Gå til innhold

Den store fremtidstråden


Potter
 Del

Anbefalte innlegg


Jeg skrev et annet sted på forumet her at jeg tror en fotballklubb bygges best med supportere og tilskuere i fokus. Da er publikumsundersøkelser et viktig verktøy.

 

Her er Sponsor Insight sin spørreundersøkelse fra i år, på bestilling fra NTF (wow, ikke alt de gjør er rævva!):

 

Kundeundersøkelsen 2013 - Publikum og potensielt publikum.pdf (73 sider)

 

TL;DR:

 

To undersøkelser, én befolkningsundersøkelse og én supporterundersøkelse. Totalt 10 163 intervjuer.

 

Publikum = 4 eller flere kamper i året, Potensielt Publikum = 3 eller færre kamper i året

 

Både P og PP mener interessen for klubben har økt

 

P har større interesse for å gå på kamp nå enn tidligere

 

Om å dra på stadion: P bryr seg om været og motstanderlag. PP bryr seg om man kan følge laget på en annen måte.

 

P mener riktig pris på en enkeltbillett er 167,-. PP mener 155,-

 

46 % av P er eller vurderer å bli kunde hos en av klubbens sponsor - pga sponsoravtalen. 22% av PP.

 

7 % av PP og 30 % av P er medlem av supporterklubben.

 

PP innrømmer at de har tid til å dra oftere på kamp, men har tilsynelatende mange grunner til å la være (side 28)

 

Både P og PP er veldig positive til at mandagskampen er borte (keep up the good work, Posse! Nå gjenstår Adecco!)

 

P er veldig positive til klubbens supportere (seg selv), men også klubbens åpenhet, nøkternhet og involveringer i andre klubber i lokalmiljøet.

 

Kampdag: Viktigst for både P og PP er stemning. Deretter adkomst, toaletter og køer. Sist kommer pauseunderholdning, selv om PP tilsynelatende ofte ønsker seg noe mer enn kun 2x45 fotball.

 

Kamptidspunkt: Søndag kl 18 er det soleklare førstevalget, deretter lørdag kl 18, søndag kl 16, lørdag kl 16 og fredag kl 18.

 

Treners og lagets fremtreden i media er viktig for både P og PP (her synes jeg STB må bli bedre / mer synlig), sammen med talentsatsing og klubbens ambisjoner (her må vi også synliggjøre mer!)

 

De fleste av både P og PP har bestemt seg flere dager i forveien om de skal på kamp eller ikke. Hhv. 5 % og 10 % bestemmer seg samme dag.

 

De fleste av både P og PP drar på kamp med venner, men nesten halvparten går på kamp med egne barn. P tar som oftest initiativet til å dra på kamp selv, men 1 av 3 sier at venner tar insj for å dra på match.

 

Kaffe, brus, pølser, is, supportereffekter, vafler og vann er, i den rekkefølgen, de viktigste produktene i kiosken. 9 % av P og 7 % av PP skriver i annet-feltet at de ønsker øl/vin.

 

P bruker i snitt 82 kr i kiosken på staddan, PP bruker 94 kr.

 

PP bruker klubbens og supporterklubbens nettsider i mye mindre grad enn P.

 

Både P og PP synes kvaliteten på Tippeligasendingene er dårligere i år (Cmore) enn i fjor (TV2).

 

På spørsmål om hva fotballen kan gjøre for å bli mer interessant:

 

Bedre spill: Working on it, men gutta begynner å ta seg opp.

 

Lavere pris: Vi satte ned prisene før sesongen (etter å feilaktig ha satt dem opp). Kanskje kan vi bli flinkere til å tilby kvantumsrabatter og invitere skoleklasser og lag osv på gratiskamp. Jeg mener - vi har jo seter til dem.

 

Lokale talenter: Definitely working on it! Fy faen så mye bra som kommer opp etterhvert!

 

Underholdning: Stemning på kamp er viktig, og $$ er gode på det. Hovis har våknet og dratt igang et par ganger også. Bra!

 

Markedsføring: Her har vi et stort forbedringspotensial. Kom gjerne med innspill på hvordan vi kan synliggjøre neste hjemmekamp lørdag 6. juni mot Vard Haugesund!

 

Bedre stadion: :ph34r:

 

 

 

Sponsor Insight har forøvrig også gjennomført en sponsorundersøkelse, som ligger her:

 

Kundeundersøkelsen 2013 - Sponsorer i Tippeligaen.pdf (63 sider)

Endret av alltidblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lavere pris: (...) Kanskje kan vi bli flinkere til å tilby kvantumsrabatter og invitere skoleklasser og lag osv på gratiskamp. Jeg mener - vi har jo seter til dem.

 

Kanskje kunne det være en idé at hver av de andre klubbene i Bærum og eventuelt også Asker får ca 20 "klubbsamarbeidssesongkort" hver, som de selv rullerer på sånn at de kan sende ett av sine lag på hver hjemmekamp. 300-500 sesongkort på rullering mellom alle som spiller barnefotball i Bærum (og Asker) er fort en god investering.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder markedsføring så tror jeg aldri noe har fungert bedre enn "filmplakatene" som man klistret opp over hele kommunen. De som har blitt brukt i blått, mørkeblått, hvitt m.v. tar ikke pusten fra meg i hvert fall.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Markedsføring er det fler på det forumet her som kan bedre enn dagens løsninger, men man må be om hjelp for å få hjelp. Man må vite hva man kan bidra med og hvordan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Lavere pris: (...) Kanskje kan vi bli flinkere til å tilby kvantumsrabatter og invitere skoleklasser og lag osv på gratiskamp. Jeg mener - vi har jo seter til dem.

 

Kanskje kunne det være en idé at hver av de andre klubbene i Bærum og eventuelt også Asker får ca 20 "klubbsamarbeidssesongkort" hver, som de selv rullerer på sånn at de kan sende ett av sine lag på hver hjemmekamp. 300-500 sesongkort på rullering mellom alle som spiller barnefotball i Bærum (og Asker) er fort en god investering.

 

Selv om det ikke plager meg i noen vesentlig grad, er det jo også litt mot "spillets gang" at prisene for enkeltbilletter har økt med 50 prosent siden slutten av sesongen i fjor. Nå var det vel en markedsføringsgimmick at prisene ble satt ned i utgangspunktet, men jeg er ikke sikker på om ting som det virker positivt når prisene settes opp til det samme som før til neste sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK, jeg ber om hjelp!

 

 

Billetter

 

Prisene på enkeltbilletter er p.t.:

 

Hovedtribunen øvre
Voksen: 250,-
Barn: 150,-
Hovedtribunen nedre
Voksen: 200,-
Barn: 100,-
Stabæktribunen
Voksen: 150,-
Barn: 50,-
At vi satte ned prisene var på grunn av at en feilvurdering på høsten i fjor der det ble bestemt at prisene "måtte" settes opp. Litt markedsføring ble det jo da vi satte dem ned igjen, men motivet var å rette opp en feil. Vi fikk mange negative tilbakemeldinger på prisene, som vi valgte å lytte til.
Jeg synes ikke det er riktig at prisene skal settes opp til neste år.
Spørsmål 1: Hvis du var Stabæk, hvilken billettpris ville du satt?
Kamp
Knut Bjørn er helt rå på å arrangere kamp, takket være frivilligheten rundt klubben. Dette er tilbakemeldingen han og de frivillige fikk etter Ranheim-kampen:

Hei Knut Bjørn.

Takk for sist, og gratulerer med seieren i går. Tenker at det blir en fin dag å gå på jobb i dag på.
En liten tilbakemelding fra kampen i går mellom Stabæk Fotball og Ranheim TF:
En merker at det er lagt ned et stort stykke arbeid i forkant av kampen med tanke på forberedelse og planlegging.
Kort og presist; arrangementet var godt gjennomført fra start til slutt.
Det er en glede å jobbe med dere.
Lykke til videre.
Mvh.
Per-Ståle

 

Mange i frivilligheten reiser på sommerferie, og i de to neste hjemmekampene mot hhv Vard og HamKam er det foreløpig manko på folk.

Spørsmål 2: Kunne du tenke deg å hjelpe til med kampavvikling lørdag 6. juli og/eller lørdag 3. august? Kontakt Knut Bjørn på epost: knut.bjorn.nordheim@stabak.no
Markedsføring
Kampplakater som parodierer filmer er kult, men både tid- og kompetansekrevende å lage.
Men, takket være dyktige fotografer i Knut Omholt-Jensen og Bjørn C har vi plenty med ganske fete bilder fra årets kamper. Det er fortsatt mulig å lage noe lekkert som kan ta pusten fra Potter.
Spørsmål 3: Har du photoshop-skills nok til å lage noen fete A3-plakater til Vard Haugesund-kampen lørdag 6. juli kl 15:30? I så fall skal jeg sørge for å få dem printet ut. Kanskje hos Stabæksponsor Follotrykk. Lag gjerne noen kreative coverphotos til Facebook og bakgrunner til Twitter og selvfølgelig bakgrunner til pc'n også.
WEB
Det jobbes med en ny stabaek.no ettersom dagens plattform er noe utdatert (forsiden, ikke forumet). Vi er kommet ganske langt og den blir ganske stilig, men vi kan alltids ha bruk for å være flere personer som driver med web. Både folk som kan html, php, css og whatnot, men også folk som kan skrive kommentarer og blogger. Og lage fete photoshop-bilder.
Spørsmål 4: Kunne du tenke deg å bidra på en ny $$-webside? Kontakt undertegnede på hakon@stabaek.no
Spons og sånt
I styremøtet i går diskuterte vi blant annet spons. Vi har en god gjeng i partnernettverket vårt som reiser ned til Sandefjord i helgen, for å mingle og handle av hverandre. De vil dele tribune med $$, så vi får prøve å invitere dem med på rop (fremfor å kjefte, altså). De frivillige drar forøvrig også ned, sammen med Knut Bjørn. Vi blir nok et bra antall der nede!
Uansett, da vi diskuterte spons kom jeg med forslag om at vi må jobbe enda litt mer med å få inn noen nye. I dag har vi Antibac, Bekkestuene Brasserie, Dekkmann, Guriby, Inspirea, Modern Design frisør, Studio Bjerke frisør, Tømrer Thomas og Viking Redningstjeneste som lokalpartnere. Det er plass til flere!
Som vi ser av publikumsundersøkelsen - 42 % av publikum er eller vurderer å bli kunde hos sponsorer, bare fordi de er sponsorer. En slik respons får man ikke pr markedsføringskrone noe annet sted.
I dag er det 25 deltakere i Del Drømmen. Det er plass til flere! (75 % av landets fotballspons mener det er viktig med fokus på samfunnsengasjement!)
Spørsmål 5: Kjenner du til noen små eller mellomstore bedrifter i Bærum og omegn som Stabæk Fotball kan kontakte i løpet av de neste ukene? Si i fra til undertegnede, hakon@stabaek.no.
Endret av alltidblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Den store fremtidstråden
×
×
  • Opprett ny...