Gå til innhold

Troppen 2011


joffen
 Del

Anbefalte innlegg


Frekt stjålet fra en annen tråd:

 

Blir/kommer (14):

Pedersen

Grønli

Bakke

Daasvand

Pape

Hjelmseth

Rønning

Akerhaugen

ICFS

Hauge

Moore

Dekkerhus (ny)

Enget (ny)

Sannæss (ny)

 

 

Drar/legger opp (4):

Holter

Gulbrandsen

Nybø

Woods

 

 

Spillere fra årets stall vi foreløpig ikke har fått noe endelig offisielt om (8):

Rybäck (har allerede kontrakt for neste år?)

Skaug (har allerede kontrakt for neste år?)

Hansen (har allerede kontrakt for neste år?)

Soofi

Klaveness

Stenersen

Olsen (har allerede kontrakt for neste år?)

Jahr

 

Så til mitt eget bidrag:

 

Dette gir disse 11:

 

Hjelmseth

Grønli-Rønning- Akerhaugen-Rybak

Graham Hansen-Pedersen-Dekkerhus

Moore-Pape-Klaveness

 

Men Pape er vel ute halve sesongen uansett, så like smart å sette opp ICFS på topp?

Endret av joffen
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter denne siste signeringen ser 2011-stallen sånn ut:

 

# Navn

 

1 Ingrid Hjemlseth

 

2 Cathrine Dekkerhus

 

3 Line Hauge

 

4 Amelie Rybäck

 

5 Toril Akerhaugen

 

6 Ina Skaug

 

7 Katrine Pedersen

 

8 Ida Elise Enget

 

9 Mia Jahr Berdal

 

10 Caroline Graham Hansen

 

11 Maiken Pape

 

13 Siri Nordeide Grønli

 

14 Ingrid Bakke

 

15 Ingrid Camilla Fosse Sæthre

 

16 Trine Rønning

 

17 Melissa Wiik

 

18 Stine Sannæss

 

20 Lise Klaveness

 

21 Maia Daasvand

 

22 Marte Stenersen

 

23 Kristy Moore

 

24 Marie Willumsen Olsen

 

http://www.stabak.no/kvinner/article62157.ece

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Endringer i stallen:

 

Ut (sortert etter nivå):

Woods

Gulbrandsen

Nybø

Holter

Soofi

 

Inn (sortert etter nivå):

Wiik

Dekkerhus

Enget

Sannæss

 

Er spillermateriellet i dette laget virkelig styrket?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Endringer i stallen:

 

Ut (sortert etter nivå):

Woods

Gulbrandsen

Nybø

Holter

Soofi

 

Inn (sortert etter nivå):

Wiik

Dekkerhus

Enget

Sannæss

 

Er spillermateriellet i dette laget virkelig styrket?

Tja, to landslagspillere ut, og to landslagspillere inn. Om ikke man er styrket i forhold til enkeltspillere så er man nok muligens styrket som lag. Nybø forsvant jo allerede i sommer, og kan vel sies å ha blitt erstattet av Rybäck.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Endringer i stallen:

 

Ut (sortert etter nivå):

Woods

Gulbrandsen

Nybø

Holter

Soofi

 

Inn (sortert etter nivå):

Wiik

Dekkerhus

Enget

Sannæss

 

Er spillermateriellet i dette laget virkelig styrket?

 

Woods er dekket av CG Hansen

Gulbrandsen av Dekkerhus

Nybø av Sannæss

Holter av Enget

Pape av Wiik

 

Kan ikke se at stallen er særlig svekket, nei.

Så spørs det hvordan dette spiller sammen. Og hvor sårbare vi er for skader i den lagdelen der skadene kommer. Stopperplass er nå det svakeste leddet ift skader. Vet ikke hvordan nivået er på 3. keeper men ellers er det grei dekning på alle posisjoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har en super tropp, men litt som tidligere; klart flest offensive spillere.

 

Vi kan løse det på 3 måter

1 Kjøpe noen forsvarsspillere.

2 La spillere som f.eks. Pape og I.C.F.S. spille bak ved behov

3 Gjøre som i 2010, ikke låne bort ballen. Storme med flest mulig i angrep å score masse :D

 

STEIKE SOM JEG GLEDER MEG TIL HELGENS KAMPER

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som også er flott er at vi faktisk hadde troppen klar før første treningskamp (bortsett fra Melissa, men hun spilte jo den, og skrev under dagen etter). Dvs. at man har nesten tre måneder hvor man kan konsentrere seg om å spille inn det laget man har. Så blir det vel til sommeren det kan bli endringer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Syntes dette var en bedre tråd en den som handler om andre lag. Har vært en del kritikk av hvordan laget har spilt i år, og hvorfor det ikke har gått som forventet/håpet. Det er jo også verdt å nevne at man har slitt utrolig med skader. Spillere av landslagsklasse har vært uten hele eller store deler av sesongen, og har naturlig nok da de kom tilbake ikke holdt toppnivå med en gang. Er vel kun to spillere (selv om det er fire som har spilt alle kampene), som har vært så og si helt skadefrie denne sesongen. Kan jo ta en sammenligning med Røa (kan jeg sikkert få kritikk for), men tenk hvordan de hadde klart seg uten Thorsnes, Haavi, Gardsjord, og med Nordby, Herregården og Mienna (OK, sistnevnte har vel vært litt ute)ute store deler av sesongen. I tillegg småskader også på de fleste andre. Tror man der hadde slitt mer enn oss. Skal man se det positive i det har spillere som Bakke og Hauge endelig fått vist seg frem, og vist at de holder et godt nivå. Med førsteelleveren inntakt er det ikke sikkert noen av dem hadde fått spesielt mye spilletid.

 

Regner forøvrig med at det blir noen endringer i troppen til neste år, selv om jeg gjerne ser mange med videre, men helst skadefrie. Vi har vel ikke råd til å ha spillere ute to hele sesonger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Igjen syntes jeg fokus er på feil sted. Stabæk tapte jo faktisk de viktige kampene etter at flesteparten av disse var tilbake. Ser man på laget som tapte for LSK:

 

Ingrid Hjelmseth, Line Hauge, Toril Hetland Akerhaugen, Siri Nordeide Grønli, Cathrine Dekkerhus, Katrine S. Pedersen, Ida Elise Enget, Lise Klaveness, Ingrid Camilla Fosse Sæthre, Julie Skjeflo Adserø og Kristy Moore,

 

er min påstand at det bare er Trine Rønning og Maiken Pape (alternativt Melissa Wiik, men neppe begge) som mangler. Noen vil kanskje kommentere Caroline Graham Hansen, men hun kom inn som innbytter. Dermed blir det fort feil fokus. Røa greide seg i og for seg uten Fiane Christensen, Marie Knutsen, Lene Mykjåland, Camilla Huse og Kristine Edner hele sesongen i fjor, og dro iland både seriesølv og cupgull. I år hadde jo Stabæk etter hvert bare to mål å ta igjen på Røa, og da begynte spillerne å komme tilbake fra skade. Likevel gikk det i dass.

 

Dersom du har rett, sexxes, betyr det nødvendigvis

 

ENTEN at spillerne bak de elleve beste ikke er gode nok til å holde skuta i gang

 

ELLER at de er flinke nok, men at samarbeidet med de beste ikke sitter.

 

Ingen av alternativene er særlig gode, men begge er bekymringsverdige.

 

 

 

 

Alternativ to er at du tar feil. At dette heller handler om at Stabæk ikke taklet sesongen. At en trener som går av, et tøft høstprogram, en overfokusering på Champions League og for mange uvante kombinasjoner rett og slett ødela for sesongen. Jeg skriver "ødela", fordi bortsett fra Vågsdalen mente alle at Stabæk skulle vinne. Ikke bare det hysterisk morsome, om enn ufrivillig sådane, toppserietipset ti StabækTV, men alt som var av aviser som fortsatt turde tippe..

 

Nok om diagnoser, nå til medisineringen:

 

1. Trine Rønning blir for ofte skadet. Her må man jobbe inn en erstatter uten at det skal gå ut over den gode høyrebacken (altså, ikke mer Siri inn). Mitt forslag er å trene opp en som sliter med å komme inn. Kanskje Sannæss? Hvem enn det er, så er det viktig å få en som er motivert til det. Sammenlikn med Røa; Gunhild Herregården gikk fra benkesliter til sikreste kort fordi hun fikk tillit. Tillit og oppbygging er lurt.

 

2. Mid-twenties. Det mangler rett og slett erfarne spillere som samtidig ikke er så erfarne at de har bikka 30.

 

3. Planlegg for fremtiden. Alle som er over 30 må allerede hjelpe til med å jobbe inn erstattere. Om noen år kan de forsvinne (eller ikke holde mål), og da er det plutselig verre. Med Pedersen, Klaveness, Rønning, Pape, Moore, Fosse Sæthre, Hjelmseth og Akerhaugen ute, hvem skal da ta over? Ingrid Bakke, Line Hauge, Siri Nordeide Grønli, Cathrine Dekkerhus, Ida Elise Enget og Caroline Graham Hansen sier seg selv. Men så? Hvem er naturlige erstattere?

 

4. Finn en trener som vil være i klubben og som har ambisjoner for laget. Og som er flink. Dere hater Geir Nordby, men Dan Eggen regner jeg med at dere liker bedre. Begge har fått til store ting ved langsiktig trening.

 

 

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Igjen syntes jeg fokus er på feil sted.

 

(...) en overfokusering på Champions League (...)

 

Man kan ikke overfokusere på Champions League. Det er som å si at Northug overfokuserte på kollen-VM. Men fra en som mener at det er helt normalt å ryke på et timålstap i CL bare fordi det er vår, så kan man vel ikke forvente annet.

 

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver, unntatt trener. Jeg kunne i utgangspunktet gjerne tenkt meg Geir Nordby. Jeg hater ham kun fordi han er god. Og Dan Eggen virker også bra. Men jeg synes begge lagene savner eget spill. Man bygger laget bakfra og håper spissene skal finne på noe lurt (i mangel av system). Slik vil neppe Stabæk like å spille.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Igjen syntes jeg fokus er på feil sted. Stabæk tapte jo faktisk de viktige kampene etter at flesteparten av disse var tilbake. Ser man på laget som tapte for LSK:

 

Ingrid Hjelmseth, Line Hauge, Toril Hetland Akerhaugen, Siri Nordeide Grønli, Cathrine Dekkerhus, Katrine S. Pedersen, Ida Elise Enget, Lise Klaveness, Ingrid Camilla Fosse Sæthre, Julie Skjeflo Adserø og Kristy Moore,

 

er min påstand at det bare er Trine Rønning og Maiken Pape (alternativt Melissa Wiik, men neppe begge) som mangler. Noen vil kanskje kommentere Caroline Graham Hansen, men hun kom inn som innbytter. Dermed blir det fort feil fokus. Røa greide seg i og for seg uten Fiane Christensen, Marie Knutsen, Lene Mykjåland, Camilla Huse og Kristine Edner hele sesongen i fjor, og dro iland både seriesølv og cupgull. I år hadde jo Stabæk etter hvert bare to mål å ta igjen på Røa, og da begynte spillerne å komme tilbake fra skade. Likevel gikk det i dass.

 

Dersom du har rett, sexxes, betyr det nødvendigvis

 

ENTEN at spillerne bak de elleve beste ikke er gode nok til å holde skuta i gang

 

ELLER at de er flinke nok, men at samarbeidet med de beste ikke sitter.

 

Ingen av alternativene er særlig gode, men begge er bekymringsverdige.

 

 

 

 

Alternativ to er at du tar feil. At dette heller handler om at Stabæk ikke taklet sesongen. At en trener som går av, et tøft høstprogram, en overfokusering på Champions League og for mange uvante kombinasjoner rett og slett ødela for sesongen. Jeg skriver "ødela", fordi bortsett fra Vågsdalen mente alle at Stabæk skulle vinne. Ikke bare det hysterisk morsome, om enn ufrivillig sådane, toppserietipset ti StabækTV, men alt som var av aviser som fortsatt turde tippe..

 

Nok om diagnoser, nå til medisineringen:

 

1. Trine Rønning blir for ofte skadet. Her må man jobbe inn en erstatter uten at det skal gå ut over den gode høyrebacken (altså, ikke mer Siri inn). Mitt forslag er å trene opp en som sliter med å komme inn. Kanskje Sannæss? Hvem enn det er, så er det viktig å få en som er motivert til det. Sammenlikn med Røa; Gunhild Herregården gikk fra benkesliter til sikreste kort fordi hun fikk tillit. Tillit og oppbygging er lurt.

 

2. Mid-twenties. Det mangler rett og slett erfarne spillere som samtidig ikke er så erfarne at de har bikka 30.

 

3. Planlegg for fremtiden. Alle som er over 30 må allerede hjelpe til med å jobbe inn erstattere. Om noen år kan de forsvinne (eller ikke holde mål), og da er det plutselig verre. Med Pedersen, Klaveness, Rønning, Pape, Moore, Fosse Sæthre, Hjelmseth og Akerhaugen ute, hvem skal da ta over? Ingrid Bakke, Line Hauge, Siri Nordeide Grønli, Cathrine Dekkerhus, Ida Elise Enget og Caroline Graham Hansen sier seg selv. Men så? Hvem er naturlige erstattere?

 

4. Finn en trener som vil være i klubben og som har ambisjoner for laget. Og som er flink. Dere hater Geir Nordby, men Dan Eggen regner jeg med at dere liker bedre. Begge har fått til store ting ved langsiktig trening.

 

Tja, nå har du vel glemt Rybeck. Hun hadde helt sikkert vært med i kampen mot Lillestrøm om hun ikke hadde vært skadet. Dessuten at noen er med betyr ikke at de er tilbake der de var før skaden. Klaveness, Akerhaugen og Dekkerhus. Det samme gjelder Fosse Sæthre, men hun hadde muligens ikke vært like mye i startelleveren uansett, men var veldig god i vinter før skadene.

 

At de bak førsteelleveren ikke holder mål er ikke nødvendigvis riktig det heller, men også de har vært skadet/syke, bla. Jahr, Thrastadottir, Olsen og Stenersen.

 

Sannæss er forøvrig en uaktuell erstatter da hun har lagt opp. Det samme gjelder Daasvand, som i beste fall kun har en lang pause.

 

Nei, jeg vil ikke frem til at det bare er skadene som har hatt sitt og si, men synes det blir litt urettferdig at trenerapperatet blir slaktet for at resultatene ikke er bedre. Derfor mener jeg også at det er riktig at man ser på at det har vært skader. I tillegg ble jo erstatteren Adserø skadet i Frankfurt, men hun satte nå inn det siste målet i semifinalen, samt sikret kvalikplassen for 2. laget.

 

Erstattere er det nok mulig å finne både blant egne, og i diverse konkursbo, som sikkert også Røa, Lillestrøm og Vålerenga vil prøve å raide.

 

Når det gjelder å få tillegg er vel Bakke og Hauge de som har vokst på det. De har nesten vært de to beste spillerne den siste tiden.

 

Vet det jobbes med trener(e), men Nordby forblir vel i Røa, og Eggen skal ha pause. Jeg er absolutt enig i at man trenger en trener som blir i lengre tid, og kan bygge videre på det man har, samt bygge opp et nytt lag når de eldre en gang gir seg (dog noen av dem kan fort komme til å holde på til de nærmer seg 40, men det forutsetter at de fortsatt holder mål og ikke blir satt ut av flere skader. Noen ser ihvertfall i ut til å ha et ønske om å få med seg et OL (til)).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det blir litt for inviklet å holde diskusjonen punkt for punkt, men jeg er enig med deg i at det ikke er en trenerskapt situasjon. Det har vært et vanskelig år med skader, det er riktig, men skader er sånt som skjer, og man må være forberedt på å ha en stall som tåler skader relativt bra. Dette er jo hovedpoenget. Det er bra for chixa at Bakke og Hauge har tatt sjumilssteg, og det er også bra at CGH er på landslagsnivå (bokstavelig talt), men likevel virker Stabæk svært sårbare under overflaten.

 

 

Det virker også som om Stabæk har tenkt som du gjør, at Hjelmseth, Klaveness og så videre holder på til de er 40, og så kan de som nå er under eller rundt 20 ta over. Problemet er at det ikke er sikkert at nivået er så dårlig at de holder toppnivå i så mange sesonger. Dette gikk på 90-tallet, men det tror jeg ikke går lenger. Og om enn Trine Rønning er i den helt OK alderen 35 neste OL, så betyr det ikke at vi kan regne med at hun er skadefri.

 

For Stabæk tror jeg, med fare for å overdramatisere, at det er så prekært å tenke lagoppbygging for både nær og fjern fremtid at dersom det ikke gjøres nå, kan det ta år før Stabæk vinner serien. Som Røa-patriot kan jeg sikkert lire meg av noen kommentarer om at jeg ikke lar meg imponere, men herregud så kjedelig om dere ikke er i toppen.

Endret av Two can play that game
Lenke til innlegg
Del på andre sider


At de bak førsteelleveren ikke holder mål er ikke nødvendigvis riktig det heller, men også de har vært skadet/syke, bla. Jahr, Thrastadottir, Olsen og Stenersen.

 

Og hvem av disser mener du holder nivået til startelleveren?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At de bak førsteelleveren ikke holder mål er ikke nødvendigvis riktig det heller, men også de har vært skadet/syke, bla. Jahr, Thrastadottir, Olsen og Stenersen.

 

Og hvem av disser mener du holder nivået til startelleveren?

Pr. i dag ingen, men som nevnt det kan ha vel så mye med skader å gjøre. Thrastadottir har vel enten vært skadet eller så har hun vært opptatt med landslagsspill for Island (og med fast plass på både U17 og U19 mener man ihvertfall der at hun holder bra nivå). Hun var forøvrig outstanding på treningen i dag, som forøvrig holdt høyt nivå. Jahr var god i vinter, og trodde faktisk hun skulle havne på U-landslag i løpet av sesongen, men skader har nok gjort til at hun har stagnert. Med en god og skadefri vinter kan disse to slå gjennom på samme måte som Bakke og Hauge har gjort i år. Stenersens problem er jo at hun kjemper mot en av verdens beste keepere. Da blir veien lang samtidig som det blir litt urettferdig sammenligning. Dog jeg kan ikke se for meg at hun tar over plassen til Ingrid. Olsen er vel den jeg har minst tro på av disse selv om hun er den som har fått mest spilletid, og faktisk gjort fire mål. Tror hun kan ha godt av å komme til en klubb hvor hun kan få spilletid, og få tilbake troen på seg selv.

 

Uansett blir det neppe veldig store forandringer i troppen til neste sesong, men vi har jo mistet Daasvand og Sannæss, og mulig 1-2 til forsvinner ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Troppen 2011
×
×
  • Opprett ny...