Gå til innhold

2. Laget


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


Ja, det er litt sånn som i Tippeligaen der vi ikke leder selv om vi er det beste laget

Det er ikke sammenlignbart, for lagene som spiller i Tippeligaen har samme utgangspunkt. Det er ikke tilfelle i andredivisjon. Den kanskje viktigste faktoren er det mentale. Det er enorm forskjell på å være en andredivisjonsspiller på et lag som har som mål å rykke opp til første kontra å tilhøre et Tippeliga-lag, men måtte ta til takke med andredivisjonskamper og spille der enten fordi du ikke er god nok til å spille de kampene du helst vil eller bare for å få kamptrening.

 

La oss si at Notodden hadde spilt hele sesongen med våre nest beste og vårt andrelag besto av Notodden-spillere. Tror du vi hadde ledet andredivisjon da og Notodden kjempet mot nedrykk? Neppe. Flere av de som spiller andrelagskamper for oss holder Tippeliga-nivå, eller i det minste Adecco-nivå. Ferdighetsmessig har Tippeliga-lagene bedre spillere til disposisjon på sine andrelag enn topplagene i andredivisjonsavdelingene, men det er mange faktorer som gjør at andrelagenes prestasjoner nødvendigvis ikke kommer opp mot spillermaterialets kvalitet. Det går mye på det mentale, motivasjon og de forskjellige målene andrelagene har i forhold til andredivisjonslag.

 

For andredivisjonslag er andredivisjon et skritt på veien mot Adecco-ligaen, for spillere i Tippeliga-klubber er andredivisjonskamper noe man helst ikke vil spille, og for junoirene som får spilletid er det først og fremst en utviklingsarena og en mulighet til å spille sammen med A-lagsspillere. Man vinner ikke en serie under sånne omstendigheter, uansett om laget i utgangspunktet er godt nok til å gjøre det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, det er litt sånn som i Tippeligaen der vi ikke leder selv om vi er det beste laget

Det er ikke sammenlignbart, for lagene som spiller i Tippeligaen har samme utgangspunkt. Det er ikke tilfelle i andredivisjon. Den kanskje viktigste faktoren er det mentale. Det er enorm forskjell på å være en andredivisjonsspiller på et lag som har som mål å rykke opp til første kontra å tilhøre et Tippeliga-lag, men måtte ta til takke med andredivisjonskamper og spille der enten fordi du ikke er god nok til å spille de kampene du helst vil eller bare for å få kamptrening.

 

La oss si at Notodden hadde spilt hele sesongen med våre nest beste og vårt andrelag besto av Notodden-spillere. Tror du vi hadde ledet andredivisjon da og Notodden kjempet mot nedrykk? Neppe. Flere av de som spiller andrelagskamper for oss holder Tippeliga-nivå, eller i det minste Adecco-nivå. Ferdighetsmessig har Tippeliga-lagene bedre spillere til disposisjon på sine andrelag enn topplagene i andredivisjonsavdelingene, men det er mange faktorer som gjør at andrelagenes prestasjoner nødvendigvis ikke kommer opp mot spillermaterialets kvalitet. Det går mye på det mentale, motivasjon og de forskjellige målene andrelagene har i forhold til andredivisjonslag.

 

For andredivisjonslag er andredivisjon et skritt på veien mot Adecco-ligaen, for spillere i Tippeliga-klubber er andredivisjonskamper noe man helst ikke vil spille, og for junoirene som får spilletid er det først og fremst en utviklingsarena og en mulighet til å spille sammen med A-lagsspillere. Man vinner ikke en serie under sånne omstendigheter, uansett om laget i utgangspunktet er godt nok til å gjøre det.

 

Altså, ikke for å være kritisk, men du mener altså at Stabæk 2 er et bedre lag enn Notodden bare at Notodden vinner flere kamper! Har du noen gang tenkt på at ting som motivasjon og samspilthet faktisk er en del av det å være et fotballag? Jeg tror bare ikke du vet hva du snakker om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du skjønte åpenbart ikke et pip av det jeg sa. Selvsagt er motivasjon og samspill vesentlige faktorer i et lag, det er jo akkurat det jeg sier. Og det er to av faktorene som gjør at andrelagene til Tippeliga-klubbene presterer dårligere i andredivisjon enn den faktiske kvaliteten de har til disposisjon. At andrelagene ofte sliter i andredivisjon er ikke det samme som at de er dårligere lag dersom de deltok under like omstendigheter som de som spiller der som førstelag. Derfor mener jeg det er bedre å skille ut disse lagene i en egen reservelagsliga, der alle deltar på likt grunnlag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror dere er ganske enige. Poenget er vel at 2-lagene i 2-div har til dels bedre spillere enn de andre, men også une junior-spillere. Det er også MYE større rokkeringer på et 2-lag som blir påvirket av dobbelt sett skader (både de for 1 og 2-laget). Noen av spillerene er småskadet, akkurat tilbake fra skade, demotivert - you name it. Så laget som sådan er veldig varierende (samt lite samspilt), og vil sjelden gjøre det kjempebra gjennom en hel sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du skjønte åpenbart ikke et pip av det jeg sa. Selvsagt er motivasjon og samspill vesentlige faktorer i et lag, det er jo akkurat det jeg sier. Og det er to av faktorene som gjør at andrelagene til Tippeliga-klubbene presterer dårligere i andredivisjon enn den faktiske kvaliteten de har til disposisjon. At andrelagene ofte sliter i andredivisjon er ikke det samme som at de er dårligere lag dersom de deltok under like omstendigheter som de som spiller der som førstelag. Derfor mener jeg det er bedre å skille ut disse lagene i en egen reservelagsliga, der alle deltar på likt grunnlag.

 

Nei jeg er ingen fugl. Du sier fortsatt at lag som ligger nederst på tabellen ikke er dårligere enn lag som ligger øverst. Lagene deltar ikke under like omstendigheter slik du sier synes du ikke at det har noe å si for hvor gode lagene er? Egentlig snakker vi om matchingen for 2. laget vårt. Det blir ikke bedre av å møte andre 2. lag, uansett hvor gode de hadde vært under andre forutsetninger. De spiller nemlig ikke like godt som gode 2. divisjonslag. Er det så vanskelig å forstå???

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du skjønte åpenbart ikke et pip av det jeg sa. Selvsagt er motivasjon og samspill vesentlige faktorer i et lag, det er jo akkurat det jeg sier. Og det er to av faktorene som gjør at andrelagene til Tippeliga-klubbene presterer dårligere i andredivisjon enn den faktiske kvaliteten de har til disposisjon. At andrelagene ofte sliter i andredivisjon er ikke det samme som at de er dårligere lag dersom de deltok under like omstendigheter som de som spiller der som førstelag. Derfor mener jeg det er bedre å skille ut disse lagene i en egen reservelagsliga, der alle deltar på likt grunnlag.

 

Nei jeg er ingen fugl. Du sier fortsatt at lag som ligger nederst på tabellen ikke er dårligere enn lag som ligger øverst. Lagene deltar ikke under like omstendigheter slik du sier synes du ikke at det har noe å si for hvor gode lagene er? Egentlig snakker vi om matchingen for 2. laget vårt. Det blir ikke bedre av å møte andre 2. lag, uansett hvor gode de hadde vært under andre forutsetninger. De spiller nemlig ikke like godt som gode 2. divisjonslag. Er det så vanskelig å forstå???

 

Dette har da vi skrevet grundig om før

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du skjønte åpenbart ikke et pip av det jeg sa. Selvsagt er motivasjon og samspill vesentlige faktorer i et lag, det er jo akkurat det jeg sier. Og det er to av faktorene som gjør at andrelagene til Tippeliga-klubbene presterer dårligere i andredivisjon enn den faktiske kvaliteten de har til disposisjon. At andrelagene ofte sliter i andredivisjon er ikke det samme som at de er dårligere lag dersom de deltok under like omstendigheter som de som spiller der som førstelag. Derfor mener jeg det er bedre å skille ut disse lagene i en egen reservelagsliga, der alle deltar på likt grunnlag.

 

Nei jeg er ingen fugl. Du sier fortsatt at lag som ligger nederst på tabellen ikke er dårligere enn lag som ligger øverst. Lagene deltar ikke under like omstendigheter slik du sier synes du ikke at det har noe å si for hvor gode lagene er? Egentlig snakker vi om matchingen for 2. laget vårt. Det blir ikke bedre av å møte andre 2. lag, uansett hvor gode de hadde vært under andre forutsetninger. De spiller nemlig ikke like godt som gode 2. divisjonslag. Er det så vanskelig å forstå???

 

Dette har da vi skrevet grundig om før

 

Rich, hva med å lese hva vi snakker om? Sikkert stolt av den artiklen, men den har da ingen ting med matchingen av våre nest beste spillere å gjøre

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du skjønte åpenbart ikke et pip av det jeg sa. Selvsagt er motivasjon og samspill vesentlige faktorer i et lag, det er jo akkurat det jeg sier. Og det er to av faktorene som gjør at andrelagene til Tippeliga-klubbene presterer dårligere i andredivisjon enn den faktiske kvaliteten de har til disposisjon. At andrelagene ofte sliter i andredivisjon er ikke det samme som at de er dårligere lag dersom de deltok under like omstendigheter som de som spiller der som førstelag. Derfor mener jeg det er bedre å skille ut disse lagene i en egen reservelagsliga, der alle deltar på likt grunnlag.

 

Nei jeg er ingen fugl. Du sier fortsatt at lag som ligger nederst på tabellen ikke er dårligere enn lag som ligger øverst. Lagene deltar ikke under like omstendigheter slik du sier synes du ikke at det har noe å si for hvor gode lagene er? Egentlig snakker vi om matchingen for 2. laget vårt. Det blir ikke bedre av å møte andre 2. lag, uansett hvor gode de hadde vært under andre forutsetninger. De spiller nemlig ikke like godt som gode 2. divisjonslag. Er det så vanskelig å forstå???

 

Dette har da vi skrevet grundig om før

 

Rich, hva med å lese hva vi snakker om? Sikkert stolt av den artiklen, men den har da ingen ting med matchingen av våre nest beste spillere å gjøre

 

Det er jo nettopp det det har. Hele debatten om 2. lagene i den ordinære serien handler jo om dette. Konflikten har alltid sitt utslag i at andrelagene matcher unge når tabellposisjonen tillater det og topper laget hvis det kniper. At matchingen er bedre i 2. div enn i en evt. egen andrelagsserie er det jo ingen normale mennesker som diskuterer. Det er et faktum

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Minst 86 minutter spilt, og vi leder med 2 mål, dette må jo bare gå veien. Om 6-7 minutter er nok neste års spill sikret for 2-laget "puh" :)

 

edit: JAAAA, det holdt, det ble plagsomt spennende etter reduseringen til 1-2

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider


"Ultras Waltorp nær ved å storme banen"

 

Hehehe

 

Hvordan går det forresten med Jens i forhold til å ta over for Jon? Han virket trygg sist jeg så 2. lags kamp, men ikke sensasjonell (kan vel ha litt med motstand å gjøre, men uansett).

Endret av AndersBD
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror hvertfall på at det er andre veier å gå for å få tippeligaklubbene til å oppføre seg ordentlig med hensyn på 2.lagene sine enn å hive dem ut av serien.

Som f.eks. å kun tillate utskiftinger mellom 1. og 2. lag i overgangsvinduene? Dét hadde vel vært det mest rettferdige overfor resten av 2.divisjon? Men da mister jo TL-lagene fleksibiliteten i å på kort varsel skifte spillere mellom de to lagene. Og da ville kanskje en 2.lags.liga vært å foretrekke?

Skjønner selvfølgelig at TL-lagene ønsker seg best mulig matching for 2.lagene sine, men jeg tror TL-lagenes fordel er mindre enn øvrige 2.divisjonslags ulempe og oppfattelse av urettferdighet.

Kanskje en felles 2.lags liga for TL og Adeccoliga kunne vært fast geografisk delt for å redusere reiseavstander?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dermed innehar vi 7. plassen før siste serierunde.

Ørn er sammen med Årdal klare for 3. divisjon. Tollnes kjemper mot Odd, Vålerenga, Åmot og Sarpborg for å unngå den siste nedrykksplassen. Vi møter Enga på Nadderud neste lørdag kl 1400, mens Tollnes spiller borte mot Bærum. Odd spiller hjemme mot Årdal og Sarpsborg hjemme mot Sprint.

 

Bærum rykker ikke opp. Opprykket står nå mellom Notodden og Lørenskog - som møtes i siste kamp

 

Er det virkelig mulighet for at vi kan sende Vålenga2 ned i 3dje neste lørdag? Steike det høres nesten for godt ut til å være sant. Kjære Allah, la det skje. :ph34r:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Moss avis har følgende beskrivelse på nettet: #Med rutinerte, kjappe og kraftige spillere som Jesper Jansson, Ola Kamara, Christian Holter og Mike Kjølø ble dette en kamp hvor Sprint i lange perioder hadde mer enn nok med å henge med i det høye tempoet."

 

Finn fire feil!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da har andrelaget gjort jobben mot engen. leder 4-0 ikke lenge før slutt. Håper evnt. vifinnbyttere har fått kjørt seg grundig og er slitne til imorgen. Blir nok dessverre ikke nedrykk for engen 2. ser ut til at de andre resultatene går slummens vei. så synd.

 

mål av brani, strand (2) og keller. Hipp hipp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Det var kvlitetsforskjell i begge ender av banen, VIF hadde vel knapt en avslutning på mål.

 

Nystuen var dominerende på midtbanen, mens Strand og Håkon ordnet opp på hver sin ende av banen.

 

Mange unge og lovende spillere på VIF. Men de ble for lette, og det gikk for tregt fremover med dem. Det virket også som om alt skulle innom Fellah på midtbanen. En moden spiller med et veldig bra blikk for spillet og gode duell og pasningsferdigheter. Her er det bare å kjøre ham frem på A-laget.

 

Hos oss synes jeg Nicklas Leidenfelt virket spennende. Virker som en rolig og robust type som man kan stole på at vil gjøre en god jobb hver gang. Fortsetter han utviklingen kan han bli en spennede spiller.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

2. Laget
×
×
  • Opprett ny...