Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-TIL


Håvard
 Del

  

49 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


De har hatt flaksen på sin side i dag

Det er dessverre ikke flaks for dette har vi sett på hjemmebane i hele år. Alt som kan, og ikke kan gå inn, går inn bak forfjamsete forsvarere og keeper.

En ting er å slippe motstanderene til avslutninger, men mange av avslutningene vi har sluppet inn har vært "Rundens mål"

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Denne kampen tapes utelukkende i forsvarsrekka. Dårlig press og alt for svak markering. Trist :(

 

Med veldig dårlig støtte fra midtbanen i enkelte av situasjonene. Lett å skylde på en backrekke (som hel riktig var dårlig) men tidvis ikkeeksisterende hjelp fra midtbaneleddet i forsvar stiller bakerste rekke i unødvendig dårlig lys. Et skudd fra 20 meter, som i dette tilfellet, er f.eks. kun dårlig midtbanestøtte.a

 

Vi gjør en OK første omgang. Vi skaper noe mer enn Tromsø, og går til pep-talk med en fortjent 2-1 ledelse. Etter pause jekker vi oss ned 10% i intensitet, og det er uakseptabelt. Hadde jeg vært JL hadde jeg nullstilt 1. omgang og bedt gutta om å vinne andre, isteden sliter vi med press i både 1. og 2. ledd i 2. omgang, og Tromsø vinner denne omgangen fullt fortjent. Noen velger å kalle det flaks, personlig velger jeg å kalle det elendig 1. forsvarerjobb fra midtbanen. Noen farer rundt om at siste målet til Viking var flaks, nå scorer Tromsø tilsynelatende et nytt flaksemål. Påfallende? Jeg vil si så. Vi tillater motstander så mye unødvendig mye tid og rom at dette kommer til å skje ofte, så lenge vi ikke skjerper forsvarsspillet vårt, og utvilsomt så lenge vi spiller uten noen utpreget DM som kan ta ut mellomromsspillere. All ære til Mix og Pontus for den innsatsen de legger ned, men begge spiller utilvsomt best når de kan bidra med deres offensive ferdigheter. Jo da, det er lettere å se deres bidrag all den tid begge er mer med fremover, men der ser vi også hva vi selger unna i en Henning Hauger.

 

Ja, jeg har foreslått det lenge, men jeg mener fremdeles at vi har en tropp som er mye bedre egnet en 4-2-3-1 formasjon kontra 4-4-2. Det vil gi oss disse mulighetene:

 

--------------------------------------------JK/JKL---------------------------------------------

-----VEH(MMS bør unngåes)- MMS - Hammer(Gromstad) - Eiriksson------

--------------------------Mix/Gromstad - Farnerud (Suka Suka)---------------------

-------Andersson/Brustad--Palmi/Mix/Farnerud(Benjaminsen)-----Olle Olle

----------------------------------------Aase/Ondo-------------------------------------------

 

Nøyaktig som forutsatt, og mitt ønsket før sesongen startet, var ønsket om en mer naturlig høyreback i reserve. Ikke fordi ingen av de andre kan være fysisk til stede i rollen, men de er rett og slett ikke laget for den slags oppgaver, og det vil gå ut over resten av midtforsvaret. Les signaturen jeg har hatt en stundm jeg mener den er så treffende som man kan få det i fotball, og spesielt på en dag som dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt klart har midtbanen også skyld i dette. Hovedpoenget mitt er at det defensive arbeidet ved alle målene svikter så det får fatale konsekvenser.

 

Det medfører selfølgelig riktighet, men mitt poeng er at det er ikke bare en skranten backrekke som skal ha skylden for baklengsene

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gode spillere har selvfølgelig mer tur og mindre gode spillere mer utur over tid, slik at det ved gjentatt tur/utur går på ferdigheter. Stabæk slipper inn mål i litt over 40% av målsjansene i mot, og desverre har det vært mange vakre mål i mot i år. Det er utur når målvaksinerte spillere gang på gang får drømmetreff og mål mot oss, men som det påpekes, når det skjer gang på gang må det være feil i spillet vårt som gjør at motstanderne slipper til i de situasjonene. Jeg vet ikke helt hvordan VG teller sjanser, avslutninger på/utenfor mål hadde vært mer presist mål, men at vi slipper inn mål såpass ofte betyr kanskje at avslutningene ofte kommer mens motstanderen ikke er presset.

Uansett, jeg mener fremdeles at TIL har tur i situasjonen der TIL tar ledelsen, når Remi Johansen som hadde 6 mål på 57 kamper over 3 år, og som ikke hadde scoret på 15 kamper før denne kampen får drømmetreff opp i krysset.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her var det mye rar analyse!

 

Pussig hvordan flere mener midtbanen har skyld i TILs mål. Var dere på kampen? To ganger serverer Morten dem ballen, og det ene langskuddet skulle Jon tatt. Dette er da ikke midtbanen sin skyld!

Når vi har ballen og full kontroll må jo midten kjøre fremover, de skal ikke holde igjen i tilfelle en av de bakerste uke klarer å sentre til en medspiller.

 

Slik jeg så kampen: Mye bra offensivt i dag der Ondo var ganske god og Johan god, Mix hadde en svak dag, Pontus og Palmi ok, Brustad viste en del positivt og vi kommer til å ha mye glede av ham neste sesong. Det var bak det sviktet totalt. Bjarni ok, Morten elendig, Hammer, Gromstad og Jon under pari. Men hva har vi på benken? En keeper som bør spille igjen, ellers er det bare Vegar som vil forsterke laget mot Odd. Men da vinner vi!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her var det mye rar analyse!

 

Pussig hvordan flere mener midtbanen har skyld i TILs mål. Var dere på kampen? To ganger serverer Morten dem ballen, og det ene langskuddet skulle Jon tatt. Dette er da ikke midtbanen sin skyld! Når vi har ballen og full kontroll må jo midten kjøre fremover, de skal ikke holde igjen i tilfelle en av de bakerste ikke klarer å sentre til en medspiller.

 

Slik jeg så kampen: Mye bra offensivt i dag der Ondo var ganske god og Johan god. Mix hadde en svak dag, Pontus og Palmi ok. Brustad viste en del positivt og ble bedre og bedre. Vi kommer til å få mye glede av ham neste sesong. Det var bak det sviktet totalt. Bjarni ok, Morten elendig, Hammer, Gromstad og Jon under pari. Men hva har vi på benken? En keeper som bør spille igjen, ellers er det bare Vegar som vil forsterke laget mot Odd. Men da vinner vi!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her var det mye rar analyse!

 

Pussig hvordan flere mener midtbanen har skyld i TILs mål. Var dere på kampen? To ganger serverer Morten dem ballen, og det ene langskuddet skulle Jon tatt. Dette er da ikke midtbanen sin skyld!

Når vi har ballen og full kontroll må jo midten kjøre fremover, de skal ikke holde igjen i tilfelle en av de bakerste uke klarer å sentre til en medspiller.

At Morten bommet på klareringen ved den første scoringen er ikke det avgjørende for at vi slipper inn et mål i den situasjonen. Han skal selvsagt klare å klarere bedre eller eventuelt bruke Mix tidligere så laget kan spille seg kontrollert ut. Men når det først blir en klarering som ender i feilpasning, må laget ta konsekvensen av det og gjøre de defensive oppgavene sine.

 

Den eneste som gjorde det i den situasjonen var Gromstad, som støtet ut på kantspilleren til Tromsø. Da etterlater han seg nødvendigvis et rom i midten, akkurat det rommet som Tromsøs målscorer løper inn i, som verken Farnerud eller Skjønsberg løp inn i for å dekke da Gromstad måtte ut av posisjon for å gå i press. Skjønsberg stoppet å løpe da han så at Gromstad gjorde sin jobb, som om han forventet at da var det ikke noe mer han trengte å gjøre, mens Farnerud overså Tromsø-spilleren i sin sone og verken fulgte løpet hans eller la ned nok innsats i å dekke det nevnte rommet han kom til å løpe inn i.

 

Noe av det samme kan man si om langskuddet som gikk inn etter at Skjønsberg bommet på nok en klarering/oppspill. Både Palmi og Pontus bare småjogger tilbake. I en sånn situasjon skal det være full pinne tilbake for å tette rommet foran forsvarsfireren. Kun Mix tok den jobben på alvor, men var den som i utgangspunktet var lengst unna det punktet hvor skuddet ble avfyrt fra og nådde ikke helt frem i tide.

 

Det siste målet er rett og slett dårlig defensiv organisering i en situasjon der vi har mange nok spillere bak ballen i nærmest etablert forsvar, men alle står på en rett linje fordelt over hele banebredden og faller langt tilbake (og med stoooor avstand opp til neste ledd) og gir fra seg et kjempestort rom i farlig posisjon rett foran mål. Sånt skal rett og slett ikke skje på Tippeliga-nivå.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angrep er noen ganger det beste forsvar.

Jeg føler vi har en trener som aldri tror angrep er der beste forsvar.

Derfor spiller dette laget en helt annen fotball, og med en helt andre situasjonsbetingede risikovurderinger/risikovillighet hos spillerne enn "til vanlig", hver gang vi leder fotballkamper.

Deri ligger etter mine begreper en svakhet.

 

Et eksempel:

Vi har i år ennå ikke gjort et eneste "offensivt" bytte/omstilling mens vi har ledet en kamp.

Tromsø gjorde til sammenligning to, bare mens de ledet sin kamp i går.

 

Et annet eksempel:

De løpene og rettvendte utfordringene vi byr på mens vi har ballinnehav etter 2-1 scoringen og frem til utligningen er for FÅ til engang å kunne analyseres. (og det synes ikke å være fordi Tromsø radikalt klarte å omstille)

 

De mest negative situasjonene i går har bare delvis en forklaring i en slik kollektiv strategisk innstilling, -som er trenerteamets hovedansvar

(eksemplifiseres ved hva Bakke sa i pauseintervjuet).

 

Enkeltsituasjonene (de negative):

Hammers aggressivitet og mot på 4-2 målet --- pinlig!

Mix sin mangel på resolutt handling ved skjerming av ball ved egen dødlinje i boksen i 2.omgang ---fryktelig!

Mortens pasningsfot som svikter og gir Tromsø to gavepakker som ender i mål --- dessverre sånn er kanskje den pasningsfoten bare!

Brustads førsteberøring/mottak som unødvendig stopper 4-5 overganger/angrep --- synd!

Gromstads hodespill og orienteringsevne på Moas første mål --- elendig!

Brustads plasseringsevne på en av Bjarnis eminente raid til dødlinjekrittet -- stort forbedringspotensiale!

 

Kampens blaa gledesdel (verdt inngangspengene):

Johans mål + skudd i sluttminuttene.

Mortens raid til dødlinje - og påfølgende assist.

Pontus sitt fantastiske gjennomløp og scoringssjanse som feilaktig ble offsideavblåst. (Nydelig pasning men så ikke fra hvem)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


SKUFFET!

 

Har ikke orket å logge på forumet før nå, alt som så så lyst ut til pause var beksvart når 2 omgang var over.

 

Morten er klart best som midtstopper. Det sagt,når han hadde et par sleivete avklaringer i går der det ble mål kort tid etter så sviktet hele laget! Avklaringene gikk tross alt ikke inn i 16-meteren men godt opp på banen.

 

Brustad var den eneste oppturen jeg sitter igjen med, han viste seg fram veldig mye bedre enn i debuten. Jeg håper og tror vi har noe stor på gang der som vi kan bygge videre på.

 

Tidligere i år har vi klagd over at laget ikke kom i gang før i 2 omgang, men det føles enda værre at de er ferdigspilt etter 1 og ikke har krefter igjen til 2 halvdel..

 

Og til slutt noen to hjertesukk. Hvorfor p.. kontrer vi nesten aldri når vi har muligheten? Og hvorfor legger vi ikke igjen en mann på topp når vi har dødball i mot oss? Det vil både gi oss muligheten til å kontre (dream on..), og ha noen å spille til når vi vinner ballen så den ikke bare kommer direkte i retur.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brustad var den eneste oppturen jeg sitter igjen med

 

Jeg synes vi skal ta med Bjarni også. Hans offensive involveringer var fantastiske i går. Det er mulig at han fikk litt mer frihet til å gå fremover med MMS istedetfor VEH på andre siden, men om vi slipper både VEH og Bjarni fremover har vi de breddeholderne vi har manglet.

 

Motsatt vil jeg trekke frem Olle Olle. Lagetslet da han kom inn, men han var definitivt ikke med på å snu det. Han forsvinner rett ut etter sesongen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selv om Olle Olle var elendig mot TIL, så trenger vi han fortsatt som "stallfyll" isåfall med den syltynne stallen vi har nå..

 

Har mer tro på å bruke Benjaminsen, Stengel mfl som stallfyll. Dyre afrikanere har ingen ting på benken å gjøre. Skal vi først ha stallfyll fra "billige" land kan vi få dem bedre og billigere enn Olle Olle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brustad var den eneste oppturen jeg sitter igjen med

 

Jeg synes vi skal ta med Bjarni også. Hans offensive involveringer var fantastiske i går. Det er mulig at han fikk litt mer frihet til å gå fremover med MMS istedetfor VEH på andre siden, men om vi slipper både VEH og Bjarni fremover har vi de breddeholderne vi har manglet.

 

Motsatt vil jeg trekke frem Olle Olle. Lagetslet da han kom inn, men han var definitivt ikke med på å snu det. Han forsvinner rett ut etter sesongen!

 

Hvordan i alle dager kan en spiller komme inn å snu kampen når det er igjen 10 min å spille ?? Hvis det er mulig, vil jeg gjerne ha svaret, for da tror jeg at jeg kan bli rik. Han kommer inn, forsøker å ta med seg ballen oppover i angrep, setter fart, men med engang han spiller ballen til en medspiller, trekker de spille tilbake.

 

Man trenger gode medspillere for å gjøre en god kamp, de siste 10 min var det ikke mange spillere som gjorde hverandre gode. StabÆk er feige spørr du meg, de spiller ikke hverandre gode!!

Olle kan bli god, jeg er ikke i tvil, han har farten, sterk, god kontroll på ballen og håper virkelig vi klarer å beholde han, hvis ikke trønderdama har lurt han til trondheim allerede. Ser hun er pä kampene våre hvertfall, så det er håp!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For meg er han en dusinspiller. I en tid der lønningene må ned er han unnværlig. Er han bedre enn Diogo? Bedre enn de to ivorianerne vi venter på skal bli 18? Bedre enn Wolff på Karanba?

 

Sånn jeg forstår det er han heller ikke spesielt billig i drift.

 

Tiden med dyre afrikanere på benken er heldigvis over. La juniorene ta de oppgavene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Joda, poenget er at ikke bare spillernes prestasjoner svinger voldsomt, men også i høyeste grad trenerens!

 

Det leie er at med 5 hjemmetap(på 10 forsøk) er det bare Start som tangerer oss iår. Videre er det på hjemmekamper inntektene til klubben kommer...

 

Tilskuertallet faller jevnt og trutt dessverre-

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tja,

 

Nå har han jo ikke så mye å jobbe med etterhvert da. De spillerne vi har på benken senker stort sett samtlige nivået når de kommer innpå. Under de rådende forutsetningene tror jeg vi har god grunn til være ganske så fornøyde med treneren. De som styrer økonomien derimot...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Joda tynn benk, men dyrere stall enn det Tromsø har. Høgmo justerte litt på presset og vips.. Dette må jo vår mann ha mottrekk mot! Skjønte fra en annen tråd at du heller ikke er begeistret for å gi spillerne all skyld i en kamp de bare ikke måtte tape?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Joda tynn benk, men dyrere stall enn det Tromsø har. Høgmo justerte litt på presset og vips.. Dette må jo vår mann ha mottrekk mot! Skjønte fra en annen tråd at du heller ikke er begeistret for å gi spillerne all skyld i en kamp de bare ikke måtte tape?

Hepp,

 

Dyrere betyr ikke nødvendigvis bedre. Dessuten er nok Høgmo og Rekdal i en egen kategori når det gjelder taktikk her på bjerget, det er jo en grunn til at TIL holder seg der oppe år etter år utover fulle banksjefer og kommunepolitikere...

 

Jeg tror vi gjør klokt i å være realistiske her. Lennartsson tok over det 12. beste laget i ligaen. Før sesongen startet mistet han toppscoreren og den beste forsvarsspilleren. Så ble førstevaget mellom stengene langtidsskadet og i sommervinduet måtte klubben selge to av de mest stabile spillerne i første 11'ren. Hele tiden uten at det har kommet, som Semb ville ha sagt, klassespillere inn. Det at vi likevel ligger der vi gjør er et bevis på at vi har en hovedtrener som jevnt over gjør en så god jobb at det bør være unødvendig å hefte 0-7 ved navnet hans. Selvsagt er han ikke feilfri og det finnes ting vi konkret kan kritisere som f.eks. markeringsspillet i midtbaneleddet eller den manglende evnen/viljen vi viser til å ta overganger.

 

Hvis man er kritiske nå - hva så med neste år? Fire av spillerene i startoppstillingen er Bosman spillere og de utgjør 3/4 parter av sentrallinja vår. I tillegg går to av de største talentene inn i sitt siste kontraktsår og må selges senest i sommervinduet skal klubben få inn sårt trengte daler for dem. Vi har allerede nå et skrikende behov for større bredde i laget, men kommer kanskje ikke til å kunne beholde spillerne med utgående kontrakter en gang. I den situasjonen tror jeg vi skal prise oss lykkelig at vi har en trener som åpenbart evner å få mye ut av lite og skjerme bort støy fra spillergruppa. At vi taper mot TIL som var en av medlajefavorittene før sesongen og som har levert som forventet, er egentlig ingen skandale selv om vi leverte en dårlig kamp - spillere som trener.

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Joda, 7.plass når målsetningen er topp 8 er greit nok. Kritikken min går på hans holdning til egen coaching. Fredag er første gang vi taper etter å ha ledet til pause. Første gang vi taper to på rad under han? Sist snakket han om pissekamp, nå var det spillere som gjorde stikk motsatt.......

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-TIL
×
×
  • Opprett ny...