Gå til innhold

Dine mest minneverdige Stabæk kamper


Kjetil Eggen
 Del

Anbefalte innlegg


Ja folkens ranger de mest minneverdige Stabæk kampene du har sett live.

 

Her er min liste:

 

1. Stabæk - Vålerenga 2008. 6 - 2

Så utrolig fantastisk kamp, hvor vi virkelig rævkjørte Enga, samtidig som dette og var kampen hvor Gullet ble 100% sikkert og en fantastisk avskjed med Nadderud.

 

2. Stabæk - Rosenborg Cupfinalen 1998. 3 - 1

Vårt aller første trofe, en fantastisk kamp full av spenning og dramatikk.

 

3. Strømsgodset - Stabæk 2007.

En fantastisk serieavslutning hvor vi sikret sølvet.

 

4. Stabæk - Brann 2000.

En helt vannvitig kamp hvor vi virkelig slukket Brann, med 7 mål eller hva det var.

 

5. Stabæk - Vålerenga 1995. 0 - 2

Selv om vi desverre tapte, så var det en utrolig opplevelse vår aller første kamp i Tippeliagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Opprykkskampen mot Strindheim i 1994.

Serieåpningen mot Enga i 1995 tross tap.

Griseflaksseieren mot Viking i Stavanger i 1996.

Da vi sendte Enga ned i første divisjon i siste serierunde i 1996.

4-2 seieren i cupen og 4-4 mot RBK i serien i løpet av 4 dager i 1996.

Finstadscoringen på overtid mot Viking hjemme i 1998.

Semifinalen mot Moss i 1998 (også cupfinalen da)

Første seieren mot Brann i Bergen i 1999. Takk Petter Belsvik!

3-0 over RBK hjemme i 2001 med over 100 Eintract Frankfurt-supportere på besøk.

Bortekampen mot Linfield i Belfast i 2002.

6-1 mot RBK på Lerkendal i 2003.

Opprykkskampen mot Sandefjord i 2005.

Lyn hjemme 0-2 til 3-2 i 2006.

Lyn hjemme 0-2 til 3-2 i 2007.

De tre kampene under treningsleiren i Rio de Janeiro.

2-1 seieren mot Rosenborg på Lerkendal i 2008.

2-1 seieren på Brann Stadion i 2008.

Siste seriekampen på Nadderud mot Enga 6-2.

Bortekampen mot Tirana i 2009.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og dermed var den tråden død...  Finnes vel knapt mer enn to-tre supportere som kan toppe Slum.

 

Jeg ville på en sånn liste tatt med tapet for Enga på Ullevaal i 2004.  Ikke fordi det var en stor eller god kamp, men fordi den betydde så mye for mange.

 

Så finnes det noen øyeblikk som er svært minneverdig, selv om kampene de forekom i ikke nødvendigvis var det.  Daniels scoring i Aalesund i 2007 (og hans første i går).  Veigars dans i xxxx (farsken husker ikke hvilken kamp det var).  Alan.  Mix utligning i Bergen i år.  For ikke å snakke om siersmålet til Jon Inge på Åråsen i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


:D Kanskje denne Slum har misforstått, og ramser opp alle kampene han har vært på?? :D:D

 

Cupkampene i 98 på Gjemselund og Melløs, de 2 første jeg kjørte buss på.

 

Høddvoll seriekampen 05 vi var ca 20 stykker som sang og ropte i yr og regn og sang ut de ca 250 hjemmepumblikumerne.

 

Nedrykskampen mot Enga 04, (har denne fremdeles publikums rekorden for TL)

 

Kjøbenkampen, vannvittig stemning

 

Tiranakampen på treffen, en artig opplevelse

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1. Stabæk - Molde 1995 3-1

Min første kamp!

 

2. Stabæk - Vålerenga 2008 6-2

Gullet kom, avskjed med Nadderud..

 

3. Strømsgodset - Stabæk 2007 0-5

Jordhaug eller ikke, det var en kamp som varmet. Sølvet kom også :)

 

4. Stabæk - Sandefjord 2005 3-1

Opprykkskamp i høstkulden

 

5. Lyn - Stabæk 2008 0-2

Det var en 16.mai kamp jeg aldri vil glemme.

 

Det er disse jeg kommer på i farten, så er vel de som betyr mest for meg.

Endret av matsj
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nedrykskampen mot Enga 04, (har denne fremdeles publikums rekorden for TL)

RBK-LSK fra 1988 (?) står fortsatt med publikumsrekorden, med over 28000 tilskurere da det var en rein seriefinale i siste runde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nedrykskampen mot Enga 04, (har denne fremdeles publikums rekorden for TL)

RBK-LSK fra 1988 (?) står fortsatt med publikumsrekorden, med over 28000 tilskurere da det var en rein seriefinale i siste runde.

 

 

Tippeligaen (TL) startet vel først i 1995 når vi fikk 14-lags serie. Før det het det vel 1. divisjon eller Hovedserien (sikkert vært andre navn og på øverste divisjon i Norge tidligere og).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nedrykskampen mot Enga 04, (har denne fremdeles publikums rekorden for TL)

RBK-LSK fra 1988 (?) står fortsatt med publikumsrekorden, med over 28000 tilskurere da det var en rein seriefinale i siste runde.

 

 

Tippeligaen (TL) startet vel først i 1995 når vi fikk 14-lags serie. Før det het det vel 1. divisjon eller Hovedserien (sikkert vært andre navn og på øverste divisjon i Norge tidligere og).

 

TL startet vel i 1991, men når man regner kamper i denne sammenheng så ser man vanligvis helt tilbake til da Brann vant på begynelsen av 60 tallet. Siden det var den gang man samlet det til en serie. Noen regner rett nok noen år senere (slutten av 60 eller begynnelsen av 70 tallet) siden det var da man og åpnet for Nord Norske lag. Så navneendringer og endring av antall lag telles ikke i denne sammenheng. Så Seriefinalen i 85 er publikumsrekorden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tribuneraset etter André Flems scoring i sluttminuttene mot Start i 2000, etter tidenes dårligste sesongåpning. Årets første mål, årets første seier og årets første poeng - tidenes målfeiring. Ingen stod oppreist etter den scoringen der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Live ja...

 

Her er min liste:

 

1. Stabæk - Strindheim 1994. 2 - 1

Stemningen når opprykket var klart med Ingo på gråten over anlegget, og samtlige 1500 tilskuere stormet banen etter kampen. (Strindheim var også glade, for de rykket faktisk også opp, siden Nardo ikke klarte å slå Bærum SK)

 

2. Stabæk - Rosenborg Cupfinalen 1998. 3 - 1

En merklig dag, føltes som om vi hadde slått hvem som helst denne dagen.

 

3. Rosenbrog - Stabæk 2003 1-6

Utrolig følelse å være en av to Stabækgutter som klarte å rote seg inn på feil tribune. Omringet av Trøndere så var vi enige om å være litt rolige. Men når Stenvold satte inn 3-0 etter 15 min så var det helt umulig å ikke juble hemingsløst. Heldigvis så hadde RBK vunnet serien allerede, og oppførselen vår ble delvis godtatt. Utrykket til Vinsnes etter kampen var vært turen alene. Nå hører det også med til Historien at vi scora alle måla. Holter scora vel begge veier denne kampen.

 

4. Stabæk - Viking 1996? 3-2 (Tror jeg)

Følelse når Finstad scoret etter å a løpt over hele banen på overtid...får gåsehud ennå.

 

5. Stabæk - Vålerenga 1995. 0 - 2

Selv om vi desverre tapte, så var det en utrolig opplevelse vår aller første kamp i Tippeliagen. Roy Helge Olsen klarte forresten å gi oss rødt kort i denne kampen også.... Bjørn Villugrein. På tide at at Roy Helge Olsen blir ropt etter alle som dømmer dårlig igjen som i perioden 1995-1997....?

Endret av Randers
Lenke til innlegg
Del på andre sider


1. Stabæk - VIF 2008. 6-2

Tidenes kamp?

 

2. Stabæk - Viking 1998. 4-3

Ikke lett å glemme Finstads mål på overtid. Min Nadderud-debut.

 

3. Stabæk - Sochaux 2004. 0-MASSE

Få tilskuere, dårlig kamp, Ullevaal, men god stemning.

 

4. VIF - Stabæk 2004. Var det 3 eller 4 vi slapp inn?

Riktig Albert, denne betydde veldig mye for meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1. Brann - Stabæk 1-2

1. Stabæk - VIF 6-2

 

Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket øyeblikk som var størst. En fantastisk ramme på 6-2. Utklassing, fullsatt Nadderud, og tårer i øynene da Mike løftet pokalen. Det var en perfekt kveld, men (selv om jeg sikkert høres blasert ut nå), det var på en måte nesten litt forventet at det skulle bli sånn. Kanskje ikke 6-2, men seier og gullfest skulle det liksom bli uansett.

 

Derfor kommer det ikke helt opp mot den følelsen da Palmi headet seg inn i målprotokollen og evigheten på overtid. Det var en kamp jeg tenkte at kom til å ende uavgjort hvis vi var heldige, og jeg tok egentlig turen til Bergen like mye for å se byen som for å få dratt på bortekamp. Men den gledesrusen som kom med målet, da sikkerhetsgjerdene endelig takket for seg og seilte mot bakken mens Daniel rev av seg alt han hadde av klær bortsett fra suspen omtrent, og vi sto der alene på hele Brann stadion, den får jeg nok aldri igjen. Tror nesten ikke jeg skjønte hva som skjedde der jeg sto, annet enn at det var det største jeg hadde vært med på. Perfekt avslutning på en helg i en by jeg i grunnen ble overraskende glad i. Det KAN ha en sammenheng ;)

 

Bortsett fra det er 0-2 mot Lyn 16. mai i fjor kanskje den morsomste jeg har vært på, og også 4-3 mot Viking. Av en eller annen grunn husker jeg også 5-0 mot Skeid hjemme i 99.

 

Edit: ser at setningen "den gledesrusen som kom (...) mens Daniel rev av seg alt han hadde av klær bortsett fra suspen omtrent, og vi sto der alene på hele Brann stadion, den får jeg nok aldri igjen." kan feiltolkes ;)

Endret av BelgiskBlaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må trekke inn min første kamp i Europa for Stabæk i 1997:

 

Genk - Stabæk 4-3 hvor vi lå under 2-0 etter 1min 35sek og 4-0 til pause. Etter pause skårer vi tre ganger og har to skudd i stolpen i forskjellige angrep.

 

Tromsø - Stabæk 1-1 1995: Første bortepoeng til Stabæk i Tippeligaen

 

Bodø/Glimt - Stabæk 0-1 1995: Første borteseier til Stabæk i Tippeligaen og den kampen vi sikret tippeligakontrakt for 1996. Jeg og sexxes "stormet" banen etter kamp slutt :D

 

Tirana - Stabæk 1-1 2009 : Første Champions League kvallik kamp for Stabæk.

 

Stabæk - Molde 8-0 2006: Fikk revansje for det som hadde hendt to år tidligere og fikk sendt ned Stian Ohr til Adecco igjen.

 

Og selvfølgelig:

 

Cupfinalen 1998, RBK kampene 1996 4-4 og 4-2, Vålerenga kampene 1995 og 1996 Når Kaasa senket Enga etter at han hadde skrevet under for dem og 6-2 kampen og Gullfeiringen 2008.

 

Edit: Holdt på å glemme

 

Fortuna Ålesund - Stabæk Fotball kvinner 1. mai 2009 0-5 En fantastisk kamp og med en kongemiddag etter kampen ;)

Endret av andersmann
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kampen mot Mandalskameratene i Adecco var også minneverdig, og gleden over å få et sent seiersmål mot en sånt drittlag var enorm...

 

(For øvrig startet 5 av de som startet mot Godset den kampen også)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kampen mot Mandalskameratene i Adecco var også minneverdig, og gleden over å få et sent seiersmål mot en sånt drittlag var enorm...

 

(For øvrig startet 5 av de som startet mot Godset den kampen også)

 

Jon, Morten, Henning, Daniel... 5?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kampen mot Mandalskameratene i Adecco var også minneverdig, og gleden over å få et sent seiersmål mot en sånt drittlag var enorm...

 

(For øvrig startet 5 av de som startet mot Godset den kampen også)

 

Jon, Morten, Henning, Daniel... 5?

 

Sorry, bare disse fire startet, men Tom startet mot MFK og avsluttet mot Godset...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1996: Stabæk-Skeid 1-1 - Min første kamp.

 

1998: Stabæk-Viking 4-3 - Selv om jeg ikke var store karen husker jeg fortsatt Finstad sin scoring på overtid.

 

1998: Rosenborg-Stabæk 1-3 - Cupfinalen.

 

2004: Vålerenga-Stabæk 3-0 - Husker det litt for godt til å kunne stryke den av lista.

 

2005: Stabæk-Alta 2-1 - Herlig når Stenersen banket inn frispark på overtid. Skjønte at vi kunne komme opp igjen.

 

2006: Stabæk-Molde 8-0 - Deilig revansj.

 

2007: Stabæk-Lyn 3-2 - Opphentingen.

 

2007: Strømsgodset-Stabæk - Sikret seriesølvet.

 

Kunne plukket ut mange fra fjorårssesongen.

 

2008: Rosenborg-Stabæk 1-2 - Deilig!

 

2008: Rennes - Stabæk 2-0 - Førstereis i Europa.

 

2008: Stabæk-Ham-Kam 3-0 - Deilig når Alan scorer vårt første 10 minutter før slutt, da gikk det opp for meg at vi kunne ta gullet.

 

2008: Brann-Stabæk 1-2 - Er vel kanskje denne som står aller øverst.

 

2008: Stabæk-Vålerenga 6-2 - Magisk.

 

2009: Tirana-Stabæk 1-1 - Fin tur og første kamp i CL.

 

2009: FC København-Stabæk 3-1 - Hele stemningen rundt matchen kommer jeg nok aldri til å glemme.

 

Edit: Lagt til en match + rettet en feil.

Endret av Mikki
Lenke til innlegg
Del på andre sider


- Drøbak/Frogn borte i 1-1. Min første bortekamp utenfor Oslo/Bærum og da jeg virkelig skjønte at vi faktisk kunne rykke opp.

- Strindheim hjemme samme sesong

- Debuten i tippeligaen mot VIF

- Borte mot Bodø/Glimt i 96. Min første lange bortetur, og jeg tok tog, så den turen var jævlig lang.. Gärdeman putta etter ca 30 sek og det holdt inn.

- Moss i semien i 98

- Cupfinalen med påfølgende fest på Bekkestua med påfølgende tannlegetime kl 0900 dagen etter..

- Molde hjemme i 04, nest siste matchball misbrukes.

- Enga borte 04

- Sandefjord hjemme 05

- Fredrikstad borte 07. Vi snur kampen med en mann mindre

- Lyn hjemme 07. Fantastisk opphenting

- Sølv og påfølgende fest borte mot Godset 07

- Tre kamper i Rio, selv om kampene i seg selv ikke var spesielt minneverdige. Ekstrem varme kombinert med flittige ølselgere på tribunen gjorde at jeg forsåvidt ikke huser mye av kampene uansett..

- FCK borte i 08. Kjip kamp, morsom tur

- Fredrikstad borte i 08, fin båttur og fantastisk seier

- 6-2. Sinnsykt og ubeskrivelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra 2009:

 

Positive:

4-0 mot Tirana - eneste europacupkampen vi vant i år, men viktigst av alt: Christian Keller!

1-3 mot Kolbotn - herlig å føle at man er med på å støtte laget så til de grader også i motgang, og å se hvor mye de setter pris på det

København - egentlig var hele dagen helt fantastisk, men høydepunktet var da vi reduserte til 2-1, da trodde jeg faktisk vi skulle gå videre

 

Negative:

1-2 mot Bodø/Glimt - da dommeren blåste av kampen innå jeg at vi fint kunne komme til å rykke ned (spiller best men taper bunnkamper; en klassisk start på en nedrykkssesong).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


det jeg husker i farten er

- 2002 astracup finale st.pauli-stabæk

- 2002 stabæk-start (min første kamp)

- 2002 uefa cup, anderlecht (borte)

- ffk-stabæk (husker ikke årstall men det var en dramatisk kamp, vi la under men snudde kampen og vant)

- 2004 nedrykkskampen

- 2005 opprykkskampen

- 2007 stabæk-molde 8:0 :rolleyes:

- 2008 stabæk - vålerenga 6:2

- 2009 stabæk-start

- 2009 cl, fck-stabæk

 

+ en god del kamper som er minneverdige pga helt personlige opplevelser mens det sportslig sett gikk mer eller mindre dårlig

Lenke til innlegg
Del på andre sider


det jeg husker i farten er

- 2002 astracup finale st.pauli-stabæk

- 2002 stabæk-start (min første kamp)

- 2002 uefa cup, anderlecht (borte)

- ffk-stabæk (husker ikke årstall men det var en dramatisk kamp, vi la under men snudde kampen og vant)

- 2004 nedrykkskampen

- 2005 opprykkskampen

- 2007 stabæk-molde 8:0 :rolleyes:

- 2008 stabæk - vålerenga 6:2

- 2009 stabæk-start

- 2009 cl, fck-stabæk

 

+ en god del kamper som er minneverdige pga helt personlige opplevelser mens det sportslig sett gikk mer eller mindre dårlig

 

Stabæk-Molde 8-0, var i 2006.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Dine mest minneverdige Stabæk kamper
×
×
  • Opprett ny...