Gå til innhold

Tabelltips 2009


geirti
 Del

Anbefalte innlegg


Dette kan umulig være et seriøst tips. Molde på topp 2? Hva faen? Dette er utelukkende et tips med mål om å være annerledes.

 

Du sitter nå og slakter norges beste tippere. Jeg tror mer på hva disse gutta sier, enn dine klager om at det er useriøst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Svar 279
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic


Dette kan umulig være et seriøst tips. Molde på topp 2? Hva faen? Dette er utelukkende et tips med mål om å være annerledes.

 

For øvrig, enhver seriøs fotballsupporter vet at 4. plass ikke gir og aldri har gitt Europa League, eller UEFA Cup som det tidligere het. Intertoto Cup som 4. plass tidligere ga er samtidig lagt ned.

Jeg liker veldig godt at ikke alle tipper etter budsjett og ekstrem subjektivitet jeg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å vente til begrunnelsen kommer? Og hva er det som tilsier at 4. plassen IKKE gir UEFA-cup. Ikke automatisk, det har du rett i, men 4. plass KAN fort gi UEFA-plass. Det mangler et ?, ja vi inrømmer det. En marginal tegnsettingsfeil er altså forskjelden på om du er seriøs eller useriøs supporter.

 

Jeg har nå rettet saken og slegt på et ? og er således seiøs? Eller er det slik at alle som har noe positivt å si om Molde er idioter i øynene til dere som holder med RBK? Dere i Rinnanbanden fikk vel 5 plass i fjor og kan likevel komme til UEFA-cupen.

4. plass gir kun E-cup ved et scenario. Dersom et lag som havner på andre eller tredje plass vinner cupen. Således er sansynligheten for at det skjer veldig liten. Å dermed påstå at den er viktig er rart i og med at den er totalt uviktig så lenge andre eller tredjeplassen ikke vinner cupen. Den kan derimot bli viktig, men den er ikke det ennå. 

 

Jeg har tro på Molde i år jeg, mye fordi de fikk lite oppmerksomhet til tross for å ha gjort en relativt god sesong samt at man tidvis spilte fantastisk fotball i fjor. Jeg tror Molde havner på 7-5. plass i år og har satt de på en 5. plass bak de fire opplagte gullkandidatene RBK, Stabæk, Tromsø og Viking. Men det er stor avstand fra 5. plass og til topp 2. Jeg ser ingenting i Molde som tilsier at de skal kjempe om gullet i år. Keeperen er for svak, forsvaret er for svak defensivt, midtbanen er ok pluss, mens angrepet fremdeles er litt for urutinert og avhengig av Mota.

 

RBK får sansynligvis E-cup i år grunnet Fair Play, noe som har absolutt ingenting med tabellplassering å gjøre. HamKam kunne liksågodt ha havnet på andre plass bak dere på den rankingen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


http://www.uefa.com/competitions/uefacup/n...sid=788326.html

 

Etter denne må 4. plassen evt. få plass via Fair Play. Rosenborgs vei via Intertotocupen er da avskåret. Med mindre Norges UEFA koeffisent skulle stige. 

 

Forøvrig synes jeg spalten er bra, selv om jeg ikke alltid er enig i tipsene, er det solide analyser og godt håndverk. Og minner kritikerne om at det er 16 opphøyd i 16 muligheter for hvordan stable opp tabellen... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror Molde har et lag som er blitt såpass samspilte nå, samt individuelt sett er de 12-13 beste spillerne også av så høy klasse, at de faktisk kan nå meget høyt. Litt sånn som Stabæk fikk det til når oppturen kom (samspill i laget er undervurdert...for mange kjøp kan ødelegge balansen og spillet).

 

Molde var uheldig i fjor i mange kamper, og burde iflg mange eksperter som så kampene ha hatt en god del flere poeng. Klarer Molde å unngå for mange skader og suspensjoner, vil det kunne bli veldig bra. Midtbanen består nå av 4 klassespillere, ikke bare 3 (Hoseth, Berg Hestad, Holm, Thioune..alle med A-landslagskamper). Angrepet med Mota, Mame Diouf og Pape Diouf kan være livsfarlig (og erfaring teller når man er ung..som Diouf`ene er). Diouf`ene vil sannsynligvis treffe bedre i år enn i fjor...og de kommer seg til mange sjanser i hver kamp. Forsvaret har fått backene godt i gang virker det som...noe som har vært litt mangelvare i fjor. Og i midten kjemper Andreasson, Forren, og Steen om plassene (to førstnevnte sannsynligvis de sikreste). Tidligere landslagsaktuelle Jan Kjell Larsen har hevet seg sies det, og skal vist være mer sikker på seg selv enn i fjor.

 

2.plass (regner med Stabæk tar nr 1) er kanskje optimistisk i manges øyne, men ikke mer sensasjonelt enn at mange andre høyt tippede lag kommer der.

Gutta bak tippingen her bruker å ha en bra analyse, så god som noen, og dersom man skal tippe på en realistisk "dark horse" til medalje, så er nok kanskje Molde FK den beste hesten å satse på?

Endret av Brumle
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å vente til begrunnelsen kommer? Og hva er det som tilsier at 4. plassen IKKE gir UEFA-cup. Ikke automatisk, det har du rett i, men 4. plass KAN fort gi UEFA-plass. Det mangler et ?, ja vi inrømmer det. En marginal tegnsettingsfeil er altså forskjelden på om du er seriøs eller useriøs supporter.

 

Jeg har nå rettet saken og slegt på et ? og er således seiøs? Eller er det slik at alle som har noe positivt å si om Molde er idioter i øynene til dere som holder med RBK? Dere i Rinnanbanden fikk vel 5 plass i fjor og kan likevel komme til UEFA-cupen.

4. plass gir kun E-cup ved et scenario. Dersom et lag som havner på andre eller tredje plass vinner cupen. Således er sansynligheten for at det skjer veldig liten. Å dermed påstå at den er viktig er rart i og med at den er totalt uviktig så lenge andre eller tredjeplassen ikke vinner cupen. Den kan derimot bli viktig, men den er ikke det ennå. 

 

Jeg har tro på Molde i år jeg, mye fordi de fikk lite oppmerksomhet til tross for å ha gjort en relativt god sesong samt at man tidvis spilte fantastisk fotball i fjor. Jeg tror Molde havner på 7-5. plass i år og har satt de på en 5. plass bak de fire opplagte gullkandidatene RBK, Stabæk, Tromsø og Viking. Men det er stor avstand fra 5. plass og til topp 2. Jeg ser ingenting i Molde som tilsier at de skal kjempe om gullet i år. Keeperen er for svak, forsvaret er for svak defensivt, midtbanen er ok pluss, mens angrepet fremdeles er litt for urutinert og avhengig av Mota.

 

RBK får sansynligvis E-cup i år grunnet Fair Play, noe som har absolutt ingenting med tabellplassering å gjøre. HamKam kunne liksågodt ha havnet på andre plass bak dere på den rankingen.

 

Ja ikke sant - så absurd er fotballen at RBK av alle, får delta på Fair Play. Nok om det. Helt grei vurdering fra din side. Jeg ser ikke RBK som noe gullkandidat. Ikke spesielt god trener, kraftig forværret økonomi, elendig spillerkjøp over flere år osv. Men jeg kan selvsagt ta feil - og du kan ha rett. Synes du nå legger debatten på et nivå vi kan være bekjent av - i stedet for å kalle folk useriøse pga en tegnsettingsfeil. Vi tippet feks Stabæk, FFK og Tromsø foran RBK i fjor - gjorde du det?

 

Og ikke glem - dette handler om TIPPING

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å vente til begrunnelsen kommer? Og hva er det som tilsier at 4. plassen IKKE gir UEFA-cup. Ikke automatisk, det har du rett i, men 4. plass KAN fort gi UEFA-plass. Det mangler et ?, ja vi inrømmer det. En marginal tegnsettingsfeil er altså forskjelden på om du er seriøs eller useriøs supporter.

 

Jeg har nå rettet saken og slegt på et ? og er således seiøs? Eller er det slik at alle som har noe positivt å si om Molde er idioter i øynene til dere som holder med RBK? Dere i Rinnanbanden fikk vel 5 plass i fjor og kan likevel komme til UEFA-cupen.

4. plass gir kun E-cup ved et scenario. Dersom et lag som havner på andre eller tredje plass vinner cupen. Således er sansynligheten for at det skjer veldig liten. Å dermed påstå at den er viktig er rart i og med at den er totalt uviktig så lenge andre eller tredjeplassen ikke vinner cupen. Den kan derimot bli viktig, men den er ikke det ennå.

 

Jeg leste det slik at det var ment litt ironisk. Semb og gutta sier jo hele tiden "Nå kan Rosenborg sikre seg den viktige 4. plassen"

 

Men mulig det bare er meg :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å vente til begrunnelsen kommer? Og hva er det som tilsier at 4. plassen IKKE gir UEFA-cup. Ikke automatisk, det har du rett i, men 4. plass KAN fort gi UEFA-plass. Det mangler et ?, ja vi inrømmer det. En marginal tegnsettingsfeil er altså forskjelden på om du er seriøs eller useriøs supporter.

 

Jeg har nå rettet saken og slegt på et ? og er således seiøs? Eller er det slik at alle som har noe positivt å si om Molde er idioter i øynene til dere som holder med RBK? Dere i Rinnanbanden fikk vel 5 plass i fjor og kan likevel komme til UEFA-cupen.

4. plass gir kun E-cup ved et scenario. Dersom et lag som havner på andre eller tredje plass vinner cupen. Således er sansynligheten for at det skjer veldig liten. Å dermed påstå at den er viktig er rart i og med at den er totalt uviktig så lenge andre eller tredjeplassen ikke vinner cupen. Den kan derimot bli viktig, men den er ikke det ennå.

 

Jeg leste det slik at det var ment litt ironisk. Semb og gutta sier jo hele tiden "Nå kan Rosenborg sikre seg den viktige 4. plassen"

 

Men mulig det bare er meg :D

 

Det var dessverre ikke det. Bare jeg som tenkte feil. :rolleyes:

Veldig lei for det, særlig siden det var med på å hisse opp denne trønderen som av en eller annen grunn bruker tid på våre sider.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1.

2.

3. Tromsø

4. Viking

5. Rosenborg

6. Brann

7. Vålerenga

8. Fredrikstad

9. Lillestrøm

10. Sandefjord

11. Lyn

12. Bodø/Glimt

13. Odd Grenland

14. Aalesund

15. Start

16. Strømsgodset

 

Og Molde og Stabæk gjennstår. Tror man virkelig på at Molde klarer sølv eller gull?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg syntes at man burde legge ut både 1. og 2. plassen i kveld, spenningen er jo over ang den siste plasseringen etter at 2. plassen er lagt ut(for de med over 70 i iq vell og merke)!

 

edit: Har ingenting med at jeg vil se begge så fort som mulig :rolleyes:

Endret av avløsen
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Blir interessant å høre hva begrunnelsen for Moldes høye plassering er. Kan ikke huske og ha fått med meg noe som tilsvarer at de skal kunne prestere og gjennomføre en sterk sesong i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Blir interessant å høre hva begrunnelsen for Moldes høye plassering er. Kan ikke huske og ha fått med meg noe som tilsvarer at de skal kunne prestere og gjennomføre en sterk sesong i år.

Et lag med målfarlige spisser, rutinert midtbane, solid forsvar med komplimentære ferdigheter, god keeper og en vinter til å stabilisere det enormt gode maksnivået de hadde i fjor? Der glemte jeg i tillegg Jonevret som jeg mener kan føre Molde til eldre høyder... Tror det kan ta dem ganske høyt opp på tabellen i den kommende sesongen, hvor få skiller seg stort ut i positiv forstand.

Endret av avløsen
Lenke til innlegg
Del på andre sider


1.

2.

3. Tromsø

4. Viking

5. Rosenborg

6. Brann

7. Vålerenga

8. Fredrikstad

9. Lillestrøm

10. Sandefjord

11. Lyn

12. Bodø/Glimt

13. Odd Grenland

14. Aalesund

15. Start

16. Strømsgodset

 

Og Molde og Stabæk gjennstår. Tror man virkelig på at Molde klarer sølv eller gull?

 

Som det ble nevnt tidligere, det handler om å TIPPE.

 

Det er bare å se tilbake på fjoråret der FFK fikk sølv, det var ikke mange såkalte "eksperter" som hadde tippet det. Selv om jeg heller ikke ville tippet Molde på sølv/gull blir det morsomt etter sesongen å se hvor bra dette tipset blir i forhold til andre media og "eksperter".

 

Fulgte Molde i 3 år når jeg bodde der oppe, var på kampen molde-rosenborg 4-1 i 05 der de havnet på 12 plass, de kan spille vanvittig bra fotball når de er på topp. Problemet tror jeg er at de varierer alt for mye i prestasjon. Men får se ;)

 

Her er mitt tips:

 

1. Stabæk - Alltid Uansett

2. Viking

3. Rosenborg

4. Molde

5. Tromsø

6. Fredrikstad

7. Brann

8. Bodø/Glimt

9. Lyn

10. Sandefjord

11. Lillestrøm

12. Strømsgodset

13. Odd Grenland

14. Vålerenga

15. Aalesund

16. Start

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Freshe tips, men å tro at både TIL, Molde og Stabæk, i år med en enda lenger sesong, skal ta de tre øverste plassene, med en dekning i stallen størrelse med stussen til JJ, virker veldig naivt. Eller omen for å være annerledes. (Det var ikke ment som kritikk, men det betyr ikke at jeg ikke er uenig). Alt kan begrunnes for den ene og den andre veien.

 

TIL tror jeg får en motreaksjon i år, og detter ned noen plasser. De må selge i år. Bare tidspørsmål før navene i TIL-hjulet forsvinner. Ikke sjanse på å beholde nøkkelspillerne i en hel sesong, og skader/kort sørger for vanskeligheter. (Det neste er at Rush snart er avleggs i serien).

 

Molde har et i utgangspunktet god førsteellever, men de bak er for dårlig, samt de har få spillere i sin beste alder. Enten urutinerte eller på vei til å passere middagshøyden. Joveret har heller ikke klart å innføre en stabil prestasjonskultur i klubben, der det virker som mange av spillere har omen for å prestere i "hverdagskampene". Det andre er beliggenheten - både Molde og TIL har ikke samme "buffer" å lene seg på i kampen om nye spillere som mange andre lag har. Borteformen har alltid være abnorm dårlig fra hjemmebanen - og det spørs hvor lenge "fortene" der oppe holder.

 

Nei, tror begge lag vil få en reaksjon i år, seff sammen med B/G, som har solgt sin desidert viktigste spiller og neppe blir undervurdering i år! For ersatterne er ikke bare å levere i en håndvendig, men trenger å akklimatisere seg og tilpasse seg. Blir en kamp for å overleve i høst på Aspmya - men det er de vel vant med der oppe.

 

Det er heller ikke bare å knipse i fingera og tro at Stabæk automatisk skal bli mye bedre heller - med Alan og Veigar mister laget rett og slett veldig mye av forutsetningene for å spille den fotballen de har gjort i flere år. En omstillingsposess som vil ta tid. Laget har hatt spillere som kan heve lavestenivået på dårlige dager ved utrolig enkeltmannsprestasjoner - hvordan er den "bufferen" i år? Omløpshastigheten på spillere som har forsvinnet ut og inn er stor, noe som går utover den største styrken Stabæh hadde tidligere - kontinuteten. Tror nok man må forvente mottreaskjonene etter en sånn sesong - noe annet vil være til å tro til navitetens store gullmedalje. Omtrent sånn da Stabæk av egne ble tippet til seriemester i 2004. Og i år er det i alle fall mer å ha "mistet" enn å ha "kvittet". Hoff og Daigo er spennende og bra, men det er alltid lett å være positiv til spiller eman aldri har hørt om. Han har (heldigvis) gjort det bra, men man kan ikke forvente at han skal prestere fra dag en. Det tar nødvendigvis litt tid å komme inn i spillesystem og spillemønster. Tilpasse seg både den norske fotballen og "JJ-fotballen". Mye bra på gang i klubben, men å tro med en gang på medalje håper jeg ikke blir den gjengse oppfatningen - da blir lett fallhøyden stor. For stor. Jeg mener å pushe topp fire må være hovedmålet etter det som har skjedd, omløpshastigheten på spillere og bunn-nivåene i fjor også (ikke glem de to siste kampene).

 

RBK kommer nok til å bli litt mer stabile i år, tror jeg, mens det i Viking har vært mye ustabilitet rundt klubben. Brann vil heve seg fire-fem plasser fra i fjor, men kommer neppe til å ta medalje. FFK har eller ikke Tarik å flyte på i innledninga og blir svekket i år. Lillestrøm har poetensiale og blir nok betydelig mer sterke i år. Odd har jeg heller tro på som årets "overraskelse".

 

En jævla god midtstopper fra etter eller annet land, Valencia, Brenne, innkjørt spillesystem i "Odd-filosofien", mange målskårere (der den største og mest spennende er Bentley), og med han nye midtstopperen er ankepunktet i forsvarte ikke så gærent. Har mange pålitelige spillere i Amundsen, Lekven, Rambekk som er trygge. Midtbanen er kanskje på papiret landets mest innkjørte og beste? Komplementære typer og veldig bra. Noen god talenter der også. Kovac garanterer ti mål over tredve kamper - minst. Du kan si hva du vil om han, men han scorer, og gir taktisk fleksibilitet som oppspillspunkt og med en offensive midtbanen til Odd balansert av avsingde Larsen, tror jeg det er mye potensiale formet bak Fagermos 4-3-3-tanker - med en kommende Valencia på vei fram. (Ja - jeg har sett han i en treningskamp, han virker på rett vei).

 

Ellers tror jeg Godset kommer til å slite litt der nede, men ganske lett å undervudere laget. Elleveren er sterkere enn det som er på papiret, og flere talenter kommer der (Keita, Pedersen (du kan si hva du vil om disiplinærproblemer, men han vil bli god), Nystørm og Nordkvelle. Ganske bra forsvar. Rutine. Sørli er vel med ennå. Aas fortsetter. Ikke mange som kommer fobi Glenn Andersen. Madsen er god. Han Riddez er seriens beste venstreback (sammen med Rindarøy). Basta. Framover er det også mye potensial, anført av evigunge Winsnes, og Storflor blir bra tilvekst. Mangler kanske blodspissen foran, en som kan stange, møte og løpe, men alt i alt bra. Kan faktisk bli rett så bra med ett år med mer erfaring for noen av dem.

 

Sandefjord er jeg mer i tvil om, kommer nok til å bli en hard kamp for å overleve. Mye rester overalt, overbeviste ikke stort i fjor og mye neandertalspillere preget av mer innsats enn ferdighter. Kanskje nok til å ta poeng i innledninga, men over 30 kamper blir det tynt. Veldig tynt, faktisk. Jeg lurer på hevm som skal være målgarantisten, og hvilke forsvarere som skal holde mål i denne sesongen. Bredden er ikke akkurat god. Igjen: Mye kasterte, annenrangsspillere fra grasrot-Norge - ikke noe å sette sin lit på i år. Tror dere overvurderer dem (men det skal dere selvsagt ha lov til).

 

Start kommer til å bli dårlige i år. Ligger en latent "dårlig-sesong" i lufta der. Ikke mye å gå på (har de i det hele tatt noe å gå på?). Altså, elleveren deres får jo absolutt ingen, ingen til å gispe av ærefrykt. Den ser veldig, veldig svak ut - påregna de skadende spillerne de allerde har (og er usikre).

 

VIF er den jeg tror er nærmest å komme på medaljeplass. Mitt tips er at de åpner noget svakt, men kommer og kommer og kollektivet etter hvert blir rett så bra. Litt på samme måte med Lillestrøm.

 

Mer spørsmålstegn enn svar etter disse tipsene, med det ble det jo også da Brann ble tippet som nummer 13 den sesongen de tok gull. Her er det ingen grunn til strekke halsen etter noe - fotball er fotball. Tips er tips.

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Freshe tips, men å tro at både TIL, Molde og Stabæk, i år med en enda lenger sesong, skal ta de tre øverste plassene, med en dekning i stallen størrelse med stussen til JJ, virker veldig naivt. Eller omen for å være annerledes. (Det var ikke ment som kritikk, men det betyr ikke at jeg ikke er uenig). Alt kan begrunnes for den ene og den andre veien.

 

TIL tror jeg får en motreaksjon i år, og detter ned noen plasser. De må selge i år. Bare tidspørsmål før navene i TIL-hjulet forsvinner. Ikke sjanse på å beholde nøkkelspillerne i en hel sesong, og skader/kort sørger for vanskeligheter. (Det neste er at Rush snart er avleggs i serien).

 

Molde har et i utgangspunktet god førsteellever, men de bak er for dårlig, samt de har få spillere i sin beste alder. Enten urutinerte eller på vei til å passere middagshøyden. Joveret har heller ikke klart å innføre en stabil prestasjonskultur i klubben, der det virker som mange av spillere har omen for å prestere i "hverdagskampene". Det andre er beliggenheten - både Molde og TIL har ikke samme "buffer" å lene seg på i kampen om nye spillere som mange andre lag har. Borteformen har alltid være abnorm dårlig fra hjemmebanen - og det spørs hvor lenge "fortene" der oppe holder.

 

Nei, tror begge lag vil få en reaksjon i år, seff sammen med B/G, som har solgt sin desidert viktigste spiller og neppe blir undervurdering i år! For ersatterne er ikke bare å levere i en håndvendig, men trenger å akklimatisere seg og tilpasse seg. Blir en kamp for å overleve i høst på Aspmya - men det er de vel vant med der oppe.

 

Det er heller ikke bare å knipse i fingera og tro at Stabæk automatisk skal bli mye bedre heller - med Alan og Veigar mister laget rett og slett veldig mye av forutsetningene for å spille den fotballen de har gjort i flere år. En omstillingsposess som vil ta tid. Laget har hatt spillere som kan heve lavestenivået på dårlige dager ved utrolig enkeltmannsprestasjoner - hvordan er den "bufferen" i år? Omløpshastigheten på spillere som har forsvinnet ut og inn er stor, noe som går utover den største styrken Stabæh hadde tidligere - kontinuteten. Tror nok man må forvente mottreaskjonene etter en sånn sesong - noe annet vil være til å tro til navitetens store gullmedalje. Omtrent sånn da Stabæk av egne ble tippet til seriemester i 2004. Og i år er det i alle fall mer å ha "mistet" enn å ha "kvittet". Hoff og Daigo er spennende og bra, men det er alltid lett å være positiv til spiller eman aldri har hørt om. Han har (heldigvis) gjort det bra, men man kan ikke forvente at han skal prestere fra dag en. Det tar nødvendigvis litt tid å komme inn i spillesystem og spillemønster. Tilpasse seg både den norske fotballen og "JJ-fotballen". Mye bra på gang i klubben, men å tro med en gang på medalje håper jeg ikke blir den gjengse oppfatningen - da blir lett fallhøyden stor. For stor. Jeg mener å pushe topp fire må være hovedmålet etter det som har skjedd, omløpshastigheten på spillere og bunn-nivåene i fjor også (ikke glem de to siste kampene).

 

RBK kommer nok til å bli litt mer stabile i år, tror jeg, mens det i Viking har vært mye ustabilitet rundt klubben. Brann vil heve seg fire-fem plasser fra i fjor, men kommer neppe til å ta medalje. FFK har eller ikke Tarik å flyte på i innledninga og blir svekket i år. Lillestrøm har poetensiale og blir nok betydelig mer sterke i år. Odd har jeg heller tro på som årets "overraskelse".

 

En jævla god midtstopper fra etter eller annet land, Valencia, Brenne, innkjørt spillesystem i "Odd-filosofien", mange målskårere (der den største og mest spennende er Bentley), og med han nye midtstopperen er ankepunktet i forsvarte ikke så gærent. Har mange pålitelige spillere i Amundsen, Lekven, Rambekk som er trygge. Midtbanen er kanskje på papiret landets mest innkjørte og beste? Komplementære typer og veldig bra. Noen god talenter der også. Kovac garanterer ti mål over tredve kamper - minst. Du kan si hva du vil om han, men han scorer, og gir taktisk fleksibilitet som oppspillspunkt og med en offensive midtbanen til Odd balansert av avsingde Larsen, tror jeg det er mye potensiale formet bak Fagermos 4-3-3-tanker - med en kommende Valencia på vei fram. (Ja - jeg har sett han i en treningskamp, han virker på rett vei).

 

Ellers tror jeg Godset kommer til å slite litt der nede, men ganske lett å undervudere laget. Elleveren er sterkere enn det som er på papiret, og flere talenter kommer der (Keita, Pedersen (du kan si hva du vil om disiplinærproblemer, men han vil bli god), Nystørm og Nordkvelle. Ganske bra forsvar. Rutine. Sørli er vel med ennå. Aas fortsetter. Ikke mange som kommer fobi Glenn Andersen. Madsen er god. Han Riddez er seriens beste venstreback (sammen med Rindarøy). Basta. Framover er det også mye potensial, anført av evigunge Winsnes, og Storflor blir bra tilvekst. Mangler kanske blodspissen foran, en som kan stange, møte og løpe, men alt i alt bra. Kan faktisk bli rett så bra med ett år med mer erfaring for noen av dem.

 

Sandefjord er jeg mer i tvil om, kommer nok til å bli en hard kamp for å overleve. Mye rester overalt, overbeviste ikke stort i fjor og mye neandertalspillere preget av mer innsats enn ferdighter. Kanskje nok til å ta poeng i innledninga, men over 30 kamper blir det tynt. Veldig tynt, faktisk. Jeg lurer på hevm som skal være målgarantisten, og hvilke forsvarere som skal holde mål i denne sesongen. Bredden er ikke akkurat god. Igjen: Mye kasterte, annenrangsspillere fra grasrot-Norge - ikke noe å sette sin lit på i år. Tror dere overvurderer dem (men det skal dere selvsagt ha lov til).

 

Start kommer til å bli dårlige i år. Ligger en latent "dårlig-sesong" i lufta der. Ikke mye å gå på (har de i det hele tatt noe å gå på?). Altså, elleveren deres får jo absolutt ingen, ingen til å gispe av ærefrykt. Den ser veldig, veldig svak ut - påregna de skadende spillerne de allerde har (og er usikre).

 

VIF er den jeg tror er nærmest å komme på medaljeplass. Mitt tips er at de åpner noget svakt, men kommer og kommer og kollektivet etter hvert blir rett så bra. Litt på samme måte med Lillestrøm.

 

Mer spørsmålstegn enn svar etter disse tipsene, med det ble det jo også da Brann ble tippet som nummer 13 den sesongen de tok gull. Her er det ingen grunn til strekke halsen etter noe - fotball er fotball. Tips er tips.

 

Dette er den lengste posten jeg noen gng har sett :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Molde har et i utgangspunktet god førsteellever, men de bak er for dårlig, samt de har få spillere i sin beste alder. Enten urutinerte eller på vei til å passere middagshøyden. Joveret har heller ikke klart å innføre en stabil prestasjonskultur i klubben, der det virker som mange av spillere har omen for å prestere i "hverdagskampene". Det andre er beliggenheten - både Molde og TIL har ikke samme "buffer" å lene seg på i kampen om nye spillere som mange andre lag har. Borteformen har alltid være abnorm dårlig fra hjemmebanen - og det spørs hvor lenge "fortene" der oppe holder.

 

Molde har en god førsteelver, pluss f.eks Mostrøm, Thioune og Steen bak disse som holder nivået til de elve beste. Spesielt Thioune kan bli en av de store profilene.

Reservekeeper i Molde, Knut Lillebakk, er en grei og erfaren keeper bak solide Jan Kjell Larsen. Hoseth er i sin beste fotballalder. Daniel Berg Hestad har aldri vært avhengig av fart i sin spillestil, har aldri hatt det, og har dermed ikke mistet så mye. Ingen andre er "aldrende". Diouf`ene er riktignok mer erfarne nå enn i tidligere sesonger, og virker mer "klar" for toppfotballen. Stabiliteten var veldig lite vedvarende for Molde i fjor, men man har vist en stigende kurve i treningskampene (ser man bort ifra de der man har stilt med 2.laget), og rundspilte visst nylig et relativt toppet LSK (dog med to unge backer) i 60 minutter før man ble redusert til 10 mann og gjennomførte mange bytter iflg rapportene. Beliggenheten tror jeg ikke er noe problem i inneværende sesong, da Molde har stort sett fått de førstelagsspillerne de vil ha (men trenger litt backup). Når det gjelder borteformen til Molde var vel MFK et av de beste bortelagene i fjor? Således har Molde mye å forbedre på hjemmebane...og det kan kanskje være enklere å plukke poeng på hjemmebane enn mange andre ting i fotball?

 

"Achillesen" til Molde er nok reservene (utover de tre tidligere nevnte), spesielt på backplass. Øyvind Gjerde og Vegard Forren kan takle venstrebacken. Tomaz Jr er for ofte skadet og regnes ikke helt "med". Forsvinner f.eks salgsobjektene Mame Diouf og/eller Forren, så er det mest sannsynlig til store klubber for så store summer at man sannsynligvis kan plukke de kontraktsløse klassespillere man ønsker om sommeren med en grei sign-on fee (fra f.eks klubber i Norden/sørover..hvor spillerne ikke kan gå arbeidsledig for lenge). Mange "storklubber" sliter økonomisk, og vil sikkert "offloade" spillere. Da løser man breddeproblemet på backene også i samme slengen i Molde.

 

Men der blir uansett spennende å høre guttas bakgrunnsarbeid for de to øverste plassene.

Endret av Brumle
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men der blir uansett spennende å høre guttas bakgrunnsarbeid for de to øverste plassene.

Definitivt, og la det være sagt: Det er meget interessante analyser som gjøres, og jeg aner meg hvor mye jobb det er å hente bakgrunnsstoff til å legge fram tipsene objektive og nøkterne.

 

Enig i ditt innlegg, Brumle. Molde kan bli gode i år. Elleveren bør utvilsomt pushe topp fire. Så spørs det om de nevnte faktorerne du nevner, og borteformen i år. Rindarøy kan vel forstsatt spille venstre back, og en spiller jeg personlig har veldig sansen for. Supplert med den faste stammen, som bidrar til kontinutet, og påfyll annenstedsfra, ikke minst noen unge, kan det blir bra. Toppnivået hos Molde er stort. Med trioen på topp enda mer samspilt og "connetion" til midtbanen bedre, kan det bli mye mål i år. Men med 4-3-3-formasjonen er de fortsatt litt sårbare defensivt. De er avhenigig av å redusere antall baklengs i år. I det segmentet blir Holm på midtbanen viktig. Han står til Berg Hestad og Hoseth, som begge kan dekke litt lite rom som de helst bør i en treermidtbane, men det ligger vel litt i lagets og deres natur. Men uten Holm er midtbanesjauren litt savnet, og kan bli et aber i formasjonen. Jeg tror 4-4-2 vel så bra hadde passet Molde til tider. Det sørger også for større defensiv stabilitet, som det ser ut som laget hadde trengt.

 

Før 2007-sesongen slapp FFK inn 50 mål. I 2008 tok de sølv - med en systemendring fra Gronhagen med vekt på å stramme inn defensivt. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til før Molde blir enda bedre. Jeg tror nettopp en systemendring kan gjøre laget bedre, framfor alt kanskje mer stabile over en sesong, men det blir spennede å se hvordan de blir i år. Spillermaterialet er det mye potensiale i - det er det ingen tvil om.

 

(Og beklager for lange innlegg, men når jeg har noe på hjertet renner det ut som en foss. Derfor kanskje litt "halvveisinnlegg" fra meg også (spesielt det ene over) - ikke meninga).

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Apropos Rindarøy ja..og Vatshaug også for den del, så har de uttalt at de satser på å gå høyere opp i banen fra sine backposisjoner i år, på begge kantene, så da blir det kanskje et mer samlet lag med mer trøkk både offensivt og defensivt, på begge sider (ikke bare hos Rindarøy). De har vist seg mer frem i treningskampene enn de ofte gjorde i serien i fjor, så de kan være en nøkkelfaktor for "et byks" på tabellen.

 

Når det gjelder "arbeidsmaur" på midtbanen er det riktig at det er Holm som må dra det tyngste lasset der i utgangspunktet, men mulig også Thioune er såppass komplett at han kan ta en "flat" midtbanejobb, da han er meget sterk i kroppen, teknisk, bra arbeidfrekvens, og ellerr relativt taktisk intelligent i spillet. Angående Thioune, som et lite tilleggsapropos, uttalte han i et intervju at han kjenner til Diouf`ene fra tiden i Dakar i Senegal også, og har uttalt at han vet en del om hvordan disse ønsker å ha gjennomspillene sine, så det kan bli en farlig kombinasjon dersom Thioune tar en offensiv midtbaneposisjon bak angrepet. Thioune er imidlertid litt fersk i Moldelaget enda til at man kan si for sikkert hvordan hans inntreden i tippeligaspill vil være (selv om han visstnok briljerte mot LSK).

 

Ellers kan 442 også være en løsning om det tilgjengelige spillermateriellet tilsier det. Tror Molde kjørte 442 borte mot Brann da man sprang de i senk i 2.omgangen og vant der borte i fjor.

Molde blir muligens et sterkt kontringslag i år som i fjor med sine hurtige spisser. Med en mer bevisst angrepsplan, der i også mer aktive backer for å skape overtall mot back, kan kanskje hjemmebanepoengene også bli igjen i Molde litt oftere enn i fjor? Men alt avhenger å treffe balansen mellom angep vs forsvar.

Endret av Brumle
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Benytter anledningen til å takke deg og Rich for årets tabelltips. Det er alltid deilig for slike som meg som kun sitter og

og biter negler og er livredde for nedrykk. Hvis Molde går inn blant topp to-tre i år blir jeg virkelig imponert!

Endret av Potter
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Benytter anledningen til å takke deg og Rich for årets tabelltips. Det er alltid deilig for slike som meg som kun sitter og

og biter negler og er livredde for nedrykk. Hvis Molde går inn blant topp to-tre i år blir jeg virkelig imponert!

:rolleyes:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Benytter anledningen til å takke deg og Rich for årets tabelltips.

Det er det lett å si seg enig i!

 

Interessant innlegg fra deg, Brumle. Thioune kan forhåpentligvis, for Moldes del, være en noe motvekt til en litt framtung midtbane og trio på topp, men han virker fremfor alt veldig spennnede. Har holdt et halvt øye til han da han spilte i Adeccoligaen, og var vel utvilsomt en av de viktigste årsakene til at Sparta ikke har rykket ned i fjor. Spennende hvordan han tar rollen. Det sies at han gjorde det veldig bra i treningskampen sist og sågar ble snytt for en straffe, nettopp med hans sublime teknikk med ballen. Tror han sammen med Diago, Miorando (stopperen på Odd), Borges (dog fått noe overdrevne karakteristikker) og Sandefjords Rascic (bosnisk murbrekkerspiss som har scoret mange mål Sarajevo og Zeljeznicar både i UEFA-cupen og Mesterliga-kvalifiseringer) vil markere seg mest av de importerte nykommerne - men det blir spennende å se!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Benytter anledningen til å takke deg og Rich for årets tabelltips. Det er alltid deilig for slike som meg som kun sitter og

og biter negler og er livredde for nedrykk. Hvis Molde går inn blant topp to-tre i år blir jeg virkelig imponert!

:rolleyes:

 

Henger meg på og spør samtidig om begge lagene da blir lagt ut i morgen? Håper det, blir kos å se analysen :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Benytter anledningen til å takke deg og Rich for årets tabelltips. Det er alltid deilig for slike som meg som kun sitter og

og biter negler og er livredde for nedrykk. Hvis Molde går inn blant topp to-tre i år blir jeg virkelig imponert!

:rolleyes:

 

Henger meg på og spør samtidig om begge lagene da blir lagt ut i morgen? Håper det, blir kos å se analysen :)

 

 

De kommer samtidig ja - rett over midnatt på ss.no og i morgen tidlig på stabaek.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja ikke sant - så absurd er fotballen at RBK av alle, får delta på Fair Play. Nok om det. Helt grei vurdering fra din side. Jeg ser ikke RBK som noe gullkandidat. Ikke spesielt god trener, kraftig forværret økonomi, elendig spillerkjøp over flere år osv. Men jeg kan selvsagt ta feil - og du kan ha rett. Synes du nå legger debatten på et nivå vi kan være bekjent av - i stedet for å kalle folk useriøse pga en tegnsettingsfeil. Vi tippet feks Stabæk, FFK og Tromsø foran RBK i fjor - gjorde du det?

 

Og ikke glem - dette handler om TIPPING

Er det absurd at RBK for engangs skyld har fordel av Fair Play? Norges Fair Play-deltakelser har ført til at RBK har gått glipp av mange potensielle kroner, men det er et annet tema. Rosenborg har bestandig scora høyt på Fair Play og har som regel vunnet den nasjonale rankingen. Og det finnes ingen grunn til at Rosenborg ikke skulle havnet på andre plass på Fair Play-rankingen i fjor.

 

Ikke spesielt god trener? At Hamrén har fått Steffen Iversen til å ta både kosthold og trening seriøst vitner til at han er en meget god trener. Ellers så var det kun internkampene som skilte RBK og Tromsø, Fredrikstad og Stabæk i antall poeng etter at Hamrén kom til klubben.

 

Kraftig forværret økonomi. Tja, man har fremdeles nesten 60% av eliteseriens totale egenkapital. Klubben er i tillegg uten langsiktig gjeld. Tingen er at 87 millioner i spillerkjøp og signeringer i fjor har ført til at man ikke har mer enn 20 mill på konto og at egenkapitalen stort sett er bundet opp i anlegg og spillerstall.

 

Elendige spillerkjøp over flere år? Nå tror jeg du fremdeles lever i 2005. At RBK gjorde en haug av dårlige spillerkjøp i årene 2000 til 2005 er en kjent sak. Men etter at Stig Torbjørnsen ble ansatt som speider våren 2006 har man nesten utelukkende gjort gode kjøp. Man kan jo nevne Koné, Sapara, Stoor, Konan Ya, Traoré, Stadsgaard og Lustig som spillere Torbjørnsen har hentet. I tillegg har man gjort gode kjøp i både Demidov, Jarstein, Annan, Dorsin og Olsen. Miller er enn så lenge den eneste som kan stemples som flopp blandt de som har blitt hentet etter at Torbjørnsen ble ansatt. Men han ble ikke hentet av Torbjørnsen, men av Hoftun. Det samme med Pelu som ikke direkte har overbevist, men har vist lovende takter.

 

Ellers hadde jeg denne tabellen i fjor.

1. Viking

2. Stabæk

3. Tromsø

4. Rosenborg

5. Brann

6. Lillestrøm

7. Vålerenga

8. Bodø/Glimt

9. Fredrikstad

10. Lyn

11. Molde

12. Strømsgodset

13. Aalesund

14. HamKam

 

Du kan jo selv regne ut hvor mange poeng jeg ville fått.

 

Jeg må virkelig si jeg gleder meg til å høre argumentene for at Molde skal havne så høyt som 2. plass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Benytter anledningen til å takke deg og Rich for årets tabelltips. Det er alltid deilig for slike som meg som kun sitter og

og biter negler og er livredde for nedrykk. Hvis Molde går inn blant topp to-tre i år blir jeg virkelig imponert!

:rolleyes:

 

Henger meg på og spør samtidig om begge lagene da blir lagt ut i morgen? Håper det, blir kos å se analysen :)

 

 

De kommer samtidig ja - rett over midnatt på ss.no og i morgen tidlig på stabaek.no

Jippi! Og tusen takk for de herlige tippesnuttene foresten :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tabelltips 2009
×
×
  • Opprett ny...