Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Er stort sett enig med deg Liverød sier her, en må endre produktet Eliteserien sitt format og fjerne NFF fra Eliteserien/seriesystemet i Norge slik det er per nå! Det er på tide at en får utvikle seg som klubber, hvor kvaliteten i Norsk fotball også kommer til å bli bedre. Kjør debatt…

 

https://www.vg.no/sport/fotball/i/47bmMq/liveroeds-knusende-dom-over-toppfotballen-i-norge

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev Path:

 

Ingenting er som et god hofteskudd, her er det rene ord for penga, til og med kampen mellom VIF og Stabæk er omtalt i "rosende ordelag"😱

Liverøds knusende dom over toppfotballen i Norge https://www.vg.no/i/47bmMq

Sammenlignet med hva jeg ville sagt om vår andreomgang, er dette faktisk rosende ordelag😬

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Knusende ord, men Liverød er også en kar som like å vise seg frem...

Liverød bobler ikke over av entusiasme og forventninger før Norges VM-kvalifiseringskamp mot Nederland onsdag.

– Den taper vi.

– Helt sikker?

– Ja.

– Mirakler har skjedd i fotball før, men normalt er Norge sjanseløse fordi vi ikke har gode nok spillere. Og spesielt er vi for svake defensivt.

Nordicbet gir 1,92 i odds både på seier til Nederland og poeng til Norge. 50/50 der, altså. Jeg setter gjernet huset på spill hvis jeg får 1,92 i odds på noe som bare et mirakel vil forhindre..

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 timer siden skrev odd:

Nordicbet gir 1,92 i odds både på seier til Nederland og poeng til Norge. 50/50 der, altså. Jeg setter gjernet huset på spill hvis jeg får 1,92 i odds på noe som bare et mirakel vil forhindre..

Får håpe Liverød ikke gikk all-in. 

Det er nå jeg håper VG går tilbake og ber om et oppfølgingsintervju. For min egen del sank motet litt da jeg så lagoppstillingene. Nederland er gode, det vet jo alle. Men så så jeg van Djik og De Vrji som stoppere. De Jong bak Barcelona-kompis Depay klare til å rævkjøre en benkesliter fra Salernitana og Stabæk-stopperen som akkurat dro til Belgia. 

Så ender vi med en kamp der vi, selv om vi blir slitne mot slutten, tar et fortjent poeng. Siden "alle" er opptatt med å hylle Hanche for å ha gitt Depay juling, og Haaland for å ha herjet med verdens kanskje beste stopper, er det ingen som tenker på å spørre han: "Du så ikke noen mulighet for at vi ikke skulle tape denne kampen. Skyldes det en mangel på fotballforståelse? Hvorfor skal vi høre på deg neste gang du varsler katstrofe?"

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev @ringo:

Altså - man kan ikke kritisere Glimt, KBK og LSK for at VIF og Brann ikke er gode... Det er jo helt fjernt.

Artig at han skriver at spillere må trues til å flytte til Bodø og Molde. Kan ikke huske at klubben truet Hugo, Kasper og Ola til å flytte... Liverød er en artig skrue, men har ikke tilført norsk fotball noe annet enn sure oppstøt. Det eneste jeg er enig med han om, er at Ødegård ikke er en spiller i verdensklasse (men det visste alle fra før, bortsett fra VG).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden skrev @ringo:

Altså - man kan ikke kritisere Glimt, KBK og LSK for at VIF og Brann ikke er gode... Det er jo helt fjernt.

Tror poenget hans er at i alle andre land så er det gjerne lagene med mest ressurser som er best, og de lagene er stort sett fra der det er mye folk. Selv de dårligste lagene i de beste ligaene er jo fra større byer. I Norge så er vi vell bare for få mennesker til at det gjør så stor forskjell om laget er i en "stor" by eller fra Kristiansund. 
Føler også at fotball interessen her er veldig svak, er nesten ikke noe kultur, profiler eller tro på suksess i Europa. De få som liker fotball bor enten på landet et sted, eller så heier de mest på Liverpool/Manchester United. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev 지소차:

Tror poenget hans er at i alle andre land så er det gjerne lagene med mest ressurser som er best, og de lagene er stort sett fra der det er mye folk. Selv de dårligste lagene i de beste ligaene er jo fra større byer. I Norge så er vi vell bare for få mennesker til at det gjør så stor forskjell om laget er i en "stor" by eller fra Kristiansund. 
Føler også at fotball interessen her er veldig svak, er nesten ikke noe kultur, profiler eller tro på suksess i Europa. De få som liker fotball bor enten på landet et sted, eller så heier de mest på Liverpool/Manchester United. 

Er ikke dette egentlig en løgn, som når den fortelles nok ganger blir en sannhet? Da tenker jeg på at i alle andre land er det lag fra de største byene som er best. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 timer siden skrev sexxes:

Er ikke dette egentlig en løgn, som når den fortelles nok ganger blir en sannhet? Da tenker jeg på at i alle andre land er det lag fra de største byene som er best. 

Interessant spørsmål. Større marked i større byer, men samtidig kanskje mindre lojalitet til byen sin, vanskeligere å bygge opp en supporterkultur sånn sett. Ta Oslo, der er jo en veldig stor andel av innbyggerne ikke født i Oslo, og har sånn sett liten grunn til å hverken blø eller dø for Vålerenga. Større byer har også ofte flere klubber og flere "landsbyer i byen" som også kan bidra til å undergrave supporterpotensialet. Føles lite som at Vålerenga er "ditt lag" hvis du er oppvokst på Ullern, Berg, St.Hanshaugen eller Nordstrand.

Hvis man sjekker, ganske uvitenskaplig, så er de ti største seriene i Europa basert på UEFAs koeffisienter, følgende: England, Spania, Italia, Tyskland, Portugal, Frankrike, Nederland, Skottland, Østerrike og Russland (ref. Liverøds kritkk: Norge er faktisk øverst ranket av de nordiske, så om vi gjør alt feil her er det enda mer tilfelle i de andre nordiske landene).

Største/mest dominerende klubbene siste tiåret land for land (basert på egen kunnskap, ikke klubbrating, kan sikkert gjøres mer presist):

  • England: Manchester-klubbene, Liverpool, Chelsea, Arsenal, Tottenham. Tre hovedstadsklubber, alle fra store byer (topp 5 byer i England).
  • Spania: Real Madrid, Barcelona og Atletico Madrid. To største byene.
  • Italia: Juventus, Milan, Inter. Alle fra topp fire store byer. Roma og Napoli de to andre største byene, som også har relativt sterke lag.
  • Tyskland: Bayern Munchen, Borussia Dortmund. Her er det litt avvik fra bystørrelseteorien. Munchen og Dortmund er hhv. 3. og 8. største by, men Berlin, Hamburg, Köln og Frankfurt har i beste fall ustabile klubber som glimter til med en ok sesong i ny og ne.
  • Portugal: Porto, Sporting Lisboa, Benfica. Alle fra de to største byene.
  • Frankrike: PSG, etterfulgt av Lyon, Monaco og Marseille, kanskje? Paris, Marseille og Lyon de tre største byene. Monaco er jo en helt egen greie med veldig få mennesker med veldig mye penger.
  • Nederland: Ajax, Feyenoord, PSV. Hhv. største, nest største og femte største by.
  • Skottland: Celtic og Rangers (vet at sistnevnte har slitt i noen år først og fremst av økonomisk kluss-årsaker, før de nå er tilbake for fullt). Glasgow også største by.
  • Østerrike: Her følger jeg ikke noe særlig med, men Austria Wien, Rapid Wien, RB Salzburg er vel de klubbene som faller først ned i hodet. RB-systemet er jo en historie for seg selv, men de to andre er fra den største byen, og Salzburg er jo også en relativt stor by.
  • Russland: her er det vanskelig å trekke mye slutninger, veldig mye oligarkpenger, men i et litt lengre perspektiv så er det vel CSKA Moskva, Spartak Moskva, Zenit St. Petersburg og Lokomotiv Moskva som er størst(?) Veldig storbypreg.

Overrasket over hvor god korrelasjon det er mellom storbyer og store lag når jeg skriver ut alt dette ovenfor - tyder på at Norge er litt sære i så måte. Sverige har vel IFK Gøteborg, AIK (Stockholm), Malmø og kanskje Djurgården (Stockholm), og Danmark har FCK og Brøndby, altså hovedstaden og en forstad (halvtimes kjøretur mellom stadionene - sånn sett er kanskje Brøndby litt i samme situasjon som Stabæk? Kanskje de vi bør lære av?).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Var Tyskland som fikk meg til å se løgnen i dette siden det ble nevnt alle (eller rettere sagt ingen siden det ble sagt den andre veien). Rimelig sikker på at det finnes andre unntak blant drøyt 200 nasjoner. Ellers er vel Argentina og spesielt Uruguay land hvor de fleste lag er fra den største byen (Argentina har jo utvidet til 26 lag, så andre byer er jo også representert. Newell's i 04 er vel sist et lag utenfor Buenos Aires-regionen vant, og det har vært mange forskjellige vinnere).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev blaamann:
  • Tyskland: Bayern Munchen, Borussia Dortmund. Her er det litt avvik fra bystørrelseteorien. Munchen og Dortmund er hhv. 3. og 8. største by, men Berlin, Hamburg, Köln og Frankfurt har i beste fall ustabile klubber som glimter til med en ok sesong i ny og ne.

Her kan det leggest til at Dortmund ligger i Ruhr-området som er et av de største "metropolitan areas" i Europa. Man kommer til 8 av Tysklands 25 største byer er innenfor en radius av 50-60 km fra bykjernen i Dortmund.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"For 2021 har klubben budsjettert med ytterligere vekst på ti millioner kroner til lønnsutbetalinger." 

 

Er det mulig!? Økt med 10 mill!! Og hva sitter vi igjen med? 

Tydelig at Jon tror det å bygge klubb kun handler om å bruke penger og at det synonymt med kvalitet... 

#gåavjon

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det går fort 10 mill når man trenger nye spillere uten å klare å kvitte seg med dyre spillere som ikke spiller. Når man i tillegg har økt støtteaparatet så er man fort oppe i den summen. Legg til at vi er flinkere til å fornye kontrakter tidligere og da går også lønningene oppover

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev Hanse:

Det går fort 10 mill når man trenger nye spillere uten å klare å kvitte seg med dyre spillere som ikke spiller. Når man i tillegg har økt støtteaparatet så er man fort oppe i den summen. Legg til at vi er flinkere til å fornye kontrakter tidligere og da går også lønningene oppover

Joda, men forenklet. Vi henter inn 10 mann til klubben for 2021. Med 1 mill i lønn hver...

Tydelig at spillere inn med korte kontrakter har fått en feit lønn si... 

Og hvem har vi fornyet/forlenget kontrakt med i år? 

Får det ikke til å stemme uansett..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev nichb:

Joda, men forenklet. Vi henter inn 10 mann til klubben for 2021. Med 1 mill i lønn hver...

Tydelig at spillere inn med korte kontrakter har fått en feit lønn si... 

Og hvem har vi fornyet/forlenget kontrakt med i år? 

Får det ikke til å stemme uansett..

Resultat av et elendig arbeid i snart halvannet år på spillerlogistikk av Bjarmann. Brukt så mye penger og tid for at vi skal ende med denne stallen her ut året. 
Neglisjering av ressursene våre, Neglisjeringen av laget og ikke minst neglisjering av situasjonen vi er i. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes det intervjuet nesten var mer skremmende enn det laget har vist på banen. Ingen innad i klubben så visst at å hangle seg til 8. plasser uten at laget egentlig fungerte umulig kan være en vellykket strategi over tid, og var fullstendig ubekymret for at vi allerede i flere år har vært det gråeste og minst engasjerende laget i serien. Så langt fra det man kalte Stabæk-fotball man kan komme. 
 

Og til slutt - hvordan kan en som følger Eliteserien så tett tro at økte spillerutgifter automatisk fører til suksess?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


42 minutter siden skrev @ringo:

DEt er  vel ihvertfall en VELDIG høyt gasjert spiller som sliter benk, og  i følge treneren ikke er løsningen... 

Sammen med en spiller som er glad i å ta seg en bytur eller to, selv om det er en klubb i krise, eller korona regler. Han kostet også en del å hente, uten å leve opp til det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den største årsaken til lønnsøkningen det siste året er vel permitteringene i 2020, som dermed gjorde lønnsutgiftene kunstig lave det året. Største reelle økning i påtatte  økonomiske forpliktelser var derfor fra 2019 til 2020.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev geirti:

Den største årsaken til lønnsøkningen det siste året er vel permitteringene i 2020, som dermed gjorde lønnsutgiftene kunstig lave det året. Største reelle økning i påtatte  økonomiske forpliktelser var derfor fra 2019 til 2020.

"Lønningskostnadene fra 2019 til 2020 økte med nesten seks millioner kroner, til tross for at klubben permitterte stort sett alle ansatte mellom 60 og 100 prosent i perioden hvor coronapandemien traff Norge." 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev nichb:

"Lønningskostnadene fra 2019 til 2020 økte med nesten seks millioner kroner, til tross for at klubben permitterte stort sett alle ansatte mellom 60 og 100 prosent i perioden hvor coronapandemien traff Norge." 

Nettopp (her forutsetter jeg at du mener at dette sitatet støtter min påstand).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...