Jump to content

De andre lagene

Rich
 Share

Recommended Posts

Å bli "fratatt sitt medlemskap i NFF", er vel ensbetydende med å bli sparket ut av Toppserien? Og antageligvis måtte begynne på nytt i 4. divisjon (hvis det er den som er nederst i Rogaland)?

• 3 weeks later...

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/QxJRPA/toppkampen-som-inneholder-alt-sykt-gira-paa-aa-vinne

Artikkel om toppoppgjøret mellom LSK og VIF(som egentlig virker mer som en bronsefinale, men samma det).

Fokuset er på toppscorerne Emilie Haavi og Synne Jensen, og det får meg til å tenke: de var begge hos oss. Tenk om vi hadde hatt ressurser til å holde på noen av de mange spillerne vi hadde hatt innom. Og tenk om vi hadde hatt ressurser til bedre trenere. Da kunne vi vært hvertfall 10 poeng høyere oppe enn vi er nå, og sluppet å legge en plan B for 1. divisjon, som nå kanskje virker som det mest realistiske. Jeg snakker selvfølgelig ikke om Ada og Caro (det hadde krevd en skikkelig drøy satsing!), men stort sett alle andre vi har hatt innom og ønsket å beholde.

Synne Jensen fungerte vel ikke så bra hos oss. Ble noen fine drilling, og håpløse avslutninger. Scoret i snitt mye mer mål i Kolbotn, Røa og Vålerenga. Så kan vi undres hvorfor.

Emilie Haavi trodde vi jo lenge skulle komme tilbake til Stabæk. Fortsatte i Røa allikevel. Så valgte hun LSK, og hørte flere ganger at hun ikke skulle fornye der. Etter ni sesonger har man vel for lengst gitt opp. 

Synes det er snodig hun ikke kom tilbake, men sportslig må man vel være ærlig å si hun ikke har valgt dårlig.

Trenere? Hva kunne vi hatt som var bedre. Finjord ble jo faktisk landslagstrener, Eide var vel ingen dårlig trener. Vanja var selvsagt katastrofe. Jakobsen hadde en god merittliste, og fikk oss lett gjennom 1. divisjon. Hva tenker du som bedre trenere, og mener du virkelig at det ville gitt oss ti! poeng mer? Eller er det med Haavi og Jensen.

Hadde vi kunnet beholde Caroline og Ada hadde vi vært på et annet nivå. Da hadde vi sannsynligvis i tillegg kunnet hentet det meste av øvrige toppspillere i Norge (Mjelde,   Reiten, og senere Blakstad mm). Da hadde vi nærmet oss CL-finale, og serien her hjemme hadde vært dørgende kjedelig :) Topptreneren din er også inkludert.

Jeg nevner trener, fordi jeg synes vi konsekvent har fått lite ut av spillematerialet vi har. At vi vant serien kun 2 av de første 5 sesongene sier en del. Mener at vi under EM-finalen i 2013 hadde så godt som hele førsteoppstillinga til Norge? Likevel ble vi vært eneste år utfordret av Røa og etterhvert LSK.

De første årene var vi åpenbart "den nye vinen", og vi hadde fantastiske spillerstaller. Det synes jeg reflekterer relativt dårlig på trenerene. Serien burde faktisk ikke vært spennende de årene der. Deretter fikk vi konkurranse av andre tippeligaklubber, først LSK, deretter VIF, RBK og Brann (neste sesong?) og i tillegg Avaldsnes hvor det ble satsa ganske kraftig. Da har vi falt helt gjennom siden vi aldri var i nærheten av å matche disse på ressurser.

Nåværende trener synes jeg er vanskeligere å vurdere, da han har en av de svakeste Toppseriestallene vi noen gang har hatt. Men potensialet er åpenbart større enn det vi f.eks. fikk vist mot Arna-Bj, så jeg er likevel litt skeptisk til ham. Det er såpass at jeg gruer meg faktisk til i morgen. At han gjør det bedre enn Vanja sier fint lite. Det er som å si at man hopper høyere enn en sekk råtne poteter.

Seks stykker i startoppstillingen var fra Stabæk. Ada og Solveig var ikke lenger i Stabæk. Elise og Leni! kom inn som innbytter.

Ingvild I (byttet inn), og Melissa B på benk. De ble Stabæk-spillere senere.

Nå er det vel kun Stine som har vært på samling (ifjor). Melissa har ikke landskamp siden 2015. Så har vi noen reserver som er innom aldersbestemt, men lite kamper der etter 2019.

Hadde forresten mareritt om at alle lag i Stabæk rykket ned. Til og med bandy!

To sekspoengere i dag blant lagene rett foran oss på tabellen. Normalt ville vi vel tenkt at uavgjort er bra i begge oppgjørene, men da får vi ett ekstra poeng opp til alle. Vi trenger jo egentlig kun legge ett eller to lag bak oss på tabellen for å berge plassen, så det er kanskje bedre om f.eks. Klepp går på en skikkelig smell? Arna Bjørnar virker også å være skikkelig i stimen, så kanskje helt greit om de river i stykker målforskjellen til Lyn en smule? Klepp er ett poeng foran oss med lik måldiff, mens Lyn er to poeng foran med seks mål bedre. 3-målstap eller mer for disse to idag, så vil vi ha en målforskjell som kan konkurrere med Lyns, og som ligger klart foran Klepps.

Det er nok allerede bare å huke av to ekstremt viktige datoer for chixa i september:

4. september: Stabæk - Klepp

25. september: Stabæk - Lyn

Vi har jo også hjemmekamper mot Kolbotn (15. august) og Avaldsnes (siste runde) gjenstående, men alt i alt tror jeg kampen mot Klepp fort kan bli sesongens viktigste.

• 5 weeks later...

Ikke i samme divisjon som oss, men Hønefoss Emilie Finnevolden pådro seg hjernerystelse og mulig neseblod etter å ha skallet med dommeren! Dommeren kom bedre fra det. På det tidspunktet hadde Hønefoss kun en keeper på benken, og hadde uansett hatt bytter ved tre stopp i spillet. Var dog kun få minutter igjen men ble et mål til.

• 1 month later...

Etter at Åsane presterte å tape mot Fløya er det nok bare å "gratulere" Røa med retur til Toppserien. Dermed blir det nok evt. kvalik mot Åsane, eller naboeb oppe i gata. Disse møtes i siste serierunde i Bergen. Amazon har fortsatt i teorien en mulighet til å skyte Åsane/ØHIL for kvalik.

• 1 month later...

Åsane tar kvalikplassen etter 2-2 i den avgjørende kampen mot ØHIL. ØHIL til Toppserien? Sorry, men har litt skadefryd. Må vel også innrømme at selv om Tom Stenvoll er en likandes kar ser jeg gjerne at Åsane tar plassen. Litt med tanke på kamp om lokale spillere også. 

1 minutt siden skrev geirti:

Uavhengig av om det ville blitt ØHIL eller Åsane så forventer man vel at de taper greit mot Lyn i kvalikken uansett?

Forventer det, og med ØHIL hadde jeg vært helt sikker. Åsane har derimot et høyt toppnivå, men om det går over to kamper er en annen ting. 

2-1 til Lyn etter redusering på tampen hvor Åsane endelig utnyttet en dødball. Er ihvertfall ikke avgjort. Åsane borte og hjemne var det stor forskjell på i serien.

Lyn var dog spillemessig klart best i dag.

Det ble egentlig like lite spennende so  vanlig, selv om Lyn bare vant 1-0. Åsane fikk en spiller utvist midtveis i andre omgang, men haddeneppe hjulpet med 11 på banen. Åsane var  veldig tamme, og skremmende dårlig tilslag på ballen. Når jeg ser dette skjønner jeg hvorfor vi cruiset ganske greit gjennom 1. divisjon, og også hvorfor vi slet i bunnen i år.