Gå til innhold

Stabæk - ManU


KOJ
 Del

Anbefalte innlegg


Jeg begynte å følge med på fotball en gang på 90-tallet. Den gangen var ikke Stabæk etablert som Bærums lag, og det gikk stort sett i engelsk fotball. Jeg så en united-kamp, syntes de spilte fantastisk fotball og begynte å holde med dem. Jeg fulgte med i varierende grad gjennom årene. Senere, da venner hadde fått meg med på flere og flere kamper på Nadderud ble engelsk fotball mindre viktig. Det hender jeg ser en kamp, og jeg holder fortsatt med United, men det går ikke akkurat ut over uken min om de blir slått hjemme av City.

 

For min del er ikke fotball noe som foregår i England og Dagbladet. For meg er fotball noe som foregår på Fornebu, på busstur, på bortestadion. Fotball er pølse i vaffel i Østfold, ananasbrus på vei til Molde, sure funksjonærer i Fredrikstad, øl på pøb i Bergen, lange bussturer. Synging, skriking, hopping og jubling med påfølgende lykkelig hodepine eller bunnløs sorg og kvalme. Fotball er tifo og over-streken-stikkere til motstanderspillere og -fans. Roping etter straffe på en skulder-mot-skulder-duell i riktig sekstenmeter. Flagging, og synging når vi taper.

 

Jeg gidder ikke å la meg provosere av folk som ikke har fått øynene opp for hvordan supportermentalitet kan berike livet. De kan sitte der med canal+ og dagbladets kommentarseksjon og klage over nivået på norsk fotball så mye de vil. Jeg er uansett på stadion.

 

Fantastisk. Du har forstått meningen med fotball :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg minner om at det er patetisk å like ett band i utlandet dersom man ikke følger med norsk musikk. For ikke å snakke om de stakkarne som har sansen for Renoir uten å ha satt seg godt inn i norske kunstnere (mulig unntak kan gjøres for de som i tillegg til Renoir liker Astri Welhaven Heiberg). Og hvis du leser Ken Follett uten å ha jobbet deg gjennom Vigdis Hjorths samlede verker.....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvordan er økonomien på denne kampen?

 

Går hele overskddet til UNICEF, eller vil Stabæk og Fornebu Arena sitte igjen med penger?

 

 

 

Svaret er her:

 

- Vi har vel tjent mellom en halv og en million kroner på denne kampen, sier en strålende fornøyd Ingebrigt Steen Jensen til Nettavisen.

 

 

- Nordmenn er jo voldsomt anglofile

 

 

Jaha..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Diskusjonen om ManUtd debber vel snart ut. Har laget en video til neste hjemmekamp alt nå til lørdag:

http://www.nesoddent...tad_storweb.wmv

Kommenter gjerne. Fint å få finpusset den inn mot neste oppgjør.

 

Edit: Eh... det kom med noe jeg ikke brukte i opptaket noen sekunder etter det går i svart. Ignorer det :P

Endret av JonasM
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Diskusjonen om ManUtd debber vel snart ut. Har laget en video til neste hjemmekamp alt nå til lørdag:

http://www.nesoddent...tad_storweb.wmv

Kommenter gjerne. Fint å få finpusset den inn mot neste oppgjør.

 

Edit: Eh... det kom med noe jeg ikke brukte i opptaket noen sekunder etter det går i svart. Ignorer det :P

 

FETT !!!!!!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg minner om at det er patetisk å like ett band i utlandet dersom man ikke følger med norsk musikk. For ikke å snakke om de stakkarne som har sansen for Renoir uten å ha satt seg godt inn i norske kunstnere (mulig unntak kan gjøres for de som i tillegg til Renoir liker Astri Welhaven Heiberg). Og hvis du leser Ken Follett uten å ha jobbet deg gjennom Vigdis Hjorths samlede verker.....

 

Herlig metafor.

 

Du er Follett-hooligan som ikke går av veien for å grisebanke en Hornby-fan etter noen øl for mye på Follett-puben?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Diskusjonen om ManUtd debber vel snart ut. Har laget en video til neste hjemmekamp alt nå til lørdag:

http://www.nesoddent...tad_storweb.wmv

Kommenter gjerne. Fint å få finpusset den inn mot neste oppgjør.

 

Edit: Eh... det kom med noe jeg ikke brukte i opptaket noen sekunder etter det går i svart. Ignorer det :P

 

Litt anderledes enn de forrige - litt roligere - men det funker bra. Liker selvfølgelig at den er lengre enn vanlig ;)

 

 

Om jeg kan få be om en liten ting, må det være at sluttbildet "livstids.." holdes litt lenger. Gjerne 5-10 sekunder eller mer. Uten at lyden trenger å forlenges, selvfølgelig.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg begynte å følge med på fotball en gang på 90-tallet. Den gangen var ikke Stabæk etablert som Bærums lag, og det gikk stort sett i engelsk fotball. Jeg så en united-kamp, syntes de spilte fantastisk fotball og begynte å holde med dem. Jeg fulgte med i varierende grad gjennom årene. Senere, da venner hadde fått meg med på flere og flere kamper på Nadderud ble engelsk fotball mindre viktig. Det hender jeg ser en kamp, og jeg holder fortsatt med United, men det går ikke akkurat ut over uken min om de blir slått hjemme av City.

 

For min del er ikke fotball noe som foregår i England og Dagbladet. For meg er fotball noe som foregår på Fornebu, på busstur, på bortestadion. Fotball er pølse i vaffel i Østfold, ananasbrus på vei til Molde, sure funksjonærer i Fredrikstad, øl på pøb i Bergen, lange bussturer. Synging, skriking, hopping og jubling med påfølgende lykkelig hodepine eller bunnløs sorg og kvalme. Fotball er tifo og over-streken-stikkere til motstanderspillere og -fans. Roping etter straffe på en skulder-mot-skulder-duell i riktig sekstenmeter. Flagging, og synging når vi taper.

 

Jeg gidder ikke å la meg provosere av folk som ikke har fått øynene opp for hvordan supportermentalitet kan berike livet. De kan sitte der med canal+ og dagbladets kommentarseksjon og klage over nivået på norsk fotball så mye de vil. Jeg er uansett på stadion.

 

godt innlegg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg velger påstanden at 95-98% velger favorittlag fordi laget er godt. Påstand nummer to er at de siste 2-5% velger pga draktfarge og/eller navn og det er enda værre.

 

Da fikk vi i hvert fall svaret på hvorfor ingen liker Mjøndalen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det mest åpenbare med å ha større følelser for laget fra sitt området, er naturligvis tilhørigheten og identiteten til stedet og klubben. Det får du ikke gjennom skjermen fra Brummendal, eller fra en luguber pub i Oslo. Ingen av oss er fra Manchester eller Liverpool, eller Rennes, for den saks skyld. Da blir det rimelig pompøst å prioritere bort sitt eget lokale lag og isteden bli helt nedfor ved hvert tap, samtidig som du har avstand og et ironisk forhold til stedet du kommer fra. Og til og med bare kommer med - gjerne etter litt erting etter et sjelden tap - at "norsk fotball er ræva" og sågar blir hissige. De kunne jeg godt klart meg uten. Det kaller ikke jeg genuin interesse. Å sette for eksempel et engelsk lag foran der du kommer fra er fullstendig malplassert.

 

Det er dessverre mange som både føler mer for og interesser seg mer for et utenlandsk lag framfor det lokale, og selv om jeg naturligvis respekterer hverandrers følelser og valg, mener jeg det er helt misforstått og lånt kultur. Jeg skjønner at flere ikke kan ha noe "alternativ", eller laget der man kommer fra er dårlig, men det blir fortsatt bare kunstig for meg. Innerst inne.

 

Jeg har selvfølgelig ikke noe med andres følelser for ymse lag, og at disse kan være større enn Stabæk. Det har blant annet tippekampen bidratt til - interessen for engelske lag. Men lokalpatrotismen får man jo aldri, uansett hvordan du vrir og vender på det. Og det er lokalpatrotismen som var grunnen til at folk begynte å gå på fotballkamper i utgangspunktet.

 

Når det gjelder at det er "greit" å heie på f.eks Rennes eller Hull og ikke United eller lignende, er det misforstått. Men først og fremst er jo f.eks United og Chelsea populærkultur. Ikke at det er et moment i seg selv. Viktigere er det at de lagene står for en usunne markedskrefter og gjennomkommersialing, og er elitekultur og ikke folkelig kultur: Jeg klarer ikke å identifisere meg med eller føle noe tilhørighet til den ukulturen der i det hele tatt. Hadde jeg blitt fan før bølgen hadde det blitt noe annet. Jeg har respekt for det.

 

Imidlertid taler jeg bare for meg selv. Og jeg som fotballsupporter er mer interessert i tribunekulturen, og ekte verdier. Levende, engasjerende og lokale helter på tribunen som er med på å lage glimrende stemning, og ikke er mer på å "kjøpe en vare-idelogien", som det er blitt hvor bråter med asiatere og skandinaver fyller setene og bidrar med dårligere stemning og stolthet. Derav sammenligningen med for eksmepel Nice. Jeg hadde gått på en kamp der ti av ti ganger istedenfor å sitte ved siden av en popcorngjeng i tredje etasje på Old Traff, hvis det var valgmuligheten.

 

Imidlertid koker jo ned til hver og ens følelser, og det har jo ingen andre noe med. Men jeg er klar på hva jeg mener.

 

Til slutt vil si at hvilket fotballag du heier på ofte er en "skjebne" du ikke kan bestemme over - med andre ord bosted. Deretter variabler som hvilke lag som er gode, favorittspillere og draktfarge etc. Trusl Dæhli hadde neppe heiet på Ham-Kam om han ikke vokste opp rett ved... Og da spiller det mindre rolle om spillerne er finteknikkere eller murbrekkere - laget blir ditt uansett.

 

Og isleningen skriver ordene ut av tastauret mitt nok en gang, bare på en mye bedre måte enn jeg selv hadde klart. Spot on.

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg minner om at det er patetisk å like ett band i utlandet dersom man ikke følger med norsk musikk. For ikke å snakke om de stakkarne som har sansen for Renoir uten å ha satt seg godt inn i norske kunstnere (mulig unntak kan gjøres for de som i tillegg til Renoir liker Astri Welhaven Heiberg). Og hvis du leser Ken Follett uten å ha jobbet deg gjennom Vigdis Hjorths samlede verker.....

 

Hvis det er slik du anser supporterkulturen, og det å følge laget i ditt liv, så OK. Vi er tydeligvis veldig forskjellige.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk - ManU
×
×
  • Opprett ny...