Gå til innhold

Kamptråd: Haugesund-Stabæk


Håvard
 Del

Anbefalte innlegg


Haugesund er et lag har et rimelig godt tak på. Vi har kun tapt 1 av 8 kamper. Haugesund er nå inne i sin 2. sesong i TL i denne omgangen, og har vist seg frem som et meget godt hjemmelag. Dette fikk vi også sett med egne øyne i fjor, da Haugesund vant sin foreløpig eneste kamp mot Stabæk i sin hjemmekamp. Haugesund har kommet litt skjevt ut i årets TL og står med fattige 4 poeng. Selv om laget synes styrket fra i fjor, gjenstår det å se om de (også) før det tøft i den vanskelige 2. sesongen på toppnivå. De fikk regelrett bank av LSK i forrige serierunde. Iflg Drillos lære skal de da vinne neste kamp. Vi kan prise oss lykkelig for at de hadde 1. runde i cupen mellom LSK og oss, en kamp de forøvrig vant 10-0 over Vaulen, vi får håpet at de tok ut LSK-tapet i den kampen.

 

Tidligere kamper

H: 2-2-0, 5-2

B: 3-0-1, 7-2

Totalt: 5-2-1, 12-4

Største seier: 4-0, Haugesund stadion 2000

Største (og eneste) tap: 1-2 (Haugesund station 2010)

 

Dette blir nok (enda) en kamp der det må kriges for å få med poeng hjem. Om gutta skulle klare å kapre poeng eller en seier begynner det virkelig å se bra ut mtp årets sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Haugesund er i mine øyne det nest dårligste laget i Tippeligaen 2011, kan hende det aller dårligste til slutt, dersom Sogndal tar Tippeliga-tempoet etter hvert og hever seg utover høsten. Suksessfaktorene i fjor var entusiasme, løpsstyrke og kontinuitet - et samspilt lag som hadde få utskiftninger fra året før i Adecco-ligaen.

 

Løpsstyrke har de fremdeles i rikt monn, men entusiasmen er godt mulig litt på hell etter en svak start på sesongen. Og selv om de har gjort noen overraskende store kjøp med tanke på hvor ettertraktede Bangura og Bamberg var i vinter, stiller jeg meg skeptisk til om det var de riktige kjøpene mht hvilke huller som var i stallen.

 

Forsåvidt trengte de forsterkninger til ligaens svakeste sentrale midtbane, men jeg er usikker på om Bangura egentlig hever nivået i særlig grad. Har ennå tilgode å se han prestere noe som forklarer at han var så het på overgangsmarkedet etter nedrykket med Hønefoss, men så ser jo ikke jeg alt av Haugesunds (eller Hønefoss' i fjor) sine kamper heller. Har inntrykk av at det går ganske tregt med han, og som oftest i støttepasninger.

 

Det mest åpenbare faremomentene når vi møter Haugesund blir selvsagt spissparet deres; vi må ikke gi bort bakrom eller la Djurdjic få tid til å kontrollere ballen. Vel så viktig, mener jeg, er det å følge med på de offensive løpene til Sørensen, som virker å være i veldig bra form. Han løper mye og godt, og slike løp fra midtbanen pleier å kunne gi oss problemer, da Farnerud bryr seg lite om å følge dem og midtforsvaret vårt er generelt for fokuserte på ballen, i tillegg til at vi har sett at Hauger kan slippe markeringen (selv om han har fulgt løpet) inne i sekstenmeteren. I tillegg må venstrekanten deres presses og markeres tilstrekkelig til at han ikke får slått gode innlegg og bakromspasninger. Vi bør med andre ord ha spillere på kantene som evner og gidder å påta seg defensive oppgaver (Mix og Ollé Ollé).

 

Så lenge vi får stoppet spillet langs kantene deres og ikke lar spissparet spille på sine styrker (og hvis banen er i brukbar forfatning), mener jeg Haugesund strengt tatt er et lag som skal slås, i den grad man kan si det om noen lag i årets sesong. Forsvaret og den sentrale midtbanen deres skal ikke være bedre enn at vi skal score et par mål hvis fokuset er på riktig sted. Til nød kan ett poeng aksepteres hvis det kommer av at Haugesund har en god dag på hjemmebane og ikke fordi våre gutter ikke jobber skikkelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I det vesentlige og resultatet enig med deg, perfect7. Selv om jeg vel tror FKH skal klare å ta nok poeng hjemme til å berge kvalikk, eller bedre.

 

Banen så forsåvidt ålreit ut når jeg så Haugesund spille mot Brann (ikke topp men ok) får håpe tiden og solen har forbedret banen ytterligere. Vi er også heldige som får turen til Haugesund nå før vind og høstvær gjør det forholdsvis utrivelig.

 

Spørsmålet blir således hvordan vi skal stanse Haugesunds spisser og løpssterke vinger. Enig at Olle Olle og Mix er klare førstevalg, også desverre i mangel av alternativer (JA og Skjelvik skadet / ute av form). HH / PF er gitt, selv om PF egentlig ikke enda har prestert på topp.

 

Utfordringen kommer i komposisjonen av stopperpar. Hammer virker sikker, spiller tidvis noe nonchalant men han er spillende og rask og vi trenger en som kan starte angrep bakifra. Spørsmålet blir makkeren hans, og her er det mer usikkert. TMG var en god makker på Lerkendal men skader pr. nå gjør han usikker. I tillegg er MMS / Haris mer komplimentære til Hammer.

MMS sine svakheter (fart og teknikk) gjør han uegnet mot FKHs løpssterke spillere og han kan også bli arrestert av Djurdic i bakrom. Problemet er at Haris egentlig har de samme manglene som MMS. Haris har også tilgode å vise seg frem på øverste nivå. Jeg velger likevel Haris pga. råskap / vilje og det faktum at han er bedre enn MMS i luften.

 

Selv om Jan-Kjell har vikariert godt ønsker jeg meg Jon tilbake først og fremst pga. sine gode og presise igangsettinger av spillet, og fordi han styrer linjen bedre enn Jan-Kjell. Men dersom Jon enda ikke er 100% er jeg ikke redd hvis Jan-Kjell står i mål.

 

Resten av laget gir seg selv, Bjarni og Vegar våre sikreste kort, VPG (som må skjerpe seg) og Ondo på topp. Alt i alt bør 3 poeng være innenfor rekkevidde.

 

 

JK

 

VEH - JPH - HS - BOE

 

MIX - HH - PF - AOO

 

VPG - GMO

 

 

 

Edit: Haris, tar selvkritikk for ikke å kunne stave navnet til en blaa helt.

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 274

Stort sett enig med deg, MSL, bortsett fra at jeg ikke kan se at Haris har spilt seg inn på laget. Råheten hans lukter det jo mer kort enn effektivitet av.

 

Forresten: ta en liten kvalitetssikring på dobbeltkonsonanter i fornavnet til Haris.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


I det vesentlige og resultatet enig med deg, perfect7. Selv om jeg vel tror FKH skal klare å ta nok poeng hjemme til å berge kvalikk, eller bedre.

 

Klarer de kvalik i år blir jeg VIRKELIG imponert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I det vesentlige og resultatet enig med deg, perfect7. Selv om jeg vel tror FKH skal klare å ta nok poeng hjemme til å berge kvalikk, eller bedre.

 

Klarer de kvalik i år blir jeg VIRKELIG imponert.

 

Jeg tror det vil være mange lag som kan havne i nedrykssumpen, så litt bingo blir det, Haugesund er såpass sterke hjemme at jeg tror det holder - akkurat.

 

Sogndal rykker etter alle solemerker ned, Aabrekk og Bakke imponerer ingen.

LSK kan miste Ujah og luften kan gå ut av Brann og Sarpsborg, Odd har ikke imponert og Aalesund kan fort finne på å plante begge bena strakt i nedryksstriden.

 

Og det er bare en av klubbene som kan hente Tom Nordlie...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han sikter vel til at ingen lag kommer til å havne på kvalikplass denne sesongen ettersom kvalifisering mellom Tippeliga og førstedivisjon er avskaffet - kun to lag på direkte opp- og nedrykk.

 

Forsåvidt riktig at mange lag kan blande seg inn i nedrykksstriden og det er en liten spissformulering å utnevne Haugesund til det nest dårligste laget i serien. Det ser kanskje mørkere ut for f.eks. Viking enn Haugesund per nå, for Viking mangler engasjement både fra sidelinjen og på banen. Man kommer et godt stykke på vei på ren vilje og moral, iallfall hvis enkelte konkurrenter mangler de tingene. At dette kan berge Haugesund til en fin plassering ser jeg ikke bort ifra. At de skal overleve på kvalitet i spill og spillerstall er derimot utelukket i mine øyne.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmm trodde ikke regelendringen ville tre i kraft før neste sesong jeg.

 

For å ta digresjonen: å avskaffe kvalikken er et feilgrep av dimensjoner. For det første er det god underholdning og gjør 1. div adskillig mer spennende når også 5. plassen er verdt å kjempe for. For det annet gir kvalikk sårt tiltrengte penger i klubbkassene for de som er med på kvalikken. Videre viser diskusjonen over at mange lag er jevngode i toppen av adecco / bunn av TL, og når bare 2 lag går opp og ned vil adecco gå ifra å være skjærsilden til et rent helvete.

 

Dette vil på sikt gå utover kvaliteten til disse klubbene, da deres økonomiske muligheter blir begrenset, når de aldri får annledning til å rykke opp. Hvis intensjonen til Semb er å gjøre norsk fotball bedre, blir den ikke det av å gjøre de dårlige klubbene dårligere. Og hvis Semb seriøst tror dette, lurer han bare seg selv...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmm trodde ikke regelendringen ville tre i kraft før neste sesong jeg.

 

For å ta digresjonen: å avskaffe kvalikken er et feilgrep av dimensjoner. For det første er det god underholdning og gjør 1. div adskillig mer spennende når også 5. plassen er verdt å kjempe for. For det annet gir kvalikk sårt tiltrengte penger i klubbkassene for de som er med på kvalikken. Videre viser diskusjonen over at mange lag er jevngode i toppen av adecco / bunn av TL, og når bare 2 lag går opp og ned vil adecco gå ifra å være skjærsilden til et rent helvete.

 

Dette vil på sikt gå utover kvaliteten til disse klubbene, da deres økonomiske muligheter blir begrenset, når de aldri får annledning til å rykke opp. Hvis intensjonen til Semb er å gjøre norsk fotball bedre, blir den ikke det av å gjøre de dårlige klubbene dårligere. Og hvis Semb seriøst tror dette, lurer han bare seg selv...

Støttes no' så inn i h........

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


... Bjarni og Vegar våre sikreste kort...

 

 

Synes Vegar var ganske svak mot FFK, og hadde ca 5 hårreisende pasninger rett til motspiller som et bedre lag hadde utnyttet. Vi har kanskje ikke så mange alternativer, så vi får satse på at Vegar finner rytmen og danner en bra høyreside sammen med Mix.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vegar har muligens den vanskeligste oppgaven på laget da han tidvis dekker HELE høyresiden alene, når Mix trekker inn i banen. Dette er ikke kritikk av Mix som har fremstått som en av våre beste så langt i år, ei heller unnskylder det at Vegar slapp markering på LSK og hadde et knippe feilpassninger imot FFK.

 

Likefullt er hans offensive bidrag veldig viktig fordi det gjør Mix fri til å trekke inn og vi får gode legg ifra kant. Dette er en av grunnene til at jeg anser han og Bjarni blant våre sikreste kort. Men dersom noen skulle finne nok vekslepenger til å bekle en eller begge backer / kanter hadde jeg vært en glad gutt. Amin Askar hadde vært en slik spiller og en kjempetilvekst til stallen, gudene må vite hvorfor JJ lot han gå...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det ser ut til at FKH stiller uten Djurdjic ifølge Maakebergets kamptråd, noe som er helt greit.

Dessutene er dette kampen hvor Ole virkelig skal vise at FKH gjorde en tabbe da de ikke signerte han i vinter.

Maakebergets kamptråd er her, og Oles egne tråd på forumet deres er her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror vi skal være veldig godt fornøyd med ett poeng på potetåkeren til Haugesund.

Nei, ikke hvis vi fremdeles tør å sikte høyt. Vi har verken karantenesituasjoner eller skader i gitt første11'r.

Blir spennende å se hvilken keeper som blir foretrukket.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Forsåvidt enig med AndersC, Haugesund har utrolig entusiasme hjemme som vi merket ifjor (tapte 2-1 etter å ha ledet 1-0).

 

Håper gutta er i bedre form enn i cupen sist!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror vi skal være veldig godt fornøyd med ett poeng på potetåkeren til Haugesund.

 

Ang. potetåkeren, så kan jeg melde om godt vær i disse trakter de siste ukene, så tror gresset skal ha forbedret seg mye. Er likevel utrolig usikker på resultatet, mener vi kan dra det i land, for synes ikke Haugesund har vært like overbevisende hjemme som i fjor.

 

Edit: Forresten full krig på det forumet der! tror jeg, da.. Tok de ordene jeg forsto, og det var mange sinna vestlandsfraser

Endret av BlaaMandag
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Haugesund-Stabæk
×
×
  • Opprett ny...