Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Stabæk-fansen er sterkt kritisk til hvordan klubben drives, og i et åpent brev til klubben krever de handling. Klubben forstår frustrasjonen.

Tor Bjørnar Holmlund

02. januar 2022 18:08|Sist oppdatert 02. januar 2022 19:06

12. desember, 12 dager før julaften ble det klart. Herrelaget til Stabæk rykket ned fra eliteserien etter 1-3-tapet for Odd i Skien. I 2022 skal Stabæk spille i 1. divisjon

Nå krever supportergrupperingen Stabæk Support handling fra klubben. I et åpent brev lister de opp syv punkter som de mener klubben må fikse. I skrivende stund har i underkant av 200 medlemmer skrevet under på brevet.

Kritikken gjelder klubbens herrelag i fotball. Dette er hovedpunktene:

1. Vi er for dårlig forberedt før hver sesong og fyller på med folk som jevnt over ikke holder mål.

2. Vi bygger ikke profiler og husker hverken navn eller nummer.

3. Vi har fine ambisjoner, men hvordan jobber vi for å nå dem?

4. Om vi trodde vi var gode nok for eliteserien, hvordan skal vi da evaluere oss selv?

5. Vi har for lavt nivå i toppidrettskulturen vår.

6. Vi ser ut til å ha en ledelse som ikke vil ta de harde grepene.

7. Vi gikk i sort i alle sosiale medier etter nedrykket, og klarte ikke å appellere til de som er glade i klubben.

Stjernene planlegger mulig retur til Stabæk

For dårlig

Supporterne hevder i brevet at treningskulturen i laget har vært for dårlig. At de har spillere som har dratt på fest og fått korona (Sammy Skytte og Tortol Lumanza). At klubben kvittet seg med en spiller som Erik Botheim (etter 2020-sesongen), som scoret 15 mål for seriemester Bodø/Glimt i 2021, og nylig ble solgt til russisk fotball for nærmere 100 millioner kroner.

«Vår sportslige satsing er på ville veier» skriver supporterne i brevet.

Planlegging av ny stadion kan starte

Ledelsen får sterk kritikk for at de ikke tar de nødvendige grepene.

«Vi er oppriktig bekymret for klubben vår, og det på to nivåer. Det mest umiddelbare er det sportslige, det må løses og vi er ikke betrygget av det vi (ikke) har sett så langt. Men det som virkelig tar nattesøvnen fra en stakkars Stabækgutt er utviklingen i klubben, hvordan vi mister engasjement i kommunen og klubben virker å ha glemt seg selv litt. Vi er nødt til å tørre å ta tøffe grep, bygge klubb og kultur langsiktig og tørre å ta oppgjør med oss selv» skriver fansen

Supporter-leder Bjørnar Posse Sandboe sier han er glad for engasjementet.

– Vi har fått god respons også fra folk som ikke er medlemmer hos oss. Det er viktig at det gjøres forandringer. Gjør vi ikke det, kan de andre lagene i 1. divisjon gå forbi oss, og vi rykker enda lenger ned, sier Posse Sandboe til Budstikka. 

Tar selvkritikk

Styreleder i Stabæk Fotball, Espen Moe, har lest brevet fra fansen. Det har også daglig leder i klubben, Jon Tunold, gjort.

– Vi er veldig glade for at vi har engasjerte supportere og det er mange gode poenger i det brevet, sier Espen Moe. 

 

(mer kommer)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


49 minutter siden skrev mbh:

Oppsummert sier de (Moe og Tunold) ikke noe annen enn de har sagt de siste ukene. De forstår frustrasjonen, de er glade for at klubben har engasjerte supportere, alle steiner skal snus (også de i egen pung). Bla, bla, bla.

De skal ha møte med Posse og noen andre supportere til uken. Det blir sikkert spennende for de utvalgte. Her lukter det Kubaya, My Lord - med Alltid. Uansett. i siste strofe.

Hvorfor skal de ha møte med kun noen få utvalgte! Det er per nå 223 som har signert brevet! Hva med alle de andre? Håper det blir informasjon til resten også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


MERE - resten:

 

– Historien viser at vi har vært for dårlige forbedret, fordi vi rykket ned. Skader og koronaviruset gjorde ikke jobben lettere, uten at vi skal skylde for mye på det. Dette er vårt ansvar og alt skal evalueres. Det har vært for mange lånespillere. Det er det ingen tvil om. Og vi forsøker virkelig å bygge profiler, sier Moe. 

– Vi skal gjøre alt vi kan for å nå våre ambisjoner, men jeg mener at akademisatsingen vår er en suksess og den skal vi fortsatt holde på. Vi har fått frem mange gode spillere gjennom akademiet.

Han sier at klubben skal få ekstern hjelp til å evalueringen, og at den bør være klar i løpet av noen uker.

Trene bedre

Han sier at det er et tankekors at en spiller som Erik Botheim hadde kanonsuksess i Bodø, men mislykkes totalt i Stabæk. 

– Treningskulturen er noe vi må se på. Helt klart. Det skal bli mer slitsomt å trene i Stabæk. 

Han mener derimot at klubben har våget å ta de tøffe grepene.

– Vi byttet blant annet ut hovedtrener Jan Jönsson, til fordel for Eirik Kjønø. Jeg er overbevist om at vi gjorde det riktige der, men tidspunktet om det var for tidlig eller for sent, kan selvfølgelig diskuteres.

Han  tilbakeviser at klubben ikke har gjort noe etter nedrykket.

– Jeg opplever absolutt ikke at hverken vi i styret eller administrasjonen har gjemt oss bort. Vi stilte opp i intervjuer i både Budstikka og klubbens egne nettsider. Men vi kan sikkert være bedre til å orientere om prosessene fremover.

Møter supporterne

Jon Tunold sier at han og noen fra styret skal møte supporterledere Bjørnar Posse Sandboe og noen flere i begynnelsen av uken.

– Det er viktig at supporterne får være med på dette, samtidig som de får grundig informasjon i bakenforliggende ting. Det kan være personalsaker som man ikke kan kommunisere ut, sier Tunold.

Han sier at han er glad for engasjementet fra supporterne.

– Men vi vil ikke kaste noen foran bussen uten at evalueringen har vært grundig og god. Vi kan ikke ta grep bare for å ta grep. Da har de ingen verdi, sier Jon Tunold, og legger til:

– Ingen er fredet i Stabæk, hverken jeg, den sportslige ledelse eller spillere, sier Tunold.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vanligvis synes jeg ikke det er riktig å sitere så mye fra Budstikka - men siden vi supportere på en måte svares i artikkelen, synes jeg det er riktig at svaret når fram til flere av oss.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev blaasoldat:

Hvorfor skal de ha møte med kun noen få utvalgte! Det er per nå 223 som har signert brevet! Hva med alle de andre? Håper det blir informasjon til resten også.

De kan jo umulig samle alle oss som har signert dette et sted. Jeg har full tro på at representanter for Stabæk Support vil klare å målbære kravet fra oss supportere. Spørsmålet er hva vi får til svar. Der holder jeg ikke pusten for å si det sånn. Det er så himla langt fra å si "vi skal evaluere alt", til å faktisk gjøre det.

Og hvem er som skal evaluere klubben? Ferdig om noen uker? Da må de vel kunne gå an både å fortelle hvem som evaluerer og hva som skal sees på.

Videre ramses det opp at man har vært villig til å ta tøffe grep, og man nevner å bytte hovedtrener. Det har vi jo omtrent gjort en gang i året siden 2015, så det er vel ikke spesielt "tøft". Det er (dessverre) bare helt normalt.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 minutter siden skrev geirti:

De kan jo umulig samle alle oss som har signert dette et sted. Jeg har full tro på at representanter for Stabæk Support vil klare å målbære kravet fra oss supportere. Spørsmålet er hva vi får til svar. Der holder jeg ikke pusten for å si det sånn. Det er så himla langt fra å si "vi skal evaluere alt", til å faktisk gjøre det.

Og hvem er som skal evaluere klubben? Ferdig om noen uker? Da må de vel kunne gå an både å fortelle hvem som evaluerer og hva som skal sees på.

Videre ramses det opp at man har vært villig til å ta tøffe grep, og man nevner å bytte hovedtrener. Det har vi jo omtrent gjort en gang i året siden 2015, så det er vel ikke spesielt "tøft". Det er (dessverre) bare helt normalt.

 

Mye overflatisk blablabla i svarene fra klubben. Intet konkret- Vi forstår ditt, og skal evaluere datt- I tillegg litt diffust om personalsaker. 

Er veldig spent på hvordan konklusjonen fra evalueringen blir kommunisert ut, og ikke minst hva konsekvensene blir. Blir ikke mindre skeptisk av svarene fra Moe og Tunold!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev geirti:

De kan jo umulig samle alle oss som har signert dette et sted. Jeg har full tro på at representanter for Stabæk Support vil klare å målbære kravet fra oss supportere. Spørsmålet er hva vi får til svar. Der holder jeg ikke pusten for å si det sånn. Det er så himla langt fra å si "vi skal evaluere alt", til å faktisk gjøre det.

Og hvem er som skal evaluere klubben? Ferdig om noen uker? Da må de vel kunne gå an både å fortelle hvem som evaluerer og hva som skal sees på.

Videre ramses det opp at man har vært villig til å ta tøffe grep, og man nevner å bytte hovedtrener. Det har vi jo omtrent gjort en gang i året siden 2015, så det er vel ikke spesielt "tøft". Det er (dessverre) bare helt normalt.

 

Det med sparkingen av hovedtrener virker merkelig og helt ulogisk. Det var jo ikke slik at denne tøffe handlingen reddet oss fra nedrykk. Å være tøff og vise handlekraft er bare riktig dersom man er rimelig sikker på å ta en riktig avgjørelse. Nå i ettertid vet vi at det skapte en masse støy og ikke hjalp og jeg forstår ikke hvorfor Moe skryter av tøffheten omkring dette...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Marandinho:

Mediedekningen.... 

Jeg må fortelle en kort story..
Jeg vervet 2 stabæksupportere i Julen. En far og sønn, fra Haslum, som ble så glad for å få Stabæk drakt i gave. 
Alt jeg gjorde var å bestille draktene og gi dem det. Sønnen hans på 11 hadde på drakta i 3 dager før faren krevde at den måtte vaskes. 

Det kostet meg ingen krefter å verve de. bestilte 2 drakter og pakket de inn. I går lurte de på sesongkort, så jeg sendte de selvsagt link til det :)
Hva har medieavdelingen gjort i og for det lokale samfunnet i det siste året, egentlig? 

Jeg vervet 2 personer som bor 5 min fra Nadderud. Hva gjør klubben for å få folk på kamp egentlig? Eller for å få opp interessen for klubben?


 

Er du like god på å verve gode spillere? 
I så fall håper jeg du søker på den snart ledige stillingen som sportssjef😏
 

Kan uansett ikke bli verre enn det er!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


18 minutter siden skrev bluemaster:

Er du like god på å verve gode spillere? 
I så fall håper jeg du søker på den snart ledige stillingen som sportssjef😏
 

Kan uansett ikke bli verre enn det er!

Det tror jeg nok trygt at det kan bli. Verre enn det er nå, altså. Jeg er på ingen måte sikker på at det er Bjarmann som bør være førstemann ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Akkurat nå skrev geirti:

Det tror jeg nok trygt at det kan bli. Verre enn det er nå, altså. Jeg er på ingen måte sikker på at det er Bjarmann som bør være førstemann ut.

Enig der, men leste et sted her at han skulle evalueres, mens EK og teamet nærmest er fredet..? 
Jeg er heller ikke av de mest negative til Bjarmann. 
Det er tross alt ikke han som er ansvarlig for rævva treninger feks.

Men som i god gammel Stabækånd har det vært store variasjoner på kvaliteten på spillerne han har hentet..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev bluemaster:

Enig der, men leste et sted her at han skulle evalueres, mens EK og teamet nærmest er fredet..? 
Jeg er heller ikke av de mest negative til Bjarmann. 
Det er tross alt ikke han som er ansvarlig for rævva treninger feks.

Men som i god gammel Stabækånd har det vært store variasjoner på kvaliteten på spillerne han har hentet..

Sportssjefen har det overordnede ansvaret for det sportslige, det inkluderer så klart også treningene og treningskulturen i klubben selv om han ikke dirigerer på feltet selv! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev Posse:

Da håper jeg alle som er med på disse ukentlige evalueringene allerede har begynt å pakke.

Tunold og gjengen har gjort sitt. 

Hvordan er den sportslige kompetansen i styret egentlig? Jeg kan ikke skjønne annet enn at den er ALTFOR dårlig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev nichb:

Dialogen fortsetter bak betalingsmur gitt…

Noen som vil oppsummere?

Hovedtrekk:

-Tunold mener det ikke går for sakte med evalueringen.

-Kommer med mer info iløpet av dagen (tirsdag)

-Tunold kaller det tjenesteforsømmelse om de ikke evaluerte hver uke.

- Skal evaluere sport først.

- Mener selv de har åpenhet i praksis (åpen dør hos Tunold som også alltid svarer på mail, tlf etc)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis jeg mister jobben og leiligheten holder det ikke å si at jeg tenker over hva jeg har gjort hver uke. Det jeg leser er at vi har en ledelse og et styre som har hodet altfor langt opp i egen bak til at de kan forstå hva som egentlig er galt. De må tvinges ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev Posse:

Det er jo ikke åpenheten vi har kritisert... Om man evaluerer så ofte som de sier og likevel ikke klarer å forutse katastrofen er det nok noen andre som må evaluere ja. Vi får se hva de sier på møtet i dag.

De burde fått ekstern hjelp til evaluering for lenge siden.

Hvor er den proaktive klubben?

Klubben er på etterskudd og det ser man på det meste som er blitt gjort de senere årene.

Jeg føler de har drevet med brannslukning i mange år nå. 
 

Lykke til i møtet Posse!

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...