Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Du vet at det er en uttalt mening fra Bærums styre eller daglig leder ? Har hatt/har barn i begge klubber - så der kjenner jeg meg ikke igjen. Er vi blitt så høye på vårt eget akademi og NTG at vi glemmer å forankre oss lokalt både med tanke på lokal spillerutvikling og støtte i lokalbefolkningen. Jeg stiller bare et selvkritisk spørsmål til dette når bygdas nest beste klubb velger VIF. Gratis billetter til Infinity areana til unge talenter i Bærum smaker dårlig. Husker godt når eldste sønn møtte på Bærumtrening (i Stabæk-drakt) og så hvor skuffet han ble når Bærum valgte LSK som samarbeidspartner. History repeats....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Historisk har vel Stabæk prøvd å rekke ut hånden mange ganger? Desverre er det vanskelig når Bærum ønsker å være kommunens største lag. Da er det enklere for dem å profilere seg sammen med Enga. Det virker jo som om de egentlig ønsker å bli oppfattet som en del av Enga, og dermed større enn Stabæk. Den dagen ledere i Bærum kan være stolte over at Bohinen og andre blir Eliteserie-spillere i Stabæk, den dagen er det lettere for Stabæk å gi noe verdifullt tilbake. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev odd:

Historisk har vel Stabæk prøvd å rekke ut hånden mange ganger? Desverre er det vanskelig når Bærum ønsker å være kommunens største lag. Da er det enklere for dem å profilere seg sammen med Enga. Det virker jo som om de egentlig ønsker å bli oppfattet som en del av Enga, og dermed større enn Stabæk. Den dagen ledere i Bærum kan være stolte over at Bohinen og andre blir Eliteserie-spillere i Stabæk, den dagen er det lettere for Stabæk å gi noe verdifullt tilbake. 

Tror man ihvertfall er nødt til å vente til de som er født på 70-tallet ikke er blant oss mer. Så om en 50 år er det kanskje mulig med et samarbeide? Dog "hat" går jo gjerne i arv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev KOJ:

Jeg stiller bare et selvkritisk spørsmål til dette når bygdas nest beste klubb velger VIF.

Det er fint å være selvkritisk, men jeg kan ikke se hva Stabæk skulle gjort annerledes (blant annet ref. det Jon skriver). Slik jeg opplever det er flere personer i Bærum veldig bitre for at Stabæk er større enn de. Du spør om det er en uttalt negativ holdning fra daglig leder eller styreleder i Bærum. Det er det selvsagt ikke, og det er helt sikkert heller ikke den faktiske holdningen til alle i klubben. Men at et flere i Bærum har et anstrengt forhold til Stabæk og fraråder spillere å gå dit vet jeg.

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at Stabæk er særlig negative til Bærum. Vi virker heller oppgitt over at det ikke går an å få til et samarbeid som gagner begge. Jeg har erfaring fra flere roller i mer enn én klubb i kommunen. For å være ærlig tror jeg Stabæk er blant klubbene med mest positivt syn på Bærum SK av klubbene i Bærum. Bærum SK er sterkt mislikt av mange i fotballmiljøet grunnet flere tilfeller av helt uakseptabel oppførsel overfor naboer. Som eksempel kan nevnes at de har hentet hele lag fra andre klubber med spillere ned mot 10 års alder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser hele listen med samarbeidsklubber VIF har, den var lang.... Kan det rett og slett være at de kan tilby ett bedre opplegg for samarbeidsklubbene enn det Stabæk kan og at Bærum derfor velger dem?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


14 minutter siden skrev odd:

Lederne får vel en og annen VIP-billett og møte med Deila?

Er det bedre enn en og annen VIP-billett og møte med Berg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Desverre så har fortsatt Enga bedre klang enn Stabæk. Vi kan si hva vi vil, men Enga er en større klubb.

Kommentaren min var kanskje ikke ment rent bokstavelig. Poenget var mer at jeg mistenker at mange ledere tenker mer på hva de synes vil være kult enn hva som vil være best for bredden i klubben, og for barna som er en del av bredden. For en del lag, som Bærum, er det jo helt åpenbart at det vil være bedre for de lokale barna å få inspirasjon fra en klubb som spiller på Nadderud enn en som spiller i Oslo Øst. Men for lederne er det kanskje ikke like opplagt. Kanskje de ser det som mer "eklsklusivt" å få henge med Enga enn med oss.

Jeg skrev det _ikke_ som en kommentar om at ikke Stabæk kan tilbyr akkurat det samme, eller at vi ikke allerede gjør akkurat det. Jeg er ganske sikker på at alt det formelle Bærum får fra Enga, ville de fått fra oss også om de hadde vært interessert. Men for Bærum tror jeg som sagt hovedproblemet er at de vil være Bærums største klubb. Så for dem virker det som ønsketenkning at de som Engas side-kick kan henge på Enga opp og forbi Stabæk. 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Franck Boli ble hentet fra et norskeid akademi i Elfenbenskysten til Stabæk som 17-åring. I 2015 ble han solgt til Kina for et tosifret millionbeløp. Bare ett år senere ble han registrert som amatørspiller i hjemlandet, før han gikk gratis til Aalesund. Hvordan var det mulig?

Tekst: Lars Johnsen

Det skulle bare ta én omgang i årets sesong før fjorårets toppscorer i Eliteserien markerte seg. Emil Bohinen vippet ballen over Lillestrøm-forsvaret og Franck Boli brassesparket inn 1-1. En gang, som ung, hjemme i Elfenbenskysten, hadde han kranglet med faren om fotball. Boli senior hadde spilt på landslaget og vært profesjonell, det samme hadde onkelen. Franck Boli var født inn i fotballmiljøet, men faren ønsket ikke at sønnen skulle satse på fotball – men på skolen. «Glem fotballen, tenk utdanning!» hadde faren sagt. Det skjer ikke, tenkte sønnen. Han ville bli fotballproff.

I dag er han en av norsk fotballs største profiler. I fjor ble han toppscorer på et lag som var et selvmål unna nedrykk.

Gledelig for Stabæk-supporterne i årets serieåpning var også gjensynet med Bolis landsmann Luc Kassi. Han ble omtalt som «en ny Somen Tchoyi» av Stabæks sportssjef Inge André Olsen da han signerte sin første proffkontrakt med klubben i 2012, men de to foregående sesongene har han vært plaget av skader. Mens Franck Boli hadde en sensasjonell sesong i 2018, spilte ikke Luc Kassi et eneste minutt seriefotball.

Åpningskampen 1. april viste hvorfor Stabæk hadde hentet de to ivorianerne til Norge.

Før 2. serierunde mot Molde tvitret Stabæk Fotball at sju av spillerne i startelleveren var fra egne rekker. «Kassi og Boli er også egenutviklede spillere og kom til klubben som tenåringer», skrev klubbens offisielle twitterkonto. De har vært her, som sportslig leder Inge André Olsen har sagt, «siden de var 16 år». Det reiser et interessant spørsmål:

Hvordan greide egentlig klubben å sikre seg disse spillerne før 18-årsdagen, all den tid FIFA har forbud mot å flytte umyndige spillere over landegrenser?

Og hva skjedde egentlig da Franck Boli i februar 2015 ble solgt til en klubb i Kina «for et sted mellom 10 og 20 millioner kroner», og signerte en treårskontrakt? For allerede i mars 2016 var han tilbake i Norge, i det som ble omtalt som en ett års låneavtale mellom klubben i Kina og Aalesund.
Men dokumentasjon Josimar sitter på viser at Franck Boli ikke kom til Aalesund på lån fra Kina, men at Boli i en svært kort periode ble registrert som amatørspiller i hjemlandet før han gikk vederlagsfritt til Aalesund. Hvorfor ble en av Eliteseriens mest fremtredende spillere de siste årene registrert som amatør i Elfenbenskysten før overgangen til Aalesund, en spiller som året i forveien var verdt et tosifret antall millioner?
Og hva med agentene til de to spillerne: Har Ole Petter Drevland og Jack Karadas sittet på alle sider av bordet siden guttene var tenåringer?

I Stabæk på tremånedersvikariater
Sommeren 2010, som spillere i et akademi eid av det norske selskapet Sport-Consultant i Abidjan i Elfenbenskysten, ble Franck Boli og Luc Kassi invitert med for å spille junior-elite-turneringen (JET) på Hamar for Stabæk.
– Den første gangen jeg var i Norge, kom jeg med Franck for å spille JET, sier Luc Kassi.

– Under en turnering i Elfenbenskysten hadde jeg møtt en tidligere speider for Lillestrøm og ble invitert til Norge for prøvespill. Det var vel i 2009. Jeg ble syk på den turen. Senere spilte jeg for akademiet til Sport-Consultant i Abidjan, som jobbet med norske lag. De snakket med Stabæk og de ønsket meg på laget til JET. Det er blitt meg fortalt at Stabæk aldri hadde kommet seg forbi gruppespillet. Det året kom vi til finalen, forteller Franck Boli.

Finalen i JET 2010 mot Odd endte 1-1. Skiens-laget vant på straffer, men Boli ble turneringens toppscorer med sju mål og Luc Kassi var en nøkkelspiller.
 

Skjermbilde-2019-05-10-kl.-11.00.02-358x Franck Boli og Luc Kassi i sine første Stabæk-drakter. Bilde fra Facebook-siden til Sport-Consultant.

Det neste året reiste de to tenåringene fram og tilbake mellom Abidjan og Bærum.

«Samarbeidet med Sport-Consultant betyr at vi får mulighet til å få spillere på prøve hit. Vi har hatt to spillere, Luc og Boli, som er her for tredje gang, over tremånedersperioder. Det betyr at vi blir godt kjent med dem, de blir godt kjent med oss, noe som gir en mulighet til en fremtidig overgang», sa daværende juniortrener i Stabæk, Jan Peder Jalland, til StabækTV i forkant av JET i 2011 – det andre året på rad duoen skulle aksle den blå Stabæk-drakta i den prestisjetunge turneringen. Jalland er i dag landslagstrener for G15-17.

I tremånedersperiodene trente de med A-laget til Stabæk og gjorde gjesteopptredener på juniorlaget under turneringer og spilte treningskamper for A-laget. Under oppkjøringen til 2011-sesongen var Kassi med A-laget til La Manga, mens Boli spilte Viareggio-turneringen i Italia for junior-elite-laget.

– Vi slo Milan 2-1 og jeg scoret, sier Boli.

Få juniorkamper som involverer et norsk klubblag har fått like mye medieomtale som denne kampen. Men ikke på grunn av Bolis seiersmål. Dette var kampen der Herman Stengel skal ha vært så god at «hotellet måtte stenge, agenter banket på døren hans», som Stabæks sportssjef Inge André Olsen og fotballagent Jim Solbakken uttalte i rettssaken i «overgangssaken». Dette var kampen som gjorde at Herman Stengel, ifølge Olsen og Solbakken, var verdt et tosifret antall millioner kroner på overgangsmarkedet.

Stabæk skulle aldri få et bud på et tosifret antall millioner kroner for Herman Stengel. Det skulle de derimot få for Boli, da han ble solgt til Kina i 2015.

«Bare på papiret»
– Korrupsjonen i Elfenbenskysten er overalt, fra gatenivå til de største selskapene og landets øverste politiske ledelse, sier BBC-journalisten Tamasin Ford som har dekket Elfenbenskysten i flere år for den britiske statskanalen.

Et møte med en viktig minister vil koste deg, ønsker du bilde sammen med ministeren i avisen må du ut med en enda større sum penger. Om et selskap ønsker en kontrakt med staten om leveranser av varer eller tjenester, må selskapet være villig til å tilby 50 prosent av overskuddet i «kickbacks» til politikere, forteller Ford og legger til:
– Og fotball er alles «golden ticket».

I kjølvannet av «overgangssaken» i 2011 besluttet NFF å granske alle overganger i perioden 2007-2011. Granskningen ble gjennomført av advokatbyrået Lynx. Et av aspektene de så på var overganger til land norske klubber gjorde forretning med. Elfenbenskysten var på «topp to» blant de mest korrupte.

Transparency Internationals «Global Corruption Index» rangerte det vestafrikanske landet på 151. plass av verdens 180 land i 2008.

Samme år startet et knippe nordmenn selskapet Sport-Consultant AS som skulle drive fotballakademi i Elfenbenskysten. Hovedaksjonær var den Bærum-bosatte advokaten Harald Grape. I tillegg eide fotballtrener Kjetil Zachariassen 15 prosent. Rune Roaldsvig eide også 15 prosent og sto oppført som selskapet daglige leder.

Hvordan kom akademiet i stand?
– Du må nesten ta det med dem som holder i dette i dag. Jeg ble koblet på for å gjøre design på hjemmesiden og designe logo for dem, svarer Rune Roaldsvig.

Han trakk seg ut av selskapet i 2012.
– Jeg hadde mer enn nok av ting å holde på med utenom vanlig jobb, jeg var blant annet formann i Leeds’ supporterklubb i Skandinavia.

– Da du var daglig leder, hadde du ingenting med driften å gjøre?
– Nei. Det var bare på papiret akkurat da det startet. Det var ikke reelt. Du må snakke med Harald [Grape]. Da jeg var involvert, var også Hallvar Thoresen involvert. Så det var interessant rent fotballfaglig.

Det har ikke lykkes Josimar å komme i kontakt med Kjetil Zachariassen. Da vi kontaktet Harald Grape ba han oss sende spørsmål på epost.
Vi har ikke fått svar på våre spørsmål (se spørsmålene bakerst i saken).

Ifølge nettsidene til Sport-Consultant, som nå er fjernet, drives akademiet i Elfenbenskysten av selskapet Sport-Consultant SARL som igjen eies av Sport-Consultant AS med adresse i Oslo.

«Sport Consultant AS is a Norwegian company, which owns a company in Ivory Coast, Abidjan named Sport Consultant Afrique SARL. Sport Consultant Afrique SARL owns an elite football-academy in Abidjan; Sport Consultant Football Academy. It also runs a 3rd division club in Abidjan; Williamsville Athletic Club (WAC). WAC will in short time be owned 100% by Sport Consultant Afrique SARL», kunne vi lese på  sportconsultant.no i 2011.

Abackar Koné, president i Williamsville Athletic Club og directeur general i Sport-Consultant Afrique, bekrefter overfor Josimar at selskapet han leder eies fullt av Sport-Consultant AS i Norge, og at de igjen eier fotballklubben Williamsville AC.

Harald Grape eier i dag 95 prosent av aksjene i Sport-Consultant AS, mens Kristin Aase, kona til den tidligere landslagslegen Thor Einar Andersen, eier fem prosent.

Vi sendte Aase en SMS der vi forklarte at vi skrev en artikkel om Franck Boli og Luc Kassi.
– Prøv heller Ole Petter Drevland og Harald Grape som har vært mye mer på enn meg i oppfølgingen av de to, svarer hun.

Fotballagent Jack Karadas har siden 2011 vært styremedlem i selskapet.

Jack Karadas var imøtekommende da Josimar tok kontakt med ham per telefon for å be om et møte, men kjølnet da vi fortalte at temaet for møtet var Franck Boli. Han gikk med på å treffe oss, men ville se spørsmålene på forhånd. Vi sendte spørsmålene på epost (se spørsmålene bakerst i saken). Vi har ikke hørt fra ham siden.

Harald Grape driver i tillegg advokatselskapet Drevland & Grape DA sammen med Ole Petter Drevland.

Drevland er tidligere leder i Agentforeningen og var forsvarer for Inge André Olsen under «overgangssaken» som gikk i Asker og Bærum tingrett i august 2013.

Under rettssaken satte Asker og Bærums Budstikke fokus på at Drevland var forsvareren til Stabæks sportslige leder i en straffesak, samtidig som han var initiativtaker bak akademiet i Elfenbenskysten der Stabæk hentet spillere fra.
«Det er Harald Grape som står som eier. Jeg har vært pådriver helt fra starten og vært med på å bygge det opp», uttalte Drevland.

Skjermbilde-2019-05-10-kl.-11.14.27-452x Hallvar Thoresen, Jack Karadas og Ole Petter Drevland følger JET-turneringen. Bilde fra Abackar Konés Facebook-side.

Han bekreftet også at han var agent for Stabæks spillere fra Elfenbenskysten.
«Det er riktig», sa han.

Ifølge Asker og Bærums Budstikke hadde avisen grunn til å tro at fordelingen av overgangssum fra et eventuelt salg av spillerne fra Elfenbenskysten var 50/50 mellom Stabæk og akademiet. Inge André Olsen avkreftet ikke dette overfor avisen.

«Dette er helt vanlige overgangssaker. Alle prøver å sikre seg videresalgsrettigheter, og det er mer regelen enn unntaket. Hvis vi får solgt en av disse spillerne så går det penger tilbake til akademiet ut fra hva som er avtalt. Jeg kan dessverre ikke gå inn på detaljene. Det er konfidensielle avtaler», sa han.
Sammen med Jack Karadas og den tidligere landslagskapteinen Hallvar Thoresen, eide Drevland også agentselskapet Nordic Scouting AS, stiftet i 2008. Fra 2012 har Jack Karadas eid selskapet alene, mens Drevland er oppført som medarbeider.

På Sport-Consultants facebookside kan vi lese dette innlegget fra 2011:

«Sport Consultant has entered a co-operation with Nordic Scouting AS. They have the job of representing the players in future transfers to European clubs. Nordic Scouting consists of: – Jack Karadas, Hallvar Thoresen and Ole Petter Drevland. Head of Sport for SC Kjetil Zachariassen and Hallvar Thoresen will lead the process of selecting players for the Academy, the clubs first team, and for Sport Consultant Football Academy U-17.»

Hallvar Thoresen var speider for sin tidligere klubb i Nederland, FC Twente, på den tiden akademiet i Elfenbenskysten ble startet. Gjennom kontakten med Harald Grape, Ole Petter Drevland og Jack Karadas ble han involvert først og fremst for å se på spillere som kunne være gode nok for FC Twente. Han er ikke spesielt godt kjent med hvordan akademiet kom i stand.

– Jeg var ikke med helt i startfasen, det er Ole Petter Drevland og Harald Grape som opprinnelig startet det. De kan fortelle alt om det, særlig Ole Petter – om akademiet og den klubben som ble tatt over, sier den tidligere landslagskapteinen.

Thoresen forteller at det var han som oppdaget Luc Kassi.
– Boli var [i akademiet] da jeg kom, han var et stort talent allerede da. Alle kunne se det. Luc Kassi «fant« jeg på en talentmatch som ble arrangert for oss i hovedstaden Yamoussoukro. Han var ikke på det talentlaget jeg skulle se på, men på et sammenrasket motstanderlag.

Gikk på skole «delvis og offisielt»
«Luc og Bolli (sic) har nå fått visum og vil ankomme Norge om noen dager», skrev Inge André Olsen i en epost til Stabæks sportslige utvalg 28. juni 2011 i forkant av JET på Hamar den sommeren.

«G19-laget vårt spilte 1-1 mot Molde i innledende kamp i Jet Cup i dag. Stabæk beste laget og fikk feilaktig annullert et mål. Meldes fra Hamar at Bolli (sic) var vår beste spiller», oppdaterte Olsen i en mail til sportslig utvalg 11. juli.

Kort tid etterpå flyttet spillerne permanent til Norge.

Som 17-åringer ble de innkvartert på Holtekilen Folkehøgskole, som ligger langs E18 noen små kilometer unna grensen mellom Oslo og Bærum.–
Jeg skrev aldri under på noe med klubben, jeg bare trente og var på skolen, sier Boli.

– Jeg flyttet til Norge sammen med Franck og bodde på skolen. Vi sov og spiste der. Frokost, rett på trening og etter trening var det lunsj og litt skole. Vi laget musikk og videoer, den type ting. Jeg var fyren bak kamera, smiler Luc Kassi, som forteller han heller aldri signerte noe med klubben i denne tidsperioden.

Holtekilen er en folkehøyskole drevet av Det norske baptistsamfunn. Skolens verdier er ifølge hjemmesiden basert på den danske dikterpresten Nicolai Fredrik Severin Grundtvig «som trodde på menneskets muligheter og drømte om en skole som kunne hjelpe unge til ‘Mennesker rett at blive’, og som vekket medansvar for samfunnsutviklingen».

Det er ikke matte og språkfag som står på læreplanen, men ledertrening, reiseliv og kreativitet. Det er ingen krav om at elevene må bekjenne seg til baptist-troen.
– Stabæk og agentene [Drevland og Karadas] mente det var bedre for oss å gå på skole her. Så vi begynte. Men det ble ikke noe skolearbeid. Det var ikke tid. Vi trente om formiddagen. Lærerne hadde forståelse. Vi kom for å spille fotball og gå på skole, men det var vanskelig å kombinere, sier Boli.

– Vi var der i ett år. Men fikk ingen utdanning, sier Kassi.

For ungguttene fra Afrika var dette året en mulighet de måtte gripe, det var deres sjanse til å oppfylle proffdrømmen.
– Ja. Jeg måtte bevise meg hver dag på trening. Litt skole, mest fokus på fotball, sier Luc Kassi.

– Skolen var ikke viktig?
– Nei. Det var ingen ordentlig skole. Vi hadde ingen eksamener. Det viktigste for meg var fotball, minnes midtbanespilleren.

Daværende rektor Elsebeth Hansen husker guttene fra Elfenbenskysten.
– I hvert fall delvis og offisielt var de elever ved Holtekilen folkehøgskole da jeg var rektor, sier hun.

– Hva var bakgrunnen for dette?
– Fordi Stabæk Fotball hadde et slags prinsipp om å ta vare på disse fotballspillerne som de hentet inn og plasserte i Norge – i en eller annen form for oppholdstillatelse, hva vet jeg om det – at de skulle lære litt mer. De ble satt opp på norskundervisning og film/video-linjen eller noe sånt og hadde noe tid til fotball og etter hvert ble det mer og mer fotball og mindre og mindre skole. De var der i hvert fall det skoleåret, forteller hun.

Hun husker ikke hvordan oppholdstillatelsen ble ordnet, men tviler på at det var skolen som tok seg av det – det var mest sannsynlig Stabæk, mener hun.

Det samme mener andre ansatte ved skolen Josimar har vært i kontakt med.

Ifølge Elsebet Hansen var det også sannsynlig at Stabæk betalte for kost og losji ved skolen og stilte økonomisk sikkerhet – som staten krever for utenlandske studenter i Norge. Hun og andre ansatte forteller at det var Inge André Olsen som foreslo for dem at spillerne kunne bo der.
– Det var han som tok kontakt.


Forbud mot internasjonale overganger for mindreårige
Spillerne selv forteller at de trente full og helt med Stabæks A-lag det skoleåret.
– Jeg kunne ikke spille kamper på grunn av Fifa-regelverket. Jeg måtte vente, forteller Boli.

Ifølge Fifas overgangsregelverk er internasjonale overganger for spillere under 18 år strengt forbudt.

– Det er riktig at Fifas overgangsreglement forbyr overganger for spillere under 18 år. Det er tre unntak fra dette forbudet. For det første er det en viss åpning for at spillere kan melde overgang innen EU/EØS når spilleren fyller 16 år. For det andre er det mulig å melde overgang til en klubb maksimalt 100 kilometer fra hjemmet, dersom spilleren bor nær en landegrense. For det tredje er det mulig å melde overgang dersom spilleren flytter til et nytt land uten at flyttingen er relatert til fotball. Dette vilkåret tolkes strengt av Fifa, og problemstillingen har vært oppe for Fifas domsorganer og CAS (idrettens voldgiftsdomstol. Journ. anm.) flere ganger. FC Midtjylland ble sanksjonert for brudd på bestemmelsen etter å ha hentet tre nigerianske spillere som de hevdet var studenter, skriver leder i juridisk avdeling i NFF, Espen Auberg, i en epost.

De to Stabæk-spillerne fra Elfenbenskysten var ikke EU/EØS-borgere. Ei heller bodde de 100 kilometer fra norskegrensen. At flyttingen ikke var relatert til fotball, er det vanskelig å argumentere for. Det var ikke sånn at de kom til Norge for å studere, og det bare viste seg at de tilfeldigvis var svært gode i fotball.

Auberg kjenner ikke til om NFF har mottatt søknader knyttet til Franck Boli eller Luc Kassi om overganger til Stabæk i det tidsrommet de ble hentet permanent til Norge og bodde på folkehøyskolen.
– Fifas bestemmelser om mindreårige regulerer overganger for mindreårige spillere mellom klubber som hører hjemme i forskjellige forbund. Bestemmelsen regulerer ikke adgangen for spillere til å trene med utenlandske klubber, og dette er det i utgangspunktet anledning til, skriver Auberg i en epost.

Advokat Eirik Monsen i NISO forteller at formålet med bestemmelsen i artikkel 19 er å sikre en høy grad av beskyttelse av barn og forhindre at de blir utnyttet.
– Man ønsker å sikre barn/unge spillere et trygt og godt miljø og gode rammebetingelser for trening og utdanning.

Grunnen til at forbudet er direkte knyttet til overgang, forteller Monsen, kommer som følge av at det er overganger Fifa kan kontrollere, og da ved å pålegge alle verdens fotballforbund om å ikke akseptere overganger dersom spilleren er under 18 år og ikke oppfyller noen av unntakene i artikkel 19.

– Det er da nærliggende å spørre om formålet med bestemmelsen ivaretas dersom en klubb «henter» en spiller til klubb og dekker alle utgifter, med den forventning om at spiller skal signere når vedkommende er 18 år, sier NISO-advokaten.

Omgikk Stabæk Fifas strenge regelverk rett og slett fordi Stabæk aldri «meldte overgang» for de to spillerne – selv om de var hentet til Norge for å være Stabæk-spillere på heltid?

Vi forela saken for Roy Vermeer, advokat i den internasjoanle spillerfagforeningen FIFPro.
– Ved første øyekast ser dette ikke ut til å være i tråd med artikkel 19 i Fifas overgangsreglement. Dette kan være et brudd på regelverket, og i beste fall et brudd på intensjonen bak regelen, sier Vermeer.

Espen Auberg i NFF «ønsker ikke å spekulere i» om Stabæk omgikk Fifa-reglene ved rett og slett å unngå å melde overgang.

NFFs eget overgangsreglement krever at «en spiller som skal delta i seriespill, cup eller turnering arrangert av NFF, krets eller klubb som er medlem av NFF, må være medlem av klubben og være registrert i NFF».

Luc Kassi har spilt treningskamper arrangert av norske klubber på norsk jord i perioden før han signerte offisielt og mens bodde på folkehøyskolen.
– Når det gjelder forholdet til vårt overgangsreglement er det et krav om at spillere som skal delta i organisert fotball, herunder turneringer og treningskamper arrangert av bl.a. klubber, skal være registrert av NFF. Dersom Stabæk har benyttet en spiller i en treningskamp uten at spilleren var registrert av NFF, kan det utgjøre et brudd på overgangsreglementets bestemmelse, skriver Auberg.

Franck Boli skrev proffkontrakt med Stabæk på 18-årsdagen, 7. desember 2011.
– Jeg var glad. Jeg hadde nådde hovedmålsetningen, om å bli profesjonell. Jeg gjorde ingenting spesielt den dagen. Jeg var veldig glad, men det var nå alt startet, sier han.  
Han fikk sin offisielle debut i serieåpningen i 2012-sesongen, 0-0 mot Aalesund. Han scoret sitt første mål runden etterpå, tre minutter inn i bortekampen mot Fredrikstad. Rødbuksene vant 5-1.
Luc Kassi fylte 18 år 20. august 2012, og kunne feire dagen med proffkontrakt. 16. september fikk han sin seriedebut, da han kom inn i 75. minutt for Veigar Páll Gunnarsson. Stabæk vant kampen 2-1

Kina-millioner på deling – med hvem?
I februar 2015 var det hektisk aktivitet i brakka på Nadderud. Den kinesiske klubben Liaoning FC hadde vist interesse for Franck Boli.

Ifølge spilleren selv var det agentparet Ole Petter Drevland og Jack Karadas som presenterte tilbudet overfor den ivorianske spissen.
– De kom med muligheten helt mot slutten av det kinesiske overgangsvinduet. Jeg måtte ta en avgjørelse. Jeg hadde tre år som proff bak meg i Stabæk, sier Boli.

Vennene hans var delt i synet på hva han burde gjøre. Noen mente han var for ung til å dra til Kina – dit drar man på slutten av karrieren. Andre mente han burde dra og bruke det som et springbrett.

26. februar 2015 var Boli klar for den kinesiske klubben, for det norske medier omtale som et «tosifret antall millioner kroner».

«Han har signert en kontrakt som strekker seg over tre år. Summen kan jeg ikke kommentere, men dette er en avtale både vi og Franck er fornøyde med. Alle er ‘happy’», uttalte Stabæks sportssjef Inge André Olsen til TV 2.

Det ukjente antallet millioner var «kjærkomne penger i en slunken klubbkasse», sa Inge André Olsen til Stabæks egen youtube-kanal.

«Vi reiste ned til Beijing – meg, Boli og Jack Karadas.» Bare noen timer før det kinesiske overgangsvinduet stengte, gikk overgangen i orden, informerte han.

Inge André Olsen ønsket ikke overfor Stabæks youtube-kanal å overdramatisere hvilken betydning Boli-salget hadde for Stabæks økonomi, men sa at «Stabæk er en klubb som foreløpig er avhengig av å gjøre spillersalg, og det er litt modellen vår også. Da er det svært hyggelig at vi har klart å hente Boli fra akademiet i Elfenbenskysten, og vi ser på ham som en av våre egne gutter, han har vært i Norge siden han var 16 år og blitt utviklet i Stabæk. Når han da har muligheten til å gå videre og samtidig legger igjen en betydelig sum i klubbkassa, er det veldig hyggelig for alle parter», sa han til Stabæks youtube-kanal.

Kina-salg til tross, Franck Boli hadde ikke ikledd seg Stabæk-drakten for siste gang.
«Franck kommer tilbake til Stabæk. Han er Stabæk av hele sitt hjerte, har vært her siden han var 16, men nå var tiden inne for ham til å sikre det økonomiske livet sitt videre. Men han kommer tilbake», sa Olsen til TV2.

Skjermbilde-2019-05-10-kl.-11.07.22-197x Stabæks sportssjef Inge André Olsen. Foto: Digitalsport

Ifølge Asker og Bærums Budstikke gikk en del av «salgssummen til selskapet bak akademiet i Elfenbenskysten der Boli kom fra».

Setningen står uten kildehenvisning og Josimar har forsøkt å få Inge André Olsen i tale. Han har ikke besvart våre hendelser per telefon, SMS eller epost.

I henhold til NFFs og Fifas overgangsreglement kan ingen selskaper skrives inn i overgangskontrakter – det kan bare fotballklubber gjøre.
VG skrev derimot at Williamsville AC skulle ha en andel av transfermillionene:
«Deler av [overgangs]summen går til WAC i Elfenbenskysten, som Boli ble hentet fra for tre år siden.»

Abackar Koné, president i Williamsville Athletic Club og directeur general i Sport-Consultant Afrique, forteller at ingen prosenter av overgangssummen fra Franck Boli-salget til Kina har nådd Elfenbenskysten – på tross av Inge André Olsens uttalelse «hvis vi får solgt en av disse spillerne går det penger til akademiet».
– Sport-Consultant fikk penger, men de sendte ingenting hit, sier Koné til Josimar.

– Ingenting?
– Nei fordi … våre representanter i Norge som gjennomførte avtalen, normalt sett ville vi ha fått prosenter, men de har ikke sendt penger hit.

Ifølge Koné er det mange år siden sist de mottok penger til driften av klubben og akademiet i Elfenbenskysten fra morselskapet eller fra samarbeidet med Stabæk.

VG skrev at Inge André Olsen «var selv i Kina for å forhandle på vegne av Stabæk sammen med Jack Karadas. Olsen mener fotballagenten skal ha en stor del av æren for at Stabæk nå kan si seg fornøyd med salget».

Jack Karadas var altså med og forhandlet på vegne av Stabæk, ikke på vegne av spilleren.

På spørsmål om hvem som er hans faktiske agent, Ole Petter Drevland eller Jack Karadas, svarer Boli:
– Begge, men mest Jack. De jobber sammen, men Jack tar seg av forhandlinger.  
Ifølge NFF er Jack Karadas oppført som agent for Stabæk i overgangen til Kina.

Låneavtale mellom Kina og Aalesund – eller ikke?
Franck Boli har «no regrets» for å ha hoppet på Kina-muligheten, men mener at det ikke var en god avgjørelse karrieremessig. Han burde ha ventet på et bedre tilbud.
I Kina slet han med skader. Det var lange reiser, laget kunne være borte en uke av gangen. Lagkameratene hadde kjærester eller koner. Han savnet å ha noen rundt seg.

På ferie i hjemlandet før jul i 2015, ga han beskjed om at han ikke ønsket å reise tilbake til midtens rike.

9. februar 2016 meldte Sunnmørsposten at Boli var aktuell for Aalesund.

Den påfølgende dagen, etter at Boli hadde hatt sin første treningsøkt med Aalesund, spurte avisen «blir du AaFK-spiller?»
«Det vet jeg foreløpig ikke. Jeg er her for å trene med klubben i noen dager. Jeg er lysten på å spille her, men agentene mine vet mer om dette enn meg», svarte han.

Inge André Olsen uttalte til samme avis at Stabæk ønsket seg Boli, «men er ikke i nærheten av å ha råd».

«Slik Sunnmørsposten forstår det skal den kinesiske klubben Liaoning Whoxin og AaFK ha kommet fram til en avtale […] Avtalen går ut på at ivorianeren lånes ut fra Liaoning Whoxin ut AaFKs sesong. Men AaFK kommer til å sitte med en opsjon på å kjøpe han. I avtalen med kineserne står det allerede hva klubben må betale for å kunne hente Boli på permanent basis. Men papirarbeidet må på plass før overgangen er klar, og det skjer trolig ikke før AaFK er tilbake igjen fra Malta», skrev Sunnmørsposten.

Et par uke senere kunne Sunnmørsposten fortelle at Boli var klar for Aalesund. «Aalesund leier i første omgang Boli ut årets sesong. I tillegg har klubben sikret seg en opsjon på å kjøpe ham», skrev avisen.

At Franck Boli var «utlånt med opsjon på kjøp» ble gjentatt i de fleste medier
.Men stemte det?

Ifølge Inge André Olsens uttalelse til TV2 hadde Franck Boli i februar 2015 skrevet en treårskontrakt med Liaoning FC  – den gikk altså ut etter fullført 2018-sesong.
I mars 2016 skrev Franck Boli under for Aalesund, i det som ble omtalt som en ett års låneavtale mellom klubben i Kina og klubben på Sunnmøre.

I forkant av 2017 var han tilbake i Stabæk, som bosmanspiller.
Det betyr at Franck Boli må ha vært kontraktsløs ett år før Kina-kontrakten faktisk utløp.

Overgang til agentenes egen klubb
I Sunnmørspostens løpende dekning av Bolis potensielle overgang til Aalesund våren 2016, uttalte daværende AaFK-direktør Henrik Hoff 10. februar at «nå gjenstår det kun en del papirarbeid fra min side, og det skal vi fikse».
«Det har vært mye fram og tilbake, men etter at forbundet i Elfenbenskysten sendte over hans internasjonale overgangssertifikat, så ordnet det meste seg», sa Hoff.

Men samme avis fortalte at Boli var ankommet Sunnmøre på lån fra en klubb i Kina – hvorfor lå da hans overgangssertifikat hos forbundet i Elfenbenskysten?

Ifølge Kristian Skjennum, fagansvarlig overganger i NFF, ligger en spillers overgangssertifikat alltid hos det nasjonale forbundet der spillerens klubb er registrert. Bytter spilleren til en klubb tilhørende et annet fotballforbund, flyttes overgangssertifikatet til det forbundet der hans nye klubb hører til.

Om en norsk spiller er ansatt i en klubb i Tyskland og blir solgt til England, er ikke NFF involvert – hans overgang er kun et anliggende mellom det tyske og det engelske forbundet.

Dersom overgangen til Boli var et «lån med opsjon på kjøp» mellom en klubb i Kina og en klubb i Norge var det ingen grunn til at fotballforbundet i Elfenbenskysten skulle være involvert.

At overgangssertifikatet lå i Elfenbenskysten er ikke så merkelig likevel. Ifølge NFF stemmer det ikke at Bolis overgang til Aalesund var et «lån med opsjon på kjøp» mellom Liaoning FC og Aalesund, på tross av at dette ble gjentatt i norske medier. Ifølge NFFs overgangspapirer kom Franck Boli til Aalesund fra klubben Williamsville AC i Elfenbenskysten – klubben som eies av Sport-Consultant. Selskapet som eies av Ole Petter Drevlands advokatpartner Harald Grape, selskapet der spillerens agent Jack Karadas er styremedlem.

– Kan bekrefte at Boli kom til Aalesunds FK fra Williamsville AC. Det var en permanent overgang uten noen økonomisk kompensasjon mellom klubbene. Boli hadde før overgangen til Aalesund foretatt overgang fra Kina til Elfenbenskysten – og blitt registrert som amatørspiller for Williamsville AC, forteller Kristian Skjennum i NFF.

Spilleren som under ett år i forveien hadde blitt solgt fra Stabæk til Kina for et tosifret millionbeløp var plutselig registrert som amatør i hjemlandet, for klubben spillerens agenter og deres samarbeidspartner kontrollerer.

Spilleren Stabæk «ikke var i nærheten av å ha råd» til å hente tilbake, gikk til Aalesund uten noen form for økonomisk kompensasjon.

Ifølge NFF var Jack Karadas registrert som «spillerens agent» i overgangen mellom Williamsville og Aalesund.

– Gikk du til Williamsville og så til Aalesund?
– Nei. Jeg gikk ikke til Williamsville. Jeg var på ferie i Abidjan og det var meningen at jeg skulle tilbake til Kina. Jeg snakket med agentene mine (Drevland og Karadas. Journ. anm.) og ba dem gjøre en avtale så jeg slapp å reise tilbake. Så dro jeg til Aalesund, sier Boli.

– Spilte du i Elfenbenskysten i mellom?
– Nei. Jeg var på ferie

– Du skrev ikke under på noe?
– Nei.

Abackar Koné bekrefter at Boli ble registrert som amatørspiller for Williamsville AC før han gikk videre til Aalesund.

Williamsville fikk ifølge Koné ingen økonomisk kompensasjon i etterkant av avtalen av Sport-Consultant eller andre.
– Vi gikk med på avtalen fordi vi er partner med dem i Norge. Men vi har ikke fått penger.

Ifølge Josimars kilder var det penger involvert i overgangen – ikke fra klubb-til-klubb, men Aalesund skal ha betalt et betydelig agenthonorar i forbindelse med overgangen.

Daværende styreleder i Aalesunds FK, Reidar Mjelde, har ingen kommentar til overgangen eller utbetaling av høye agenthonorarer.
Nåværende styreleder i Aalesund, Jan Petter Hagen, sier han ikke er kjent med detaljene i overgangen.

«Tresifret antall millioner»

Da Fifa innførte totalforbud mot tredjepartseierskap (TPO) av fotballspillere i 2015, var det store diskusjoner i det fotballjuridiske fagmiljøet om fordeler, ulemper og mulige konsekvenser av et slikt forbud. Ett mulig resultat av TPO-forbudet kunne bli en økning av «bridge transfers».

Med muligheten for å direkte økonomisk eierskap i fotballspillere borte for tredjeparter, fryktet flere eksperter at den nye trenden ville bli å rute overganger via klubber agenter eller investorer kontrollerer.

«’Bridge transfers’ involverer klubber som samarbeider om å gjøre overganger gjennom en ‘bridge club’, der spilleren aldri er på banen for denne klubben», skriver Fifa på sin hjemmeside.

Ifølge fotballjuristen Daniel Geey som driver nettsiden lawinsport.com brukes «bridge transfers» for å unngå skatt eller for å dekke til hvem som egentlig sitter igjen med overgangssummen – f.eks. spilleren selv, agenter eller tredjepartsinvestorer.

Ifølge den argentinske idrettsjuristen Ariel Reck er den korte tidsperioden en spiller er knyttet til en «bridge club» karakteristisk for at det dreier som en «bridge transfer».
«Vanligvis er ikke spilleren på banen i det hele tatt for denne klubben.»
Var Franck Bolis overgang fra Kina til Aalesund, via amatørstatus i hjemlandet for en klubb som agentene hans har tilknytning til, en «bridge transfer» der agentene satt igjen med pengene?

Ifølge Inge André Olsen er det helt vanlig å sikre seg videresalgsrettigheter, «det er mer regelen enn unntaket». Da Stabæk solgte Franck Boli til Kina, hadde klubben sikret seg en videresalgsklausul?

Fikk de noen kompensasjon da Franck Boli gikk fra Kina til klubben i Elfenbenskysten?
Alle overganger der penger er involvert genererer solidaritetsmidler til klubbene spillerne har vært i fra spilleren er 12 til 23 år. Ettersom Franck Boli hadde vært i Stabæk som profesjonell siden han var 18, har Stabæk krav på en viss andel av solidaritetsmidlene fra alle framtidige overganger til Franck Boli. Men ettersom overgangen fra Kina til Williamsville og videre til Aalesund var vederlagsfrie, genererte de ikke solidaritetsmidler. Hvordan reagerte Stabæk når deres andel av overgangen var den nette sum av kroner null?

Det er ingen tvil om at Stabæks sportssjef Inge André Olsen har store tanker om Franck Boli. Etter Bolis spektakulære mål i serieåpningen spurte Nettavisen om Rosenborg hadde meldt sin interesse for å hente den ivorianske spissen. Inge André Olsen svarte følgende:
«Så mye penger har de ikke.»
«Hvor mye skal dere ha?» spurte Nettavisen
«Når han scorer slike mål som i dag, må man nok ut med tresifret antall millioner», svarte Olsen.
Franck Bolis verdi på overgangsmarkedet har altså gått fra et tosifret antall millioner til null til et tresifret antall millioner på fire år.

«White guys»
Fotball er en bransje preget av folk som tenker på seg selv, mener Franck Boli.
– Du møter sånne typer. Mine agenter er annerledes. Jeg har kjent dem siden jeg var tenåring. Jeg mener de jobber for mine interesser. Er det noe, snakker vi sammen.

Landsmannen og klubbkamerat Luc Kassi, som har samme bakgrunn, har kuttet ut agentparet Drevland/Karadas. Han jobber nå med et Frankrike-basert agentbyrå.

– Synes du Ole Petter Drevland og Jack Karadas har tatt mer vare på klubben enn på deg?
– Ja. Å spille fotball handler ikke bare om å at man ønsker å spille fotball, det handler om å tenke fremtiden også. Om det er noen der ute som kan gjøre mer for deg, prøver du dem.

– De (Karadas og Drevland. Journ. anm) gjør som de vil. Følelsen jeg hadde … tiden var inne for å ta den avgjørelsen [om å bytte agent]. Det var en vanskelig avgjørelse.

Ifølge Kassi hadde spilleren en agentkontrakt med Ole Petter Drevland. Den gikk ut i sommer. Avgjørelsen om agentbytte, ble ikke tatt vel imot av agentparet.
– De ga meg «a little bit of a hard time». Men jeg er voksen nå og kan gjøre som jeg vil.

Skjermbilde-2019-05-10-kl.-11.03.34-1-44 Ole-Petter Drevland og Abackar Koné. Bilde fra Konés Facebook-side.

I Elfenbenskysten sitter en klubbpresident som føler seg utnyttet.
– Vi har ikke penger til å betale de ansatte. Det investeres ikke i oss. Du burde ha sett hvordan jeg bor … etter ti års samarbeid med «white guys», sier Abackar Koné.

– Dere blir dårlig behandlet?
– Ja.





En mur av taushet fra alle aktører
Vi har sendt en rekke spørsmål til de mest sentrale aktørene omtalt i denne saken. Felles for dem alle, er at ingen har svart på spørsmålene.

Vi sendte spørsmål (se under) til Stabæks sportssjef Inge André Olsen. Ettersom vi ikke fikk svar, sendte vi spørsmålene også til daglig leder i Stabæk, Jon Tunold. Heller ikke han har svart.

Da Franck Boli og Luc Kassi spilte JET-turneringen for Stabæk i 2010 og 2011, var de registrert som medlemmer av Stabæk?

Hvordan havnet Franck Boli og Luc Kassi på Holtekilen folkehøgskole?

Oppholdstillatelse for de to, skolepenger og økonomisk garanti som er påkrevd av utenlandske studenter – ordnet Stabæk med dette?

De økonomiske rammene i avtalen mellom Sport-Consultant og Stabæk, kan du si noe om dem?

– Fikk/får Sport-Consultant penger av Stabæk for et gitt antall kamper eller er på en annen måte?

– Ble/blir i så fall pengene betalt til Elfenbenskysten eller til selskapets konto i Norge?

– Fikk Sport-Consultant en andel av overgangssummen da Franck Boli ble solgt fra Stabæk til Kina?

– Da Franck Boli ble solgt til Kina, hva var overgangssummen?

Og: sikret Stabæk seg en videresalgsklausul?

– Hvordan reagerte Stabæk da Franck Boli ble registrert som amatørspiller i Elfenbenskysten etter oppholdet i Kina?

– Fikk Stabæk noen kompensasjon da han signerte for Aalesund – fra videresalgsklausul, solidaritetsmidler eller utdanningskompensasjon?

– Da Franck Boli ble solgt til Kina i 2015 uttalte du at han hadde skrevet under en treårsavtale.

– Han var tilbake i Stabæk i forkant av 2017-sesongen – stemmer det at han da kom som bosmanspiller?

– I så fall: hvordan er det mulig at han var bosman da mtp at avtalen i Kina varte ut 2018-sesongen?

Advokat Harald Grape eier Sport-Consultant AS, som igjen driver et akademi i Elfenbenskysten der blant andre Franck Boli og Luc Kassi ble hentet fra. Sport-Consultant AS eier også klubben Williamsville AC.

Vi sendte disse spørsmålene til advokat Grape – uten å få svar:

– Kan du si noe om bakgrunnen for at du ble involvert i fotball i Elfenbenskysten?

– Er det slik at Sport-Consultant Afrique SARL er heleid av Sport-Consultant AS, som igjen eier Williamsville Athletic Club?

– Hvordan havnet Franck Boli og Luc Kassi på Holtekilen folkehøgskole?

– Oppholdstillatelse for de to, skolepenger og økonomisk garanti som er påkrevd av utenlandske studenter – hvem ordnet med dette?

– De økonomiske rammene i avtalen mellom Sport-Consultant og Stabæk, kan du si noe om dem?

– Fikk Sport-Consultant penger av Stabæk for et gitt antall kamper eller er på en annen måte?

– Ble i så fall pengene betalt til Elfenbenskysten eller til selskapets konto i Norge?

– Stemmer det at Franck Boli etter oppholdet i Kina ble registrert som spiller med amatørstatus for Williamsville AC før han gikk videre til Aalesund?

– Er det riktig at overgangen til Franck Boli, som under ett år tidligere hadde gått til Kina for et tosifret millionbeløp, gikk vederlagsfritt fra Williamsville til Aalesund? Ble Williamsville AC eller Sport-Consultant kompensert økonomisk på en annen måte enn ved å motta overgangssum?

– Sport-Consultant samarbeider tett med Nordic Scouting som igjen samarbeider tett med Stabæk samtidig som Nordi Scouting er agentselskapet til spillerne – ligger det en interessekonflikt her?

Advokat og agent Ole Petter Drevland har i en årrekke samarbeidet tett med advokat Harald Grape og sportslig leder i Stabæk, Inge Andre Olsen, Han har også operert som agent for både Luc Kassi og Franck Boli.

Vi sendte disse spørsmålene til Drevland. Han har heller ikke svart.

Kan du si noe om hvordan akademiet i Elfenbenskysten kom i stand?

– Hvordan havnet Luc Kassi og Franck Boli på Holtekilen Folkehøgskole?

– Ifølge medieutspill fra Inge André Olsen ligger det i avtalene at akademiet i Elfenbenskysten skal ha en andel av overgangssummen om disse spillerne blir solgt fra Stabæk. Hvor mye prosenter snakker vi om? Og, til hvem går pengene: Sport-Consultant AS, Sport-Consultant Afrique eller Williamsville AC?

– Fikk/får Sport-Consultant penger av Stabæk for et gitt antall kamper eller er på en annen måte?

– Hvorfor ble Franck Boli registrert som amatørspiller i Williamsville AC før han ble klar for Aalesund?

– Var det penger involvert da Franck Boli gikk fra Williamsville til Aalesund våren 2016?

– Tjente du penger på den overgangen?

– Hvordan reagerte du da Luc Kassi meddelte at han ville bytte agent?

Agent Jack Karadas har både representert Franck Boli og Luc Kassi, men representerte Stabæk da førstnevnte ble solgt til Kina. Han er styremdelm i selskapet Sport-Consultant AS. Til Karadas sendte vi følgende spørsmål:

– Når og hvor oppdaget du Luc Kassi og Franck Boli, og når ble du agenten deres?

– Da Franck Boli og Luc Kassi var 17 år gamle begynte de på Holtekilen folkehøgskole og flyttet permanent til Norge. Kan du si noe om hvordan dette gikk til?

– Da Boli og Kassi flyttet permanent til Norge og begynte på Holtekilen –  hvem ordnet med det praktiske? Som oppholdstillatelse, skolepenger og den nødvendige økonomiske sikkerheten som er påkrevd når utenlandske studenter kommer til Norge.

– På hvilken måte var NFF involvert?

– Kan du si noe om de økonomiske og praktiske forholdene i avtalen mellom Sport-Consultants akademi og Stabæk?

– Du har vært agent for spillerne siden før de kom til Norge, du er styremedlem i Sport-Consultant og representerte Stabæk i Franck Bolis overgang til Kina. Hvilken parts interesse har du egentlig ivaretatt?

– Ifølge medieoppslag var Franck Bolis overgang fra Kina til Aalesund en overgang med opsjon på kjøp. Stemmer det?

– Ifølge våre opplysninger kom Franck Boli til Aalesund via en permanent overgang fra klubben Williamsville AC i Elfenbenskysten. Er det riktig?

– Stemmer det Williamsville AC eies av Sport-Consultant?

– Stemmer det at Franck Boli skiftet til amatørstatus i Elfenbenskysten?

– Skrev Boli under for Williamsville?

– Er det riktig at overgangen til Boli, som under ett år tidligere hadde gått til – Kina for et tosifret millionbeløp, gikk vederlagsfritt til Aalesund?

– Ble det betalt penger på en annen måte?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vet det bl.a. er et opplegg på trenerutvikling i regi av VIF som er populært blandt samarbeidsklubbene.

Om det er et bedre tilbud enn hva vi kan tilby vet jeg ikke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter å ha skummet over Josimar-artikkelen, virker det for meg mest som dette er en sak som konstaterer at det er noen mørke kroker i agentverden, benytter seg av litt upresise sitater fra IAO, og fokuserer mest på overgangen Liaoning>Williamsville>Aalesund, men bladet velger altså å vinkle det på Stabæk. Imponerende!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev kkh94:

Etter å ha skummet over Josimar-artikkelen, virker det for meg mest som dette er en sak som konstaterer at det er noen mørke kroker i agentverden, benytter seg av litt upresise sitater fra IAO, og fokuserer mest på overgangen Liaoning>Williamsville>Aalesund, men bladet velger altså å vinkle det på Stabæk. Imponerende!

Ja, rimelig imponerende av Guledon å få dette til å handle om Stabæk. Første delen om hva som skjedde før gutta var 18 år gjør riktignok det, men deretter er jo Stabæk mer eller mindre ute av historien fram til IAO prissetter Boli til "et tresifret antall millioner." Ser fram til den dagen noen betaler det! Tror nok dette kunne blitt en bedre artikkel om den kun omhandlet den rollen agentene faktisk spiller i moderne fotball, framfor en bitter skribent sin personlige hangup i Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er dessverre slik fotballen er. Stabæk sin rolle i Sayouba, Kassi og Boli overgangene er vanlig praksis i norsk fotball. Det kommer jo som ingen overraskelse at IAO og Stabæk ønsker å beskytte Jack Karidas og Ole Petter Drevland når de tjener grovt på virksomheten. Håper VG plukker opp tråden og skriver om saken, Stabæks boikott av Josimar/Lars Johansen er ikke spesielt imponerende, må jeg si. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vil ikke direkte si at jeg forsvarer en slik boikott, men jeg har stor forståelse for den.

Ellers er det jo et interessant perspektiv du kommer med her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev kongblaa:

Er dessverre slik fotballen er. Stabæk sin rolle i Sayouba, Kassi og Boli overgangene er vanlig praksis i norsk fotball. Det kommer jo som ingen overraskelse at IAO og Stabæk ønsker å beskytte Jack Karidas og Ole Petter Drevland når de tjener grovt på virksomheten. Håper VG plukker opp tråden og skriver om saken, Stabæks boikott av Josimar/Lars Johansen er ikke spesielt imponerende, må jeg si. 

Jeg er vanligvis mot boikott av journalister, men her har man et grensetilfelle.  Journalistikk handler om redelighet og å møte en sak med et åpent sinn. Dessverre synes jeg Lars Johnsen driver en slags forfølgelse av Stabæk. Han er stadig besatt av konspirasjonsteorier og stiller svært ledende spørsmål for å få de svar han ønsker. Til de her inne som later til å mene at vi skjuler for mye, vil jeg si at det i overgangssaker praktisk talt alltid er klausul om at vilkårene og summene skal være unntatt offentlighet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev kongblaa:

Er dessverre slik fotballen er. Stabæk sin rolle i Sayouba, Kassi og Boli overgangene er vanlig praksis i norsk fotball. Det kommer jo som ingen overraskelse at IAO og Stabæk ønsker å beskytte Jack Karidas og Ole Petter Drevland når de tjener grovt på virksomheten. Håper VG plukker opp tråden og skriver om saken, Stabæks boikott av Josimar/Lars Johansen er ikke spesielt imponerende, må jeg si. 

Hvorfor blir ikke Mande nevnt i artikkelen? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev sexxes:

Hvorfor blir ikke Mande nevnt i artikkelen? 

Mener å huske det var noe med at han signerte senere enn de to andre og han var vel 18 da signerte...han blir ikke da som egenprodusert spiller typ,og i en annen kategori enn Boli og Kassi i denne sammenheng... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde hjulpet om klubben hadde kommet med en uttalelse her. Det er dessverre sånn at folk flest ikke kjenner sakens kjerne, og sluker det som blir skrevet rått. Om Johnsen forblir uimotsagt, vil den gjengse oppfatningen i fotball-Norge være at Stabæk ikke har rent mel i posen. Selvom dette, som så mye annet Johnsen skriver, er en ikke-sak

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev joogs:

Hadde hjulpet om klubben hadde kommet med en uttalelse her.

Tja. Mitt inntrykk er at ingen har catchet på Josimars artikkel. Kanskje flere enn meg som har hørt historien om gutten som ropte ulv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev Ace:

Tja. Mitt inntrykk er at ingen har catchet på Josimars artikkel. Kanskje flere enn meg som har hørt historien om gutten som ropte ulv.

Den ble publisert idag, og om vi unngår at større medier siterer det så tror jeg det blåser over ganske fort. Når det er sagt så har både VG og Dagbladet journalister har allerede delt den på Twitter som sannhet, så det sprer seg sakte men sikkert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ser gjerne at Stabæk uttaler seg, men spørsmålet er hva de egentlig har å si. Den sterkeste anklagen som rettes mot Stabæk er at Boli og Kassi kom til Norge som mindreårige - resten var helt eller delvis utenfor klubbens kontroll. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


53 minutter siden skrev nichb:

Mener å huske det var noe med at han signerte senere enn de to andre og han var vel 18 da signerte...han blir ikke da som egenprodusert spiller typ,og i en annen kategori enn Boli og Kassi i denne sammenheng... 

Ingen av de signerte før de var 18, men mande signerte «lenge etter» han ble 18. Mande var muligens ikke her som hospitant før han ble 18? Tydeligvis det det dreier seg om her

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev Hanse:

Ingen av de signerte før de var 18, men mande signerte «lenge etter» han ble 18. Mande var muligens ikke her som hospitant før han ble 18? Tydeligvis det det dreier seg om her

Jeg trodde egentlig disse tre kom sammen, og at Mande ikke ble egenprodsuert var vel en glipp. Mulig at han ikke lenger er i Stabæk gjør han uinteressant for Josimar, eller er det noe i forbindelse med Mande som ikke halt passer inn i Josimars fremstilling?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev Hanse:

Ingen av de signerte før de var 18, men mande signerte «lenge etter» han ble 18. Mande var muligens ikke her som hospitant før han ble 18? Tydeligvis det det dreier seg om her

Tror ikke han var her som hospitant nei, er jo de berømte 3 årene sammenhengende i en klubb før fylte 21 for å bli egenprodusert..så tror ikke han rakk det nei.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han signerte ikke før etter seriestart som dermed gjorde at han ikke var her tre hele sesonger før han var 21. Hospitant eller ikke har ingenting med det å gjøre. Jeg trodde også han kom sammen med de andre, men det var kanskje bare sammen med de andre da de faktisk ble signert?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...