Gå til innhold

2. Laget


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


 

Urimelig av journalisten å unnlate å nevne at Ready risikerer å rykke ned avhengig sv utfallet i Lyn-saken, synes jeg.
Enig. Håper og tror at Ready anker.

 

At NFF satt til langt på kveld med Readys (alt for sent innleverte) protest, kan jo tyde på at de er usikre/uenige.

 

Det eneste som er synd med en anke er at dette kan dra ut litt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Virker da helt usannsynlig at Readys anke kan føre til noe? Protestfristen er klart definert: Skal varsles før dommeren forlater banen, og sendes inn innen 24 timer. Protester legges inn når noen har gjort noe galt, så at noen har gjort noe galt i denne saken, gjør ikke saken spesiell.

 

Men siden saker som dette kan enten behandles pga protest eller pga NFFs egen reaksjon, og NFF har varslet egen reaksjon, forstår jeg egentlig ikke hvorfor Ready i det hele tatt skal gidde å anke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Protestfristen er klart definert: Skal varsles før dommeren forlater banen, og sendes inn innen 24 timer. Protester legges inn når noen har gjort noe galt, så at noen har gjort noe galt i denne saken, gjør ikke saken spesiell.

 

Det er jo en latterlig frist når det kommer til lavere divisjoner, skal en liten klubb som Ready ha kapasitet til å vite hvilke spillere på motstanderlaget som er spilleberettiget eller ei innen 24 timer etter kampen er over altså?

Denne protestfristen er i så fall, mildt sagt, ekstremt urettferdig for mindre klubber.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Protestfristen er klart definert: Skal varsles før dommeren forlater banen, og sendes inn innen 24 timer. Protester legges inn når noen har gjort noe galt, så at noen har gjort noe galt i denne saken, gjør ikke saken spesiell.

Det er jo en latterlig frist når det kommer til lavere divisjoner, skal en liten klubb som Ready ha kapasitet til å vite hvilke spillere på motstanderlaget som er spilleberettiget eller ei innen 24 timer etter kampen er over altså?

Denne protestfristen er i så fall, mildt sagt, ekstremt urettferdig for mindre klubber.

Og for at protest innen 24 timer skal kjennes gyldig, må en ha varslet dommeren før han går av banen. En helt utrolig rigid regel. I praksis ingen regel, og det er opp til NFF å avgjøre. Nå har de drøyet så lenge at de ser at en mild reaksjon (ett poengs trekk) ikke skader Lyn (regelbryteren), men overser at Ready (den skadelidte) risikerer å rykke ned - en ganske alvorlig konsekvens.

 

Ganske utrolig dårlig regelverk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ready anker ikke, men virker allikevel svært skuffet. Tror de har fått tydelige signaler fra NFF på at det nyttesløst.

 

Sanksjonssaken fra NFF vil ikke påvirke Ready (kun mulig med poengtrekk for Lyn), som nå risikerer å rykke ned.

En forferdelig historie.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Ready anker ikke, men virker allikevel svært skuffet. Tror de har fått tydelige signaler fra NFF på at det nyttesløst.

 

Sanksjonssaken fra NFF vil ikke påvirke Ready (kun mulig med poengtrekk for Lyn), som nå risikerer å rykke ned.

En forferdelig historie.

 

Hvis alle roller hadde vært snudd opp ned, ville du/dere fortsatt vært like prinsippsterk?

 

Altså, jeg er helt enig:

 

- Lyn har gjort en feil

- Regelverket er dårlig

 

Men;

 

- Har de gjort dette med overlegg - ikke etter hva jeg har hørt.

- Regelverket er dårlig, men det er fortsatt hva som er gjeldende, akkurat som alle mulige andre elendige lover og regler.

 

Jeg håper Stabæk ikke foretar seg noe som helst i denne saken videre annet enn evt. å foreslå en vel overveid regelendring.

 

Lignende case fra 2012 og tidligere års presedens: https://m.facebook.com/fktonsberg/posts/477047835650868

Endret av frilin
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Håper ikke Stabæk protesterer, vil ha lyn opp igjen!

Heller dét enn en bedre kamparena for Stabæk 2?
Hadde vi fortjent å rykke opp hadde vi gjort det uten at lyn trenger å miste poeng. Selvfølgelig ønsker jeg at Stabæk spillere skal ha best mulig kamparena. Men man må gjøre seg fortjent til det på riktig måte. Endret av HenkeBoss
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Håper ikke Stabæk protesterer, vil ha lyn opp igjen!

Heller dét enn en bedre kamparena for Stabæk 2?
Hadde vi fortjent å rykke opp hadde vi gjort det uten at lyn trenger å miste poeng. Selvfølgelig ønsker jeg at Stabæk spillere skal ha best mulig kamparena. Men man må gjøre seg fortjent til det på riktig måte.

Så det laget som nå rykker opp har gjort det på riktig måte, mener du?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Håper ikke Stabæk protesterer, vil ha lyn opp igjen!

Heller dét enn en bedre kamparena for Stabæk 2?
Hadde vi fortjent å rykke opp hadde vi gjort det uten at lyn trenger å miste poeng. Selvfølgelig ønsker jeg at Stabæk spillere skal ha best mulig kamparena. Men man må gjøre seg fortjent til det på riktig måte.

Så det laget som nå rykker opp har gjort det på riktig måte, mener du?

I utgangspunktet nei, men feilen ble gjort med uforsett, kortet mottatt for et annet lag, i en annen liga etc.

 

Reglene er jo helt klare, protesteres det ikke, er det i utgangspunktet for sent.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvsagt er det reglene som er ubrukelige.

Selvsagt sier Lyn at dette ikke ble gjort med overlegg.

Dessverre lider først og fremst Ready, men også Stabæk 2, under Lyns regelbrudd og NFFs håpløse regelverk.

 

Tror ikke Stabæk har noen mulighet til å påvirke utfallet, idet vi ikke er part i saken, kun skadelidende.

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvsagt er det reglene som er ubrukelige.

Selvsagt sier Lyn at dette ikke ble gjort med overlegg.

Dessverre lider først og fremst Ready, men også Stabæk 2, under Lyns regelbrudd og NFFs håpløse regelverk.

 

Tror ikke Stabæk har noen mulighet til å påvirke utfallet, idet vi ikke er part i saken, kun skadelidende.

Så du mener en klubb som vant sin avdeling med 15p i fjor, lå godt an til opprykk i år risikerer evt opprykk ved å bruke en midtbane spiller med overlegg?

 

Var da også vår avgjørelse om å spille med suspendert spiller i junior NM en kalkulert risiko? Selvfølgelig ikke...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Lignende case fra 2012 og tidligere års presedens: https://m.facebook.com/fktonsberg/posts/477047835650868

 

 

Den skriftlige beslutningen der minner meg om serien "etaten" med Atle Antonsen for noen år tilbake. Etter 20 linjer kan man konkludere med at spilleren faktisk spilte kampen. Argumentasjon for hvorfor det ble ett poeng er mildt sagt hul. Trakk man tilbake det poenget klubben hadde oppnådd i kampen, eller hadde det blitt ett poeng trekk uansett kampresultat, for eksempel?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Selvsagt er det reglene som er ubrukelige.

Selvsagt sier Lyn at dette ikke ble gjort med overlegg.

Dessverre lider først og fremst Ready, men også Stabæk 2, under Lyns regelbrudd og NFFs håpløse regelverk.

 

Tror ikke Stabæk har noen mulighet til å påvirke utfallet, idet vi ikke er part i saken, kun skadelidende.

Så du mener en klubb som vant sin avdeling med 15p i fjor, lå godt an til opprykk i år risikerer evt opprykk ved å bruke en midtbane spiller med overlegg?

 

Var da også vår avgjørelse om å spille med suspendert spiller i junior NM en kalkulert risiko? Selvfølgelig ikke...

Du misforstår. Jeg tar ikke stilling til om dette var med overlegg eller ikke. Det er likegyldig. Lyn har brutt en regel og blir ikke reelt straffet for det, mens den skadelidte klubben, Ready, indirekte straffes knallhardt. Reglenes bestemmelser om frister er håpløse. Det viser denne saken med tydelighet.

 

Hvor mange poeng Lyn vant serien med ifjor er selvsagt ikke relevant. Jeg tror ikke Lyn gjorde dette med vilje. Ei heller Stabæk ifjor, men det spiller ingen rolle. Reglene ble brutt og straffen er, og bør være, at seieren tilkjennes motstander. I dette caset hadde Lyn da ikke rykket opp og Ready ikke rykket ned.

 

Hvilket lag som rykker opp, i dette tilfellet Stabæk 2, er ikke av betydning. Prinsippet er av betydning.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Ready anker ikke, men virker allikevel svært skuffet. Tror de har fått tydelige signaler fra NFF på at det nyttesløst.

 

Sanksjonssaken fra NFF vil ikke påvirke Ready (kun mulig med poengtrekk for Lyn), som nå risikerer å rykke ned.

En forferdelig historie.

 

Lignende case fra 2012 og tidligere års presedens: https://m.facebook.com/fktonsberg/posts/477047835650868

 

Det var jo veldig interessant! Herlig at du fant en annen sanksjonssak med samme regelbrudd. Også i dette tilfellet var innstillingen fra påtalenemda 1 poeng trekk, etter sak fra 2011 – der meldte imidlertid klubben selv fra.

 

Dommen fra utvalget ble imidlertid 2 poeng! Årsaken til dette var at klubben ikke selv meldte fra.

 

Heller ikke Lyn meldte fra selv, dermed bør straffen også i dette tilfelle bli 2 poeng!

 

Hvis straffen blir som i saken fra 2012 vil Stabæk 2 være over Lyn på tabellen, med 29 mål bedre målforskjell.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med laget Ready eventuelt passerer ved at de blir tilkjent seieren mot serieleder Lyn? Kjipt for det laget å rykke ned på administrativ rot fra Lyn. Argumentasjonen går alle veier. Håper Lyn taper og Stabæk vinner i helgen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Selvsagt er det reglene som er ubrukelige.

Selvsagt sier Lyn at dette ikke ble gjort med overlegg.

Dessverre lider først og fremst Ready, men også Stabæk 2, under Lyns regelbrudd og NFFs håpløse regelverk.

 

Tror ikke Stabæk har noen mulighet til å påvirke utfallet, idet vi ikke er part i saken, kun skadelidende.

Så du mener en klubb som vant sin avdeling med 15p i fjor, lå godt an til opprykk i år risikerer evt opprykk ved å bruke en midtbane spiller med overlegg?

 

Var da også vår avgjørelse om å spille med suspendert spiller i junior NM en kalkulert risiko? Selvfølgelig ikke...

Du misforstår. Jeg tar ikke stilling til om dette var med overlegg eller ikke. Det er likegyldig. Lyn har brutt en regel og blir ikke reelt straffet for det, mens den skadelidte klubben, Ready, indirekte straffes knallhardt. Reglenes bestemmelser om frister er håpløse. Det viser denne saken med tydelighet.

 

Hvor mange poeng Lyn vant serien med ifjor er selvsagt ikke relevant. Jeg tror ikke Lyn gjorde dette med vilje. Ei heller Stabæk ifjor, men det spiller ingen rolle. Reglene ble brutt og straffen er, og bør være, at seieren tilkjennes motstander. I dette caset hadde Lyn da ikke rykket opp og Ready ikke rykket ned.

 

Hvilket lag som rykker opp, i dette tilfellet Stabæk 2, er ikke av betydning. Prinsippet er av betydning.

 

Argumentet ift. Lyn og deres poengfangst i fjor og i år var selvsagt ikke et argument for om de fortjener straff eller ikke. Det var et tilsvar til ditt utsagn "Selvsagt sier Lyn...". Poenget mitt er at hvis Lyn hadde visst om karantenen hadde de aldri som klubb - som ble fraranet av samme NFF, et opprykk i fjor og en opprykkskjempende lag i år, gjort dette med overlegg.

 

Men bra vi er enige, ift. hva gjelder overlegg ref ditt neste innlegg.

 

Vi er enige om at Lyn har brutt reglene, men det jeg er mest opptatt av er at fotballen gjenspeiler dette også på banen. Folk gjør feil og dette prinsippet dere ettersøker tror jeg ikke gjelder den dagen vi er i samme situasjon.

 

Det kan jeg med sikkerhet si for meg selv i alle fall.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

Selvsagt er det reglene som er ubrukelige.

Selvsagt sier Lyn at dette ikke ble gjort med overlegg.

Dessverre lider først og fremst Ready, men også Stabæk 2, under Lyns regelbrudd og NFFs håpløse regelverk.

 

Tror ikke Stabæk har noen mulighet til å påvirke utfallet, idet vi ikke er part i saken, kun skadelidende.

Så du mener en klubb som vant sin avdeling med 15p i fjor, lå godt an til opprykk i år risikerer evt opprykk ved å bruke en midtbane spiller med overlegg?

 

Var da også vår avgjørelse om å spille med suspendert spiller i junior NM en kalkulert risiko? Selvfølgelig ikke...

Du misforstår. Jeg tar ikke stilling til om dette var med overlegg eller ikke. Det er likegyldig. Lyn har brutt en regel og blir ikke reelt straffet for det, mens den skadelidte klubben, Ready, indirekte straffes knallhardt. Reglenes bestemmelser om frister er håpløse. Det viser denne saken med tydelighet.

 

Hvor mange poeng Lyn vant serien med ifjor er selvsagt ikke relevant. Jeg tror ikke Lyn gjorde dette med vilje. Ei heller Stabæk ifjor, men det spiller ingen rolle. Reglene ble brutt og straffen er, og bør være, at seieren tilkjennes motstander. I dette caset hadde Lyn da ikke rykket opp og Ready ikke rykket ned.

 

Hvilket lag som rykker opp, i dette tilfellet Stabæk 2, er ikke av betydning. Prinsippet er av betydning.

Argumentet ift. Lyn og deres poengfangst i fjor og i år var selvsagt ikke et argument for om de fortjener straff eller ikke. Det var et tilsvar til ditt utsagn "Selvsagt sier Lyn...". Poenget mitt er at hvis Lyn hadde visst om karantenen hadde de aldri som klubb - som ble fraranet av samme NFF, et opprykk i fjor og en opprykkskjempende lag i år, gjort dette med overlegg.

 

Men bra vi er enige, ift. hva gjelder overlegg ref ditt neste innlegg.

 

Vi er enige om at Lyn har brutt reglene, men det jeg er mest opptatt av er at fotballen gjenspeiler dette også på banen. Folk gjør feil og dette prinsippet dere ettersøker tror jeg ikke gjelder den dagen vi er i samme situasjon.

 

Det kan jeg med sikkerhet si for meg selv i alle fall.

Hvis det skal bedømmes på skjønn og ikke prinsipielt så kan vi ikke ha poengstraff. Da må det heller ilegges økonomiske bøter e.l. Ikke-prinsipiell utmåling i dette tilfellet og liknende er oppskriften på konspirasjoner og mistillit mot NFF.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med laget Ready eventuelt passerer ved at de blir tilkjent seieren mot serieleder Lyn? Kjipt for det laget å rykke ned på administrativ rot fra Lyn. Argumentasjonen går alle veier. Håper Lyn taper og Stabæk vinner i helgen

Når banens beste spiller skulle hatt karantene i en 3-2 seier er det på ingen måte feil å trekke 3 poeng, og i hvert fall ikke 2 poeng. Det er jo langt mer sannsynlig at 0 eller 1 poeng hadde blitt resultatet hvis han ikke hadde spilt.

 

Så det er hverken urettferdig for Lyn eller laget Ready passerer. Blir det trukket 0 eller 1 poeng er det derimot svært urettferdig for Stabæk. Og uansett er det svært urettferdig for Ready, som står igjen med 0 poeng etter en sterk prestasjon hvor motstanderlaget brukte en spiller ulovlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


nå går det for fort til å kunne gi svar her så kjapt som jeg vil, men de kommer. :)

 

Men uansett regner jeg med dere løper opp på brakka i morgen; henter pokalen fra 2008 og leverer den sporenstreks tilbake til NFF...?

 

Eller glemte dere at vi vant serien med ikke mindre enn 4 "ulovlige" spillere?

 

- Stabæk ble mestere med ulovlige spillere
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

nå går det for fort til å kunne gi svar her så kjapt som jeg vil, men de kommer. :)

 

Men uansett regner jeg med dere løper opp på brakka i morgen; henter pokalen fra 2008 og leverer den sporenstreks tilbake til NFF...?

 

Eller glemte dere at vi vant serien med ikke mindre enn 4 "ulovlige" spillere?

 

- Stabæk ble mestere med ulovlige spillere

 

Ny ordning med et eller annet skjema som skal fylles ut. 11 av 14 klubber klarte ikke det, og spilte dermed med "ulovlige" spillere.

 

En helt annen sak – kan vi være enige om det?

 

Karantene for tre gule kort er noe ganske annet, og det hadde også blitt reagert på i 2008.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

nå går det for fort til å kunne gi svar her så kjapt som jeg vil, men de kommer. :)

 

Men uansett regner jeg med dere løper opp på brakka i morgen; henter pokalen fra 2008 og leverer den sporenstreks tilbake til NFF...?

 

Eller glemte dere at vi vant serien med ikke mindre enn 4 "ulovlige" spillere?

 

- Stabæk ble mestere med ulovlige spillere

 

Ny ordning med et eller annet skjema som skal fylles ut. 11 av 14 klubber klarte ikke det, og spilte dermed med "ulovlige" spillere.

 

En helt annen sak – kan vi være enige om det?

 

Karantene for tre gule kort er noe ganske annet, og det hadde også blitt reagert på i 2008.

 

Nei, det er det selvfølgelig ikke. Regler er regler. Tromsø klarte å følge reglene og skulle pr. deres definisjon vunnet serien 2008 ettersom vi tilegnet oss 7 ulovlige poeng samt skulle bitt straffet minst 3..

 

Dette er jo poenget, vi kan ikke tilpasse oss regler i midten av en sesong.

 

- Lyn spiller match, uten å være klar over det selv med en spiller som har dratt med seg et gult kort fra annen klubb og annet ligasystem. (denne regelen er for øvrig også merkelig)

- Dette protesteres på i etterkant av en ikke navngitt kilde. Denne kilden kan for alt vi vet være en kloakkrotte fra steder vi ikke prater om.

- Kilden har da 1. ikke noe med kampen å gjøre og faller derfor utenfor det normale "protest" regelverket.

- Doms og sanksjonsutvalget ser på saken og ber innvolverte komme med uttalllese.

- Lyn skriver sin sak og NFF, finner flere formildene omstendigheter samt svakheter i eget system.

- Noen i dette tilfellet oss, gjemmer oss bak Ready og synes dette må slåes hardt ned på fordi stakkars Ready rykker potensielt ned og vi deiser opp.

- Lyn straffes etter hva felles forbund mener er rett.

 

Jeg er fan av den menneskelige faktoren i fotballen og ønsker ikke at resultater/ tabeller skal settes på bakgrunn av en slik filleting. Hvis noen åpenbart forsøker å jukse skal dette selvfølgelig håndheves strengt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

 

nå går det for fort til å kunne gi svar her så kjapt som jeg vil, men de kommer. :)

 

Men uansett regner jeg med dere løper opp på brakka i morgen; henter pokalen fra 2008 og leverer den sporenstreks tilbake til NFF...?

 

Eller glemte dere at vi vant serien med ikke mindre enn 4 "ulovlige" spillere?

- Stabæk ble mestere med ulovlige spillere

 

Ny ordning med et eller annet skjema som skal fylles ut. 11 av 14 klubber klarte ikke det, og spilte dermed med "ulovlige" spillere.

 

En helt annen sak kan vi være enige om det?

 

Karantene for tre gule kort er noe ganske annet, og det hadde også blitt reagert på i 2008.

Nei, det er det selvfølgelig ikke. Regler er regler. Tromsø klarte å følge reglene og skulle pr. deres definisjon vunnet serien 2008 ettersom vi tilegnet oss 7 ulovlige poeng samt skulle bitt straffet minst 3..

 

Dette er jo poenget, vi kan ikke tilpasse oss regler i midten av en sesong.

 

- Lyn spiller match, uten å være klar over det selv med en spiller som har dratt med seg et gult kort fra annen klubb og annet ligasystem. (denne regelen er for øvrig også merkelig)

- Dette protesteres på i etterkant av en ikke navngitt kilde. Denne kilden kan for alt vi vet være en kloakkrotte fra steder vi ikke prater om.

- Kilden har da 1. ikke noe med kampen å gjøre og faller derfor utenfor det normale "protest" regelverket.

- Doms og sanksjonsutvalget ser på saken og ber innvolverte komme med uttalllese.

- Lyn skriver sin sak og NFF, finner flere formildene omstendigheter samt svakheter i eget system.

- Noen i dette tilfellet oss, gjemmer oss bak Ready og synes dette må slåes hardt ned på fordi stakkars Ready rykker potensielt ned og vi deiser opp.

- Lyn straffes etter hva felles forbund mener er rett.

 

Jeg er fan av den menneskelige faktoren i fotballen og ønsker ikke at resultater/ tabeller skal settes på bakgrunn av en slik filleting. Hvis noen åpenbart forsøker å jukse skal dette selvfølgelig håndheves strengt.

Og da kan man heller gå over til annen avstraffelse, som bøter e.l. Dette blir urettferdig uansett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At banens beste spiller per regelverket skulle stått over denne kampen er virkelig ikke en filleting?! Begynner å bli lei av dette, virker som du har låst deg helt fast når du diskuterer nå.

 

Det er helt greit å mene at Lyn ikke skal få straff, og det er til og med greit å mene det utelukkende fordi man vil at fotball skal avgjøres på banen. Men med det argumentet kan jo ingenting straffes?

 

Når det gjelder Tippeligaen 2008 har jeg aldri argumentert for at man både skal fratas poeng OG få poengtrekk.

 

Lyn bør fratas seieren (settes til 3-0) ELLER få 2-3 poeng i poengtrekk. Det er min klare mening, og støttes opp om av tidligere praksis. Hadde Ready protestert innen fristen ville det førstnevnte blitt utfallet, 100% sikkert.

 

Hadde vi fått 2-3 poeng trekk ELLER blitt frattatt poengene ville vi fortsatt vunnet Tippeligaen i 2008. I tillegg er det uansett en helt annen sak som absolutt ikke bør straffes på samme måte.

 

Komemr vi i samme situasjon som Lyn er nå senere mener jeg selvfølgelig at vi også bør straffes på samme måte. Håper dog aldri det skjer!

 

Forøvrig var det ingen kloakkrotte, men en annen klubb i samme divisjon og avdeling som klaget. Altså trolig en rammet part (i større eller mindre grad), men visstnok ikke Stabæk. Senere la også Ready inn protest, men den ble avvist.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har ikke låst meg fast, jeg er bare opptatt av at ikke fotballen blir et offer for mer byråkrati og perimeter tankegang. Du velger fortsatt å se på én av 3 saker i linken.

 

Det vises til 2 andre i tillegg. Der har poengtrekk vært 1. Siste sak jeg vetvom som har omhandlet samme feil er Lørenskog 2. Der ble det trukket 1 poeng.

 

Du er i tillegg opptatt av banens beste som jo såklart er ganske subjektivt. Hvordan spilleren spiller er ikke relevant, hadde han scoret 2 selvmål hadde regelen fortsatt vært brutt.

 

Problemet mitt er når reglene står som de står, kan vi ikke velge midt i en sesong og endre dem.

 

Et doms og sanksjonsutvalg vil selvfølgelig lese Lyns forklaring og ta Readys situasjon i betraktning.

 

Det at du mener vår sak er annerledes hjelper ikke all den tid vi brøt reglene over flere kamper og pr regelboka skulle fått strøket resultatene + evt poengstraff.

 

Det ble vi ikke da det var faktorer som gjorde at NFF valgte å se bort fra bruddet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde den nye regelen vært håndhevet i 2008, ville vi etter all sannsynlighet ha lært etter første gangs regelbrudd, og således ikke gjort samme feilen igjen. Sånn sett maks tre poengs straff, og eksempelet blir litt lite relevant.

 

Det er stor forskjell på disse sakene, selv om jeg kan være enig i at det er et prinsipielt poeng.

Det blir litt som at politiet ikke håndhevet bruken av det nye kollektivfeltet vestover fra Lysaker fra dag 1, fordi det var et relativt ukjent fenomen. Prinsipielt brøt man jo loven, men en viss grad for skjønn er det som skiller oss fra maskiner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har ikke låst meg fast, jeg er bare opptatt av at ikke fotballen blir et offer for mer byråkrati og perimeter tankegang. Du velger fortsatt å se på én av 3 saker i linken.

 

Det vises til 2 andre i tillegg. Der har poengtrekk vært 1. Siste sak jeg vetvom som har omhandlet samme feil er Lørenskog 2. Der ble det trukket 1 poeng.

Helt feil, jeg har valgt å se på alle tre. FK Tønsberg er det eneste eksempelet hvor klubben selv ikke har sagt i fra. Dette gjorde at de fikk 2 poeng og ikke 1 poeng. Dermed er presedens satt til 2 poeng og jeg mener at Lyn skal få det samme. Dette da Lyn ikke sa i fra selv.

 

Problemet mitt er når reglene står som de står, kan vi ikke velge midt i en sesong og endre dem.

Som jeg har sagt mange ganger nå er det nettopp reglene jeg vil følge. Reglene sier at det skal være bot og/eller poengtrekk. Presedens er som det er argumentert for 2 poeng.

 

I tillegg til det støtter jeg opp om argumentasjonen til Chr. om at NFF bør bruke klausulen det åpnes opp for i regelverket om å bruke skjønn, til å allikevel behandle Ready sin protest. Dette da denne ble levert innen 24 timer etter at de ble kjent med at det var åpnet sak mot Lyn fra NFF sin side. Dette bør i mine øyne være tilstrekkelig.

 

Jeg mener altså at man enten skal ta Readys protest til følge (det mest riktige slik jeg ser det, i henhold til dagens regelverk) eller velge å gi Lyn 2 poeng i poengtrekk. Jeg mener at å kun trekke ett poeng er feil, basert på dagens regelverk og gjeldende presedens.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tønsberg vant jo ankesaken og ble kun trukket ett poeng:

 

https://www.tb.no/fk-tonsberg/sport/fkt-vant-ankesaken/s/2-2.516-1.7631977

 

Da tilsier vel også dette ett poengs trekk i følge din egen argumentasjon JF?

Det var ny informasjon for meg. Da er det mer forståelig at det blir 1 poeng, ja.

 

Synes dog fortsatt at Readys protest burde blitt tatt til følge, men regelverket er tydelig på 24-timers reglen, samtidig som det også åpner for å bruke skjønn i spesielle tilfeller. Det synes jeg at dette er.

 

Det er uansett lettere å akseptere 1-poengs trekk da, når det har vært håndhevet i hele tre tilfeller de siste årene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

2. Laget
×
×
  • Opprett ny...