Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


 

http://joacimjonsson.blogg.no/1407794467_har_tippeligaen_blitt.html

Jonsson har satt opp 11 savn i TL og 11 gode nyervervelser. 2 fra STB i begge "lagene"

 

Regner ikke med at Bob er like uenig denne gangen

Samme mann har laget "topp 3 vinnere og tapere i årets overgangsvindu"

Link her

 

Stabæk på topp, RævBK på bunn. I like it. :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I DN i dag (av alle steder) er det en artikkel om Stabæks juniorlag og trener Antoni med flere . "Her lærer fotballspillere å bruke hodet" er tittelen. Skal prøve å få lagt ut artikkelen om litt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I DN i dag (av alle steder) er det en artikkel om Stabæks juniorlag og trener Antoni med flere . "Her lærer fotballspillere å bruke hodet" er tittelen. Skal prøve å få lagt ut artikkelen om litt.

På nett her, for de som har tilgang...

http://www.dn.no/dnaktiv/2014/08/20/2158/Fotball/p-fysisk-niv-med-cristiano-ronaldo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

I DN i dag (av alle steder) er det en artikkel om Stabæks juniorlag og trener Antoni med flere . "Her lærer fotballspillere å bruke hodet" er tittelen. Skal prøve å få lagt ut artikkelen om litt.

På nett her, for de som har tilgang...

http://www.dn.no/dnaktiv/2014/08/20/2158/Fotball/p-fysisk-niv-med-cristiano-ronaldo

 

Fikk bare opp ingressen på den linken.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hele artikkelen:

På fysisk nivå med Cristiano Ronaldo

 

Fysisk er mange norske fotballspillere på internasjonalt nivå, de må bare få med seg hodet. Stabæks juniortrener mener kvalitetsutvikling av spillere bør begynne allerede på 6-årsstadiet.

 

Thats the price you have to pay to play football, ropes det på gebrokkent engelsk ute på banen.

Hvem trener Antoni Ordinas Pou henvender seg til på fotballbanen i Bærum er uvisst, for sekunder senere har han konfrontert en ny spiller. Ordinas Pou, som blant annet har trenerbakgrunn fra den spanske klubben Atlético Baleares, trener Stabæks juniorlag på andre året nå. Han mener spillerne har en god fysikk. De må bare få med seg hodet.

 

 

 

Mer komplekst enn langrenn

 

Tre, seks, ni!

Ordinas Pou roper enkle regnestykker til spillerne som spiller i lag to og to. Ut ifra om summen er partall eller oddetall skal de løpe enten til høyre eller venstre. Fordi fotball er et taktisk spill, som utover hurtighet krever motorikk, teknikk og spillforståelse, gjør de øvelser som involverer mange elementer på en gang. Pål Berg som er utviklingsansvarlig i klubben, er ikke helt enig i forrige ukes utspill fra Olympiatoppen om at fotballspillere spiller for mye og trener for lite.

 

Fotball er mye mer komplekst enn for eksempel langrenn, kulestøt eller sykling. Du har ti medspillere og 11 motspillere du skal forholde deg til. Da skal man utvikle langt mer enn oksygenopptak og teknikk, sier Berg og fortsetter:

Martin Ødegård (Strømsgodsets stortalent, journ.anm.,) for eksempel har eksepsjonell teknikk og balanseferdigheter samt spillforståelse, men han løper ikke lengre eller raskere enn mange andre, sier Berg.

 

Motivert hybelboer

Harald Holter (18) sitter på en fotball på sidelinjen og ruller støl muskulatur. Han spilte a-lagskamp igår og skal restituere med jogging og tøying. At han flyttet fra Grue i Hedmark til Bærum for å gå på NTG og spille fotball, mener Berg innebærer en forpliktelse som vitner om riktig motivasjon. Han ønsker flere spillere med lignende motivasjon og drivkraft.

Video: http://bcove.me/ofmg8fby

Det betyr ikke nok for dem til at de fighter for å komme inn i troppen. Nedover i Europa betyr det å få spille proffotball trygghet, mat og sikkerhet for familien, sier Berg som mener det økonomiske styrer mye av motivasjonen.

Våre juniorspillere velger ofte å gi opp fotballkarrieren hvis de ikke får tippeligakontrakt. Betalte studier i USA med fotballstipend er et godt plaster på såret. Resten går rett på videre utdannelse kombinert med spill i lavere divisjoner.

 

 

Atletisk norsk ungdom

 

Etter to timer skole har guttene en treningsøkt hver dag klokken 10.00. Vi tester høyde og vekt for å oppdage vekstfasene som gjør at vi må regulere treningen.

Hvis spilleren er moden og ligger langt foran fysisk, hender det vi flytter ham et hakk opp, men da er det også åpent for å flytte ham ned en gruppe igjen, forklarer Berg.

Ute på banen er treningen avsluttet og guttene lunter mot garderoben. Ordinas ser ut til å ha fått ned pulsen noen hakk nå.

 

Du må være skuespiller der ute, sier han om det energiske showet han nettopp har vist oss.

Fysisk er det mange her som er en Cristiano Ronaldo, men de må få med seg hodet. De løper rundt i sin egen verden. Så spør jeg: «hvorfor gjorde du akkurat det?», så trekker de på skuldrene og sier de vet ikke. Jeg vil ha mer lidenskap, sier han.

Ordinas er likevel imponert over det allsidige aktivitetsnivået til norsk ungdom.

De sykler til skolen, og har masse aktiviteter i skolegården. Norsk ungdom er veldig atletiske, sier han.

I klubben vil han gjerne spesialisere tidligere.

Dette er ingen barnehage, vi må forbedre kvaliteten på spillerne allerede i 612 årsalderen. Det er da det skjer. Det er da du lærer mest.

 

«Skihopp gjorde meg god»

 

 

OSLO: Tidligere fotballproff, Stig Inge Bjørnebye vet ikke hvor han hadde vært i dag om han hadde rendyrket fotball fra ung alder. Han tror likevel skihoppingen bidro til en positiv allsidighet.

Jeg drev med skihopping om vinteren og ser ikke på det som noe drawback for fotballkarrieren min. At jeg hoppet i de store hoppbakkene om vinteren, gjorde at jeg fikk testet ut grensene mine mentalt. Samtidig var barmarks­treningen relevant med spenst, koordinasjon og eksplosivitet.

Stig Inge Bjørnebye (44) spilte store deler av sin karriere som fotballspiller i Liverpool FC. Han presiserer at hans opplevelse av allsidighet er subjektiv.

Jeg eller noen andre vet ikke hva som hadde skjedd om jeg bare hadde spilt fotball. Men jeg har ingen tro på tvang eller overorganisering, sier Bjørnebye som nå er utviklingssjef i Norges Fotballforbund.

Der er han fagansvarlig for spillerutvikling, trenerutvikling og klubbutvikling. Han er ikke overbevist om at tidlig spesialisering er veien å gå.

 

Hvis man begynner å overstyre egen vilje og interesse tror jeg det går utover motivasjonen. Det skulle jo være interessant å se hvor mange spillere som går med i dragsuget for å klare å produsere den ene a-lags­spilleren, sier han.

Som utviklingssjef ser Bjørnebye til de beste lagene i Europa og verden, men også kvinnelandslaget her hjemme.

For de på kvinnesiden vil debatten hvor det raljeres om at norsk fotball ligger i avgrunnen oppleves unyansert. Kvinnefotball er snart verdens nest største idrett, og vårt lag vant EM-sølv sier han og utdyper:

Et mål for oss å er ha best kvalitet på spillet, fra topp­klubbene og ut i de 2000 breddeklubbene. Da er det viktig å erkjenne at det er en del å gå på, og de områdene må vi ­definere, sier han.

Et lyspunkt i norsk fotball er Strømsgodsets stortalent Martin Ødegaard. Han blir ofte trukket frem som et eksempel på en spiller som har gjort en del riktige valg. Bjørnebye mener ungguttens drive er en vesentlig egenskap for å lykkes.

Hjelper det med god fysikk, godt treningsapparat og flotte idrettsanlegg hvis det mentale ikke er på plass?

Nei, og det er ikke et kontroversielt svar. Hemmeligheten bak Martin Ødegaard er at han har en egen drive. Den som har æren for å ha utviklet Martin Ødegaard er han selv. Det og et godt miljø. Han har helt sikkert hatt god veiledning både hjemme og i klubb, i tillegg til at han har hatt nøkkelen til ballskapet.

edit: fjernet tags Endret av Maggs
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bjørnebye er en klovn

Hva er det som er så galt med det han sier? Han presiserer at det er hans egen, subjektive erfaring, og jeg opplever ikke at han motsier det som står lenger opp i artikkelen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Bjørnebye er en klovn

Hva er det som er så galt med det han sier? Han presiserer at det er hans egen, subjektive erfaring, og jeg opplever ikke at han motsier det som står lenger opp i artikkelen...

 

Det som er galt med Bjørnebye er at han bruker seg selv som eksempel på at manglende spissing både ift. antall idretter unger driver med samtidig og hvor sent en aldersmessig blir utviklet ift. fotball ikke er til hinder for at en kan bli en god fotballspiller. Historien om at han vurderte å legge opp som fotballspiller ett år før han debuterte på landslaget har han fortalt mange ganger. Problemet er at han er unntaket fra hovedregelen, og ikke motsatt. NFF sin satsing på og holdning til barne- og ungdomsfotball står til stryk. Det er innovative klubber som Stabæk som står for utviklingen av fotball i Norge, og NFF er helt usynlig.

Endret av Blanzinho
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som er galt med Bjørnebye er at han bruker seg selv som eksempel på at manglende spissing både ift. antall idretter unger driver med samtidig og hvor sent en aldersmessig blir utviklet ift. fotball ikke er til hinder for at en kan bli en god fotballspiller. Historien om at han vurderte å legge opp som fotballspiller ett år før han debuterte på landslaget har han fortalt mange ganger. Problemet er at han er unntaket fra hovedregelen, og ikke motsatt. NFF sin satsing på og holdning til barne- og ungdomsfotball står til stryk. Det er innovative klubber som Stabæk som står for utviklingen av fotball i Norge, og NFF er helt usynlig.

 

Det er alltid verdifullt med noen som balanserer en debatt og evner å dra inn andre perspektiver. Når Bjørnebye snakker om å overstyre egen vilje og bevare motivasjonen, snakker han faktisk om det viktigste av alt for å få frem gode fotballspillere. Dessuten viser alle studier at variert trening i barneårene gir det beste grunnlaget for fremtidige toppatleter; Bjørnebye er således alt annet enn et unntak. Man trenger ikke nødvendigvis være på en fotballbane for å utvikle teknikk, motorikk, eksplosivitet, balanse, utholdenhet, sunne holdninger og toppidrettsmentalitet. Det finnes vel så gode treningsmiljøer og -metoder for dette innen langrenn, friidrett, turn osv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Det som er galt med Bjørnebye er at han bruker seg selv som eksempel på at manglende spissing både ift. antall idretter unger driver med samtidig og hvor sent en aldersmessig blir utviklet ift. fotball ikke er til hinder for at en kan bli en god fotballspiller. Historien om at han vurderte å legge opp som fotballspiller ett år før han debuterte på landslaget har han fortalt mange ganger. Problemet er at han er unntaket fra hovedregelen, og ikke motsatt. NFF sin satsing på og holdning til barne- og ungdomsfotball står til stryk. Det er innovative klubber som Stabæk som står for utviklingen av fotball i Norge, og NFF er helt usynlig.

 

Det er alltid verdifullt med noen som balanserer en debatt og evner å dra inn andre perspektiver. Når Bjørnebye snakker om å overstyre egen vilje og bevare motivasjonen, snakker han faktisk om det viktigste av alt for å få frem gode fotballspillere. Dessuten viser alle studier at variert trening i barneårene gir det beste grunnlaget for fremtidige toppatleter; Bjørnebye er således alt annet enn et unntak. Man trenger ikke nødvendigvis være på en fotballbane for å utvikle teknikk, motorikk, eksplosivitet, balanse, utholdenhet, sunne holdninger og toppidrettsmentalitet. Det finnes vel så gode treningsmiljøer og -metoder for dette innen langrenn, friidrett, turn osv.

 

Jeg vet ikke helt hvilke studier du viser til, men mitt inntrykk er at det er vel så mange som tar til orde for at spesialisering på en idrett så tidlig som mulig er det beste for å utvikle seg. Dessuten er vel fotballtreningene som ihvertfall Stabæk praktiserer lagt opp slik at en nettopp utvikler teknikk, motorikk, eksplosivitet, balanse, utholdenhet, sunne holdninger og toppidrettsmentalitet. Det er ikke noe som tyder på at en blir en bedre fotballspiller av å drive med skihopp i den tiden en kunne har trent fotball - tvertimot. At det må ligge en topp motivasjon i bunn er jo en selvfølge.

 

For en som har fulgt barne- og ungdomsfotballen gjennom snart 15 år er det imidlertid et tankekors hvor lite NFF og SIB har bidratt med i denne forbindelse,

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå var jo poenget til Bjørnebye at det å kutte ut en eller flere idretter for fokusere på kun én ikke er et alternativ for alle - for mange kan det være en motivasjonsdreper. Og det blir for dumt å late som at fotballen i Norge er så profesjonell og kompetent i forhold til andre idrettsgrener at de taper mye kvalitetstrening på det. Realiteten er oftere motsatt. Når du nevner spissing, så handler det mer om å sette igang med et ordentlig, målrettet treningsopplegg under gode trenere fra tidlig alder fremfor å bare drive med lek uten mål og mening helt opp i tenåringsalder enn at det er nødvendig å kutte ut andre idretter.

 

Stabæk har sikkert et veldig godt treningsopplegg for alle alderstrinn nå, men det koster. Å betale 15-30000,- i året er ikke et alternativ for alle, og det trenger ikke ha noe med hvor talentfull eller motivert guttungen er.

 

Hva mener du NFF burde bidra med utover å utdanne trenere, betale for ballbinger og treningsfasiliteter og organisere krets- og landslag?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Var det ikke et eneste ord om Godset-Stabæk på Fotballkveld i går eller er det PVR-boksen min som avslutta for tidlig?

 

Det er ikke uvanlig at fredags- og lørdagsmatchene ikke får plass i Fotballkveld på søndagen.

Endret av Slum
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Greit nok at Tandberg ikke liker Stabæk; jeg synes uansett det er noe "gammel-stabæksk" ved han. Sånn passe breial. Og det er da også lov å være litt stor i kjeften når du får til det som Bærum SK har fått til. Ikke er jeg overrasket over den gode sesongen deres heller. De var f.eks. et mye bedre lag enn oss i treningskampen i vinter, og at de kom til å bli sterkere enn mange av de lagene vi møtte i førstedivisjon var ikke så vanskelig å se. Det eneste som irriterer meg ved Bærum SK er det lite konstruktive og fruktbare forholdet til Stabæk, men akkurat det er nok vel så mye på Stabæks kappe...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synd at Tandberg avslører at hans forhold til Stabæk gjør at spillerne avskjæres fra å være aktuelle for "storebror"... Uproft. Særlig i en tid der Bærum kanskje er avhengig av et OK forhold til Stabæk.

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...