Gå til innhold

Kamptråd : Molde - Stabæk


geirti
 Del

Anbefalte innlegg


Etter fantastisk utteling mot Norges to beste lag i fjorårets sesong (og som mange tror ville slåss om gullet også i år) skal vi til Molde og hilse på Solskjær & Co. En gjeng som definitivt ikke synes de har hatt maksimal utteling -med forbehold om at de henter hjem tre poeng fra Stavanger i morra.

 

Uansett må vi regne med et offensivt Molde som går for tre poeng, og det kan vel være klokt å ha et lag som kan forsvare seg godt, også på sidene. Derfor vil det være ønskelig med to av følgende tre vinger: Mix, Vegar, Ollé. Ettersom det også kan være greit med en ving som kan komme seg rundt på venstre og legge inn, går jeg for Ollé der. Det fordrer samtidig at vi har et som kan møte innleggene: Ondo. På høyresiden anser jeg vel Mix som beste alternativ på vingen, gjerne i et samarbeid med Vegar på backen. Resten av laget sier vel seg selv, så da får vi:

 

JKL

VEH,TMG,JH,BOE

MIX,PF,HH,AJOO

VGP,GMO

 

Da har vi Morten og Johan som potensielle supersubs, + en del sultne unggutter på benken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Johan har ikke vært god i angrep. Eller kanskje mer presist: Johan og Veigar sammen på topp har ikke vært noen god kombinasjon. Ingen av dem jobber noe særlig (iallfall ikke som man kan regne med før kampstart), begge har vært rimelig stasjonære og de utfyller hverandre heller dårlig. Som spiss er Johan mer lik enn ulik Veigar og ville nok fungert bedre i hans rolle enn som bakromsspiss. Løpene hans gjør seg bedre når de kommer fra midtbanen, når forsvarerne allerede er fokuserte på andre - han er ingen Nannskog. Jeg mener vi har sluppet litt heldig unna (i poengfangst) med å ha disse to på topp sammen.

 

Ondo er mer arbeidssom enn dem begge og passer nok også bedre som makker til en av dem. Han vil kreve mer oppmerksomhet fra midtstopperne og gi bedre spillerom for sin makker. Dette har ikke Veigar og Johan klart å gjøre for hverandre i særlig grad da ingen av dem er verken store og truende i dueller, spesielt farlige i bakrom eller hatt nok bevegelse. Jeg vil heller se Ondo fra start (eller Torstein) enn Veigar og Johan sammen.

 

For øvrig bør vi ha ganske klare prioriteringer på hvilke av Moldes spillere som kan få lov til å ha mest ballkontakt og offensive involveringer, og sette opp laget der etter. Det er viktigere å følge løpene til Johansson enn å stoppe Simonsen fra offensive engasjement. Hvis Hoseth markeres ut så Wolff Eikrem må stå for oppbyggingen av spillet er det å foretrekke. Gatt er mindre farlig enn Diouf.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at Johan ikke har fungert som spiss! Inn med Ondo! Har er en ujevn spiller, og dårlig på sitt dårligste - men han er en skapende spiss. Det skjer stadig noe rundt han og han lukter mål! Selv om jeg har støttet Vegar på ving tidligere så synes jeg han fungerte mye bedre på back mot VIF...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


:unsure: Ingen god følelse før denne kampen. Var sikker på at vi skulle ta VIF. Men frykter denne kampen. Håper egentlig at Molde slår Viking i dag, så ikke de kan snu trenden mot oss. Vinner vi denne, så begynner jeg virkelig å få trua på en god sesong.....men jeg frykter vi taper..
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Laget fungerte mye bedre etter Gromstads skade mot Enga. Skaden førte til seks endringer:

 

Ollé Ollé inn på kanten. Det vil jeg se en gang til!

Mix over på høyrekant. Om han spiller høyre eller venstre virker ikke å være så viktig.

Hedenstad vekk fra høyrekanten. Jeg synes ikke han fungerte, så det var bra.

Hedenstad inn som back. Der hadde han god kontroll, men ikke nødvendigvis bedre enn MMS.

MMS inn som stopper. Han gjorde en veldig god kamp.

Gromstad ut. Forsvaret var ikke bra de først 25, og Gromstad sto for mye dårlig langpasninger.

 

Av disse endringene ønsker jeg å se Ollé Ollé inn fra start, og MMS inn i midtforsvaret.

 

Ondo er en kraftplugg som bør starte, og i treningskampene var han god sammen med Veigar. Er Jon frisk går han tilbake i målet.

 

Da blir det:

 

Jon

VEH - MMS - JH/TMG - BOE

Mix - HH - PF - OO

VPG - Ondo

 

Johan inn for Mix etter 60 minutter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Johan var spillbar nesten hele kampen gjennom mot Engen. Han var vekselsvis breddeholder, førsteforsvarer, og balanserende. I tillegg så han rom og medspillere som ingen andre. Duellstyrken, og spesielt hodestyrken er fremdeles kritikkverdig. Men når Johan nå viser at forutsetningene for å kunne holde 90min endelig er kommet på plass, er jeg usikker på om det forventede kampbildet i Molde rettferdiggjør annet enn Johan på topp også til helgen.

Selv om VIF-kampen ikke var noen topprestasjon sett med stabækøyne, og selv om vi må innrømme at vi slet i store deler, så mener jeg Johan hadde en uvanlig aktiv rolle i strukturen i 11'ern i nær samtlige av spillets faser og situasjoner.

Eneste grunn jeg kan se for å benke ham er at Røkkeløkka så tidlig på året, og med litt nedbør, blir et gjørmehull.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1. Runde - 16. plass

2. Runde - 12. plass

3. Runde - 8. plass

 

Klarer vi å klatre til 4. plass etter denne kampen?

Og hva skjer i 5. runde?

 

 

Pluss i boka for å innse at denne lineære regresjonen har et meget begrenset gyldighetsområde.

 

 

Angående spørsmålet om fjerdeplass neste runde : da er vi nok avhengige av seier. Uavgjort sender oss nok kun et par plasser oppover tabellen. Og tap et par plasser nedover.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser for meg at Veigar kan ha godt av en liten pause, greit å gi andre en sjanse da han i mine øyne ikke har imponert i de første matchene.

 

Jeg syns Veigar har vært elendig!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Samtidig tvinger Veigars egenskaper motstanderen til å ta hensyn til han. Og han var involvert i både 1-1 målet i trondheim og 1-0 mot narkisene.

 

Veigar skal naturligvis spille om han ikke er skadet.

 

Forøvrig skal det bli spennende å se hvordan JL legger opp taktikken. Molde må ut og prestere etter en under pari innledning. Får vi se et kompakt Stabæklag som kjører kontringsfotball, eller forsøker vi å ligge høyere? Jeg tror vi fortsatt kommer til å fokusere på å ligge kompakte. Om vi får med oss poeng fra Molde vil vi i såfall ha en god poeng- og selvtillitsmessig plattform for å kunne så smått forsøke oss på litt mer skapende fotball i de kommende rundene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ser for meg at det blir mye det samme som mot rbk og vif, med kompakte firere og defensiv trygghet(forsøksvis). Som du nevner er nok molde ute etter å prestere og få ordentlig hull på byllen, så vi blir nok nødt til å kjempe på lik linje som de to foregående kampene.

 

Det er et godt poeng du har med at Veigar tar opp mye oppmerksomhet fra motstanderne, men han har vært litt under pari hittil i år, så jeg vet egentlig ikke hva jeg synes, men det virker ikke feil å la noen andre prøve seg heller..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veigar har i hvertfall løpt så han ble sliten i de to siste kampene. I min bok er han soleklar på laget. Samarbeidet med Johan har ikke vært all verdens, men så har vi heller ikke fylt på med mye folk i angrep de siste kampene - og Johan er best når han kan løpe gjennom.

 

Skjønner at JL synes det kan bli vanskelig å ha både VPG, JA, AJOO og Ondo på banen samtidig - det blir da bare Henning som jobber helhjertet hjem.

 

Jeg går for følgende:

 

JKL

 

VEH-MMS-JH-BOE

 

Mix-HH-PF-AJOO

 

VPG-JA

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis Veigar kan slå kjappe pasninger i kontringene vi har istedet for å holde på kula helt til motstanderlaget har kommet tilbake skal jeg gi meg.

 

Faktum er at både mot Rbk og Vif hadde vi gode kontringer der vi var i overtal hvor Veigar holder på ballen istedet for å passe.

 

Han har heller ikke vært helt heldig med driblingene sine samt at hele kroppspråket hans stinker av motivasjonsproblemer.

 

1-1 måler var en feilpasning, og 1-0 mot vif var en helt ordinær corner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjønner at JL synes det kan bli vanskelig å ha både VPG, JA, AJOO og Ondo på banen samtidig - det blir da bare Henning som jobber helhjertet hjem.

 

AJOO har da jobbet godt hjemover, både mot rbk og engen.

Endret av enda en jævla islending
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjønner at JL synes det kan bli vanskelig å ha både VPG, JA, AJOO og Ondo på banen samtidig - det blir da bare Henning som jobber helhjertet hjem.

 

AJOO har da jobbet godt hjemover, både mot rbk og engen.

Støttes,, han må få sjansen fra start nå.

Endret av Randers
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er grunnen til at OGS konstant omtales som Manager, mens alle andre må nøye seg med å være trenere?

 

"Før kampen i Stavanger var det mye snakk om gigantmøtet mellom trener Hareide og Manager Solskjær"

 

 

Det tror jeg rett og slett er fordi Molde har ansatt Ferguson light.

 

Sorry, Solskjær, du var stor som spiller, men jeg må si at dressen og frakken og de små sorte skoene i vårstorm på vestlandet bare ser patetisk ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er grunnen til at OGS konstant omtales som Manager, mens alle andre må nøye seg med å være trenere?

 

"Før kampen i Stavanger var det mye snakk om gigantmøtet mellom trener Hareide og Manager Solskjær"

 

 

Det tror jeg rett og slett er fordi Molde har ansatt Ferguson light.

 

Sorry, Solskjær, du var stor som spiller, men jeg må si at dressen og frakken og de små sorte skoene i vårstorm på vestlandet bare ser patetisk ut.

synes det er greit at han ikke kler seg som en bonde, som de fleste andre i fotball-Norge gjør. Heller frakk og spisse sko enn grilldress-kostymet, går an å se litt stylish ut selv om man driver sport.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig med Hebbe. At han velger å avstå fra å se ut som han kommer rett fra Porsgrunn camping og knapt har giddet å vippe av seg flipflopsene før han stakk tennissokkene i noen joggesko bør være et eksempel til etterfølgelse, ikke noe man bør disse :)

 

Men noen manager, det er han ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skulle likt å lese noen innlegg fra perfect7 og @ringo med deres tanker rundt denne matchen.

 

Full pott (6p) mot Molde i år - så blir det europacupspill til neste år. Fint derfor om både perfect7 og @ringo hjelper JL med denne påskenøtt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er ingen av de etterlyste, men prøver meg, så får de høye herrer være enig eller uenig siden. 

 

Molde har ikke fått en ideell start på TL, selv om OGS hevder noe annet. Først et par observasjoner jeg har gjort meg etter å ha sett Moldes kamper i innledningen: 

 

For det første merker jeg meg at Molde topper offside-statestikken suverent, intet lag blir arrestert oftere enn Molde. Dette skyldes flere forhold, bla. at angrepstrioen ikke er samspilt, men også at Angan i innledningen har vært direkte lat. Angan har forøvrig alle fysiske forutsetninger for å bli en toppspiller men det synes å skorte på holdninger og arbeidsinnsats, og hva han skal tilføre Molde er for meg en aldri så liten gåte. Men han scorer mål i ny og ne, dog ikke mange nok for sine tidlige arbeidsgivere. 

 

Videre sliter Molde defensivt, de har sluppet inn mål i alle kampene sine, og savnet etter den overpriste folkebilen Børre Baleno er stort. Begge backene er nok adskillig bedre fremover enn i forsvar og kombinert med en meget small midtbane bør det være muligheter på Moldes flanker. Molde kan imidlertid skryte over at de trolig har TLs beste midtbane, som er mer eller mindre komplett. Midtbanen har passningsleggere og skuddben i fleng men også en hardtarbeidene og undervurdert "vasser-träger" i Thomas Holm. Jeg er imidlertid usikker på om OGS får mest mulig ut av midtbanen med Hoseth, Thioune og Wolf-Eikrem på samtidig, og tror de hadde fått mer ut av midtbanen med Holm som balanse-spiller bak to av de nevte tre.

 

Alt i alt er jeg glad vi skal møte Molde borte nå, før OGS får rettet opp ovennevnte mangler, og de mange nye spillerne bli samspillt.  

 

Nå hvordan skal Stabæk få en trivelig tur hjem ifra Molde? Vel en tur gjennom byen burde holde, alle skulle være glad for å forlate Molde vel vitende om at man skal hjem til et annet sted. Men om vi forlater byen med 3 poeng tror jeg vil bero på hvorvidt vi klarer å temme Moldes midtbane samtidig som vi utnytter Moldes svakheter.

 

I utgangspunktet får vi den samme problemstillingen som mot Vif med tre sentrale mot våre to, og siden alle Moldes midtbanemenn er kapable til å tre en god passning kan dette bli problematisk. Men dersom Henning spiller som han har gjort de siste ukene og får hjelp er jeg forsiktig optimist. Som nevnt burde det være mulig å utnytte rommet backene til Molde etterlater seg, og jeg synes derfor at Olle Olle bør starte. Det hjelper lite at vi får komme rundt på kanten hvis det er Veigar og Johan som vi skal slå inn på, vi trenger derfor Ondo ifra start. Bak trenger vi fart hvilket gjør at VEH foretrekkes fremfor MMS. Hammer / Gromstad har fungert bra og med mindre det er skader ser jeg ingen grunn til å splitte dem.

 

Det skulle gi følgende start-XI

 

 

 

           JK (Hvis klar)

 

VEH- JPH - TMG - BOE 

 

MIX - PF - HH - AOO

 

     VPG - ONDO 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og så får vi håpe at OGS benker Daniel Berg Hestad fra start, som han er tilbøyelig til.

Forøvrig et veldig pussig trekk det der.

Litt som om vi skulle ha benket en Keller i form.

 

Ellers veldig enig i lagoppstillingen til MSL, selv om jeg hadde ønsket at min helt Haris allerede nå hadde vært det jeg vet han kommer til å bli.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utover det jeg skrev på første side har jeg ikke så mye å tilføye utover si meg enig i det som har blitt skrevet av MSL og PerS, og det Rich snakket om i StabækTV-Magasinet.

 

I utgangspunktet, før vi vet hvordan kampen forløper seg, vil jeg være fornøyd om vi får med oss ett poeng fra Molde. De kunne/burde stått med 9 poeng, eller i det minste 7, etter tre serierunder. At det har blitt kun 2 sier en hel del om hvilken vei marginene har bikket. Første kamp mot Sarpsborg burde vært avgjort i Moldes favør før pause. Hjemme mot Tromsø var de klart best og fikk tidvis Tromsø til å se ut som et dårlig lag defensivt. Og de var i hvert fall ikke dårligere enn Viking i Stavanger.

 

Så handler det nok ikke bare om marginer likevel, når det gjentar seg i tre kamper på rad. Laget har ikke satt seg, Solskjær har ikke funnet den optimale sammensetningen og de mangler litt foran begge mål. Men i det øyeblikk Molde får sving på sakene og finner den rette balanser, blir de veldig gode. Etter tre kamper med marginer imot ligger det, dessverre, litt i kortene at det løsner litt i deres andre hjemmekamp for året. Jeg tror vi må spille bedre enn mot RBK og VIF for å vinne her, og det kan det jo godt hende at vi gjør.

 

Laget jeg ikke håper Molde stiller med:

 

Diouf - Angan - Gatt

 

......Thioune

Hoseth - Berg Hestad

 

Johansson - X - X - X

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd : Molde - Stabæk
×
×
  • Opprett ny...