Gå til innhold

Hvem skal ta over for Jørgen Lennartsson?


Slum
 Del

Anbefalte innlegg


Tror vi gjør klokt i å møte beste sesong med et åpent sinn i forhold til behovet for stram defensiv organisering... Mange mål er først og fremst underholdende når vi scorer dem

Selvfølgelig, men jeg tviler på at klubben ansetter en trener med Drillofilosofi

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Berg mener selv at forbildene hans er Dalgliah og Ferguson. Etter at Berg overtok LSK har de blitt vesentlig mindre duell- og dødballorienterte i spillestilen. Men, ja, han er kynisk. På og utenfor banen. 2012 er neppe året der ren romantikk kan definere våre strategiske valg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Berg er sikkert ikke dumt. Han fremstår som litt kynisk og resultatorientert, men det er sikkert lettere å si til en fotballtrener "tenk mindre på resultater, bare drill inn et lag som spiller bra fotball" enn motsatt å be en trener med fintspillende filosofi om å bli mer kynisk.

 

I Lillestrøm hadde sikkert Berg høy lønn, men han har flyttet hjem til Romerike for familiens skyld. Hvis han vil fortsette å bo i Oslo-området er det ikke så mange jobber å velge mellom, og penger har han sikkert spart opp fra før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ang. Tørum - jeg vet han var en veldig bra trener for juniorene våre en gang i tiden og spillerne var veldig fornøyd med ham. Kanskje han kan være bra for et ungt lag? Og når det gjelder Henning Berg, han er sikkert flink og alt mulig, men hufffffffff.....

 

(Høyt saklighetsnivå hos meg i dag, kjenner jeg! :rolleyes: )

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror Stb gjør klokt i å få tak i en taktisk dyktig trener med et stort register, om vi skal klare oss i TL i kommende år. "Stabækstilen" må vike for taktikk som gjør at vi kan samle poeng med et ungt og urutinert mannskap som på papiret vil være svakere enn de fleste lag vi møter.

 

Derfor ønsker jeg meg en trener med solid kjennskap til norsk tippeliga, dvs våre konkurrenter, og som har solid kompetanse på ulike formasjoner og spillemønstre og ikke minst taktikk for godt motspill. Jeg ønsker spesielt at vi kan få etablert et skikkelig kontringsspill, dvs rask omstilling ved overganger, ettersom dette har vært nærmest fraværende i spillet vårt etter 2008. Så får vi heller sverge til posession på juniornivå.

 

Likevel er jeg rimelig sikker på at vår neste trener kommer fra Sverige, og får som mandat å fortsette med 4-4-2 og posessionorientering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ang. Tørum - jeg vet han var en veldig bra trener for juniorene våre en gang i tiden og spillerne var veldig fornøyd med ham. Kanskje han kan være bra for et ungt lag? Og når det gjelder Henning Berg, han er sikkert flink og alt mulig, men hufffffffff.....

 

(Høyt saklighetsnivå hos meg i dag, kjenner jeg! :rolleyes: )

Hepp,

 

Helt enig angående Berg.

 

Hva gjelder Tørum så er det min vurdering at han egenhendig har holdt Start oppe, og at Start ikke hadde rykket ned dersom Startledelsen ikke hadde begynt å tøyse med Tørums kontrakt før sesongen.

 

Ellers vil jeg minne om jobben han gjorde med Moss i 2005. Den var etter min mening outstanding! Moss kom sent igang, men over de siste 20 kampene tok Moss flest poeng, og etter min mening var de også laget med best toppnivå i ligaen den sesongen. Ikke hadde de allverdens spillermateriell heller...

 

Jeg tror Tørum ville vært et godt valg, men jeg tror ikke det blir ham.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ang. Tørum - jeg vet han var en veldig bra trener for juniorene våre en gang i tiden og spillerne var veldig fornøyd med ham. Kanskje han kan være bra for et ungt lag? Og når det gjelder Henning Berg, han er sikkert flink og alt mulig, men hufffffffff.....

 

(Høyt saklighetsnivå hos meg i dag, kjenner jeg! :rolleyes: )

Hepp,

 

Helt enig angående Berg.

 

Hva gjelder Tørum så er det min vurdering at han egenhendig har holdt Start oppe, og at Start ikke hadde rykket ned dersom Startledelsen ikke hadde begynt å tøyse med Tørums kontrakt før sesongen.

 

Ellers vil jeg minne om jobben han gjorde med Moss i 2005. Den var etter min mening outstanding! Moss kom sent igang, men over de siste 20 kampene tok Moss flest poeng, og etter min mening var de også laget med best toppnivå i ligaen den sesongen. Ikke hadde de allverdens spillermateriell heller...

 

Jeg tror Tørum ville vært et godt valg, men jeg tror ikke det blir ham.

 

@ringo

 

 

Jeg vet litt om hvordan Tørum markerte seg på innsiden av stadionveggene på Sør Arena (Start er kanskje den mest introverte fotballklubben i landet, for øvrig). Det er mye galt å si om driften av sørlandsklubben, men min vurdering er at Tørum aldri fikk forlenget sin avtale med klubben fordi han aldri klarte å feste et sportslig grep. Det er betegnende at selv da sesongen ble innledet med tilsynelatende svært gode resultater, så var det aldri på klubbledelsens agendae å forlenge avtalen. Tørum fremstod med liten gjennomslagskraft både i spillergruppen, administrativt og utad.

 

På den annen side: Tørum er etter min oppfatning en bedre trener enn både sin forgjenger (Sandstø) og i særdeleshet sin etterfølger (Mjelde).

 

Det sentrale poenget er imidlertid: Neste år må Stabæk finne en trener som godtar at han har vesentlig mindre ressurser å rutte med, som vet at klubbens primære mål er å holde seg i Tippeligaen, som vil bygge et prosjekt fra bunnen og som ikke kan velge og vrake i andre jobbtilbud innen fotballen.

 

Følgende trenernavn har figurert i ulike spekulasjoner i fotball-Norge denne høsten, etter hva jeg har fått med meg:

 

Kjell Sverre Hansen Vold, Tor Thodesen og Øyvind Eide "konkurrerte" med Tom Nordlie om Kongsvinger-jobben. Her var også Kåre Ingebrigtsen er "hett" navn i spekulasjonene, til tross for at han fikk sparken i Bodø Glimt tidligere i år etter manglende resultater i flere sesonger.

 

Steinar Nilsen har ikke hatt noen trenerjobb etter at han fikk sparken i Brann i fjor vår.

 

Per Brogeland demonstrerte vel denne sesongen at hans tid som topptrener trolig er over. Elendige resultater i KIL som åpnet døra for Nordlie for den tidligere Hønefoss- og Linz-treneren.

 

Harald Aabrekk gir seg i Songdal etter som som må karakteriseres som en suksessesong. Varierende "record", men han har vel stort sett manglet kondis i de jobbene han har hatt tidligere og hoppet til nye utfordringer. Oppgir at han gir seg i Sogndal fordi han ønsker å bosette seg i Bergen.

 

Ivar Morten Nordmark ble permittert fra jobben i Mjølner nå i høst på grunn av økonomisk trøbbel. Usannsynlig at han er aktuell for comeback på toppnivå?

 

Ettersom Stabæk neppe kan velge på øverste hylle, kan det kanskje være relevant å se hvem som ble uteksaminert fra trener 3-kurset i NFF i vår. Her finner vi følgende navn på deltakerlisten:

 

Ståle Andersen

Patrik Hansson

Kent Rudning

Stig Arild Råket

Andre Bergdølmo

Kenneth Moldskred

Bjørn Johansen

Monica Knudsen

Kai Erik Moen

Stian Lund

Nils Petter Austad

Karl Oskar Fjørtoft

Hans Erik Eriksen

Gaute Helstrup

Roger Naustan

Martin Lund

Vegard Berg Johansen

Svein Roger Pettersen

Roar Johansen

Ørjan Christiansen

Jan Frode Nornes

Håkon Wibe Lund

Dan Eggen

Morten Halvorsen

Andrea Loberto

Thor Mikalsen

Erik Fuglestad

Kjetil Fosse

Tor Trondsen

Ståle Stensaas

Cato Hansen

 

Når alt kommer til alt, så er det vel mye som peker i retning av at det er klokest å se utenfor landets grenser. Og når Sogndal greier å rekruttere en tidligere "årets trener" i Sverige, som også har seriegull på CVen, så finnes det kanskje muligheter - også for Stabæk....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


og får som mandat å fortsette med 4-4-2 og posessionorientering.

Som i bunn og grunn er aldri så lite motsetningsfullt. Hvis man ønsker å spille ballbesittende, er 4-4-2 egentlig et unaturlig valg, og mindre egnet enn mange andre muligheter. Det har vi da også fått se i praksis denne sesongen. For øvrig enig i ønskelisten din.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som i bunn og grunn er aldri så lite motsetningsfullt. Hvis man ønsker å spille ballbesittende, er 4-4-2 egentlig et unaturlig valg, og mindre egnet enn mange andre muligheter. Det har vi da også fått se i praksis denne sesongen.

Interessant. Hadde vært fint med en større begrunnelse for det, det hadde jeg satt pris på! (Oppfølgingsspørsmål: Hvilken formasjon passer best?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er flere grunner til det. En av de viktigste er at det blir vanskeligere å dominere de sentrale områdene på banen med kun to sentrale midtbanespillere, som man er litt avhengig av hvis man skal være ballbesittende med suksess. 4-4-2 passer bedre til hurtige overganger og kontringsfotball der man søker å hurtig utnytte at man har to spisser som jobber tett sammen mot et uetablert forsvar, altså mer sånn som vi gjorde det i 2008-sesongen. Det er selvsagt ingen fasit på hvilke formasjoner og spillemønstre som må kombineres, men at noen av dem går bedre ihop enn andre er det ikke tvil om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er flere grunner til det. En av de viktigste er at det blir vanskeligere å dominere de sentrale områdene på banen med kun to sentrale midtbanespillere, som man er litt avhengig av hvis man skal være ballbesittende med suksess. 4-4-2 passer bedre til hurtige overganger og kontringsfotball der man søker å hurtig utnytte at man har to spisser som jobber tett sammen mot et uetablert forsvar, altså mer sånn som vi gjorde det i 2008-sesongen. Det er selvsagt ingen fasit på hvilke formasjoner og spillemønstre som må kombineres, men at noen av dem går bedre ihop enn andre er det ikke tvil om.

 

Enig i dette, P7. I 2005-2008 fungerte det likevel meget bra, og jeg tror mye av grunnen er at Veigar naturlig la seg i en slags offensiv midtbanerolle (4-4-1-1) slik at vi hadde bedre balanse defensivt, samtidig som han var meget god til å gjøre seg spillbar like før vi vant ballen fra motstander. Ellers hadde vi en super midtbane i Stenersen/Andresen med Peter Sand som "defensiv" spiss.

 

Jeg tror uansett hvem vi skulle få tak i med vår lommebok at vi ikke kan satse på å eie sentral midtbane i 2012 heller (slik vi strengt tatt ikke har gjort de 3 siste årene), men at vi må utvikle et spill som i større grad baserer seg på eksisterende spisskompetanse i mannskapet vi har, som farta til Brustad eller duellstyrken til Ondo om han fortsetter.

 

Det er å banne i kjerka, men det liker jo jeg, så jeg skulle gjerne sett at vi forsøkte god gammeldags 4-5-1 (=4-3-3 offensivt) med Hedenstad/Brustad på kant, og Ondo eller Aase på topp. Med en slik formasjon har vi 3 sentralt på midten (Mix som sjef) og det vil gi oss muligheten til å styre spillet med kantspillere som jobber hjem og backer som er med fram. Men med Hedenstad på kant mangler vi en back..

 

Tiden da vi har stått igjen med 4-5 spillere på midtbanen når vi presses defensivt bør uansett være over, akkurat som at vi må slutte å bruke 2 minutter på å få ballen fra keeper til motstanders 16-meter inkludert ca 10 støttepasninger og at ballen har vært innom samtlige spillere minst en gang underveis. Variasjon i angrepsspillet er nøkkelordet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er mine forslag:

 

Kandidat 1: Ola By Rise. Gjorde en kjempejobb som RBK trener (og fikk fyken). Sympatisk kar som flere ganger har sagt at han ønsker seg tilbake som klubbtrener.

 

Kandidat 2: Tor Ole skullerud. Trent Bærum, G19 og Enga (assistent for en spillende Martin). Ung, spennende og sympatisk (tross Bærum og Enga) med bred erfaring. Mangler erfaring som sjef på norsk toppnivå som vi kan gi. Trolig ikke dyr og tilgjengelig.

 

Kandidat 3: Per Joar Hansen. Trente AaFK opp i Eliten, Ranheim opp i Adecco, erfaring fra et tøft år i RBK. Sikkert lyst og ikke så dyr, men spørs om han vil slutte med U21.

 

Kandidat 4: Daniel Nannskog. Er imponert over det andrelaget gjorde i år og hans innsats fra benken. Stort blatt hjerte og han oser positivitet. Tilbud om hovedtrenerjobb kan sikekrt få han til å flytte pikkpakket tilbake igjen. Han er blitt god til å flytte...

 

Kandidat 5: Knut Tørum. Kjenner oss, har vist blandede resultater men samlet masse erfaring. Ledig, og ikke alt for dyr...?

 

Kandidat 6: Anders Linderoth. Gammel helt som gjorde mye riktig sist, og som ikke har lykkes helt siden han forlot oss etter det famøse tapet for Brann. Ledig.

 

 

Henning Berg: Nei takk. På kant med spillerne og lederne er ikke et godt tegn. Ingen diplomat og heller ingen inspirator. Null kakrisma.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men med Hedenstad på kant mangler vi en back.

Det gjør vi ærlig talt med Hedenstad på backen og. Rundingsbøye og konstant på bærtur defensivt i går igjen, som han har vært i hele år (og spesielt etter at Hauger dro til Tyskland og Mix ble flyttet inn sentralt). Jeg ønsker meg en trener som bruker Hedenstad som indreløper e.l. Foretrekker faktisk at han blir solgt i vinter fremfor en sesong til med han som back; det tror jeg neppe neste års lag kan tåle hvis vi skal unngå nedrykk. Men det aller beste vil selvsagt være at han forlenger kontrakten og blir brukt i en egnet posisjon neste år.

 

Når det gjelder Brustad, er jeg usikker på potensialet hans i en offensiv posisjon. Synes han mangler altfor mye på det tekniske. Det minner litt om han turneren som spilte for Lyn... Hvis han klarer å utvikle en stor nok motor i løpet av vinteren, ville jeg gjerne sett han omskolert til back. Tror sjansen for å få en habil Tippeliga-spiller ut av han i den posisjonen er bedre enn som ving eller spiss, og han kan umulig være dårligere defensivt enn årets høyreback har vært. Jeg liker energien og besluttsomheten hans.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er mine forslag:

 

Kandidat 4: Daniel Nannskog. Er imponert over det andrelaget gjorde i år og hans innsats fra benken. Stort blatt hjerte og han oser positivitet. Tilbud om hovedtrenerjobb kan sikkert få han til å flytte pikkpakket tilbake igjen. Han er blitt god til å flytte...

 

 

Jan Peder Jalland har hovedansvaret for andrelaget. Ingen tvil om at Nannskog har trenerpotensial og er dyktig, men det er Jalland som skal ha æren for resultatene som juniorene (+ Ondo) har oppnådd i 2.divisjon.

 

Edit: Og selvfølgelig fortjener også unggutta selv masse creds for måten de har prestert på mot eldre og mer rutinert motstand.

Endret av Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder Brustad, er jeg usikker på potensialet hans i en offensiv posisjon. Synes han mangler altfor mye på det tekniske. Det minner litt om han turneren som spilte for Lyn... Hvis han klarer å utvikle en stor nok motor i løpet av vinteren, ville jeg gjerne sett han omskolert til back. Tror sjansen for å få en habil Tippeliga-spiller ut av han i den posisjonen er bedre enn som ving eller spiss, og han kan umulig være dårligere defensivt enn årets høyreback har vært. Jeg liker energien og besluttsomheten hans.

Ignazio Abate?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


...

 

Det gjør vi ærlig talt med Hedenstad på backen og. Rundingsbøye og konstant på bærtur defensivt i går igjen, som han har vært i hele år (og spesielt etter at Hauger dro til Tyskland og Mix ble flyttet inn sentralt). Jeg ønsker meg en trener som bruker Hedenstad som indreløper e.l. Foretrekker faktisk at han blir solgt i vinter fremfor en sesong til med han som back; det tror jeg neppe neste års lag kan tåle hvis vi skal unngå nedrykk. Men det aller beste vil selvsagt være at han forlenger kontrakten og blir brukt i en egnet posisjon neste år.

....

 

 

Synes du er i overkant hard i din vurdering av Vegar her. Er ikke uenig at Vegar har vært dårlig defensivt i år, men skyldes det Vegar eller systemet?

 

JL klarte aldri å få kustus på det defensive, og med hans filosofi med å angripe både gjennom midten og på kantene, ble det kanskje lagt en urealistisk tung bør på Vegar sine skuldre.

 

Legg til skiftende stopper-konstellasjoner hvor hverken MMS eller Haris har nevneverdig fart og kanter som trakk inn i banen og som sjeldent bidro hjemover (enten det er Palmi, Johan eller Olle Olle) gjorde det kanskje jobben umulig for Vegar å bidra både hjemover og fremover.

 

Det er også verdt å merke seg, som du helt korrekt påpeker; at med Henning på laget bekledde Mix høyrekanten. Mix jobbet like iherdig på høyre som han gjør sentralt slik at Vegar fikk adskillig mer hjelp av Mix på kanten, enn han får med Palmi foran seg. Når man skal dekke opp hele høyresiden alene er det ikke overraskende at man til stadighet blir "tatt" ute av posisjon.

 

Det fremstår derfor som urettferdig at Vegar skal nå bære alt ansvar for våre defensive skavanker, han har ikke spilt strålende - men er det hans eller systemets skyld?

 

 

Ps. En av våre beste defansive prestasjoner kom på Lerkendal i år, gitt at Gromstad blir enig med klubben (som jeg håper og tror at han gjør) har vi faktisk en helt habil backrekke i BOE - JPH - TMG - VEH - den samme som startet på Lerkendal. Noe å bygge 100-års laget på?

 

edit: uten at det hverken er her eller der, Vegar på årets lag til Lars Tjærnås. Jeg er ikke alltid enig med Tjærnås sine vurderinger, men det viser vel at Vegar ikke er blottet for kvalitet...

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er ikke uenig at Vegar har vært dårlig defensivt i år, men skyldes det Vegar eller systemet?

Begge deler - Vegar er dårlig defensivt både individuelt og i det kollektive spillet, og det har verken systemet eller spillerne rundt han vært gode nok til å kompensere for.

 

uten at det hverken er her eller der, Vegar på årets lag til Lars Tjærnås. Jeg er ikke alltid enig med Tjærnås sine vurderinger, men det viser vel at Vegar ikke er blottet for kvalitet...

Vegar er definitivt ikke blottet for kvalitet. Jeg har veldig sansen for han både som spiller og person og har gitt klart uttrykk for det minst like ofte som jeg har kritisert han. Men defensivt som back er han blant de svakeste i Tippeligaen. Jeg kan ærlig talt ikke komme på noen høyrebacker blant førstevalgene i de andre Tippeliga-lagene som er dårligere defensivt enn Hedenstad. En god fotballspiller og en veldig bra gutt, men i mine øyne en dårlig back som dessverre ikke ser ut til å ta nye steg i riktig retning i den posisjonen han har spilt de siste par sesongene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trenerjakten blir vrien tror Karl Petter Løken

 

Med den situasjonen Stabæk er i, må det da være alt å vinne som trener. Ansettelsen blir antagelig langsiktig, man må bygge laget på nytt, forventningene er små på kort sikt og det ligger en bonus i potten ved at man kan få et betydelig større beløp å satse for dersom da et blir nok en flytting til TA. Iom at det er mange unge spillere burde det heller ikke være så stor risiko at man taper garderoben.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med Stabæk sin økonomi så ser jeg kun to billige løsninger...

 

1. Gaute Larsen - kjenner klubben fra før av.

2. Arne Erlandsen(tidl LSK). Hadde brukbare resultater med LSK i sin tid(små midler), Gøteborg gjorde det bra og nå Ull/kisa opp i Adecco. Får det bra til med små ressurser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med Stabæk sin økonomi så ser jeg kun to billige løsninger...

 

1. Gaute Larsen - kjenner klubben fra før av.

2. Arne Erlandsen(tidl LSK). Hadde brukbare resultater med LSK i sin tid(små midler), Gøteborg gjorde det bra og nå Ull/kisa opp i Adecco. Får det bra til med små ressurser.

 

...men ikke glem at Erlandsen ødela Ham-Kam totalt da..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med Stabæk sin økonomi så ser jeg kun to billige løsninger...

 

1. Gaute Larsen - kjenner klubben fra før av.

2. Arne Erlandsen(tidl LSK). Hadde brukbare resultater med LSK i sin tid(små midler), Gøteborg gjorde det bra og nå Ull/kisa opp i Adecco. Får det bra til med små ressurser.

 

...men ikke glem at Erlandsen ødela Ham-Kam totalt da..

Vidar Davidsen??

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med Stabæk sin økonomi så ser jeg kun to billige løsninger...

 

1. Gaute Larsen - kjenner klubben fra før av.

2. Arne Erlandsen(tidl LSK). Hadde brukbare resultater med LSK i sin tid(små midler), Gøteborg gjorde det bra og nå Ull/kisa opp i Adecco. Får det bra til med små ressurser.

 

...men ikke glem at Erlandsen ødela Ham-Kam totalt da..

Vidar Davidsen??

 

eh...sku tatt seg ut

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men med Hedenstad på kant mangler vi en back.

Det gjør vi ærlig talt med Hedenstad på backen og. Rundingsbøye og konstant på bærtur defensivt i går igjen, som han har vært i hele år (og spesielt etter at Hauger dro til Tyskland og Mix ble flyttet inn sentralt). Jeg ønsker meg en trener som bruker Hedenstad som indreløper e.l. Foretrekker faktisk at han blir solgt i vinter fremfor en sesong til med han som back; det tror jeg neppe neste års lag kan tåle hvis vi skal unngå nedrykk. Men det aller beste vil selvsagt være at han forlenger kontrakten og blir brukt i en egnet posisjon neste år.

 

 

Ettersom vi aneer konturene av at Haris vil bli med videre, hva med Haris på backplass og Hedenstad på kant?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Kåre er bookmakerenes favoritt til å ta over etter Lennartsson. Det er ikke tatt helt ut av løse luften, Ingebrigtsen er interessert. Personlig er jeg litt skeptisk til han, synes ikke jobben som ble gjort i Glimt over tid var spesielt imponerende. Men, men - helt uinteressant er han vel ikke.

 

Jeg tror det som Løken sier blir vrient å finne en trener, men i en annen kontekst. Jeg tror vi kommer til å ha mange å velge i mellom, det blir derimot vrient å velge rett person.

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvem skal ta over for Jørgen Lennartsson?
×
×
  • Opprett ny...