Gå til innhold

Formasjon og spillestil


@ringo
 Del

Anbefalte innlegg


Enig med begge, men ift. Aase så har det ikke akkurat strømmet på med mål, selv om talentet tydelig er det. Ondo er den som på egenhånd kan vinne en duell og putte.

 

JEg tror imidlertid som Lennartsson sa i avskjedsintervjuet at vi må prioritere poeng framfor pasningsorientering når vi ikke har mannskap til det. Uansett kan vi vel alle være enige om at vi må få ned både tid og antall trekk fra vi vinner ball til det kommer en avslutning på mål.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Jeg tror det først og fremst blir viktig å ta tilbake kontrollen defensivt. Over de siste 60 kampene har vi sluttet inn 97 mål. Det er neste 40 mål for mye. Mange av disse må vel dessuten sies å være av det enkle slaget. Altfor ofte får motstanderene enten vende opp i midtbaneleddet eller spille seg gjennom slik at de kan angripe den bakre fireren rettvendt med ball i beina. Mitt ønske for neste sesong er at vi får komponert en bedre og mer balanser midtbane. Om det gjøres med 3, 4 eller 5 spillere er i prinsippet underordnet spillermaterialet. Men når det er sagt så savner vi helt klart en balanserende midtbanespiller i dagens tropp. Jada, vi har stoppere som kan ta jobben, men en balansespiller med karakter som kunne stått opp tatt kontroll og satt sit preg på midtbanen hadde likevel ikke vært å forakte!

 

Offensivt sliter vi med effektiviteten, men det er ikke så rart at vi sliter når vi blir så omstendelige at motstanderen så og si alltid rekker å gjenvinne balansen før vi får avsluttet angrepene. Kan noen huske om vi i det hele tatt har tatt noen overganger i år? Omstendeligheten startet strengt tatt med Pontus Farneruds inntreden i laget... Jeg tror vi med fordel kan bli mer direkte i spillestilen, uten at de nødvvendigvis betyr mindre pasningsspill. Kjappe kombinasjoner i lengderetningen er også pasningsspill.

 

Derfor trenger vi en trener som først og fremst er god på å komponere et lag. Vi kommer til å ha spillere med dårligere individuelle ferdigheter enn hva vi har vært vant til de siste årene, derfor blir det viktig med en strammere regi og et kollektiv som i fellesskap kan kompensere for de individuelle manglene.

 

Vi trenger også en trener som kommer inn og tar kontroll. En med god cv, tydelighet og faglig tyngde som kan spre ro i rekkene og stake ut en ny sportslig kurs. En som har vært ute en vinternatt før og som kan gamet. Det kan godt være mulig at vi må forsøke å låne inn noen nøkkelspillere, slik sett kan det være en fordel å finne en som har vært litt rundt omkring og dermed har et godt kontaktnett.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror vi med fordel kan bli mer direkte i spillestilen, uten at de nødvvendigvis betyr mindre pasningsspill. Kjappe kombinasjoner i lengderetningen er også pasningsspill.

 

Derfor trenger vi en trener som først og fremst er god på å komponere et lag.

..., derfor blir det viktig med en strammere regi og et kollektiv som i fellesskap kan kompensere for de individuelle manglene.

 

Vi trenger også en trener som kommer inn og tar kontroll. En med god cv, tydelighet og faglig tyngde som kan spre ro i rekkene og stake ut en ny sportslig kurs. En som har vært ute en vinternatt før og som kan gamet.

Høres nesten ut som om du beskriver Tom Nordlie :blink:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Det er vel fordi vi befinner oss i en situasjon som ligner den klubber som hyrer Tom Nordlie ofte befinner seg i og som krever den typen situasjonsbestemt lederskap som Tom Nordlie behersker best.

 

Men nei, Tom Nordlies navn har ikke krysset tankene mine før nå og det gikk fort over kjenner jeg.

 

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Jeg tror det først og fremst blir viktig å ta tilbake kontrollen defensivt. Over de siste 60 kampene har vi sluttet inn 97 mål. Det er neste 40 mål for mye. Mange av disse må vel dessuten sies å være av det enkle slaget. Altfor ofte får motstanderene enten vende opp i midtbaneleddet eller spille seg gjennom slik at de kan angripe den bakre fireren rettvendt med ball i beina. Mitt ønske for neste sesong er at vi får komponert en bedre og mer balanser midtbane. Om det gjøres med 3, 4 eller 5 spillere er i prinsippet underordnet spillermaterialet. Men når det er sagt så savner vi helt klart en balanserende midtbanespiller i dagens tropp. Jada, vi har stoppere som kan ta jobben, men en balansespiller med karakter som kunne stått opp tatt kontroll og satt sit preg på midtbanen hadde likevel ikke vært å forakte!

 

Offensivt sliter vi med effektiviteten, men det er ikke så rart at vi sliter når vi blir så omstendelige at motstanderen så og si alltid rekker å gjenvinne balansen før vi får avsluttet angrepene. Kan noen huske om vi i det hele tatt har tatt noen overganger i år? Omstendeligheten startet strengt tatt med Pontus Farneruds inntreden i laget... Jeg tror vi med fordel kan bli mer direkte i spillestilen, uten at de nødvvendigvis betyr mindre pasningsspill. Kjappe kombinasjoner i lengderetningen er også pasningsspill.

 

Derfor trenger vi en trener som først og fremst er god på å komponere et lag. Vi kommer til å ha spillere med dårligere individuelle ferdigheter enn hva vi har vært vant til de siste årene, derfor blir det viktig med en strammere regi og et kollektiv som i fellesskap kan kompensere for de individuelle manglene.

 

Vi trenger også en trener som kommer inn og tar kontroll. En med god cv, tydelighet og faglig tyngde som kan spre ro i rekkene og stake ut en ny sportslig kurs. En som har vært ute en vinternatt før og som kan gamet. Det kan godt være mulig at vi må forsøke å låne inn noen nøkkelspillere, slik sett kan det være en fordel å finne en som har vært litt rundt omkring og dermed har et godt kontaktnett.

 

@ringo

 

Dette er et fantastisk innlegg. Kan du være så snill å sende kopi til begge de gjenværende i Stabæk Fotballs ledelse? Jeg deler forøvrig oppfatningen av at Farnerud må ha tippeligaens beste støttepasningsfot, en ferdighet jeg verdsetter like høyt som panfløyte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror vi med fordel kan bli mer direkte i spillestilen, uten at de nødvvendigvis betyr mindre pasningsspill. Kjappe kombinasjoner i lengderetningen er også pasningsspill.

 

Derfor trenger vi en trener som først og fremst er god på å komponere et lag.

..., derfor blir det viktig med en strammere regi og et kollektiv som i fellesskap kan kompensere for de individuelle manglene.

 

Vi trenger også en trener som kommer inn og tar kontroll. En med god cv, tydelighet og faglig tyngde som kan spre ro i rekkene og stake ut en ny sportslig kurs. En som har vært ute en vinternatt før og som kan gamet.

Høres nesten ut som om du beskriver Tom Nordlie :blink:

 

eller Knut Torbjørn Eggen ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om ikke lenge kan denne tråden bli meget interessant. Vi står foran en enorm utskifting av stallen stallen, og i den anledning synes jeg kanskje det er på tide å drøfte vår formasjon og spillestil.

 

Det blir naturligvis litt vanskelig å si noe konkret når vi hverken har trener eller spillere men det er jo befriende å snakke om noe annet enn konspirasjoner, kontrakter og Yngve Hallen.

 

Jeg har latt meg fasinere av Napoli og Man City i CL. City herjer i PL men likevel har Napolis tre-backslinje god kontroll på Citys stjernegalleri. Vedr. diskusjonen med Haris / TMG / Hammer med en av de som midtbaneanker, så hadde det vært en artig tanke å spillt 3-5-2 ?

 

Det gir oss Haris sin rutine (dog fra nest-høyeste nivå) og to ballsterke stoppere som kan starte spillet bakifra. En av stopperne kan sågar gå opp som anker når laget angriper. Vegar får kanskje mer trygghet som vingeback og Bjarni vil trolig takle rollen bra. Dog liten dekning, men det er vel der juniorene kommer inn. Vi får også tre sentrale spillere og vil lett kunne skape overtallsituasjoner sentralt i banen. Aberet er bredden (på banen såvel som stallen), men jeg tror både Bjarni og Vegar vil kunne klare det.

 

Forutsatt at de vi har blir (hvilket som er langt ifra gitt) gir det følgende start-XI

 

JK(L)

TMG - HS - JPH

VEH - SS - MIX - EB - BOE

SB - TAA

 

Ganske utypisk å gå mot "4-3-3-trenden" men det er jo STB i et nøtteskall er det ikke? Bakover har jeg troen, og forutsetningene for et bra spill fremover er også tilstede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men når det er sagt så savner vi helt klart en balanserende midtbanespiller i dagens tropp.

 

Denne balansespilleren gikk under navnet Henning Hauger, var anerkjent som Norges beste sådann, og var på banen de fleste av de 60 kampene der vi slapp inn for mange mål.

 

De som vil analysere støttepasninger kan ta en runde til med fokus på Farnerud, jeg tror dere vil bli overrasket. Problemet har ikke vært Farnerud, problemet har vært alternativene hans. Hvor har han hatt mulighet til å spille ballen?

 

Alternativ A: Han kunne tatt en MMS og lempet ballen langt og høyt uten mening

Alternativ B: Han kunne spilt ut på kant mot en ving som kommer på løp. De har vi ikke hatt.

Alternativ C: Han kunne spilt på en midtbanespiller som har kommet på gjennomløp. De har vi ikke hatt.

Alternativ D: Han kunne spilt på en bakromsspiss. De har vi ikke hatt.

Alternativ E: Han kan spille på fot til en møtende spiss. Både Veigar og Johan har fått sin andel når de har vært på banen.

 

Hele problemet med omstendelig spill og støttepasninger er at Stabæk i 2010 og 2011 har fremstått helt uten en oppfatning om hvordan vi skal angripe. I 2006/2007/2008 hadde vi appelsiner og epler og pang pang. Hva har vi forsøkt på de siste årene?

 

Den eneste planen vi har hatt i år er å spille på Veigar eller Johan i mellomrom og håpe noe skulle skje. Med VPG i mellomrommet og Johan i bakrom hadde vi en slags plan, men når Johan fikk tak i ballen var det ikke noen idé om hva han skulle med den. Spille den ut på kant der <ironiadvarsel> Mix og Palmi lå og slikket krittet? Spille gjennom <ironiadvarsel> Ondo sine godt timete løp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At Hauger (som oftest) hadde en defensiv rolle, betyr ikke at vi ikke savner en balanserende midtbanespiller nå. Hauger var dessuten en helt annen type enn det f.eks. Skenderovic vil være i en tilsvarende posisjon. Jeg mener vi mangler defensive egenskaper på midtbanen i tillegg til det Hauger bidro med og som Diskerud må videreføre på sin måte.

 

Ellers enig i ditt forsvar av Farnerud, selv om jeg vel egentlig ikke tror @ringo mente å påstå at det omstendelige spillet ene og alene skyldes Farnerud. Det omstendelige spillet vi har sett i år har vært ganske altomfattende og skyldes etter mitt syn et misforhold mellom spillertyper, roller, formasjon og spillemønstre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Aberet er bredden (på banen såvel som stallen)

Er ikke Nadderud så smal at det løser seg av seg selv. Om du ser på perioden der det gikk fint å spille med 4 sentrale midtbanespillere, så var storhetstiden nettopp på Nadderud.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om du ser på perioden der det gikk fint å spille med 4 sentrale midtbanespillere, så var storhetstiden nettopp på Nadderud.

 

Det var også i år som slutter på 6/7/8. Skal vi glede oss til 2016?

 

Flåsete sagt men jeg tror laget fra gullsesongen ville klart seg veldig fint med 4 på midten på Telenor Arena også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte det kunne være interessant å se på hva vi har av spillere og hvordan komponere en første-ellever frem mot seriestart, basert på de vi til en hver tid har til rådighet.

Her er mitt forslag i 4-4-2 formasjon:

JKL

VEH - Hammer - Gromstad - Bjarni

Adnan - Mix - Sortevik - Stengel

Aase - Boli

Forsvaret ser vel greit ut, mens midtbanen og fremover ser noe svak ut. Mangler en utpreget defensiv midtbanespiller. Noen vil kanskje bruke Haris her? Blir spennende å se hva vi får inn som kan forsterke denne elleveren. Hvor skal vi evt. plassere spillere som David Hanssen og Bjarte Haugsdal hvis de kommer inn?

 

Synspunkter?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tenkte det kunne være interessant å se på hva vi har av spillere og hvordan komponere en første-ellever frem mot seriestart, basert på de vi til en hver tid har til rådighet.

Her er mitt forslag i 4-4-2 formasjon:

JKL

VEH - Hammer - Gromstad - Bjarni

Adnan - Mix - Sortevik - Stengel

Aase - Boli

Forsvaret ser vel greit ut, mens midtbanen og fremover ser noe svak ut. Mangler en utpreget defensiv midtbanespiller. Noen vil kanskje bruke Haris her? Blir spennende å se hva vi får inn som kan forsterke denne elleveren. Hvor skal vi evt. plassere spillere som David Hanssen og Bjarte Haugsdal hvis de kommer inn?

 

Synspunkter?

 

Hva med Vegar som defensiv midtbane? Eller isåfall kjøre Vegar litt lengre opp på banen så kan får vist sine offansive kvaliteter?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tenkte det kunne være interessant å se på hva vi har av spillere og hvordan komponere en første-ellever frem mot seriestart, basert på de vi til en hver tid har til rådighet.

Her er mitt forslag i 4-4-2 formasjon:

JKL

VEH - Hammer - Gromstad - Bjarni

Adnan - Mix - Sortevik - Stengel

Aase - Boli

Forsvaret ser vel greit ut, mens midtbanen og fremover ser noe svak ut. Mangler en utpreget defensiv midtbanespiller. Noen vil kanskje bruke Haris her? Blir spennende å se hva vi får inn som kan forsterke denne elleveren. Hvor skal vi evt. plassere spillere som David Hanssen og Bjarte Haugsdal hvis de kommer inn?

 

Synspunkter?

 

Er ikke stort å utsette på det der, ikke all verdens alternativer for øyeblikket slik jeg ser det. Forsvaret er som det jeg ønsket meg i fjor. Noen usikre kort på midtbanen, i min mangel på kunnskap om Adnan og Sortevik. Stengel er fortsatt meget ung, og kan få konkurranse fra Brustad, men håper han kan ta et stort skritt videre i år. Ungt spisspar også som antakeligvis skal få det tøft med å lage mange nok mål.

 

Vi har ingen utpreget sjef så i år må alle brette opp ermene og ta ansvar langt over det de har vært vant til. Lagånd, fellesskap og å sloss for hverandre er stikkord.

Det vi trenger, i mine øyne, er en Jesper Jansson og en målgarantist.

 

Edit: Etter inspirasjon fra amuoest sin post så svirret tanken om Gromstad i en Jansson rolle. Hedenstad/Gromstad oppover => rom for en Haris bak?

Endret av hoffisking
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tenkte det kunne være interessant å se på hva vi har av spillere og hvordan komponere en første-ellever frem mot seriestart, basert på de vi til en hver tid har til rådighet.

Her er mitt forslag i 4-4-2 formasjon:

JKL

VEH - Hammer - Gromstad - Bjarni

Adnan - Mix - Sortevik - Stengel

Aase - Boli

Forsvaret ser vel greit ut, mens midtbanen og fremover ser noe svak ut. Mangler en utpreget defensiv midtbanespiller. Noen vil kanskje bruke Haris her? Blir spennende å se hva vi får inn som kan forsterke denne elleveren. Hvor skal vi evt. plassere spillere som David Hanssen og Bjarte Haugsdal hvis de kommer inn?

 

Synspunkter?

 

Er ikke stort å utsette på det der, ikke all verdens alternativer for øyeblikket slik jeg ser det. Forsvaret er som det jeg ønsket meg i fjor. Noen usikre kort på midtbanen, i min mangel på kunnskap om Adnan og Sortevik. Stengel er fortsatt meget ung, og kan få konkurranse fra Brustad, men håper han kan ta et stort skritt videre i år. Ungt spisspar også som antakeligvis skal få det tøft med å lage mange nok mål.

 

Vi har ingen utpreget sjef så i år må alle brette opp ermene og ta ansvar langt over det de har vært vant til. Lagånd, fellesskap og å sloss for hverandre er stikkord.

Det vi trenger, i mine øyne, er en Jesper Jansson og en målgarantist.

 

Edit: Etter inspirasjon fra amuoest sin post så svirret tanken om Gromstad i en Jansson rolle. Hedenstad/Gromstad oppover => rom for en Haris bak?

 

Spennende. Jeg ville nok helst sett Adnan på midten med Mix, Usikker med tanke på Stengel på kant også. Ville nok satset på Brustad på kant. Har troen på han tiltros for flere dårlige førstetouch i fjor. Jeg ville nok plassert Sortevik på topp med Aase eller Boli. Ellers ser forsvaret bra ut. :) Haris kan nok rullere litt med Gromstad og/eller Hammer. Det jeg savner mest er en kantspiller til. Uansett, gleder meg til treningskampene. Da får man en liten pekepinn på hvordan dette vil se ut i praksis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tenkte det kunne være interessant å se på hva vi har av spillere og hvordan komponere en første-ellever frem mot seriestart, basert på de vi til en hver tid har til rådighet.

Her er mitt forslag i 4-4-2 formasjon:

JKL

VEH - Hammer - Gromstad - Bjarni

Adnan - Mix - Sortevik - Stengel

Aase - Boli

Forsvaret ser vel greit ut, mens midtbanen og fremover ser noe svak ut. Mangler en utpreget defensiv midtbanespiller. Noen vil kanskje bruke Haris her? Blir spennende å se hva vi får inn som kan forsterke denne elleveren. Hvor skal vi evt. plassere spillere som David Hanssen og Bjarte Haugsdal hvis de kommer inn?

 

Synspunkter?

 

Er ikke stort å utsette på det der, ikke all verdens alternativer for øyeblikket slik jeg ser det. Forsvaret er som det jeg ønsket meg i fjor. Noen usikre kort på midtbanen, i min mangel på kunnskap om Adnan og Sortevik. Stengel er fortsatt meget ung, og kan få konkurranse fra Brustad, men håper han kan ta et stort skritt videre i år. Ungt spisspar også som antakeligvis skal få det tøft med å lage mange nok mål.

 

Vi har ingen utpreget sjef så i år må alle brette opp ermene og ta ansvar langt over det de har vært vant til. Lagånd, fellesskap og å sloss for hverandre er stikkord.

Det vi trenger, i mine øyne, er en Jesper Jansson og en målgarantist.

 

Edit: Etter inspirasjon fra amuoest sin post så svirret tanken om Gromstad i en Jansson rolle. Hedenstad/Gromstad oppover => rom for en Haris bak?

 

Spennende. Jeg ville nok helst sett Adnan på midten med Mix, Usikker med tanke på Stengel på kant også. Ville nok satset på Brustad på kant. Har troen på han tiltros for flere dårlige førstetouch i fjor. Jeg ville nok plassert Sortevik på topp med Aase eller Boli. Ellers ser forsvaret bra ut. :) Haris kan nok rullere litt med Gromstad og/eller Hammer. Det jeg savner mest er en kantspiller til. Uansett, gleder meg til treningskampene. Da får man en liten pekepinn på hvordan dette vil se ut i praksis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Hva med Vegar som defensiv midtbane? Eller isåfall kjøre Vegar litt lengre opp på banen så kan får vist sine offansive kvaliteter?

 

Vegar er ingen utpreget defensiv midtbanespiller da han er altfor offensiv. Men som Perfect7 skriver så kunne Gromstad/Hedenstad muligens hvert en god konstellasjon sentralt på midten da de kan utfylle hverandre og gi god balanse på midten med Gromstad som dekkspiller bak Hedenstad.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmm,

 

Mon tro om vi begynner å nærme oss en første 11'er?

 

abBZLLqaeH.jpg

 

Navnene kan jo endres, men jeg mistenker vi får 442 med to sittende sentrale midtbanespillere for å opprettholde defensiv trygghet. Sjeldent lenge siden jeg har gledet meg mer til en Stabæk kamp selv om det bare er en treningskamp... Det er jo omtrent som om systemet har blitt rebooted og ny software har blitt lastet inn.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmm,

 

Mon tro om vi begynner å nærme oss en første 11'er?

 

abBZLLqaeH.jpg

 

Navnene kan jo endres, men jeg mistenker vi får 442 med to sittende sentrale midtbanespillere for å opprettholde defensiv trygghet. Sjeldent lenge siden jeg har gledet meg mer til en Stabæk kamp selv om det bare er en treningskamp... Det er jo omtrent som om systemet har blitt rebooted og ny software har blitt lastet inn.

 

@ringo

 

Likte den der. Hva med Stengel på spørsmålstengnet..?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er galt med å plassere backene i forsvarsrekka som alle andre?

 

Formasjonen er en fin spekulasjon, men er det ikke litt tidlig å kaste Mix ut av laget?

 

Når vi ser på midtbanen du har satt opp er det tynt. Har vi råd til å plassere vår beste spiller på backen neste år? Jeg tror vi kan få se Hedenstad på midtbanen. Gitt økonomi, desperasjon og lønnsforventninger hos norske spillere tror jeg vi får se en eller to latinamerikanere i offensive posisjoner neste år!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mon tro om vi begynner å nærme oss en første 11'er?

Det er sikkert i nærheten, det der. Men jeg vet ikke om jeg liker det. Håper på i hvert fall et par-tre endringer innen sesongstart (og at Mix blir).

 

Hva med Stengel på spørsmålstengnet..?

Stengel kommer sikkert til å få bra med spilletid i år og da er nok venstrekanten den mest aktuelle posisjonen. I tillegg håper jeg at det løsner for Benjaminsen i år. I så fall vil også han være et alternativ i den posisjonen (i tillegg til sentralt har han vel noen kamper både på back og kant på junior- og andrelaget). I tillegg ser jeg for meg at både Sortevik og Haidar kan brukes på venstrekanten, selv om begge sikkert er tiltenkt andre roller i utgangspunktet.

 

Ingen av disse er egentlig kantspillere, men det er helt etter Stabæk-tradisjonen å bruke sentrale midtbanespillere på sidene. (Dette har for øvrig Guardiola lagt merke til, adoptert og gått enda lengre på; Barcelona har ved enkelte anledninger stilt med en ellever der ni av ti utespillere kunne karakteriseres som sentrale midtbanespillere.) Og formasjoner behøver jo ikke være symmetriske heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og formasjoner behøver jo ikke være symmetriske heller.

 

Hepp,

 

Absolutt ikke, men Belsvik slår meg ikke som en trener som prøver og eksperimenterer så mye med hverken formasjon eller spillestil. Rammene virker temmelig gitt. Så får vi se om antagelsene stemmer. Det rapporteres at det øves mye på å sette opp trekander over hele banen, og det høres ihvertfall veldig riktig ut! (@Gufa da ser du hvorfor jeg flyttet backen litt frem også :) )

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er opplagt at ikke alle spillerne ikke til enhver tid befinner seg på det punktet på banen der vedkommende er plassert på en formasjonstegning. Sånn sett er det ikke noe fasitsvar på hvordan man tegner inn formasjonene.

 

Når et lag er igang med en kontring eller er i etablert angrep ser man størst grad av frihet når det kommer til posisjonering. Når et lag er i organisert forsvar er det ofte, ihvertfall i vår sonefokuserte del av verden, stram organisering. Derfor tegnes ofte formasjoner utifra hva som er den defensive grunnoppstillingen.

 

I mitt hode har du tegnet opp en slags 4-4-1-1 der vi blir liggende med en flat firer bak, flat firer på midten og med Sortevik som en slags indianer foran midtbanen. Eller ser du mer for deg en flat treer der Sortevik faller ned, og at vi bruker to spillere til å blokkere rom foran midtstopperne? Det siste høres defensivt ut.

 

I etablert angrep vil vi, spesielt om vi beholder BOE og VEH som backer, skyve backene opp for å skape bredde. Da tror jeg ikke engang de skal plasseres bak midtbaneankeret i en oppstilling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmm,

 

Mon tro om vi begynner å nærme oss en første 11'er?

 

abBZLLqaeH.jpg

 

Navnene kan jo endres, men jeg mistenker vi får 442 med to sittende sentrale midtbanespillere for å opprettholde defensiv trygghet. Sjeldent lenge siden jeg har gledet meg mer til en Stabæk kamp selv om det bare er en treningskamp... Det er jo omtrent som om systemet har blitt rebooted og ny software har blitt lastet inn.

 

@ringo

 

Likte den der. Hva med Stengel på spørsmålstengnet..?

 

Ser brukbart ut det der...

 

Beholder vi Mix, går vel han inn for Haidar og Haidar inn på spørsmålstegnet? Haidar kan vel bli en bra dribleving, og så har vi en lyn-ving på høyre i Brustad (bare han får orden på touch og innlegg). Hvis Boli viser form i oppkjøringen bør han kanskje komme inn for Aase?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis Boli viser form i oppkjøringen bør han kanskje komme inn for Aase?

Tipper Aase i så fall får mellomromsrollen mens Sortevik flyttes ut på venstrekanten.

 

@gufa: Spiller det noen rolle? Forklaringen på hvorfor det ble som det ble har du jo fått: trekanter. For øvrig finnes det knapt noen standard på hvordan man tegner formasjoner. En ting som har blitt mer vanlig de siste par årene etter at realtivt avanserte analyseverktøy, og spesielt dataene fra disse, har blitt mer tilgjengelige er å sette det opp etter gjennomsnittsposisjoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis Boli viser form i oppkjøringen bør han kanskje komme inn for Aase?

Tipper Aase i så fall får mellomromsrollen mens Sortevik flyttes ut på venstrekanten.

 

Godt mulig. Bra vi har en anvendelig spillertropp, bortsett fra at vi har vel mange som kan spille off. midtbane/kant/hengende spiss. Savner noen litt mer "tydelige" spillertyper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Navnene kan jo endres, men jeg mistenker vi får 442 med to sittende sentrale midtbanespillere

Hmm. Vil helst ikke ha to sittende midtbanespillere. Vil at de skal løpe til krampa tar de i hver eneste kamp... :blink:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis Boli viser form i oppkjøringen bør han kanskje komme inn for Aase?

Tipper Aase i så fall får mellomromsrollen mens Sortevik flyttes ut på venstrekanten.

 

Godt mulig. Bra vi har en anvendelig spillertropp, bortsett fra at vi har vel mange som kan spille off. midtbane/kant/hengende spiss. Savner noen litt mer "tydelige" spillertyper.

 

På tide å oppdatere første-elleveren.

 

Med Kleiven inn, får vi nok en offensiv midtbane/kant. Så Belsvik må nå velge hvem han ønsker å rendyrke som ving, off. midt og evt. hengende spiss av Haidar, Sortevik og Kleiven. Tipper han ønsker å bruke alle tre i en første-oppstilling...

Håper vi snart får inn en def. midt/balansespiller og en typisk driblekant (gjerne med fart og innleggsfot). Haugsdal?

 

Uansett, her er mitt forslag til ellever:

JKL

VEH - TMG - JH - BOE

Kleiven - Sortevik - Haris? - Haidar

Boli - Stokkelien

Her kan vel alle på midten unntatt Haris bytte plasser. Hvem passer egentlig best hvor?

Benken blir da Brustad, Stengel, Aase og Benjaminsen. Tynt i forsvar mao

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En befrielse nå at etterhvert utfordringen i å sette opp en startellever ikke lenger ligger i at vi mangler spillere, men at det er mange kandidater (og at halvparten er nye)

 

Jeg drister meg til følgende (litt defensive) ellever:

 

JKL

 

Brustad - Gromstad - Hammer - Bjarni

 

Hedenstad - Haris - Kleiven - Sortevik/Stengel

 

Boli - Stokkelien/Aase

 

Jeg har flyttet VEH opp på kant da jeg mener han er bedre offensivt enn defensivt, tror vi vil få en helt ny dimensjon i angrepsspillet vårt når han jager der fremme. Brustad kan nok utvikle sine taktiske defensive ferdigheter, men han vil samtidig ha støtte i at Vegard er foran ham. Også viktig; vi sparer noen mål imot på VEH sine plasseringsfeil..

 

Haris er med for å balansere midten, jeg tror det vil være særdeles viktig med defensiv trygghet de første kampene for å skape en stabilitet, og det tror jeg er en rolle han kan bekle. Men usikker på ballfordelingsevnene hans. Har ikke Haidar eller Benjaminsen her siden jeg ikke kjenner dem godt nok.

 

Sortevik kunne vært flyttet opp i Veigar-rollen, men hva skal vi gjøre med alle spissene da?

 

For meg er det ÅPENBART at vi sårt trenger forsterkninger bak nå: 1 stk midstopper/defensiv midtbane og 1 stk back(høyre). I hvertfall med tanke på at VEH har amisjoner om å dra i sommer. IAO, du har vært flink så langt, U fix?

Endret av hebbe
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Formasjon og spillestil
×
×
  • Opprett ny...