Gå til innhold

Landslaget


Buss1 Marius
 Del

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hah, der legger Herlovsen ballen elegant forbi Irlands keeper, men blir tatt (dommeren dømmer selvfølgelig ikke), så hva ble resultatet?

 

Herlovsen rakk ikke ballen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Nederland på tirsdag kl 17 i Vålerengas Kulturpark. Seier gir plass i VM. Uavgjort gir playoff, mens med tap er man avhengig av at en av følgende ting skjer: 1. Sveits taper mer enn oss. 2. Skottland taper med to eller fler mer mål enn oss. 3. Sverige taper med to mål eller fler mer enn oss. 4. Danmark taper. 5. Island ikke vinner. 6.Belgia ikke vinner.

 

1 og 2 kan vi glemme. 4 er nok mest sannsynlig. I nummer 6 er problemet at motstander alt er klare for VM.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Til VM, og "sterkere sammen" får en til å tenke på at det er det man kanskje er nå enn sterkere hver for seg. Og utifra hva jeg hørte er neppe den "sterkeste" med i VM.

Jeg regner med at du tenker på Ada

Det som har slått meg er at dette laget ser ut til å ha ett sterkt samhold. Mye mer enn under EM i Nederland i fjor. Kan forskjellen være at de ikke har med spillere med sterke primadonna nykker. Selv Herlovsen har jo kastet av seg det meste av sine primadonna nykker. Jeg regner med at Sjögren &Co ikke vil ødelegge den gode stemningen i laget, ved å eksperimentere med å ta med Ada. Vi får håpe Norge kommer til Finalen, som går i Adas nye hjemby, Lyon.

Nå kan man diskutere om man "straffer" Andrine fordi Ada ikke vil. Men jeg tror Andrine er ett halmstrå for dårlig.

 

Ellers en herlig og spennende kamp. Deilig å slå Nederlenderne, etter den elendige jobben de gjorde som vertskap under EM i fjor.

Så får vi se hvordan neste års ferie kan kombineres med VM, som altså starter 07 juni med finale i Lyon 07 juli. Det bør jo kunne kombineres med Tour du France som starter i Brussel 06 juli.

Endret av Buss1 Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uansett hvordan jeg vrir og vender på det ender jeg opp med dette:

Verdens beste spiss har norsk pass. Har du muligheten til å ha verdens beste spiss på landslaget ditt, så bør ikke valget være spesielt vanskelig. Ja, jeg vet det er gnisninger, men du får bare finne en måte som får det til å fungere.

 

Er ikke så lenge siden vi leste om at noen spillere syntes det var vanskelig å spille på landslaget med Messi, og det kom en slags diskusjon om Argentina egentlig ikke var bedre uten ham. Når det kom til stykket, så tok de jo selvsagt med Messi.

 

Andrine har jeg ikke sett spille på lenge, så dette blir med et forbehold om at hun ikke har blitt oppsiktsvekkende elendig siden sist. Hvis det utelukkende er sportslige grunner til at en PSG-spiller ikke får være med i troppen, da har vi et større luksusproblem på midtbanen enn jeg trodde.

 

Ut fra hva jeg har lest synes jeg behandlingen av Andrine stinker lang vei. Det er vanskelig å tro på at hun "tilfeldigvis" ikke var god nok lenger like etter at søsteren kranglet med treneren.

 

(Edit: Jeg er ikke Leif Welhaven, vi har bare brukt noen av de samme formuleringene. Den kronikken ble publisert etter innlegget mitt.)

Endret av BelgiskBlaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sverige med slatan, var slatan. Sverige uten Slatan er et lag med 11 på banen, en del på benken og ett støte apparat rundt. Ett lag som jobber sammen mot ett felles mål.

I går så jeg 11 spillere som virkelig kjempet for laget og blødde for drakta. Det så jeg ikke i Nederland i fjor. Den stemningen som nå er i laget er mer verdt enn det å ha med Ada. Når Ada har valgt å ikke være med å kvalifisere Norge til VM, så synes jeg heller ikke hun skal få komme til dekket bord, og spise fruktene av noe andre har sådd, pleid, stelt og høstet.

Ved å ta med Andrine, så tar man også med en kravstor (Tiger)mor, som tar mye plass og faktisk kan være med å skape en dårligere stemning rundt laget. Vi har siden i fjor, fått frem noen spillere på midtbanen som er såpass gode at de fortjener en plass på laget og har vi valget mellom 2 spillere som er like gode, der den ene er med å heve norsk kvinnefotball, mens den andre er utenlandsproff, så synes jeg vi skal ta den som spiller i Norge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sverige med slatan, var slatan. Sverige uten Slatan er et lag med 11 på banen, en del på benken og ett støte apparat rundt. Ett lag som jobber sammen mot ett felles mål.

I går så jeg 11 spillere som virkelig kjempet for laget og blødde for drakta. Det så jeg ikke i Nederland i fjor. Den stemningen som nå er i laget er mer verdt enn det å ha med Ada. Når Ada har valgt å ikke være med å kvalifisere Norge til VM, så synes jeg heller ikke hun skal få komme til dekket bord, og spise fruktene av noe andre har sådd, pleid, stelt og høstet.

Ved å ta med Andrine, så tar man også med en kravstor (Tiger)mor, som tar mye plass og faktisk kan være med å skape en dårligere stemning rundt laget. Vi har siden i fjor, fått frem noen spillere på midtbanen som er såpass gode at de fortjener en plass på laget og har vi valget mellom 2 spillere som er like gode, der den ene er med å heve norsk kvinnefotball, mens den andre er utenlandsproff, så synes jeg vi skal ta den som spiller i Norge.

 

At Ada ikke bare skal kunne vandre inn på laget til et VM er jeg enig i. Jeg mener fortsatt at det bør være et selvsagt mål å få Ada til å fungere med resten av laget. Det krever selvsagt noe av Ada også, ikke bare at laget skal innrette seg etter henne.

 

Hva som ligger i "å heve norsk kvinnefotball" kan vi nok diskutere. Jeg synes ikke det er noen automatikk i at Maria Thorisdottirs bidrag til norsk kvinnefotball er mindre fordi hun spiller for Chelsea og ikke Kolbotn. Å være et eksempel på at man, også som jente, kan realisere proffdrømmen og leve av fotball i en storklubb hever også norsk kvinnefotball. Neppe særlig mindre enn å spille foran 50 stykker på Sofiemyr og bidra med en langpanne sjokoladekake til kiosken. Ikke til forkleinelse for noen, lokale forbilder man kan se live er også viktig.

 

Å skulle straffe utenlandsproffen bare fordi hun er utenlandsproff (siden de i ditt eksempel er like gode) virker fryktelig bakvendt. Det blir i så fall bare på politisk grunnlag, og ikke sportslig. Hva slags signal sender det til norske jenter som vil ut i verden? "Drar du utenlands ser vi på det som et svik mot norsk kvinnefotball, og da kan du bare glemme å få spille på landslaget"?

 

Når det gjelder Andrine har jeg som sagt ikke sett henne spille på lenge, så jeg har liten forutsetning for å vite om hun er bedre eller dårligere enn de som får spille. Alt jeg har å gå på er antagelsen om at man blir en bedre spiller av en treningshverdag i PSG enn på Røa. Etter hennes egen kommentar hadde hun "syv målgivende på de tre siste kampene, og fire på syv i av kampene før det". Nå skal jeg være forsiktig med å lese ting ut av statistikk, men det høres ikke ut som hun var kjemperæva.

 

Jeg synes i grunnen bare det er jævlig kjipt at det er blitt som det er blitt, uansett hvor skylden ligger, for laget ville vært enda bedre om dette hadde fungert. Dessverre er nok det toget gått så lenge Sjögren er landslagssjef.

Endret av BelgiskBlaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


I statistikken står hun registrert med to målgivende i kampene før dette intervjuet. Dog er en 4-0 seier fra en cupkamp mot et lag fra noen nivåer under ikke med i statistikken. Kan jo inkludere treningskamper også, for hun var vel knapt på banen ved nok scoringer til at det ellers kan stemme. Selvsagt kan det være journalisten som har vridd på ting.

 

I PSG har hun kun vært på banen i to av de første fem kampene denne sesongen (inkluder en kamp i CL).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vrakingen av Andrine hadde heller neppe blitt sett på som spesielt kontroversiell om hun ikke hadde vært søsteren til Ada. Skulle man dessuten se på hvilke klubber man spiller på har vi June Pedersen som spiller hver kamp for serielederne i Sverige uten at det gir henne landslagsplass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nederland med en sikker 2-0 seier mot Danmark, og på god vei mot VM. I den andre kampen ble det 2-2 mellom Belgia og Sveits. Nederlenderne bør slå vinneren av det oppgjøret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Landslaget
×
×
  • Opprett ny...