Gå til innhold

De andre lagene


Rich
 Del

Anbefalte innlegg


Det står respekt av å satse på noe sånt når man er på vei ned. Lykke til!

 

Hvis vi ser bort fra feberfantasiene til Fortuna, og fokuserer på våre egne; 1500 tilskuere på Røabanen (hvorav jeg antar vi må stå for 1000+ selv), hvor mange er påmeldt bussen hittil?

 

Poenget mitt er ikke at kvinnefotball ei er verdt å se på, men at vi bør være fornøyd om vi "bare" får 500 Stabækfans til å stille opp på lørdag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det står respekt av å satse på noe sånt når man er på vei ned. Lykke til!

 

Hvis vi ser bort fra feberfantasiene til Fortuna, og fokuserer på våre egne; 1500 tilskuere på Røabanen (hvorav jeg antar vi må stå for 1000+ selv), hvor mange er påmeldt bussen hittil?

 

Poenget mitt er ikke at kvinnefotball ei er verdt å se på, men at vi bør være fornøyd om vi "bare" får 500 Stabækfans til å stille opp på lørdag.

De som ikke blir med går glipp av tidenes happening!

 

PELL DERE PÅ KAMP! (Og ta bussen)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På SFK forumet er nok dette tidenes happening.

På herrelagets, tror jeg nok det er 6-2 i 2208 eller cupfinalen 1998

 

Det var litt av en spådom. Synd ingen av oss får oppleve happeningen om 200 år. Vi får trøste oss med 2-1 på Røabanen 31.oktober 2009 ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gjeldende europarekord er på 9417 tilskuere på kvinnekamp.

 

Fortunas fantastiske forsøk på å slå denne, med bruk av de aller fleste tenkelige og utenkelige virkemidler, inngangsbillett på 1 krone etc endte med...

 

 

655 tilskuere og 0-8 tap :lol::lol::lol:

 

Edit: leif

Endret av Haze
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gjeldende europarekord er på 9417 tilskuere på kvinnekamp.

 

Fortunas fantastiske forsøk på å slå denne, med bruk av de aller fleste tenkelige og utenkelige virkemidler, inngangsbillett på 1 krone etc endte med...

 

 

655 tilskuere og 0-8 tap :lol::lol::lol:

 

Edit: leif

De skal i det minste ha for å prøve

Lenke til innlegg
Del på andre sider


655 tilskuere er ikke aller verst. Tror ikke de hadde troen på stort mer heller. Det er ikke dårlig til et bunnlag å være.

 

 

Så legg lista på et litt mer realistisk nivå. Jo høyere man går ut, desto større fallhøyde.

655 er ikke verst, men målt mot 9417 er det latterlig.

Med mindre de hadde et enormt sarkasmevarsel på plakaten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


655 tilskuere er ikke aller verst. Tror ikke de hadde troen på stort mer heller. Det er ikke dårlig til et bunnlag å være.

 

 

Så legg lista på et litt mer realistisk nivå. Jo høyere man går ut, desto større fallhøyde.

655 er ikke verst, men målt mot 9417 er det latterlig.

Med mindre de hadde et enormt sarkasmevarsel på plakaten.

De gråter vel hele veien til banken. :lol:

 

Er man nøye på det, er vel klubbrekorden for kvinnefotball utenfor rekkevidde for de fleste et par år fremover. Men om man regner i moderne tid (altså de siste par årene), er det vel bare å tidoble antallet som så kampen i går. Hva er det svenskene får til?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er det svenskene får til?

 

Ikke noe annet enn at de beste lagene holder til steder det ikke skjer en dritt annet. I Norge holder de aller fleste klubben til i områder hvor man konkurrerer med drøssevis av tilbud.

 

I Uemå er alternativet til å gå på kamp å sitte å se ut av vinduet

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Piteå IF 1 897 - "Se ut av vinduet"-argumentet

Umeå IK 1 428 - "Se ut av vinduet"-argumentet

LdB FC Malmö 1 077 - Sveriges tredje største by. Med eget herrelag. Og ishockeylag.

Linköpings FC 1 032 - Eget ishockeylag.

Kristianstads DFF 755 - har et "hyfsad" hockeylag og tilsvarende fotballag. Har et håndballag i toppen (og i Sverige ser de på denslags). Ikke langt til Malmö.

KIF Örebro DFF 736 - eget topplag i Allsvenskan (sjetteplass)

Kopparbergs/Göteborg 708 - På størrelse med Oslo. Med alt man trenger innen sport og fritid.

Sunnanå SK 681 - "Se ut av vinduet"-argumentet.

Hammarby IF DFF 530 - Stockholmslag...

Djurgårdens IF DFF 445 - Stockholmslag...

AIK 444 - Stockholmslag...

Stattena IF 367 - Helsingborgslag...

 

 

Og med unntak av dere er alle disse skyhøyt over snittet i Toppserien.

Endret av Two can play that game
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Allikevel noterer jeg at nettopp Stockholmslagene er i bunnen tilskuermessig. Der har man jo en del annet å velge mellom, og i tillegg viser vel dette at man ikke uten videre kan forvente mange tilskuere på kvinnekampene selv om man har herrelag i toppen (enn så lenge for to av dem) med et større antall supportere. Sånt sett skal vel vi i Stabæk ikke være altfor misfornøyde med oppslutningen denne sesongen, men det er jo rom for forbedringer (ikke minst i terminlisten, som jeg venter i spenning på).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 Stabæk har gjort en god innsats. Vi krysser fingrene for at dette holder. Men Malmö er høyt oppe, og Göteborg er bra oppe, de også. Ingen av de to lagene har noe å gjøre med herrelagene fra byen. Sverige er med andre ord omvendt av Norge, ser det nesten ut til.

 

Dessuten er Sverige ishockeygale, og Umeå har et lag i nest øverste divisjon, den gamle stoltheten Björklöven. Tror det blir litt enkelt å si at folk i Umeå (kommunen er god for 112 000 folk, bye drøye 75 000) er presset mellom vindu og Umeå IK.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Piteå IF 1 897 - "Se ut av vinduet"-argumentet

Umeå IK 1 428 - "Se ut av vinduet"-argumentet

LdB FC Malmö 1 077 - Sveriges tredje største by. Med eget herrelag. Og ishockeylag.

Linköpings FC 1 032 - Eget ishockeylag.

Kristianstads DFF 755 - har et "hyfsad" hockeylag og tilsvarende fotballag. Har et håndballag i toppen (og i Sverige ser de på denslags). Ikke langt til Malmö.

KIF Örebro DFF 736 - eget topplag i Allsvenskan (sjetteplass)

Kopparbergs/Göteborg 708 - På størrelse med Oslo. Med alt man trenger innen sport og fritid.

Sunnanå SK 681 - "Se ut av vinduet"-argumentet.

Hammarby IF DFF 530 - Stockholmslag...

Djurgårdens IF DFF 445 - Stockholmslag...

AIK 444 - Stockholmslag...

Stattena IF 367 - Helsingborgslag...

 

 

Og med unntak av dere er alle disse skyhøyt over snittet i Toppserien.

 

 

SFK har jo også en drøss andre idrettstilbud som de må konkurere med óg i nærområdet. Asker/Bærum har en veldig rik "idrettsfauna". Kan nevne Stabæk Fotball herrer, Bærum SK, Asker Fortball Herrer, Haslum Håndball, Stabæk håndball, Bærum Basket, Asker Aliens,Jutul Hockey, Asker/Bærums Verk, Bærum Verk Innebandy, Stabæk Bandy, Høvik Bandy og Øvrevoll/Hosle som alle er klubber som spiller i de to høyeste nivåene i de nasjonale ligaene i sine respektive sporter.

 

De fleste av disse klubbene har mer eller mindre samme tilskuertall som SFK, men de er uansett direkte konkurrenter når det gjelder tilskuere.

 

Kan bruke det samme "se ut av vinduet" argumentet om Oslo vest der de bare har et pengelens drittlag som ingen gidder å se på og som mirakuløst har unngått skifteretten. Bra at Røa har en mye bedre pengestyring enn dem, all ære til dem for det, men jeg hadde forventet flere tilskuere på et sted hvis rivaliserende tippeligalag slet både sportslig og med lave tilskuertall. Jeg trodde flere ville gå på røakamp pga. vinnerkulturen og suksessen som er i kontrast med tippeligalaget, men det virker som de tar suksessen for gitt og at de vinner hver kamp, ikke ulikt Larvik HK. De vinner stort sett hver kamp men ligger langt bak f. eks. nestbestelaget Byåsen i tilskuertall som har det høyeste tilskuersnittet i Postenligaen.

 

Kan hende oslofolk er mindre interreserte i fotball enn i andre steder i Norge. Fortuna og Sandviken har høyere tilskuertall enn Røa, og de kan ikke akkurat bli kalt for medganssupportere. Det var noe av det som overrasket meg mest i Toppserien i år, særlig med tanke på at de ikke hadde en sjans til å berge plassen i toppserien. Kanskje det at de trengte støtte i motgang eller at de selv appellerte til publikum som Fortuna gjorde kan si noe om tilskuertallet, men for meg er det fremdelses ganske mystisk og ulogisk. Ellers så kan det hende at bergensere og sunnmøringer er interresert i flere fotballag i distriktet enn Brann og AaFK.

 

Jeg vet at du latteliggjør SFK og prøver å rakke oss ned på alle mulige måter fordi vi er et kjøpelag, ikke har noe kultur for kvinnefotball, at vi har kjøpt opp Asker Fotball Kvinner for å lage et lag uten skjel og potensial mens det i sannheten var at de fleste Askerspillerne ville bli en del av Stabæk samt at Føyka var for liten til toppseriespill og at de holdt på å gå konk og bli tvangsflyttet ned i 1. eller 2. div. Vi ga askerspillerne en ny mulighet hos oss som de i hvert fall ikke angrer dene dag i dag. Snarere tvert imot. Vi har fått et lag som vi elsker og setter stor pris på og vi har fått overveldene respons fra spillerne angående vår støtte til dem.

 

Det ligger i stabæksjela at vi støtter laget uansett hvordan deg går og jubler dem fram selv om det går i motbakke, noe vi har ettertrykkelig bevist både på herre- og damesiden. Flere av våre spillere som er eller har vært i klubben har sagt at dette er den beste klubben i sin karriere p.g.a. fansens lojalitet og tålmodighet."Tål å bli ledd av, tål å bli kledd av, det er det som har bygget vår kultur" synger Jørgen Roll i "Skjønner du nå", en setning som best beskriver mentaliteten og tankegangen i klubben. At vi går vår egen vei og gjør det vi mener er riktig uavhengig av det medier og andre utenforstående, som deg, mener er det og det som må gjøres.

 

Jeg vet at vår inntreden i kvinnefotball har gitt deg en brysom og verbal konkurrent både på og utenfor banen og jeg beklager hvis vi ha vært for brysomme. Du håpet sikkert at du og den lille elite gruppen av "supportere" kunne sitte i fred og ro og se at laget ditt vinner alt inntil vi kom med våre hærskarer av fans som lagde både liv og røre som aldri før i kvinnefotballen. Jeg må dessuten nevne at næremere 100% av forumbrukerne IKKE heier på Røa.

 

Tilslutt får du arrogant og egoistisk kose på deg seriegull og muligens cupgull og mene at vi ikke har noe å gjøre i toppserien å gjøre. Men jeg lover at all din kritikk og spydigheter har tent oss noe vanvittig til neste sesong, en sesong der forhåpentligvis rettferdighetet vinner og vi vinner seriegullet. Du kan ikke bare stoppe oss nå for å si det slik, jeg håper og tror at flere folk blir trukket til SFK og begeistringens rus og det å heie på kvinnelaget.

 

Amen, utenforstående

 

ALLTID.UANSETT.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK. Vi driter i de siste to-tre avsnittene. Dersom Blue Nippon Ace har noe usnakket med meg, tar vi det heller på kammerset.

 

 

Deretter litt om meg og hva jeg gjør her (dette kjeder 99% av dere, men jeg tar det med bare fordi det er like greit å få det sagt):

Jeg er Røa-fan, og kom, som dere kanskje vet, i utgangspunktet for å ta krangelen som ble startet av noen dårlige representanter for dere på dynamitegirls.no over på deres turf. Dermed ble det diskusjon her og rent og uskyldig der. De tingene som foregikk der var riktig stygge, så jeg startet med feil fot. Etter litt teit krangling gikk stort sett, hadde jeg inntrykk av, diskusjonen over i fornuftig og saklig retning.

 

Mitt forhold til Stabæk er todelt. Når jeg skriver på dynamiteblogg (og tidligere dynamitegirls) er jeg Røa-fan som prøver å få litt reaksjon ut av Røa-fansen. De som var på seriefinalekampen hadde like mye supportervilje som et glass med oliven. Stilen jeg legger an til der er sterkt lånt av ss.no (PS: jeg får ikke en krone betalt av Røa, alt er frivillig). Når jeg ikke skriver der, er jeg mektig begeistret for en flott supportergruppe som stiller opp for laget. Når jeg er her, prøver jeg å unngå å starte frekke kommentarer, men jeg svarer når det bys opp til dans. Det tror jeg de fleste er enig i.

 

Oppi det hele er jeg opptatt av kvinnefotball generelt. Den kampen har jeg tatt i to års tid, og den fortsetter jeg med. I den anledning lurte jeg på om det faktisk for utbedrelsens skyld var bedre om Stabæk vant. Med gull på første forsøk kunne det kanskje lokke flere over til kvinnefotball. Her var det en kamp mellom hode og hjerte for meg.

 

Jeg svarer altså ikke på innlegget til Blue Nippon Ace fordi det bommer med flere meter. Jeg kan bare si at mitt poeng var å finne ut om Norge og NFF ikke fikk til noe som Sverige og SvFF fikk til. Stabæk er utvilsomt det beste vi har, og de vi kan lære mest av. Det har jeg sagt flere ganger.

Endret av Two can play that game
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når jeg er her, prøver jeg å unngå å starte frekke kommentarer, men jeg svarer når det bys opp til dans. Det tror jeg de fleste er enig i.

 

Dette var litt overraskende takter fra Røas svar på Tommy Steine...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


SFK har jo også en drøss andre idrettstilbud som de må konkurere med óg i nærområdet. Asker/Bærum har en veldig rik "idrettsfauna". Kan nevne Stabæk Fotball herrer, Bærum SK, Asker Fortball Herrer, Haslum Håndball, Stabæk håndball, Bærum Basket, Asker Aliens,Jutul Hockey, Asker/Bærums Verk, Bærum Verk Innebandy, Stabæk Bandy, Høvik Bandy og Øvrevoll/Hosle som alle er klubber som spiller i de to høyeste nivåene i de nasjonale ligaene i sine respektive sporter.

 

De fleste av disse klubbene har mer eller mindre samme tilskuertall som SFK, men de er uansett direkte konkurrenter når det gjelder tilskuere.

 

Kan bruke det samme "se ut av vinduet" argumentet om Oslo vest der de bare har et pengelens drittlag som ingen gidder å se på og som mirakuløst har unngått skifteretten. Bra at Røa har en mye bedre pengestyring enn dem, all ære til dem for det, men jeg hadde forventet flere tilskuere på et sted hvis rivaliserende tippeligalag slet både sportslig og med lave tilskuertall. Jeg trodde flere ville gå på røakamp pga. vinnerkulturen og suksessen som er i kontrast med tippeligalaget, men det virker som de tar suksessen for gitt og at de vinner hver kamp, ikke ulikt Larvik HK. De vinner stort sett hver kamp men ligger langt bak f. eks. nestbestelaget Byåsen i tilskuertall som har det høyeste tilskuersnittet i Postenligaen.

 

Kan hende oslofolk er mindre interreserte i fotball enn i andre steder i Norge. Fortuna og Sandviken har høyere tilskuertall enn Røa, og de kan ikke akkurat bli kalt for medganssupportere. Det var noe av det som overrasket meg mest i Toppserien i år, særlig med tanke på at de ikke hadde en sjans til å berge plassen i toppserien. Kanskje det at de trengte støtte i motgang eller at de selv appellerte til publikum som Fortuna gjorde kan si noe om tilskuertallet, men for meg er det fremdelses ganske mystisk og ulogisk. Ellers så kan det hende at bergensere og sunnmøringer er interresert i flere fotballag i distriktet enn Brann og AaFK.

 

Her var det jaggu mye å klippe bort, og til det som ikke klippes bort har jeg det å si at jeg synes det følger i leia av litt tynne unnskyldninger på vegne av Toppserien/NFF. Her er du dog i samme båt som en del andre. Blant andre Rich, som virker å tro at alle lag i Damallsvenskan kommer fra det svenskene kaller byer (maks ti hus per kvadratkilometer).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvem i all verden er Tommy Steine?

 

 

En smørbukk som begynte som "komiker" i "Bot og bedring", og som har tatt det enorme karrieresteget opp til programleder for "Allsang på grensen"

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er det svenskene får til?

 

Ikke noe annet enn at de beste lagene holder til steder det ikke skjer en dritt annet. I Norge holder de aller fleste klubben til i områder hvor man konkurrerer med drøssevis av tilbud.

 

I Uemå er alternativet til å gå på kamp å sitte å se ut av vinduet

Det passer godt inn med bandy også. Det spilles stort sett på steder tilsvarende Vågå.

 

En annen ting kan være at utviklingen innen Herrefotballen er dalende i Sverige.

De har så mye bråk på tribunene at den vanlige mann i gata må velge andre alternativer skal man ha med familien.

 

Men jeg tror det viktigste er å ha gode ledere som klarer å bygge lokal identitet. Så på Bodø, håndball herrer.

De sliter med at hallen er for liten, mens fotball laget nesten har tomme tribuner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det passer godt inn med bandy også. Det spilles stort sett på steder tilsvarende Vågå.
Så sant som det er sagt. Merk særlig NM-kampen i år 2000.
Men jeg tror det viktigste er å ha gode ledere som klarer å bygge lokal identitet. Så på Bodø, håndball herrer.

De sliter med at hallen er for liten, mens fotball laget nesten har tomme tribuner.

Her er du inne på noe. Men jeg tror likevel det blir litt for enkelt å bare se på det. Kvinnefotball er nok mer stigmatisert i Norge enn i Sverige.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

De andre lagene
×
×
  • Opprett ny...