Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Det er svært flytende grenser mellom tilskuere/supportere/fans/ultras/casuals/hooligans eller hva pokker folk kategoriserer seg selv og andre som.

 

Det som er et fellestrekk i mange miljøer internasjonalt og her hjemme er at det starter med at man blir med mor og far på fotballkamp, kommer sammen med supporterne, kler seg i klubbfargene (skjerf og drakt), blir med på bortekamper, blir med på tribunearrangementer (tifo), blir med i en ultrasgjeng, dumper drakt/skjerf, kjøper seg noen av de samme moteklærne som casualsmiljøene gjør, mister interesse for tifo og synes supportere er klovner. Noen får mer og mer sansen for vold. Men dette gjelder et fåtall. Hvor folk stopper i denne utviklingen er selvsagt ulikt, og kan sammenlignes med:

 

Først drikker man morsmelk, så drikker man vann, juice, saft, brus, energidrikk, te, kaffe, øl, vin, sprit og noen blir alkoholikere. Men dette gjelder et fåtall. (Nå må det kanskje skytes inn at Norge faktisk har svært mange alkoholikere, men det er ikke poenget her)

 

At folk kler seg i Stone Island, Burberry og andre moteklær og går på kamp gjør dem ikke nødvendigvis til casuals. Akkurat som man ikke nødvendigvis er nazi om man er snauskalle.

 

Men det kan være vanskelig for folk rundt å se forskjell, og selvsagt tenker folk flest på hvilke signaler de sender ut ved hvordan de kler seg. De aller fleste er bevisst hva de har på seg, og ønsker å fortelle noe om seg selv ved sine klær og sin oppførsel. De aller fleste forholder seg til ganske strikte regler for påkledning i vårt samfunn. Og noen liker å provosere ved å gi signaler om at man er noe annet enn hva man er. Når casuals får pr i media som tøffe voldsromantikere føler noen at å ta på seg burberrycap gir et adrenalinkick i seg selv. Selv om de ikke har noe ønske om å slåss.

 

Men det er ikke spesielt vanskelig å unngå å bli forvekslet med casuals.

 

Hva gjelder Stabæk tror jeg det er helt riktig som andre skriver at vi ikke har noe casualsmiljø. At det har blitt flørtet med kulturen med samme type klær som casuals bruker osv. er en annen sak. Men man er ikke narkoman selv om man har prøvd å røyke hasj. I så fall hadde norsk narkotikastatistikk vært skremmende lesning.

 

Stabæk Support har svært lav toleranseterskel for casual-effekter på sin tribune. Det gjør det enklere å unngå problemer. Jeg tror det er lurt, selv om SS blir latterliggjort av ultras- og casualsmiljøer landet rundt.

 

Uansett blir debatten om casuals bare tøv om man skal generalisere. Grensene er flytende, og verken casuals, ultras eller hooligans er enige internt om hva de egentlig er, hvem som er det og ikke, og hva de andre i så fall er.

 

I Sverige har man et stort voldsproblem i fotballmiljøer. Der har man hatt det første supporterdrapet. Casuals er en del av hverdagen.

 

I Norge har det ikke vært mange episoder, men mange nok til at det må tas alvorlig. Det er en klar utvikling også her til lands. Å risikere at noen skal miste livet som i Sverige på grunn av noe så i bunn og grunn banalt som å heie på et fotballag skal ikke være mulig. Brann og Vålerenga har betydelige miljøer og flere klubber følger etter.

 

Jeg håper vi klarer å unngå å få slike miljøer i vår klubb, og jeg håper at vi slipper at noen av våre fans blir utsatt for blind vold. Det viktigste i Norge er å øke interessen for norsk fotball, få opp tilskuerantallet på norske tribuner og få mer liv på kampene. Voldsepisoder gir masse PR, men får vanlige mennesker til å skygge unna, og derved er utgjør casuals både en trussel mot økonomien til klubbene og stemningen på kampene.

 

Jeg klarer i hvertfall ikke å se noen positiv sammenheng mellom det å skape stemning på kamp og det å utveksle knyttnever og knuste halvlitersglass utenfor stadion. Men så er det ikke alt jeg forstår heller.

 

Jeg ønsker at det skal være trygt for alle å gå på kamp. Jeg håper vi kan fortsette med at supportere kan treffes før kamp og utveksle skrøner og skåler og være enige om at hverandres lag er noe dritt. Uten vold. Vi hater i 2x45. Så reiser vi hjem med 3 poeng. I denne saken heier jeg på politiet, selv om jeg i likhet med folk flest ikke har noe til overs for åpenbare overgrep på uskyldige. Om noen i Stone Island-jakke mister en fotballkamp er det et lite offer hvis man unngår svenske tilstander. Jeg ser ikke hvilke alternativer samfunnet har. I Sverige var politiet passive og problemet vokste seg stort før man grep inn. Og da er det svært vanskelig å få kontroll. I Norge har man fremdeles muligheten til å holde problemet lite.

 

Ja, jeg ser at jeg nesten bruker samme logikk som Bush i kampen mot terror - men bare nesten. Situasjonene er ikke direkte sammenlignbare.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utrolig, men det ser jo ut som frykten gikk på bluss på tribunene, ikke gatekamper før og etter kamp.

 

Det kommer vel an på hvordan du leser det:

Politiet rykket ut til Gressbanen etter anmodning fra sikkerhetsvaktene til FKT. På tribunen sto en gruppe på 10-12 personer som drakk øl, røyket og kom med rasistiske tilrop til Skeid-spillere, ifølge politiet. Det toppet seg da de tente på et nødbluss.

Om du leser dette og tenker at å stå på fotballkamp og drikke, røyke og rope rasistiske tilrop er OK, så blir det nødblusset som er det overraskende.

Endret av AndersBlaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Ser ikke på casuals som noe problem i det hele tatt, så lenge de følger reglene. De sloss med hverandre, lar utenforstående være i fred (hvis de følger reglene da), og holder som oftest slossingen unna arenaen. Tribunemessig tror jeg ikke det er dumt å få litt mer agressivitet inn på tribunene (uten sammenheng forøvrig..).

 

Problemet er at selv om de i utgangspunktet slåss med hverandre, skjer det altfor ofte at det går utover andre. Det er ikke så drit lenge siden det var bråk på Highbury, og jeg var selv på Two Dogs da en gjeng idioter slang stoler gjennom vinduet, fordi en annen gjeng med idioter som satt inne ikke turte å gå ut for å sloss.

 

Jeg var også av den formening at det i og for seg var greit om de grisebanket hverandre, men ikke nå lenger. Det blir litt for mange tilfeller av at det nettopp er andre det går utover.

 

 

Edit: og der sporet vi litt av her

Endret av Pjalle Nøtt
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kunne egentlig vært postet i "Nå er jeg forbannet"-tråden, for skjevfordelingen av pengene fra medieavtalen irriterer meg forholdsvis mye:

 

1. Rosenborg 15,0

2. Brann 13,0

3. Vålerenga 10,0

4. Lillestrøm 9,1

5. Lyn 8,9

6. Start 8,3

7. Viking 7,6

8. Stabæk 7,3

9. Tromsø 7,2

10. Fredrikstad 6,7

11. Molde 6,3

12. Sandefjord 6,3

13. HamKam 6,2

14. Odd Grenland 5,8

 

Vi ligger på 11. plass etter fordeling av TV-kamper (som utgjør den største differensierte potten), med skarve 1,6 mill. Mens Brann har fått 7,2 mill. RBK 6,3, og allikevel presterer de å mene at de burde hatt mye mer. Møkkamenn.

 

Hvordan kan Bjørn Taalesen prestere å si noe som dette: (som forklaring på hvorfor Lyn ble vist 4 ganger som hovedkamp, mens vi fikk ingen)

 

De (Stabæk) har en arena som holder, men de var aldri med helt oppe i gullkampen. Å sammenlikne med Lyn blir helt feil, hvis man ikke ser på hvem Lyn spilte mot.

 

Var Lyn mer med i gullkampen enn oss, og har vi ikke møtt de samme lagene, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæk dukker opp i en artikkel hos Hegnar under overskriften Fotball og lønnsfest:

 

Noen har rike eiere, andre har spart seg opp store summer ved sportslig suksess (Rosenborg), noen har høye tilskuertall og innbydende tribuneanlegg, mens andre knapt har tilskuere, brakker (Stabæk) og lever fra hånd til munn.

 

Neppe + i boken...  (Det var kanskje en annen mediatråd, det).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når forsvant Per Egil Nygård?

 

Edit: Et kjapt søk ga trolig svaret. I høst engang og til jobben som markedsdirektør i Skeid (om linken var fra i år da...)

Endret av elaang
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den er ihvertfall standard for UPC kunder i Oslo. Lurer på om du må ha dekoder fra Canal Digital for å få den inn i Bærum. Ikke sikker.

Og UPC-kunder i Asker.  Den kampen er like herlig hver gang.  F.eks blir Mini - som er blitt byttet ut - intervjuet og forteller hvor mye bedre RBK har spilt, og at de skal ta igjen Stabæks 2-1 ledelse (dette er i begynnelsen av andre ekstraomgang).  Før intervjuet er ferdig setter Helgi inn 3-1.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det var ikke noen som tok den opp?

Ikke jeg (var ikke hjemme da den startet, kom hjem i ekstraomgangene).

 

Men du er klar over at StabækButikken (eller Nadderud Storsenter som de nå kaller seg) har en cupfinalevideo rimelig til salg?  Den inneholder riktignok bare høydepunktene fra kampen, men får med seg høydepunkter før og etter kampen også.

 

En video for ståpels i nakken....

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det var ikke noen som tok den opp?

Ikke jeg (var ikke hjemme da den startet, kom hjem i ekstraomgangene).

 

Men du er klar over at StabækButikken (eller Nadderud Storsenter som de nå kaller seg) har en cupfinalevideo rimelig til salg?  Den inneholder riktignok bare høydepunktene fra kampen, men får med seg høydepunkter før og etter kampen også.

 

En video for ståpels i nakken....

 

Trodde de var utsolgt, men får se når jeg kommer til Bærum ifm nyttår. Er den bare på VHS, eller har de DVD og?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...