Gå til innhold

Tilskuertall


geirti
 Del

Anbefalte innlegg


Til info jobbes det med felles markedsføring for SFH og SFK neste helg.

Samt publiseringer og invitasjoner til media.

Herrelaget og damelaget er nede i den samme bølgedalen publikumsmessig (selv om herrelaget oppgir fiktive tilskuertall).

 

Viktig at vi derfor tar med oss de vi kjenner som har begynt å "falle fra".

Vi møter på Nadderud. Bussen venter rett utenfor stadion og kjører oss direkte til Telenor Arena.

DET ER NÅ, I MOTGANG, VI SKAL VISE HVA SOM BOR I OSS.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det har ikke noe med at jeg ikke gidder å gjøre. Jeg finner det bare lite spennende og engasjerende.

Godt sagt.

 

Om det ikke er godt sagt så er det ihvertfall ærlig?

 

Det skal du ha.

 

Jeg stusset egentlig bare på motsetningen i det du skrev. Er det ikke ofte det at man finner noe lite spennende og engasjerende som gjør at man ikke gidder??

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje på tide å lage en poll om dette lave tilskuertallet (det begynner jo å slå inn ganske kraftig på $$ også)?

 

Vi kan dele den inn i tre deler:

 

- De som aldri har vært på damekamp : hvorfor ikke? Hva skal til for å få deg på kampene?

- De som har vært på noen få : hva gjør at du ikke kommer på flere?

- De som har vært på mange : hva gjør at du kommer tilbake?

 

Er dette teknisk mulig å lage her inne - man vil jo ikke at noen skal svare i mer enn en kategori...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


495 tilskuere på gårsdagens kamp er ikke allverden å skryte av selv om vi er i soleklart flertall. Begynte å tenke litt på det, og det er jo snakket om at færre supportere er engasjert i år. Ifjor var ting nytt, og dermed var ting også lettere, mens man iår har trodd at ting skal gå av seg selv. Man har kanskje ikke vært flinke nok her.

 

Nå skal jeg dessuten la kritikken gå litt den andre veien også. Ifjor var det å ha supportere på kampene noe nytt og spennende, mens det nå er blitt en "vane." Dette merkes kanskje spesielt ved at de som er nye av året virker mer opptatt av supporterne enn de som var med ifjor. Kanskje ble det litt mye ifjor, kanskje det allikevel var noe i at noen supportere var litt for "skremmende." Kanskje er det også slik at man er blitt flinkere til å fokusere på det sportslige. Blir det seriegull er jo det suverent, og det vil sikkert dukke opp masse mennesker (sikkert mange som ikke har vært på en kamp iår) for å hylle spillerne. Så får man håpe at det ikke blir som det er blitt med herrene at man møter opp på Blaa av ren plikt for så fortest mulig komme seg avgårde til et annet sted.

 

Misforstå meg rett. Det er hyggelig å prate med Roger og Remi etter kampene, men det hadde vært hyggelig å treffe noen av spillerne også. Er jo ikke nødvendig å bælme øl heller. Det er jo Roger et flott eksempel på :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsettelse av sammenligningen mellom norske og svenske tilskuertall:

 

Ikke bare er vårt tilskuersnitt (som er overlegent i toppserien) dårligere enn ti av tolv damallsvenske lag sitt, vi må også se oss klart slått av vinneren av den ene (av to) avdeligen på nivå 2: Piteå! Piteå har ca. 22.000 innbyggere, eller ganske nøyaktig en femtedel av hva Bærum har. Det er vel i tillegg lov til å gjette på at reiseavstandene i Piteå kommune er ganske mye større enn de er i Bærum. Likevel klarer man i Piteå å skrape sammen et tilskuersnitt på (Alz, er du klar?) 666! Hvilket vil si drøyt 60% mer enn oss. Kilde.

 

Så her må noe gjøres, og det er neppe fra toppseriens "store beskyttere" i NFF det blir gjort.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har en del tanker om hvorfor mange av stabæks stående ikke kommer på kamp, og vil gjerne kjøre en kulturdebatt rundt dette - med formål høy kvalitet og høy kvantitet på tribunen, i den prioriterte rekkefølgen. Det kan vi ikke gjøre på et åpent forum. Send meg PM om du vil delta på en slik debbath.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

noen som har tilskuersnittet til lagene i toppserien?

er det flere eller færre tilskuere på Nadderud i år enn det var i fjor?

 

Svaret på ditt andre spørsmål er dessverre at det er færre. Ifølge tallene jeg finner på stabak.no var det 653 i snitt ifjor, mens det var 463 iår. En betydelig nedgang. Tar manmed tallene fra TA ifjor var snittet på 511. Fortsatt en nedgang fra ifjor til tross for seriemesterskap, så noe bør nok gjøres for å få flere folk på kampene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det bør jo være egnet til ettertanke at publikumssnittet går ned når man flytter kampene til TA...

 

 

Jeg mistenker at det sier mest om hvem som faktisk kommer på damekampene. Herrelaget er i ferd med å etablere seg som Asker og Bærums lag, mens damene nok er Bekkestua og nære omegns lag. Tipper en sammenligning av hvor langt folk reiser for å komme på hjemmekamp gir ganske stor forskjell for dame- og herrelaget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det bør jo være egnet til ettertanke at publikumssnittet går ned når man flytter kampene til TA...

 

 

Jeg mistenker at det sier mest om hvem som faktisk kommer på damekampene. Herrelaget er i ferd med å etablere seg som Asker og Bærums lag, mens damene nok er Bekkestua og nære omegns lag. Tipper en sammenligning av hvor langt folk reiser for å komme på hjemmekamp gir ganske stor forskjell for dame- og herrelaget.

 

 

Er litt uenig der. At herrelaget fikk flere tilskuere på TA hadde med seriemesterskap, at det var noe nytt, og Nadderud var jo faktisk full året før, ihvertfall for de som trengte tak over hodet. For kvinnene dekker Nadderud behovet fasilitetsmessig, og mister man folk på TA. Så TA blir neppe noe bedre alternativ før kvinnene trekker 3-4000 tilskuere, og det har jeg dessverre vanskelig for å se.

 

Om kvinnelaget er for folk på Bekkestua er jeg heller ikke sikker på. Føler ikke at det er spesielt flere fra nærmiljøet der på kampene i forhold til herrene (%-vis). Men det er klart hele Bærums lag er det kanskje ikke blitt ennå (det tok jo sin tid med herrene). I tillegg er det vel stadig noen ute i Asker som surmuler, og Øvrevoll Hosle prøver vel å bli kvinnefotballens svar på Bærum SK?

 

Vel, i det minste gleder jeg meg til neste sesong uansett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt trist lesing egentlig, at snittet har gått såpass mye ned. Ting går jo i feil retning av hva det NFF ser for seg med kvinneløftet. Men jeg har troa på at ihvertfall for vår del vil snittet gå oppover igjen neste sesong, med CL og muligens mer interesse mht seriegull i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt trist lesing egentlig, at snittet har gått såpass mye ned. Ting går jo i feil retning av hva det NFF ser for seg med kvinneløftet. Men jeg har troa på at ihvertfall for vår del vil snittet gå oppover igjen neste sesong, med CL og muligens mer interesse mht seriegull i fjor.

 

 

Selv om du tar hensyn til hvilke lag som rykker opp/ned og at vi har endret fra 14 til 16 lag, finner man at tippeligaen har hatt nedgang i tilskuertallene hvert eneste av de siste tre årene. Fra en fantastisk snittrekord på ca. 10.500 i 2007. At ikke denne nedgangen (inkludert den negative omtalen i media) også skal ramme toppserien finner jeg lite sannsynlig. Og jeg ser egentlig heller ingen grunn til at ikke denne nedgangen skal fortsette også neste år.

 

Verken damene eller herrene våre bør ha høyere mål enn å klare tilskuersnittene enn i fjor. Alt over det får bli en ren bonus. Men man kunne gjerne satt opp prisen på damekampene!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt trist lesing egentlig, at snittet har gått såpass mye ned. Ting går jo i feil retning av hva det NFF ser for seg med kvinneløftet. Men jeg har troa på at ihvertfall for vår del vil snittet gå oppover igjen neste sesong, med CL og muligens mer interesse mht seriegull i fjor.

 

 

Selv om du tar hensyn til hvilke lag som rykker opp/ned og at vi har endret fra 14 til 16 lag, finner man at tippeligaen har hatt nedgang i tilskuertallene hvert eneste av de siste tre årene. Fra en fantastisk snittrekord på ca. 10.500 i 2007. At ikke denne nedgangen (inkludert den negative omtalen i media) også skal ramme toppserien finner jeg lite sannsynlig. Og jeg ser egentlig heller ingen grunn til at ikke denne nedgangen skal fortsette også neste år.

 

Verken damene eller herrene våre bør ha høyere mål enn å klare tilskuersnittene enn i fjor. Alt over det får bli en ren bonus. Men man kunne gjerne satt opp prisen på damekampene!

 

Personlig synes jeg det er en utrolig deffensiv holdnng å ikke ha høyere mål enn å holde snittet på kvinnesiden. Vi er seriemestere, skal spille CL, og et slikt deffensivt mål hører faktisk ikke hjemme i Stabæk! Skam deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Personlig synes jeg det er en utrolig deffensiv holdnng å ikke ha høyere mål enn å holde snittet på kvinnesiden. Vi er seriemestere, skal spille CL, og et slikt deffensivt mål hører faktisk ikke hjemme i Stabæk! Skam deg.

 

 

Dersom fallet i antall tilskuere i norsk fotball fortsetter som det har gjort de siste tre årene, vil det at damene drar samme tilskuerantall neste år som i år faktisk bety at vi er en av få klubber som klarer å stå imot dette fallet. Og vi begynner jo på et langt høyere nivå enn de andre klubbene. Vi har jo faktisk 2-4 ganger flere tilskuere enn de andre klubbene.

 

Nå så vi jo at serieakampen hvor gullet kunne sikres fikk doble tilskuertall (og vel så det) av hva som var vanlig, så det kan jo peke på at det er et betydelig antall vervbare personer der ute. Personlig tror jeg at en cupfinale hadde bidratt til langt flere større interesseen enn hva noen CL-kamper gjør. Selv om CL selvfølgelig er mer interessant for oss som allerede er "ombord". CL-effekten vil jo uansett ikke slå inn før sent neste høst (første kamper i september?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vel, nå er tilskuersnittet såpass lavt at jeg mener at det er lite ambisiøst å ikke gå for et høyere antall tilskuere. I tillegg strider det mot Stabæk-kulturen. Nå skal ikke jeg gå for et kjempehøyt tall, men over 500, og helst mer enn i 2009 bør være et mål. Skulle gjerne sagt tusen, men det overlater jeg til visse andre å ha som mål. Alzheimer burde jo gå for 666.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

skjermbilde%202011-10-30%20kl.%2011.50.47.png

 

Ikke bare har vi ikke klart å holde på alle tilskuerne fra 2010. Vi har faktisk mistet nesten 40 %.

 

Vi er ikke lenger laget med flest tilskuere. I teorien er vi faktisk på tredjeplass, etter både Arna/Bjørnar og Amazon, men tilskuerrekorden til Amazon er så lite reell (takket være ytterst kreativ telling) at den på det nærmeste kan sees bort ifra. På de øvrige ti kampene har de kun et snitt på 173. Noe som riktignok holder til fjerdeplass på denne tabellen for Amazon, men ikke kan matche snittet til de to lagene som skiller seg ut: Arna/Bjørnar og oss. Men altså: andreplass godt bak A/B.

 

Tidligere år har vi dog vært en suveren ener når det gjelder tilskuere - hva har skjedd? Utenforliggende årsaker kan være at vår vanligvis best besøkte hjemmekamp (mot Røa) gikk på et tidspunkt hvor det ikke lenger sto om gullet. Den gikk også bare en uke før cupfinalen, som nok var den mange siktet mot. Med 700 i siste seriekamp ville vi passert Arna på tilskuersnittet. Vi har også dratt betydlig flere tilskuere på tre ikke-seriekamper hjemme i år: 514 i eneste hjemmekamp i cupen mot LSK, 693 hjemme mot Frankfurt i CL og hele 832 mot Arsenal i Budstikka Cup (les: treningskamp) på TA i januar. Potensialet ligger altså fortsatt der, vi får det bare ikke på seriekamp. Noe jeg tildels kan forstå - Toppserien suger. Det flommer over av drittlag man ikke har råd til avgi poeng mot, for Røa slår alle (drittlagene). Sjelden er det interessante kamper mot lag som kan hevdes å matche oss spillemessig (det er vel kun Kolbotn og Røa). Men det er kanskje en annen diskusjon?

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tilskuertall
×
×
  • Opprett ny...