Gå til innhold

Stabæk - Sogndal 16 mai


Randers
 Del

Anbefalte innlegg


Fantastisk at vi greier å undervurdere Sogndal. Det skal ikke være mulig. Hvor mange sånne kamper må vi tape før vi lærer? Det må da kunne gå an å gi 100% mot lag som ligger under oss på tabellen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sånn som jeg ser det, bør vi etter denne kampenvirkelig fokusere på å forbedre oss på følgende punkter:

 

jobbing, kriging, dueller, tempo i spillet, overganger, pasningspillet, å skyte når man har muligheten, utførelsen av skuddene, innleg, frispark, corner, bevegelse, nikking, dribling, ikke drøye når vi ligger under og bakromspasninger... kan være jeg har glemt noe

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sånn som jeg ser det, bør vi etter denne kampenvirkelig fokusere på å forbedre oss på følgende punkter:

 

jobbing, kriging, dueller, tempo i spillet, overganger, pasningspillet, å skyte når man har muligheten, utførelsen av skuddene, innleg, frispark, corner, bevegelse, nikking, dribling, ikke drøye når vi ligger under og bakromspasninger... kan være jeg har glemt noe

Grep fra benken? Jeg mener de burde gjort noe mye før. Rokert og byttet.

Igangsetting? JKL har en stor svakhet her. Når knapt midtbanen med utspill. Og kaste - kan han det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Igangsetting? JKL har en stor svakhet her. Når knapt midtbanen med utspill. Og kaste - kan han det?

Hvem synes du JL skulle byttet inn istedet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Igangsetting? JKL har en stor svakhet her. Når knapt midtbanen med utspill. Og kaste - kan han det?

 

Etter min mening er den største svakheten til JKL feltarbeidet - som er ikke eksisterende!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


jeg synes at torstein andersen aase var en av stabæks beste i 1. omgang, men ble litt borte i 2. Hvis Lennartson gir han litt mer tid kommer han til å bøtte inn med mål!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Igangsetting? JKL har en stor svakhet her. Når knapt midtbanen med utspill. Og kaste - kan han det?

Hvem synes du JL skulle byttet inn istedet?

Det var et innlegg med punkter som bør forbedres. 1. Grep fra benken. 2. Igangsetting.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


jeg synes at torstein andersen aase var en av stabæks beste i 1. omgang, men ble litt borte i 2. Hvis Lennartson gir han litt mer tid kommer han til å bøtte inn med mål!

 

 

Jeg er stor fan av Aase og håper virkelig han får tid til å utvikle seg som talent, men noen god kamp spilte han ikke i dag, hadde heller ikke en spesiell god 1.omgang. De fleste unge spillere varierer veldig i starten, så det betyr vel at han spiller sin livs kamp mot Odd på torsdag :D

Endret av Herman.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


jeg synes at torstein andersen aase var en av stabæks beste i 1. omgang, men ble litt borte i 2. Hvis Lennartson gir han litt mer tid kommer han til å bøtte inn med mål!

Torstein en av de beste i 1 omgang? Prøvde han på skudd før det sto 60 minutter på klokka? Han er flink til å ta ned ball og sende den til medspiller, men jeg savner innsats og killerinnstinkt i duellene. Fint at han får spilletid, men i dag ble det minst 15 minutter for mye!

 

I dag burde byttene kommet senest etter 60 minutter. Når pep-talken i pausen ikke virket bør man prøve en plan B. Har vi gått fra Jönsson til Jönsson med sirup? Selv JJJ pleide å ta første byttet etter 60... Det ble ett helt annet lag etter at Jørgen S. kom på banen med sin fart, usikker på hvor mye Palmi spilte inn, men tenk om dobbelbyttet hadde kommet tidligere! Ikke F. om Sogndal hadde stått i mot dette kjøret i 1/2 time!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Grattis til Sogndal med en fortjent seier. Vi går i akkurat den fella jeg fryktet før kampen. Dagens beste Stabækgutt må bli delt mellom Henning og Mix, mens Pontus gjerne kan legge igjen tankene om utlandet i bilen før han går inn i arenaen for å spille kamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


HH banens beste, selvom det var langt ifra årets beste fra hans side.

 

 

 

 

Mulig jeg følger et helt annet Stabæklag enn enkelte, men kan noen fortelle meg når Aase har vært på nivå? Føler vi trenger mer en spiss enn en ny forsvarsspiller pdd (i tillegg til Ondo som kan være giftig mot svake lag)

Endret av Villpuma
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg skjønner ikke hvor vanskelig det kan være, med Veigar som definerer den andre spissrollen så ekstremt tydelig, for en bakromsspiss å skjønne at han må ligge å snuse på offsidegrensa mer eller mindre konstant? Aase er, basert på i dag, ekstremt (!!) dårlig på dette og blir liggende i et rom mellom midtbane og forsvar der Veigar, som nevnt, allerede gjør jobben. Jeg vil heller se Torstein, evt. andre makkere til Veigar, gå 10, 15 ganger i offside pr. kamp (gikk vi i en eneste offside i dag?) og gjøre en elendig defensiv jobb fordi man er utslitt etter mange bakromsløp uten å motta ball framfor det vi så i dag. Kan ikke Daniel bli med på et par A-lagstreninger og ta litt tak?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så kampen på sumo, en ting jeg vil bringe fram:

 

Hadde vi spilt som vi gjorde de siste 15min hele kampen hadde vi vunnet LETT, og med god margin og mange mål. Er grunnen at vi ikke orker kjøre på så mye i 90 minutter?

 

Tar vi med de siste 15-20 Jørgen og Palmi som jeg syns gjorde bra innsats tror jeg vi er på vei mot bedre spill.

 

Selv syns jeg det var kjedelig fotball i 60 minutter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde vi spilt som vi gjorde de siste 15min hele kampen hadde vi vunnet LETT, og med god margin og mange mål. Er grunnen at vi ikke orker kjøre på så mye i 90 minutter?

 

Tror heller det var Sogndal som ikke orket i mer enn 75 minutter.

 

Til dem som klager på JKL, TAA eller andre enkeltspillere vil jeg si at det er skivebom etter en kamp som ble vunnet/tapt av Aabrekk mot Lennartsson.

 

At Veigar har sin rolle betyr ikke at den andre spissen må være en som truer bakrom. Det kan vel så gjerne komme fra kanten. Når vi ikke har en bakromsspiss, er det mer naturlig å endre formasjon slik at de løpene kan komme annetstedsfra enn å forvente at spillere som Johan Andersson og Torstein Andersen Aase skal kopiere Nannskog eller på annen måte være noe de ikke er.

 

Det hadde vært en parodi av det sjeldne slaget om vi hadde ledet TL med det spillet vi presterer om dagen. Det blir feil å snakke om marginer, vi spiller oss til for få gode sjanser, vi spiller ikke hverandre gode. Veigar dribler, ja, og mister, men hvor er bevegelsen rundt han, hvor er løpene fra midtbanen? Vi vinner for få dueller, og har for lite tempo i pasningsspillet.

 

Jeg mener fortsatt at spillermaterialet vårt er bedre egnet til en treer på midtbanen, vi har ingen kantspiller som leverer stabilt bra nok, og Mix bør spille sentralt. Det skapes null fra sentral midtbane, kun balltrilling sidelengs eller opp på feilvendt spiss. Det kommer altfor få initiativ i lengeretning, og den spilleren som har de kvalitetene som trengs sentralt spiller på høyrekant.

 

Enig i stort sett alt dette. Synes ærlig talt vi ikke har prestert noe bedre enn Haugesund og Songdal så langt og like gjerne kunne ligget blant de fem dårligste som på topp fem, etter kun én bra kamp denne sesongen. Men det er ikke fordi spillerne våre ikke er gode nok, for det er de (iallfall mange av dem).

 

Manglende bevegelser og dermed altfor dårlig balltempo og åpning for kreative muligheter i dagens kamp. Sånt skjer når man øver på kælking i stedet for spill. Det blir vanskelig å bare skru på en bryter for å få det som feilaktig refereres til som "finspill" til å sitte hvis man ikke har bevegelsene, tempoet og rytmen i ryggmargen. Det som ser ut som laber innsats kan like gjerne være at grunnspillet vårt har blitt forsaker og ikke lenger sitter, og når Sogndal i tillegg er et dyktig lag defensivt som klarer å låse oss fast uten at det tas grep fra benken, blir det seende tiltaksløst ut fra dem som er utpå der og ikke vet hva de skal gjøre.

 

At Sogndal valgte en klok løsning defensivt som vi i altfor liten grad klarte å utfordre med bevegelser, tempo, de riktige valgene med tanke på vending av spillet, når de skal komprimeres sentralt, når bredden skal utnyttes eller i form av en justering av formasjon, blir det ganske enkelt å være dem (iallfall frem til de blir slitne).

 

Kunne/burde kanskje fått en utligning på slutten, men at vi taper mot et lag som er oss taktisk overlegne og vet å utnytte sine styrker, er det ikke så mye å si på, selv om det kanskje er fort gjort å tenke at sånne kamper gir mer ufortjente tap enn om motstanderen har sine fremste egenskaper i det offensive spillet. Som nevnt både i forbindelse med Haugesund-kampen og før denne: Sogndal er ikke et dårligere lag enn Haugesund, verken spiller for spiller eller kollektivt.

 

Synes faktisk det er mer givende og underholdende å være nøytral tilskuer til de andre lagenes kamper enn å være dypt engasjert i Stabæk sine i år. Noe sånt har jeg aldri tidligere opplevd, siden 1995. Ikke engang i 2004 eller i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Manglende bevegelser og dermed altfor dårlig balltempo og åpning for kreative muligheter i dagens kamp. Sånt skjer når man øver på kælking i stedet for spill.

 

Synes faktisk det er mer givende og underholdende å være nøytral tilskuer til de andre lagenes kamper enn å være dypt engasjert i Stabæk sine i år. Noe sånt har jeg aldri tidligere opplevd, siden 1995. Ikke engang i 2004 eller i fjor.

Really??

" I dag skal vi träna på kälkning. Morten, visa oss hur man gör."

 

Du er utvilsomt fotballfaglig sterk, Perfect7, og du har mer å tilføre dette forumet enn de fleste.

 

I det siste, derimot, faktisk nesten hele 2011, har fokuset ditt vært på hvor dårlig alt er i Stabæk. Hvis du får med deg en til, så kan dere muligens få rollene som grinebiterne på balkongen i Muppet Show.

Vær så snill, prøv å fokusere litt på det som er bra også (for det finnes). Hurra for 17.mai, og ta deg en bolle (;) ), så blir alt så mye bedre.

 

Peace out!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selv JJJ pleide å ta første byttet etter 60...

 

Jeg mener JJJ stort sett alltid ventet til 70.... så JL er 10 min bedre...

 

 

Var du på kampen? Dobbeltbyttet til JL kom ikke før etter nærmere 80 - det BURDE ha kommet etter 60.

 

JJ tok ofte første byttet rundt 60 hvis det ikke ble tvunget fram tidligere pga skader. I de siste kampene han ledet Stabæk kom byttene senere, uten at jeg vet årsaken til dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter å ha fått tenkt meg litt om, (det vil si å nyte noen brune, roe seg ned og deretter feire 17.mai før man skriver noe om kampen) har jeg kommet fram til følgende, og jeg bruker Torstein som et eksempel :

 

- Bytter. Det nytter ikke å snakke om bytter hele tiden. Torstein, som dessverre ikke hadde noen god dag i går, kunne neppe blitt byttet ut mot noe som hadde gitt en forbedring.

 

- Tid. I tillegg er han en spiller vi nå har ventet lenge på, og som nå bør få så mye tid som mulig. Ondo er førstevalget per nå, men Torstein må være et soleklare andrevalg som makker til Veigar (evt som makker til Ondo hvis Veigar mangler). Palmi og Johan skal kun være nødløsninger på spissplassen. Gutten må få litt tid på seg. Så bør man bestemme seg, er han i ferd med å bli god nok, eller skal vi slutte å satse på ham? Det finnes egentlig ikke noen mellomting.

 

- Ansvar. Inntil Torstein finner skikkelig ut av det, må noen andre ta litt mer ansvar for målfarlighetene. Noen andre får også prøve å ta en del av løpene og skuddene.

 

 

 

Angående at vi nå skal være så dårlige: er det noen som kan si at de NÅ tror vi kommer til å gjøre det dårligere (tabellmessig) enn man trodde ved seriestart?

 

Etter at vi rundspilte GAIS gikk vel noen og enhver å drømte om nye medaljer, eller endog gull, men siden har vi kommet ned på jorda. Vi har null penger, en grisetynn stall, muligens ingen hjemmebane på lang sikt, og kan ikke være misfornøyde med å ligge et poeng bak serielederen etter en fjerdedel av sesongen. Jeg skulle helt klart ønske at man tydeligere kunne se konturene av en gylden fremtid, men de skal få mer tid på seg enn dette før jeg begynner å kreve noe som helst. Siste sesongen med JJJ ødela mye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter å ha fått tenkt meg litt om, (det vil si å nyte noen brune, roe seg ned og deretter feire 17.mai før man skriver noe om kampen) har jeg kommet fram til følgende, og jeg bruker Torstein som et eksempel :

 

- Bytter. Det nytter ikke å snakke om bytter hele tiden. Torstein, som dessverre ikke hadde noen god dag i går, kunne neppe blitt byttet ut mot noe som hadde gitt en forbedring.

 

- Tid. I tillegg er han en spiller vi nå har ventet lenge på, og som nå bør få så mye tid som mulig. Ondo er førstevalget per nå, men Torstein må være et soleklare andrevalg som makker til Veigar (evt som makker til Ondo hvis Veigar mangler). Palmi og Johan skal kun være nødløsninger på spissplassen. Gutten må få litt tid på seg. Så bør man bestemme seg, er han i ferd med å bli god nok, eller skal vi slutte å satse på ham? Det finnes egentlig ikke noen mellomting.

 

- Ansvar. Inntil Torstein finner skikkelig ut av det, må noen andre ta litt mer ansvar for målfarlighetene. Noen andre får også prøve å ta en del av løpene og skuddene..

 

JA. Han bør få tid. Mye. ........men ikke mer enn 50min pr kamp. Han har det ennå langt fra inne å ha tilnærmet full intensitet i en hel kamp selv i div 2.

Vil mye heller se Torstein jage ball i 30min kombinert med det å være oppspillspunkt, og avslutter, - enn å se ham fortsette (gjennom det generelle kampbildet) å forsiktig porsjonere krefter for å holde i 60min +

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At Veigar har sin rolle betyr ikke at den andre spissen må være en som truer bakrom. Det kan vel så gjerne komme fra kanten. Når vi ikke har en bakromsspiss, er det mer naturlig å endre formasjon slik at de løpene kan komme annetstedsfra enn å forvente at spillere som Johan Andersson og Torstein Andersen Aase skal kopiere Nannskog eller på annen måte være noe de ikke er.

 

Med Mix som kantspiller kan du ikke forvente gjennombrudd der. Den eneste som kunne hatt de egenskapene som kantspiller er Jørgen.

 

Vi trenger ikke Daniels toppfart for å kunne utnytte Veigar sine servitøregenskaper. Husk at mange av målene fra det samarbeide var stikkere der Daniel startet et løp på 25 meter og curlet ballen i mål på første eller andre touch. Til det trenger man ikke fart, men smartness. TAA kan ta de løpene han også selv uten fart.

 

Når det er sagt tror jeg at måten vi vil spille fotball på passer bedre med en bakromsspiss, for det gir mer rom til spillere som Veigar og Pontus. Jørgen som spiss?

 

Enig i stort sett alt dette. Synes ærlig talt vi ikke har prestert noe bedre enn Haugesund og Songdal så langt og like gjerne kunne ligget blant de fem dårligste som på topp fem, etter kun én bra kamp denne sesongen. Men det er ikke fordi spillerne våre ikke er gode nok, for det er de (iallfall mange av dem).

 

Manglende bevegelser og dermed altfor dårlig balltempo og åpning for kreative muligheter i dagens kamp. Sånt skjer når man øver på kælking i stedet for spill. Det blir vanskelig å bare skru på en bryter for å få det som feilaktig refereres til som "finspill" til å sitte hvis man ikke har bevegelsene, tempoet og rytmen i ryggmargen. Det som ser ut som laber innsats kan like gjerne være at grunnspillet vårt har blitt forsaker og ikke lenger sitter

 

Her var det da mange konspirasjonsteorier. Tror du at JL legger opp til å øve "kælking" på treningene? Og hvordan kan du mene at spillerne våre er gode nok, men mangler bevegelse, balltempo og ryggmarksrytmen? Betyr det at du tror JL har gitt beskjed om å unngå bevegelse og balltempo? Eller kan det være... Kan det være en liten sjanse for... At spillerne ikke er så gode som du tror?

 

Hvilket grunnspill er det som har blitt forsaket? Og med forsaket kan jeg ikke lese annen betydning enn at JL har unngått å trene på det? Hva tror du vi har trent på istedet som vi kunne latt være?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


JA. Han bør få tid. Mye. ........men ikke mer enn 50min pr kamp. Han har det ennå langt fra inne å ha tilnærmet full intensitet i en hel kamp selv i div 2.

Vil mye heller se Torstein jage ball i 30min kombinert med det å være oppspillspunkt, og avslutter, - enn å se ham fortsette (gjennom det generelle kampbildet) å forsiktig porsjonere krefter for å holde i 60min +

 

Dette er jeg veldig enig i. Men din (Fantomets) vurdering av Torstein: Hvorfor har han ikke motor til å stå en kamp selv i 2. div? Er det kun pga skadeopphold eller har han hatt dette problemet tidligere også?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er det faktisk ingen tvil om. Det er lettere å vinne i lotto enn å tippe rett i TL, det er jo helt tilfeldig hvem som vinner.. Maken til ustabile greier skal du lete lenge etter. Og nivået vil jeg ikke gå inn på en gang, triste greier.

Endret av msp
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk - Sogndal 16 mai
×
×
  • Opprett ny...