Gå til innhold

Landslaget


Buss1 Marius
 Del

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

FIFA betaler nemlig for første gang rundt 100.000 kroner i kompensasjon til klubbene for hver spiller som er tatt ut til VM.

Men to uker før VM starter kom kontrabeskjeden fra FIFA. Klubben må dele halvparten av pengene med klubbene spilleren spilte for i alderen 12 til 22 år.

https://www.nrk.no/sport/fifa-endret-reglene-to-uker-for-vm-_-lsk-taper-400.000-kroner-1.14567807

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selve regelen er ganske forståelig, men at de kommer med den to uker før VM er ganske natta. Mange klubber som garantert har lagt planer ut i fra at de skulle få alle pengene selv. Da får Skjetten og Trondheims-Ørn noen kronasjer fra oss, eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mener å huske at leste noe en gang at i VM i Russland, så fikk klubbene ca 60-80.000 pr dag pr spiller. Men usikker på hvordan fordelingen er videre mellom klubben spilleren var i yngre alder....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Slik spilles Norges innledende kamper i Fotball-VM, som starter nå til helgen.

Lørdag 8. juni: Norge - Nigeria, gruppe A - vises på TV 2, med kampstart kl.21:00

Onsdag 12.juni: Frankrike - Norge, gruppe A - vises på NRK 1, med kampstart kl.21:00

Mandag 17.juni: Sør-Korea - Norge, gruppe A - NRK 1, med kampstart kl.21:00

For Norges gruppe spilles åttendedelsfinalene enten Lørdag 22. (nr.2 gruppe A) eller Søndag 23. juni (vinner gruppe A). 

Beste treer gruppe i A/B/F har også mulighet på avansement, det laget møter vinner av gruppe C, Tirsdag 25. juni.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden skrev JeanClaude:

Hørte på den og det var stort sett en masse sjølskryt om fantastiske Josimar - med Johnsen som "ryggraden" i bladet. Lars Johnsen er egentlig en ganske pompøs jævel. Virker nesten som han ser på seg sjøl som KONGEN av fotball og Josimar som Slottet. Jim Solbakken er en slags hovedfiende for blekka og får gjennomgå. Har egentlig aldri likt JS, men får en slags sympati for mannen - noe som sikkert ikke var meningen.... 

Nå har Josimar faen meg lurt Ada utpå også, for å ødlegge mest mulig for oppkjøringen før VM. Drittblad

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uenig. Nå har jeg ikke lest hele artikkelen men jeg har forstått det slik at Josimar har viet ekstremt mye plass til en positiv fortelling om kvinnefotballen  og norsk kvinnefotballs historie. At Ada bør vies en god del plass i den historien er helt på sin plass. Jeg kan ser fra VG at det er sakset ut to korte sitater om landslaget - hvor hun ikke kommer med noe som ikke ble sagt for 3 år siden og. At det er en brøkdel VG har sakset ut og at den brøkdelen er fullstendig ute av kontekst har jeg null problemer med å se for meg. Intervjuet ble gjennomført i mars. Skulle hun latt være å stille opp på intervjuet? Nei! Skulle hun latt være å kommentere, like lite utdypende som før, om landslagssagaen? Jeg mener nei der og. 

 

Ada visste selvfølgelig at dette kom før VM, men dersom dette skal er en artikkel som pusher fram kvinnefotballen skjønner jeg ikke hvorfor det skal være et problem. Hun jobber riiiiimelig hardt for å pushe kvinnefotballen. Blant annet ved å, som seg hør og bør som verdens beste fotballspiller, stille strengere krav til kompetanse. 

 

Hvorfor i huleste er det på sin plass at ØDEGAARD kritiserer henne!? Han bidrar til å blåse enda mer vind i den vannglasstormen VG har startet - nøyaktig mot det han sier. Konsekvenstenking er nok ikke hans sterkeste side.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev s-simen:

Ada visste selvfølgelig at dette kom før VM, men dersom dette skal er en artikkel som pusher fram kvinnefotballen skjønner jeg ikke hvorfor det skal være et problem.

Mener du at dette ikke er forstyrrende og ødeleggende for landslaget to dager før VM? Hva ønsker Ada å oppnå med dette? For meg virker det som ren sabotasje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis du byr opp til dans..
Selvfølgelig syns jeg denne støyen er forstyrrende for landslaget to dager før VM. Så kan jeg først sende det ene spørsmålet tilbake; Hva ønsker Ødegaard å oppnå med dette? Hvis det er å "roe det hele ned" og trekke fokus vekk fra Ada - da bommet han. Aldri i verden at dette hadde blitt like internasjonale nyheter uten Ødegaard. For meg virker det som ren sabotasje.
Sabotasje? Ja.. 

For bare avklare det med en gang: jeg har fremdeles ikke lest hele blekka - kun blitt gjengitt de få sitatene VG har sakset ut. Men da tror jeg de fleste her inne snakker på samme grunnlag.

Hele bladet handler altså om kvinnefotballens kamp og norske kvinnelige pionérer. For Josimar er det helt logisk å gi ut denne blekka nå - rett før VM. Mtp tema er det også helt logisk at Ada blir intervjuet. Så er dette altså et intervju avgitt for 3 måneder siden. Ettersom blir referert til som et intervju og ettersom Ada er Ada tror jeg at man med trygghet kan si at de sitatene VG bruker er langt fra det eneste som ble sagt. Hvis du tillater meg litt kvalifisert gjetting så tipper jeg de utsnittene er "det eneste" (for VG) interessante Ada sa om landslaget. I de avsnittene snakker hun naturligvis i preteritum - om hvordan det var da hun var på landslaget, noe som naturligvis er en viktig del av spillerkarrieren hennes. Dersom noen faktisk har lest hele blekka og kan arrestere meg på noe, så gjør gjerne det. Nå er vi likevel ved kjernen av det du spør om - og det jeg allerede skrev sist. Hva ønsker Ada å oppnå? Basert på alt hun har sagt og gjort for kvinnefotball tidligere vil jeg tippe det er nettopp det: økt fokus på kvinnefotball og større muligheter for dem. Så klandrer jeg deg ikke for å finne kanskje den viktigste leddsetningen i det forrige innlegget mitt:

9 timer siden skrev s-simen:

Skulle hun latt være å kommentere, like lite utdypende som før, om landslagssagaen?

For hun slipper jo ingen atombombe som VG skriver. Det er ingenting nytt. At hun for to år siden ønsket mer kompetanse i landslaget, at oppfølgingen var for dårlig, at gruppekohesjonen var for dårlig, og at hun var nedbrutt etter samlinger FIKK VI VITE DA OG. Det virker nærmest som hun refererer til tidligere utsagn når hun kommenterer landslaget, og i et lengre intervju som skal komme rett før VM syns jeg egentlig det er ganske proft (igjen - med det forbehold at hun faktisk snakker om andre ting i resten av intervjuet - noe jeg tror ettersom det ikke er sitert mer i VG, de har ihvertfall sakset ut det med mest "krutt"). Så har det i lang lang tid vært skreket, av omtrent samtlige eksperter, om mer utdypende redegjørelse fra Ada. Dersom denne hadde kommet nå, dersom hun ble ringt av VG, eller Josimar for den saks skyld, og avga en lengre forklaring på hvorfor hun ikke deltar på landslaget - da kunne jeg vært tilbøyelig til å være enig. Da hadde eneste fornuftige svar vært "vi kan ta det etter VM, nå ønsker jeg dem lykke til". At hun gjengir den samme forklaringen som for to år siden i et lengre intervju om noe annet er ikke det som starter stormen.

 

Så over til Martin Ødegaard og grunnen til at jeg, halvveis på spøk @d*u*b, plasserte ham i For en jævla tosk.
Ser vi vekk fra at han prøver å slukke et bål med bensin, så kan vi tenke oss rene konsekvenser istedet. Det er en ting som virker å ha vært veldig klart, veldig lenge - at spillerne på kvinnelandslaget ikke ønsker Ada hjertelig velkommen tilbake, og at Ada og flere sentrale spillere ikke virker å være på talefot. Her kan jeg bare forsøke meg på en ny kvalifisert gjetting på bakgrunn av ymse uttalelser og poster på sosiale medier. Jeg tror at Caroline Graham Hansen er en av disse profilene, som har vært sterkest imot Ada. Derfor håpet jeg egentlig at Ada ble solgt til Barcelona - og at de som lagvenninner kanskje kunne løst feiden. I det minste at Ada fikk litt mer støtte blant spillerne - for strengt tatt er det det vi foreløpig har hørt om krav av Ada, vært ganske rimelige og fornuftige. For å si det på en litt annen, og for mange mer provoserende, måte: hadde vi hatt verdens beste mannlige fotballspiller i Norge og det samme hadde skjedd ifm landslagsspill hadde det blitt nasjonalt opprør for å få ham inn igjen. 
Nå tror jeg de broene er brent for godt - Ada spiller aldri mer på landslaget. Det er flaut. Når Martin Ødegaard poster det han poster, ikke blir direkte nedsablet av Svein Graff, og Håvard Nordtveidt poster det samme og skal irritere litt videre med å legge på egen @ Adahegerberg - da har Martin Ødegaard startet et opprop han ikke har noe med. Da har han, som tidenes medieyndling, skapt en presedens om Ada som sutrekopp basert på ingenting. Når da et titalls at landets mest profilerte eksperter og mediepersonligheter retweeter "fordi det er kult" eller bare fordi det er Martin Ødegaard, for ikke å snakke om de hundretusener av smågutter som forguder ham, så blir det alle-mot-en. Dersom det var psykisk slitsomt å være på landslaget da, tør jeg ikke tenke på hva det er nå. Det er fremdeles ikke Ada som har "sluppet en atombombe" rett før VM, det er VG som har sakset ut et lite utdrag som ikke inneholder noe nytt, og om ellers handler om noe annet. 
 

Én ting har Martin Ødegaard klart. Det er å bidra til å fortsatt gjøre det jævlig vanskelig å være kvinne og flink, og å stå på de kravene de fortjener. Det attpåtil mot en horde av yngre utøvere som i utgangspunktet burde være mer opplyst enn Mini Jakobsen. 

Mais, Martin Ødegaard, est-ce que tu sais twerker?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg håper ikke at dette Ødegaard innlegget var som å kaste bensin på bålet. Tror det bare gjør mer skade enn godt for de norske landslagsjentene akkuratt nå at flere snakker om det, og at det blir mer kjent. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev s-simen:

Hvis du byr opp til dans..
Selvfølgelig syns jeg denne støyen er forstyrrende for landslaget to dager før VM. Så kan jeg først sende det ene spørsmålet tilbake; Hva ønsker Ødegaard å oppnå med dette? Hvis det er å "roe det hele ned" og trekke fokus vekk fra Ada - da bommet han. Aldri i verden at dette hadde blitt like internasjonale nyheter uten Ødegaard. For meg virker det som ren sabotasje.
Sabotasje? Ja.. 

For bare avklare det med en gang: jeg har fremdeles ikke lest hele blekka - kun blitt gjengitt de få sitatene VG har sakset ut. Men da tror jeg de fleste her inne snakker på samme grunnlag.

Hele bladet handler altså om kvinnefotballens kamp og norske kvinnelige pionérer. For Josimar er det helt logisk å gi ut denne blekka nå - rett før VM. Mtp tema er det også helt logisk at Ada blir intervjuet. Så er dette altså et intervju avgitt for 3 måneder siden. Ettersom blir referert til som et intervju og ettersom Ada er Ada tror jeg at man med trygghet kan si at de sitatene VG bruker er langt fra det eneste som ble sagt. Hvis du tillater meg litt kvalifisert gjetting så tipper jeg de utsnittene er "det eneste" (for VG) interessante Ada sa om landslaget. I de avsnittene snakker hun naturligvis i preteritum - om hvordan det var da hun var på landslaget, noe som naturligvis er en viktig del av spillerkarrieren hennes. Dersom noen faktisk har lest hele blekka og kan arrestere meg på noe, så gjør gjerne det. Nå er vi likevel ved kjernen av det du spør om - og det jeg allerede skrev sist. Hva ønsker Ada å oppnå? Basert på alt hun har sagt og gjort for kvinnefotball tidligere vil jeg tippe det er nettopp det: økt fokus på kvinnefotball og større muligheter for dem. Så klandrer jeg deg ikke for å finne kanskje den viktigste leddsetningen i det forrige innlegget mitt:

For hun slipper jo ingen atombombe som VG skriver. Det er ingenting nytt. At hun for to år siden ønsket mer kompetanse i landslaget, at oppfølgingen var for dårlig, at gruppekohesjonen var for dårlig, og at hun var nedbrutt etter samlinger FIKK VI VITE DA OG. Det virker nærmest som hun refererer til tidligere utsagn når hun kommenterer landslaget, og i et lengre intervju som skal komme rett før VM syns jeg egentlig det er ganske proft (igjen - med det forbehold at hun faktisk snakker om andre ting i resten av intervjuet - noe jeg tror ettersom det ikke er sitert mer i VG, de har ihvertfall sakset ut det med mest "krutt"). Så har det i lang lang tid vært skreket, av omtrent samtlige eksperter, om mer utdypende redegjørelse fra Ada. Dersom denne hadde kommet nå, dersom hun ble ringt av VG, eller Josimar for den saks skyld, og avga en lengre forklaring på hvorfor hun ikke deltar på landslaget - da kunne jeg vært tilbøyelig til å være enig. Da hadde eneste fornuftige svar vært "vi kan ta det etter VM, nå ønsker jeg dem lykke til". At hun gjengir den samme forklaringen som for to år siden i et lengre intervju om noe annet er ikke det som starter stormen.

 

Så over til Martin Ødegaard og grunnen til at jeg, halvveis på spøk @d*u*b, plasserte ham i For en jævla tosk.
Ser vi vekk fra at han prøver å slukke et bål med bensin, så kan vi tenke oss rene konsekvenser istedet. Det er en ting som virker å ha vært veldig klart, veldig lenge - at spillerne på kvinnelandslaget ikke ønsker Ada hjertelig velkommen tilbake, og at Ada og flere sentrale spillere ikke virker å være på talefot. Her kan jeg bare forsøke meg på en ny kvalifisert gjetting på bakgrunn av ymse uttalelser og poster på sosiale medier. Jeg tror at Caroline Graham Hansen er en av disse profilene, som har vært sterkest imot Ada. Derfor håpet jeg egentlig at Ada ble solgt til Barcelona - og at de som lagvenninner kanskje kunne løst feiden. I det minste at Ada fikk litt mer støtte blant spillerne - for strengt tatt er det det vi foreløpig har hørt om krav av Ada, vært ganske rimelige og fornuftige. For å si det på en litt annen, og for mange mer provoserende, måte: hadde vi hatt verdens beste mannlige fotballspiller i Norge og det samme hadde skjedd ifm landslagsspill hadde det blitt nasjonalt opprør for å få ham inn igjen. 
Nå tror jeg de broene er brent for godt - Ada spiller aldri mer på landslaget. Det er flaut. Når Martin Ødegaard poster det han poster, ikke blir direkte nedsablet av Svein Graff, og Håvard Nordtveidt poster det samme og skal irritere litt videre med å legge på egen @ Adahegerberg - da har Martin Ødegaard startet et opprop han ikke har noe med. Da har han, som tidenes medieyndling, skapt en presedens om Ada som sutrekopp basert på ingenting. Når da et titalls at landets mest profilerte eksperter og mediepersonligheter retweeter "fordi det er kult" eller bare fordi det er Martin Ødegaard, for ikke å snakke om de hundretusener av smågutter som forguder ham, så blir det alle-mot-en. Dersom det var psykisk slitsomt å være på landslaget da, tør jeg ikke tenke på hva det er nå. Det er fremdeles ikke Ada som har "sluppet en atombombe" rett før VM, det er VG som har sakset ut et lite utdrag som ikke inneholder noe nytt, og om ellers handler om noe annet. 
 

Én ting har Martin Ødegaard klart. Det er å bidra til å fortsatt gjøre det jævlig vanskelig å være kvinne og flink, og å stå på de kravene de fortjener. Det attpåtil mot en horde av yngre utøvere som i utgangspunktet burde være mer opplyst enn Mini Jakobsen. 

Mais, Martin Ødegaard, est-ce que tu sais twerker?

 

Ada, er det deg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hæ, @s-simen, like du ikke MØ? Vet du ikke hvor god han er eller?!

 

Men seriøst: selv om tonen hans er litt i slemmeste laget synes jeg ikke det er riktig å si at han har bidratt til å gjøre vanskelig å være kvinne og være flink, eller å sammenligne han med høyremann Jacobsen. Selv om han har kritisert en kvinne har han tross alt forsvart 20 andre. Jeg ser heller ikke at det at han har ført til mer medieoppmerksomhet rundt temaet var negativt denne gangen. Temaet hadde allerede fått massiv oppmerksomhet før han blandet seg, så tror det kan være fint for landslaget å føle at de har så mye støtte som mulig heller enn at masse negativitet forblir uimotsagt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Temaet hadde allerede fått massiv oppmerksomhet før han blandet seg

Hadde det det? Jeg personlig hadde ikke sett noe som helst om dette Josimar-intervjuet i noen medier før Ødegårds Instagram-melding. Det er vel liten tvil om at medieoppmerksomheten blir ekstremt mye større når han plutselig skulle blande seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev Petter:

Hadde det det? Jeg personlig hadde ikke sett noe som helst om dette Josimar-intervjuet i noen medier før Ødegårds Instagram-melding. Det er vel liten tvil om at medieoppmerksomheten blir ekstremt mye større når han plutselig skulle blande seg.

Det var toppsak hos både VG og NRK før meldingen til Ødegaard.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Befriende å se at du faktisk diskuterer. Det er litt for mange ubegrunnede "Heia Martin" - som er det store problemet her. Ødegaard gjorde medieoppmerksomheten og den generelle oppmerksomheten både nasjonalt og internasjonalt ekstremt mye større ja - det er ubestridelig.

Ikke bidrar til, men bidrar til fortsatt. Ikke være kvinne og være flink, men være kvinne og flink, og å stå på de kravene de fortjener. Hvis du tar en liten litt på hennes siste instagrampost om champions league-finalen, leser litt kommentarer der (eller egentlig hvor som helst) skjønner du nok hva jeg mener. Det er ikke konstruktivt, det er ikke støtte, det er drittslenging - fra Martin og hans fanklubb, som han burde sett komme. 

Og nå spør jeg rett ut. Syns du hun slang med leppa rett før VM? Når det hun sier ble sagt for 3 måneder siden som del av et større intervju, som del av et større magasin, som utelukkende fremmer norsk kvinnefotball. Og det hun sier er gjentakelse av hvordan hun har hatt det på landslaget for flere år siden - et landslag som har fått vesentlig kritikk på det samme, av veldig mange utøvere.

Så har du selvfølgelig rett i at det er positivt at kvinnelandslaget får massiv støtte. Metoden er dessverre helt på trynet, og konsekvensen (tror jeg) er at verdens beste fotballspiller aldri vil få aksept for å spille på landslaget - SELV OM Klaveness kanskje kunne løst konflikten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev s-simen:

Og det hun sier er gjentakelse av hvordan hun har hatt det på landslaget for flere år siden - et landslag som har fått vesentlig kritikk på det samme, av veldig mange utøvere.

Hun sier mye mer enn hun har gjort tidligere. Det er nytt at hun beskriver samlingene som mareritt, og hvorfor hun opplevde det slik. Videre er de tingene hun klager over av en karakter som gjør at man tror det er kødd. De skal bare å fått én t-skjorte til en samling? Hvis det virkelig er verdt å nevne som en grunn til at det var et mareritt å være på landslagssamlinger er det skremmende. Hun fremstår som en diva med et enormt ego.

Jeg forstår ikke at MØ kritiseres for sitt utsagn, og at hans(!) timing er dårlig. Det er ikke han som har bragt dette på banen, det er Ada. MØ er vel, i likhet med mange andre, drittlei Ada og sutringen hennes. Og det virker som om landslaget ikke har noe imot at en profil som MØ tar dem i forsvar. Se også hva Linda Medalen sier her.

"– Jeg synes det var dritbra. Når han sier det - han åpner nesten aldri kjeften - da får jeg frysninger. Da tenkte jeg: «Han er en lagspiller, for han tenker på laget». Han bryr seg om lagfølelsen og bryr seg om kvinnefotball. Det ble sterkt da han sa det, for han er sparsommelig med å si noe som helst, sier Medalen til TV 2."

Hvem er egentlig MØs innlegg et problem for? Jeg ser Norges mest profilerte fotballspiller stå opp og forsvare kvinnelandslaget før VM. All mulig ros til Ødegaard! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ikke skjønne at du mener at Josimar «utelukkende fremmer norsk kvinnefotball» når de velger å publisere intervjuet sitt rett før VM. Ada sier jo selv at hun ikke ville stilt opp i intervjuet hvis hun hadde visst at det skulle bli publisert nå. 

Jeg mener dette er ennå et bevis på at Josimar er en gjeng med (unnskyld ordet) rasshøl! Her sitter de å ruger på et intervju og velger å publisere det nå for å få mest mulig publisitet, oppmerksomhet og for å skape diskusjoner som vi kunne vært foruten før er mesterskap. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ada Hegerberg har satt seg i robåten.

SISTE: Ada Hegerbergs agent sier nå at han er svært skuffet over at Josimar publiserte intervjuet rett før VM, og han sier at han er «svært skuffet» over at intervjuet ble slått opp som det nå har blitt. - Hun hadde aldri svart på spørsmålene hvis hun hadde visst at det ville komme ut rett før VM. Det var nøyaktig dette hun ville unngå, sier agent Alain Naiegon til VG.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Landslaget
×
×
  • Opprett ny...