Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Tja...vet ikke om det er så rallete jeg. Faktum er at den økonomiske modellen i norsk fotball ikke er bærekraftig i det lange løp. Ingos tiggeaksjoner er bare et brukbart eksempel for MP å bruke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Problemet med denne artikkelen er først og fremst at den er totalt meningsløs. Han trekker frem flere godt kjente fakta, og putter det inn i en kontekst der han fremstiller det som at Alan sin signering er et resultat av klubben sin tigging fra intetanende privatpersoner som ikke vet bedre. Gjesp.

Endret av hdaniels
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Alle fotballklubber driver "på andres regning", enten det er sponsorer, tilskuere eller pølsekjøpere.

 

Derimot er begrepet "å drive på andres regning" ofte synonymt med å ta opp lån og ikke betale tilbake. (Også kjent som "gammel moro") Det Ingo og co har gjort her er virkelig noe helt annet. Her ber man om penger, og om man får dem så bruker man dem. Ikke noe galt i det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Problemet med denne artikkelen er først og fremst at den er totalt meningsløs. Han trekker frem flere godt kjente fakta, og putter det inn i en kontekst der han fremstiller det som at Alan sin signering er et resultat av klubben sin tigging fra intetanende privatpersoner som ikke vet bedre. Gjesp.

Syns Ingo svarer fint på kritikken, og hvem tar MP seriøst?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mener Morten Pedersen at det offentlige skulle betale for fotballen? Om vi ønsker å bruke penger på en tur til Spania eller å ha Alan på laget er vel opp til oss? Vi vet vårt eget beste og kejnner våre egne preferanser bedre enn MP gjør.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


vil ikke kalle det tigging når den investerende part primært er motivert av å øke sin egen sjanse for utbytte (i form av glede, sjelefred, mening med livet osv). Men "mr. Stabæk, Ingebrigt Steen Jensen har gjort investering i fortsatt TL-kontrakt til et godt virkemiddel for klubben" lager ikke headline. Det vet jo en gammel journalistrev

Endret av steakhouse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Syns Ingo svarer fint på kritikken, og hvem tar MP seriøst?

Link til svar?
Fra Ingos facebookprofil:

Interessant og kritisk fra Morten Pedersen i Dagbladet. Men han overser én helt fundamental ting: Folk blir GLADE over å kunne bidra! Stort sett hver eneste bidragsyter har sendt meg en sms, en mail eller en melding på Facebook, og felles for nesten alle er smiljefjesene. Når du bryr deg om noe, er det moro å bli involvert. Det gir den gode følelsen av å være med på noe som er viktig. Det skaper eierskap og stolthet. Bare se til søndag. Tipper det for første gang i år blir smekkfullt på Nadderud, fordi publikum kan se på og vite at de har gjort en forskjell. Mye morsommere enn å lene seg tilbake og klage.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Syns Ingo svarer fint på kritikken, og hvem tar MP seriøst?

Link til svar?
Fra Ingos facebookprofil:

Interessant og kritisk fra Morten Pedersen i Dagbladet. Men han overser én helt fundamental ting: Folk blir GLADE over å kunne bidra! Stort sett hver eneste bidragsyter har sendt meg en sms, en mail eller en melding på Facebook, og felles for nesten alle er smiljefjesene. Når du bryr deg om noe, er det moro å bli involvert. Det gir den gode følelsen av å være med på noe som er viktig. Det skaper eierskap og stolthet. Bare se til søndag. Tipper det for første gang i år blir smekkfullt på Nadderud, fordi publikum kan se på og vite at de har gjort en forskjell. Mye morsommere enn å lene seg tilbake og klage.

Ta den MP
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jørn Andersen i stort intervju: Slik er livet i Nord-Korea

SHAH ALAM (VG) Jørn Andersen (53) har vært nordkoreansk landslagssjef i tre og en halv måned. I dette intervjuet forteller han for første gang om livet inne i det lukkede landet.

Av Trond Johannessen 18. august 2016

Del på Facebook Tweet Del på Google+

Akkurat nå er kona Ulla «hjemme» i Pyongyang. Jørn Andersen prøver å få orden på Nord-Koreas treningsleir i Malaysia.

 

Det er ikke alltid like lett.

 

10 over Irak i den første offisielle kampen ga ham en strålende start i sin nye jobb, men i går kveld fungerte det dårligere.

 

På treningsfeltet til universitetet UiTM i byen Shah Alam, rett vest for Kuala Lumpur, skulle det nordkoreanske laget trene klokken 18.00. Men da de kom dit var det kamp der, og ingen kunne svare på hvor lenge den varte. Den norske treneren ble mer og mer oppgitt, mens de fleste spillerne koste seg med en runde petanque i bakgrunnen.

 

Jørn Andersen ga klar beskjed om hva han synes om forsinkelsen. Han er vant til tysk disiplin, og uvant med malaysisk arrangør-rot. Heller ikke hans godt engelsktalende «stabssjef», Choe Nam Hyok, var like rolig som han pleier.

 

Bakgrunn: Andersen tok over trenerjobben i Nord-Korea

 

Etter en halvtime marsjerte treneren med seg laget til en annen bane, en dårlig kunstgressvariant, men bedre enn ingenting. Mens solen forsvant og ballen ble mindre og mindre synlig, pisket Jørn Andersen spillerne i angrep, fortsatt i over 30 grader.

 

Det er liten tvil om hva han er ute etter; her er det full fart frem, mange avslutninger og ballen langs bakken.

 

IMG_2308 copy

SLIK GJØR VI DET! Inne på verdens største stadion, Rungrado 1. mai-stadion, tegner og forteller Jørn Andersen hvordan han vil at laget skal opptre. Foto: PRIVAT

«Pali, pali, pali», skriker Fredrikstad-mannen på et av de få nordkoreanske ordene han behersker. Det betyr «raskere, raskere», og etter å ha brukt mye tid på defensiv organisering, handler nå det meste om å flytte ballen fortere i lengderetningen. Andersen peker og gestikulerer og teller høyt etter hver scoring, uten at det må oversettes, men ellers trenger han hjelp med kommunikasjonen.

 

Han liker den nye jobben sin. Han liker seg i Asia, der han opplever at spillerne er mer lærevillige enn i Europa. Men han misliker å snakke om Nord-Korea og politikk.

 

Jeg er her for å gjøre en jobb. Politikk er ikke temaet mitt, sier han i det første vestlige intervjuet han har gjort om en av de mest spesielle trenerjobbene i fotballverden.

 

Han snakket med sportsavisen i Pyongyang for tre uker siden, og etter det har folk begynt å vinke til ham under løpeturene (annenhver dag) langs elven Taedong.

 

Men hvordan i all verden ble en mann fra Haldenveien i Borge i Fredrikstad tidenes første utenlandske nordkoreanske trener?

 

Kontakten kom allerede i slutten av november i fjor. Da fikk jeg en henvendelse via et agentfirma i München med spørsmål om jeg kunne være interessert, forteller han.

 

Nord-Korea ville ha inn europeisk innflytelse. Spillerne var taktisk uskolerte og ledelsen ønsket seg tysk disiplin og organisering. Valget falt på mannen som scoret 23 mål på 22 kamper for Vålerenga i 1985, ble hentet av Nürnberg etter den sesongen og har vært utenlands som spiller og trener i 31 år. I 1989/90 ble han tidenes første utenlandske toppscorer i Bundesliga, med 18 mål for Eintracht Frankfurt. Han har tysk statsborgerskap, men er jo norsk og svarer «Im Norwegian» da en mann kommer bort og spør hvor han er fra.

 

Hva tenker man når en slik trenerhenvendelse kommer?

 

At dette føles fremmed. Jeg visste jo ikke så mye om landet. Men jeg brukte tid på å sette meg inn i hvordan sporten og fotballen drives, hadde tre-fire positive møter med dem i München. Etter hvert ble jeg mer og mer begeistret og interessert, og i midten av april bestemte jeg meg for å takke ja.

 

1. mai reiste en spent Jørn Andersen til Pyongyang, via Beijing, med det statlige flyselskapet Air Koryo.

 

IMG_1944 copy

UTSIKTEN: Dette ser Jørn Andersen når han drar gardinene til side på suiten sin. Foto: JØRN ANDERSEN

IMG_1861 copy

BOR PÅ HOTELL: Her bor den nordkoreanske landslagssjefen sammen med sin kone, i 30. etasje på hotell Koryo i Pyongyang. Foto: JØRN ANDERSEN

IMG_1944 copy

UTSIKTEN: Dette ser Jørn Andersen når han drar gardinene til side på suiten sin. Foto: JØRN ANDERSEN

IMG_1861 copy

BOR PÅ HOTELL: Her bor den nordkoreanske landslagssjefen sammen med sin kone, i 30. etasje på hotell Koryo i Pyongyang. Foto: JØRN ANDERSEN

 

Jeg visste ikke hva jeg dro til, men det har vært en svært positiv opplevelse. Så langt er vi veldig godt fornøyd, sier han og snakker om seg selv og kona Ulla, som han synes det er «veldig godt å ha der». De bor i en suite i 30. etasje på hotell Koryo.

 

Det er mye jobb. Det blir ikke mye tid til annet enn å tenke på fotball, spise, slappe av og prøve å trene litt.

 

Foreløpig har kontakten med barna Niklas (28) og Lisa (25) foregått via Skype. På internett følger Jørn Andersen også godt med på hva som skjer i europeisk fotball, helt ned på norsk Obosliga-nivå, blant annet har han sett flere av kampene til gamleklubben Fredrikstad via streamingsider.

 

Jeg har privatsjåfør, egen sekretær og oversetter, og alt legges til rette for at jeg skal kunne gjøre jobben best mulig, sier Andersen og viser frem bilder av seg selv og kona på golfbanen, av hotellet og byen og restauranter han spiser veldig god mat på. Og av banen de som oftest trener på, Rungrado 1. mai-stadion, der noen hevder at det skal være 150 000 seter, mens andre nettsteder opererer med en kapasitet på 114 000. Enorm er den, uansett.

 

Treningsforholdene i Pyongyang er veldig bra, sier landslagssjefen, som irriterer seg litt over mer humpete underlag under reisen de nå er ute på; først en drøy uke i Malaysia, med to kamper mot Irak. I dag får spillerne en dags hvile på stranden i Port Dickson, halvannen times kjøring sørover.

 

IMG_2718 copy

PAR I GOLF: Jørn Andersen er glad for at han har med seg kona Ulla. Her under en golfrunde i Nord-Korea. Foto: PRIVAT

Det fortjener de. Flere av dem spilte sin første landskamp, de har jobbet hardt lenge og vi vant. På veien tilbake igjen tar vi dem også med inn til Kuala Lumpur en tur. Det er viktig for stemningen i gruppen, sier Jørn Andersen, Puma-kledd fra øverst til nederst, kledd opp av en annen tidligere Nürnberg-spiller; Bjørn Gulden, han som nå reiser rundt som Usain Bolts sponsorsjef i Rio.

 

Etter søndagens andre møte med Irak drar Nord-Korea videre til Shanghai for å spille mot De forente arabiske emirater 24. august, før de reiser hjem og håpet er at det også skal bli en kamp eller to i Pyongyang denne høsten.

 

Andersen har for det meste oppholdt seg i hovedstaden så langt, med noen få unntak, men kona har vært på flere turer, blant annet fem dager på fjelltur på den andre siden av landet.

 

Folk fra forbundet tok henne med seg, og hun mente det nesten var som å være i Østerrike. Jeg har vært noen små turer ute av byen, spilt golf blant annet.

 

Hvordan er det utenfor byen?

 

Det er mye natur, mange åkrer. Det er selvsagt ikke moderne overalt, men slik er det jo i mange land, også i Sør-Europa og afrikanske land, for eksempel.

 

Men dette er et lukket diktatur og veldig omstridt land. Hva sier du når du blir spurt om hva du mener om regimet?

 

At jeg ikke har noen kommentar til det. Jeg er her for å gjøre en jobb. Det er mitt fokus.

 

Flere har vært kritiske, som Lars Bohinen. I et intervju med Dagbladet uttalte han at det er «forkastelig» at Andersen har tatt jobben. Andre igjen, som landslagssjef Per-Mathias Høgmo, har vært langt mer positive. «Dette er gøy. Det ligger så mange interessante aspekter i det hele. Da vil jeg ønske Jørn veldig lykke til», uttalte Høgmo til NTB da det var klart.

 

Det interesserer meg ikke så veldig hva andre mener. Alle står fritt til å ha egne meninger. Jeg vil ikke snakke så mye om det. Jeg har det bra, og har fått mange flere positive enn negative reaksjoner. Jeg har snakket med mange personer i Nord-Korea, blant annet en uformell prat med en utenlandsk journalist over noen øl. Han sier for eksempel at det skrives veldig mye negativt om landet, uten at alt det er riktig.

 

Jeg vil fokusere på fotballen og ikke på noe annet. Jeg forholder meg ikke til myndighetene, bare fotballforbundet. De er medlem av FIFA, som alle andre land.

 

Og forbundet jobber uavhengig av myndighetene i landet?

 

Det vet jeg ikke.

 

Har du møtt Nord-Koreas leder Kim Jong-un?

 

Nei. Hvorfor skulle jeg det? Jeg er der for å gjøre en jobb med fotballen.

 

Du skrev i en blogg at fotballen kan bygge broer. Hva mente du med det?

 

Jeg tror i hvert fall ikke det er negativt at de har en trener med mange kontakter utenlands.

 

Jørn Andersen har planer om å ta med seg laget sitt til Tyskland eller Østerrike på en treningsleir allerede i oktober, og er opptatt av at nordkoreanske spillere får vist seg frem utenlands.

 

Jeg er i landet for å utvikle landslaget, men også for å bygge opp et system som gjør at talentene får bedre forutsetninger for å lykkes. Forbundet ønsker selv at flere spillere skal få sjansen i utlandet. De ser at sørkoreanske og japanske spillere lykkes i store ligaer, og det er like store nordkoreanske talenter. I Italia har vi et samarbeid der flere får sjansen til å utvikle seg på en fotballskole. Et par av dem er ønsket av mange klubber, men de er ennå ikke 18 år.

 

Landslagssjefen jobber mange timer hver dag, det har vært opptil ti treninger i uken og det tar lang tid å sette seg inn i alt, for eksempel skaffe seg en oversikt over alle spillerne.

 

Jeg brukte den første måneden til å finne et nytt lag som jeg kunne bygge opp, og har tatt ut mange unge. Nå har vi jobbet tett sammen i tre måneder. Det er som å være en klubbtrener, sier Andersen, men poengterer likevel at det er én stor forskjell, og den kan være problematisk: Det blir for få kamper.

 

Det hjelper ikke å trene og trene. De må også spille kamper. Man må ha begge deler. Slik det er nå så er det ikke noe seriespill, men seks store turneringer, én annenhver måned, forteller han.

 

Han har allerede kommet med et forslag som langt på vei vil revolusjonere den hjemlige fotballen i Nord-Korea.

 

Det er et problem at spillerne ikke får regelmessig kamptrening. Jeg ønsker at de skal ha et seriespill fra mars til november, på vinteren er det for kaldt. Jeg tror det er nødvendig, og jeg føler at de lytter til meg. Det kan være noe på gang, så vi får se. Et annet poeng er at de beste lagene i serien da helst bør få delta i Asia-cupene, slik at de blir matchet internasjonalt. Andersen ønsker også flere landskamper.

 

Du har en kontrakt på åtte måneder, og Nord-Korea er ute av VM i 2018. Det virker litt kort og merkelig kanskje, hva får du gjort på den tiden?

 

Dette var jo nytt for begge parter, og jeg var ikke interessert i å skrive en lang kontrakt. Jeg visste ikke hva som ventet meg, visste ikke noe hvordan det ville være i landet. De månedene jeg har vært der har vært veldig positive, så får vi se hvordan det blir utover høsten. Det er ikke umulig at jeg fortsetter, jeg har en opsjon på ett år til.

 

Jørn Andersen trives i Asia, og det er ingen fremmed tanke å fortsette på dette kontinentet, uavhengig av hva som skjer med Nord-Korea-jobben. Det kinesiske fotballmarkedet er for eksempel i voldsom vekst.

 

Det er grunn til å anta at du tjener godt. Har du «Bundesliga-lønn», for å si det sånn (og da snakker vi om et tosifret antall millioner i sesongen)?

 

Nei, nei. Jeg har en god landslagstrenerlønn, men ikke på nivå med de beste landslagssjefene i verden. Det er jo noen som skiller seg veldig ut. Men jeg har en god landslagstrenerlønn, det er det jeg kan si om det.

 

LES OGSÅ: Her er din Rooney, Jørn Andersen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godordene ble ikke spart på av ekspertene i "Fotballkveld" på TV2 Zebra... Noen sitater her!

 

(Spm: Hvor ble denne kampen avgjort?) "Den ble avgjort på overgangsmarkedet, IAO og Stabæk gjorde en strålende jobb,i dette vinduet! (...) Stabæk ligger ett poeng over nå, og de kommer til å klare seg, de har såpass mye gode offensive spillere nå,at de plukker nok poeng"- Jesper Mathisen

 

(Spm: Hentet også inn din favoritt?) "Ja det er Muhamed Keita! Jeg elsker å se ham spille fortida... (...) For å være tabloid, så mener jeg det er nok til at Stabæk berger plassen."-Ole Martin Årst

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godordene ble ikke spart på av ekspertene i "Fotballkveld" på TV2 Zebra... Noen sitater her!

 

(Spm: Hvor ble denne kampen avgjort?) "Den ble avgjort på overgangsmarkedet, IAO og Stabæk gjorde en strålende jobb,i dette vinduet! (...) Stabæk ligger ett poeng over nå, og de kommer til å klare seg, de har såpass mye gode offensive spillere nå,at de plukker nok poeng"- Jesper Mathisen

 

(Spm: Hentet også inn din favoritt?) "Ja det er Muhamed Keita! Jeg elsker å se ham spille fortida... (...) For å være tabloid, så mener jeg det er nok til at Stabæk berger plassen."-Ole Martin Årst

 

Men noen som vet hvordan i huleste vi klarte å få tak i Keita? Hva var dealen her? Han leverte jo varene fra første minutt. IAO for president!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I en annen tråd her ble det linket til DTs podcast der dette ble diskutert. Vi får vel være såpass ærlige å si at det virker å ha vært en stor fordel at vi kunne tilby en kortsiktig løsning der Keita selv slipper å binde seg til en klubb for lang tid, noe som gjør veien til en ny proffkontrakt mye kortere når Lech Poznan kontrakten utløper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at det virker opplagt at det var en fordel for oss at vi kunne tilby en korttidskontrakt. Men det kunne da også Godset gjort, og beholdt ham ut sesongen? Så godt han har spilt i år, måtte jo det ha vært aktuelt for dem også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ved min side igår satt en herremann, han skrev flittig med sin godt brukte blyant!

Det ble skrevet på tysk og tallet forran var 77 og ikke minst 8. Begge spiller for oss.

 

Hvem mannen var og hvem han representerte vites ikke, men han gikk i det BH fikk rødt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...