Gå til innhold

Formasjon og spillestil


@ringo
 Del

Anbefalte innlegg


Det med to formasjoner er en interessant problemstilling.

 

Det er både fordeler og ulemper:

-og øve inn 2 formasjoner er tidkrevende og ingen av formasjonene vil bli like innøvd som hvis vi bare brukte en

- hvis de 2 formasjonene skal varieres etter motstander kan det ta fokus vekk fra eget spill over på motstanderens

-hva skal vi gjøre hvis den kun den ene formasjoenen "fungerer"? Kvitte oss med den andre?

- vi vil måtte ha flere forskjellige spillertyper som kunne gått inn i de ulike formasjonene

- folk må spille i flere uvante posisjoner

- formasjonsendringer skaper usikkerhet, og f.eks. kommunikasjons- og plasseringsvansker bak

++

dog

 

- hvis man mestrer begge formasjoner kan man velge etter motsanders svake sider og derfor øke poengsjansene

-det blir vanskligere for motstander og legge opp en slagplan mot oss, fordi de ikke vet hvordan vi stilller

-overasskelsesmomentet

-hvis vi mestrer dette veldig godt kan man endre formasjon i løpet av kampen, og på den måten snu kampbildet

++

 

Jeg synes vi burde trene inn en ALTERNATIV formasjon; i den meningen at den kun brukes når vår vante formasjon ikke er vellykket. Som "Perfect 7" sier er den lange vinteren godt egnet til å trene inn en formasjon, for det kreves mye arbeid.

Hva mener dere?

Endret av blaaase
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er verdt forsøket å prøve. Vi har jo også en brukbar stall nå, kanskje noen passer best i en formasjon, andre i en annen mens mesteparten forhåpentligvis klarer begge. Den alternative formasjonen kan jo også være en ren stjerne på midten, noe vi iofs bruker delvis allerede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er verdt forsøket å prøve. Vi har jo også en brukbar stall nå, kanskje noen passer best i en formasjon, andre i en annen mens mesteparten forhåpentligvis klarer begge. Den alternative formasjonen kan jo også være en ren stjerne på midten, noe vi iofs bruker delvis allerede.

Da blir det noe slikt som:

Jon

MMS-Mike-IAO-Markus

Jokke

Keller-Tommy

Alan

Veigar-Nanne

 

Kantspillet vårt er ikke noe å skryte av om dagen likevel. Derfor fjerner vi kantene, og inn med Keller og Tommy som kan jobbe knallhardt på hver kant. Jokke får en utpreget defensiv rolle, mens Alan får en fri offensiv rolle bak spissene våre. Alan kan da utøve et lett press på ballfører høyt på banen, og vi vil ha 3 hardtarbeidende spillere bak han. Offensivt vil han få en friere rolle og han kan kanskje utnytte sine sterke sider bedre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er verdt forsøket å prøve. Vi har jo også en brukbar stall nå, kanskje noen passer best i en formasjon, andre i en annen mens mesteparten forhåpentligvis klarer begge. Den alternative formasjonen kan jo også være en ren stjerne på midten, noe vi iofs bruker delvis allerede.

Da blir det noe slikt som:

Jon

MMS-Mike-IAO-Markus

Jokke

Keller-Tommy

Alan

Veigar-Nanne

 

Kantspillet vårt er ikke noe å skryte av om dagen likevel. Derfor fjerner vi kantene, og inn med Keller og Tommy som kan jobbe knallhardt på hver kant. Jokke får en utpreget defensiv rolle, mens Alan får en fri offensiv rolle bak spissene våre. Alan kan da utøve et lett press på ballfører høyt på banen, og vi vil ha 3 hardtarbeidende spillere bak han. Offensivt vil han få en friere rolle og han kan kanskje utnytte sine sterke sider bedre?

Tror faktisk ikke dette er en så helt dum formasjon. Eneste er at jeg ville byttet ut Keller med Henning eller Espen, inntil Keller kommer i skikkelig form. I tillegg ville jeg bytta Markus med Tom, for å få litt fart og offensiv kraft på backen ettersom midtbanen vil ligge smalere enn vanlig. Men alt i alt tror jeg flere av spillerne våre vil komme bedre til rette i en slik formasjon, med Alan i en slags fri rolle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er verdt forsøket å prøve. Vi har jo også en brukbar stall nå, kanskje noen passer best i en formasjon, andre i en annen mens mesteparten forhåpentligvis klarer begge. Den alternative formasjonen kan jo også være en ren stjerne på midten, noe vi iofs bruker delvis allerede.

Da blir det noe slikt som:

Jon

MMS-Mike-IAO-Markus

Jokke

Keller-Tommy

Alan

Veigar-Nanne

 

Kantspillet vårt er ikke noe å skryte av om dagen likevel. Derfor fjerner vi kantene, og inn med Keller og Tommy som kan jobbe knallhardt på hver kant. Jokke får en utpreget defensiv rolle, mens Alan får en fri offensiv rolle bak spissene våre. Alan kan da utøve et lett press på ballfører høyt på banen, og vi vil ha 3 hardtarbeidende spillere bak han. Offensivt vil han få en friere rolle og han kan kanskje utnytte sine sterke sider bedre?

Tror faktisk ikke dette er en så helt dum formasjon. Eneste er at jeg ville byttet ut Keller med Henning eller Espen, inntil Keller kommer i skikkelig form. I tillegg ville jeg bytta Markus med Tom, for å få litt fart og offensiv kraft på backen ettersom midtbanen vil ligge smalere enn vanlig. Men alt i alt tror jeg flere av spillerne våre vil komme bedre til rette i en slik formasjon, med Alan i en slags fri rolle.

Fordelen jeg ser i det er at vi får 3 defensivt trygge spillere på midten, i stedenfor 2 som vi har i dag. Synes det er litt i overkant offensivt med både Somen og Alan på hver sin kant.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er verdt forsøket å prøve. Vi har jo også en brukbar stall nå, kanskje noen passer best i en formasjon, andre i en annen mens mesteparten forhåpentligvis klarer begge. Den alternative formasjonen kan jo også være en ren stjerne på midten, noe vi iofs bruker delvis allerede.

Da blir det noe slikt som:

Jon

MMS-Mike-IAO-Markus

Jokke

Keller-Tommy

Alan

Veigar-Nanne

 

Kantspillet vårt er ikke noe å skryte av om dagen likevel. Derfor fjerner vi kantene, og inn med Keller og Tommy som kan jobbe knallhardt på hver kant. Jokke får en utpreget defensiv rolle, mens Alan får en fri offensiv rolle bak spissene våre. Alan kan da utøve et lett press på ballfører høyt på banen, og vi vil ha 3 hardtarbeidende spillere bak han. Offensivt vil han få en friere rolle og han kan kanskje utnytte sine sterke sider bedre?

ser vel for meg Tommy som en bakre servitør, og Keller, Somen og Henning (to av gangen) som kantspillere. Det fordrer at Henning kommer i form, og at Tommy jobber litt mer enn i de siste kampene, men jeg har tro på at dette ordner seg til neste sesong. Kantspillerene i dette systemet må løpe som f..

 

Jon

MMS-Mike-IAO-Markus

Tommy

Keller/Somen-Henning

Alan/Somen

Veigar-Nanne

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Oppsummering av sesongen så langt:

Vi har to av toppscorerene i serien og den beste servitøren. Vi scorer nok mål, men slipper inn for mye. Med antall mål scoret burde vi minst vært på medaljeplass. Sesongen sett under et, spesielt med tanke på skader på (antatt) sentrale spillere, mener jeg vi har hatt mer utur en tur, hvilket lover godt for neste sesong. Vi har to kamper igjen, mot lag som kjemper for nedrykk, samtidig som vi ikke har spesielt mye å spille for. Jeg synes JJ bør tørre å prøve nye spillere/formasjoner. Jeg er litt usikker på om vi skal gi Strand/Kamara sjansen på topp, både Nanne og Veigar kan fortsatt ta toppscorertittelen, hvilket hadde vært en fin trøstepremie. Jeg heller vel mot å Nanne og Veigar sjansen fra start, men at de to andre bør få lange innhopp.

 

Jeg kunne godt tenke meg å se følgende:

Jon

MMS-IAO-Jokke-Bjørnar

Poljac-Somen-Nystulen-Hauger

Veigar-Nanne

 

Her har vi i hvertfall en nykomponert midtbane som burde ha duell- og løpsstyrke, samtidig som gode offensive kvaliteter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes at Stenersen fortjener en plass der altså..

Han har vel ikke vært helt på topp i det siste, og skulle gjerne sett andre i den rollen. Jeg er ikke så veldig imponert over hans assist. Han tar tross alt alle cornere og frispark på motstanderens banehalvdel. For all del, han har vært god i år, men jeg vil gjerne se på de andre alternativene vi har.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes at Stenersen fortjener en plass der altså..

Han har vel ikke vært helt på topp i det siste, og skulle gjerne sett andre i den rollen. Jeg er ikke så veldig imponert over hans assist. Han tar tross alt alle cornere og frispark på motstanderens banehalvdel. For all del, han har vært god i år, men jeg vil gjerne se på de andre alternativene vi har.

 

Hvis du tar en tur på 2. lags-kampene så kan du se alternativene til Tommy. Uten at vi skal gamble vekk eliteseriepoeng.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes at Stenersen fortjener en plass der altså..

Han har vel ikke vært helt på topp i det siste, og skulle gjerne sett andre i den rollen. Jeg er ikke så veldig imponert over hans assist. Han tar tross alt alle cornere og frispark på motstanderens banehalvdel. For all del, han har vært god i år, men jeg vil gjerne se på de andre alternativene vi har.

 

Hvis du tar en tur på 2. lags-kampene så kan du se alternativene til Tommy. Uten at vi skal gamble vekk eliteseriepoeng.

Er enig i at spillere i prinsippet bør prestere på 2. laget, men nå har det i år vist seg at flere spillere flyttes rundt, og ikke nødvendigvis spilles inn i en possisjon. Samtidig med vesentlig lavere kvalitet på enkeltspillere, i forhold til 1.laget, er jeg redd for at det som preseteres på 2.laget nødvendigis ikke er representativt for hva som kan forventes på 2. laget. Føler meg ikke helt sikker på at Nannskog hadde scoret så mye mer på 2.laget som kvalitetsforskjellen på TL og 2. div skulle tilsi...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er virkelig venstrebackplassen et problem? Vi har to gode, hvorav i hvert fall én kan bli virkelig god (Rogne). Vi bør i hvert fall se an situasjonen; og gi Holmvik og Rogne reelle utviklingsmuligheter, før vi forsterker forsvaret ytterligere. Vi har kjøpt Austbø. Jeg håper (og tror) han kan bidra til større trygghet i forsvaret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er virkelig venstrebackplassen et problem? Vi har to gode, hvorav i hvert fall én kan bli virkelig god (Rogne). Vi bør i hvert fall se an situasjonen; og gi Holmvik og Rogne reelle utviklingsmuligheter, før vi forsterker forsvaret ytterligere. Vi har kjøpt Austbø. Jeg håper (og tror) han kan bidra til større trygghet i forsvaret.

 

Rogne er jo ikke noen naturlig (venstre)back da. Det er stopper han først og fremst er, men veien til førstelaget er ofte kortere på backen for unge talenter. Likevel vil jeg si at Rogne på venstreback ikke er noe alternativ, all den tid vi har Tom, Bjørnar og Morten som alternativer der. Forøvrig synes jeg en venstreback skal være venstrebent.

 

Når det gjelder Iven Austbø er han utvilsomt talentfull, men foreløpig ser vel Jon ut som førstevalget i mål.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skal vi utvikle laget videre,

er det åpenbart at vi må

forsterke de svakeste ledd

i 11ern (nå venstreback).

Av de 11 som starter, er

Tom etter min mening den

svakeste, og vil vi løfte

laget, må vi begynne der.

Og når ble Bjørnar

plutselig så talentfull? Av

alt jeg har sett, har han

kun unntaksvis vært

akseptabel. At han er lokal

gjør han ikke god. Ps-

beklager stev-utformingen,

skriver fra mobil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I fjor var det bare LSK og Enga som slapp inn mindre mål enn oss, så det er vel å overdrive at vi har dårlig forsvar. I tillegg er dette allerede vesentlig styrket med JIH. Mener å huske at svært mange av målene kom etter dødball, og der har jo JIH tilført oss sårt tiltrengt hodestyrke og duellkraft. Om Austbø hever nivået ift Jon vet jeg ikke ennå, men han holder bra nivå og kan kanskje være bedre i feltet og igangsettinger enn Jon.

 

Jeg sier selvsagt ikke nei til en kjempegod vensterback, men realistisk sett er det en midtbanespiller til vi trenger for ikke å få for stort kvalitetsfall dersom en av de faste forsvinner (Alan) eller blir skadet. Om noen vil ha IAO for 4-5 mill, burde det rekke langt på vei for å styrke midtbanen rimelig bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Min feil. Jeg tok åpenbart feil i at Rogne, i de få omgangene / minuttene han har spilt, har spilt venstreback. For øvrig er jeg enig i at Stenvoll er det svakeste leddet i en startoppstilling, om Segerström og Skjønsberg spiller midtforsvar. - Hvilket jeg mener de bør. Så har ikke Austbø spilt glitrende for Stabaek etter serieslutt (hvem har vel det). Likevel ser jeg på Austbø som, allerede nå, en bedre keeper enn Knudsen. Men la keeperspørsmålet vaere. Pr. idag ser det ut som vi mangler en klassespiller på venstreback.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I fjor var det bare LSK og Enga som slapp inn mindre mål enn oss, så det er vel å overdrive at vi har dårlig forsvar. I tillegg er dette allerede vesentlig styrket med JIH. Mener å huske at svært mange av målene kom etter dødball, og der har jo JIH tilført oss sårt tiltrengt hodestyrke og duellkraft. Om Austbø hever nivået ift Jon vet jeg ikke ennå, men han holder bra nivå og kan kanskje være bedre i feltet og igangsettinger enn Jon.

Godt poeng. Det største defensive problemet (som i og for seg også var et offensivt problem) i forrige sesong var dødballer. Var mang en gang forsvaret var veldig ustøe på defensive dødballer, noe som hindret laget i noen tilfeller å kunne utnytte kontringsmuligher. Spesielt mot gode dødballsag var det om å gjøre å avklare ballen lengst mulig unna eget mål. Har laget en større trygghet i disse situasjonene, kan spillerne (de offensive)i større grad ta seg bedre tid til å finne pasningsmuligheter, og således utnytte kontringsmuligheter enda bedre. JIH lover godt i denne sammenheng, men den fulle effekten av hans tiltredelse har vi ikke sett ennå. Inntil vi vet hva han bidrar med, synes jeg midtbanen bør forsterkes på bekostning av forsvaret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er så galt med Tom? Jeg mener han er vår beste back, iallfall inntil JIH ble hentet inn. Sammenligner man Tom og Mortens prestasjoner på hver sin backplass de siste to sesongene, synes jeg Tom har vært den marginalt beste. Men nå flytter sannsynligvis Morten inn i midtforsvaret på mer eller mindre permanent basis, mens JIH tar over høyrebacken. Sånn sett er det kanskje blitt kortere vei til "startelleverens svakeste punkt" for Tom, selv om jeg i hvert fall vet om én som gir han knallhard konkurranse om den tittelen.

 

Uansett, mer interessant enn hvem som er førsteelleverens svakeste punkt er det se på om hvilke spillere som er gode nok, og hvilken posisjon eller lagdel som er dårligst besatt, og da er det ikke tvil om at det er på midtbanen det først og fremst bør gjøres noe. Hvorfor bytte ut Tom bare fordi han muligens kan sies å være blant de svakeste i førsteelleveren så lenge han har vist at han er god nok? Jeg kunne forstått det dersom Tom var vår eneste venstreback, men vi har jo et par spillere til som holder mål i den posisjonen. Det er andre posisjoner som er fryktelig tynt besatt, eventuelle endringer på venstreback blir rent kosmetiske i forhold.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er så galt med Tom? Jeg mener han er vår beste back, iallfall inntil JIH ble hentet inn. Sammenligner man Tom og Mortens prestasjoner på hver sin backplass de siste to sesongene, synes jeg Tom har vært den marginalt beste. Men nå flytter sannsynligvis Morten inn i midtforsvaret på mer eller mindre permanent basis, mens JIH tar over høyrebacken. Sånn sett er det kanskje blitt kortere vei til "startelleverens svakeste punkt" for Tom, selv om jeg i hvert fall vet om én som gir han knallhard konkurranse om den tittelen.

 

Uansett, mer interessant enn hvem som er førsteelleverens svakeste punkt er det se på om hvilke spillere som er gode nok, og hvilken posisjon eller lagdel som er dårligst besatt, og da er det ikke tvil om at det er på midtbanen det først og fremst bør gjøres noe. Hvorfor bytte ut Tom bare fordi han muligens kan sies å være blant de svakeste i førsteelleveren så lenge han har vist at han er god nok? Jeg kunne forstått det dersom Tom var vår eneste venstreback, men vi har jo et par spillere til som holder mål i den posisjonen. Det er andre posisjoner som er fryktelig tynt besatt, eventuelle endringer på venstreback blir rent kosmetiske i forhold.

 

Mange gode poenger her Perfect! Det jeg mener mangler er en kreativ kantspiller som kan komme inn å forandre kampbildet i kamper vi sliter med å produsere sjangser. Har ikke satt meg inn i evt. spillere men. Hvis folk absolutt vil ha en VB har sogndal en spennende spiller(mulig afrikaner eller nl) husker ikke navnet hans, men har nevnt han tidligere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er så galt med Tom? Jeg mener han er vår beste back, iallfall inntil JIH ble hentet inn. Sammenligner man Tom og Mortens prestasjoner på hver sin backplass de siste to sesongene, synes jeg Tom har vært den marginalt beste. Men nå flytter sannsynligvis Morten inn i midtforsvaret på mer eller mindre permanent basis, mens JIH tar over høyrebacken. Sånn sett er det kanskje blitt kortere vei til "startelleverens svakeste punkt" for Tom, selv om jeg i hvert fall vet om én som gir han knallhard konkurranse om den tittelen.

 

Uansett, mer interessant enn hvem som er førsteelleverens svakeste punkt er det se på om hvilke spillere som er gode nok, og hvilken posisjon eller lagdel som er dårligst besatt, og da er det ikke tvil om at det er på midtbanen det først og fremst bør gjøres noe. Hvorfor bytte ut Tom bare fordi han muligens kan sies å være blant de svakeste i førsteelleveren så lenge han har vist at han er god nok? Jeg kunne forstått det dersom Tom var vår eneste venstreback, men vi har jo et par spillere til som holder mål i den posisjonen. Det er andre posisjoner som er fryktelig tynt besatt, eventuelle endringer på venstreback blir rent kosmetiske i forhold.

 

Tom ble vel, for det det er verdt, tatt med på årets lag i nettavisen som venstreback http://www.fxt.no/tippeligaen/article1426773.ece . Det viser vel at han ikke er noe åpenbart svakt punkt. Grunnen til at venstrebacken har vært problematisk er jo at Alan har etterlatt seg store rom som det er vanskelig å forsvare alene og som har resultert i en del mål imot. Jeg synes Tom klart seg ganske bra i en vanskelig rolle (det er jo en del enklere å spille med Keller foran seg). Alan har jo vist tegn til å ta mer ansvar hjemover, så det er godt mulig at vensterbacken blir "enklere" fremover (hvis Alan blir). Synes også Bjørnar har mye bra i seg, men han er mer offensiv og passer ikke like godt sammen med Alan (sammen med HH var han god i Adecco).

 

Min konklusjon er:

Keeper, forsvar og angrep er bra besatt (eller så bra vi kan forvente med vår økonomi). Midtbanen er litt tynn bak en meget god og godt balansert startfirer, men en Tommy i gammelt slag kan hjelpe. Aller helst ønsker jeg en ny som kan spiller offensivt i midten eller på høyre kant.

Endret av Eiko
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan IA spille back? Han spilte vel litt back i start.?

I så fall har vi:

 

JIH-MMS-Pontus-IA

 

Det er vel kanskje norge`s beste forsvar etter min mening...

 

IA er ingen back! Tom er 10 ganger bedre offensivt og grei bakover! Han er derfor det beste valger pr dags dato.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


IA har jo spilt ganske mange kamper på høyre backen for Stabæk også. Han er bra defensivt (selvfølgelig), men ikke noe stor trussel forover.

 

Han har spilt mange kamper som back ja, men han er ingen back.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


IA har jo spilt ganske mange kamper på høyre backen for Stabæk også. Han er bra defensivt (selvfølgelig), men ikke noe stor trussel forover.

 

Han har spilt mange kamper som back ja, men han er ingen back.

Jeg er enig. Hadde heller foretrukket morten på back og ia som stopper hvis vi skulle bruke begge to.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


IA har jo spilt ganske mange kamper på høyre backen for Stabæk også. Han er bra defensivt (selvfølgelig), men ikke noe stor trussel forover.

 

Han har spilt mange kamper som back ja, men han er ingen back.

 

Han spilte back de første årene i Stabæk. Men jeg er enig, idag er han ingen back.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvem innen rekkevidde er eventuelt så mye bedre enn Tom?

 

Synes personlig Tom er konge. På årets lag i nettavisen og kan dekke flere plasser ved behov.. Kliner jammen til med ett drømmetreff i goalen i snitt en gang i året også!

Trivelig fyr.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


IA har jo spilt ganske mange kamper på høyre backen for Stabæk også. Han er bra defensivt (selvfølgelig), men ikke noe stor trussel forover.

 

Han har spilt mange kamper som back ja, men han er ingen back.

 

Han spilte back de første årene i Stabæk. Men jeg er enig, idag er han ingen back.

Tom spilte vel ikke back? Var ikke han på midten og var kaptein for 2.laget?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Formasjon og spillestil
×
×
  • Opprett ny...