Gå til innhold

Viking- Stabæk 21 Sept


Randers
 Del

Anbefalte innlegg

  • Svar 274
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images


Det er ekstremt irriterende å tape med så stygge sifre når Tromsø har vunnet komfortabelt i Drammen, tar inn tre poeng og snart ser ut som favoritter i gullkampen. Men, og det er et stort men, å legge all skyld på dommeren er en avsporing og godt mulig direkte feil. Det kan godt tenkes at Hauge kan forsvare avgjørelsen sin. Morten tar et lite byks for å blokkere skuddet, med hendene i noe som helt klart kan tolkes som "unaturlig posisjon". At ballen treffer han i armen er så klart tilfeldig og Morten hadde ikke til hensikt å stoppe skuddet på den måten. Men det er ikke relevant. Poenget er om han hindrer en scoring ved å ha armene i en unaturlig posisjon. Situasjonen kan helt klart tolkes i den retning, selv om det ikke er opplagt riktig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32% mener nå at det var straffe og rødt kort, men da er det fortsatt 68% av de som har stemt som er uenig med Hauges avgjørelse.

 

Forresten så fikk McFadden rødt kort mot Norge i kvaliken foran VM i 2006 da han viljehandset på streken for å hindre scoring. Norge fikk straffe som Iversen scoret på. Dette er den eneste gangen jeg kan komme på i farten hvor spilleren har fått rødt kort og det har blitt dømt straffe for hands, men denne situasjonen er dog ganske annerledes fra den i kveld, hvor MMS har ryggen til og blir truffet øverst på armen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godset burde scoret ett til, men pasningen til George kom aldri. Tromsøs første mål var jo også kun flaks, da skuddet endret retning og gjorde Johnsen sjanseløs.

 

Likevel vi har vel kun fem poeng på de siste fire kampene, og fortsetter den trenden så vinner vi ikke gull i år heller. Da har vi virkelig forspilt tidenes sjanse!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ekstremt irriterende å tape med så stygge sifre når Tromsø har vunnet komfortabelt i Drammen, tar inn tre poeng og snart ser ut som favoritter i gullkampen. Men, og det er et stort men, å legge all skyld på dommeren er en avsporing og godt mulig direkte feil. Det kan godt tenkes at Hauge kan forsvare avgjørelsen sin. Morten tar et lite byks for å blokkere skuddet, med hendene i noe som helt klart kan tolkes som "unaturlig posisjon". At ballen treffer han i armen er så klart tilfeldig og Morten hadde ikke til hensikt å stoppe skuddet på den måten. Men det er ikke relevant. Poenget er om han hindrer en scoring ved å ha armene i en unaturlig posisjon. Situasjonen kan helt klart tolkes i den retning, selv om det ikke er opplagt riktig.

 

Bruken av armer til å holde balanse tror jeg det hersker bred enighet innen fagmiljøene om at er naturlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig, tviler på at det er mange som ville gjort tilsvarende vending og blokkering med armene limt inntil kroppen. Hadde MMS fått rødt kort om ballen hadde truffet han i armen og gått i mål?

 

...da skulle Ramvic hatt rødt mot godset idag. Hadde ikke George scoret hadde han vært utvist

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bruken av armer til å holde balanse tror jeg det hersker bred enighet innen fagmiljøene om at er naturlig.

Ja, selvfølgelig. Men det er vel ikke akkurat sånn man vurderer det i fotballverdenen. Det er også naturlig å løfte armene når man hopper, men i fotball dømmes det som regel for farlig spill (albue) når man går opp på den måten. Logisk eller ei, det er sånn reglene praktiseres. Armene skal generelt holdes så tett inntil kroppen som mulig for ikke å ta aktiv del i spillet. Jeg tror ikke det er helt utenkelig at Hauge har støtte for avgjørelsen sin i regelverket. Så kan man jo være uenig i regelene, men det blir en annen diskusjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bruken av armer til å holde balanse tror jeg det hersker bred enighet innen fagmiljøene om at er naturlig.

Ja, selvfølgelig. Men det er vel ikke akkurat sånn man vurderer det i fotballverdenen. Det er også naturlig å løfte armene når man hopper, men i fotball dømmes det som regel for farlig spill (albue) når man går opp på den måten. Logisk eller ei, det er sånn reglene praktiseres. Armene skal generelt holdes så tett inntil kroppen som mulig for ikke å ta aktiv del i spillet. Jeg tror ikke det er helt utenkelig at Hauge har støtte for avgjørelsen sin i regelverket. Så kan man jo være uenig i regelene, men det blir en annen diskusjon.

 

For at det skal være farlig spill må det minimum være en annen spiller i nærheten som kan bli rammet.

 

Han har ikke mer støtte i regelverket nå enn da han godkjente sundgot sitt mål i semien i fjor. Nå er saken også slik at Hauge har innrømt å ha vært feilplassert. Godt gjort å dømme rødt kort på en hendelse han mener han ikke så skikkelig.

 

Mannen er en skandale, et ynkelig vesen uten et redelig fiber i kroppen. Dommerstanden har utviklet seg betraktelig de senere årene. Slik hauge framstår bidrar han bare til skam og vanære for alle de norske dommere som gjør en ærlig og helhjertet innsats til det beste for norsk fotball.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette var en begredelig opplevelse. Noen av mine tristeste øyeblikk som fotballtilskuer faktisk!

 

Terje Hauge gjør sin største brøler i sin dommerkarriere ved å gi Viking straffe og rødt kort i en situasjon jeg ikke forstår noenting av. Generelt mener jeg det alt for ofte blåses av for hands i fotball. Man må da bruke skjønn som fotballdommer. En regelbok er en regelbok, men en situasjon i fotball er aldri svart eller hvitt. Det er alltid nye situasjoner som oppstår. To situasjoner er aldri helt like på en fotballbane. Som Morten selv sier i intervjuet etterpå er det en viss armstilling som kreves for å holde balansen når du snur rundt på en femøring for å blokkere et skudd. At ballen faktisk treffer overarmen hans er på ingen måte med vilje (hvordan kan den være det når han knapt står en meter unna Nyang?). Og jeg mener hans armstilling ikke er spesielt unaturlig. Han står jo med ryggen til og ser ikke hvor ballen er engang! I tillegg så står Jon parat bak Morten for å forsøke å redde et eventuelt skuddforsøk. Med andre ord, det er ikke snakk om noen hands ved målstreken eller noe i den dur. Dette er en stor målsjanse, men ikke nødvendigvis mål.

 

Faktisk ble jeg ganske så sjokkert da det ble blåst straffe. Og jeg falt omtrent i gulvet da jeg skjønte at Morten ble utvist. Det var rett og slett ikke til å fatte. Jeg mener dette bør få seriøse følger for Hauge. Enkelte feil er så store at det må følge konsekvenser. Når Thomas Myhre gjør store tabber på landslaget, så blir han satt ut og erstattet av en annen keeper. Når Hauge gjør en så stor dommertabbe som dette, så må han slutte å dømme fotball på dette nivået.

 

Ok, så var det kampen. Vi får en brukbar start og bør definitivt score etter at Andersson har kommet til to 100%-sjanser. Etter utvisningen gjør dessverre Farnerud en grusom forsvarstabbe som ikke kom i et beleilig øyeblikk. Kampen ser vanskelig ut og Janne velger å kjøre offensiv strategi for å få en redusering før pause. Det er dristig, men samtidig føler jeg at det er lett å komme etterpå å si at det var et dumt trekk. Hadde vi fått en redusering og kommet tilbake i kampen, så er jeg sikker på at mange hadde ment at det var en genistrek. Når vi får 3-0 er det selvfølgelig kjørt og det blir bare en dørgende kjedelig forestilling deretter hvor jeg sitter og håper kampen tar slutt raskest mulig. Særlig kjedelig var det å se at Alan så ut til å mistrives på Viking Stadion. Ellers gjør vel alle en grei innsats. Vanskelig å bedømme spillernes innsats ut ifra hvordan kampen utviklet seg.

 

Så hva er status? Status er at vi er 3 poeng foran Tromsø (i realiteten 4 poeng pga. målforskjell), har fremdeles 6 poeng ned til FFK og fremdeles er favoritten til å ta seriegull. Vi må ikke glemme det! Det som er kjedelig er at vi mest sannsynlig (det er vel en mulighet for at NFF går tilbake på dommeravgjørelsen, selv om jeg tviler på at dette vil skje) må være uten Morten neste seriekamp mot Molde på Nadderud. Det er egentlig den siste posisjonen vi ville ha karantene på, med tanke på at både Pontus og Mike er ute med skade. Det blir uansett en spiller som ikke er vant til å spille stopper som vi må anvende. Etter min mening bør vi bruke Keller som stopper. Han er relativt hodesterk og er en arbeidshest. Er dessuten spillevarm og fast inventar i forsvarsfireren de siste kampene. Hva er ellers alternativene?

 

Håper Stabæk ikke lar seg stresse av dette tapet og reiser seg allerede i semien på onsdag mot Molde!

Endret av drazyc
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er vel mer hvordan reglene blir praktisert. Har vel ikke blitt gitt rødt kort i lignende situasjon i TL tidligere?

 

 

Hauge er vel den første tror jeg, jeg kan aldri kan se den karen uten at han har en stror klovne nese!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så ikke første målet til Godset, hva skjedde?

 

En Godsetspiller runder Ramovic og skal kan bare pirke ballen i mål, men Ramovic hekter han med armen. Istede kommer George inn fra siden og sklir ballen i mål foran en TIL-spiller. Straffe og utvisning om det ikke hadde blitt scoring. Men Ramovic slapp unna grunnet scoringen. Det samme ville skjedd med MMS om ballen hadde gått via armen og i mål.

 

Tviler dessuten på at MMS hindret scoring. Ballen hadde gått over målet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sett repetisjon av situasjonen titalls ganger nå og jeg er enig med deg i at høyst sannsynlig ville gått over målet. Trenger bare å se på hvor foten til Niang er i skuddøyeblikket og hvor høyt ballen er 20 cm senere. Skulle ønske dog at ballen gikk i bue over Knutsen og i mål slik at vi hadde sluppet utvisningen! Det er jo kun den som ødelegger kampen fullstendig for oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette har Tromsø opplevd opptil flere ganger i år, sist mot Lyn, hvor de spilte nesten hele kampen med ti mann. Forskjellen er at dette tenner et sultent TIL, som mot alle odds klarer å komme tilbake i kampen og til og med sikre ett poeng helt på tampen.

 

Akkurat den situasjonen det her er snakk om kan jeg forstå, i og med at spilleren hopper opp og gjør seg stor med begge armer utstrakt, fordi han vet at skuddet kommer. Strengt, men dette er i tråd med regelboka.

 

Uansett gleder jeg meg til serieavslutning i Tromsø, selvfølgelig ønsker vi at denne kampen er seriefinalen! Spenning til siste slutt gjør at det blir en helt spesiell ramme rundt kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Faen kor dåkker syt...

 

Æ huske et lag som fikk en man utvist mye tidligere enda mer feilaktig... men dæm snudde kampen å avslutta den 3-3 etter å ha logge unner me fler mål...

 

Gjett kordan lag å kæm dåker møte tel kamp om gulle i siste serierunde!

Hvem har spurt deg? Gå heller og "kos" deg med reinsdyra på vidda din jævla same!

Endret av peas on earth
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette har Tromsø opplevd opptil flere ganger i år, sist mot Lyn, hvor de spilte nesten hele kampen med ti mann. Forskjellen er at dette tenner et sultent TIL, som mot alle odds klarer å komme tilbake i kampen og til og med sikre ett poeng helt på tampen.

 

Ok. Iflg. VGs børs har Tromsø fått ett rødt kort i år. Nå er det mulig at to gule kort i samme kamp ikke teller på denne statistikken.

 

Uansett; det er helt unødvendig å komme inn på forumene våre etter et surt tap og meddele at "vi gjorde det bedre da vi var ti mann, ædda bædda". Hva faen er det du vil?

 

Forøvrig mener jeg å huske at 3-3 mot Lyn var litt av et ran, og at det røde kortet var korrekt idømt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Faen kor dåkker syt...

 

Æ huske et lag som fikk en man utvist mye tidligere enda mer feilaktig... men dæm snudde kampen å avslutta den 3-3 etter å ha logge unner me fler mål...

 

Gjett kordan lag å kæm dåker møte tel kamp om gulle i siste serierunde!

 

Er dette slik du skriver på norsk-tentamen?

 

Når jeg tenker meg om, er vel ikke ung.skole karakterene så viktige. Du får passe på når du starter på videregående!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Voldsomt så hårsår da? Det som er betenkelig er at Stabæk ramler fullstendig sammen etter denne dommeravgjørelsen, feil eller ikke feil. Det å takle motgang er også en del av det å være et godt fotballag, synd å si det, men det gjør ikke Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og det at Stabæk ikke takler motgang begrunner du kun med dagens kamp? Fantastisk! I år har vi kommet tilbake mot Fredrikstad, Rosenborg, Godset (cupen) og Glimt etter å ha ligget under. Ifjor fikk vi rødt kort mot Fredrikstad og kom tilbake og vant.

 

Tromsøs poeng på Ullevål var et ran uten like, selv om Tromsøs jobbet iherdig burde Lyn absolutt ha avgjort kampen tidligere, men deres udugelighet foran mål forhindret det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Voldsomt så hårsår da? Det som er betenkelig er at Stabæk ramler fullstendig sammen etter denne dommeravgjørelsen, feil eller ikke feil. Det å takle motgang er også en del av det å være et godt fotballag, synd å si det, men det gjør ikke Stabæk.

 

Og der sier vi vel takk og farvel til denne brukeren som henvises til VGDebatt sammen med sine likesinnede...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Viking- Stabæk 21 Sept
×
×
  • Opprett ny...