Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-Aalesund


Håvard
 Del

Anbefalte innlegg


Jeg tror vi er nødt til i starten av årets sesong å tenke så kortsiktig at vi fokuserer på poeng framfor spillerutvikling og lagbygging, som får komme i andre rekke.

Helt riktig, men samtidig synes jeg det er litt merkelig å leie et tenåringstalent fra et Tippeliga-lag når vi selv har spillere i starten av 20-årene pluss lovende juniorer som også trenger utvikling. Når Cunningham først er her, får vi jo håpe at han bidrar positivt.

 

Jeg synes vi har gjort mye riktig i vinter, men et par ting utmerker seg som litt snodige. Dette lånet er en av de tingene. Den andre er hvordan Stokkelien fikk utdelt klippekort og en nøkkelspillerrolle allerede før hans første trening med laget og tilsynelatende har skjøvet Aase ut i kulda til tross for at sistnevnte er en bedre spiller på nær sagt alle måter og Stokkelien har brent bortimot alt av store målsjanser i treningskampene.

 

Jeg er spent på å se hvordan det utvikler seg med Cunningham og Stokkelien. Frykter at vi føler at vi "skylder" dem noe, som gir dem urettmessige fordeler i kampen om en plass på laget.

 

Cunningham tilfører bredde og konkurranse i laget - kan ikke se noe negativt i det. I tillegg er han anvendelig og venstrebeint og nærmest gratis (antar jeg). At han starter én kamp tilsier heller ikke at han vil være fast i første-XI.

 

Stokkeliens scoringshistorikk kan vel brukes til å forklare hvorfor han foretrekkes foran Aase, samtidig har Stokkelien også vist at han kommer til store sjanser i løpet av en kamp - det er utelukkende positivt! At han brenner disse sjansene er frustrerende men på samme tid betryggende, for med tid er det enklere å trene på avslutninger enn å trene på å komme til sjanser. At han tidligere har scoret mål, vitner også om at han er kapabel til å omsette disse sjansene i mål med mer selvtillitt og trygghet.

 

Misforstå meg rett, Aase er også for meg å foretrekke med tanke på lokal satsing og forankring. På en annen side så virker ikke Aase med sine kvaliteter som en spiller vi kan stole på gjør den jobben der fremme som trengs for å vinne kamper. Derimot en joker i enkeltkamper kan han absolutt bli.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig! Problemet med Aase hittil er at han ikke har greid å bruke fysikken sin bra nok (taper nesten alle hodedueller), samt rote bort baller på merksnodige måter. Det jeg har sett av han i treningskamper i vinter er derimot lovende. Tekniken hans er blitt bedre, og han virker til å ha en bedre overblikk. 100% enig at han kan bli en viktig "joker" på benken. Uansett. På søndag smeller det.

 

Fyfaen som jeg gleder meg! =)

 

 

 

Jeg tror vi er nødt til i starten av årets sesong å tenke så kortsiktig at vi fokuserer på poeng framfor spillerutvikling og lagbygging, som får komme i andre rekke.

Helt riktig, men samtidig synes jeg det er litt merkelig å leie et tenåringstalent fra et Tippeliga-lag når vi selv har spillere i starten av 20-årene pluss lovende juniorer som også trenger utvikling. Når Cunningham først er her, får vi jo håpe at han bidrar positivt.

 

Jeg synes vi har gjort mye riktig i vinter, men et par ting utmerker seg som litt snodige. Dette lånet er en av de tingene. Den andre er hvordan Stokkelien fikk utdelt klippekort og en nøkkelspillerrolle allerede før hans første trening med laget og tilsynelatende har skjøvet Aase ut i kulda til tross for at sistnevnte er en bedre spiller på nær sagt alle måter og Stokkelien har brent bortimot alt av store målsjanser i treningskampene.

 

Jeg er spent på å se hvordan det utvikler seg med Cunningham og Stokkelien. Frykter at vi føler at vi "skylder" dem noe, som gir dem urettmessige fordeler i kampen om en plass på laget.

 

Cunningham tilfører bredde og konkurranse i laget - kan ikke se noe negativt i det. I tillegg er han anvendelig og venstrebeint og nærmest gratis (antar jeg). At han starter én kamp tilsier heller ikke at han vil være fast i første-XI.

 

Stokkeliens scoringshistorikk kan vel brukes til å forklare hvorfor han foretrekkes foran Aase, samtidig har Stokkelien også vist at han kommer til store sjanser i løpet av en kamp - det er utelukkende positivt! At han brenner disse sjansene er frustrerende men på samme tid betryggende, for med tid er det enklere å trene på avslutninger enn å trene på å komme til sjanser. At han tidligere har scoret mål, vitner også om at han er kapabel til å omsette disse sjansene i mål med mer selvtillitt og trygghet.

 

Misforstå meg rett, Aase er også for meg å foretrekke med tanke på lokal satsing og forankring. På en annen side så virker ikke Aase med sine kvaliteter som en spiller vi kan stole på gjør den jobben der fremme som trengs for å vinne kamper. Derimot en joker i enkeltkamper kan han absolutt bli.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den andre er hvordan Stokkelien fikk utdelt klippekort og en nøkkelspillerrolle allerede før hans første trening med laget og tilsynelatende har skjøvet Aase ut i kulda til tross for at sistnevnte er en bedre spiller på nær sagt alle måter og Stokkelien har brent bortimot alt av store målsjanser i treningskampene.

 

Jeg er spent på å se hvordan det utvikler seg med Cunningham og Stokkelien. Frykter at vi føler at vi "skylder" dem noe, som gir dem urettmessige fordeler i kampen om en plass på laget.

Jeg tror nok tanken er litt anderledes; De håper å ha gjort et scoop ved å få Stokkelien. Det de planlegger er vel bare å gi ham tid til å finne tilbake til den målteften han har vist at han innehar. Det hjelper ikke ham å ikke få spilletid da. Om dette er en lur strategi er et annet diskusjonstema, men skulle Stokkelien finne tilbake til den formen han var i for noen sesonger siden må det jo sies å være et smart trekk. Blir litt gambling dette her, men Aase vil garantert få sine sjanser han også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra Speakers Corner (Aafk-forumet):

 

I følge dagens Sunnmørspost blir skada til Orry bedre overraskende fort. Kampen mot Stabæk kjem for tidlig, men han bør vere klar mot Tromsø palmemandag.

 

Ute:

Skiri, Sellin, Ulvestad, Orry

 

Usikre:

Wembangomo, James, Honningsvåg

 

Kort tid med laget:

Jääger, Stewart

Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 125

Kan legge til at Aafk har like dårlig statisikk som oss i seriepremierer:

4 tap, 2 uavgjort og 1 seier.

 

2003: AaFK - Tromsø 2-3

2005: Rosenborg - AaFK 2-2

2007: AaFK - Start 2-4

2008: Vålerenga - AaFK 1-0

2009: AaFK - Tromsø 1-1

2010: AaFK - Lillestrøm 3-0

2011: AaFK - Fredrikstad 1-2

Endret av Slum
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Selv om han hadde et par feilberegninger som for kunne ledet til trøbbel, synes jeg Cunningham gjorde et solid inntrykk i kampen mot Brann. Som nevnt ovenfor er han også venstrebeint hvilket gir han et konkurransefortrinn vis-a-vis Hammer. Det er en lang sesong og begge vil få sjansen.

 

Det er ikke forsvaret som bekymrer meg nå rett før sesongstart, men angrepet. Dersom vi sløser like mye med sjansene når alvoret starter som vi gjorde mot Brann, kan vi fort bli straffet. Jeg skulle ønske vi hadde valgt anderledes når vi rekkrutterte spisser. Men Stokkelien er samtidig en spiller Belsvik svært, svært, svært gjerne ville ha til klubben, og som han la mye trykk på å få. Stokkelien kommer derfor til å spille, det får vi bare venne oss til. Så får vi håpe at vi skeptikere tar feil og at Belsvik klarer å trykke på de rette knappene for å få det til å løsne for Stokken.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Selv om han hadde et par feilberegninger som for kunne ledet til trøbbel, synes jeg Cunningham gjorde et solid inntrykk i kampen mot Brann. Som nevnt ovenfor er han også venstrebeint hvilket gir han et konkurransefortrinn vis-a-vis Hammer. Det er en lang sesong og begge vil få sjansen.

Vi hadde behov for en forsvarer som helst kunne spille i flere posisjoner og helst var venstrebent. Cunningham dekker åpenbart mye av behovet vi hadde. Det er bare det at vi valgte enda et uetablert talent i midtforsvaret jeg synes er snodig. Men for alt jeg vet kan det hende markedet var tomt for forsvarere med mer rutine. Ikke vet jeg hvordan avtalen med Molde lyder heller; hvorvidt vi har opsjon (trolig ikke) eller om Molde betaler lønnen hans. Cunningham kan vise seg å være en kjempegod handel for oss og når han først er her så får vi håpe på det. Det endrer ikke noe på at jeg i utgangspunktet uansett mener at det er litt pussig å bidra til å utvikle andre lags tenåringer på bekostning av våre egne talenter.

 

Det er ikke forsvaret som bekymrer meg nå rett før sesongstart, men angrepet. Dersom vi sløser like mye med sjansene når alvoret starter som vi gjorde mot Brann, kan vi fort bli straffet. Jeg skulle ønske vi hadde valgt anderledes når vi rekkrutterte spisser. Men Stokkelien er samtidig en spiller Belsvik svært, svært, svært gjerne ville ha til klubben, og som han la mye trykk på å få. Stokkelien kommer derfor til å spille, det får vi bare venne oss til. Så får vi håpe at vi skeptikere tar feil og at Belsvik klarer å trykke på de rette knappene for å få det til å løsne for Stokken.

 

@ringo

Enig i dette, og jeg synes både Boli og Stokkelien viser mye av den samme trenden: De kommer til sjanser, men har en temmelig lang vei å gå når det gjelder avslutningskvalitet og brenner fryktelig mange store sjanser. I mine øyne er Aase vår beste angrepsspiller med flest ferdigheter (han har dessuten hatt veldig positiv utvikling siden de siste 3-4 innhoppene i fjor høst) og i tillegg bringer han mange andre kvaliteter til angrepet enn duoen Stokkelien/Boli, kvaliteter som jeg ser for meg er mer komplementære til dem enn de er til hverandre og, ikke minst, kvaliteter som syr sammen lagdelene i større grad. Håper selvfølgelig at det fungerer bra uansett hva Belsvik velger, men jeg er ovebevist om at Aase/Boli har betydelig større potensial enn Boli/Stokkelien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke forsvaret som bekymrer meg nå rett før sesongstart, men angrepet. Dersom vi sløser like mye med sjansene når alvoret starter som vi gjorde mot Brann, kan vi fort bli straffet. Jeg skulle ønske vi hadde valgt anderledes når vi rekkrutterte spisser. Men Stokkelien er samtidig en spiller Belsvik svært, svært, svært gjerne ville ha til klubben, og som han la mye trykk på å få. Stokkelien kommer derfor til å spille, det får vi bare venne oss til. Så får vi håpe at vi skeptikere tar feil og at Belsvik klarer å trykke på de rette knappene for å få det til å løsne for Stokken.

 

For all del, vi har ikke råd til å sløse som vi gjorde mot Brann. Veldig enig i det. Det positive er at vi kommer til sjanser.

 

Det som bekymrer meg mest er mangelen på vinger. Sortevik spilte mer på motsatt side av "sin egen" kant og sentralt enn i sin tiltenkte venstre posisjon. Haidar er relativt "smal" han også.

 

--> Offensivt klumper det seg ofte sentralt.

--> Defensivt var det ofte rene autostrada'n foran back, særlig på Bjarni/Sortevik sin side.

 

For all del, god insats fra begge to men det trengs mye drilling i vingrollen. Reka legger vel ofte opp til mye vingspill og dobling på kant. Det kan bli stygt hvis vi står med 2 sentrale midbanespillere og 2 "smale indreløpere" defensivt på søndag.

 

Uansett, begynner å krible litt i magen nå.. Skal bli digg med seriestart..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke forsvaret som bekymrer meg nå rett før sesongstart, men angrepet. Dersom vi sløser like mye med sjansene når alvoret starter som vi gjorde mot Brann, kan vi fort bli straffet. Jeg skulle ønske vi hadde valgt anderledes når vi rekkrutterte spisser. Men Stokkelien er samtidig en spiller Belsvik svært, svært, svært gjerne ville ha til klubben, og som han la mye trykk på å få. Stokkelien kommer derfor til å spille, det får vi bare venne oss til. Så får vi håpe at vi skeptikere tar feil og at Belsvik klarer å trykke på de rette knappene for å få det til å løsne for Stokken.

 

For all del, vi har ikke råd til å sløse som vi gjorde mot Brann. Veldig enig i det. Det positive er at vi kommer til sjanser.

 

Det som bekymrer meg mest er mangelen på vinger. Sortevik spilte mer på motsatt side av "sin egen" kant og sentralt enn i sin tiltenkte venstre posisjon. Haidar er relativt "smal" han også.

 

--> Offensivt klumper det seg ofte sentralt.

--> Defensivt var det ofte rene autostrada'n foran back, særlig på Bjarni/Sortevik sin side.

 

For all del, god insats fra begge to men det trengs mye drilling i vingrollen. Reka legger vel ofte opp til mye vingspill og dobling på kant. Det kan bli stygt hvis vi står med 2 sentrale midbanespillere og 2 "smale indreløpere" defensivt på søndag.

 

Uansett, begynner å krible litt i magen nå.. Skal bli digg med seriestart..

 

Enig i at det er et problem defansivt. Men hvertfall mitt inntrykk fra brannkampen er at spesielt Kleiven var flink til å komme på løp bredt til høyre, dersom Haidar hadde trukket inn. I tillegg har vi på høyresiden en meget god back i hedenstad som kan holde bredden, og er jo veldig typisk stabæk og spille med sentrale midtbanespillere på kant!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at det er et problem defansivt. Men hvertfall mitt inntrykk fra brannkampen er at spesielt Kleiven var flink til å komme på løp bredt til høyre, dersom Haidar hadde trukket inn. I tillegg har vi på høyresiden en meget god back i hedenstad som kan holde bredden, og er jo veldig typisk stabæk og spille med sentrale midtbanespillere på kant!

 

Bra at kleiven dekker opp for Haidars manglende plassering ja.. Tror kleiven blir en nøkkelspiller for oss i år. Han er vel den som har imponert meg mest i oppkjøringen.

 

Blir ikke noe tryggeredeffensivt med en mer offensivt innstillt Hedenstad på banen enn en David Hansen som først og fremst spiller på det trygge.

 

Selv om vi har hatt vane for å spille med sentrale spillere på kant, så hadde det kanskje vært bedre med en kant på kant, eller i vårt tilfelle, fokusere mye på posisjonering for de som ikke er vant til å spille kant, slik at man kanskje "blir litt mer kantspiller". Jeg har stort tro på at haidar kan tilpasse seg en et liv på kanten med litt insats på organsiering.

 

En kan fint bruke en stekepanne til å slå inn en spiker, men det er vel en grunn til at man som oftest bruker hammer (evt. spikerpistol)?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En kan fint bruke en stekepanne til å slå inn en spiker, men det er vel en grunn til at man som oftest bruker hammer?

 

Jeg tror kanskje Gromstad er god til det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-Aalesund
×
×
  • Opprett ny...