Gå til innhold

Fotball skal spilles i helgen


Posse
 Del

Anbefalte innlegg


Endelig har NSA våknet, dette har vært diskutert i media i rundt 2 mnd og dette er vel det første vi ser av aksjoner fra NSA, bortsett fra en omtale i Nordlys, som hadde pratet med en fra Isberget som sitter i styret i NSA, så har ikke jeg fått med meg noen uttalelser fra NSA. Har fredagskamper blitt "vedtatt" slik at NSA nå kommer for sent på banen?

Hvordan skal vi/de aksjonere?

Dessverre har ikke NFF og TV, da spesielt TV2 tatt noe hensyn til supporterene, LSK hadde flere lange borteturer på mandager, etterhverandre. Samtidig kan vi gjerne spille mandagskamper mot VIF, LSK, og godset og det går også greit med ODD, FFK og Sarp08, men mandagskamp i Ålesund er forferdelig. Hadde det vært evne i NøFF og TV2 til å ta hensyn til bortesupporterne, så hadde det gått helt greit, men den evnen har de i mange år bevist at de ikke besitter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, det er ikke NSA som står bak egentlig, men de støtter aksjonen. Initiativet ble startet av Ultras Felt C, og omfatter nå nær sagt alle grupperinger i toppdivisjonen. Stormen ønsket å styrebehandle det, men var i utgangspunktet med de også.

 

Kanarifansen har sagt nei, uten at vi vet noe om hvorfor. Den debatten tar av her.

 

TV Norge MAX ønsket ikke å kjøpe rettighetene dersom de bare måtte sende lørdager, da det ikke var innbringende for dem. Imidlertid er det en del kamper i sommer som vil havne på onsdager, og de ukene vil MAX ikke sende sine kamper. Disse kampene blir isteden spilt på lørdager utover høsten.

 

Fredagskamp når det er kort avstand er for meg personlig like bra eller bedre enn søndag. Derfor er det mandagskampen som først og fremst må bekjempes. TV2 ønsker ikke å gi fra seg denne, og det er helt opp til aktørene når neste medieavtale skal forhandles om.

 

Aksjonene bli i det minste omfatte at hver supporterklubb som deltar har et banner med logoen på alle kampene. Det vil etter planen også bli mye flyers og stickers, skjerf osv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette er en viktig sak som det kommer til å fokuseres kraftig på i kommende sesong. Slik jeg ser det er det en klar sammenheng mellom ugreie kamptidspunkter og den generelle publikumssvikten som har herjet tippeligaen i de senere år. Dette er også en tendens vi ser i de fleste andre europeiske ligaer. Et hederlig unntak finnes i Tyskland hvor klubbene har valgt å gå i en retning som er mer supportervennlig og mindre opptatt av sirkus og TV-eksponering. Denne TV-avtalen er et problem for de klubbene i Norge som har et potensielt stort kundegrunnlag (Stabæk, VIF, LSK, osv osv), men som ikke får tatt ut dette potensialet i stor nok grad. Klubbenes tribuner konkurrerer rett og slett med TV-kanalenes sofakroker. I disse dager er STB særs opptatt av å selge sesongkort og TV-avtalen er ikke til hjelp i så måte.

 

Vi er ikke ute etter forandre dagens avtale. Det er umulig. Du, jeg og alle de andre supporterne i Norge skal påvirke den neste avtalen. Vi skal få klubbene vi elsker, deres fellesorgan Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund til å tenke seg grundig om når de vekter pris på TV-pakken de selger opp mot de ønskene TV-kanalene har.

 

Dette er vår sport, vår tid - nå er det nok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dårligere økonomi

Det har blitt brukt mange store og gode ord om hvor bra medieavtalen har vært for norsk fotball. Mange spillere og ledere har fått høyere lønn, men suksessen ser ut til å gjelde kun denne lille gruppen. Det er klubbene og supporterne som betaler prisen for dette. Medieavtalen har på lang sikt ført til dårligere økonomi hos klubbene, som har budsjettert med urealistisk høye inntekter som følge av at de inngikk det de trodde skulle være en innbringende medieavtale. Publikumssvikten er en vesentlig byrde som kommer i tillegg. Vi har allerede sett én konkurs, og flere andre har vært faretruende nære.

 

At klubbene har valgt å bruke pengene på den måten er deres sak, og et naturlig utfall ved bransjens natur. Ellers er det en påstand at medieavtalen fører til dårligere økonomi på lang sikt.

 

Denne TV-avtalen er et problem for de klubbene i Norge som har et potensielt stort kundegrunnlag (Stabæk, VIF, LSK, osv osv), men som ikke får tatt ut dette potensialet i stor nok grad. Klubbenes tribuner konkurrerer rett og slett med TV-kanalenes sofakroker.

 

Det høres billig ut.. Er vel ikke bedre for klubber med lite kundegrunnlag?

 

Men de som slipper unna i denne aksjonen er foreningen Norsk Toppfotball. Det er vel disse som representerer klubbene ved forhandlingsbordet NFF, NTF, TV2 og MAX. NTF er en wonnabe Premier League forening som bruker penger på seg selv, og egentlig kun lever for å berettige seg selv. At TV2 og MAX vil bruke sin makt til å tilrettelegge sine produkter slik at de er mest innbringende for dem er bare naturlig - ergo er det NFF og NTF som er ansvarlige for og må sørge for at "klubbene og supporterne" får sine rettigheter (fotball i helgen) mm. Skal man kunne tvinge TV2 og MAX til å endre strategi er det vel egentlig kun boikotter som kan virke, i og med at strategien er lagt opp etter markedsetterspørselen?

 

Ellers helt enig i aksjonens misjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan svare litt mer utdypende på dette når jeg ikke sitter på årsmøte i SS. Men det er helt klart at aksjonen retter seg mot de som selger rettigheter, ikke de som kjøper dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan forøvrig melde om 700 medlemmer på en halv dag. Med målrettet jobbing kan vi overbevise partene ved forhandlingsbordet at supporterne må lyttes til, og at supporternes ve og vel må komme foran kroner og øre fra tv-kanalenes annonsører.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med en underskriftskampanje også? En underskrift er mer verdt enn en Facebook-like.

 

Jeg tror NTF og NFF driter litt i om de får en underskriftskampanje (hvertfall tror jeg ikke det vil være tungen på vektskåla når det uansett er en enorm supportermasse som er med på aksjonene). Det viktigste er å vise dem kollektivt engasjement og oppnå mediaomtale.

 

Vi legger opp til at hver eneste supporterklubb skal ha et banner med på hver kamp, hjemme og borte. Uansett spilledag. Det er også planlagt stickers, tskjorter og skjerf. Aksjoner utover det får man komme tilbake til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Konge! Du har nok rett i at NFF/NTF driter langt eff i en bunke underskrifter.

 

I tillegg til "standardbanner" hadde det vært kult om grupperingene stod fri til å lage noen andre, kreative engangsbannere med fancy slagord for.eks til første match. Man burde også vurdere enn "sitte-aksjon" el.lignende, men som du sier: Det får man komme tilbake til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Et hederlig unntak finnes i Tyskland hvor klubbene har valgt å gå i en retning som er mer supportervennlig og mindre opptatt av sirkus og TV-eksponering.

Artig poeng. Bundesliga gikk på Premiere som så ble kjøpt opp av "jeg-gjør-alt-for-penger-Murdoch's-Sky". Ingen endringer i oppsettet av den grunn. Alle kampene sendes på Sky/PayTV, som tidligere. Spilletider og dager de samme. Det sier LITT om TV2 og de andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Konge! Du har nok rett i at NFF/NTF driter langt eff i en bunke underskrifter.

 

I tillegg til "standardbanner" hadde det vært kult om grupperingene stod fri til å lage noen andre, kreative engangsbannere med fancy slagord for.eks til første match. Man burde også vurdere enn "sitte-aksjon" el.lignende, men som du sier: Det får man komme tilbake til.

En "sitte-aksjon" vil vel bare straffe laget ditt, det må vel finnes en løsning som er bedre.hvis alle supporter klubbene går inn for pyro aksjoner, alle sjokkfyrer av bøtter av bluss samtidig, hva skal de gjøre? trekke alle klubbene poeng? gi de mega store bøter? lykke til sier jeg ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men de som slipper unna i denne aksjonen er foreningen Norsk Toppfotball. Det er vel disse som representerer klubbene ved forhandlingsbordet NFF, NTF, TV2 og MAX. NTF er en wonnabe Premier League forening som bruker penger på seg selv, og egentlig kun lever for å berettige seg selv. At TV2 og MAX vil bruke sin makt til å tilrettelegge sine produkter slik at de er mest innbringende for dem er bare naturlig - ergo er det NFF og NTF som er ansvarlige for og må sørge for at "klubbene og supporterne" får sine rettigheter (fotball i helgen) mm. Skal man kunne tvinge TV2 og MAX til å endre strategi er det vel egentlig kun boikotter som kan virke, i og med at strategien er lagt opp etter markedsetterspørselen?

 

Jeg nevner da vitterlig NTF i mitt innlegg. Vi er alle klar over at denne foreningen er sterkt involvert i forhandlingene. Dette er en aksjon som retter seg mot samtlige aktører.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


*For SS er denne aksjonen midt i blinken og det er derfor viktig at vi bidrar på alle mulige måter.

 

*For SF derimot, vil en endring ved ny TV avtale resultere i mindre penger, SF er nesten konk. og skal i tillegg kjøpe stadion (Ta eller annen).

 

Norske fotballklubber har uansett den egenskapen at de legger utgiftsnivået et stykke over inntektene, uansett hvor høye inntektene er.

 

Min konklusjon:

Kjør på, dagens TV avtale utvanner hele konseptet. SNart blir det som hockey hvor det spilles kamper nesten hele tiden.

På sikt taper alle parter, også SF, på TV avtaler av dagens karakter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her kan man jo ha skikkelig markering foran NFF sine kontorer med masse bluss, bangers og røykbomber

Ikke vil vi bli bøtelagt for det heller. Rene Kinderegget det her

Tenk dere oppslaget:

Supportararane vårte samla hand i hand me ildfaklar, lauskrut og røykjbombar

All-blussing på Ullevål

Endret av Bendix
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ikke for å kverulere, men jeg er helt uenig. Kommer ikke til å støtte aksjonen på noen måte - men derimot avholde min egen aksjon for mer tv-fotball.

 

Dette gjelder absolutt ikke tirsdag, onsdag og torsdag, men fredag, (lørdag, søndag) og mandag - dog kan noen midtukerunder godtas. Vi vil allikevel ikke aksjonere mot å avholde flere midtukerunder, men derimot for å fylle hele helgen med fotballkamper inkl. mandag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor vil du ha mandagskamper? Hva er så fint med det?

 

Grovt sett kan en si et ønske om å opprettholde mandagskampen bunner ut i å fjerne litt av den bitre mandagsfølelsen og å bryte ut av de strukturelle rammene A4 stilen legger for uken ellers. For meg gjør den mandagen litt mindre grå (eller blå) - noe som har en positiv påvirkning på resten av uken.

 

Men selvfølgelig - hver sin smak!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ikke tenke meg en verre mandag enn der jeg sitter på jobb og vet at jeg ikke får sett bortekampen mot Rosenborg fordi noen skulle tjene mer penger. Det kan gjøre hele uka både gul og blå. Men som du sier, smaken er som baken. Jeg synes det smaker bæsj.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor vil du ha mandagskamper? Hva er så fint med det?

 

Grovt sett kan en si et ønske om å opprettholde mandagskampen bunner ut i å fjerne litt av den bitre mandagsfølelsen og å bryte ut av de strukturelle rammene A4 stilen legger for uken ellers. For meg gjør den mandagen litt mindre grå (eller blå) - noe som har en positiv påvirkning på resten av uken.

 

Men selvfølgelig - hver sin smak!

 

Det finnes da alternativer...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor vil du ha mandagskamper? Hva er så fint med det?

 

Grovt sett kan en si et ønske om å opprettholde mandagskampen bunner ut i å fjerne litt av den bitre mandagsfølelsen og å bryte ut av de strukturelle rammene A4 stilen legger for uken ellers. For meg gjør den mandagen litt mindre grå (eller blå) - noe som har en positiv påvirkning på resten av uken.

 

Men selvfølgelig - hver sin smak!

 

Ser du stort sett kamper på TV eller reiser du for å se bortekampene til Stabæk også? Personlig er jeg soleglad om jeg eksempelvis får sett Brann-Stabæk i Bergen. Det lar seg ikke gjøre om kampen går mandag kveld. Går den fredag, lørdag eller søndag er alt mye lettere for de av oss som studerer eller jobber.

 

Jeg fatter ikke hvorfor du trenger en mandagskamp på kvelden når den kjipe mandagsfølelsen som regel gjør seg gjeldende på morgenen og formiddagen. Hvis du hadde sett Stabæk knuse RBK på Lerkendal kvelden før mandagsmorgenen og deretter kunne sette deg på bussen/flyet hjem hadde du garantert unngått denne blåmandagen du er så engstelig for. Tipper TV-kamp også kunne gjort susen for deg en søndagskveld.

Endret av Potter
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ikke tenke meg en verre mandag enn der jeg sitter på jobb og vet at jeg ikke får sett bortekampen mot Rosenborg fordi noen skulle tjene mer penger. Det kan gjøre hele uka både gul og blå. Men som du sier, smaken er som baken. Jeg synes det smaker bæsj.

 

Et vesentlig poeng som jeg nå ser er utelatt er selvfølgelig det faktum at jeg ofte jobber i helgene. Det kan naturligvis være med å gi en bredere forståelse av mine holdninger :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ikke tenke meg en verre mandag enn der jeg sitter på jobb og vet at jeg ikke får sett bortekampen mot Rosenborg fordi noen skulle tjene mer penger. Det kan gjøre hele uka både gul og blå. Men som du sier, smaken er som baken. Jeg synes det smaker bæsj.

 

Et vesentlig poeng som jeg nå ser er utelatt er selvfølgelig det faktum at jeg ofte jobber i helgene. Det kan naturligvis være med å gi en bredere forståelse av mine holdninger :)

 

 

Så fantastisk solidarisk, da. Fordi du ikke kommer deg fra jobb til enkelte kamper (for du er vel på kamp så ofte du kan?), så støtter du et regime som i stadig større grad fjerner muligheten til å komme seg på bortekamper. Jeg er vel heller ikke den som er på flest bortekamper, men jeg ser da hvertfall verdier i at det legges til rette for at flest mulig (og da spesielt supportere som aktivt og høylydt støtter laget sitt) kommer på kampene. Du kan rope til TV'en alt du orker, men det er det bare naboen som hører...

 

 

Fotball nytes best hvis man er tilstede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Så fantastisk solidarisk, da. Fordi du ikke kommer deg fra jobb til enkelte kamper (for du er vel på kamp så ofte du kan?), så støtter du et regime som i stadig større grad fjerner muligheten til å komme seg på bortekamper. Jeg er vel heller ikke den som er på flest bortekamper, men jeg ser da hvertfall verdier i at det legges til rette for at flest mulig (og da spesielt supportere som aktivt og høylydt støtter laget sitt) kommer på kampene. Du kan rope til TV'en alt du orker, men det er det bare naboen som hører...

 

 

Fotball nytes best hvis man er tilstede.

 

 

Pluss til deg - men den diskusjonen tar jeg ikke.

 

Jeg har null påvirkningskraft i forhold til det ene eller andre, kun ytret mine ønsker i forhold til hva som passer meg best.

Egoistisk? Ja.

Jeg står ved det jeg har sagt.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det beste hadde etter min mening vært slik som Bundesligaen:

 

Fredag: 20.30

Lørdag: 15.30 (hovedrunde, 5 kamper)

Lørdag: 18.30

Søndag: 15.30

Søndag: 17.30

 

Masse TV-kamper på flotte tidspunkter og masse plass til FotballXtra osv.

 

Max kunne sendt kampen fredag med sending før og etter. 19.30-23.00.

 

TV2 kunne sendt slik lørdag:

14.30 - Før runden (Titt på gårsdagens kamp og alle dagens kamper) - 15.30

15.30 - FotballXtra (Holder deg oppdatert på alle kampene) - 17.30

17.30 - Etter kampene (Oppsumering m/høydepunkter + intervjuer) - 18.00

18.00 - Før kampen - 18.30

18.30 - Kamp kl 18.30 - 20.30

20.30 - Etter kampen (Avslutter med foreløpige rundens mål) - 21.00

21.00 -> Vanlig program (nyheter, osv)

 

Kampene kl 15.30 (hovedrunden) går på TV2 Sport.

 

TV2 kunne sendt slik søndag:

14.30 - FotballXtra (Kort oppsumering fra igår, foreløpig rundens mål, titt på dagens kamper) - 15.15

15.15 - Kamp 15.30 (med før kampen) - 17.30

17.30 - Etter kampen - 18.00

18.00 - Andre programmer (18.30-nyheter, osv) - 19.45

19.45 - FotballXtra (kampene fra fredag+lørdag) - 21.00

21.00 - Nyheter (til vanlig tid), Sport (kort variant) og Været - 21.25

21.25 - FotballXtra (dagens to kamper, rundens mål, rundens spiller + nachspiel) - 22.55

 

Kamp 17.30 kunne gått på TV2 Zebra fra 17.15-19.45 (med før/etter kampen-sending).

 

3,5 timer fotball fredag (på Max), 6,5 timer fotball lørdag (på TV2), 8 timer fotball lørdag (på TV2 og TV2 Zebra). Da burde både sofasitterne og oss stående, syngende, tilreisende supportere kunne bli fornøyd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vil tro TV2 ser en interessekonflikt mellom Premier League og norsk fotball. Sagt det før, TV2 og PL er aldri bra for norsk fotball :ph34r:

 

Egentlig ikke. TV2 beveger seg stadig mer mot å bli et rent underholdningsmediehus. TV2 har merkverdig lite nyhetsproduksjon - selv med TV2 Nyhetskanalen, Nettavisen skulle egentlig være TV2 nyheters nettdistribusjonsmedium. I dagens digitale verden er det bare å smelle opp flere og flere kanaler for å sende ut sine underholdningsprodukter. Interessekonflikten kommer først når folk må velge mellom PL og TL, og sålenge TV2 kan bestemme når de kampene skal gå, har de det helt flott. Du har rett hvis du hadde ment at de norske kampene kunne blitt spilt til andre tider gitt at TV2 ikke hadde hatt PL, men nå ble dagens "oppsett" jf. klokkeslett etablert før TV2 fikk PL-rettighetene.

 

Men for å si ting enkelt: TV2 er ikke bra for norsk fotball.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tenker ikke på TV2 og norsk fotball generellt. Det er en annen debatt. Det gikk mere på at så lenge TV2 sitter med PL tror jeg man kan se langt etter noen norsk hovedrunde kl 15.30/16.00 på en lørdag ala Bundesliga

Hovedrunde kl 19.30/20.00 på en lørdag hadde vært tingen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Fotball skal spilles i helgen
×
×
  • Opprett ny...