøres grep i sommer! Med mindre vi er fornøyd me kamper a-la søndagens oppgjør mot TIL da?

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å ta forsvaret i forsvar med den begrunnelsen at vi manglet Annan blir feil. Vi manglet også Annan mot FFK. Og vant 3-0 selv om vi tidvis ble presset tilbake.

 

To keepertabber, generelt slapt forsvarsspill - krydret med en gavepakke fra MMS, kan (bør) ikke forklares med at Annan ikke spilte.

 

 

Når det er sagt ser jeg heller ingen grunn til panikk. Startoppstillingen i går var sterk - like sterk som mot FFK. Med vanlig innsats fra de fem bak, uansett hvem JJ finner egnet, er det (foreløpig) ingen grunn til å tro at vi ikke vil ta (tre) poeng mot de fleste motstanderne.

 

Viktigere, det tror som sagt ikke JJ heller:

 

- Vår styrke tidligere i sesongen ble vår bane i dag. Da tenker jeg på konsentrasjonen i avgjørende situasjoner. Men jeg tror ikke spillerne mine tar for lett på oppgavene. Såpass godt kjenner jeg dem. Jeg vil heller kalle dette et arbeidsuhell. Jeg er ikke bekymret, konstaterer Jönsson.

(Fra linken øverst på siden.)

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Janne Jönsson tar med seg følgende tropp til lørdagens kamp mot Tromsø. Kampen starter kl 18:00

 

1 Jon Knudsen

3 Jon Inge Høiland

4 Mike Kjølø

5 Pontus Segerström

6 Tom Stenvoll

7 Henning Hauger

8 Anthony Annan

9 Christian Keller

10 Veigar Pall Gunnarsson

11 Daniel Nannskog

14 Ola Kamara

15 Morten M. Skjønsberg

16 Tor Marius Gromstad

19 Johan Andersson

22 Iven Austbø

23 Vegar Eggen Hedenstad

25 Alanzinho

26 Bjørnar Holmvik

Lenke til innlegg
Del på andre sider


La dere ikke rive helt med nå da folkens. Alle må ha lov til å levere enn middels dårlig kamp en gang i blant uten at det nødvendigvis betyr at man må henvises til benken. Hvor hadde Alan vært i dag om vi ikke hadde utvist enormt mye tålmodighet?

 

a er det de gamle sier? "Blir man kastet av hesten så må man hoppe rett opp i sadelen igjen." Derfor tror jeg at det eneste fornuftige er å gi de samme 5 bak der tilitt igjen i cupen. Gi dem mulighet til å rette opp feilene fra i går.

 

Når det er sagt så tror jeg at problemene i går i stor grad skyldes midtbaneleddet snarere enn forsvaret... Annan var savnet.

Det er en vanskelig avveining, det der. Naturligvis kan man si at det er forhastet å sette en keeper på benken etter én svak kamp. Men keeperplassen er spesiell. Det er vanskeligere for nummer to i rekken å få sjansen der enn i andre posisjoner på banen.

 

Jeg er enig med deg i at de samme fem bakerste kan få muligheten til å rette opp feilene sine i førstkommende cupkamp, men i neste seriekamp bør det være en mulighet for Iven å få vise seg frem. Hvis han skal føle at han har en reell mulighet til å spille seg inn på laget, må han nesten få sjansen når førstevalget en sjelden gang gjør seg helt bort. Hvis han ikke skal få muligheten nå, når skal han da få det? Når Jon har lagt opp om noen år og Iven for lengst har funnet seg en ny klubb?

 

Så lenge situasjonen håndteres riktig, ser jeg ikke noe problem i å sette Jon på benken i en kamp etter en svak prestasjon, bare man er nøye med hva man kommuniserer og har en god dialog med begge keeperne i forkant av laguttaket. Jon må få vite at han ikke har spilt seg ut av laget bare fordi han ikke er på topp i hver eneste kamp, men at han samtidig må vise forståelse for at det er en målvakt til som trenger å føle litt tillit og kanskje fortjener å spille en kamp nå.

 

Jeg mener ikke at Jon har spilt seg ut av laget, det ville vært temmelig tullete. Det jeg mener er at dette er en av svært få sjanser Iven kan få i løpet av sesongen, og da må han nesten få den, hvis vi ønsker han med videre.

 

Sammenligningen med Alan er ikke helt god. For det første er det som nevnt betydelig forskjell på målvakter og utespillere, for det andre er det en faktisk feil at Alan ikke har blitt satt rett på benken etter en svak kamp, for det tredje har vi strengt tatt ikke hatt gode alternativer i hans posisjon, det har vi på keeperplassen.

 

For øvrig er jeg enig med deg i det du sier om Annan. Betydningen av han kan knapt overdrives, mener jeg. I tillegg mener jeg betydningen av en Tchoyi, i form eller ei, har vært temmelig stor for oss. Tapet av de to kan i sum være større enn mange ønsker å tro. Såpass stort at jeg ikke regner oss for å være noen gullfavoritt til tross for serieledelse. Uten Annan og Tchoyi er vi en medaljeutfordrer, ingen gullfavoritt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Ja det er en vanskelig avveing, samtidig tror jeg det er viktig både for Jon og Iven å vite at de kan gjøre noen feil uten at det får umiddelbare konsekvenser. Som du sier er keeperplassen spesiell, og jeg tror ikke en keeper normalt blir bedre med kniven på strupen. Skjønt, slikt er jo individuelt da. Prestasjonene til Iven for Stabæk2 har vel ikke vært gjennomført imponerende så langt de heller. Innsats og prestasjoner på treningsfeltet avgjør vel dette som alt annet, så får vi se hvem som vokter buret i Cupen og neste serierunde. Når det er sagt så er det vel en mulighet for at det er planlagt at Iven skal stå mot MS uansett.

 

Så får vi se hva som skjer på overgangsmarkedet fremover. Du har helt rett i at Somen og Annan må erstattes skal vi ta medalje. Etter hva jeg forstår så går det trått. Hvilket ikke er helt uvanlig i sluttspillsesonger.

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er godt folk er edruelige...

 

Herregud folkens, vi tapte vår første kamp for sesongen. Og det er kanskje like greit at vi fikk oss en trøkk nå, så vi virkelig våkner til høstsesongen?

 

Og det blir helt feil å skulle bytte ut Jon pga én dårlig kamp. Jeg vet av egen erfaring at det viktigste en trener gjør for en spiller som har spilt dårlig, er å gi han en sjanse til å rette opp inntrykket.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg regner med at du spøker.  Inntil i fjor hadde vi ledet serien en gang eller noe sånt.  

Du får regne med hva du vil men at Stabæk går på en smell når vi skal forsvare en topplassering er ikke noe nytt. Dette har da vært et diskusjonstema så lenge jeg kan huske.

 

Du snakker om to forskjellige ting samtidig.  Det er riktig - som for de fleste andre lag - at Stabæk har gått på smeller når man har ligget bra an.  Og da har det ofte vært mot antatt svakere lag.

 

Men du sier "Historisk er det heller ikke et nytt fenomen at vi går på en smell da vi har sjanse til å skaffe oss en luke i toppen".  Ettersom Stabæk - før 2007 sesongen - nesten ikke har ledet serien, og langt fra hvert i nærheten av å kunne skaffe seg en luke i toppen, kan du ikke si det du sier.  Ettersom det ikke er et historisk fenomen at Stabæk leder serien, er det heller ikke at et historisk fenomen at vi går på en smell når vi gjør det...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er en vanskelig avveining, det der. Naturligvis kan man si at det er forhastet å sette en keeper på benken etter én svak kamp. Men keeperplassen er spesiell. Det er vanskeligere for nummer to i rekken å få sjansen der enn i andre posisjoner på banen.

 

Jeg er enig med deg i at de samme fem bakerste kan få muligheten til å rette opp feilene sine i førstkommende cupkamp, men i neste seriekamp bør det være en mulighet for Iven å få vise seg frem. Hvis han skal føle at han har en reell mulighet til å spille seg inn på laget, må han nesten få sjansen når førstevalget en sjelden gang gjør seg helt bort. Hvis han ikke skal få muligheten nå, når skal han da få det? Når Jon har lagt opp om noen år og Iven for lengst har funnet seg en ny klubb?

 

Så lenge situasjonen håndteres riktig, ser jeg ikke noe problem i å sette Jon på benken i en kamp etter en svak prestasjon, bare man er nøye med hva man kommuniserer og har en god dialog med begge keeperne i forkant av laguttaket. Jon må få vite at han ikke har spilt seg ut av laget bare fordi han ikke er på topp i hver eneste kamp, men at han samtidig må vise forståelse for at det er en målvakt til som trenger å føle litt tillit og kanskje fortjener å spille en kamp nå.

 

Jeg mener ikke at Jon har spilt seg ut av laget, det ville vært temmelig tullete. Det jeg mener er at dette er en av svært få sjanser Iven kan få i løpet av sesongen, og da må han nesten få den, hvis vi ønsker han med videre.

 

Sammenligningen med Alan er ikke helt god. For det første er det som nevnt betydelig forskjell på målvakter og utespillere, for det andre er det en faktisk feil at Alan ikke har blitt satt rett på benken etter en svak kamp, for det tredje har vi strengt tatt ikke hatt gode alternativer i hans posisjon, det har vi på keeperplassen.

 

For øvrig er jeg enig med deg i det du sier om Annan. Betydningen av han kan knapt overdrives, mener jeg. I tillegg mener jeg betydningen av en Tchoyi, i form eller ei, har vært temmelig stor for oss. Tapet av de to kan i sum være større enn mange ønsker å tro. Såpass stort at jeg ikke regner oss for å være noen gullfavoritt til tross for serieledelse. Uten Annan og Tchoyi er vi en medaljeutfordrer, ingen gullfavoritt.

 

For et idiotisk argument. Skal vi sett den beste målvakten på benken fordi 2 keeper'n trenger motivasjon? Hva med de andre plassene, det er sikkert flere på andre laget som trenger litt motivasjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis han ikke skal få muligheten nå, når skal han da få det? Når Jon har lagt opp om noen år og Iven for lengst har funnet seg en ny klubb?

 

Han skal få sjansen når han stadig viser på trening og 2. laget at han faktisk er en bedre keeper enn Jon. Ikke fordi Jon er uheldig i én kamp..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Problemet er at for målvakter er det sjelden nok å gjøre det godt på treninger når de først har blitt plassert som nummer to i rekken. I praksis er de som regel helt avhengige av at førstevalget gjør en del tabber for å få sjansen. Heller ikke det er alltid nok, for man har alltid den vanskelige vurderingen om hvor mye trygghet førstevalget skal føle kontra hvor stort håp andrevalget skal ha om en plass på laget. Det er f.eks. ikke nok for Jon Knudsen å spille 10 gode seriekamper samtidig som Jarstein og Opdal ikke er i superform for å få prøvd seg på landslaget... Målvakter er ofte helt inne eller helt ute, sjelden en mellomting.

 

For et idiotisk argument. Skal vi sett den beste målvakten på benken fordi 2 keeper'n trenger motivasjon? Hva med de andre plassene, det er sikkert flere på andre laget som trenger litt motivasjon.
For det første så er det vel ikke så fryktelig mange andre på andrelaget som har nivået inne til å starte i eliteserien eller ligger så nær sin konkurrent om plassen på laget at et bytte ikke gjør betydelige utslag. Iven viste i Viking at han er en god Tippeliga-keeper. Om han får spille én kamp, vil ikke det i utgangspunktet være en stor svekkelse av laget.

 

For det andre er ikke hovedpoenget å sette ut vår beste keeper, men å gjøre noe for å beholde en god andrekeeper når det kanskje byr seg en mulighet. Hvis du mener det er et idiotisk argument å tenke tanken at det kanskje ville vært en idé å gi Iven en sjanse før han finner seg en annen arbeidsgiver, så deg om det.

 

Men egentlig tviler jeg på at Jon ikke spiller neste seriekamp, og det er helt greit. Jeg har ingen problemer med å se at det kan vurderes som viktigere at han skal føle en viss trygghet enn at andrevalget skal få sjansen til å ta over så fort som mulig. Iven spiller vel i cupen, og så forsvinner han kanskje etter sesongen. Å beholde to gode keepere i troppen er ikke lett...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Problemet er at for målvakter er det sjelden nok å gjøre det godt på treninger når de først har blitt plassert som nummer to i rekken. I praksis er de som regel helt avhengige av at førstevalget gjør en del tabber for å få sjansen. Heller ikke det er alltid nok, for man har alltid den vanskelige vurderingen om hvor mye trygghet førstevalget skal føle kontra hvor stort håp andrevalget skal ha om en plass på laget. Det er f.eks. ikke nok for Jon Knudsen å spille 10 gode seriekamper samtidig som Jarstein og Opdal ikke er i superform for å få prøvd seg på landslaget... Målvakter er ofte helt inne eller helt ute, sjelden en mellomting.

 

For et idiotisk argument. Skal vi sett den beste målvakten på benken fordi 2 keeper'n trenger motivasjon? Hva med de andre plassene, det er sikkert flere på andre laget som trenger litt motivasjon.
For det første så er det vel ikke så fryktelig mange andre på andrelaget som har nivået inne til å starte i eliteserien eller ligger så nær sin konkurrent om plassen på laget at et bytte ikke gjør betydelige utslag. Iven viste i Viking at han er en god Tippeliga-keeper. Om han får spille én kamp, vil ikke det i utgangspunktet være en stor svekkelse av laget.

 

For det andre er ikke hovedpoenget å sette ut vår beste keeper, men å gjøre noe for å beholde en god andrekeeper når det kanskje byr seg en mulighet. Hvis du mener det er et idiotisk argument å tenke tanken at det kanskje ville vært en idé å gi Iven en sjanse før han finner seg en annen arbeidsgiver, så deg om det.

 

Men egentlig tviler jeg på at Jon ikke spiller neste seriekamp, og det er helt greit. Jeg har ingen problemer med å se at det kan vurderes som viktigere at han skal føle en viss trygghet enn at andrevalget skal få sjansen til å ta over så fort som mulig. Iven spiller vel i cupen, og så forsvinner han kanskje etter sesongen. Å beholde to gode keepere i troppen er ikke lett...

 

Er enig i mye av det du sier. Veien er lang fra benken til banen når du er 2 keeper, men hvis han per i dag ikke er god nok til å være 1 keeper så får han enten kjempe videre på trening og på 2 laget eller så får han prøve å bytte arbeidsgiver. Uansett så skal han ikke få stå for å holde motivasjonen oppe. De beste spiller uansett, hva de andre synes om det er uvesentlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Herregud. Man benker ikke en spiller etter en dårlig kamp. Hvis Daniel ikke scorer i en kamp må vi hente hjem Espen Olsen. Virker som det er noen som får tantene sine i barnehagen til å skrive for dem.

 

Den sammenligningen der blir bare feil. JK har valgt å stå i mål. Som keeper er du i en utsatt situasjon, gjør du en feil resulterer det som regel i mål. Dette vet JK og er derfor også inneforstått med risikoen vedrørende sin rolle. Men jeg tror vi alle kan tåle 10 gode kamper og en dårlig uten at et bytte må skje, men blir det flere slike episoder er veien banet for en ung og revansjelysten Iven Austbø.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk - Tromsø 28.06.08
×
×
  • Opprett ny...