Gå til innhold

Kamptråd: STB - HBK


@ringo
 Del

Anbefalte innlegg


Hepp,

 

Så vender vi blikket fremover folkens.

 

Ny hjemmekamp og et såkalt 6 poengersoppgjør mot nyopprykkede Hønefoss. Nå starter sesongen for alvor.

 

Forslag til endringer i lagoppstillingen:

 

Hepp,

 

Eller Clark ned i forsvaret for Cuningham, Haidar inn sentralt og ny spiller på høyre ving.

 

@ringo

 

Hedenstad med Hammer bak seg?

 

Hva vil du se på Nadderud neste mandag?

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Denne tar vi!

 

Håper vi stiller slik: JKL - Antonius, Hammer, Gromstad, Hulk - Hedenstad, Clark, Kleiven, Haidar - Aase, Boli

 

Hedenstad etterlot seg altfor mye rom idag, synes det ble betydelig bedre med Hammer

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Laget mot Hønefoss må bli:

 

JKL

 

Hammer - Grom - Clark - Bjarni

 

Hedenstad - Haidar - Kleiven - Sortebill

 

Aase - Boli

 

 

Etter det jeg så av Stokkelien i dag, gjør det meg mer sikker på at Aase burde få sjansen. Hammer kan også gå inn på plassen for Hedenstad, fordi han gjorde en god figur der i dag! Haidar har teknik og ballkontroll, men er IKKE noen kantspiller. Merket flere ganger at høyere kanten var helt tom fordi Haidar trakk alt for mye inn mot midten. Ut med cunningham og inn med Clark som stopper. Cunningham har en elendig passningsfot!! Sortebill gjorde en god jobb i dag!

 

Håper på seier mot Hønefoss! Blir utrolig viktig, og vil nesten si avgjørde for stallen! =)

 

Ferdig prata! Alltid. Uansett!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Laget mot Hønefoss må bli:

 

JKL

 

Hammer - Grom - Clark - Bjarni

 

Hedenstad - Haidar - Kleiven - Sortebill

 

Aase - Boli

 

 

Etter det jeg så av Stokkelien i dag, gjør det meg mer sikker på at Aase burde få sjansen. Hammer kan også gå inn på plassen for Hedenstad, fordi han gjorde en god figur der i dag! Haidar har teknik og ballkontroll, men er IKKE noen kantspiller. Merket flere ganger at høyere kanten var helt tom fordi Haidar trakk alt for mye inn mot midten. Ut med cunningham og inn med Clark som stopper. Cunningham har en elendig passningsfot!! Sortebill gjorde en god jobb i dag!

 

Håper på seier mot Hønefoss! Blir utrolig viktig, og vil nesten si avgjørde for stallen! =)

 

Ferdig prata! Alltid. Uansett!

 

Støtter den, jeg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hønefoss hjemme er en kamp vi skal kjøre. Da synes jeg det er OK med Hedenstad på back. På bortebane er det kanskje mest fornuftig å flytte han et hakk frem på banen.

 

Nå har gutta hatt 2 målløse kamper med personlige feil som gir mange baklengs. Da er det kanskje på tide å gjøre endrigner bak og på topp? Stokkelien eller Boli ut? Jeg tenderer vel litt mot å sette Boli på benk fra start. Aase og Stokkelien vil garnantert gi julig til Hønefoss sin backrekke. Gi Boli et innhopp på 30 min mot slitne ben så har vi kanskje en seiersoppskrift?

Endret av Håvard
Lenke til innlegg
Del på andre sider


JKL

 

Hammer-Gromstad-Clark-Eiriksson

 

Hedenstad-Kleiven-Haidar-Sortevik

 

Aase-Boli

 

Eventuelt

 

JKL

 

Hammer-Gromstad-Cunningham-Eiriksson

 

Hedenstad-Kleiven-Clark-Haidar

 

Sortevik

Boli

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Labert nivå her inne for tiden. Årets to ord: Tålmodighet og Positivitet

 

Hvor er fantomet når man trenger svulstige Håvamål strofer som verst?

 

Tenk tilbake på opplevelsene fra Nadderud de to siste matchene og ha troen på at dette laget kan vinne matchen på mandag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vet ikke om jeg har mye å tilføye, annet enn at vi MÅ ha en rutinert spiller til i midtforsvaret.

 

Ergo:

 

Larsen

 

Gromstad - Clark - Hammer - Eiriksson

 

Hedenstad

 

Hanssen - Kleiven - Haidar- Sortevik

 

Boli

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vet ikke om jeg har mye å tilføye, annet enn at vi MÅ ha en rutinert spiller til i midtforsvaret.

 

Ergo:

 

Larsen

 

Gromstad - Clark - Hammer - Eiriksson

 

Hedenstad

 

Hanssen - Kleiven - Haidar- Sortevik

 

Boli

 

Hva med å bruke Bjarni som midstopper?

 

Vil gjerne se;

 

-Hammer/Hedenstad-Clark-Bjarni-Cunningham/Hedenstad-

 

Hvorfor?

 

-Det kan vel ikke bli dårligere enn hva det er nå? Eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har mange sultne ungutter som burde få sjansen i år! Er det noen kamper vi kan bruke Benjaminsen og Stengel er det vel nettopp mot lag som dette. Nå vet ikke jeg hvordan de ligger ann i forhold til hvordan disse har opptredd på trening, skadet/ute av form? noen som har noe input?

 

Ellers forventer jeg faktisk like bra innsats som mot Aalesund, men at det varer 90 minutter og ikke 45... HURRA! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er definitivt ikke nå vi skal kaste innpå enda mer urutinerte spillere, først må vi hanke inn vår første 3-poenger!

 

Men vi trenger mer defensiv stabilitet. det betyr Hedenstad på midt, Cunningham ut og Hammer inn, og vi trenger endre rollefordeling på midten, dvs spillere som passer bedre i posisjonene.

 

Min prefererte startoppstilling:

 

JKL

Hammer - Clark - Gromstad - Bjarni

Hedenstad - Haidar - Kleiven - Hansen

Sortevik

Boli

 

Defensivt blir vi massivt styrket, samtidig får vi inn en helt ny dimensjon offensivt med Hedenstad som en klarere ving og Haidar kommer til rett i en mer play maker rolle.

Stokkelien har ikke gjort det så dårlig, men har tro på Sortevik i Veigar-rollen, så kan Stokkelien/Aase heller for tidlige innhopp

Endret av hebbe
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Min prefererte startoppstilling:

 

JKL

Hammer - Clark - Gromstad - Bjarni

Hedenstad - Haidar - Kleiven - Hansen

Sortevik

Boli

 

Støtter denne! Tror Sorteviks ferdigheter kommer mer til sin rett i den posisjonen, samt at Hammers innhopp mot Tromsø var såpass bra at det ville være rart om han ikke får fornyet tillit.

 

Vegar bør begynne å vise bedre takter om han skal få oppfylt drømmen om proffeventyr i storklubben Herenveen, for mot Tromsø og FFK ble han regelrett avkledd defensivt(dog slet han med skade mot Tromsø).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En aldri så liten brannfakkel;

 

 

4-1-2-2-1 (4-3-3)

JKL

 

Hansen - Gromstad - Hammer - Bjarni

 

Clark

 

Hedenstad - Haidar

 

Kleiven - Sortevik

 

Aase

 

Alternativt 4-1-4-1 (4-5-1)

 

Samme firer bak,

 

 

Clark

 

Hedenstad - Kleiven - Haidar - Sortevik

 

Aase

Endret av Solobrus
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lyst til å utdype forskjellen mellom de to alternativene dine i praksis?

 

 

Vi skaper for lite. Så langt har det vært for stort gap mellom midtbane og spisser. Stokkelien og Boli blir løpende alene på topp.

 

4-1-2-2-1

 

Clark - defensivt anker.

Hedenstad + Haidar - sentral midt.

Kleiven + Sortevik - offensiv midtbane/angrep

 

Kleiven er ikke noen klassisk vingtype og får en sjanse sentralt høyere i banen enn i en klassisk 4-4-2.

 

4-5-1

 

Clark - defensivt anker

Haidar + Kleiven - indreløpere/sentral midt.

Hedenstad + Sortevik - vinger.

 

Hedenstad er god til å holde kant og kan få sjanser til å rulle opp og komme rundt på kant.

 

Endret av Solobrus
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Mange gode forslag til alternative lagoppstillinger her nå, men jeg tviler igrunn på at vi får se de helt store forandringene mot HBK. Selv om det er lov å håpe. Selv har jeg følgende tanker.

 

Haidar - Vår beste spiller i sesongoppkjøringen, brukes sentralt i banen eller kan han like godt benkes. Blir helt anonym på kanten. Har sjekket med noen kompiser med enga sympatier og de sier det samme - Haidar er ingen kantspiller lenger.

 

Hedenstad - Er klart best offensivt og med Hammers gode innsats på høyrebacken sist så er det duket for å flytte ham frem på banen, men hva med å ta det et skritt lenger å flytte ham over på venstresiden? Da kan han skjære inn fra kant og avslutte med høyrta. Jeg tror det ville gitt en åpenbaring a-la det vi så da Somen omsider ble flyttet inn sentralt.

 

Spissplassen(e) - Mine meninger om Stokkeliens kvaliteter bør være godt kjent. Foreløpig har han ikke vist noe som skulle indikere at jeg har tatt feil. Det "mases" om Aase og jeg er enig om at tiden kan være moden for en endring, men jeg er overhode ikke overbevist om at Aase har det som skal til.

Boli er utvilsomt talentfull, men det er en tung bør han har blitt tildelt. Det er kanskje litt urettferdig. Han gjør så godt han kan, men vil naturligvis variere veldig i prestasjonene. Der vi har tre gode valg på den møtende rollen har vi vel strengt tatt ingen back-up for Boli. Eller det vil si vi har vel Haugsdal og Brustad - hmm, vi har ingen back-up for Boli! Dvs. vi er en mann short i troppen. Dessverre er det ikke noe å få gjort noe med nå, og neppe noe som kan løses i sommervinduet heller (bummer)

 

1881 - Phøy!

 

Cunnigham - er en helt kurrant spiller og virker som en moden fyr med hodet skrudd rett på og beina solid plantet på bakken. Men det skurrer altså fullstendig for meg at vi skal bruke tid og ressurser på å skulle gi spilletid til en konkurrerende klubbs talent på bekostning av egne unggutter. Jeg skjønner at det murres i JR. avdelinga. Sorry Sean, det er ikke noe personlig, men jeg vil ikke ha deg i startoppstillingen nært sagt uavhengig av prestasjon.

 

Hvilket bringer meg over på lagbyggingen vi har gjort i vinter. Jeg finner det besynderlig at vi ikke har funnet plass til noen av våre egne talent i A-troppen denne vinteren. Brant Belsvik seg så kraftig på sesongavslutningen til LSK at han har utviklet vegring mot å bruke unge spillere fra egne rekker? Det er selvsagt alt for tidlig å felle noen dom over lagbygget foreløpig. Vi har bare unnagjort 10% av serien. Men det skal bli artig å følge utviklingen videre.

 

Til sist mandagens motstander. HBK har vært best i samtlige kamper så langt og har kanskje fått litt lite betalt for innsatsen. Vi har også slitt litt mot de tidligere - jeg er bekymret! Gutta kommer til å trenger maks støtte fra tribunen!

 

Jeg går til match med skrekkblandet fryd!

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Mange gode forslag til alternative lagoppstillinger her nå, men jeg tviler igrunn på at vi får se de helt store forandringene mot HBK. Selv om det er lov å håpe. Selv har jeg følgende tanker.

 

Haidar - Vår beste spiller i sesongoppkjøringen, brukes sentralt i banen eller kan han like godt benkes. Blir helt anonym på kanten. Har sjekket med noen kompiser med enga sympatier og de siser det samme - Haidar er ingen kantspiller lenger.

 

Hedenstad - Er klart best offensivt og med Hammers gode innsats på høyrebacken sist så er det duket for å flytte ham frem på banen, men hva med å ta det et skritt lenger å flytte ham over på venstresiden? Da kan han skjære inn fra kant og avslutte med høyrta. Jeg tror det ville gitt en åpenbaring a-la det vi så når Somen omsider ble flyttet inn sentralt.

 

@ringo

 

Mye av samme tankene har jeg.

 

Synes egentlig JJ tiden var mest spennende pga en ting og det var måten midtbanen etterhvert ble komponert. Høyresiden tok mest defensivt ansvar med Morten, HH/Annan og Keller, mens på venstresiden var Homvik/Stenvoll mere med opp sammen med Alan og Somen/Pontus.

 

Med det laget vi har i dag kunne det vært moro og se hvordan det hadde fungert med en som kunne brukt fart og ligget på krittet på venstresiden.

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Haidar - Vår beste spiller i sesongoppkjøringen, brukes sentralt i banen eller kan han like godt benkes. Blir helt anonym på kanten. Har sjekket med noen kompiser med enga sympatier og de sier det samme - Haidar er ingen kantspiller lenger.

 

Hedenstad - Er klart best offensivt og med Hammers gode innsats på høyrebacken sist så er det duket for å flytte ham frem på banen, men hva med å ta det et skritt lenger å flytte ham over på venstresiden? Da kan han skjære inn fra kant og avslutte med høyrta. Jeg tror det ville gitt en åpenbaring a-la det vi så da Somen omsider ble flyttet inn sentralt.

 

Hva med denne?

 

abCsXLpaeN.jpg

 

Tror forresten det kan være en fin kamp for Stengel. Hønefoss liker ikke spill på midtbanen og vi begynne å spille mer ball (da holder ikke Kleiven og Clark mål). Hønefoss vil like veldig godt hvis vi spiller på samme måte som de tre første rundene; lite etablert spill og litt kaotisk fotball der ballen går kjapt fra en ende av banen til den andre, passer dem godt. De var smarte nok til å bruke hele forårssesongen til å trene på å være dumpekandidat i Tippeligaen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ikke bare skal laget vårt der 4 (CK, VEH, BE; JKL) var faste i TL eller bedre i fjor:

- lære ny taktikk (Belsviks)

- og bli vant med nye posisjoner på banen

- og opptil 10 nye medspillere i løpet av 4-5 kamper,

- men vi skal også stokke om på plassering på banen

- og bytte ut spillere

- og endre formasjon fra kamp til kamp?

 

Høres virkelig ut som en suksessformel i mine ører. Gaute Larsen testet dette opplegget omhyggelig ut en gang for alle i 2004.

 

Spillerne trenger stabile og trygge rammebetingelser for å tilpassse seg nye omgivelser raskt og kunne utvikle seg til et nytt og høyere nivå. Tålmodighet og tillitt er hva de trenger i tillegg til vår uforbeholdne støtte.

 

Selvsagt skal det være dynamikk i spillertroppen og starellevern, men Belsviks system bør ligge fast.

 

Skal vi ha noe reelt håp om ovelevelse i TL i år så må det være fordi gutta spiller hverandre bedre enn hva motstanderne som jevnt over har sterkere mannskap klarer. Eller tror dere helt seriøst at gutta ikke lærer av egne feil og tap?

 

La oss heller konse på å støtte et revansjesugent lag mot HBK, en kamp som er å regne som en 6-poenger for oss.

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du skjønner sikkert at det ikke er noen som mener at vi skal bytte masse fra kamp til kamp eller innbiller seg at vi kommer til å spille noe annet enn 4-4-2 uansett spillermateriale. Noen synes det er litt moro å underholde seg med å utforske hvilke muligheter som kunne vært der, enkelt og greit. (Belsvik er åpenbart ikke en av dem, da hadde han valgt annerledes fra først kamp.)

 

Synes uansett folk har en tendens til å overdrive hvor vanskelig det er å endre formasjon fra kamp til kamp. Så lenge hver spiller får oppgaver som kler dem, er det ikke noe problem. Det er vanlig i mange ligaer at lag knapt spiller to kamper på rad med samme formasjon. Å bytte ut spillere som ikke fungerer kan heller ikke være en dårlig oppskrift på forbedring. Dette har ingenting med hva som gikk galt i 2004 å gjøre. Den sesongen lignet mer på det som gjøres i år...

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Belsvik skal bygge et lag der taktikk og ikke minst spillemønstre skal danne grunnlaget for spillet. Vi har tydelig sett at spillene mangler tryggheten i godt innspilte spillemønstre - særlig når de blir presset innenfor egen 16-meter. Med gode spillemønstre og godt innarbeidet taktikk kan du som spiller "slå blindt" og likevel treffe medspiller, fordi det er planlagt hvordan spillerne skal bevege seg med og uten ball. Hvis spillerne er usikre på systemer og spillemønstre mister man verdifull tid fordi man må sondere etter medspillere hver gang man har ballen og det blir mye feilposisjonering fordi spillerne ikke vet hvor de skal bevege seg.

 

Når "grunnspillet" sitter ser det enkelt ut å lage gode angrep, men det er nettopp fordi alle spiller etter samme plan. Motspillet blir også bedre fordi godt defensivt spill gjør at det blir mindre unøding løping etter ballen. Vi har en A-lagstropp med spillere fra en haug med ulike klubber og det tar tid å "avlære" gammelt system og innarbeide nytt.

 

Poenget med mitt innlegg var ikke at det ikke skal gjøres endringer, men at folk må moderere antallet endringer av spillere og formasjoner. Formasjon tviler jeg på om noensinne kommer til å endres, ettersom det visstnok ligger til innvielsesritualet til ny trener at det skal sverges troskap til 4-4-2. 1, maks 2 bytte av spillere kan være innenfor realismens grenser.

 

Vi skal likevel aldri glemme at også spillerne er inne på dette forumet, og flere av dem kan sikkert bli skremt over at så mange skriker ulv og slakter deres prestasjoner. Slik mitt inntrykk av kampene har vært hittil (med forbehold om FFKkampen) kommer ikke sviktende resultater av manglende innsats eller ferdigheter hos spillerne, men mangel på samhandling og mangel på klare spillemonstre i ulike kampscenarier.

 

Vi er i en lærefase for laget - den største feilen er selvsagt at vi først hadde troppen klar kun uker før seriestart og minimalt med treningstid og treningskamper i forkant av sesongen med nytt lag. Nettopp derfor må vi la dem få erfaring. Vi har spilt 3 kamper mot svaært ulike lag. Prestasjonene har svingt voldsomt. Jeg synes at vi på det beste har vist svært gode takter - tidvis opp mot 2008, og vi har også periodevis vært like svake som i 2009/2010. La oss ikke overfokusere på det som ikke fungerer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du har flere gode poenger der.

 

Personlig er jeg av en litt annen overbevsning og mener spillere lærer fortere å finne hverandre hvis de hele tiden får nye og flere utfordringer i stedet for å terper på ett kjent mønster hele tiden der man skal kunne spille til hverandre i blinde. Min mening er at en sånn tankegang svekker orienteringsevnen, tempoet og kreativiteten og i praksis gjør spillerne dårligere egnet til å finne løsninger i kampsituasjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som en betraktning i forhold til det dere nevner om å lære hverandre og spillesystem å kjenne, så kan jeg opplyse om at det på de treningene jeg har observert, har vært veldig mange diskusjoner og drøftelser spillerne i mellom om hvordan den og den situasjonen kunne vært løst annerledes/bedre osv. Det tyder om ikke annet på en gruppe som både er bevisst på problemet, og interessert i løse det.

 

Senest i dag var det flere ganger under spillsekvensen der Sortevik, Sean, Bjarte og Bjarni diskuterte seg i mellom forskjellige situasjoner mtp løp, pasningsalternativer, bevegelser osv.

 

Forøvrig håper jeg vi får se mer av Bjarte fremover. Han var positiv på treningen i dag, og viste god fart og en ganske fin innleggsfot. Jeg tror ikke vi skal legge for mye i innhoppet hans mot FFK. Nerver og en allerede tapt kamp var neppe en god kombo.

 

Ellers får jeg en følelse av at det er ro i laget og at man ikke har panikk fordi man har tapt 2 bortekamper, hvorav den ene var mot en medaljekandidat.

 

Jeg gleder meg til mandag!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hønefoss er et av lagene som er spådd å havne i nedrykkskamp med blant annet oss. I disse kampene bør vi ta poeng. Det blir tynn statistikk denne gangen, men vi kan slå fast at Hønefoss aldri har vunnet på Nadderud (men de vant riktignok bortekampen på Telenor Arena i 2010). Gutta burde være revansjesugne etter 2 stygge tap på bortebane. Viser de spill og innsats som ved sesongdebuten mot Aalesund burde det være gode muligheter for å ta et poeng eller tre

 

Innbyrdes oppgjør

Innbyrdes oppgjør i Tippeligaen

Hjemme: 0-0-1, 0-1

Borte: 1-0-0, 4-0

 

Tar vi med kampene fra Adeccoligaen fra 2005, får vi

Hjemme: 1-0-1, 3-1

Borte: 2-0-0, 6-0

 

Tabeller

Tabellen

10. Hønefoss 0-1-0, 1-1, 3p

16. Stabæk 0-1-2, 1-8, 1p

 

Hjemmetabell

14. Stabæk 0-1-0, 0-0, 1p

 

Bortetabell

4. Hønefoss 0-1-0, 0-0, 1p

Sjanser og utnyttelse

Målsjanser for

4. Hønefoss 18, snitt 6

14. Stabæk 9, snitt 3

 

Sjanseutnyttelse

15. Stabæk 11.1%

16. Hønefoss 5.6%

 

Målsjanser mot

5. Hønefoss 10, snitt3.3

9. Stabæk, 17, snitt 5.67

 

Avverging av målsjanser

3. Hønefoss 90%

15. Stabæk 53%

 

Hønefoss har fått en OK start med 3 poeng etter uavgjort mot LSK og FFK hjemme og uavgjort mot Sogndal borte. De produserer en del sjanser, men sliter stort med uttellingen og de hadde vært lengre oppe på tabellen med litt bedre uttelling. Motstandere har tidligere hatt en stygg tendens til å ende måltørken mot oss. Vi får håpe at Belsvik igjen finner nøkkelen til å tette igjen bakover, samtidig som vi venter på det første målet på "Nye Fort Nadderud"

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt fair at Gromstad og Cunningham fikk sjansen til å rette opp den elendige innsatsen mot FFK. Det gjorde de ikke. Da er det i utgangspunktet positivt om Clark (rutine) og Hammer flyttes ned og inn som stoppere. Så kan Gromstad ta høyrebacken, med mindre Hedenstad er kampklar.

 

For å unngå fullstendig anonymitet er jeg enig i at Haidar bør prøves sentralt. Jeg håper også at Hanssen er spilleklarklar. !881 - ja takk. Denne kampen bør vi kjøre, så lenge kreftene holder.

 

Det skulle bli en eller to utskiftninger. Noe som burde være en selvfølge etter 1-5 og 0-3. Vi vil likevel ha samme spillemønster og samme relasjoner spillerne imellom.

Endret av Kjetil
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: STB - HBK
×
×
  • Opprett ny...