Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


NRK har solgt rettighetene til å sende TL til den nye kanalen MAX. (Trond Giskes ønsker om at TL skulle legges på en åpen grattis kanal er med det lagt i grus) Max ligger i de fleste kabelpakker, men blir spennende hvor mye TVN gjør ut av det. Kan uansett ikke bli mye verre enn Scheie / Thoresen, selv om royal league produksjonen til TVN var relativt miserabel. Nytt er det at fredagskamper vurderes...

edit: mer om Max i vg.

 

 

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider


NRK har solgt rettighetene til å sende TL til den nye kanalen MAX. (Trond Giskes ønsker om at TL skulle legges på en åpen grattis kanal er med det lagt i grus) Max ligger i de fleste kabelpakker, men blir spennende hvor mye TVN gjør ut av det. Kan uansett ikke bli mye verre enn Scheie / Thoresen, selv om royal league produksjonen til TVN var relativt miserabel. Nytt er det at fredagskamper vurderes...

edit: mer om Max i vg.

 

Jeg synes nå Scheie mistet sin glans når han begynte å kommenterer (under kamp) hvilken spiller i tippeligaen som har hoppet lengst på ski... sad.gif

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg driter i nivået på tippeligaen sammenlignet med England. Det bryr meg ikke. Om jeg ser på hesteløp, sitter jeg ikke å klager over at hestene ikke løper like fort som antiloper. Det handler om å være raskere enn de andre som deltar i løpet.

 

er desverre ikke enig i den uttalelsen mtp at nivåøkning er synonymt med mer stabil og sterkere økonomi, for ikke å nevne underholdning. Driter litt i om det er England som er preferansen, men ser ingen baksider ved å finne tiltak som kan bedre nivået generelt. Det finnes en grense for ræva fotball folk rett og slett aksepterer å se (...i det lange løp)

Endret av Villpuma
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke først og fremst kvalitet som gir spenning/underholdning/tilskuere, men jevnhet. Som i Sverige, der man i år ikke visste hvem som vant før i slutten av siste serierunde. Her ga vel Martin Andresen IF opp tidlig i september - og siste håp i praksis forsvant da RBK vant 3-1 over Enga i femte siste serierunde. Også om nedrykksplasser og øvrige medaljer var det sjeldent kjedelig i Eliteserien i år. Men først og fremst er det kjedelig når gullet står mellom hele ett lag.

 

Tar vi Rosenborg litt ut av likningen - f.eks. at hr. Jag-har-inget-plan-B kjører dem på dunken (hvilket der opp vil si alt annet enn gull), så tror jeg eliteserien vil bli langt mer attraktiv igjen. Etter at media er ferdige med å hakke på den, selvfølgelig. Tipper dette siste tar et par år. For at RBK skal miste sin maktposisjon, kreves det egentlig bare en ting - fortsatt mange år uten CL-spill.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke først og fremst kvalitet som gir spenning/underholdning/tilskuere, men jevnhet. Som i Sverige, der man i år ikke visste hvem som vant før i slutten av siste serierunde. Her ga vel Martin Andresen IF opp tidlig i september - og siste håp i praksis forsvant da RBK vant 3-1 over Enga i femte siste serierunde. Også om nedrykksplasser og øvrige medaljer var det sjeldent kjedelig i Eliteserien i år. Men først og fremst er det kjedelig når gullet står mellom hele ett lag.

 

Tar vi Rosenborg litt ut av likningen - f.eks. at hr. Jag-har-inget-plan-B kjører dem på dunken (hvilket der opp vil si alt annet enn gull), så tror jeg eliteserien vil bli langt mer attraktiv igjen. Etter at media er ferdige med å hakke på den, selvfølgelig. Tipper dette siste tar et par år. For at RBK skal miste sin maktposisjon, kreves det egentlig bare en ting - fortsatt mange år uten CL-spill.

 

Det hele har blitt en selvoppfyllende profeti. VG både klager, men samtidig prøver de å selge abonnement til VG Live. Alle som har sende rettigheter pøser ut nyheter og ikke-nyheter på løpende bånd for å holde fokus på TL, selv om det ikke er noe å holde fokus på, og selv om folk flest faktisk blir overlesset med stoff - noe som igjen fører til lavere interesse. Man går lei. I hvert fall når det er så mange egentlig uspennende kamper. Danmark og Skottlands seriemodell med 3 runder og færre lag vil få flere spennende kamper i medalje og i nedrykk, da det blir flere "6 poengs" kamper. Slik jeg ser det er det eneste måten å få folk tilbake til stadion, de må bry seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når man snakker om nedgang i tilskuersnitt, glemmer mange noen av de mest åpenbare faktorene. Kombinasjonen av større serie, litt uheldige lag i Tippeligaen med tanke på tilskuertall og at mange av publikumslagene lå skuffende langt nede hele sesongen, mens lag som Tromsø og Haugesund lå i toppen, kan langt på vei forklare hele nedgangen i gjennomsnittlig publikumstilstrømning. Et lag som Fredrikstad spilte i år i Adeccoligaen - et lag som har ligget i tilskuertoppen i Tippeligaen - og i tillegg har serien blitt utvidet med to lag. Lag nummer 15 og 16 hva tilskuersnitt angår trekker nødvendigvis færre publikumere enn lag 13 og 14. Hvis vi legger til serieoppsettet med mandagskamper, flytting av tidspunkter, lite optimal tilrettelegging for bortesupportere osv, har vi snart hele forklaringen på plass uten å nevne noe som helst om nivå eller jevnhet. Det ser verre ut på papiret enn om man ser på realitetene bak tallene.

 

Det er klart at en jevnere serie har litt å si også, men først og fremtst i motsatt ende av det folk snakker om. Sandefjord så fortapte ut store deler av sesongen og sleit med å trekke 2000. Sånt har større betydning på snittet enn om VIF trekker 1000 ekstra tilskuere på å ligge tre poeng nærmere RBK.

 

Det er mange tilfeldigheter som spiller inn også, vi skal ikke glemme det. Det som ikke er tilfeldig er tilretteleggingen for publikum i serieoppsettet. Det er det som enklest kan gjøres noe med. Man kan vanskelig vedta en jevnere serie på høyere nivå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når snittet går ned, går nødvendigvis totalen også ned. Synker det nok, går totalen ned til tross for flere kamper. Så det blir vel i bunn og grunn samme sak. Men det var uansett ikke noe hovedpoeng.

 

Det jeg ville si var at man kan plukke årsakssammenhenger som man ønsker. Har man en agenda kan man plukke der etter. Som f.eks. det Semb gjør i sin kamp mot 16-lagsserien.

 

På samme måte som det i klimadebatten er mer interessant å se på hva som kan gjøres enn årsaker, er det også her mest interessant å se på de tingene man faktisk kan endre til det bedre. Det er i bunn og grunn kun kampdager og -tidspunkt. Man kan ikke innføre opp- og nedrykk basert på tilskuertall og man kan ikke vedta at serien skal bli jevnere eller bedre sånn uten videre. Jeg tror f.eks. ikke man kan vedta en jevnere serie gjennom en reduksjon i antall lag, ettersom det viser seg ganske klart at det ikke er nevneverdig forskjell på bunnen i Tippeligaen og toppen i Adecco uansett. Tvert imot tror jeg det er nødvendig at man ikke endrer noe mer på en stund. Forutsigbarhet og at ting får tid til å sette seg er viktig. Reform på reform gjør sjelden noe godt.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra vg.no

 

Rangering av talent-bruk i eliteserien, poengene er fordelt etter hvor mye og hvor ofte klubbene brukte spillere under 23 år i eliteserien 2010:

 

1. Strømsgodset 539 poeng

2. Vålerenga 401 poeng

3. Start 394 poeng

4. Stabæk 366 poeng

5. Viking 285 poeng

6. Haugesund 281 poeng

7. Aalesund 267 poeng

8. Rosenborg 263 poeng

9. Odd Grenland 237 poeng

10. Tromsø 226 poeng

11. Lillestrøm 198 poeng

12. Molde 196 poeng

13. Sandefjord 170 poeng

14. Kongsvinger 132 poeng

15. Hønefoss 121 poeng

16. Brann 70 poeng

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra vg.no

 

Rangering av talent-bruk i eliteserien, poengene er fordelt etter hvor mye og hvor ofte klubbene brukte spillere under 23 år i eliteserien 2010:

 

1. Strømsgodset 539 poeng

2. Vålerenga 401 poeng

3. Start 394 poeng

4. Stabæk 366 poeng

 

 

Endelig en tabell der vi havnet på øvre del.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra vg.no

 

Rangering av talent-bruk i eliteserien, poengene er fordelt etter hvor mye og hvor ofte klubbene brukte spillere under 23 år i eliteserien 2010:

 

1. Strømsgodset 539 poeng

2. Vålerenga 401 poeng

3. Start 394 poeng

4. Stabæk 366 poeng

5. Viking 285 poeng

6. Haugesund 281 poeng

7. Aalesund 267 poeng

8. Rosenborg 263 poeng

9. Odd Grenland 237 poeng

10. Tromsø 226 poeng

11. Lillestrøm 198 poeng

12. Molde 196 poeng

13. Sandefjord 170 poeng

14. Kongsvinger 132 poeng

15. Hønefoss 121 poeng

16. Brann 70 poeng

Legg merke til at de fire nederste er de fire som også havnet nederst på tabellen. En spennende tendens.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er det på sin plass at noen med kunnskap kan forklare hva bram er for noe, ettersom både jeg og stephanois åpenbart lever i uvitenhet.

 

btw skulle gjerne visst hva brask er også, ettersom det ofte ledsager bram. ("...med brask og bram...")

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er det på sin plass at noen med kunnskap kan forklare hva bram er for noe, ettersom både jeg og stephanois åpenbart lever i uvitenhet.

 

btw skulle gjerne visst hva brask er også, ettersom det ofte ledsager bram. ("...med brask og bram...")

Bramseil.

 

Brask & Bram. Om det er her vårt uttrykk stammer fra, aner jeg ikke, men årstallene i forklaringen var merkelige.

 

Forøvrig er brask enten lett sprakende ved (kvistved) eller en storskryter (som kan relatere til nevnte Brask over). Bram- : pre. som hører til bramriggen, øverste del av fullriggen (?).

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Liker denne forklaringen bedre. I motsetning til den forrige, er det her åpenbart ikke forsøkt å spøke det bort, og vi får her høyst plausible forklaringer.

At brask og bram har med bramseil å gjøre, er altså helt feil.

Føler jeg nærmer meg topic nå, gitt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Vi har hatt en god oppkjøring så langt:http://www.tv2sporte...en-3430446.html

 

Den her er fin:

 

Stabæk har til gode å tape i årets sesongoppkjøring. På sine syv kamper har laget fire seiere og to uavgjorte.

Forsåvidt denne og: Selv om det har gått bra så langt, sikter laget på øvre halvdel i årets Tippeliga.

Endret av henny
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...