Gå til innhold

Kamptråd Start-Stabæk


Anbefalte innlegg


Mitt inntrykk er at gutta gir en vannvittig innsats i kampen etter att de har gått på pinlige forsmedelige tap. Tapet mot LSK ble sykt god innsats mot RBK, Pinlig tap mot sogndal, ble til en vannvittig annen omgang mot Odd. Pinlig tap mot HBK blir til god innsatts og seier mot Start.

 

Kommer Jon K. tilbake mellom stengene til denne kampen?

Hvem starter kampen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Off topic: Når statistikken til Fantomet regner Engas selvmål som Engas mål, ikke vårt, er det kanskje riktig å regne at Enga vant kampen også? Selvfølgelig var det vi som scoret først der, og at det er 3/8 istedetfor 4/8 eller 5/8 kan være tilfeldigheter. I de kampene vi ikke scoret først produserer vi jo også sjanser på 0-0.

 

Resten av innlegget over er jeg stort sett også uenig i. Alle fire kampene vi har tapt i år har feks kommet etter at vi har sluppet inn først.

 

Helt riktig at vi i år spiller med mindre risiko i spillet vårt enn tidligere år. Litt på kanten kan jeg til og med si at det er Veigar som har jobben med å miste ballen i Stabæk i år. Tidligere har vi spilt mer ambisiøst på midtbanen, mens vi i år har flyttet risikoen litt lengre opp. Vi, og alle i Norge, vet at dersom Veigar lykkes blir det farlig. Så langt i sesongen har det vært mye mislykking, men det har skjedd på ufarlig område.

 

I år har vi 15 poeng etter 8 kamper, i fjor hadde vi 9. For to år siden hadde vi 7.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I år har vi 15 poeng etter 8 kamper, i fjor hadde vi 9. For to år siden hadde vi 7.

Hepp,

 

Og det er til syvende og sist alt som betyr noe...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


"Fantomet" er inne på et svært relevant element; en mulig iboende tanke om at man (Stabæk) normalt skal spille ut motstanderen, fordi man egentlig er bedre. Det fører som du sier til en forsvarsposisjon som fort overføres til passivitet. Hvis man mangler holdningen om at man må yte sitt aller ypperste for å vinne en kamp så skal det mye til. Man må tørre å være ambisiøse, tørre å ta sjanser og yte maks. Det skal mye til å vinne uten å risikere, uten å ta det ekstra løpet, uten å prøve på den geniale, åpnende og forløsende pasningen, uten å prøve å utnytte sine sterkeste egenskaper og uten en felles spillidé forankret i hele spillegruppen.

 

Etter det sjokkerende 7-0-tapet har det kommet inn en holdning om at man skal spille ut motstanderen uten å ta sjanser og risiko. Det grenser på mange måter på en motsetning. Derfor vil som, Fantomet skriver, lagets potensiale først forløse seg når man selv ligger under. Da har man ikke lenger noe å tape. Se på RBK-kampen, helt elendige frem til RBK scoret, deretter klarte vi å heve oss. Samme med ODD-kampen, vi hevet oss faktisk allerede i førsteomgang etter 1-0-scoringen. Men når det kom et 2-0-mål hadde vi hvertfall ingenting å tape, muligens derfor var andre omgangen mot Odd den eneste spillemessige imponerende omgangen vi har sett av Stabæk i år.

 

Men kanskje det mest problematiske er at vi kun har én, muligens to (hvorav den ene kun når han er i toppslag og har selvtilliten på plass) spillere, begge for øyeblikket skadet, som søker det viktigste i fotball - motstanderens mål! Resten av laget søker konsekvent medspillere, med mindre målsjansen er opplagt. Her igjen må man risikere for å lykkes. Ikke alle mål scores på i utgangspunktet opplagte målsjanser, kanskje ikke flertallet en gang. Se på han Beugre eller hva han het på HBK, han hadde nødvendigvis ikke de beste kvalitetene, men han var stadig på jakt mot mål. Hver gang prøvde han, og da lyktes han jo av og til på det fotball handler om. Skjelvik og Aase har mange kvaliteter, men de er passive som målscorere/spisser. De fleste mål scores som en konsekvens av vilje, ikke finesse og kvaliteter.

 

Her ligger problemet til Stabæk i holdninger, men også selvsagt i det økonimiske som har resultert i en altfor tynn og lite komplett stall. Men den stallen er den vi har - og man må uansett våge - og ikke stadig være i forsvarsposisjon - noe som opp igjennom historien både i idrett, makt og krig har vist seg å føre til nederlag!

Endret av M-A-N
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæks viktigste kamp i år ble spilt i går. Som vanlig lot vi MOTSTANDER SCORE FØRST. ...

 

bla bla bla ....

 

Mitt råd: Gjør som dem; Start

 

Jeg synes du har levert enkelte underlige postinger på forumet, men dette synes jeg var en usedvanlig god betraktning. Jeg håper virkelig at noen (ikke du eller jeg) kan overbringe den i sin helhet til laget/trener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mitt og Fantomets innlegg virker for såvidt helt meningsløst om man ser på tabellen som viser 15 poeng og 15 mål på 8 kamper. Men det er da tendenser man likevel kan spore i laget...

 

Er forresten også enig med trådstarter - vi har en tendens til å slå sterkt tilbake etter fadeser!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ikke huske en sesong der vi til de grader har hatt marginene på vår side i så høy andel av kampene om vi tar vekk kampen mot LSK. Vi vinner kamper med 1 mål som vi ikke nødvendigvis har scoret selv. 3. plass med -3 i målforskjell sier jo sitt.

 

Om denne "flaksen" holder ut sesongen kan vi jo kose oss med medalje, men tar den slutt er det kun 7 poeng ned til direkte nedrykk i det som må være tidenes jevneste (og mest uforutsigbare) serie.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


"Fantomet" er inne på et svært relevant element; en mulig iboende tanke om at man (Stabæk) normalt skal spille ut motstanderen, fordi man egentlig er bedre. Det fører som du sier til en forsvarsposisjon som fort overføres til passivitet. Hvis man mangler holdningen om at man må yte sitt aller ypperste for å vinne en kamp så skal det mye til. Man må tørre å være ambisiøse, tørre å ta sjanser og yte maks. Det skal mye til å vinne uten å risikere, uten å ta det ekstra løpet, uten å prøve på den geniale, åpnende og forløsende pasningen, uten å prøve å utnytte sine sterkeste egenskaper og uten en felles spillidé forankret i hele spillegruppen.

 

For meg blir dette litt som å høre på en nyutdannet BCG-konsulent fortelle erfarne bedriftsledere hva de skal gjøre. Rådene er ikke nødvendigvis feil, men det blir så generelt, forglanset og opplagt.

 

Jeg tror ikke noen i Stabæk er redde for å gi maks eller å spille for å vinne. Samtidig er det jo et paradoks at du senere i innlegget kritiserer Veigar for å gjøre nettopp det; være ambisiøs og prøve å skape noe. Ja, han har feilet men han har for f. også levert varen. 6 mål på 8 kamper. I gullsesongen hadde han 10 på 26.

 

En utfordring for oss er å komponere laget fremover. Det kanskje største problemet er Mix. Han bør spille, og han bør spille sentralt. Der det opptatt. I stedet plasseres han som kantspiller der jeg mener han hverken får ut potensialet han har som spiller, eller potensialet laget kan ha i en god kantspiller.

 

Uten Ondo mangler vi også en god spissmakker for Veigar. Johan fungerer bedre når han kan utnytte forsvarsspillere som er låst til å dekke Veigar/Ondo. Aase virker å trenge mer tid. I mangel på andre alternativer, og med tanke på at Start pleier å være offensive, vil jeg gjerne se Skjelvik som spiss sammen med Veigar til helgen.

 

På midtbanen skal HH og PF spille sentralt. Hver for seg kan Palmi og Mix vikariere som kantspillere, men jeg tror ikke det er plass til begge. Vi har bare en kantspiller igjen når Skjelvik er spiss, så da blir det Ondo på den ene kanten. I mangel på bedre steder å plassere Mix blir han kantspiller igjen.

 

Bakover gir det seg selv:

 

BOE – JH – MMS – VEH

 

Gromstad kan få en kamp eller to til i 2. divisjon før han friskmeldes.

 

Helt bakerst får vi alle krysse fingrene for at Jon er tilbake snart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan ikke huske en sesong der vi til de grader har hatt marginene på vår side i så høy andel av kampene om vi tar vekk kampen mot LSK. Vi vinner kamper med 1 mål som vi ikke nødvendigvis har scoret selv. 3. plass med -3 i målforskjell sier jo sitt.

 

Om denne "flaksen" holder ut sesongen kan vi jo kose oss med medalje, men tar den slutt er det kun 7 poeng ned til direkte nedrykk i det som må være tidenes jevneste (og mest uforutsigbare) serie.

 

Hepp,

 

2008...???

 

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående Veigar skulle en jo ønske at han oftere kunne gjøre det enkle, som mot Odd. Kommentaren til Palmi er jo rimelig dekkende "Jeg trodde aldri han skulle spille ballen, men jeg måtte ta løpet allikevel". På mange måter er Veigar mye av den samme spillertypen som Antonio Cassano, begrenset tempo, lavt tyngdepunkt og blodsukkernivå (stiger og synker i korrelasjon med prestasjonen på banen), godt overblikk og bra teknikk, men der hvor Cassono forbløffende ofte er opptatt av å spille de rundt seg gode, gjør Veigar det ofte for vanskelig for seg selv og laget. Hadde han i det minste variert mer, så ville han blitt mindre forutsigbar.

 

Bevares, Veigar er ekstremt viktig for oss, og han trenger også løp og bevegelse rundt seg, men at det ikke skjer mer, har kanskje en sammenheng med at medspillere ikke forventer å få ballen? Når en ser målet til Palmi mot Odd, så burde noen snakke sammen. Genialt enkelt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jepp. Det handler om å spille hverandre gode. Veigar må selvsagt slippe ballen mer, men resten av gutta får jaggu gjøre seg spillbare også. Vi har alt for høy grad av støttepasninger som følge av elendig medspill, dvs manglende bevegelse mot åpne rom rundt vår ballfører. Det hjelper lite å trene på kortpasningsspill i firkant når det i kampsituasjon blir 2 mot 5 ettersom resten av spillerne står med hoftefeste i trygg pasningsskygge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jeg tror ikke noen i Stabæk er redde for å gi maks eller å spille for å vinne. Samtidig er det jo et paradoks at du senere i innlegget kritiserer Veigar for å gjøre nettopp det; være ambisiøs og prøve å skape noe. Ja, han har feilet men han har for f. også levert varen. 6 mål på 8 kamper. I gullsesongen hadde han 10 på 26.

 

 

Jeg kritiserer vel aldri Veigar direkte i innlegget mitt. Han er på mange måter akkurat det vi trenger - en som virkelig prøver på noe ambisiøst! Han tar ikke alltid de riktige valgene, og burde variere mer. men han var aldri et direkte tema i mitt innlegg.

 

Selv om det jeg skriver er opplagt (man må yte maks for å vinne, osv) var det satt i en kontekst av tanke fremmet, kanskje noe rotete, av Fantomet. Det kan fra utsiden faktisk virke som at Stabæk-spillerne faktisk ikke alltid forstår at hver og en må presse seg selv til det maksimale for å vinne - at de tror de er overlegne motstanderen, men vil unngå å bli tatt på senga. Derfor må de angripe med balanse - noe som utefra det vi har sett hittil i år har blitt statisk og passivt spill. Men havner vi utfordrerposisjon, hvor vi altså ligger under, ser vi noe helt annet.

 

Stabæks spill og innsats mellom det 45. og 65. minutt mot Odd (altså perioden vi ikke scoret) er for meg årets lyspunkt. De 20 minuttene ga meg troen på at hvis vi yter vårt beste er vi et topplag. Jeg har nesten aldri sett en slik innsats av laget, og (min påstand) i adrenaliet av innsatsen og trøkket blomstret spillet. Det ble intuitivt, bjarni stoppet ikke opp på midtbanen for å vurdere om han skulle spille palmi ved krittet, støttepasning, veigar i midten eller vinkle med en langpasning motsatt. (Når først den langpasningen kommer har han nølt og tenkt så mye at han har mistet troen på sin egen idé og da misser han med pasningen) Henning vendte ikke om tre ganger for så å spille en støttepasning. Alt gikk i et høyere tempo styrt av intuisjon. Min erfaring som fotballspiller tilsier at en passiv og defensiv holdning og inngang til kampen fører til en sløvhet, og en tilstand hvor man tenker mer enn man handler. Kjører man fullt trøkk og innsats, får man en større glød og man får en følelse av adrenalin som hever kvaliteten på det man gjør og intuisjonen tar over for tankene.

 

Det er lett å sitte på utsiden å komme med slike betraktninger, men jeg støtter opp om et lite holdningsproblem i spillerstallen. Men vi har tidvis glimtet til og jeg satser på at det bare går en vei fremover. Dessuten med den tynne og varierende troppen vi har må vi nok regne med noen nedturer gjennom sesongen. Men om alle er skjerpet skal vi klare å holde oss i toppen...

 

Veldig spent på søndagens kamp. Start er et lag jeg aldri blir klok på, men på sitt beste er de veldig gode offensivt, men desto svakere defensivt....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæks viktigste kamp i år ble spilt i går. Som vanlig lot vi MOTSTANDER SCORE FØRST. ...

 

bla bla bla ....

 

Mitt råd: Gjør som dem;  Start

 

Jeg synes du har levert enkelte underlige postinger på forumet, men dette synes jeg var en usedvanlig god betraktning. Jeg håper virkelig at noen (ikke du eller jeg) kan overbringe den i sin helhet til laget/trener.

Den viktigste kampen er alltid den NESTE. Det er mine 5 øre.

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å drøfte om Veigar er "ambisiøs" nok eller ikke blir vel å snu det hele på hodet.

 

Saken er at han går for lenge med ballen. For lenge fordi han gjør det enklere for motstanders midtforsvar (hvor det ofte stopper opp) å frata ham ballen. Men hvorfor går han for lenge med ballen? Jeg synes det her ikke går på Alan-syndromet (drible uansett), men på at Veigar ikke får gode løp foran seg. Noen få ganger får han det. F.eks. mot Hønefoss i går (relativt tidlig i første omgang) hvor han har et slikt gjennomspill til Jørgen som på det nærmeste kommer alene med keeper. Framspillet var det god gammel Pallskog-sus over. Mer av det takk.

 

Og her kommer også det i fantomets innlegg det er lett å være enig i: spillerne gjør hverandre dårlige på dager som i går. De må løpe mer, eller de må hvertfall løpe mer riktig. Torstein tar f.eks. de fleste løp, men ofte et sekund for seint. Da hjelper det ikke stort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har greie på fotball, men jeg synes å ha lagt merke til at det ofte er i samspillet en merker at en har mange unge og uerfarne spillere på banen. Spillere som løper litt for tidlig inn i offside, spillere som løper litt for sent til at de kan spilles gjennom, og kanskje aller helst spillere som spiller ballen litt for sent til de som er på vei gjennom. Om dette stemmer, er det et stort problem for et lag som insisterer på at dets egentlige spillestil er korte pasninger langs bakken og geniale gjennombrudd. Jeg fikk en sånn ekkel følelse av at vi mot Hønefoss hadde bestemt oss for å spille "Stabæk-fotball".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jepp. Det handler om å spille hverandre gode. Veigar må selvsagt slippe ballen mer, men resten av gutta får jaggu gjøre seg spillbare også. Vi har alt for høy grad av støttepasninger som følge av elendig medspill, dvs manglende bevegelse mot åpne rom rundt vår ballfører. Det hjelper lite å trene på kortpasningsspill i firkant når det i kampsituasjon blir 2 mot 5 ettersom resten av spillerne står med hoftefeste i trygg pasningsskygge.

Enig i det, men hva er årsaken? Dette er da ikke nytt av året, vi var i samme sporet forrige sesong. Er det spillerne som ikke evner (tviler), orker (kanskje?), er det trener-teamet som ikke evner å få laget til å true rom og bevege seg for hverandre (har ikke trenerbyttet hatt noen betydning?), eller er det ikke meningen at vi skal spille slik?

 

Gi dem highlights av Udinese i 2011, en underdog som har løpt, løpt og løpt gjennom hele sesongen. De har vært årets nøytrale fotballglede for min del. Det mye på grunn av ekstremt mye bevegelse offensivt, som stort sett har betydd at ballfører alltid har hatt pasningsalternativer. De spiller mye trekant, som jo betyr at ballfører involverer seg på ny, re-posisjonerer seg, etter å ha spilt fra seg ballen. Resultatet er CL neste sesong, og forhåpentligvis mister de ikke for mange spillere, slik at Europa får se herligheten.

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har fremdeles to kamper på oss til å bli historiske som serieledere med negativ målforskjell. Avsindig!

 

Blir laget igjen slik? :

 

------------------------------------l--------JKL--------l------------(kun strek)

 

-----------------------------MMS-----------------------JH---------------BE

 

 

---------------------------------------------------------------HH

-----VEH-----------------------------------------------PF

----------------------------------------------------------------------------------PP

 

 

-Mix

 

----------------------------------------VPG----------------JS----------------

 

 

 

 

Eventuelt hvorfor?

(ikke hele tiden naturligvis, men så ofte når STB er ballbesittere og da spesielt før, og rett etter ballen ballen krysser midtlinjen fra egen halvdel for første gang i en ubrutt sekvens av ballinnehav. På trening ser det jo ut som det er 7-8 av spillerne i stallen som helst vil spille sentralt på midtbanen, men mot HBK var det ofte ingen der)

Endret av fantomet
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Blir spennende å se om det er Skjelvik eller Aase som får sjansen fra start. Som makker til Veigar virker jo Skjelvik som det beste alternativet. Men begge to har dessverre vist seg best som innbyttere hittil i år...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det enkle er ofte det beste, Fantomet. Ingen vits å justere VEH noen linjer opp, Palmi en linje foran Farnerud osv. Enkelt: Det blir en klassisk 4-4-2, der (minst) en av backene involverer seg offensivt på samme måte som backer i 4-4-2 alltid gjør, og der en sentral midtbanespiller ligger som anker slik det er helt normalt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det enkle er ofte det beste, Fantomet. Ingen vits å justere VEH noen linjer opp, Palmi en linje foran Farnerud osv. Enkelt: Det blir en klassisk 4-4-2, der (minst) en av backene involverer seg offensivt på samme måte som backer i 4-4-2 alltid gjør, og der en sentral midtbanespiller ligger som anker slik det er helt normalt.

 

Enig.

Jeg støtter til de grader hovedprinsippet om at "det enkle er ofte det beste".

 

Prøvde bare å illustrere satelittbilde av hvordan laget i snitt har stått/beveget seg i det siste, - og så stille spørsmålet: Hvorfor?

Og om vi kan forvente mer av det samme?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har greie på fotball, men jeg synes å ha lagt merke til at det ofte er i samspillet en merker at en har mange unge og uerfarne spillere på banen. Spillere som løper litt for tidlig inn i offside, spillere som løper litt for sent til at de kan spilles gjennom, og kanskje aller helst spillere som spiller ballen litt for sent til de som er på vei gjennom. Om dette stemmer, er det et stort problem for et lag som insisterer på at dets egentlige spillestil er korte pasninger langs bakken og geniale gjennombrudd. Jeg fikk en sånn ekkel følelse av at vi mot Hønefoss hadde bestemt oss for å spille "Stabæk-fotball".

Hadde de enda løpt i offside. Eller løpt hjem etterpå. Eller i det hele tatt løpt mer enn 1-5 minutter av de 90+ som en kamp varer. Det er ikke tilfeldig at de fleste lagene vi møter spiller store deler av kampen i overtall, og da spesielt etter kontringer (begge veier - i den grad vi har noe som kan kalles kontringer i det hele tatt).

 

Når vi spilte Stabæk-fotball i 2008 så ble det løpt, og løpt, og løpt. Alan, Somen, Veigar og Daniel løp som bare det, og de husket til og med å ta med seg ballen :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Grunnen til at vi taper i dag er fordi Start ikke har vunnet noen av sine 4 siste kamper. Når det er antydning til en sånn type statistikk for motstanderlaget, kan man være sikker på at den brytes når laget møter Stabæk. 0-1

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Grunnen til at vi taper i dag er fordi Start ikke har vunnet noen av sine 4 siste kamper. Når det er antydning til en sånn type statistikk for motstanderlaget, kan man være sikker på at den brytes når laget møter Stabæk. 0-1

 

Med den logikken kan det like gjerne bli uavgjort, med tanke på at Stabæk ikke har spilt uavgjort på 21 kamper. Nå er det på tide, altså 2-2.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd Start-Stabæk
×
×
  • Opprett ny...