Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


3 timer siden skrev enda en jævla islending:

Det er forskjell på å tyne noen for en sykdom, og å tyne dem for handlinger som har sammenheng med den sykdommen. Spilleavhengighet er en sykdom, å stjele penger fra lagkameratene er en handling. På samme måte som alkoholisme er en sykdom mens fyllekjøring er en handling.

Selvsagt skal vi ikke disse folk for sykdommer, (med unntak kanskje av noen mindre alvorlige ting. Om en motstander kommer tilbake etter å ha stått over kamper grunnet hemoroider blir jeg skuffet om vi ikke adresserer det fra tribunen), men det trenger ikke å bety full immunitet fra å høre alt som kan knyttes på en eller annen måte til sykdommen.

Enig - man har fri vilje, det må være lov å kritisere folks handlinger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så bare for å oppklare:

Vi kan tyne en med asperger for å rope ut fortvilede usammenhengende setninger i offentlige settinger, så lenge vi ikke påpeker sykdommen vedkommende har?

Vi kan tyne en heroinist for å begå innbrudd for å få råd til neste skudd eller fordi han har tisset i buksa, så lenge vi ikke roper «ha ha! du er heroinist!»?

Skjønner dere forsøker å forsvare Forren-ropet her, men er det virkelig her vi ønsker å være? Håper ikke vi ender opp med å la denne ikke-saken bli til at vi går i forsvarsposisjon og forsvarer det å rakke ned på folk i fortvila situasjoner.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er dere på villspor, både islendingen og boie. Handlingen som diskuteres her er selve sykdommen. En spillegal vil pga sykdommen spille bort alle pengene sine for deretter å desperat gjøre alt for å få tak i mer, vanligvis ved å låne eller ta fra sine nærmeste. Det er ikke uvanlig å ta fra egne barn. Dette er IKKE fri vilje. Mener man det annerkjenner man ikke at dette er en sykdom.

Man kan like gjerne si at det er uakseptabelt å disse folk for anoreksi, men at det er innafor å tyne de for at de velger å ikke spise.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev Ace:

Her er dere på villspor, både islendingen og boie. Handlingen som diskuteres her er selve sykdommen. En spillegal vil pga sykdommen spille bort alle pengene sine for deretter å desperat gjøre alt for å få tak i mer, vanligvis ved å låne eller ta fra sine nærmeste. Det er ikke uvanlig å ta fra egne barn. Dette er IKKE fri vilje. Mener man det annerkjenner man ikke at dette er en sykdom.

Tror ikke jeg orker en stor filosisk diskusjon om det, da tror jeg vi bare må være uenig i hva "fri vilje" innebærer. Jeg mener spillingen først og fremst er sykdommen, ikke stjelingen - og så skjønner jeg at valget om å stjele er enklere å ta om man er syk, men å si man ikke har NOE valg blir feil for meg. Du skal ha ganske store personlighetsforstyrrelser for ikke å bli straffet i en straffesak, feks. Det holder ikke å skylde på at man er spillegal.

Om Bill Gates (eller en annen riking) hadde begynt å spille bort store summer ville han altså ikke vært syk før han gikk tom for penger og begynte å stjele?

Første gangen man stjeler for å skjule misbruket/dekke tapet sitt, så tar man et valg. Første dagen man ikke orker å stå opp av sengen fordi man er for overvektig, så tok man et valg. Velger man ikke å snu da, så har du tatt det valget. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev boie:

Tror ikke jeg orker en stor filosisk diskusjon om det, da tror jeg vi bare må være uenig i hva "fri vilje" innebærer.

Det er nok mer å regne som en medisinsk enn en filosofisk diskusjon. Til å være en som ikke en gang vil diskutere det, har du en veldig klar oppfatning av hva spillegalskap er... En veldig forenklet variante kunne jo vært: "Når spillingen blir så viktig at den logiske tenkingen slutter".

Det er mange tilstander der dette slår inn. Er det ikke sånn at de aller fleste med flyskrekk vet veldig godt at det ikke er farlig? Trolig kan de MER om hvor lite farlig det er enn deg og meg. Likevel klarer de ikke å få det logiske tankesystemet til å overstyre redselen. Er disse menneskene uten "fri vilje"?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Regner med at det er greit å tyne noen for hva moren deres gjør, alternativt hvem...  Det har man jo mye større kontroll over enn hva man selv gjør.  

Må man være så forbannet hårsår på andres vegne.  Spesielt når den som mottok ropet ikke tok det så tungt.   Det gnåles opp og ned og frem og tilbake for ingen ting.  Vil heller lese når Botheim scorer i gammel blå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev Latmann:

Regner med at det er greit å tyne noen for hva moren deres gjør, alternativt hvem...  Det har man jo mye større kontroll over enn hva man selv gjør.  

Må man være så forbannet hårsår på andres vegne.  Spesielt når den som mottok ropet ikke tok det så tungt.

Er denne saken virkelig så vanskelig å forstå? Basert på dette innlegget er det vanskelig å tro at du har lest et eneste innlegg i denne tråden.

INGEN har snakket om å beskytte Forren. Om han tar det tungt har ingen relevans. Problemet er at man hetser en sårbar gruppe som lider av en sykdom med ikke-ubetydelig selvmordsrisiko. Dette burde ikke være kontroversielt.

Hvis folk vil håne folk fordi de har kreft, depresjon eller andre sykdommer er det opp til dem. Men drit i å gjøre det på Stabæk-kamper og sette Stabæk i et dårlig lys. Drittsekk får man være på fritiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt klart, nå er det på tide vi slutter med alle disse ropene vår mot kreftpasienter. Hvor tar du eksemplene dine fra, Ace?

Vi snakker om en mann som stjal penger, og deretter roper noen "penger" til ham. Dette er så storm i et click-bait-glass at jeg får ikke sagt det.

 

Foballspillere skal slippe at man roper "bøh" til dem, men gjestearbeidere på slavekontrakt i Qatar får ingen hjelp fra oss, og folk i all verdens diktaturer skal være glad de slipper å oppleve vårt opium: demokrati. Synes kompasset dit tar et par ekstra runder innimellom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


43 minutter siden skrev geirti:

men gjestearbeidere på slavekontrakt i Qatar får ingen hjelp fra oss

Jeg er mot boikott. Det virker det som om flertallet i styret i Stabæk Fotball også er. Du mener at det er sånn at de som støtter boikott vil hjelpe "gjestearbeidere på slavekontrakt", mens jeg ikke vil det?

Og igjen: Var det ikke sånn at vi ville boikotte VM fordi tildelingen var gjennomkorrupt?

Hele saken eksploderte i media da Guardian (https://www.theguardian.com/global-development/2021/feb/23/revealed-migrant-worker-deaths-qatar-fifa-world-cup-2022) hadde en artikkel som dokumenterte at dødsraten blant fremmedarbeidere i Qatar er hele 50% av dødsraten for tilsvarende aldersgruppe av norske menn (https://www.ssb.no). Tallene som er dokumentert er 6500 dødsfall over 10 år. Pr nå er det 2 millioner gjestearbeidere i Qatar. Det er 0,03% dødsrate pr år, hvis vi holder antallet gjestearbeidere konstant. Til sammenlikning var dødsraten for arbeidere på norske fiskebåter relativt konstant på 0,05% mellom 2009 og 2018. (Kilde: https://www.tu.no/artikler/ingen-dode-pa-norges-farligste-jobb-i-fjor/482219

Hvordan påvirker fotball-VM forholdene i Qatar. Så vidt jeg kan se er feks dette kommet på plass som følge av VM:

"

Since 2017, the government has passed several pieces of new legislation aimed at benefiting migrant workers, including introducing a law for domestic workers, setting up new labour dispute committees and establishing a workers’ support and insurance fund. It has also ratified two important international human rights treaties, albeit indicating that it will not abide by some of their key obligations, for example on the right for workers to form trade unions. In 2018  Qatar ended the ‘exit permit’ requirement for most workers, meaning those benefiting should now be able to leave the country without their employer’s permission. At the time, domestic workers were excluded from that reform, but at the end of 2019, the exit permit was also abolished for them.

In 2020, Qatar has made further important progress, including ending the No-Objection Certificate requirement, meaning all workers should now be able to change jobs without their employer’s permission, and introducing a new mandatory minimum wage in August.

"

Jeg skulle ønske Norge hadde hatt guts nok til å varsle boikott av Qatar den dagen de kjøpte VM. Men det er altså for å redde fremmedarbeiderne vi skal boikotte?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev Ace:

Er denne saken virkelig så vanskelig å forstå? Basert på dette innlegget er det vanskelig å tro at du har lest et eneste innlegg i denne tråden.

INGEN har snakket om å beskytte Forren. Om han tar det tungt har ingen relevans. Problemet er at man hetser en sårbar gruppe som lider av en sykdom med ikke-ubetydelig selvmordsrisiko. Dette burde ikke være kontroversielt.

Hvis folk vil håne folk fordi de har kreft, depresjon eller andre sykdommer er det opp til dem. Men drit i å gjøre det på Stabæk-kamper og sette Stabæk i et dårlig lys. Drittsekk får man være på fritiden.

Har lest tråden, men er tydeligvis av en helt annen oppfatning enn deg.  Det startet vel med at noen ropte ut et spørsmål om Forren sin finansielle status.  Hvorpå han svarte at den trolig var bedre enn den som forsøkte å fornærme han sin.  Dermed blir alle som har et problem med pengespill støtt.  Disse kan hjelpe deg med problemet ditt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 timer siden skrev geirti:

Helt klart, nå er det på tide vi slutter med alle disse ropene vår mot kreftpasienter. Hvor tar du eksemplene dine fra, Ace?

Vi snakker om en mann som stjal penger, og deretter roper noen "penger" til ham. Dette er så storm i et click-bait-glass at jeg får ikke sagt det.

 

Foballspillere skal slippe at man roper "bøh" til dem, men gjestearbeidere på slavekontrakt i Qatar får ingen hjelp fra oss, og folk i all verdens diktaturer skal være glad de slipper å oppleve vårt opium: demokrati. Synes kompasset dit tar et par ekstra runder innimellom.

Jeg tar eksempelet fra at spillegalskap er en alvorlig sykdom mens kreft er en annen alvorlig sykdom, og jeg synes det er ugreit å hetse folk for noen av de. Ja, han stjal penger, men det er noe han gjorde pga sykdommen sin. Å skille mellom sykdommen og handlingen demonstrerer bare at man ikke tar sykdommen på alvor.

Jeg er positiv til å bidra til bedre vilkår for arbeidere både i Qatar og andre land, uten at jeg har sett noen her ta til orde for det. Tvert imot er det mange som snakker om boikott av VM som ikke vil hjelpe noen gjestearbeidere på noen måte. Jeg står fast på at det heller ikke er greit å bombe land for å fjerne ledere man ikke liker og bruke demokrati som unnskyldning for det. Jeg har heller ikke hørt at noen i verken Afghanistan, Irak, Libya eller andre steder står i kø for å takke oss for vår "hjelp", men mulig jeg tar feil. Akkurat den delen kan vi ta videre på PM i så fall da det er langt utenfor hva som hører hjemme på et fotballforum.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 4.6.2021 den 13.44 skrev Ace:

Jeg tar eksempelet fra at spillegalskap er en alvorlig sykdom mens kreft er en annen alvorlig sykdom, og jeg synes det er ugreit å hetse folk for noen av de. Ja, han stjal penger, men det er noe han gjorde pga sykdommen sin. Å skille mellom sykdommen og handlingen demonstrerer bare at man ikke tar sykdommen på alvor.

Babacar Sarr var sexavhengig og eller? Er vel en sykdom det og, så nåde den som våger å synke til det lavmål å kritisere han for handlingen på nachspiel i 2017.  Å skille mellom sykdommen og handlingen demonstrerer bare at man ikke tar sykdommen på alvor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev Eriksen:

Babacar Sarr var sexavhengig og eller?

Da vet du mer enn meg. Jeg har heller ikke hørt at det skal være en spesielt farlig sykdom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev Eriksen:

Babacar Sarr var sexavhengig og eller? Er vel en sykdom det og, så nåde den som våger å synke til det lavmål å kritisere han for handlingen på nachspiel i 2017.  Å skille mellom sykdommen og handlingen demonstrerer bare at man ikke tar sykdommen på alvor.

Da antar jeg at du kan vise til hvordan dette defineres som sykdom?

Jeg kan gå først! Her er spillegalskap:

I Norge og Europa er det offisielle diagnosesystemet International Classification of Diseases (ICD-10). Der lyder definisjonen av spilleavhengighet, eller F 63.0 patologisk spillelidenskap som følger:
Lidelsen består av hyppige gjentatte episoder med pengespill som dominerer pasientens liv på en måte som skader sosiale, yrkesmessige, materielle og familiære forhold.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


35 minutter siden skrev odd:

Da antar jeg at du kan vise til hvordan dette defineres som sykdom?

Jeg kan gå først! Her er spillegalskap:

I Norge og Europa er det offisielle diagnosesystemet International Classification of Diseases (ICD-10). Der lyder definisjonen av spilleavhengighet, eller F 63.0 patologisk spillelidenskap som følger:
Lidelsen består av hyppige gjentatte episoder med pengespill som dominerer pasientens liv på en måte som skader sosiale, yrkesmessige, materielle og familiære forhold.

Verdens helseorganisjon definerer hvertfall dette som en diagnose: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1630268048

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev boie:

Verdens helseorganisjon definerer hvertfall dette som en diagnose: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1630268048

Se der, ja. Og du mener Sarr har denne diagnosen?

Ser du videre er det feks listet opp kleptomani på den listen, uten at det betyr at alle som stjeler har den diagnosen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev odd:

Se der, ja. Og du mener Sarr har denne diagnosen?

Ser du videre er det feks listet opp kleptomani på den listen, uten at det betyr at alle som stjeler har den diagnosen.

Kjenner at jeg blir litt provosert av måten du diskuterer på, Odd. Jeg sa ikke at han hadde diagnosen. Jeg er ikke legen hans. Hadde jeg vært det, ville jeg ha mistet autorisasjonen.

Du hintet ganske nedlatende til at det ikke finnes en sånn diagnose og så viste jeg til en link om at den diagnosen er anerkjent. 

Du må nesten bestemme deg om du mener sykdom styrer handlinger eller ikke. Ikke så enkelt å følge deg på det. Eller er det sånn at det bare gjelder spillegalskap, men andre sykdommer så har man fri vilje?

Så:

Spillegalskap: kan ikke styre noen handlinger. Sykdommen styrer alle handlinger som er kritikkverdige eller ulovlige. 
 

Sexavhengig/Keptoman/Pyropan: kan styre alt selv. Sykdommen styrer ingen handlinger som er kritikkverdige eller ulovlige. 
 

Kleptomani og Pyromani er også egne diagnoser. Har du fundert på hvorfor det da er sånn at det kun er de som har diagnosen spillegal som ikke klarer å unngå å stjele, mens de med disse andre diagnosene helt fint skal klare å ikke antaste folk, impulsstjele eller tenne på ting? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden skrev odd:

I Norge og Europa er det offisielle diagnosesystemet International Classification of Diseases (ICD-10). Der lyder definisjonen av spilleavhengighet, eller F 63.0 patologisk spillelidenskap som følger:
Lidelsen består av hyppige gjentatte episoder med pengespill som dominerer pasientens liv på en måte som skader sosiale, yrkesmessige, materielle og familiære forhold.

Står jo ingen ting om at lidelsen innebærer at man auromatisk begynner å stjele fra  lagkassa, Odd? 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


45 minutter siden skrev boie:

Du må nesten bestemme deg om du mener sykdom styrer handlinger eller ikke. Ikke så enkelt å følge deg på det. Eller er det sånn at det bare gjelder spillegalskap, men andre sykdommer så har man fri vilje?

Så:

Spillegalskap: kan ikke styre noen handlinger. Sykdommen styrer alle handlinger som er kritikkverdige eller ulovlige. 
 

Sexavhengig/Keptoman/Pyropan: kan styre alt selv. Sykdommen styrer ingen handlinger som er kritikkverdige eller ulovlige. 
 

Kleptomani og Pyromani er også egne diagnoser. Har du fundert på hvorfor det da er sånn at det kun er de som har diagnosen spillegal som ikke klarer å unngå å stjele, mens de med disse andre diagnosene helt fint skal klare å ikke antaste folk, impulsstjele eller tenne på ting? 

Nå må myndighetene bestemme seg. Er corona noe man dør av, eller noe man ikke dør av? Jeg synes jeg leser begge deler i media. Det er liksom noen som dør, og noen som ikke dør.

Så la oss starte med at det er flere grader av sykdommer?

I tillegg kan vi kanskje være enige om at medisinsk sett er ikke alle som stjeler kleptomane. Og det er ikke sånn at når vi slenger "jævla kleptoman" til en kompis som stjal med seg et ølglass fra en pub, så mener vi at han medisinsk sett har en diagnose. Dagligtale forenkler kanskje disse ordene. Videre er ikke alle som setter fyr på ting er pyromane og ikke alle som voldtar er sexavhengige. Handlingen i seg selv er på ingen måte noe "bevis" på at det er en sykdom som driver deg. Enig? 

Når man så har en diagnose, så vil et ganske åpenbart være forskjellig grad av hvordan den sykdommen slår ut. Det var jo ikke sånn at Forren sto av midt i kampen for å rane tilskuerne? (Burde jo benyttet muligheten, når han først var i Bærum?) Det er ikke sånn at alle pyromane kaster brennende fakler rundt seg 24/7. Enig?

Å dra inn Sarr er bare trist. Mannen er dømt til å betale erstatning for en voldtekt, og det er ingen ting som tilsier at han var psykotisk i det tilfellet. (Såpass til advokat må han vel ha klart å skaffe seg.) 

Forren sto frem i media med en sykdom. Og da er jo det en ting å lure på: Er vi i det hele tatt enige om at spillegalskap er en sykdom? 

Så har han gjort noe straffbart. Det er vel bare Rosenborg-Pelu sin lege som kunne klart å skrive en legeerklæring god nok til å frikjenne han. Når vi vet om de underliggende problemene, er det OK å bruke det til å psyke han ut? Jeg synes det at han står frem bør gjøre han litt mer beskyttet. Vi trenger at profiler og forbilder (om noen har Forren som forbilde) står frem med problemer. (I kontrast til Sophie Elise og den gjengen som jobber hardt med å skape glansbilder og tenåringskomplekser.)

Jeg synes heller ikke vi trenger å spørre Tobias Svendsen om han har vært med på noe spirituelt i det siste etter dette oppslaget: https://www.vg.no/sport/fotball/i/VqWR43/supertalentet-tobias-svendsen-21-aapner-opp-om-fem-aar-med-angst-rare-tanker-jeg-aldri-har-hatt-kontroll-paa

På en skala som går fra tilrop om en brent straffe til tilrop om en kreftsyk mor, vil jeg si denne saken ligger godt plassert langt vekk fra begge ender. Jeg har hele tiden sett den som å være i grenseland, og altså falt ned på at det ikke er OK. I mine øyne. Så har tydeligvis du og andre falt ned på at det er OK. Fair enough. Men jeg synes det er rart at det gis inntrykk av at folk ikke engang vurderer at dette er inn mot grenseland.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 minutter siden skrev odd:

I kontrast til Sophie Elise og den gjengen som jobber hardt med å skape glansbilder og tenåringskomplekser.

Syntes Sophie Elise-referansen din var ganske fin:

Hun har stått frem med angst, depresjon og selvhat i media, på samme måte som Forren sto frem med sin sykdom (selv om han ikke stod frem, han ble vel i utgangspungtet tatt for å stjele). Samtidig kritiserer du Sophie Elise for å ''skape tenåringskomplekser''. 

Man kan kanskje kritisere en handling, selv om handlingen er begått av en syk person?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden skrev Eriksen:

Syntes Sophie Elise-referansen din var ganske fin:

Hun har stått frem med angst, depresjon og selvhat i media, på samme måte som Forren sto frem med sin sykdom (selv om han ikke stod frem, han ble vel i utgangspungtet tatt for å stjele). Samtidig kritiserer du Sophie Elise for å ''skape tenåringskomplekser''. 

Man kan kanskje kritisere en handling, selv om handlingen er begått av en syk person?

Mulig jeg tok feil blogger, hvem vet. Ikke min sterke side det der.

Det er lov å kritisere handlinger, selv de som begås av syke personer. Jeg oppfattet vel ikke dette som en sterk markering for å ta avstand fra tyveri, men mulig jeg misforsto. Jeg oppfattet det som noe som er totalt irrelevant for fotballen, og som spiller på at mannen har et utenomsportslig problem. Morsomt der og da, ikke like morsomt etterpå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På 28.5.2021 den 22.21 skrev Posse:

Ok, la oss snu dette til noe positivt. 

 

Jeg spanderer en kasse øl på den som roper det mest sexy ropet i neste hjemmekamp (Stabæk - Tromsø mandag 14. juni)

Jeg setter sammen en jury med en blanding av både røslige fotballkarer og godt jordede, sensuelle hippiekvinner. Bidrag må dokumenteres minst med lyd, men det er bonuspoeng for video.

Ja, den skal vel ha kjelleren full av lakk og lær den som fikk tenning av denne kampen, men er det noen som vil ha kassa eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev Posse:

Ja, den skal vel ha kjelleren full av lakk og lær den som fikk tenning av denne kampen, men er det noen som vil ha kassa eller?

Får kose meg i kjellern uten øl - la den gå til et annet godt formål - fks. en som setter politikerne til veggs og får fart på stadionplanene ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...