Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Vi kan leve med at Ingebrigt Steen Jensen ikke lenger fronter klubben, med sine spinnville idéer som aldri var i nærheten av realisering.

 

Fin tekst og bra poeng, men det jeg har tatt med i quoten er vel en relativt historieløs påstand?

 

Jeg vil heller tørre å påstå at det er overaskende mange av tankene og ideene til Ingo som har blitt realisert...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Vi kan leve med at Ingebrigt Steen Jensen ikke lenger fronter klubben, med sine spinnville idéer som aldri var i nærheten av realisering.

Fin tekst og bra poeng, men det jeg har tatt med i quoten er vel en relativt historieløs påstand?

 

Jeg vil heller tørre å påstå at det er overaskende mange av tankene og ideene til Ingo som har blitt realisert...

 

 

Jæjæjæ, detaljer. Det mange forbinder med ingo er sånne ting som "Barcelona og Bruce Springsteen i åpningskampen på TA". Det ble som kjent ikke realisert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


SUPPORTERBLOGG: For å tiltrekke seg oppmerksomhet, er enhver fotballiga avhengig av noen lag som skiller seg ut – ikke bare sportslig, men profilmessig.

I norsk fotball har det vanligvis ikke manglet på disse klubbene. Se bare på denne siden av årtusenskiftet: Starts askeladdsesong i Tippeligaen i 2005, Aalesund og Fredrikstad som rykket opp til Tippeligaen og sjarmerte hele landet med sin enorme publikumsoppslutning, Sarpsborg 08s kompromissløse naive angrepsfotball som til slutt ble belønnet med Tippeliga-spill, mitt eget Stabæks artistgalleri og annerledestenkning som endte med kanskje tidenes beste Tippeliga-lag og et overlegent seriegull i 2008.

 

I dag er situasjonen annerledes. Start spiller ikke makrellfotball og trekker knapt tilskuere lenger. Aalesund og Fredrikstad har tapt flere tusen tilskuere, sistnevnte sliter med å finne veien ut av OBOS-ligaen. Sarpsborg 08 har ikke scoret mål på årets fire første Tippeliga-kamper. Selv mitt eget Stabæk er blitt en litt mer grålig, fornuftig gjeng. Deler av meg liker det. Som samfunnsviter har jeg en trang til å sette pris på de som søker stabilitet. Etter den vanvittige pengebruken på sent 2000-tall, har Tippeliga-klubbene funnet et ansvarlig økonomisk spor, og satser på å bygge opp norsk fotball stein for stein. Man utvikler nye stortalenter som Ødegaard, Selnæs, Berge, Thorsby og Zekhnini, som herjer i Tippeligaen i et år eller to før de blir solgt utenlands for solide pengesummer. Fra utlandet satser man på å hente billig, men solid. Og man satser på å fylle tribunene man har, framfor å gå løs på gigantiske, stormannsgale stadionprosjekt. Alt dette liker jeg.

 

- Ufattelig at det er lønninger i 3.divisjon

 

Men samtidig stiller jeg ofte spørsmålet – har vi mistet noe på veien?

 

Da alle satset stort på 2000-tallet, var det klart at det måtte gå galt før eller siden. Nesten alle klubbene som bygget nye stadion, hadde budsjetter som var totalt avhengige av rike onkler, eller toppresultater i serien og Europa-spill. Det var nødt til å skjære seg. Men var det virkelig nødvendig å miste alle ambisjonene, all gnisten, alle drømmene i samme slengen?

 

Til tross hodesmellen i cupen: Azar Karadas klar mot Rosenborg

 

I dag er de store sjarmørene i Tippeligaen klubber som Odd og Strømsgodset. For all del, de kan spille veldig fin og morsom fotball på gode dager. Men hva er egentlig den store sjarmen ved dem? Når de trekkes fram, er det ikke fordi de har de store ambisjonene om å lære Europa bokstaven Æ, eller fordi de sender 15 busser til Oslo for bortekamper. Det er fordi de driver sunt og fornuftig, de går i pluss, og de satser av nødvendighet på lokale spillere. Hvor i alle dager er x-faktoren?

 

 

Syv grunner til påskeferie i Bærum

 

Hva er det med Odd som kan sjarmere landet i senk? Sindige telemarkinger som bruker lite penger, og har en fin kombinasjon av lokalt talent og vrakgods fra andre klubber som de har klart å foredle. Profilen deres – det de ønsker å kringkaste til det norske folk – er «se så flinke vi er». Det er artig for Odd-tilhengere som har levd gjennom magrere tider, men kan vi virkelig skape engasjement for norsk fotball på denne måten? Vi i Stabæk venter på nytt stadion. Vi venter på å bli ferdige med den økonomiske hestekuren. Det er greit. Vi kan leve med at Ingebrigt Steen Jensen ikke lenger fronter klubben, med sine spinnville idéer som aldri var i nærheten av realisering. Men hva sitter vi egentlig igjen med? «Se så flinke vi er!» - igjen. Hvordan i all verden forventer vi at vi skal bli noe annet enn parentes i norsk fotball med en slik målsetning? Hvordan forventer vi at vi skal kunne holde oss stabilt i Tippeligaen?

 

På søndag møtes Sarpsborg 08 og Stabæk. to lag som har mistet det som gjorde dem spesielle. Som har blitt to i mengden. Jeg kommer selvfølgelig til å stå på bortetribunen, for jeg er en av dem som ikke kan tenke meg et liv uten klubben. Men norsk fotball trenger ikke bare sånne som meg. Og det bør bekymre alle at mange av klubbene som gjorde norsk fotball morsom for nøytrale tilskuere, er blitt en del av den gemene, jevne, uambisiøse mengden.

 

Den nådeløse kulturministeren, Zlatan, Messi og de store avsløringene er blant temaene i denne ferske utgaven av Aftenpodden Sport. Last ned eller lytt i Itunes eller sveiv i gang på direkten her nå:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi spilte på ullevaal i 95 som vel var en av de første store drømmene. RIktignok ikke i cupfinalen, men derimot i tippeligaen. Cupfinalen spilte vi 3 år senere, vi husker hvordan det gikk. Uten Ingo hadde vi vel vaket rundt i 4-5. div fortsatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ta selvkritikk for formuleringen. Selvfølgelig hadde vi ikke vært et Tippeligalag uten Ingo.

 

Det jeg ville fram til, er at slike konsepter som "blaa barbeque" fra tidlig 2000-tall, og enkelte utspill som har kommet i senere år, ikke nødvendigvis er særlig produktive.

 

Men ok, jeg burde ha brukt et annet eksempel. Jeg legger meg flat.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det jeg merker meg er at det på Sotahjørnets nettsider er en lang artikkel fra bare noen dager siden om hvor smålig NFFs delegat er, som bortviste innspillingslederen deres på Toppserie-streamingen fordi han ikke hadde "riktig" vest på seg. Det finnes ingen slik regel, det har de rett i. Da er det kanskje litt rart å bruke veldig mye krefter på å kreve utestengelse av IAO fordi han står bak målet, når det ikke er omfattet av noen regel...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er ikke poenget her at det faktisk finnes en regel? Den omtaler klart "treneren og øvrige ledere", og det må vel være ganske klart at en sportslig leder går innunder hvem de tenker på som "øvrige ledere".

 

Dette avgjorde selvsagt ikke kampen, og Enga svarer vel egentlig ganske godt når de sier at de ikke gidder å protestere. Men her må det vel være mulig å innse at IA ikke fulgte reglene, og at han må forberede seg på å holde seg i teknisk sone i fremtiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vil ikke den tolkningen gjøre det ganske meningsløst å registrere trenere generelt sett? Vi kunne satt kona til Billy på benken, og definert Billy som "supporter" og latt han gå rundt som han vil?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


IA får en smekk på fingrene. Regelen her er i beste fall utydelig, ettersom ingen reagerte på at han oppholdt seg utenfor teknisk sone i hele fjor. Dette til tross for at det fikk svært mye medieoppmerksomhet i forbindelse med den magiske snuoperasjonen mot Lillestrøm.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er en regel som gir rom for tolkning. Hva om Espen Moe hadde stått der? Ingebrigt? Jeg skjønner at de ikke vil ha trenere og assistenter rundt hele banen, men om noen står bak et reklameskilt der det like gjerne kunne vært en tribune med ropende tilskuere kan jeg ikke se noe kritikkverdig. Man kan ikke tvinge alle klubbens ledere til å sitte på benken heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men det var ikke noen tribune der. IA får gå rundt på et område som er stengt for vanlig publikum.

 

Jeg er helt enig med det Engas representant som sier at dette egentlig er en ikke-sak. Det er egentlig ikke så farlig som et enkelttilfelle. Samtidig tenker jeg at fotballen må lage seg et regelverk som ikke straffer de som følger det. Kan noen sette en keepertrener til å stå bak egen keeper for å coache underveis? Sånn unntatt at det ville sett teit ut om keeperen står med ipad og diskuterer med keepertreneren sin underveis synes jeg det er helt greit. (Selvfølgelig så lenge det gjelder begge lag. Jeg vet ikke om IA fikk lov til dette fordi det var Nadderud.) Men jeg synes vel også at det blir dumt om lag begynner å ha trenere rundt hele banen for å gi instruksjoner. Så kanskje det er greit at reglene er som de er, og i så fall burde vi også følge dem

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Josimar la i går ut følgende meldingen på Facebook: Ny utgave er nettopp sendt til trykk med bla. en taktisk trendrapport og en stor feature på bronselaget.

 

Regner med at det da siktes til Stabæk. Spent på hva de nå skal gulpe opp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...