Gå til innhold

Stabæk - ManU


KOJ
 Del

Anbefalte innlegg


Blir nesten litt lei meg når jeg ser hvor furt lederen for Uniteds supporterklubb er... "Det er vel sånt man gjør her i Bærum" og "De kan jo lure på hvem som er de egentlige taperne" Hva er galt med ham? Har han ingen form for humor??

Det kan jo ikke forventes at en sånn mann skjønner supporterkultur. Han har nerdet seg til å bli leder i internettilhengerklubben, og ble sikkert litt overrasket over at vi, stakkars supportere av et lag i norsk eliteserie, ikke så opp til ham som tross alt snart har vært på nesten tjue hjemmekamper i Manchester, og vært i studioet til canal+ i drakt og greier og greier. (Sist fikk han til og med et litt usikkert halvveis gjenkjennende nikk fra Erik Solér.) Det blir jo veldig tydelig når han mener at vi var de egentlige taperne fordi laget "hans" vant treningskampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmmm. Ok. håper dem ikke dissa filminga fra hovedkameraet ihvertfall (da har jeg skylda). Mener nemlig det kom repriser på storskjermen, men kanskje Stabæk ikke lot signalene gå videre til tv2...

Jeg synes filmingen var bra. God innsats, Jonas.

 

Når det gjelder repriser så manglet dette også i Sumo sin sending fra Moss-kampen.

 

Takk, Thomas! Skal ta opp det med produsenten slik at vi ikke har det problemet på lørdag :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

For å spore tilbake fra bannere og andre skøyerstreker til kampen.

 

Etter å ha myst gjennom matchen en gang til synes jeg forsvarsrekka får i overkant mye ufortjent tyn. Både Gromstad og Hedenstad gjør i grunn gode kamper. Mix blir endel overspillt, men han burde nok aldri spilt venstreback. Særlig ikke med tanke på at vi har en fit høyreback i Diogo tilgjengelig. Jeg synes det vitner om et svakt laguttak. Envidere så startet Obertain på ManU2s venstreside, men lykkes med lite mot Hedenstad. OGS ser dette og flytter Obertain over på sin høyreside. Der får han relativt fritt spillerom mot en urutinert Mix. Mix ligger også endel feil og det blir etterhvert mye rom mellom Gromstad og Mix som Obertain og andre United spillere vet å utnytte. Dette ser man ganske kjapt og her mener jeg at JJ Co burde gjort et tilsvarende grep og rokkert Mix og Hedenstad. Da hadde vi kanskje tatt vekk noe av luven fra ManU2s trøkk i 2. halvdel av 1. omgang. Jeg er også av den oppfatningen at dersom man tester spillere i nye posisjoner så bør det være fordi dette er løsninger man også vurderer å prøve i seriespill. Da ville jeg testet Mix som back mot en lettere motstander enn reservelaget til en av de 5 beste klubbene i verden. I det minste for å gi gutten en positiv opplevelse på en ukjent spilleposisjon. Nå har Mix en sterk psyke og får ikke varige men av dagens erfaring, men likevel...

 

Jeg synes vi starter kampen godt. Men etter ca 20 - 25 minutter synes jeg entusiasmen forsvant ut av spillet vårt. Midtbanen så etterhvert ganske uengasjert ut og det ble gjort endel personlige feil. Særlig Farnerud virker å ha et stykke frem til god matchform. Selv om forsvaret får skylda er det på midtbanen det egentlig svikter. Det er sannelig ikke lett å skulle forsvare seg når Unitedspillerene gang på gang får lov til å utfordre rettvent med tempo og ball i beina. Samme gjelder det offensive spillet, vi finner ikke rytmen. Det blir litt for omstendelig og mye på tvers til tider, og for upresist når vi søker i "djupled". Vi går også sure når ManU2 setter et par enkle kasser. Utover i 2. omgang har vi mye ball, men ManU2 ligger godt i posisjonene og kontrollerer matchen relativt enkelt. Et par av gutta våre virket også stive og stinne, vi er vel fremdeles inne i en ganske tøff fys preiode så helt uventet er det ikke.

 

I det hele en greit gjennomført kamp, som viser oss hva vi må jobbe med frem mot seriestart. (Og hvilke possisjoner vi trenger å forsterke)

 

Man of the match i min bok er Gromstad (I sterk konkurranse med Hedenstad).

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det kan jo ikke forventes at en sånn mann skjønner supporterkultur. Han har nerdet seg til å bli leder i internettilhengerklubben, og ble sikkert litt overrasket over at vi, stakkars supportere av et lag i norsk eliteserie, ikke så opp til ham som tross alt snart har vært på nesten tjue hjemmekamper i Manchester, og vært i studioet til canal+ i drakt og greier og greier. (Sist fikk han til og med et litt usikkert halvveis gjenkjennende nikk fra Erik Solér.) Det blir jo veldig tydelig når han mener at vi var de egentlige taperne fordi laget "hans" vant treningskampen.

Herlig svar!

 

De som heier mer på et engelsk eller et utenlandsk lag mer enn de interesserer seg for fotballen i sitt eget land har jeg en ting å si: patetisk! Support your local team.

 

De som møtte opp i dag med en United-drakt eller annet plagg for å se "selveste" Manchester United har jeg tre ting å si: Enda mer patetisk. Hva er greia?

 

Flott initiativ og banner.

 

Må også humre litt av en lettere smurt supporterleder i artikkelen.

 

"De" eier ingen supporterkultur, og kommer aldri til å gjøre det heller. Bare mekanisk og turismebasert "stemning". De hadde kanskje noe ørlite tidligere og på 90-tallet og eldre dager, men i dag nada og null. Drar heller på en match som Alyanta-Fenerbache eller Nice-St. Etinne enn på Old Trafford ti av ti ganger. Jeg har behov for å se det ekte, en inkulderende, lidenskapelig og levende - først og fremst tribunekultur - ikke kjøpe og plastikkulturen i England, hvor snart ikke en vanlig arbeider har råd til kamper og folkekulturen står faretruende for fall.

 

De fleste som drar på Old Trafford i dag drar for å kjøpe en vare, akkurat som du går på en resturant eller kino. Ikke for å støtte opp om laget uavkortet og fra tribunen hver match, noe som blir/er umulig. Ei heller klubbfølelsen, identiteten og tilhørigheten (hvilken man heller ikke kan ha når man er fra for eksempel Bærum og Norge - i den rekkefølgen).

 

Og da står man igjen med uekte og ræva stemning og to matcher i året. Men en vare som skal levere, fordi klubben(e) har 500 milliarder i gjeld og like mange millionutgifter til sagomsnuste agenter...

 

 

Good ridderdance.

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


De som heier mer på et engelsk eller et utenlandsk lag mer enn de interesserer seg for fotballen i sitt eget land har jeg en ting å si: patetisk! Support your local team.

 

Er ikke helt enig i dette. Fotball er mye mer enn geografi og lokal tilhørighet. Jeg tror nok at de fleste som foretrekker et internasjonalt lag har et spesielt forhold til klubben sin, om enn et noe annerledes forhold enn det vi har til Stabæk. Husk at folk som vokste opp på 70- og 80-tallet hadde tippekampen å se fram til hver helg, og valgte kanskje laget sitt på det grunnlaget. I og med at dette var før Stabæk var en reell faktor i Norge, ville det "lokale" alternativet muligens ha blitt et usjarmerende kjøpelag fra Oslo øst?

Tål at folk er annerledes.

 

De som møtte opp i dag med en United-drakt eller annet plagg for å se "selveste" Manchester United har jeg tre ting å si: Enda mer patetisk. Hva er greia?

 

Ville du ha foretrukket at kampen ble spilt foran kun 2.500 spillere som støttet Stabæk, og ingen flere? Det at noen stilte opp med supportereffekter viser vel bare en viss grad av engasjement, og det er kun positivt? De har tross alt ikke like mange muligheter til å oppleve en kamp med laget sitt som det vi har.

 

Good ridderdance.

 

blink.gif ???

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Husk at folk som vokste opp på 70- og 80-tallet hadde tippekampen å se fram til hver helg, og valgte kanskje laget sitt på det grunnlaget. I og med at dette var før Stabæk var en reell faktor i Norge, ville det "lokale" alternativet muligens ha blitt et usjarmerende kjøpelag fra Oslo øst?

Tål at folk er annerledes.

 

La merke til akkurat de påstandene. Jaha, men hva med 90-tallet. Eller 00 tallet for den sak skyld?

 

Min interesse for fotball kom på 90-tallet selv om jeg er født en god stund før det. Heldigvis vokste jeg opp med både engelsk,norsk,svensk,tysk, dansk, fransk, nederlandsk, spansk og italiensk fotball. Og ja, jeg har ett favorittlag i Europa. Men det er Stabæk som gjelder i 10/10 tilfeller.

 

Hvis du går på en barneskole/barnehage idag og spør hvilket lag de holder med vil du nok få svar som.. Liverpool, United, Chelsea og Arsenal. Kanskje noen Barca i det siste. Er det å være anderledes? Anderledes og kult hadde vært om en 10åring ropte ut "Jeg holder med Rennes".. DET er anderledes når vi snakker om fotball utenfor landets grenser.

Endret av Blaapaatur
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Husk at folk som vokste opp på 70- og 80-tallet hadde tippekampen å se fram til hver helg, og valgte kanskje laget sitt på det grunnlaget. I og med at dette var før Stabæk var en reell faktor i Norge, ville det "lokale" alternativet muligens ha blitt et usjarmerende kjøpelag fra Oslo øst?

Tål at folk er annerledes.

 

La merke til akkurat de påstandene. Jaha, men hva med 90-tallet. Eller 00 tallet for den sak skyld?

 

Min interesse for fotball kom på 90-tallet selv om jeg er født en god stund før det. Heldigvis vokste jeg opp med både engelsk,norsk,svensk,tysk, dansk, fransk, nederlandsk, spansk og italiensk fotball. Og ja, jeg har ett favorittlag i Europa. Men det er Stabæk som gjelder i 10/10 tilfeller.

 

Hvis du går på en barneskole/barnehage idag og spør hvilket lag de holder med vil du nok få svar som.. Liverpool, United, Chelsea og Arsenal. Kanskje noen Barca i det siste. Er det å være anderledes? Anderledes og kult hadde vært om en 10åring ropte ut "Jeg holder med Rennes".. DET er anderledes når vi snakker om fotball utenfor landets grenser.

 

 

barneskoler er vel ikka akuratt det beste å ta tempen på slikt vel?

 

jeg tror (og vet) at det var en del folk der som er man utd tilhengere, og som var der for å se dem. de jeg kjenner til er ikke fra dette området, men bor her. hva kan være negativt med at larvikinger som liker man utd kommer til telenor arena og ser stabæk spille treningskamp?

 

og vi i bærum/ stabekk er privligerte, det er ganske mange byer og tettsteder i dette landet som ikke har noe fotballag som er verdt å heie på. slik som vi :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Husk at folk som vokste opp på 70- og 80-tallet hadde tippekampen å se fram til hver helg, og valgte kanskje laget sitt på det grunnlaget. I og med at dette var før Stabæk var en reell faktor i Norge, ville det "lokale" alternativet muligens ha blitt et usjarmerende kjøpelag fra Oslo øst?

Tål at folk er annerledes.

 

La merke til akkurat de påstandene. Jaha, men hva med 90-tallet. Eller 00 tallet for den sak skyld?

 

Min interesse for fotball kom på 90-tallet selv om jeg er født en god stund før det. Heldigvis vokste jeg opp med både engelsk,norsk,svensk,tysk, dansk, fransk, nederlandsk, spansk og italiensk fotball. Og ja, jeg har ett favorittlag i Europa. Men det er Stabæk som gjelder i 10/10 tilfeller.

 

Hvis du går på en barneskole/barnehage idag og spør hvilket lag de holder med vil du nok få svar som.. Liverpool, United, Chelsea og Arsenal. Kanskje noen Barca i det siste. Er det å være anderledes? Anderledes og kult hadde vært om en 10åring ropte ut "Jeg holder med Rennes".. DET er anderledes når vi snakker om fotball utenfor landets grenser.

 

Det er et poeng at de som fikk et forhold til fotball fra 90-tallet og senere har langt flere alternativer, og vil kunne ha flere favoritter. Jeg fastholder likevel at Stabæk ikke akkurat var en maktfaktor for "tippekamp-generasjonen" fra den tiden NRK viste engelsk toppserie. For disse menneskene er nok båndene til engelsk fotball sterke.

 

Vil poengtere at når jeg skrev "tål at folk er annerledes" i mitt forrige innlegg, var det min mening at man skal tåle at folk er annerledes enn seg selv, ikke nødvendigvis at de er bygdeoriginaler. Selv om de også trengs...

 

Uansett synes jeg det er totalt meningsløst å disse folk fordi de har et annet forhold til fotball enn det en selv har, hvilket var poenget mitt i det forrige innlegget. Jeg har ikke til hensikt å forsvare alle Man U fans som kom på kamp. (Jeg uttaler meg sjelden positivt om Man U fans...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis du går på en barneskole/barnehage idag og spør hvilket lag de holder med vil du nok få svar som.. Liverpool, United, Chelsea og Arsenal. Kanskje noen Barca i det siste. Er det å være anderledes? Anderledes og kult hadde vært om en 10åring ropte ut "Jeg holder med Rennes".. DET er anderledes når vi snakker om fotball utenfor landets grenser.

 

 

Dette har jeg faktisk prøvd, med barnehagen jeg går forbi når jeg skal hjem fra jobben. Hadde på meg Stabæk-lue en dag kidsa var utendørs, og hele barnehagen klikka; "beste laget", "staabæk" osv. Hadde neppe fått den samme reaksjonen med noe annet lags effekter, mistenker jeg.

 

 

Tror vi skal være litt forsiktige med å være for bastante om noe som helst - dette gjelder selvfølgelig han tåpelige ManU-fyren som hadde uttalt seg i reportasjonen det var linket til over her også. Selv var jeg interessert i fotball lenge før -94 (da jeg oppdaget Stabæk), og gud vet hva jeg hadde heiet på i dag om ikke de hadde dukket opp. Et eller annet oslolag, kanskje? (Bærum SK har jeg en litt trøblete historie med, så de var egentlig aldri aktuelle).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er jo ikke det minste upersonlig.

Fotball og og hvor man føler tilhørig er jo kun en personlig følelsesmessig greie.

Skal innrømme at jeg som 11-åring var i kategorien "medgangssupporter" da Manchester United i 1978 kjøpte mitt store idol Joe Jordan fra Leeds - og jeg skiftet derfor favorittlag - fra Leeds til ManUtd. Eller da jeg oppdaget at Valencia hadde Mario Kempes i stallen etter fotball-VM 1978. Siden da har man vært tilhenger - eller supporter, kall det hva man vil - av disse lagene. Det har jo liksom ikke noe motsetning til hverandre, da de ikke er direkte konkurrenter.

Må derfor innrømme at jeg var litt splittet i møtet mellom Valencia og Stabæk... men jeg er jo norsk, så derfor hadde jeg blått skjerf.

Jeg hadde også gladlig stilt på Marienlyst for å se Strømsgodset mot ManUtd - da i rødt, men hadde håpet at godset hadde gjort det så bra som mulig - for .... jeg er jo patriot for alle norske lag når de spiller mot utenlandsk motstand. Jeg innrømmer også å ha heiet på Rbk når de spilte mot Milan eller hva fanken som helst ute i Europa - like mye som jeg håpet de skulle tape hver eneste seriekamp hjemme.

 

Poenget her - det blir for enkelt å dømme andre på hvorfor de heier på andre lag enn "sitt nærområde". Det er faktisk en helt personlig og individuell greie som KUN er styrt av hvilke følelser man har til det laget. Jeg kunne aldri ha heiet på LSK - selvom jeg hadde vært fra Lillestrøm. Den mentaliteten spillere og laget viser utad, er bare ikke forenlig med det JEG mener.

Endret av Kane
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er jo ikke det minste upersonlig.

Fotball og og hvor man føler tilhørig er jo kun en personlig følelsesmessig greie.

Skal innrømme at jeg som 11-åring var i kategorien "medgangssupporter" da Manchester United i 1978 kjøpte mitt store idol Joe Jordan fra Leeds - og jeg skiftet derfor favorittlag - fra Leeds til ManUtd. Eller da jeg oppdaget at Valencia hadde Mario Kempes i stallen etter fotball-VM 1978. Siden da har man vært tilhenger - eller supporter, kall det hva man vil - av disse lagene. Det har jo liksom ikke noe motsetning til hverandre, da de ikke er direkte konkurrenter.

Må derfor innrømme at jeg var litt splittet i møtet mellom Valencia og Stabæk... men jeg er jo norsk, så derfor hadde jeg blått skjerf.

Jeg hadde også gladlig stilt på Marienlyst for å se Strømsgodset mot ManUtd - da i rødt, men hadde håpet at godset hadde gjort det så bra som mulig - for .... jeg er jo patriot for alle norske lag når de spiller mot utenlandsk motstand. Jeg innrømmer også å ha heiet på Rbk når de spilte mot Milan eller hva fanken som helst ute i Europa - like mye som jeg håpet de skulle tape hver eneste seriekamp hjemme.

 

Poenget her - det blir for enkelt å dømme andre på hvorfor de heier på andre lag enn "sitt nærområde". Det er faktisk en helt personlig og individuell greie som KUN er styrt av hvilke følelser man har til det laget. Jeg kunne aldri ha heiet på LSK - selvom jeg hadde vært fra Lillestrøm. Den mentaliteten spillere og laget viser utad, er bare ikke forenlig med det JEG mener.

 

Takk for ett godt innlegg

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og da ble denne tråden på nytt en tråd der man skal være mest mulig anti-engelsk.

 

Å heie på Man U eller Liverpool er patetisk fordi de ikke er lokale, men å heie på Hull (elaang) eller Rennes (Blaapaatur) er tydeligvis lov siden det er uvanlig.

 

Å se kamper på Old Trafford er for bønder siden det er 70000 andre der, men går du på fransk andredivisjon får du oppleve tribunekultur som gjør det akseptabelt (III). For egen regning antar jeg at det ikke betyr noe om det spilles god fotball eller ikke. Kanskje tilogmed tyrefekting er et alternativ bare kulturen er bra nok?

 

Kane mener også at LSK ikke kunne vært noe lag for han (Og bra er det!), pga holdningene de viser. Det samme har mange sagt om Boring Arsenal. Hva så når Arsenal spiller god fotball og Henning Berg får kastet ut Sundgodt og Kippe? Er det aktuelt å bytte klubb igjen?

 

Jeg velger påstanden at 95-98% velger favorittlag fordi laget er godt. Påstand nummer to er at de siste 2-5% velger pga draktfarge og/eller navn og det er enda værre. Den nøyaktige årsaken kan være gode enkeltspillere, at laget spiller en finale eller ligger høyt på tabellen. Men ingen velger et møkkalag. Da må vi leve med at dagens 8-åringer heier på Barcelona, 15-åringer heier på Man U, 35-åringer heier på Liverpool og 55-åringer på Leeds. Av disse er det kanskje bare de som heier på Leeds som kan få cred på dette forumet, og det er utelukkende fordi Leeds har rykket så langt ned.

 

Kontrollspørsmål til alle dere som bare skal heie på lokale lag og ikke de som vinner:

 

Hvor mange var og så på Lommedalen og Fossum i fjor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å heie på Man U eller Liverpool er patetisk fordi de ikke er lokale, men å heie på Hull (elaang) eller Rennes (Blaapaatur) er tydeligvis lov siden det er uvanlig.

Nei, det var ikke det jeg sa. For det første er det patetisk å holde på ett lag i utlandet om man ikke følger med i norsk fotball.

Men det er riktig at fra mitt ståsted anser jeg det som mer unikt om man holder med noe annet enn de 4-5 lagene 80% "holder med".

 

Jeg har store vanskeligheter med å se hva som er så utrolig bra med England. Tror de fleste fotballbønder synes det er greit, for de kan iallefall språket om ikke annet. Kan understreke at jeg hater det meste med England

 

Men for all del.. folk handler jo på Dressmann, så smaken er som baken.

Endret av Blaapaatur
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg anser meg selv som Newcastle-supporter, men jeg har da faen meg ære. Ikke bare til å sammenligne forholdet med det jeg har til Stabæk, men også med norsk fotball generelt. Det pinlige med disse folka, som bruser med fjærene og skryter av at de har vært på 15 hjemmekamper med Liverpool, gjerne kontrer med at "Jo, jeg det hender jeg får med meg en Ham-Kam match i ny og ne, men det er jo så tråkig med norsk fotball. Ikke no stemning". Hadde dette kommet ut av kjeften på den jevne tyrker eller franskmann ville han jo blitt lynsjet på torget.

 

Poenget mitt er kanskje, at om man virkelig elsker fotball, så ha i det minste stolthet til å backe opp det du har rundt deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg så faktisk både en kamp med lommedalen og en kamp med øvrevoll/hosle ifjortongue.gif

 

Føler imidlertid jeg må svare litt grundigere.

 

Mange forstår ikke at det er mulig å være supporter av et utenlansk lag. Du kan sympatisere med dem, men supporter? Gud forby.

Selv levde jeg de første 6 årene av mitt liv i Oslo. Ikke hadde jeg noe særlig stort forhold til fotball, men dersom noen spurte meg om jeg likte fotball svarte jeg selvfølgelig ja, og laget? Jo, det var Manchester United. At det var kun 400 meter til Lyn og Bislett fant jeg ikke ut før etterpå. Slik var det selvfølgelig fordi jeg som seksåring aldri hadde hørt om førstedivisjonslaget Lyn. Nyopprykkede Stabæk fikk jeg høre om like før jeg flyttet, men ifølge en assistent i barnehagen var det laget "ekkelt og klysete" så dermed var jeg logisk nok skeptisk til bæringene i en sånn rundt regnet tre/fire dager.

United visste jeg derimot masse om, de var jo "verdens beste lag". Ihvertfall ifølge de store åtte/niåringene som visste alt. Og når de store guttene sa det var jo det selvfølgelig riktig, og man begynte å komme med veloverveide argumenter som "United er best, det vet jeg, basta!"

 

Kanskje var første fotballkampen du så en treningskamp mellom Norge og Ungarn, og kanskje scoret Ole Gunnar Solskjær det eneste målet. Dermed får du et nytt argument "Solskjær scoret på et frispark uten mur (straffe!) og er best, basta!". Kanskje så du like etterpå en treningskamp mellom Liverpool og Rosenborg, hvor Rosenborg vant 2-0. "Liverpool suger, basta!".

 

Litt senere får du selvsagt vite at du på ingen måte kan bytte lag, og dermed blir det gjerne til at du blir "supporter/sympatisør" med det første laget du hørte noe positivt om eller laget som faren/"de store guttene"/onkelen din heier på.

 

Så får det heller blir til at noen etterhvert utvikler varme følelser for et lag som ikke befinner seg i umiddelbar nærhet. Til tross for at det både er dyrere og mer komplisert enn å støtte et lokalt lag. For andre igjen overtar følelsene for det lokale laget, noen deles 50/50 mens andre igjen vokste opp i en familie/venneflokk med hovedfokus på norske lag fra starten av.

 

Edit: Synnøve Sutrebakken: Du velger ikke lag, du blir tildelt!

Endret av Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er jo ikke det minste upersonlig.

Fotball og og hvor man føler tilhørig er jo kun en personlig følelsesmessig greie.

Skal innrømme at jeg som 11-åring var i kategorien "medgangssupporter" da Manchester United i 1978 kjøpte mitt store idol Joe Jordan fra Leeds - og jeg skiftet derfor favorittlag - fra Leeds til ManUtd. Eller da jeg oppdaget at Valencia hadde Mario Kempes i stallen etter fotball-VM 1978. Siden da har man vært tilhenger - eller supporter, kall det hva man vil - av disse lagene. Det har jo liksom ikke noe motsetning til hverandre, da de ikke er direkte konkurrenter.

Må derfor innrømme at jeg var litt splittet i møtet mellom Valencia og Stabæk... men jeg er jo norsk, så derfor hadde jeg blått skjerf.

Jeg hadde også gladlig stilt på Marienlyst for å se Strømsgodset mot ManUtd - da i rødt, men hadde håpet at godset hadde gjort det så bra som mulig - for .... jeg er jo patriot for alle norske lag når de spiller mot utenlandsk motstand. Jeg innrømmer også å ha heiet på Rbk når de spilte mot Milan eller hva fanken som helst ute i Europa - like mye som jeg håpet de skulle tape hver eneste seriekamp hjemme.

 

Poenget her - det blir for enkelt å dømme andre på hvorfor de heier på andre lag enn "sitt nærområde". Det er faktisk en helt personlig og individuell greie som KUN er styrt av hvilke følelser man har til det laget. Jeg kunne aldri ha heiet på LSK - selvom jeg hadde vært fra Lillestrøm. Den mentaliteten spillere og laget viser utad, er bare ikke forenlig med det JEG mener.

 

Bra innlegg, men den uthevede uttalelsen sliter jeg litt med. Som engelskmann fra Southampton er det kun ett lag i England jeg bryr meg om - Southampton. Resten kan brenne i helvete og jeg vil aldri ønske dem vel mot utenlandsk motstand. Jeg føler ingen glede eller stolthet om et engelsk lag skulle vinne Champions League eller noe sånt. Faktisk driter jeg i hele Champions League med mindre enten Stabæk eller Southampton er med. Skjønner ikke helt at nordmenn skal ha et annet syn på dette, men det er da bare min mening...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er jo ikke det minste upersonlig.

Fotball og og hvor man føler tilhørig er jo kun en personlig følelsesmessig greie.

Skal innrømme at jeg som 11-åring var i kategorien "medgangssupporter" da Manchester United i 1978 kjøpte mitt store idol Joe Jordan fra Leeds - og jeg skiftet derfor favorittlag - fra Leeds til ManUtd. Eller da jeg oppdaget at Valencia hadde Mario Kempes i stallen etter fotball-VM 1978. Siden da har man vært tilhenger - eller supporter, kall det hva man vil - av disse lagene. Det har jo liksom ikke noe motsetning til hverandre, da de ikke er direkte konkurrenter.

Må derfor innrømme at jeg var litt splittet i møtet mellom Valencia og Stabæk... men jeg er jo norsk, så derfor hadde jeg blått skjerf.

Jeg hadde også gladlig stilt på Marienlyst for å se Strømsgodset mot ManUtd - da i rødt, men hadde håpet at godset hadde gjort det så bra som mulig - for .... jeg er jo patriot for alle norske lag når de spiller mot utenlandsk motstand. Jeg innrømmer også å ha heiet på Rbk når de spilte mot Milan eller hva fanken som helst ute i Europa - like mye som jeg håpet de skulle tape hver eneste seriekamp hjemme.

 

Poenget her - det blir for enkelt å dømme andre på hvorfor de heier på andre lag enn "sitt nærområde". Det er faktisk en helt personlig og individuell greie som KUN er styrt av hvilke følelser man har til det laget. Jeg kunne aldri ha heiet på LSK - selvom jeg hadde vært fra Lillestrøm. Den mentaliteten spillere og laget viser utad, er bare ikke forenlig med det JEG mener.

 

Bra innlegg, men den uthevede uttalelsen sliter jeg litt med. Som engelskmann fra Southampton er det kun ett lag i England jeg bryr meg om - Southampton. Resten kan brenne i helvete og jeg vil aldri ønske dem vel mot utenlandsk motstand. Jeg føler ingen glede eller stolthet om et engelsk lag skulle vinne Champions League eller noe sånt. Faktisk driter jeg i hele Champions League med mindre enten Stabæk eller Southampton er med. Skjønner ikke helt at nordmenn skal ha et annet syn på dette, men det er da bare min mening...

 

Norge (i fotball sammenheng) har i de siste årene slitt voldsomt i internasjonale turneringer. Enten det er EM, VM, Champions League eller Europa League. Norsk fotball blir (regner jeg med) fulgt av ekstremt få i utlandet, mens England er en fotballnasjon med lag som presterer i Champions League, og et landslag som mange ikke-engelskmenn "heier" på. Som nordmann vil man kanskje at Norge skal bli mer kjent for fotballen sin og for at det skal skje, er man avhengig av at lag presterer i kontinentale turneringer. Hvis Norge hadde hatt like mange topplag ute i Europa som det England har, hadde nok de fleste følt det på samme måte som deg. Men det har vi ikke, så mange velger å heie fram de utvalgte norske lagene som har sjansen til å vise seg fram i europeiske turneringer.

Endret av Palsch
Lenke til innlegg
Del på andre sider


[quote name='Blaapaatur' date='01 February 2010 - 11:36' timestamp='1265020576' For det første er det patetisk å holde på ett lag i utlandet om man ikke følger med i norsk fotball.

Er dette overførbart til andre idretter også?

Jeg har ett annet lag som jeg også følger så tett som mulig. Minnesota Vikings i NFL (amerikansk fotball). Spesielt lett å gå på noen kamper er det ikke, all den tid det er så jævlig langt... Så jeg har da også kun sett en eneste kamp med dem . Men allikevel, det er den eneste klubben jeg virkelig følger utover Stabæk. Forrige mandag var vond, vond, vond, etter at de tapte semifinalen på latterlig vis og ikke kom til Super Bowl.

Er dette paptetisk av meg? All den tid jeg aldri har sett eller fulgt med på norske amerikanske fotballkamper?

Kanskje litt søkt, men all den tid det også finnes norske klubber i nærområdet kan det jo hevdes...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er jo ikke det minste upersonlig.

Fotball og og hvor man føler tilhørig er jo kun en personlig følelsesmessig greie.

Skal innrømme at jeg som 11-åring var i kategorien "medgangssupporter" da Manchester United i 1978 kjøpte mitt store idol Joe Jordan fra Leeds - og jeg skiftet derfor favorittlag - fra Leeds til ManUtd. Eller da jeg oppdaget at Valencia hadde Mario Kempes i stallen etter fotball-VM 1978. Siden da har man vært tilhenger - eller supporter, kall det hva man vil - av disse lagene. Det har jo liksom ikke noe motsetning til hverandre, da de ikke er direkte konkurrenter.

Må derfor innrømme at jeg var litt splittet i møtet mellom Valencia og Stabæk... men jeg er jo norsk, så derfor hadde jeg blått skjerf.

Jeg hadde også gladlig stilt på Marienlyst for å se Strømsgodset mot ManUtd - da i rødt, men hadde håpet at godset hadde gjort det så bra som mulig - for .... jeg er jo patriot for alle norske lag når de spiller mot utenlandsk motstand. Jeg innrømmer også å ha heiet på Rbk når de spilte mot Milan eller hva fanken som helst ute i Europa - like mye som jeg håpet de skulle tape hver eneste seriekamp hjemme.

 

Poenget her - det blir for enkelt å dømme andre på hvorfor de heier på andre lag enn "sitt nærområde". Det er faktisk en helt personlig og individuell greie som KUN er styrt av hvilke følelser man har til det laget. Jeg kunne aldri ha heiet på LSK - selvom jeg hadde vært fra Lillestrøm. Den mentaliteten spillere og laget viser utad, er bare ikke forenlig med det JEG mener.

 

 

Skiftet du fra Leeds til Man. United :blink:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er dette paptetisk av meg? All den tid jeg aldri har sett eller fulgt med på norske amerikanske fotballkamper?

 

Åpenbart! Har du ikke sett hvor kommersialisert amerikansk fotball har blitt? Til helgen spilles sesongens viktigste kamp som pauseunderholdning i en lang reklamesending. Nei, skal du se ekte amerikansk fotball anbefaler jeg å dra på Ekeberg å se Oslo Vikings.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er dette paptetisk av meg? All den tid jeg aldri har sett eller fulgt med på norske amerikanske fotballkamper?

 

Åpenbart! Har du ikke sett hvor kommersialisert amerikansk fotball har blitt? Til helgen spilles sesongens viktigste kamp som pauseunderholdning i en lang reklamesending. Nei, skal du se ekte amerikansk fotball anbefaler jeg å dra på Ekeberg å se Oslo Vikings.

 

Ser du selv hvor rart det høres ut å si at ekte amerikansk fotball er utenfor amerika? Det heter amerikansk fotball av en grunn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser du selv hvor rart det høres ut å si at ekte amerikansk fotball er utenfor amerika? Det heter amerikansk fotball av en grunn.

 

Glemte ironiadvarselen. Den hadde vært på sin plass siden denne tråden handler om hvor mye bedre britisk fotball er utenfor England.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skiftet du fra Leeds til Man. United blink.gif

 

Må nok innrømme det... De hadde jo "stjålet" både Joe Jordan OG Gordon McQueen!!!!

Idolene bare ... bytta drakt, så da måtte bare guttekroppen gjøre det samme.

 

På unnskyldningssiden kan vi vel bare håpe at jeg kan få godskrevet ung alder. Som unger flest gikk det ikke på lag - men på personer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å heie på Man U eller Liverpool er patetisk fordi de ikke er lokale, men å heie på Hull (elaang) eller Rennes (Blaapaatur) er tydeligvis lov siden det er uvanlig.

Nei, det var ikke det jeg sa. For det første er det patetisk å holde på ett lag i utlandet om man ikke følger med i norsk fotball.

Men det er riktig at fra mitt ståsted anser jeg det som mer unikt om man holder med noe annet enn de 4-5 lagene 80% "holder med".

 

Jeg har store vanskeligheter med å se hva som er så utrolig bra med England. Tror de fleste fotballbønder synes det er greit, for de kan iallefall språket om ikke annet. Kan understreke at jeg hater det meste med England

 

Men for all del.. folk handler jo på Dressmann, så smaken er som baken.

 

Hvorfor er det patetisk å heie på et utenlandsk lag hvis man ikke følger med på fotball fra Norge? Hvorfor er det mer naturlig for en person i Risør å heie på Start, en i Tjøme å heie på Sandefjord eller en i Kirkenes å heie på Tromsø enn å heie på et utenlandsk lag?

 

Mener du at en Ham Kam eller Lyn supporter er mer unik enn en Stabæk supporter siden det er flere av oss?

 

Hvorfor er du bonde når du følger med på fotball fra sportens hjemland? En fotballnasjon hvor nesten alle klubbene ble stiftet for to århundrer siden?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk - ManU
×
×
  • Opprett ny...