Gå til innhold

Etterspillet – Brann - Stabæk 2011


alltidblaa
 Del

Anbefalte innlegg


Er jo ikke helt enig i artikkelen fra SS.no. Jeg synes vel strengt talt at dette bryter mot SS.no sin sterke antirasistiske linje. Enig i at dette er terror, men å påstå at bergensere generelt er verre enn andre, er klin identisk med å påstå at muslimer generelt er verre enn andre, og det er noe jeg er ganske overbevist om at SS.no aldri ville skrevet. Når terror utøves av muslimer, er det allment akseptert at dette er en ekstremist blant mange vanlige mennesker. Påstår du noe annet blir du raskt stemplet som rasist. På hvilken måte er dette annerledes?

 

Jeg påstår verken det ene eller det andre, men jeg konstaterer at SS.no ser en forskjell ikke jeg greier å se.

 

Jeg tror vel at Bataljonen oppriktig tar avstand fra dette. Men det blir jo vanskelig å dømme, siden medlemmene der (som medlemmer hvilken som helst annet sted) er ulike mennesker og alle deres handlinger gjøres ikke i regi av Bataljonen. Hvis et medlem i Arbeiderpartiet voldtar noen, så gjør han ikke dette i regi av Arbeiderpartiet. Det er selvsagt fritt opp til Arbeiderpartiet å utvise han fra partiet på bakgrunn av sine handlinger, men det er viktig å ikke blande kortene. Jeg tror man gjør dritt i regi av seg selv, ikke klubben/partiet/foreningen/whatever man er medlem i.

hva hvis det hadde skjedd på utøya? da hadde det svertet AP!! eller hur?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har hittil i mitt 25-årige liv møtt to hyggelige bæææægensere som jeg kan huske. Resten har vært enten snåle, ekle, uhyggelige, brautende, dumme, nedlatende, storkjefta, klovnete, gjerrige eller uhøflige.

Tipper det sitter mange rundtom i landet og sier noe lignende om bæringer.

 

Jeg har møtt langt flere tullinger fra Bærum enn Bergen. I antall. Sannsynligvis ikke prosentvis. Det er en ganske liten andel av verdens befolkning som ikke har minst én av de "skavankene" du ramser opp. Dvs, alle besitter nok dem alle, avhengig av hvem man spør. Forskjellen utgjøres av hvor godt vi kjenner dem. En storkjefta venn er fremdeles en venn.

 

Ser ingen grunn til ikke å være mottakelig for Bataljonens beklagelse. I hvert fall ikke når de ber om signalement og eventuelle bilder av de involverte, som tyder på at de mener alvor. Hendelsen er helt sikkert like kjip for dem som for alle SS-folk som ble kun indirekte berørt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg var ikke med på denne bussen (men var i fjor og ville vært det i år om jeg hadde vært frisk) og er vel ikke den som skal være sintest. Da går jeg heller for langsint.

 

1. Jeg håper "Mads" og alle andre som kan ha et rettslig krav overfor disse idiotene om å forfølge det så langt som mulig. Ikke gi dere om to uker fordi dere ikke orker. Spør heller med-SS'ere om hjelp, blant annet er det vel litt juridisk ekspertise ute og går blant oss.

 

2. Jeg håper både SS og klubben forfølger dette overfor motsvarenhetene i Bergen. Disse folka må aldri få komme på fotballkamp igjen. Og andre må få vite at det gikk slik. Dette er den virkelige hevnen. En casual lider ikke over et par blåmerker, det lekes fort. Men hvis han blir utestengt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tipper det sitter mange rundtom i landet og sier noe lignende om bæringer.

 

Jeg har møtt langt flere tullinger fra Bærum enn Bergen. I antall. Sannsynligvis ikke prosentvis. Det er en ganske liten andel av verdens befolkning som ikke har minst én av de "skavankene" du ramser opp. Dvs, alle besitter nok dem alle, avhengig av hvem man spør. Forskjellen utgjøres av hvor godt vi kjenner dem. En storkjefta venn er fremdeles en venn.

 

Ser ingen grunn til ikke å være mottakelig for Bataljonens beklagelse. I hvert fall ikke når de ber om signalement og eventuelle bilder av de involverte, som tyder på at de mener alvor. Hendelsen er helt sikkert like kjip for dem som for alle SS-folk som ble kun indirekte berørt.

 

Du har selvsagt helt rett i det!

 

Samtidig så har jeg vært i Bæææægen endel ganger nå for å se på fotball, og hver gang har jeg dratt derfra med en guffen følelse og en trang til å skjelle ut skarrejævlene ved første anledning. Mulig jeg er hårsår, men jeg har pratet med flere andre som opplever akkurat det samme der borte.

 

Men man blir kanskje en kødd av å leve i konstant nedbør?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må si meg helt enig med Slum. Det vi har opplevd er det mest ekstreme resultat av den selvgodhet og det fremmedhat som preger hele bergen, det gjelder den jevne bergenser, fotballklubben Brann, som har de dyreste kjoskprisene og de dårligste toalettene i hele tippeligaen og det gjelder politiet som er det minst servicemindede og mest problem orienterte politiet i Norge, men dette er ikke Norge, det er bergen. Det mest ekstreme jeg har opplevd er da politiet i bergen ringte bensinstasjonene i Voss og fikk dem til å stenge når Engasupporterne kom forbi. Så vidt jeg vet har det aldri skjed at supportere har ramponert eller rundstjålet en bensinstasjon, alikavel pålegger de stenging. Neste bensinstasjon er om 3 timer.... Men politiet i bergen er i henhold til dem selv, ikke så dumme som man kan få intrykk av. til gjenngjeld er de onde også.

 

Skulle gjerne sett at Brann måtte spille neste års kamp mot oss uten publikum, vi sparer oss for en tur og brann går glipp av en masse penger.

 

Var aller ivrigste supporter, Frode M.N. (sexxes) var ikke med på denne turen. tydelig vis har han følt det litt bittert å ikke kunne skryte av å ha opplevd å få sideruter knust, så han har nå fått ruter på bilen han reiser med under Fotball VM i Tyskland, knust. dette skjedde i natt i Düsseldorf.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Grunnen til at Dubliners ble valgt var at vi var der i fjor og at det gikk fint. Det har tidligere vært litt ubehagelig for enkelte på Brann-puben med casualsspeidere som har sendt stygge blikk, slengt dritt til kvinnelige stb-supportere og skyldedyttet folk slik at de søler øl osv. Vi trodde at vi skulle få være i fred på Dubliner, men det er tydeligvis umulig å gardere seg helt mot slike folk.

det husker jeg. det var jo med en grunn at stabæk måtte finne seg en ny pub.

men så ble causals kastet ut av brann puben slik at vi kunne hadde dratt dit nå i år.

supporterne som var på brann puben syntes det hadde vært hyggelig å ha oss på besøk - for vi er en liten klubb med få supportere og det hadde de tålt. (at de ikke vil ha lillestrøm enga eller rbk fansen på besøk kan jeg godt skjønne)

heller brann pub enn dubliners som ligger nesten ved siden av brann casuals sin pub. jeg vet ikke om denne guttegjengen ikledd svarte windbreakere og caps var skikkelige casuals men jeg visste med en gang at de ikke var på stedet for å kose seg men for å provosere oss. så gikk de en halvtime før vi dro og da var det klart at det blir bråk. og ja, de samme guttene hadde kanskje sittet og ventet på oss på brann puben men da hadde vi sikkert fått hjelp av de mange fredelige brann supporterne og så var det flere vektere på denne puben, og dermed mindre sjanse til å lage bråk.

men mange "men" og "kanskje" hjelper ikke når uhellet allerede er ute.

er spent på hva som skjer nå og om brann (klubben og supporterklubben) klarer (tør) å rydde opp i sine egne rad.

 

slum: jeg har aldri følt meg truet i bergen, har til og med drukket mange øl med bergensere og brann fansen. før og etter kamp. men det jeg fikk lære under min første bergen-tur var at bergensere er veldig stolte (av og til litt for stolte), veldig temperamentsfulle og litt aggressive. kommer alkohol i tillegg kan det lett bli en dårlig blanding.

 

p.s.: jeg synes de uttaler "R" på en fin måte ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror aldri en gruppe vanlige bergensere ville grepet inn for oss om casuals hadde angrepet oss på en annen pub. Jeg tror de hadde sittet der og tenkt at det fortsatt var "oss" mot "dem".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Grunnen til at Dubliners ble valgt var at vi var der i fjor og at det gikk fint. Det har tidligere vært litt ubehagelig for enkelte på Brann-puben med casualsspeidere som har sendt stygge blikk, slengt dritt til kvinnelige stb-supportere og skyldedyttet folk slik at de søler øl osv. Vi trodde at vi skulle få være i fred på Dubliner, men det er tydeligvis umulig å gardere seg helt mot slike folk.

det husker jeg. det var jo med en grunn at stabæk måtte finne seg en ny pub.

men så ble causals kastet ut av brann puben slik at vi kunne hadde dratt dit nå i år.

 

Disse gutta har visst vært utestengt fra Fotballpuben i flere år. Som sagt gikk det helt fint på Dubliner i fjor, og beskjeden som da ble gitt var disse ikke slapp inn der heller. Å si at Dubliner er for nærme deres pub blir litt feil, Bergen er ingen stor by og det meste ligger relativt nærme hverandre. Det er ikke 100 meter ekstra å gå som stopper noen fra å lage bråk.

 

Uansett blir alt dette detaljer, og oppriktig ser jeg ikke helt hvordan noen her kan hevde at det var et feil valg å gå på Dubliner pga det som senere skjedde. Det som skjedde skjedde fordi Bergen er en by med mange idioter, ikke fordi vi var på en pub vi ikke burde vært på.

 

Edit: Og det er ikke casuals som er årsaken til at jeg har vært imot Fotballpuben før match i flere år, det går mer på den gjengse Brannsupporter.

Endret av hdaniels
Lenke til innlegg
Del på andre sider


posse: synd at du tror det. jeg har fortsatt tro på at den vanlige og fredelige fotballsupporteren - uansett hvilket lag han/hun holder med - kjenner på unyttig vold og kommer til unnsetning selv om det er bortesupportere som trenger hjelp. men jeg er sikkert for naiv når det gjelder fotball og vold.

 

hdaniels: er ikke langt fra dubliners til brann puben, nei. det har du rett i. men jeg ser ikke de mange idiotene du mener bor i bergen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Problemet i Bergen er som følger:

 

Andelen idioter er noe større enn de fleste andre steder. Dette er alene ikke nok til å være en trussel.

 

Idiotene i Bergen er litt mer idioter enn de fleste andre steder. Dette er alene ikke nok til å være en trussel.

 

Vanlige supportere i Bergen er litt mindre vennligsinnet overfor motstandersupportere enn de fleste andre steder. Dette er alene ikke nok til å være en trussel.

 

Vanlige folk i Bergen har litt mindre empati enn de fleste andre steder. Dette er alene ikke nok til å være en trussel.

 

Selvjustisen i Bergen er noe dårligere enn de fleste andre steder. Dette er alene ikke nok til å være en trussel.

 

Kravene til at fremmede både skal oppføre seg og ta vare på seg selv i Bergen (fra politi og folk flest) er litt større enn de fleste andre steder. Dette er alene ikke nok til å være en trussel.

 

Det er imidlertid produktet av disse faktorene som utgjør problemet. Det skjer oftere og værre ting mot oss i Bergen enn alle andre steder i Norge, og den totale mangelen på selvjustis gjør at ingen prøver å forhindre at det skjer, når det skjer ser alle bergensere vekk, og ingen reagerer selv i etterkant med noe annet enn:

 

"De som gjorde det har ikke noe med verken Brann eller Bataljonen å gjøre. Vi Brannsupporter kan ikke lastes for dette. Det er selvsagt synd at noen går over streken og politiet mør straffe dem. De bør sendes til Andøya." (Disse gutta heier på Brann både borte og hjemme og går på puber før kamp og på stadion under kamp, selv på de minst besøkte kampene. I beste fall er de utestengt fra de pubene der vi bortesupportere heller ikke er ønsket.

 

Når noen av våre går over streken tar vi affære selv. Det får konsekvenser umiddelbart. Vi gjemmer oss ikke bak at vi ikke aner hvem det er og at det er 500.000 som bor i nærområdet vårt (fra grensa til Drammen til Akerselva).

 

Nettopp derfor har vi ikke slike miljøer hos oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


fin oppsummering.

(høres desverre veldig mye ut som tilstandene hos de fleste bundesliga klubber i tyskland.)

men jeg klarer ikke å omtale bergen som "idiotenes by" eller kalle alle bergenser for "idiot".

heller ikke klarer jeg å kalle dem for "taliban" eller "terrorister" eller ønske hele bergen til helvete.

å kaste stein mot fredelige bortesupportere er nederste skuff og fortjener streng straff. da er jeg enig med alle andre her.

men å svare på hat med samme hat er for dumt.

og å skjære alle over en kam er enda dummere.

om ikke brann klubben og supporterklubben tar noen grep så kan bare vi sørge for at vår neste tur blir sikrere ved å be om å få egen pub (som blir beskyttet av politi og/eller vektere) og politi eskorte til/fra stadion.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Huff...

 

Jeg ser det er mye "hat" etc mot Bergen som by og brannsupportere generelt.

 

Det er selvsagt forståelig at hendelser som nylig skjedde setter sine spor, men jeg får håpe dere ikke ser slik på alle oss brannsupportere.

 

Personlig synes jeg det er utrolig artig å sitte før kamp å prate med motstanderens supportere, diskutere fotball, kampen som kommer, skåle i øl etc. Slik er det nok for flertallet også av oss..

 

Jeg håper ihvertfall at dere ikke bærer nag til den generelle brannsupporter, og at vi kan fortsatt ha en god tone før neste kamp.. Jeg føler nemlig at det er ganske stor forskjell på forholdet mmellom $$ og BBB, og f.eks "hatet mellom brann og vif, og har vel ikke noe sterkt ønske akkurat om at det skal utvikle seg til å bli slikt heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Huff...

 

Jeg ser det er mye "hat" etc mot Bergen som by og brannsupportere generelt.

 

Det er selvsagt forståelig at hendelser som nylig skjedde setter sine spor, men jeg får håpe dere ikke ser slik på alle oss brannsupportere.

 

Personlig synes jeg det er utrolig artig å sitte før kamp å prate med motstanderens supportere, diskutere fotball, kampen som kommer, skåle i øl etc. Slik er det nok for flertallet også av oss..

 

Jeg håper ihvertfall at dere ikke bærer nag til den generelle brannsupporter, og at vi kan fortsatt ha en god tone før neste kamp.. Jeg føler nemlig at det er ganske stor forskjell på forholdet mmellom $$ og BBB, og f.eks "hatet mellom brann og vif, og har vel ikke noe sterkt ønske akkurat om at det skal utvikle seg til å bli slikt heller.

 

syns faktisk det stort sett gjelder dere alle jeg... Utrivelige mennesker. Sjelden passer det vel bedre å ta alle under samme kam.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Huff...

 

Jeg ser det er mye "hat" etc mot Bergen som by og brannsupportere generelt.

 

Det er selvsagt forståelig at hendelser som nylig skjedde setter sine spor, men jeg får håpe dere ikke ser slik på alle oss brannsupportere.

 

Personlig synes jeg det er utrolig artig å sitte før kamp å prate med motstanderens supportere, diskutere fotball, kampen som kommer, skåle i øl etc. Slik er det nok for flertallet også av oss..

 

Jeg håper ihvertfall at dere ikke bærer nag til den generelle brannsupporter, og at vi kan fortsatt ha en god tone før neste kamp.. Jeg føler nemlig at det er ganske stor forskjell på forholdet mmellom $ og BBB, og f.eks "hatet mellom brann og vif, og har vel ikke noe sterkt ønske akkurat om at det skal utvikle seg til å bli slikt heller.

 

syns faktisk det stort sett gjelder dere alle jeg... Utrivelige mennesker. Sjelden passer det vel bedre å ta alle under samme kam.

 

Yes da., takk for den:)

 

Hver person, sin tanke og mening, så du står jo fritt til å mene at bergensere og brannsupportere er utrivelige mennesker.

 

Ha en fin dag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Huskt at vi bæringer lever mye under tyn fra resten av Norge også, blærete og overlegne som vi er :)

 

Vi klarer i hvert fall å si R på riktig måte.

Har du ikke fått med deg at vår "riktige" R er på defensiven også i bygda vår? Folk som har greie på det mener at vår "riktige" R er på vei ut av språket og at vi alle vil ende opp med skarre-R....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


NFFs påtalenemnd har kommet frem til at Vålerenga skal ilegges en bot på 80.000 kr for supporternes opptreden i 16. mai-kampen borte mot Fredrikstad.

 

Fotballforbundet reagerer både på ureglementert bruk av bengalske lys, og på at det ble kastet ting inn på banen under kampen.

 

Hvor stor bot skal Brann få for brostein kasting mot supporterbussen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


posse: synd at du tror det. jeg har fortsatt tro på at den vanlige og fredelige fotballsupporteren - uansett hvilket lag han/hun holder med - kjenner på unyttig vold og kommer til unnsetning selv om det er bortesupportere som trenger hjelp. men jeg er sikkert for naiv når det gjelder fotball og vold.

 

hdaniels: er ikke langt fra dubliners til brann puben, nei. det har du rett i. men jeg ser ikke de mange idiotene du mener bor i bergen.

 

Jeg har ikke nå og aldri hatt tro på noen fredelige Branntilhengere. Det finnes ikke. Bergensere er hyggelige så lenge du ikke nevner ordet Brann, DA ser de bokstavelig RØDT. Små drittunger sparker deg på leggen i kø på Mc Donald og sier du harrr feil farrrge. enda det var bare 1 cm av drakta di som syntes. Morsomme folk, NEI ikke helt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Huff...

 

Jeg ser det er mye "hat" etc mot Bergen som by og brannsupportere generelt.

 

Det er selvsagt forståelig at hendelser som nylig skjedde setter sine spor, men jeg får håpe dere ikke ser slik på alle oss brannsupportere.

 

Personlig synes jeg det er utrolig artig å sitte før kamp å prate med motstanderens supportere, diskutere fotball, kampen som kommer, skåle i øl etc. Slik er det nok for flertallet også av oss..

 

Jeg håper ihvertfall at dere ikke bærer nag til den generelle brannsupporter, og at vi kan fortsatt ha en god tone før neste kamp.. Jeg føler nemlig at det er ganske stor forskjell på forholdet mmellom $ og BBB, og f.eks "hatet mellom brann og vif, og har vel ikke noe sterkt ønske akkurat om at det skal utvikle seg til å bli slikt heller.

Jeg er selvfølgelig ekstra sint nå, men det har aldri vært hyggelig i Bergen på kamp. ( Jo 1 gang, på supporterturnering i 1998) Du kan ikke gå i Bergen sentrum i annet enn Branneffekter uten at du blir trakassert. Små barn kommer og sparker deg på leggen og skriker ukvemsord. Hva gjør de voksene, jo de står og ler, kjempe morsomt tiltak av poden. Jeg har blitt spytta på, dytta overende og skreket masse stygge ord til. Nei det er noe med den jevne Bergenser som ikke er helt bra når det er snakk om fotball. Jeg kjenner mange hyggelige Bergensere, men en ting passer jeg meg vell for og det er å nevne byens stolthet Brann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som bekymrer meg er at Brann ikke har tatt avstand fra hendelsen og ikke nevnt det med ett eneste ord. Ikke rart det blir slikt.

Jeg hadde med meg en 13 åring som aldri hadde vært i Bergen før og hun lurte på hvordan det var der..og hun fikk inntrykket ja. Tusen takk Bergen og Brann!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Etterspillet – Brann - Stabæk 2011
×
×
  • Opprett ny...