Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Örebro


alltidblaa
 Del

Anbefalte innlegg


Hepp,

 

På svenska fans sin hjemmeside har man lagt ut følgende analyse av laget: Örebro SK

 

 

For de av dere som ikke gidder å klikke dere frem, har jeg lagt inn teksten nedenunder.

 

Krönika: Örebro SK säsongen 2011 - ett guldlag?

 

SvartVitts nyrekryterade skribent Erik Johansson inleder med en krönika som sammanfattar ÖSK-truppen och redovisar frågetecknen klubben behöver reda ut för att vara med om guldracet 2011.

 

 

Den allsvenska säsongen kryper sig närmare sakta men säkert och förväntningar byggs upp i de olika supporterlägren. När Örebro SK kliver in på Ullevi inför förmodat fullsatta läktare i premiären mot IFK Göteborg måste allt fungera. Taktik och spelsystem ska sitta inbankat i hjärnan på spelarna, självförtroendebägaren ska vara full och viljan att vinna ska vara större än allt.

Räcker då detta för att forma ett guldlag?

Den psykologiska biten är så klart en viktig del, men det jag ska ta upp är mer än fundering kring om hur truppen står sig idag. Hur mycket svider spelarförlusterna från förra säsongen och kan nyförvärven läka dessa sår?

 

Målvakt

I målburen, John Alvbåge. En av allsvenskans bästa målvakter och en brutalt säker sista utpost. John är en spelare som absolut inte får gå sönder. Jag är säker på att Simon Nurme inte skulle göra bort sig i allsvenskan men jag är lika säker på att en frisk John Alvbåge i form är ett måste för att vi ska ha en chans på förstaplatsen.

 

Försvar

Samuel Wowoah finns det lika många åsikter om som det finns plastgrässtrån på Behrn Arena. Jag personligen gillar Sammy och då speciellt hans offensiva färdigheter. Bakom honom har vi Per Johansson som alltid ger allt när han väl får speltid. Vänsterbacken är därmed täckt även om jag gärna till nästa säsong skulle vilja se en konkurrent till Sammy. Det jag efterlyster är en ung, snabb och teknisk vänsterback som vågar hålla i bollen och utmana framåt. Växer det några sådana på trän mån tro?

 

Mittbacksparet Wikström och Almebäck håller hög allsvensk klass och är extremt vitala spelare i Sixtens lagbygge. De kompletterar varandra på ett utomordentligt sätt med Wikströms styrka och huvudspel och Almebäcks snabbhet. Bakom dessa herrar ser det tunt ut och ÖSK måste hitta en ny mittback innan säsongen drar igång.

 

Frågetecken – Högerbackspositionen är för tillfället helt öppen. Patrik Anttonen stod för trygghet i försvaret, poäng framåt och inte att förglömma, inkast á la Rory Delap. I dagsläget så är det Tommy Wirtanen som ligger närmast högerbacksplatsen men i ärlighetens namn så vet jag inte han håller rent defensivt för att spela på den positionen. Samtidigt är jag lite kluven till att värva en etablerad högerback för någon större summa. Jag såg exempelvis inte Fredrik Stoor som en frälsare som var värd halva lönebudgeten. Funderingar har väckts på forumet om att eventuellt skola om Denis Abdulahi till högerback eller att låta Per Johansson spela där. Högerbacksplatsen väcker för tillfället mer frågor än svar och det kommer bli intressant att se under försäsongen hur herr Boström väljer att besätta denna position.

 

Mittfält

Innermittfältet är intakt med undantag för bänknötaren Astrit Ajdarevic. Skämt åsido, han var en s.k. supersub och spelade till oss minst 6-7 poäng på egen hand, men vi står definitivt inte och faller med Astrit. I dagsläget räknar jag kallt med att Nordin Gerzic och Alejandro Bedoya stannar, åtminstone till sommaren. Dessa två herrar är självskrivna på vårt innermittfält och måste prestera för att vi ska ha chans på en guldpeng. Den tredje innermittfältsplatsen går nog till Magnus Kihlberg eller Fredrik Nordback då jag tror Sixten väljer rutin framför ungdomlig entusiasm i startelvan.

 

Frågetecken – Vi har omkring 10 potentiella innermittfältare i truppen för tillfället. Anledningen är ganska självklar, ingen räknar med att Alejandro Bedoya eller Nordin Gerzic kommer stanna i klubben längre än ett år. Sixten vill självklart spela med bästa laget i varje match, men samtidigt måste han försöka slussa in spelare som Erik Nilsson, Emil Berger, Per Johansson och Denis Abdulahi så att dessa kan ta över dirigentpinnen från Nordin och Alejandro när den dagen väl komme. Kommer bli mycket intressant att se hur Sixten väljer att handskas med detta delikata problem.

 

Anfall

Ytterpositionen till höger har Marcus Astvald abonnerat på nu ett tag och jag tror det kommer fortsätta så. Finns inget som tyder på att han kommer stanna i utvecklingen och jag spår att han blir ett stort utropstecken i ÖSK den här säsongen!

 

Centerrollen bemannas av antingen Andreas Haddad eller William Atashkadeh och där känns det som att vi äntligen har två forwards som verkligen kan konkurrera med varandra. Tror framförallt att Haddad kommer bli en lyckad värvning då han besitter alla de kunskaper som Sixten vill ha hos en anfallare. Han är fysiskt stark, duktig med bollen, stark på huvudet och av det lilla jag sett så har han även en killerinstinkt i straffområdet som kan generera i många mål om han får det att stämma.

 

Frågetecken – Ytterpositonen till vänster är i mina ögon lika tom som högerbacksplatsen. Många var vi som ropade efter Josef Ibrahim och för mig blev det en prestigesak. Vi måste vinna kampen mot Syrianska, vi måste lyckas få en värvning från division 1 klubben BK Forwar - till slut så fick vi honom, Josef Ibrahim gick från gulsvart till svartvitt. Jag ska inte uttala mig om varken honom eller Ahmed Yasin då jag inte sett dem spela. Vad jag förstått är att det rör sig om talangfulla spelare men att de går rakt in i en allsvensk startelva har jag svårt att se. Jag hoppas att ÖSK lyckas knyta till sig en vänsterytter av klass innan säsongen drar igång, annars kommer till och med ”Anti-Porokara klubben” som höll till på Behrn Arena under slutet av förra säsongen sakna det finska yrvädret som när han var på humör snurrade upp backarna så att konstgräset yrde.

 

* * * * *

 

Rätar vi ut frågetecknen rörande högerbacks- samt vänsterytterpositionen så har vi ett så pass slagkraftigt lag så vi ska kunna konkurrera på allvar om guldet nästa säsong. Allsvenskan är en mystiskt charmig serie som i sig är helt oförutsägbar, även för de mest inbitna fotbollsexperterna. Statistiskt samt historiskt sett finns det inte mycket som talar för att Malmö FF ska lyckas försvara guldet från föregående år. Vilka ska då kliva fram och bli bäst i Sverige? Varför inte Örebro SK?

 

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Örebro er vel mest kjent for den sinnsyke brua som strekker seg over Öre, en av europas bortgjemte perler også godt kjent i det norske laksemiljøet for sin mangel på laks.

 

Det bor ikke så mange i Örebro, da de fleste naturlig nok bor i Örebo, som ikke må forveksles med det lille tettstedet Örebor hvor næringslivet har satset tungt på utvikling av boremateriell til norske oljerigger. I utkanten av Örebro finner man ett område man kan sammenligne med Grønland i Oslo, nemlig Örebror. Her bor de ikke etnisk svenske og gatene er ofte preget av vold og innbrudd i gamle Saaber.

 

Hvordan de har fått stablet ett fotballag på beina midt på brua vites ikke, men de kommer nok med ett lag som helt sikkert er kapable til å slå Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For tidlig å genierklære kjøpet av Ondo?

Litt, men veldig spennende start... Mye bra i 2.omg offensivt, synes at vi sliter defensivt og ligner mye på fjoråret til tider.

Håper vi snart kan luke bort dumme jr feil som markeringen ved første målet!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17. , 0-1 , Magnus Wikström

44. , 1-1 , Gilles Ondo

48. , 1-2 , Andreas Haddad

62. , 2-2 , VGP (forarbeid Ondo og Hedenstad)

68. , 3-2 , VGP (Skjelvik)

77. , 4-2 , VGP (Ondo)

 

Sjanser : 11-5

 

Gult kort : Magnus Wikström

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17. , 0-1 , Magnus Wikström

44. , 1-1 , Gilles Ondo

48. , 1-2 , Andreas Haddad

62. , 2-2 , VGP (forarbeid Ondo og Hedenstad)

68. , 3-2 , VGP (Skjelvik)

77. , 4-2 , VGP (Ondo)

 

Sjanser : 11-5

 

Gult kort : Magnus Wikström

 

Tror Haris viste seg frem med et ekte hevntokt gult kort også rolleyes.gif

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette så bra ut.

Spiller vi sånn så tror jeg vi kan klare oss bra i år smile.gif

Det var sånn at de kom på 3 plass i allsvenskan i fjor?

 

Nå er det heldigvis ikke lenge igjen til vi starter serien.

 

Nei, vi skal bare ha Kollen-VM først.... :blink:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


http://www.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/hat-trick-fra-gunnarsson-da-stabaek-snudde-til-seier-3401882.html

 

Selv om levende bilder sier mer enn tusen ord kan jeg jo si et par: Jeg synes det så lovende ut. Har ikke ekstremt tro på JKL, men nå er det heldigvis JK som skal stå ;) Ondo viser gode takter. 4-2 mot Örebro er veldig imponerende!

Endret av Jan Fredrik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


http://www.tv2sporte...er-3401882.html

 

Selv om levende bilder sier mer enn tusen ord kan jeg jo si et par: Jeg synes det så lovende ut. Har ikke ekstremt tro på JKL, men nå er det heldigvis JK som skal stå ;) Ondo viser gode takter. 4-2 mot Örebro er veldig imponerende!

 

enig med deg på JKL, etter min menig fra der jeg sto i dag, så glapp JKL ballen, ikke retur, og det er slurvete.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det blir vel litt for enkelt å gi Jan Kjell Larsen skylden der. Han kunne kanskje holdt ballen, men det er ingen tabbe når han ikke gjør det. Da er det forsvaret som er altfor passivt og ikke sørger for å være først på returen. Litt av det samme så vi mot Alta: Jan Kjell ble tvunget til å klarere, som bare gikk sånn halvveis og det endte i mål. Men grunnen til at det ble mål av det var vel så gjerne det at forsvaret var for sent inni eller tapte fire dueller på rad i løpet av de sekundene som gikk fra klareringen til ballen lå i mål. Det er litt å rette opp i defensivt hva våkenhet, besluttsomhet og intensitet angår.

 

Selv om det kanskje er keeper som ser dum ut i sånne situasjoner er det gjerne forsvaret som jobber for dårlig.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ikke fora for dette her på kamptråden, men for fa.... var SS i dag? 50 møtte opp og da har jeg vært snill i tellinga.

 

Noen som kan forklare meg om jeg har gått glipp av at det var noe spesielt denne lørdagen kl 16 som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ikke fora for dette her på kamptråden, men for fa.... var SS i dag? 50 møtte opp og da har jeg vært snill i tellinga.

 

Noen som kan forklare meg om jeg har gått glipp av at det var noe spesielt denne lørdagen kl 16 som jeg ikke har fått med meg?

Det var 75 på feltet i dag.

Er jo enig i at dette ikke er for mange, men det var vel ikke flere på de tidlige treningskampene i fjor heller, bortsett fra mot Man U (anglofile tapere?).

Har troen på at vi blir langt mer tallrike når det nærmer seg sesongstart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ikke fora for dette her på kamptråden, men for fa.... var SS i dag? 50 møtte opp og da har jeg vært snill i tellinga.

 

Noen som kan forklare meg om jeg har gått glipp av at det var noe spesielt denne lørdagen kl 16 som jeg ikke har fått med meg?

Det var 75 på feltet i dag.

Er jo enig i at dette ikke er for mange, men det var vel ikke flere på de tidlige treningskampene i fjor heller, bortsett fra mot Man U (anglofile tapere?).

Har troen på at vi blir langt mer tallrike når det nærmer seg sesongstart.

 

Så tomt ut borte hos dere i SS i dag. Første hjemmekamp, riktig nok en treningskamp. Ingen kritikk til dere som var der - men hvor var resten?

Gutta trenger støtte i sesongoppkjøringen.

 

Edit:

 

Så høydepunkter på stabak.no nå, så ganske trist ut på langsiden også ;)

....Men god stemning og en herlig 2.omg var det.

Endret av Solobrus
Lenke til innlegg
Del på andre sider


17. , 0-1 , Magnus Wikström

44. , 1-1 , Gilles Ondo

48. , 1-2 , Andreas Haddad

62. , 2-2 , VGP (forarbeid Ondo og Hedenstad)

68. , 3-2 , VGP (Skjelvik)

77. , 4-2 , VGP (Ondo)

 

Sjanser : 11-5

 

Gult kort : Magnus Wikström

 

Tar jeg ikke feil var Ondo involvert i alle 4 scoringene i dag (!?)

 

1-1 (Veigar) Ondo

2-2 (Ondo --> Hedenstad) Veigar

3-2 (Ondo --> Skjelvik) Veigar

4-2 (Ondo løper i bakrom, slår i keeper) Veigar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ikke fora for dette her på kamptråden, men for fa.... var SS i dag? 50 møtte opp og da har jeg vært snill i tellinga.

 

Noen som kan forklare meg om jeg har gått glipp av at det var noe spesielt denne lørdagen kl 16 som jeg ikke har fått med meg?

Det var 75 på feltet i dag.

Er jo enig i at dette ikke er for mange, men det var vel ikke flere på de tidlige treningskampene i fjor heller, bortsett fra mot Man U (anglofile tapere?).

Har troen på at vi blir langt mer tallrike når det nærmer seg sesongstart.

 

Så tomt ut borte hos dere i SS i dag. Første hjemmekamp, riktig nok en treningskamp. Ingen kritikk til dere som var der - men hvor var resten?

Gutta trenger støtte i sesongoppkjøringen.

 

Edit:

 

Så høydepunkter på stabak.no nå, så ganske trist ut på langsiden også ;)

....Men god stemning og en herlig 2.omg var det.

 

Hvorfor var ikke du der da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ikke fora for dette her på kamptråden, men for fa.... var SS i dag? 50 møtte opp og da har jeg vært snill i tellinga.

 

Noen som kan forklare meg om jeg har gått glipp av at det var noe spesielt denne lørdagen kl 16 som jeg ikke har fått med meg?

Det var 75 på feltet i dag.

Er jo enig i at dette ikke er for mange, men det var vel ikke flere på de tidlige treningskampene i fjor heller, bortsett fra mot Man U (anglofile tapere?).

Har troen på at vi blir langt mer tallrike når det nærmer seg sesongstart.

 

Så tomt ut borte hos dere i SS i dag. Første hjemmekamp, riktig nok en treningskamp. Ingen kritikk til dere som var der - men hvor var resten?

Gutta trenger støtte i sesongoppkjøringen.

 

Edit:

 

Så høydepunkter på stabak.no nå, så ganske trist ut på langsiden også ;)

....Men god stemning og en herlig 2.omg var det.

 

Hvorfor var ikke du der da?

 

Er på ALT av hjemmekamper - var der i dag også. Har hatt sesongkort i snart 10 ses. Men er ikke medlem av support.

Endret av Solobrus
Lenke til innlegg
Del på andre sider


17. , 0-1 , Magnus Wikström

44. , 1-1 , Gilles Ondo

48. , 1-2 , Andreas Haddad

62. , 2-2 , VGP (forarbeid Ondo og Hedenstad)

68. , 3-2 , VGP (Skjelvik)

77. , 4-2 , VGP (Ondo)

 

Sjanser : 11-5

 

Gult kort : Magnus Wikström

 

Tar jeg ikke feil var Ondo involvert i alle 4 scoringene i dag (!?)

 

1-1 (Veigar) Ondo

2-2 (Ondo --> Hedenstad) Veigar

3-2 (Ondo --> Skjelvik) Veigar

4-2 (Ondo løper i bakrom, slår i keeper) Veigar.

Ser en fellesnevner til her...

MbangPall?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ikke fora for dette her på kamptråden, men for fa.... var SS i dag? 50 møtte opp og da har jeg vært snill i tellinga.

 

Noen som kan forklare meg om jeg har gått glipp av at det var noe spesielt denne lørdagen kl 16 som jeg ikke har fått med meg?

Det var 75 på feltet i dag.

Er jo enig i at dette ikke er for mange, men det var vel ikke flere på de tidlige treningskampene i fjor heller, bortsett fra mot Man U (anglofile tapere?).

Har troen på at vi blir langt mer tallrike når det nærmer seg sesongstart.

 

 

Vi forlanger at spillerne skal blø for drakta - men vi må jo stille opp selv også ! Her er det vel bare å være selvkritisk - og piske inn tvilerne med dårlige unnskyldninger. PS - vi kan si at vi var 76 - for jeg sneik meg unna kioskvakta så ofte jeg kunne....

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Örebro
×
×
  • Opprett ny...