Gå til innhold

Toppscorer


Haze
 Del

Anbefalte innlegg


Etter å ha sett en del kamper i år, ser det for meg ut til at vi har litt å gå på i den offensive delen av spillet.

 

Lise Klaveness har tidligere bøtta inn mål, men hun er ikke tilbake før etter VM. I tillegg virker det som om hun har mistet selvtilliten på straffer. Og vi får en del straffer i løpet av en sesong.

 

Melissa Wiik trenger i min oppfatning litt for mange sjanser for hvert mål. Hun virker å mangle litt av det nødvendige "killer-instinktet". Kan det læres opp?

 

Kristy Moore bommer ofte alene mot keeper. I tillegg bor hun jo i offside. Mye bra fra henne, men yngre blir hun ikke.

 

Savner Maiken Papes kompromissløse stil. Håper hun er tilbake snart.

 

Caroline Graham Hansen er teknisk strålende, men det er vel mer tilrettelegger-rollen hun skal ha. Hun kommer definitivt til å bli en av verdens beste spillere.

 

Super-Mario? Har vel fortsatt til gode å briljere på høyeste nivå. Kanskje det kommer?

 

Slenger ut en brannfakkel: Jeg savner Lisa Marie Woods. Hun scorte mye, selv om hun ikke spilte spiss. Hun hadde den kyniske, fandenivoldske innstillingen en ekte goalgetter trenger.

Tror det finnes en spiller på markedet med noe av den samme innstillingen, og det er Cecilie Pedersen. Kanskje ikke den best sosialt tilpassede, men for et potensiale. Jeg tror hun er den typen spiller vi trenger for å hevde oss i Champions League til høsten.

 

Kjør debatt!

Endret av Haze
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi trenger en ung goalgetter definitivt. Pedersen virker riktignok som en ung utgave av PFO. Troppen står foran et generasjonsskifte, og det vrimler ikke av etablerte gode spisser. Enig i at CP kunne vært en sterk tilvekst, bortsett fra alt sirkuset rundt henne.

 

Ellers synes jeg laget lider under svake offensive bidrag fra backplass. Vi spiller jo med 4 bak selv når motstander ligger bakpå med 9 spillere. Enten er taktikken feig, eller så er det spilleforståelsen som ikke er god nok.

 

Neste problem er medspillsfasen. Det er tidvis knapt bevegelse rundt vår ballfører mot ledige rom. Spillerne som nevnt ovenfor er i undertall (6 mot 9) plasserer seg i pasningsskygge eller beveger seg så forutsigbart at det ikke utfordrer motstanders defensive balanse.

 

Woods var god til å gjøre seg spillbar og hadde endatil avslutterferdigheter. Ingen tvil om at spillerstallen savner en type av Woods kaliber.

 

CP vil neppe løse problemene vi har alene, men hva faen gjør vi om KM blir skadet? Wiik leverer ikke og Olsen er vaksinert mot å score. ICFS kommer tilbake fra skade, men er heller ikke noen målmaskin.

 

Det må skje noe i sommervinduet om vi skal ha håp om seriegull for ikke å snakke om CL.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med Melissa nå ute i tillegg til Lise og Maiken ble plutselig denne tråden enda mer aktuell.

Mye ansvar vil nå falle på Kristy som jeg mener har potensial til å putte vesentlig mer enn hun gjør i øyeblikket. Med små justeringer vil ballen gå i mål istedet for i keeper. Uansett er det tynnt med storscorere nå selv om ICFS er tilbake.

Spørsmålet er om vi har ressurser til å gjøre noe med det i sommer.

 

Straffene er jeg ikke nevneverdig bekymret for i øyeblikket. Kathrine har jo vært sikkerheten selv her og satt de tre siste på en overbevisende måte.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Foreslår at vi gjør som med Melissa og henter tilbake en tidligere Stabækspiller : Emilie Haavi.

 

TCPTG - hvis du i det hele tatt svarer på denne trenger du et humorkurs.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra spøk til alvor - vi har for mange spisser som forventer å spilleførstelagsfotball i stallen til å hente inn en ny toppspiller på den plassen - om vi mot formodning skulle klare å finne en. Maiken, Melissa, Lise og Kristy er alle spillere som har bevist at de kan bøtte inn mål, så fremt de er skadefrie. Alt i alt har vi en ganske stor stall, så jeg er kritisk til å hente inn flere spillere. Det er på et slikt tidspunkt Marie bør få prøve seg en stund. Blant annet det hun viste i første omgang mot Arna-Bjørnar var veldig bra. Det hun viste mot Fart var mindre bra, men at hun skal svinge en periode før det setter seg må man påregne. Jeg mener hun må få en del tillit, men samtidig bør den andre (evt. de andre to) offensive være spillere som har vist stabilt høyt nivå, slik at hun slipper å bære angrepet vårt i en slik fase.

 

Jeg synes da heller problemet er litt større på midtbanen - Caroline er veldig god, men er tross alt bare 16 år, og jeg har enkelte ganger inntrykk av at hun har (egen selvpålagt eller utdelt) for store byrder på sine skuldre. Hun skal utvikles, og bli med på lasset, ikke dra det.

 

Ellers mener jeg at vi har et lagproblem offensivt, mer enn et spillerproblem. Vi skal være gode nok til å spille ut mange av våre toppseriemotstandere - men det fungerer bare hvis vi sender opp nok folk. Caroline, Ida, Kristy og Marie holder ikke for å spille ut 8-9 spillere som ligger rundt egen sekstenmeter. Skal løpene til Kristy bli vanskeligere å følge, må det gå et eller tre løp til. Skal forsvareren som møter Ida mangle sikring, så må det være fordi hun i tillegg til å kunne drible av må ha mange pasningsalternativer som må dekkes. Når vi slipper ett mål på 7 kamper, men samtidig gir bort poeng i to av fire hjemmekamper, er det kanskje balansen mellom defensivt og offensivt som er feil. La oss heller gå for 3-1 eller 5-2 enn 1-0, da sistnevnte lettere kan ende i uavgjort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg leste mesteparten av kommentaren din i går, og det var ikke mye overbevisende. Poenget kom på en ganske tilfeldig måte (vitsingen om Haavi var bra, men at du fant på det poenget var griseflaks). Du var rett og slett heldig som fikk inn den kommentaren. Du snubler. (for uinvidde)

 

Nå har jeg ikke sett Stabæk så mye de siste kampene, men:

 

Caroline Graham Hansen bør nok heller dyttes fram. Jeg kan forestille meg at hennes jobb heller kan overtas av Ina Skaug. Skaug er relativt offensiv, men det var jo Woods også, og Skaug skal jo ta plassen hennes. Caroline Graham Hansen er bedre offensivt enn der hun er nå uansett.

 

eg er heller ikke overbevist om at en så i og for seg offensiv spiller som Siri Nordeide Grønli skal brukes som midtstopper. Riktignok har jeg mast om at dere bør skaffe dere en midtstopper, men Siri G. har for lenge siden vist at hun har store kvaliteter som en som setter igang angrep. Slik er hun mye mer Ryland/Gardsjord-typen enn Vikestad/Akerhaugen-typen. Ved å frigjøre Grønli vil også angrepet får et ekstra dytt. Det kan skape gode dobbeltløp med henne og Moore, med Pedersen og da Skaug i sikring i tillegg til Rønning og, jeg tipper, Sannæss. Eller Bakke.

 

Nå som ICFS er tilbake, er det like greit å bruke henne foran. Hun binder opp motspillere og serverer gode pasninger. Med Moore, CGH og Enget i treerleddet og med ICFS tilbake, kan Stabæk gå tilbake til den fotballen som fungerte godt i 2010. Problemet med Wiik i den formasjonen Stabæk spiller i, er at hun er mer targetspiss som går selv enn en ballfordeler, som ICFS. Derfor blir det soloturer i stedet for organsierte angrep.

 

Mått Wiik komme fort tilbake og alt det der, men når hun kommer, bør hun heller konkurrere på treerleddet enn topposisjonen.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi diskuterer jo behov for toppscorer her, ikke så mye tipping om hvem som blir årets toppscorer så jeg henger meg på:

1. Siri må tilbake på beckplass. Hun er veldig flink til å starte angrep. Noe som merkes når hun nå spiller midtstopper. Jeg ser at hun løser midtstopper rollen godt, men vårt problem er ikke at vi er svake defensivt, men at vi ikke skaper nok fremover. Hun burde derfor etter min mening settes tilbake til backplassen.

 

2. Graham Hansen burde flyttes opp på banen. Hun er en av våre sterkest kort i angrep. Som nevnt over. Vi sliter ikke med for mange baklengs; få henne i en offensiv rolle.

 

Ellers enig med Alz over at vi sliter litt med mangel på bevegelse. Det eneste som er positivt med det, er at vi ikke avblåses så ofte for offide mer :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider


La merke til en taktisk greie i går mot Klepp.

Ida Enget kommer ofte med ball på høyresiden. Hun legger gode innlegg, og det er brukbart med folk i boksen. Det som mangler er noen i returrommet på motsatt hjørne av sekstenmeteren. Det samme var tilfellet ved corner fra høyre.

I de tilfellene da Klepp fikk klarert havnet ballen naturlig nok i dette rommet, i og med at det er den naturlige ballbanen. Dersom en av våre hadde plassert seg der ville det umiddelbart ha blitt en farlig målsjanse.

Jeg stiller spørsmålet om dette er en taktisk bommert. En spiller som "lukter" mål vil vel se for seg at det lett kan havne en retur i dette rommet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Toppscorer
×
×
  • Opprett ny...