Gå til innhold

FC Cartagena - Stabæk


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


Var vel dette jeg fryktet når vi skal møte obskure motstandere, at det er uvisst om de stiller med A-lag eller B-lag.

 

Ser ikke helt vitsen med de to kampene vi har hatt på La Manga - hadde vært langt bedre med kamper mot skandinaviske motstandere i TA. Motstandere som også er interessert i å vinne i kampen, heller enn å få lufta stallfyllet sitt.

 

Enig ut i fra et sportslig perspektiv. Dog er turen til La Manga viktig på andre plan, da særlig det sosiale, samt at det er godt for gutta å få litt sol og "varme" nå i en tung treningsperiode.

 

 

Ser jo at det kan være positivt når det gjelder å sammensveise et lag at man får en lengre tur sammen, men når man samtidig bruker disse kampene til å vurdere spillere, så er det vel greit at motstanden er omtrent på nivå med oss kampen gjennom, slik at man får trent/testet både angrep og forsvar.

 

Så kanskje det beste faktisk er å dra til La Manga og møte de samme som vi møter her hjemme...

 

Nå fikk vi vel testet både angrep og forsvar, bare i hver sin kamp. Kan skjønne argumentene dine mtp Cartagena, men å møte et så sterkt lag som Dnipro er da bare positivt? Og å kalle det laget obskurt er vel ganske trangsynt, er tross alt en klubb som er mye større enn vår egen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå fikk vi vel testet både angrep og forsvar, bare i hver sin kamp. Kan skjønne argumentene dine mtp Cartagena, men å møte et så sterkt lag som Dnipro er da bare positivt? Og å kalle det laget obskurt er vel ganske trangsynt, er tross alt en klubb som er mye større enn vår egen.

 

 

Jeg mener det kan være greit å få testet oss mot noe som kan ligne nivået vi møter i tippeligaen, derfor vil Haslum IF og Barcelonas stjernelag begge være ganske feil.

 

 

Med obskurt mener jeg overhodet ikke at Dnipro er et drittlag, men at vi er gjensidig obskure for hverandre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


PS: Heter han ikke Luc Kassa, som han har blitt omtalt som tidligere? Ser at det skrives Luc Kassi nå...

Det går nok fort for noen når navnet skrives. Han heter Luc Kassi. Dette er bekreftet fra personen selv :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ut fra hva transfermarkt.de sier (de skal man kanskje ikke stole helt på men.. muligens undervurderer de norske spillere og/eller overvurderer spanske) så skal Cartagena cirka ha samme kvalitet på sitt lag som RBK.

 

(edit: som kjent så gir jeg mer eller mindre F i utenlandsk fotball, derav elendig analyse og må støtte meg til transfermarkt)

 

Enten blir dette en utrolig god sesong, eller så stilte de mest med b-laget ja.

Endret av Meningsfull
Lenke til innlegg
Del på andre sider


PS: Heter han ikke Luc Kassa, som han har blitt omtalt som tidligere? Ser at det skrives Luc Kassi nå...

Det går nok fort for noen når navnet skrives. Han heter Luc Kassi. Dette er bekreftet fra personen selv :)

 

Er Luc en av gutta fra elfenbenkysten som har trent og spilt med jr-laget? Er vel ikke aktuell for a-lags kontrakt enda?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


PS: Heter han ikke Luc Kassa, som han har blitt omtalt som tidligere? Ser at det skrives Luc Kassi nå...

Det går nok fort for noen når navnet skrives. Han heter Luc Kassi. Dette er bekreftet fra personen selv :)

 

Er Luc en av gutta fra elfenbenkysten som har trent og spilt med jr-laget? Er vel ikke aktuell for a-lags kontrakt enda?

 

Stemmer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det slår meg hvor positiv driv det er i laget om dagen. Alle smiler og virker fornøyd på intervjuer og bilder.

Vi er i rute m/forsterkninger ift seriestart, vi har tilgode å tape osv. osv.

Herlig med en pre-season der man føler at vi er i gang med noe riktig.

 

Ekstra deilig er det at Enga, RBK og Brann virker som de har kommet noe kortere i transferarbeidet/formstigning foran sesongen enn oss selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det slår meg hvor positiv driv det er i laget om dagen. Alle smiler og virker fornøyd på intervjuer og bilder.

Vi er i rute m/forsterkninger ift seriestart, vi har tilgode å tape osv. osv.

Herlig med en pre-season der man føler at vi er i gang med noe riktig.

 

Ekstra deilig er det at Enga, RBK og Brann virker som de har kommet noe kortere i transferarbeidet/formstigning foran sesongen enn oss selv.

 

 

For å hele litt malurt i brusglasset: det er jo ikke sikkert vi beholder alle spillerne vi har i dag gjennom hele overgangsvinduet. Forsvinner Henning og/eller Pontus i mars ser ikke ting like leverpostei ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med obskurt mener jeg overhodet ikke at Dnipro er et drittlag, men at vi er gjensidig obskure for hverandre.

og det blir vi om vi fortsetter aa spille mot lag fra skandinavia...

og naar det skal spilles el er vi overrasket og forundret over hvordan motstanderen spiller - fordi vi pleier jo aa spille kun mot "gamle" venner.

 

selv om det er "kun" en treningskamp synes jeg at inntrykkene en kan faa hjelper.

hva er vitsen med aa spille mot rbk, viking osv. og la dem allerede under treningsleiren finne ut hvilke svakheter laget vaart har :huh:

 

p.s.: kanskje paa tide aa tilpasse norsk/skandinavisk fotball europeisk fotball ang. terminliste? spille fra august til mai, ha samme sommer- og vinterpause som en haug spennende lag fra hele europa, og derfor litt större utvalg hva som gjelder motstandere under treningsopphold?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det slår meg hvor positiv driv det er i laget om dagen. Alle smiler og virker fornøyd på intervjuer og bilder.

Vi er i rute m/forsterkninger ift seriestart, vi har tilgode å tape osv. osv.

Herlig med en pre-season der man føler at vi er i gang med noe riktig.

 

Ekstra deilig er det at Enga, RBK og Brann virker som de har kommet noe kortere i transferarbeidet/formstigning foran sesongen enn oss selv.

 

 

For å hele litt malurt i brusglasset: det er jo ikke sikkert vi beholder alle spillerne vi har i dag gjennom hele overgangsvinduet. Forsvinner Henning og/eller Pontus i mars ser ikke ting like leverpostei ut.

 

Nå har jo riktignok Pontus knapt spilt i år.. er det noe grunn til det, bortsett fra skaden?

Er forøvrig enig med at det virker som det er en ny driv og positivitet i laget, sett bortifra Bjarnis reaksjon etter sistemålet til Palmi!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er dette A-Laget til FC Cartagena?

 

Noen som har lagoppsettet deres?

 

Andre div i Spania bør være bedre enn norsk 3. div ref: 37 min: Stabæk har ballen 80 %. Cartagena holder ikke mer enn norsk 3. divisjonsnivå. (stabak.no)

Det vil forbause meg mye om det var mange (eller noen) A-lagsspillere fra Cartagena på banen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med obskurt mener jeg overhodet ikke at Dnipro er et drittlag, men at vi er gjensidig obskure for hverandre.

og det blir vi om vi fortsetter aa spille mot lag fra skandinavia...

og naar det skal spilles el er vi overrasket og forundret over hvordan motstanderen spiller - fordi vi pleier jo aa spille kun mot "gamle" venner.

 

selv om det er "kun" en treningskamp synes jeg at inntrykkene en kan faa hjelper.

hva er vitsen med aa spille mot rbk, viking osv. og la dem allerede under treningsleiren finne ut hvilke svakheter laget vaart har :huh:

 

p.s.: kanskje paa tide aa tilpasse norsk/skandinavisk fotball europeisk fotball ang. terminliste? spille fra august til mai, ha samme sommer- og vinterpause som en haug spennende lag fra hele europa, og derfor litt större utvalg hva som gjelder motstandere under treningsopphold?

 

 

Det er norske lag vi møter i serien. Det er norske lag vi møter i cupen. Her møter vi tilsammen 17-20 forskjellige norske lag. Får man opp Royal League igjen, vil vel 3-5 norske lag hver sesong møte 2-3 danske og svenske lag, de samme norske lagene vil være sesong spille noen få kamper i Europa (i snitt mot to forskjellige lag før man ryker ut). Så når det gjelder å forberede seg til hva vi møter, er det ingen tvil om at det faktisk ikke er så dumt å ikke kaste blikket for langt. At det vil ha en verdi når det gjelder å fange opp impulser fra unorske spillestiler skal jeg være den første til å innrømme. Tupp, løp og nikk kan det bli litt for mye av her på berget. Alltid godt å se spillere med teknisk repertoar som får brukt det i kamp. Men da er det viktig at vi får motstand som er i nærheten av vårt nivå (hverken for gode eller for dårlige), slik at både angrep og forsvar får prøvd seg i samme kamp.

 

 

Når det gjelder terminlista, tror jeg det bare er å innse at Norge er et land med lang vinter. Desember, januar og februar er komplett umulige å spille fotball i, uansett hvor langt vi klarer å kjøre drivhuseffekten løpsk. Mars og november er heller ikke måneder som er spesielt egnet. Hvertfall ikke hele månedene, slik NFF nå begynner å lukte på. Så en serie fra august til mai vil fjerne to av de fem gode månedene å spille fotball i Norge (mai - september). Det går ikke om man vil ha mer enn 15 runder i serien. Det blir også litt merkelig å ha en pause på 4-5 måneder midt i serien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er nok mer sannsynlig at resten av Europa legger om til samme sesong som oss enn at vi legger om til deres oppsett, ja. Men kritikken mot å møte lag som Dnipro o.l har jeg vanskelig for å forstå. B-laget deres ligner nok mer på det nivået vi vil møte i sesongen enn f.eks. et Strømsgodset helt ute av form. Uansett hvem man møter i treningskamper, er det stor sannsynlighet for at de stiller med b-spillere og rimelig lav tenning. Selv har vi vel ennå ikke stilt med en antatt førsteellever i en enenste treningskamp. Synes du koker mye suppe på at reserveløsningen for reserveløsningen i andre kamp på La Manga ble utspilt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


btw hele grunnen til at "resten av europa" har fotball som vinteridrett skyldes at sommeren er forbeholdt cricket i england..

 

I tillegg er midtsommer såpass varmt i det sørlige europa at det er langt fra optimale forbehold for 2x45 minutter toppidrett. Her hjemme er det motsatt. Jeg synes man kunne kutte ut kamper i starten av april og i slutten av oktovber og heller spille i sommerferien. Men det er jeg vel alene om..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder terminlista, tror jeg det bare er å innse at Norge er et land med lang vinter. Desember, januar og februar er komplett umulige å spille fotball i, uansett hvor langt vi klarer å kjøre drivhuseffekten løpsk. Mars og november er heller ikke måneder som er spesielt egnet. Hvertfall ikke hele månedene, slik NFF nå begynner å lukte på. Så en serie fra august til mai vil fjerne to av de fem gode månedene å spille fotball i Norge (mai - september). Det går ikke om man vil ha mer enn 15 runder i serien. Det blir også litt merkelig å ha en pause på 4-5 måneder midt i serien.

kom til tyskland i begynnelsen av november. ihvertfall i hamburg og store deler av sörtyskland spilles fotball i snö og blaest, gjerne i 0 til -15/-20 grader. regn, gjörme, sterk vind - det spilles uansett. (ok, kun HSV klarer ikke aa faa det til :P )

det kalde vaeret holder seg gjerne helt til mars. det betyr at det spilles 4-5 maaneder av hver sesong i det som beregnes som höst eller vinter. og vi har ikke kunstgress eller haller.

jeg for min del elsker kamper i rart vaer - uansett om det er regn, storm, snö eller tropisk varme.

 

alzheimer: jeg ser problemet med at det blir for varmt i syden og for kaldt i norden. men skal ikke alle de norske toppklubbene bygge en saa fin hall som vi har? om jeg har forstaatt det riktig er de fleste norske tilskuerne ikke veldig begeistret for kamper som spilles etter oktober/för april. en fin varm hall kunne altsaa löse problematikken med baade daarlig vaer og publikumssvikt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Norsk skepsis til fotball i vintermåneder handler mye om at det da går mye annen idrett som nordmenn er interessert i, som skiskyting, hopp, skøyter og langrenn, i tillegg til konkurranse fra Premier League og andre, store ligaer. Folk hadde neppe strømmet til norske fotballarenaer om vinteren selv om det foregikk innendørs. Vi har en nordisk idrettskultur og sterkt anglofile tradisjoner. Derimot har vel UEFA vært inne på tanken å legge om sesongen i resten av Europa. Hvor seriøst det er, vet jeg ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


lurer paa om det virkelig er saa mange av de ivrige fotballsupportere som er saa interesserte i det du kaller "vinteridrett" at de foretrekker aa dra til marka for aa fölge langrenn og skiskytterne. lurer ogsaa paa hvorfor nordmenn ikke har noen problemer med aa staa ute i kulda i timesvis naar det heter "ski vm" mens de klager og maser naar det skal spilles 90 min fotball utendörs og om vinteren...

kunne tenke meg at engelsk fotball ödelegger mye mer for norsk fotball enn vinteridretten.

 

hmm...uefa sine tanker er og blir jo ofte bare tanker...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om det er så mange stående, syngende supportere som følger med på vinteridrett vet jeg ikke. De ville nok uansett prioritert fotballen. Men de utgjør et mindretall på tribunene. "Vanlige" tilskuere og familier liker vinteridrett og engelsk fotball på TV, og skiturer i skog og mark. Tror du misforstår noe av problemstillingen i norsk sammenheng og overser 80% av publikum, som ikke er die-hard supportere. Det handler ikke om at folk klager og maser når de må stå ute i kulde. Klimafaktorene handler først og fremst om baneforhold. Norske lag har neppe økonomi til å holde banene i orden gjennom vinteren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder terminlista, tror jeg det bare er å innse at Norge er et land med lang vinter. Desember, januar og februar er komplett umulige å spille fotball i, uansett hvor langt vi klarer å kjøre drivhuseffekten løpsk. Mars og november er heller ikke måneder som er spesielt egnet. Hvertfall ikke hele månedene, slik NFF nå begynner å lukte på. Så en serie fra august til mai vil fjerne to av de fem gode månedene å spille fotball i Norge (mai - september). Det går ikke om man vil ha mer enn 15 runder i serien. Det blir også litt merkelig å ha en pause på 4-5 måneder midt i serien.

kom til tyskland i begynnelsen av november. ihvertfall i hamburg og store deler av sörtyskland spilles fotball i snö og blaest, gjerne i 0 til -15/-20 grader. regn, gjörme, sterk vind - det spilles uansett. (ok, kun HSV klarer ikke aa faa det til :P )

det kalde vaeret holder seg gjerne helt til mars. det betyr at det spilles 4-5 maaneder av hver sesong i det som beregnes som höst eller vinter. og vi har ikke kunstgress eller haller.

jeg for min del elsker kamper i rart vaer - uansett om det er regn, storm, snö eller tropisk varme.

 

alzheimer: jeg ser problemet med at det blir for varmt i syden og for kaldt i norden. men skal ikke alle de norske toppklubbene bygge en saa fin hall som vi har? om jeg har forstaatt det riktig er de fleste norske tilskuerne ikke veldig begeistret for kamper som spilles etter oktober/för april. en fin varm hall kunne altsaa löse problematikken med baade daarlig vaer og publikumssvikt...

 

Jeg veit ikke hvor tøft det er på tyske baner vinterstid (det er vel uansett en viss vinterpause der?), men at det i snitt er en del kaldere i Norge sier seg selv, det ligger tross alt lenger nord.

 

Eksempel (data hentet fra yr.no):

Berlin - kaldeste måned er januar, med en gjennomsnittlig dagtemperatur på 0,6 plussgrader.

Oslo - januar, minus 4,3

 

Som vi har lært av drivhuseffekten : noen få grader forskjell høres kanskje ikke så mye ut, men over lang tid gjør det stor forskjell.

 

 

Og så var det dette med interesser også da. Det er ikke mange som vil gå på fotballkamp hele året når det skal konkurrere mot Bjørgen, Northug, Bjørndalen osv...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg veit ikke hvor tøft det er på tyske baner vinterstid (det er vel uansett en viss vinterpause der?), men at det i snitt er en del kaldere i Norge sier seg selv, det ligger tross alt lenger nord.

 

Eksempel (data hentet fra yr.no):

Berlin - kaldeste måned er januar, med en gjennomsnittlig dagtemperatur på 0,6 plussgrader.

Oslo - januar, minus 4,3

 

Som vi har lært av drivhuseffekten : noen få grader forskjell høres kanskje ikke så mye ut, men over lang tid gjør det stor forskjell.

 

Og så var det dette med interesser også da. Det er ikke mange som vil gå på fotballkamp hele året når det skal konkurrere mot Bjørgen, Northug, Bjørndalen osv...

siste gang offtopic, men dette maa jeg svare paa.

 

ang. vaer:

yr.no er noe drit. stemmer aldri. pröv heller www.wetter.com. (veldig god 3-dagers varsel)

de siste aarene har vaeret i oslo og hamburg/nordtyskland vaert ganske like. jeg fikk laere at vaeret dere i oslo har kommer til hamburg 3-4 dager senere. saa er det masse vind i nordtyskland (er jo ganske flat landskap her) og det betyr at 0 grader ofte föles som -6, kommer vinden rett fra nordpolen eller russland, blir det iskaldt. fuktigheten (hamburg har masse regn) gjör ogsaa at det föles MYE kaldere enn det gradestokken viser.

-2 til -18 er vanlig i tiden desember til februar (ofte helt til mars) selv om gradestokken viser + 2 eller kun -5.

saa har vi sörtyskland som er kjent for aa vaere naer alpene og dermed har man masse snö og kaldt vaer der ogsaa.

det ene unntaket er freiburg med minst 5-6 grader mer enn alle andre steder, det andre berlin.

 

vinterpausen var 7 dager. det er vanlig at siste bundesligakampen för jul gaar i slutten av desember, 2009 og 2010 var det 20. desember, og at man begynner med treningsleir (i tyskland, ikke spania!) og treningskamper rett etter nyttaar mens förste bundesligakampen spilles i midten av januar, i aar var det 14.janaur. ikke akkurat det jeg ville kalt lang vinterpause...

 

hva er saa mye mer spennende med ski vm at folk glemmer fotballen? er det kun fordi vinteridrett er den eneste idretten "lille" norge er god i? er det en gammel tradisjon? eller er det aa fölge med en slags sosial skikk?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

FC Cartagena - Stabæk
×
×
  • Opprett ny...